ke Zprávě o plnění státního
rozpočtu ČSFR a souhrnu státních rozpočtů
za 1. čtvrtletí 1991 (tisk 630)
Federální shromáždění
na 15. společné schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů dne 22. května 1991
schválilo toto usnesení:
Federální shromáždění
posoudilo zprávu vlády ČSFR, resp. FMF o
plnění státního rozpočtu federace
i souhrnu státních rozpočtů a vzalo
tuto zprávu na vědomí.
Konstatuje, že dosažený rozpočtový
přebytek se jeví jako kladný prvek finančního
a měnového vývoje našeho státu,
konstatuje, že rozpočtový přebytek byl
však dosažen za současného podstatného
poklesu výroby, obchodu i vývozu a s nižší
úrovní produktivity.
Poukazuje na to, že údaje ve zprávě
jsou zatíženy dílčími neúplnostmi
či nejasnostmi a nikoliv nevýznamným podílem
systémové nejistoty.
Konstatuje se, že celkový rozpočtový
rozdíl je složen převážně
z odkladů výdajů a příjmová
stránka rozpočtu je založena na jednorázovém
zvýšení odvodů ze zisku vyvolaného
celkovým růstem produkce, ne dostatečně
přeceněnými materiálovými náklady
i opožděným růstem mzdových nákladů.
Na straně výdajů jde zřejmě
jen o časový odsun výdajů, které
bude nutno letos zřejmě vynaložit. Konstatuje
se konkrétně neúplnost údajů
mimo jiné ve způsobu zahrnování výsledků
soukromé výrobní sféry, neúplnost
znalosti struktury mzdových nákladů (výplaty
odstupného při rozvázání pracovního
poměru a jiné) a nesrovnalosti obsahu vzájemně
odpovídajících položek mezi rozpočty
Slovenské republiky a České republiky.
Doporučuje vládě ČSFR:
- učinit neprodleně potřebné kroky
k získání dostatečně kvalifikovaných
informací o vývoji ve finanční a hospodářské
oblasti v potřebném rozsahu i čase;
- po dohodě s republikovými vládami neodkladně
vypořádat státní závěrečný
účet za rok 1990, delimitaci prostředků
z resortu federace na resorty České republiky a
Slovenské republiky a příjmové položky
"odvodu z mezd";
- v dohodě s vládami republik a ve smyslu připojených
stanovisek příslušných výborů
České národní rady a Slovenské
národní rady najít způsoby zajištění
strukturální porovnatelnosti všech tří
státních rozpočtů;
- neprodleně navrhnout a zabezpečit taková
opatření, která by zamezila dalšímu
výraznému poklesu výrobní aktivity
a nepřiměřenému inflačnímu
vývoji:
a) uvolnění vstupu zahraničních investic
včetně plné liberalizace zahraničního
obchodu
b) akceleraci soukromopodnikatelské sféry pro vytvoření
nových pracovních příležitostí
c) zvýšit rychlosti přechodu vlastnických
vztahů
d) projednat postup komerčních bank s ohledem na
50 % čerpání úvěrů podniky
za 1. čtvrtletí 1991 a doporučit další
opatření pro zlepšení součinnosti
mezi podnikovou a bankovní sférou.
Dlouhodobé řešení těchto bodů
je možné urychlenou komplexní daňovou
formou a krátkodobě daňovými úlevami
a přesunem dotací do produktivní soukromé
sféry formou zvýhodněných státních
půjček.
- Učinit neprodleně potřebné kroky
k využití prostředků na potřebné
strukturální změny průmyslu i zemědělství,
uvolnit část výdajů na vývoj
a výzkum a posoudit možnost rozšíření
státního dluhu k řešení platební
neschopnosti;
- zvážit nutné úpravy příjmových
i výdajových položek, vyplývající
z inflačního pohybu, poklesu produkce a z ohrožení
veřejného sektoru (zdravotnictví, školství,
ekologie, některé oblasti kultury) a případně
předložit návrh modifikovaného rozpočtu
po zhodnocení výsledků za 1. pololetí
1991 jak na úrovni federace, tak na úrovni vlád
republik na základě projednání v České
národní radě a Slovenské národní
radě;
- v rámci modifikace rozpočtu řešit
otázku rozpočtové rezervy, včetně
jejího případného posílení
z rozpočtového přebytku.