FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

75

Návrh poslanců Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky Ivana Fišery, Petra Kučery, Jana Sokola a Jozefa Stanka

na vydání

zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky, kterým se doplňuje zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku.

Návrh

Zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění

ze dne .......... 1990 č. ..........,

kterým se doplňuje zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku

Předsednictvo Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

Článek I

Zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku se doplňuje takto:

Za § 35 se vkládá nový § 35a, který zní:

"§ 35a

/1/ Státní podniky nesmějí do dne účinnosti zákona o odstátnění a privatizaci národního majetku uzavírat hospodářské smlouvy o převodu vlastnictví národního majetku [§ 347 hospodářského zákoníku ve znění zák. č. 103/1990 Sb.], ke kterému mají právo hospodaření a nesmějí se svými nepeněžitými vklady podílet na vzniku akciových společností [Zákon č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech], obchodních společností [Hospodářský zákoník ve znění zák. č. 103/1990 Sb.], a to ani jako podniků se zahraniční majetkovou účastí [Zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí, ve znění zákona č. 112/1990 Sb.], a sdružení jako právnických osob [Zákon č. 101/1963 Sb., o právních vztazích v mezinárodním obchodním styku (zákoník mezinárodního obchodu)].

/2/ Výjimky z ustanovení odst. 1 může v odůvodněných případech povolit

a) vláda České a Slovenské Federativní Republiky, jde-li o národní majetek, ke kterému mají právo hospodaření státní podniky založené federálními ústředními orgány státní správy;

b) vláda České republiky nebo vláda Slovenské republiky, jde-li o národní majetek, ke kterému mají právo hospodaření státní podniky založené ústředními orgány státní správy republik nebo národními výbory."

Dále se navrhuje, aby pro případy, kdy by v důsledku tohoto absolutního zákazu nemohly být uskutečněny dispozice s národním majetkem, které by byly odůvodněné z hlediska společenských nebo státních zájmů, byla vláda ČSFR a vlády republik podle své působnosti zákonem zmocněny k povolování výjimek z tohoto zákazu.

Výše uvedené důvody ukazují, že jde o problém vysoce závažný, jehož legislativní řešení nesnese odkladu. Proto se navrhuje, aby doplnění zákona o státním podniku bylo provedeno zákonným opatřením předsednictva Federálního shromáždění, jehož účinnost by skončila dnem nabytí účinnosti zákona o odstátnění a privatizaci národního majetku.

Navrhovaná právní úprava si nevyžádá zvýšení výdajů ze státních rozpočtů ani z rozpočtů národních výborů a nezvýší nároky na počty pracovních sil.

Důvodová zpráva

Je nesporné, že vytvoření podmínek pro tržní hospodářství v České a Slovenské Federativní Republice vyžaduje důslednou privatizaci národního majetku. Nesmí však jít o chaotický proces (jakousi spontánní privatizaci), který by ve svých důsledcích narušil cíle hospodářské reformy. Zásady procesu odstátnění a privatizace národního majetku musí proto stanovit zákon, na jehož přípravě se v současné době pracuje.

Praktické poznatky ukazují, že příprava organizovaného a zákonem regulovaného procesu odstátnění a privatizace národního majetku je na řadě míst ohrožována tím, že státní podniky z různých důvodů převádějí svěřený národní majetek do vlastnictví jiných než státních organizací nebo jej formou nepeněžitých vkladů vnášejí do akciových či obchodních společností, v některých případech i do podniků se zahraniční majetkovou účastí. Dochází tak k rozptylování národního majetku, k odtržení efektivních a perspektivních provozů od celkově neefektivních podniků a k neúčelnému umísťování majetkových hodnot. Nelze zakrývat ani tu skutečnost, že mnohdy jsou takové dispozice uskutečňovány jen na základě subjektivních rozhodnutí vedoucích pracovníků státních podniků, kteří často přecházejí do nově vytvářených společností nebo družstev spolu s převedeným národním majetkem.

V současné době neexistuje účinný právní prostředek, kterým by bylo možno takovým dispozicím s národním majetkem zabránit. Platný zákon o státním podniku svěřuje rozhodování o nakládání se svěřeným národním majetkem do výlučné působnosti těchto podniků.

V zájmu zamezení výše uvedeným nežádoucím postupům státních podniků se navrhuje doplnit zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku, o ustanovení, kterým by bylo státnímu podniku zakázáno zavírat hospodářské smlouvy o převodu vlastnictví národního majetku na jiné právnické osoby, jakož i smlouvy, kterými by se zavázaly k složení nepeněžitých vkladů do akciových a obchodních společností. Tento zákaz se doporučuje vztáhnout i na skládání nepeněžitých vkladů do všech forem podniků se zahraniční majetkovou účastí.

Článek II.

/1/ Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

/2/ Toto zákonné opatření pozbývá účinnosti dnem účinnosti zákona o odstátnění a privatizaci národního majetku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP