FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

85

Návrh prezidenta ČSFR

ZÁKONNÉ OPATŘENÍ

předsednictva Federálního shromáždění

ze dne .......... 1990

kterým se mění zákonné opatření předsednictva FS č. 16/1976 Sb., o Kanceláři prezidenta ČSFR

Předsednictvo Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

Čl. 1

1/ Zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 16/1976 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky se mění tak, že v § 2 odst. 1 se slova "vedoucí kanceláře" nahrazují slovem "kancléře".

2/ Pokud je v zákonech a jiných právních předpisech uvedeno "vedoucí Kanceláře prezidenta ČSFR", rozumí se tím kancléř.

Čl. 2

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Podle ustanovení § 1 zákona č. 654/1919 Sb., kterým byla Kancelář prezidenta republiky zřízena, stanoví titul a hodnost jejího přednosty prezident. Prezident Masaryk použil pro označení přednosty své kanceláře titulu kancléř. Tento titul uvádí i platový zákon č. 103/1926 Sb. a nař. 103/1927 Sb., kterým se titul "kancléře prezidenta republiky" uvádí mezi zvláštními úředními tituly (§ 7 odst. 1). Titul kancléře existoval pak v právním řádu až do r. 1968 (i když se již od r. 1948 nepoužíval - do r. 1954 se používal titul přednosta a od r. 1954 do r. 1967 vedoucí kanceláře), kdy byl zákonem č. 176/1968 Sb., o Kanceláři prezidenta republiky zaveden titul "státní tajemník prezidenta republiky". Toto označení se však ani nevžilo ani se neudrželo dlouho v platné právní úpravě, protože zákonným opatřením č. 16/1976 Sb. o Kanceláři prezidenta ČSSR byl zaveden pro přednostu úřadu titul "vedoucí kanceláře", který se používal až do současnosti.

V rámci organizačních změn ve struktuře Kanceláře, které byly vyhlášeny v červenci t. r. dochází mimo jiné i k návratu k původnímu titulu kancléř, který se jeví nejvhodnějším z možných variant nejen z hlediska historické kontinuity, ale i z čistě praktického požadavku na odlišení přednosty úřadu prezidentova od vedoucích celé řady jiných úřadů a orgánů. V rámci příprav nového zákona o Kanceláři by stálo za úvahu zvážit znovu původní úpravu v tom směru, že tato ponechávala stanovení hodnosti a titulu přednosty kanceláře na volné úvaze a rozhodnutí prezidenta. Protože v současně platné právní úpravě je titul vedoucí kanceláře výslovně stanoven, musí být změna provedena rovněž formou zákona.

Navrhovaná změna si nevyžádá žádné finanční náklady ze státního rozpočtu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP