FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
187
Odpověď
ministra vnitra ČSFR Ing. Jána Langoše na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Erikem Křížem na 6. společné schůzi sněmoven FS dne 1. 10. 1990.
MINISTR VNITRA
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
|
|
V Praze dne 9. října 1990 |
|
|
čj. : NZ-1204/90 |
|
|
Výtisk č. 3 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci na 6. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění ČSFR Vám sděluji , že vzhledem k uzavření bezvízových dohod a nové úpravě cestování československých občanů došlo na hraničních přechodech ČSFR k enormnímu nárůstu provozu osob a dopravních prostředků. Nejvyšší nárůst je zaznamenáván na hraničních přechodech na úseku státních hranic se SRN a Rakouskem (v roce 1988 bylo na hraničních přechodech se SRN odbaveno cca 2,2 miliónů osob a v letošním roce do konce srpna již 15,5 miliónů osob; na hraničních přechodech s Rakouskem bylo v roce 1988 odbaveno cca 3,3 miliónů osob a v letošním roce již 28 miliónů osob).
Na hraničních přechodech na úseku státních hranic s Maďarskou republikou, Polskou republikou a SSSR lze situaci hodnotit jako stabilizovanou. K poklesu provozu došlo na úseku státních hranic s NDR.
Na státních hranicích se SRN byly otevřeny nové hraniční přechody Aš, Svatý Kříž, Broumov, Tachov - Pavlův Studenec, Všeruby, Lísková a Stožec a na státních hranicích s Rakouskem Čížov, Poštorná a Vranětín. Tyto hraniční přechody jsou určeny pro občany ČSFR - SRN, respektive ČSFR - Rakouska, mají omezenou provozní dobu a mohou je využívat pouze pěší, cyklisté a řidiči motocyklů s obsahem válců do 50 ccm. Tyto hraniční přechody Jsou provizorně řešeny formou odbavovacích buněk bez dostatečného sociálního zázemí. Přesto na hraničních přechodech Aš, Svatý Kříž, Broumov, Tachov - Pavlův Studenec, Všeruby, Stožec bylo od jejich otevření (1. 7. 1990) a Lísková (1. 8. 1990) odbaveno přes 1 milión osob.
I přesto, že byly zřízeny nové hraniční přechody, neodrazila se tato skutečnost snížením tlaku provozu na ostatních hraničních přechodech. Čekací doby na odbavení, které v průběhu sezóny vznikly na hraničních přechodech nejsou způsobeny složitostí úkonů pracovníků referátů pasové kontroly, ale především nedostatečnou kapacitou přístupových komunikací k a z hraničních přechodů. Kamionová doprava je ovlivněna v převážné míře pracovní dobou speditérských firem v SRN. Odbavování cestujících je pracovníky referátů pasové kontroly prováděno podle místních podmínek přímo v jízdních pruzích.
V současné době probíhají jednání expertních komisí mezi ČSFR a SRN jejichž obsahem je mimo jiné řešit změnu provozní doby na nově otevřených hraničních přechodech, umožnit přes hraniční provoz na těchto přechodech i osobním vozidlům a autobusům a řešit možnost odbavování občanů třetích států. Dále se projednávají možnosti otevření dalších hraničních přechodů. Dále uvádím, že probíhají intenzivní jednání mezi expertními skupinami ČSFR a SRN k výstavbě dálničního hraničního přechodu Rozvadov.
Propustnost hraničních přechodů ČSFR řeší svými opatřeními FMV z hlediska působnosti orgánů pasové kontroly, dále se na řešení této otázky podílí i ÚCS FMZO výstavbou a úpravou hraničních přechodů a otázku přístupových komunikací řeší Správy pro dopravu MV ČR a MV SR.
S úctou
Pan
Erik Kříž
poslanec Sněmovny lidu FS ČSFR
PRAHA