FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
263
Odpověď
ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu E. Křížem a skupinou poslanců SL a SN
MINISTR DOPRAVY
České a Slovenské Federativní Republiky
V Praze dne 30. října 1990
Č. j. KM 13 281/90
Vážený pane poslanče,
dovolte, abych Vám a skupině poslanců ze západních Čech p. Jindřichu Konečnému, p. Janu Podběžalovi, p. Jiřímu Jílkovi a pí. Drahomíře Kovaříkové sdělil k mému stanovisku k situaci na silničním hraničním přechodu Rozvadov tyto další podrobnosti:
Společně se zástupci SRN byla na 1. zasedání expertní komise projednána možnost zkrácení lhůty uvedení do provozu dálničního hraničního přechodu Rozvadov. Především odpor ochránců přírody v Bavorsku si ze strany zástupců SRN vyžádá časově náročné správní řízení. Komise zkrácení lhůty sleduje, avšak stanovisko je možno zpracovat až bude známo podrobnější technické řešení hraničního přechodu v závěru roku 1991.
Odbavování na čs. území probíhá nepřetržitě, avšak na území SRN pouze v úředních hodinách v pracovní dny. Tím dochází k hromadění kamionů, které jsou odstavovány na vozovce a brání provozu osobní dopravy.
Zlepšení v odbavování kamionů je možno očekávat po realizaci záměrů prodloužení úředních hodin německých přepravců.
Na přístupové silnici I/5 k silničnímu hraničnímu přechodu Rozvadov by bylo žádoucí zřídit odstavný pruh pro řazení kamionů před odbavovacím prostorem k oddělení osobního provozu. Tento záměr je sledován ministerstvem vnitra České republiky, do jehož kompetence mezinárodní silnice patří.
Nápravové tlaky motorových vozidel a tím i hmotnost (dříve váha) vozidel jsou dány vyhláškou č. 41/84 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. Překročení je postihováno jako každý jiný přestupek, pokud není přeprava povolena jako nadměrný náklad.
K otázce zvýšení poplatků za kamionovou dopravu přes území ČSFR třeba poznamenat, že poplatek za nadkontingentní povolení na mezinárodní dopravu se pro zahraniční dopravce zvýšil za tři roky z 1.400,- Kčs, postupně na 7.400,- Kčs. Poplatek je hrazen na hranicích v příslušné zahraniční měně. Podle informací z republikových orgánů státní správy dopravy se projednává návrh zvýšení tohoto poplatku od 1. 1. 1991 na 11.400,- Kčs. Tento poplatek je pro zahraniční dopravce již dost vysoký, proto lze očekávat negativní reakci ze strany zahraničních partnerských ministerstev. Toto regulační opatření však pravděpodobně samo o sobě nesníží počet kamionů. Větší část kamionové dopravy se totiž uskutečňuje na principu vzájemných kontingentů povolení bez poplatku. Snížení kontingentů by mělo za následek omezení našich dopravců v zahraničí. Již nyní je v některých relacích akutní nedostatek povolení bez konkrétní naděje na zvýšení jejich počtu.
Třeba ještě dodat, že v některých západoevropských zemích je počet našich kamionů větší než počet západoevropských kamionů projíždějících naše území. Přitom se však vůči našim dopravcům postupuje liberálně, není potřebné platit žádné zvláštní poplatky za průjezd.
Současné tendence liberalizace mezinárodního obchodu i mezinárodní silniční dopravy naopak působí tím směrem, aby byl na území ČSFR odstraněn povolovací režim vůbec a umožněn volný průjezd pro veškerou mezinárodní silniční dopravu.
Je věcí obratné politiky při mezinárodních dvojstranných a mnohostranných jednáních o silniční dopravě zachovat situaci, která by co nejméně škodila našim zájmům v oblasti ekologie a zároveň využít ekonomický přínos z poplatků, udržet konkurenční možnosti našich dopravců v zahraničí a zabezpečit potřeby čs. zahraničního obchodu v dopravě.
S pozdravem
Vážený pan
Erich Kříž
poslanec Sněmovny lidu
Federálního shromáždění ČSFR
Praha