FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VI. volební období
143
ODPOVĚĎ
ministryně kontroly ČSFR Ing. Květoslavy KOŘÍNKOVÉ, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů Michalem Prokopem (tisk 84)
MINISTRYNĚ KONTROLY ČSFR
Ing. Květoslava Kořínková, CSc. |
V Praze dne 20. září 1990 |
|
Č. j. 5031/90 |
Vážený pane poslanče,
dne 23. srpna 1990 jste interpeloval ministra financí ČSFR a mě ve věci převodu rodinného domku č. p. 19/II se stavebními parcelami a vedlejšími drobnými stavbami v Chrudimi, z majetku manželů Kosinových na OV KSČ Chrudim, v době po nabytí účinnosti Zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb.
Šetřením v rámci prověrky nemovitého, movitého a finančního majetku politických stran, hnutí a občanských sdružení bylo zjištěno, že převod nemovitosti byl realizován na základě kupní smlouvy sepsané na Státním notářství v Chrudimi dne 4. června 1990 za 280 tis. Kčs; přitom znalecký posudek určil cenu nemovitosti na 212 609,- Kčs. Úhrada částky 280 tis. Kčs byla provedena pobočkou Komerční banky v Chrudimi z účtu OV KSČ Chrudim č. 94 - 535 531 dne 9. července 1990.
Koupě nemovitosti byla provedena v době platnosti Zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/90 Sb. o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran, hnutí a společenských organizací, tj. po 18. květnu 1990. Toto opatření sice umožňuje subjektům uvedeným v § 1, odst. 1 nakládat podle § 1, odst. 3 s prostředky na běžných účtech, s pohledávkami a jinými majetkovými právy, ale pouze v rámci obvyklého hospodaření nebo na základě výjimky udělované FMF.
Za obvyklé hospodaření, jak vyplývá z § 1, odst. 1 vyhlášky FMF č. 224/90 Sb., kterou se provádí toto Zákonné opatření, se považuje plnění závazků k dodávce výrobků, k provedení prací nebo poskytnutí jiného plnění v rámci vymezeného předmětu činnosti nebo v souvislosti s ním. Obvyklým hospodařením tedy nemůže být pořizování nemovitostí.
Kontrolou FMK bylo dále zjištěno, že OV KSČ Chrudim nepožádal ani o udělení předchozího souhlasu FMF s tímto převodem. Tímto jednáním porušili příslušní pracovníci OV KSČ Chrudim povinnost vyplývající z ustanovení § 1, odst. 3 Zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění.
Na základě uvedených skutečností lze považovat kupní smlouvu ze 4. června 1990 za neplatnou. Vymáhání neoprávněného majetkového prospěchu, který vznikl manželům Kosinovým z neplatné smlouvy, a naopak uvolnění objektu Okresním výborem KSČ v Chrudimi mohou však uplatnit vzájemně pouze tyto subjekty. Vzhledem k tomu, že se jedná o občansko právní vztah, nelze do něj bez podnětu jedné ze stran zasahovat.
Zatím nebyla dořešena otázka sankcionování příslušných pracovníků OV KSČ Chrudim za porušení zákonného opatření. Příčina je v tom, že existují odlišné právní názory na možnost jejich uplatnění, a to proto, že uvedená právní norma byla publikována ve Sbírce zákonů až v posledním týdnu měsíce červenec 1990. Podle § 4 zákona č. 131/1989 Sb., o Sbírce zákonů je totiž podmínkou platnosti právního předpisu jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Předpokládám, že o provedených opatřeních Vás budu v závislosti na dořešení tohoto problému informovat 1. října 1990.
S pozdravem
Vážený pan
Michal Prokop
poslanec Federálního shromáždění ČSFR
Praha