FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
214
Společná zpráva
výborů ústavně právních, zahraničních, pro plán a rozpočet, branných a bezpečnostních, hospodářských, sociálních a kulturních a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů
k vládnímu návrhu zákona o převodech některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob (tisk 159)
Výbory ústavně právní, zahraniční, pro plán a rozpočet, branné a bezpečnostní, hospodářské, sociální a kulturní a pro životní prostředí Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučují schválit zákon v tomto znění:
"Zákon
ze dne ............ 1990
o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Část první
Základní ustanovení
§ 1
Zákon stanoví podmínky, za kterých se vlastnictví státu k některým věcem, k nimž měly ke dni 1. listopadu 1990 právo hospodaření státní podniky, rozpočtové a příspěvkové organizace a národní výbory (dále jen "organizace"), převádí na dále určené fyzické nebo právnické osoby.
§ 2
(1) Předmětem převodu vlastnictví podle tohoto zákona jsou movité a nemovité věci, které jako majetková podstata provozních částí organizací působících v oblasti služeb, obchodu a jiné než zemědělské výroby tvoří nebo mohou tvořit soubor, který je ucelenou hospodářskou nebo majetkovou jednotkou (dále jen "provozní jednotka").
(2) Předmětem převodu vlastnictví nemohou být provozní jednotky, ke kterým mají užívací právo osoby, jejichž bydliště nebo sídlo je na území jiného státu.
(3) Předmětem převodu vlastnictví nemohou dále být provozní jednotky,
a) na které se vztahuje zákon o zmírnění následků některých majetkových křivd, a to po dobu, po kterou trvá nárok oprávněných osob na jejich vydání,
b) které přešly z vlastnictví fyzických osob a obchodních společností, jejichž společníky, byly výhradně fyzické osoby, do vlastnictví státu podle předpisů vydaných po 25. únoru 1948, popřípadě z jiných důvodů po tomto dni, dokud majetkové nároky těchto osob nebudou upraveny zvláštními předpisy.
§ 3
Vlastníky provozních jednotek se mohou stát fyzické osoby, které jsou státními občany České a Slovenské Federativní Republiky nebo byly československými státními občany po 25. únoru 1948, a dále právnické osoby, jejichž účastníky nebo společníky jsou výlučně tyto fyzické osoby (dále jen "osoba").
Část druhá
Veřejná dražba provozních jednotek
§ 4
(1) Organizace provedou prodej provozní jednotky ve veřejné dražbě.
(2) Veřejnou dražbu organizují příslušné orgány České republiky nebo příslušné orgány Slovenské republiky (dále jen "příslušný orgán republiky"). [Zákon České národní rady č. .../1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob. Zákon Slovenské národní rady č. .../1990 Sb., o působnosti orgánů Slovenské republiky ve věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob.]
(3) Příslušné orgány republik vyhotoví a potvrdí seznamy provozních jednotek, které budou nabídnuty k prodeji. Seznamy musí obsahovat
a) přesné označení provozní jednotky pomocí
1. názvu a místa, kde se provozní jednotka nachází,
2. názvu a sídla organizace, která má k majetku právo hospodaření,
3. soupisu pozemků, staveb, strojů a zařízení a dalších základních prostředků,
b) vyvolávací cenu s uvedením položek, ze kterých se skládá,
c) místo, datum a čas veřejné dražby,
d) místo a způsob složení dražební jistoty,
e) podmínky, za kterých bude zájemcům umožněna prohlídka provozní jednotky,
f) výši úvěru poskytnutého organizaci na pořízení zásob pro danou provozní jednotku a podmínky pro poskytnutí nového úvěru.
(4) Nejsou-li vydražovány jako součást provozní jednotky stavba nebo pozemek, kde je provozní jednotka umístěna, je třeba v seznamu rovněž uvést jejich přesné označení, osobu, která je jejich vlastníkem nebo organizaci, která k nim má právo hospodaření.
(5) Součástí seznamu je i soupis zásob podle inventarizace provedené ke dni vyhotovení seznamu a jejich cena.
(6) Seznamy provozních jednotek musí být zveřejněny po dobu nejméně 30 dní přede dnem veřejné dražby; způsob zveřejnění stanoví zákony národních rad.
§ 5
(1) Kdo se chce zúčastnit veřejné dražby jako zájemce o vydražovanou provozní jednotku (dále jen "účastník dražby"), musí prokázat složení dražební jistoty ve výši alespoň 10% vyvolávací ceny, nejméně však 10 000 Kčs.
(2) Dražební jistota se po odečtení poplatku za oprávnění účastnit se veřejné dražby vydražiteli zúčtuje na kupní cenu, za kterou provozní jednotku vydražil. Ostatním účastníkům dražby se po jejím ukončení složená dražební jistota vrátí po odečtení poplatku za oprávnění účastnit se dražby.
(3) Poplatek za oprávnění účastnit se dražby činí 1000 Kčs.
(4) Nesloží-li vydražitel do stanovené doby cenu, za kterou provozní jednotku vydražil, připadne dražební jistota příslušnému orgánu republiky.
(5) Veřejné dražbě mohou být přítomny i jiné osoby, pokud zaplatí vstupné.
§ 6
(1) Veřejnou dražbu provádí licitátor jmenovaný příslušným orgánem republiky.
(2) Na řádný průběh veřejné dražby dohlíží zástupce příslušného orgánu republiky.
(3) Licitátor nesmí v průběhu veřejné dražby žádného z účastníků zvýhodňovat ani omezovat; licitátor sám ani prostřednictvím zástupce se nemůže ucházet o majetek, který je předmětem jím prováděné dražby. To platí i pro osoby licitátorovi blízké. [§ 116 občanského zákoníku č. 40/1964 Sb.]
§ 7
O vydražovaný majetek se rovněž nesmí ani prostřednictvím zástupce ucházet osoby, které při provádění jeho dražby plní úkoly příslušného orgánu republiky. To platí i pro osoby jím blízké.
§ 8
Vyvolávací cena se skládá z ceny pozemků a staveb, zjištěné podle platných cenových předpisů [Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd České republiky č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd Slovenské republiky č. 205/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, ve znění pozdějších předpisů.], z ceny strojů, zařízení a dalších základních prostředků a z ceny předmětů postupné spotřeby.
§ 9
(1) Licitátor zahajuje veřejnou dražbu oznámením provozní jednotky, která je předmětem veřejné dražby, vyvolávací ceny (§ 8) a ceny zásob bez předmětů postupné spotřeby ke dni dražby. Provozní jednotka se draží, dokud účastníci dražby činí vyšší nabídky ceny. Nebyla-li přes dvojí vyzvání nabídnuta vyšší cena, oznámí licitátor ještě jednou poslední nabídku a nedojde-li do tří minut poté k vyššímu podání, určí provozní jednotku příklepem k prodeji tomu, kdo poslední nabídku učinil (dále jen "vydražitel").
(2) O průběhu veřejné dražby se pořídí protokol, který podepíše zástupce organizace, zástupce příslušného orgánu republiky, licitátor a vydražitel.
(3) Kupní cena se skládá z ceny vydražených věcí a z ceny zásob bez předmětů postupné spotřeby. Stav zásob a jejich cena v den převzetí provozovny se nesmí podstatným způsobem lišit od stavu zásob a ceny ke dni dražby.
§ 10
Nepodaří-li se provozní jednotku vydražit způsobem uvedeným v § 9 a účastní-li se na veřejné dražbě nejméně pět osob, může licitátor vyvolávací cenu postupně snižovat, a to vždy o 10%, nejvíce však o 50% vyvolávací ceny. Nepodaří-li se ani takto provozní jednotku vydražit, licitátor veřejnou dražbu ukončí.
§ 11
(1) Vlastnictví k věcem vydraženým příklepem licitátora přechází na vydražitele, který je povinen do 30 dní zaplatit cenu dosaženou vydražením na zvláštní účet obce po odečtení zůstatku dražební jistoty (§ 5 odst. 2 a 3).
(2) Nezaplatí-li vydražitel do stanovené doby cenu, za kterou věc vydražil, přechod vlastnictví se od počátku ruší; dražební jistota, kterou vydražitel složil, připadne příslušnému orgánu republiky. Tím není dotčeno právo organizace z odpovědnosti vydražitele za škodu a na vydání neoprávněného majetkového prospěchu.
(3) Cenu zásob vydražitel zaplatí organizaci do 30 dní.
§ 12
(1) Udělením příklepu přechází na vydražitele užívání, jakož i nebezpečí nahodilé zkázy nebo zhoršení provozní jednotky
(2) Za vady provozní jednotky prodané ve veřejné dražbě dosavadní vlastník neodpovídá.
(3) Splní-li vydražitel podmínku podle § 11 odst. 1, vydá mu příslušný orgán republiky potvrzení o tom, že mu byla provozní jednotka veřejnou dražbou prodána a že dnem udělení příklepu se stal jejím vlastníkem. Pokud provozní jednotku tvoří nemovitost, zašle příslušný orgán republiky jedno vyhotovení uvedeného potvrzení příslušnému orgánu geodézie a kartografie k provedení zápisu do evidence nemovitostí.
