Státní dluhopisy využívají volné peněžní prostředky obyvatelstva i organizací v rozsahu slučitelném s celkovou koncepcí finanční a měnové politiky. Jsou používány ke krytí rozdílů mezi státními příjmy a výdaji, vytvářejí i vhodnou formu spoření obyvatelstva. Současně jsou i důležitým nástrojem regulace finančního trhu. Emise státních dluhopisů může být neadresná, určená k překlenutí rozdílu mezi státními příjmy a výdaji, nebo účelově zaměřená, což bude určováno v podmínkách jejich emise.

K § 21

Ministerstva financí se zmocňují k provedení emise státních dluhopisů. V rámci toho budou určovat úrok popř. jiný způsob výnosu cenných papírů s přihlédnutím k současným i očekávaným podmínkám na finančním trhu, určí emisní, inkasní i depozitní místa státních dluhopisů.

Vlastní prodej emisí státních dluhopisů bude prováděn prostřednictvím Státní banky československé.

Dluhovou službu bude vykonávat buď přímo příslušné ministerstvo financí nebo orgán jím pověřený.

Případná potřeba zřízení Státní pokladny vznikne až po zavedení a rozšíření trhu státních cenných papírů. Zatím ji lze vykonávat v rámci ministerstva financí. Jinou možností je pověřit některou banku vedením evidence o státních dluhopisech a prováděním operací spojených s úročením, splácením, evidencí i vykazováním emisí.

K § 22

Jde o obligace vydávané pro vlastní pracovníky, na jméno a nepřevoditelné. Jejich majiteli mohou být pouze zaměstnanci emitenta a bývalí pracovníci, kteří odešli z pracovního poměru u emitenta do důchodu. Jde většinou o malé emise.

Povinný předčasný odkup podnikových obligací zakotvuje emitent do podmínek emise jestliže má zájem, aby okruh majitelů obligací se omezil jen na jeho zaměstnance. Zakotvení možnosti předčasného splacení (popř. s určitou výpovědní lhůtou) na požádání majitele obligace se zvyšuje atraktivnost emise, ovšem na vrub finanční situace emitenta.

K § 23

Sankce za nepovolené vydávání emise dluhopisů a nedodržení podmínek obsažených v povolení k jejich emisi sleduje zájem veřejnosti a kontroly nad finančním trhem.

K § 24

Navrhuje se jednotná promlčecí doba pro pohledávky z dluhopisů i výnosů z nich, jejíž délku lze s ohledem na dlouhodobý charakter dluhopisů považovat za přiměřenou.

K § 25

O umořování ztracených či zničených dluhopisů platí ustanovení notářského řádu o umořování listin.

K § 26

Zmocňovacím ustanovením se umožňuje ministerstvům financí v případě potřeby upravit podrobněji některá ustanovení týkající se emisí hypotéčních zástavních listů a komunálních obligací v závislosti na postupném vytváření finančního trhu. Jde o nové nástroje tvořícího se finančního trhu, se kterými nejsou zkušenosti, a proto lze očekávat, že v hospodářské praxi vzniknou problémy, které bude třeba řešit jednotnou právní úpravou.

K § 27

Jde o časově omezenou výjimku z obecného ustanovení § 8.

K § 28

Ustanovení se týká emise podnikových obligací podle usnesení vlády ČSSR č. 74/1990, o zásadách experimentálního využívání obligací k financování rozvojových potřeb organizací.

K § 29

Účinnost zákona je třeba stanovit v souladu s požadavkem na urychlené zavádění finančního trhu.

V Praze dne 22. října 1990

Předseda vlády ČSFR

Čalfa v. r.

Ministr financí ČSFR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP