FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
118
Odpověď
ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky na interpelaci poslankyně Sněmovny lidu MUDr. Evy Novákové (tisk 61)
MINISTR DOPRAVY
České a Slovenské Federativní Republiky
V Praze dne 14. září 1990
Č. j.: KM 12 581/1990-320
Vážená paní poslankyně,
změna základních ekonomických podmínek v ČSFR vyvolala v roce 1990 nezbytnost řešení základních vztahů mezi státem a dopravou. Doprava tradičně realizovala přerozdělovací procesy a nahrazovala tak přerozdělovací funkci státního rozpočtu. Tento fakt se projevoval zejména v osobní dopravě, a to v důsledku sociálního jízdného a státem stanovených slev v hromadné osobní dopravě ČSD i ČSAD. Vysoká ztrátovost osobní dopravy byla v rozhodující míře kryta ziskem z nákladní dopravy. Pokles nákladní dopravy už toto řešení neumožňuje.
Prvořadým cílem úpravy jízdného bylo proto alespoň částečné řešení ztrátovosti osobní dopravy a snížení nároků na dotace ze státního rozpočtu.
Nutno zdůraznit, že hromadná doprava osob prostředky ČSD a ČSAD stále zůstává nejlacinějším způsobem přemístění a úprava cen jízdného nemůže způsobit přesun k individuelnímu motorismu a mít tím negativní vliv na životní prostředí.
V současné době připravuje FMD návrh dopravní politiky, jehož součástí je i uplatňování tarifní politiky a systém zpoplatnění ekologického zatížení životního prostředí jednotlivými dopravci, diferencovaně podle druhů doprav. V praxi by to znamenalo, že cena dopravy - ať už veřejné nebo individuální - bude úměrná ekologickým následkům. Ze současného pohledu na makroekonomickou strategii státu je zřejmé, že do budoucna se bude postupovat cestou dodatečného zdanění nežádoucích činností.
Vážená paní
MUDr. Eva Nováková
poslankyně Sněmovny lidu
Federálního shromáždění
Praha