FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
146
Odpověď
ministra zahraničních věcí ČSFR J. Dienstbiera na interpelaci poslance Sněmovny lidu R. Zukala (tisk 89)
MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČSFR
A MINISTR ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ
V Praze dne 20. září 1990
Č. j.: 112.363/90-SM
Vážený pane poslanče,
v odpověď na Vaši interpelaci ze dne 20. srpna t. r. týkající se obsazování diplomatických míst podle národností Vám sděluji, že vedle Vámi zdůrazněných kvalifikačních požadavků je příslušnost k národnosti důležitým hlediskem, které vedení ministerstva bere v úvahu. Při výběru pracovníků a obsazování diplomatických funkcí dbáme zásady spravedlivého zastoupení. Poměrné obsazení diplomatických míst občany slovenské národnosti k počtu míst obsazených občany české národnosti je přibližně 1 ku 2, což odpovídá poměru počtu obyvatelstva obou republik. Z celkového počtu 880 diplomatických pracovníků k 30. 6. 1990 (v ústředí a na zastupitelských úřadech) bylo 624, t. j. 71 %, české národnosti a 238, t. j. 27 %, slovenské národnosti. Pracovníků jiných národností bylo 18, t. j. 2 %. Zásadu spravedlivého zastoupení dodržujeme zejména u vedoucích diplomatických funkcí, kde přihlížíme k významu dané funkce a diplomatické mise. Ve funkci velvyslanců bylo k uvedenému datu 41 pracovníků české národnosti a 20 pracovníků slovenské, popřípadě jiné národnosti. Ve funkci rada-vyslanec byl poměr 6 ku 7, a ve funkcích radů I. a II. třídy byl naproti tomu poměr 57 ku 15. Uvedené poměry se v jednotlivých kategoriích mění prakticky každý měsíc, základní poměr však zůstává zachován.
Pro činnost všech diplomatických pracovníků platí základní povinnost hájit zájmy celé České a Slovenské Federativní republiky a všech občanů, kteří v ní žijí - bez ohledu na národnost, k níž náležejí. Zahraniční služba vyžaduje pracovníky erudované, občansky bezúhonné, s potřebnými zkušenostmi a jazykovou kvalifikací. Výběr nových pracovníků proto důsledně provádíme formou konkurzního řízení, které je přístupné všem občanům ČSFR bez rozdílu národnosti. Pro jmenování do vedoucích funkcí pak připravujeme zpravidla několik alternativních návrhů. Dodržováním zásady spravedlivého, adekvátního zastoupení občanů ČR a SR v diplomatických funkcích, naplňujeme v praxi demokratické zásady federativního uspořádání a výsledky jednání představitelů federální vlády a obou národních vlád z nedávných dnů.
Věřím, že tuto odpověď přijmete s pochopením a souhlasem.
S úctou
Vážený pan
Rudolf Zukal
poslanec Sněmovny lidu
Federální shromáždění ČSFR
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
Rudolf Battěk
místopředseda Federálního shromáždění ČSFR
a předseda Sněmovny lidu
Praha