FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

26

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne .......... 1990,

kterým se doplňuje zákon č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti, ve znění zákona č. 74/1990 Sb. a o některých opatřeních k zabezpečení vyřizování přestupků v oboru působnosti České a Slovenské Federativní Republiky

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti, ve znění zákona č. 74/1990 Sb. se doplňuje takto:

Za § 31 se vkládá § 31a, který včetně nadpisu zní.

"§ 31a

Oprávnění při objasňování přestupků

(1) Příslušníci Sboru národní bezpečnosti jsou při objasňování přestupků, u nichž to stanoví zvláštní předpis, [§ 58 písm. a) zákona ČNR č. /1990 Sb., o přestupcích. § 58 písm. a) zákona SNR č. /1990 Sb., o přestupcích.], oprávněni k osobě podezřelé z přestupku vyžadovat

a) opis rejstříku trestů v případech, kde předchozí trestní postih zakládá podmínky trestní odpovědnosti,

b) odborná vyjádření od příslušných orgánů,

c) lékařské vyšetření, zejména odběr a vyšetření krve ke zjištění alkoholu nebo jiné návykové látky [§ 6 zákona ČNR č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. § 6 zákona SNR č. 46/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.],

d) provedení jiného potřebného lékařského úkonu včetně prohlídky těla lékařem;

dále jsou oprávněni provádět ohledání místa přestupku, ohledání věci mající vztah ke spáchanému přestupku a v souvislosti s tím zjišťovat a zajišťovat stopy.

(2) Úkonům uvedeným v odstavci 1 písm. c) je osoba povinna se podrobit, jen není-li to spojeno s nebezpečím pro její zdraví.

(3) Úkony uvedené v odstavci 1 písm. d) příslušník Sboru národní bezpečnosti vyžádá, jestliže je to nutné ke zjištění, zda jsou na těle osoby stopy nebo následky přestupku.".

Čl. II

1. Ústředním orgánem státní správy ve věcech přestupků v oboru působnosti České a Slovenské Federativní Republiky je ten ústřední orgán státní správy České a Slovenské Federativní Republiky, do jehož působnosti náleží úsek státní správy, na němž došlo k porušení povinností zakládajících přestupek.

2. V blokovém řízení mohou ukládat a vybírat pokuty za přestupky

a) velitelé útvarů a jednotek Pohraniční stráže při plnění úkolů v souvislosti s ochranou státních hranic,

b) příslušníci Sboru národní bezpečnosti plnící úkoly na úseku letištní kontroly a ochrany státních hranic,

c) pracovníci Státní letecké inspekce plnící úkoly na úseku civilního letectví,

d) náčelníci okresních (městských, obvodních) vojenských správ plnící úkoly na úseku obrany České a Slovenské Federativní Republiky.

3. Orgány státní správy České a Slovenské Federativní Republiky oprávněné ukládat a vybírat pokuty v blokovém řízení odebírají pokutové bloky od příslušné okresní (obvodní) finanční správy.

4. Výnos z pokut plyne do státního rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky.

5. Na přestupky v oboru působnosti České a Slovenské Federativní Republiky a jejich projednávání orgány státní správy České a Slovenské Federativní Republiky se vztahují obecné předpisy o projednávání přestupků [Zákon ČNR č. /1990 Sb., o přestupcích. Zákon SNR č. /1990 Sb., o přestupcích.].

Čl. III

Tento zákona nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Navrhovaná právní úprava úzce navazuje na již schválenou novelu trestního zákona a souběžně připravované návrhy zákonů ČNR a SNR o přestupcích.

Nová koncepce právní úpravy postihu některých trestných činů a přečinů předpokládá - vzhledem k jejich menší společenské nebezpečnosti - jejich převedení do oblasti přestupků.

Z trestního zákona přecházejí do oblasti přestupkového práva některá jednání z ustanovení § 109 (opuštění republiky) a § 110 (vniknutí na území republiky), některé případy nedovoleného požívání alkoholu nebo jiných návykových látek postihované dosud podle § 201 a ublížení na zdraví z nedbalosti podle § 223 odst. 1.

Ze zákona č. 150/1969 Sb., o přečinech, se převádějí do přestupkového práva jednání uvedená např. v ustanovení § 4 (přečin pytláctví), § 5 písm. d) (porušení předpisů o cestovních dokladech) a § 9 (přečin proti socialistickému soužití).

Vzhledem k tomu, že o trestných činech a přečinech převáděných do přestupkového práva se konalo přípravné řízení prováděné příslušníky Sboru národní bezpečnosti podle příslušných předpisů, umožňujících provádět i potřebné procesní úkony nezbytné ke zjištění skutkového stavu věci, je žádoucí s ohledem na složitost těchto přestupků a v zájmu zabezpečení právních jistot občanů, stanovit pro příslušníky Sboru národní bezpečnosti potřebná oprávnění k objasnění takovýchto přestupků.

Úkoly Sboru národní bezpečnosti v uvedené oblasti vyplývají z ustanovení § 4 písm. k) zákona č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti, které stanoví, ze Sbor národní bezpečnosti při uskutečňování svého poslání odhaluje přestupky, které podle zvláštních předpisů též objasňuje.

Při objasňování přestupků budou příslušníci Sboru národní bezpečnosti využívat především oprávnění stanovených zákonem o Sboru národní bezpečnosti. Půjde zejména o požadování vysvětlení, předvolání, převedení (§ 19), zajištění osob narušujících veřejný pořádek (§ 23) a odnětí věci (§ 31).

Tato oprávnění však nebudou vždy dostatečná k účinnému objasňování přestupků vytvořených z dosavadních trestných činů a přečinů. Je proto nezbytné vybavit příslušníky Sboru národní bezpečnosti dalšími potřebnými oprávněními. Podle navrhované dikce se tato oprávnění resp. jejich použití, budou vztahovat pouze na přestupky uvedené v § 58 písm. a) zákona ČNR (SNR) o přestupcích (v daném případě se jedná o sedm přestupků).

Oprávnění vyžadovat opis rejstříku trestů souvisí s nutností přezkoumat zda se přestupce nedopustil obdobného jednání v zákonem stanovené lhůtě (např. § 201 trestního zákona), resp. zda se nejedná o recidivu takového jednání mající vliv na kvalifikaci skutku.

Jedná se výlučně o případy, kdy recidiva protispolečenského jednání již zakládá resp. může založit trestní odpovědnost pachatele.

Vyžádání lékařského vyšetření, zejména odběru a vyšetření krve ke zjištění alkoholu nebo jiné návykové látky a úkonů souvisejících s prohlídkou těla je nezbytné, vzhledem k přesunu některých protiprávních jednání postihovaných dosud jako trestný čin opilství podle § 201 tr. zákona a trestný čin ublížení na zdraví z nedbalosti podle § 223 odst. 1 tr. zákona mezi přestupky. Tato oprávnění jsou v souladu s § 6 zákona ČNR č. 37/1989 Sb. (zákona SNR č. 46/1989 Sb.), o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.

Zakotvení oprávnění k ohledání místa přestupku a věcí majících vztah ke spáchanému přestupku úzce souvisí s objektivním a úplným zadokumentováním spáchaného přestupku a zjištěním jeho pachatele.

I při využívání těchto oprávnění budou příslušníci Sboru národní bezpečnosti v souladu s ustanovením § 15 odst. 1 zákona o Sboru národní bezpečnosti povinni dbát cti, vážnosti a důstojnosti občanů. Zároveň budou respektovat, aby občanům v souvislosti s touto činností nevznikla bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod nepřekročil míru nezbytnou k dosažení účelu prováděných opatření.

V souvislosti s komplexní úpravou přestupkového práva je nezbytné reagovat i na některé otázky závazné povahy, které nelze ve vztahu k vymezení působnosti upravit v zákonech České národní rady a Slovenské národní rady.

S cílem zamezit kompetenčním sporům mezi orgány státní správy České a Slovenské Federativní republiky ve věcech přestupků v působnosti federace se obecně řeší jejich působnosti v této oblasti.

Pokud se týká oprávnění příslušných orgánů státní správy České a Slovenské Federativní republiky k ukládání a vybírání pokut za přestupky projednávané formou blokového řízení v oboru jejich působnosti, je nezbytné toto oprávnění výslovně založit v zákoně.

Na projednávání přestupků orgány státní správy České a Slovenské Federativní Republiky, včetně projednávání přestupků v blokovém řízení, se vztahují příslušná ustanovení zákona ČNR a SNR o přestupcích.

Pokud jde o ústavněprávní stránku spojenou s vydáním tohoto zákona, vychází návrh na doplnění zákona č. 40/1974 Sb. o Sboru národní bezpečnosti. ve znění zákona č. 74/1990 Sb. z čl. 8 odst. 1 písm. n) v návaznosti na čl. 27 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, který stanoví, že do působnosti federace patří upravovat postavení, oprávnění a ostatní poměry ozbrojených bezpečnostních sborů.

Vzhledem k tomu, že právní úpravu některých opatření k zabezpečení vyřizování přestupků v působnosti federace nemohou ani s přihlédnutím k čl. 38 ústavního zákona o československé federaci upravovat zákony České národní rady a Slovenské národní rady o přestupcích, je podle čl. 37 odst. 1 písm. a) tohoto ústavního zákona nezbytné navrhovanou právní úpravu provést zákonem Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky.

Navrhovaná právní úprava nebude mít dopad na bilanci pracovních sil ani na zvýšení finančních prostředků ze státního rozpočtu.

V Praze dne 21. června 1990

Předseda vlády ČSFR

Čalfa v. r.

Ministr vnitra ČSFR

Richard SACHER v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP