FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. v. o.
162
Odpověď
Federálního ministerstva kontroly na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů V. Tomisem na 4. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
FEDERÁLNÍ MINISTERSTVO KONTROLY
V Praze dne 21. září 1990
K interpelaci pana poslance Tomise v záležitosti výsledků prověrek čs. nákladů na účast při výstavbě Krivorožského těžebně úpravárenského kombinátu (KTUK) a Uralského plynárenského komplexu (UPK)
1) Shora uvedené kontrolní akce byly provedeny v letech 1987 a 1988 se základním cílem prokázat rezervy v čs. nákladech, prosadit jejich odstranění a zabezpečit hospodárný postup výstavby a tím minimalizaci dotací nákladů ze státního rozpočtu. S ohledem na mimořádný rozsah prací, náročnost prověřované problematiky a krátkou dobu uskutečnění prověrek, nebylo úkolem a ani v silách pracovníků bývalého VLK ČSSR vymezovat osobní odpovědnost za zjištěné nedostatky a vyvozovat z ní kádrové a kárné závěry. Provést vyhodnocení osobní odpovědnosti na základě výsledků prověrek bylo uloženo usneseními vlády č. 38/1988 a 122/1989 příslušným ministrům.
Prověrky zejména ukázaly nehospodárné přístupy čs. organizací zúčastněných na výstavbě, kterými způsobovaly nadměrný a nadbytečný růst nákladů. Do rozpočtů prosazovaly organizace náklady v neodůvodněné a nadsazené výši, což jim vytvářelo předpoklady pro snadné plnění plánu a pokrytí nehospodárností. U každé z prověřovaných akcí bylo nadsazení rozpočtových nákladů vyčísleno částkami cca 5 mld. Kčs. Závažné bylo, že na základě nadbytku prostředků volily organizace drahé technologie výstavby, nákladná technická řešení staveb, nehospodařily s materiály, stavebními mechanismy, dopravními prostředky a pracovními silami. U UPK prokázala prověrka zbytečně vynaložené náklady na více než 500 mil. Kčs a u KTUK cca 200 mil. Kčs.
Základní příčinou nehospodárného jednání dodavatelské sféry byl v té době platný ekonomický systém řízení, který nejenže nevynucoval minimalizaci nákladů, ale naopak motivoval užívanými ukazateli jejich maximalizaci. K tomu navíc organizace využily nedostatky ve smluvním zabezpečení dodávek se SSSR a investorské a projektové nepřipravenosti akcí. Resortní ministerstva, zmocněnci vlády, hlavní dodavatelé a projektanti nereagovali na tyto mimořádné skutečnosti a nevytvořili náhradní nástroje, které by donutily zúčastněné organizace zajišťovat splnění čs. závazků při minimálních nákladech.
2) Operativní šetření plnění úkolů přijatých na základě výsledků prověrky nákladů na KTUK ukázalo, že nejsou vytvářeny potřebné podmínky pro dodržení stanovené výše rozpočtových nákladů v důsledku nezajištění dodávky ocelových konstrukcí v souladu s harmonogramem výstavby, což způsobí prodloužení výstavby o cca 15 měsíců. Prohlubují se organizační problémy spojené s odchodem kvalifikovaných dělníků k jiným organizacím. Místo, aby útvar vládního zmocněnce důsledně čelil neopodstatněným snahám čs. organizací překračovat rozpočtové náklady, povolil např. nákladnější způsob provádění nátěrů. Projevují se i tendence zvyšovat ceny a rozpočtové náklady stavebních a technologických dodávek, které sovětská strana nezohledňuje. Zúčastněné stavební organizace tak vykazují ztráty, které se budou v dalším období snažit odstraňovat úpravami cen, např. v rámci centrální nápravy VC. Souhrnně tyto vlivy představují nebezpečí zvýšení čs. nákladů o cca 1 mld. Kčs.
Za správnost: Ing. Zdeněk Lenger