Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. volební období

93

ZPRÁVA

předsedy Federálního shromáždění

o zákonném opatření předsednictva Federálního shromáždění o nakládání s majetkem svěřeným státnímu podniku

Skupina poslanců Federálního shromáždění předložila návrh zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění, kterým se doplňuje zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku (parlamentní tisk č. 75). Navrhovatelé odůvodnili předkládaný návrh tím, že dochází k rozptylování národního majetku, kterému je nutné neodkladně zabránit.

Předložený návrh jsem postoupil národním radám, aby mohly podle svého uvážení sdělit stanovisko. Návrh jsem zaslal též vládě ČSFR.

Z výborů sněmoven Federálního shromáždění projednaly tento návrh ústavně právní výbory ve schůzi dne 28. srpna 1990 včetně stanovisek orgánů národních rad. Výbory se ztotožnily s iniciátory návrhu, že vydání tohoto opatření je naléhavé, protože - kromě nejobecnějších předpisů - neexistuje po poslední novele hospodářského zákoníku právní úprava, která by omezovala nakládání se státním majetkem, s nímž hospodaří státní podniky. Bylo však doporučeno vydat toto opatření nikoliv jako novelu zákona o podniku, ale jako samostatný právní předpis ve smyslu ust. § 6 odst. 2 zákona č. 111/1990 Sb., o státním podniku (vzhledem k připravované zákonné úpravě provádějící čl. 9 odst. 2 ústavy).

Ústavně právní výbory přijaly usnesení č. 14, v němž doporučily přijmout zákonné opatření ve znění uvedeném v příloze tohoto usnesení. Ústavně právní výbory nedoporučily vyhovět návrhům, aby všechny právní úkony státních podniků učiněné od 1. 5. 1990 byly prohlášeny za neplatné, protože takové řešení by bylo z hlediska ústavního sporné a bylo by v rozporu s principy právního státu; platnost těchto úkonů je třeba posuzovat podle obecných zásad hospodářského zákoníku a občanského zákoníku.

Předsednictvo Federálního shromáždění projednávalo dne 30. srpna 1990 iniciativní návrh poslanců Federálního shromáždění (tisk 75), usnesení ústavně právních výborů včetně jimi předloženého návrhu zákonného opatření i dodatečně došlé stanovisko vlády ČSFR. Po rozpravě předsednictvo Federálního shromáždění souhlasilo s dalšími pozměňovacími návrhy, zejména aby úprava nebránila účasti státních podniků v podnicích se zahraniční majetkovou účastí a aby se opatření vztahovalo i na ČSD, státní peněžní ústavy a státní pojišťovny.

Předsednictvo Federálního shromáždění schválilo zákonné opatření v připojeném znění, které bylo dne 30. srpna 1990 také vyhlášeno (§ 69 odst. 3 písm. f) zákona o jednacím řádu FS).

Podle čl. 58 odst. 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci je třeba, aby Federální shromáždění toto zákonné opatření schválilo, protože by jinak pozbylo další platnosti.

Proto navrhuji, aby Sněmovna lidu a Sněmovna národů přijaly toto usnesení:

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schvaluje podle čl. 58 odst. 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění ze dne 30. srpna 1990 č. 364 Sb., o nakládání s majetkem svěřeným státnímu podniku.

V Praze dne 3. září 1990

předseda Federálního shromáždění

 

Zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění ze dne 30. srpna 1990

o nakládání s majetkem svěřeným státnímu podniku

Předsednictvo Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření.

§ 1

(1) Státní podniky do dne účinnosti zákona o podmínkách převodů majetku státu [Čl. 9 odst. 2 ústavního zákona č. 100/1960 Sb., Ústava České a Slovenské Federativní Republiky, ve znění ústavního zákona č. 100/1990 Sb.] nemohou mimo obvyklé hospodaření [§ 67 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.] uzavírat smlouvy o převodu vlastnictví majetku, k němuž mají právo hospodaření, a nemohou se svými vklady podílet na společných podnicích [Část čtvrtá C hospodářského zákoníku.], sdruženích, která jsou právnickými osobami [§ 625 a násl. zákona č. 101/1963 Sb., o právních vztazích v mezinárodním obchodním styku (zákoník mezinárodního obchodu) a § 360b hospodářského zákoníku.], nebo na akciových anebo jiných obchodních společnostech [Zákon č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech, a část čtvrtá A hospodářského zákoníku.], nejde-li o podniky se zahraniční majetkovou účastí [Zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí, ve znění zákona č. 112/1990 Sb.].

(2) Výjimky z ustanovení odstavce 1 může v odůvodněných případech povolit zakladatel.

§ 2

Právní úkony uvedené v § 1, které státní podnik učinil v době od 1. května 1990 do účinnosti tohoto zákonného opatření, je povinen oznámit do 31. října 1990 svému zakladateli, který posoudí jejich platnost. Nebude-li takový právní úkon ve stanovené lhůtě oznámen, je neplatný.

§ 3

Ustanovení § 1 a 2 se vztahují i na Československé státní dráhy [Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy.], státní peněžní ústavy [Zákon č. 158/1989 Sb., o bankách a spořitelnách.] a státní pojišťovny [Zákon č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, ve znění zákona č. 162/1968 Sb.], které oznámení podle § 2 podají příslušnému ministerstvu financí.

§ 4

Ustanovení § 1 odst. 1 pozbývá účinnosti dnem, v němž nabude účinnosti zákon o podmínkách převodů majetku státu.

§ 5

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

prezident ČSFR

předseda FS ČSFR

předseda vlády ČSFR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP