ke Zprávě o hospodářské situaci
ČSFR a hospodářské politice federální
vlády (tisk 554), doplňující zprávě
o sociální politice federální vlády
(tisk 592) a doplňující zprávě
federální vlády o řešení
ekologické situace v ČSFR (tisk 614)
Sněmovna lidu a Sněmovna národů Federálního
shromáždění ČSFR projednaly na
15. společné schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů ve dnech 16. a 21. května
1991 Zprávu o hospodářské situaci
ČSFR a hospodářské politice federální
vlády (tisk 554), doplňující zprávu
o sociální politice federální vlády
(tisk 592) a doplňující zprávu federální
vlády o řešení ekologické situace
ČSFR (tisk 614), jež přednesli předseda
vlády ČSFR M. Čalfa, ministr vlády
ČSFR P. Miller a ministr vlády ČSFR J. Vavroušek
a přijaly toto usnesení:
1. berou na vědomí - předložené
zprávy o hospodářské politice federální
vlády, o sociální politice federální
vlády a o řešení ekologické situace
v ČSFR, včetně přílohy k tomuto
materiálu "Státního programu péče
o životní prostředí".
2. doporučují vládě ČSFR -
v oblasti sociální politiky, aby:
a) všemi dostupnými prostředky realizovala
aktivní politiku zaměstnanosti:
- včetně urychleného odstranění
legislativních bariér rozvoje podnikání;
- ve vztahu k absolventům škol, a to zejména
s přihlédnutím k možným mravním
a sociálním dopadům jejich nezaměstnanosti;
- ve vztahu ke zdravotně postiženým občanům;
- vypracovat analýzu struktury zaměstnanosti důchodců
v návaznosti na případné její
regulování
- přehodnotit podmínky poskytování
podpor v nezaměstnanosti, mj. v návaznosti na veřejně
prospěšné práce;
b) ve mzdové oblasti:
- revidovala současný způsob regulace mezd
tak, aby umožňoval podstatně výraznější
diferenciaci mezd v závislosti na efektivitě podnikatelských
subjektů;
- vzhledem k rizikům, plynoucím ze stanovené
výše minimální mzdy a zejména
z přijatého způsobu přizpůsobování
její úrovně růstu životních
nákladů, zhodnotila její negativní
důsledky;
c) V oblasti sociálního zabezpečení:
- urychleně dokončila přestavbu systému
sociálního zabezpečení a systému
jeho financování na principu pojištění;
- v rámci budování sociální
záchranné sítě věnovala zvýšenou
pozornost přípravě zákona o životním
minimu;
d) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení
kompetencí v oblasti sociální politiky s
určením kritických oblastí a navržením
konkrétních opatření;
e) realizovala záměr, aby další zpráva
o hospodářské a sociální politice
vlády představovala vzájemně propojený
celek s náčrtem konkrétnějších
vývojových tendencí a na ně navazujících
opatření.
3. doporučují ČNR a SNR, aby při přípravě
zákonných norem upravujících legislativně
oblast placení poplatků a ukládání
pokut za znečišťování nebo poškozování
životního prostředí byla zohledněna
zásada ponechat 40 - 60 % z celkové výše
poplatků a pokut takto získaných jako příjem
obecních fondů životního prostředí.
4. požadují na vládě ČSFR - v
oblasti hospodářské politiky, aby:
a) předložila analýzu průběhu
a dopadu ekonomické reformy v republikách včetně
jejich vzájemného porovnání. Informovala
o průběhu přípravy velké privatizace;
b) předložila zásady vládní politiky
v zemědělství a potravinářském
průmyslu;
c) zpracovala analýzu účelnosti rozdělení
kompetencí ve vztahu k provádění ekonomické
reformy s určením kritických oblastí
a navrhla konkrétní opatření;
d) zajistila podmínky pro urychlení rozvoje finančního
trhu, zvláště privatizace bankovního
sektoru. Informovala Federální shromáždění
o opatřeních, které vláda učinila
v této oblasti;
e) předložila konkrétní informaci o
připravovaných projektech strukturálních
změn výroby, včetně konverze zbrojní
výroby. Doporučuje se zřídit komisi
Federálního shromáždění,
která by se zabývala konverzí zbrojní
výroby:
f) zajistila předložení příslušných
návrhů zákonů z oblasti ekonomické
legislativy, nezbytných pro postup ekonomické reformy,
v souladu s plánem legislativních prací v
této oblasti tak, aby mohly být projednány
ještě v průběhu jarního zasedání
Federálního shromáždění
v roce 1991 - viz. usnesení VH č. 70 z 22. 1. 1991;
g) zhodnotila překážky podnikání
v ČSFR a navrhla postup jejich urychleného odstranění;
5. žádají vládu ČSFR - v oblasti
ekologické, aby:
a) předložila podrobnou zprávu o stavu životního
prostředí ČSFR příslušným
výborům Federálního shromáždění
ČSFR do 30. 6. 1991;
b) dopracovala koncept aktivní energetické politiky,
včetně Souboru energetických programů
a projektů, pro spolupráci se zahraničím
a urychleně realizovala tuto aktivní energetickou
politiku;
c) urychlila práce na ekologické legislativě,
počínaje návrhem příslušných
partií nové ústavy ČSFR, včetně
přehodnocení kompetencí republik a federace.
Zákon o ovzduší a zákon o životním
prostředí předložit tak, aby mohl být
Federálním shromážděním
projednán nejpozději do 30. 6. 1991;
d) urychleně schválila (do 30. 6. 1991) a zavedla
Soubor vybraných ekonomických nástrojů
péče o životní prostředí
do praxe, počínaje vytvořením fondů
životního prostředí, s doporučenou
výší obecních fondů 40 - 60 %
z poplatků a pokut;
e) vytvořila kvantifikační systém
vyhodnocování vnějších vlivů
působících na životní prostředí
a člověka, za účelem selektivního
řešení situace v nejvíce ohrožených
regionech;
f) urychleně vytvořila systém informování
a vzdělávání veřejnosti v oblasti
péče o životní prostředí,
včetně jeho uvedení do praxe.