§ 13
(1) Příslušné orgány republik sestaví seznamy věcí, které se nepodařilo vydražit podle § 4 až 12, a rozhodnou, které z nich budou draženy znovu. I při opakované dražbě se postupuje podle § 4 až 12.
(2) Draží-li se opakovaně tatáž provozní jednotka, mohou být účastníky dražby nejen osoby uvedené v § 3, ale i další osoby kromě právnických osob, jejichž účastníkem nebo společníkem je československý stát.
(3) Jsou-li účastníky opakované dražby jen osoby uvedené v § 3, může licitátor vyvolávací cenu snižovat podle § 10 s tím rozdílem, že snížení může dosáhnout až 80% vyvolávací ceny.
§ 14
Je-li předmětem prodeje provozní jednotka, která se nachází na pozemku, k němuž má právo hospodaření organizace, jejíž součástí je provozní jednotka, musí být tato provozní jednotka prodána i s tímto pozemkem.
§ 15
Vydražitel má právo na uzavření smlouvy o nájmu nebytového prostoru [§ 3 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor.], v němž je provozní jednotka umístěna. Právo na užívání má vydražitel proti vlastníku, popřípadě proti jeho právnímu nástupci, a to po dobu dvou let, pokud se nedohodnou jinak.
§ 16
(1) Jde-li o provozní jednotku užívanou ke dni 1. května 1990 na základě smlouvy o přenechání provozovny k dočasnému užívání [Část II nařízení vlády ČR č. 1/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování jiných služeb občany na základě povolení národního výboru, a část II nařízení vlády SR č. 2/1988 Sb., o prodeji zboží a poskytování jiných služeb občany na základě povolení národního výboru.], popřípadě smlouvy tuto smlouvu nahrazující [§ 15 odst. 1 zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor.], uskuteční se její prodej bez veřejné dražby, požádá-li o to nejpozději pět dní přede dnem dražby osoba, která uvedenou smlouvu s organizací uzavřela (dále jen "uživatel").
(2) Kupní smlouvu o prodeji této provozní jednotky organizace uzavře s uživatelem; současně se vypořádají vzájemné nároky vzniklé z užívání provozovny nebo v souvislosti s ním.
(3) Kupní cena se stanoví podle § 8.
(4) Nedojde-li do 60 dní ode dne vyhlášení dražby k uzavření kupní smlouvy, právo uživatele ze smlouvy uvedené v odstavci 1 zaniká, a provozní jednotka může být vydražena. Ostatní vzájemné nároky uživatele a organizace zůstávají nedotčeny.
(5) Tímto prodejem vznikají kupujícímu stejná práva podle § 15 jako vydražiteli.
Část třetí
Další povinnosti nabyvatele provozní jednotky
§ 17
(1) Osoba, která se veřejnou dražbou stala vlastníkem provozní jednotky, může ji do dvou let ode dne dražby převést pouze na osoby uvedené v § 3; byla-li provozní jednotka prodána při opakované dražbě, lze vlastnictví k ní převést i na osoby uvedené v § 13 odst. 2.
(2) Používala-li organizace před vydražením provozní jednotku zcela nebo zčásti k prodeji základních potravin, je vydražitel povinen počínaje sedmým pracovním dnem po dražbě v tomto prodeji pokračovat, a to nejméně po dobu jednoho roku, pokud obecní zastupitelstvo tuto lhůtu na jeho žádost nezkrátí.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí i pro osobu, která provozní jednotku nabyla na základě kupní smlouvy podle § 16.
§ 18
(1) Nesplní-li osoba povinnosti uvedené v § 17 odst. 2, může jí příslušný orgán republiky uložit peněžitou pokutu ve výši 2000 Kčs za každý pracovní den nesplnění povinnosti.
(2) Pokutu lze uložit do jednoho roku od tohoto porušení povinnosti.
Část čtvrtá
Likvidace státních podniků
§ 19
Zakladatel státního podniku, jehož provozní jednotky byly prodány podle tohoto zákona, posoudí odůvodněnost další existence státního podniku. Rozhodne-li zakladatel o jeho zrušení [§ 26 zákona č. 111/1990 Sb., o státním podniku.], provede se likvidace podle zvláštních předpisů [§ 27a a násl. hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů. § 251 zákoníku práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů.]; konečný výtěžek z likvidace se odvede na zvláštní účet [Zákon České národní rady č. .../1990 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob. Zákon Slovenské národní rady č. .../1990 Sb., o působnosti orgánů Slovenské republiky ve věcech převodů některých věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických nebo právnických osob.]. Pokud výtěžek z likvidace nestačí na uspokojení všech zbývajících pohledávek, budou uspokojeny státem prostřednictvím příslušného orgánu republiky.
Část pátá
Závěrečná ustanovení
§ 20
(1) Čistý výnos z prodeje provozních jednotek podle tohoto zákona se odvádí na zvláštní účet příslušné republiky.
(2) Prostředky z tohoto zvláštního účtu nelze po dobu dvou let použít k jinému účelu než k uspokojení nároků a pohledávek, vzniklých z provedení tohoto zákona.
§ 21
Na požádání příslušných orgánů republik jsou pracovníci organizací a provozních jednotek povinni jim poskytnout požadované informace, podklady a doklady a umožnit jim vstup do provozních jednotek.
§ 22
Pracovněprávní vztahy pracovníků organizací nejsou tímto zákonem dotčeny.
§ 23
(1) Na převody vlastnictví k majetku podle tohoto zákona se nevztahuje zákon č. 174/1950 Sb., o dražbách mimo exekuci, zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 364/1990 Sb., o nakládání s majetkem svěřeným státnímu podniku, a § 32 písm. a) vyhlášky federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem.
(2) Výše ceny vydražených věcí není omezena ustanoveními [Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd České republiky č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd Slovenské republiky č. 205/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, ve znění pozdějších předpisů.] cenových předpisů.
§ 24
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky a ministerstvo pro správu a privatizaci národního majetku Slovenské republiky vydají obecně závazný právní předpis, kterým upraví podrobnosti o veřejné dražbě, včetně výše vstupného na ni.
§ 25
Ustanovení § 26 odst. 4 devizového zákona č. 162/1989 Sb., ve znění zákonů č. 109/1990 Sb. a č. 403/1990 Sb. se doplňuje tak, že za slovo "křivd" se vkládá text tohoto znění: "nebo vydražením podle zákona č. .../1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby."
§ 26
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1990."
akad. Milan Čič |
Doc. JUDr. Vladimír Mikule |
předseda výboru |
předseda výboru |
ústavně právního SL |
ústavně právního SN |
Pavel Konečný |
Ing. Jaroslav Cuhra |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
ústavně právního SL |
ústavně právního SN |
Doc. Ing. Valtr Komárek, DrSc. |
Ing. Pavol Suchán |
předseda výboru |
předseda výboru |
zahraničního SL |
zahraničního SN |
RNDr. Ferenc Szöcs, DrSc. |
Ing. Imrich Volek, CSc. |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
zahraničního SL |
zahraničního SN |
Ing. Michal Borguľa |
Ing. Miloš Zeman |
předseda výboru |
předseda výboru |
pro plán a rozpočet SL |
pro plán a rozpočet SN |
Josef Wagner |
RNDr. Igor Němec |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
pro plán a rozpočet SL |
pro plán a rozpočet SN |
JUDr. Ing. Ivan Šimko |
JUDr. Ladislav Lis |
předseda výboru |
předseda výboru |
branného a bezpečnostního SL |
branného a bezpečnostního SN |
Eduard Baštigal |
|
tajemník výboru |
tajemník výboru |
branného a bezpečnostního SL |
branného a bezpečnostního SN |
Doc. Ing. Rudolf Zukal, CSc. |
Ing. Miroslav Tahy |
předseda výboru |
předseda výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
Ing. Miroslav Tyl |
Prof. JUDr. Martin Kontra, CSc. |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
hospodářského SL |
hospodářského SN |
Doc. Ing. Ivan Laluha, CSc. |
PhDr. Alena Ovčačíková |
předseda výboru |
předsedkyně výboru |
sociálního a kulturního SL |
sociálního a kulturního SN |
Gabriela Rothmayerová |
Michal Prokop |
tajemnice výboru |
tajemník výboru |
sociálního a kulturního SL |
sociálního a kulturního SN |
PhDr. Ivan Rynda |
Ing. Jozef Stank, CSc. |
předseda výboru |
předseda výboru |
pro životní prostředí SL |
pro životní prostředí SN |
JUDr. Lubomír Voleník |
Ing. Josef Zlocha |
tajemník výboru |
tajemník výboru |
pro životní prostředí SL |
pro životní prostředí SN |