k návrhu vojenské doktríny České
a Slovenské Federativní Republiky (tisk 366)
Federální shromáždění
ČSFR na 14. společné schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů dne 20. března
1991 vyhlásilo vojenskou doktrínu České
a Slovenské Federativní Republiky.
Vojenská doktrína ČSFR vychází z těchto základních principů:
- ze suverenity ČSFR při řešení všech otázek přípravy státu k obraně v souladu s právem na sebeobranu v duchu Charty organizace spojených národů,
- z jednoty obsahové části vojenské
doktríny a praktických opatření s
cíli zahraniční a vnitřní politiky
státu, respektující zvláštnosti
geografické polohy ČSFR a jejího státoprávního
uspořádání,
- z úměrnosti ozbrojených sil potřebám
rozumné obranné dostatečnosti v kontextu
vytvářejícího se evropského
bezpečnostního systému,
- z všeobčanské obrany ústavního
zřízení státu, jeho jednoty a územní
integrity jako výrazu vůle národů
a národnosti ČSFR,
- z vyváženosti ekonomického potenciálu
a sociálního klimatu s budováním ozbrojených
sil a provádění hospodářskomobilizačních
příprav k obraně státu.
Vedle zřetelně projevovaného odhodlání
užít v případě potřeby
k zachování nebo obnovení suverenity státu
a jeho území integrity práva na sebeobranu
prostřednictvím vlastních ozbrojených
sil, je pro bezpečnost ČSFR důležité,
aby bylo dosaženo takového stupně důvěry
spolupráce a vzájemně výhodných
vztahů mezi národy a státy, který
by vyloučil řešení sporů mezi
nimi ozbrojenou silou.
ČSFR je proto rozhodnuta podílet se na všech
jednáních směřujících
k posílení mezinárodní důvěry,
stability a bezpečnosti v Evropě. Je připravena
v souladu s dosaženými výsledky v rámci
procesu odzbrojení zásadně přebudovat
ozbrojené síly, a to v nejkratším čase
tak, aby zabezpečovaly obranu státu a nepředstavovaly
potenciální hrozbu agrese. Souhlasí s prováděním
objektivní mezinárodní kontroly dodržování
přijatých dohod při nenarušení
bezpečnosti a suverenity států a činí
si také nárok na účast v ní.
ČSFR bude nadále usilovat o snížení
počtu ozbrojených sil v Evropě, a to na úroveň,
která by zajišťovala stejnou bezpečnost
všem státům. Bude rovněž usilovat
o to, aby kritéria rozumné obranné dostatečnosti
byla dohodnuta pro celou Evropu v rámci helsinského
procesu rozvíjení a posilování evropské
bezpečnosti a spolupráce.
ČSFR chápe obranu nezávislosti svého
demokratického státu jako nejvyšší
právo a povinnost, a to jak státu, tak i občanů.
Za žádných okolností nezahájí
ozbrojenou činnost proti kterémukoli státu,
nestane-li se sama objektem ozbrojeného útoku. Nezříká
se práva účastnit se zajištění
kolektivní bezpečnosti více zemí,
dojde-li k jejich vojenskému ohrožení. Nečiní
si nároky na větší záruky bezpečnosti,
než poskytuje jiným státům. Vůči
žádnému státu nemá a nebude uplatňovat
územní nároky.
ČSFR nevlastní a ani nevyrábí jaderné
či jiné zbraně hromadného ničení
a nebude usilovat o jejich vlastnictví. Nepřipustí
rozmístění těchto zbraní na
svém výsostném území.
ČSFR je připravena poskytnout své ozbrojené
síly v rámci mírových sil OSN, vojenských
sil OSN a v případě ekologických a
jiných živelných katastrof.
ČSFR nepřipouští propagandu války
a ozbrojeného násilí, terorismu, šovinismu,
nacionalismu, rasové nenávisti, fašismu, třídní
a náboženské nesnášenlivosti, narušující
stabilitu mezinárodních a vnitřních
vztahů.
ČSFR dodržuje a bude i nadále plnit přijaté
závazky vyplývající z Charty OSN,
Závěrečného aktu KBSE v Helsinkách,
Závěrečného dokumentu vídeňské
následné schůzky, dokumentu stockholmské
konference o opatřeních k posílení
důvěry a bezpečnosti a o odzbrojení
v Evropě, vídeňské Smlouvy o konvenčních
ozbrojených silách v Evropě a pařížské
schůzky nejvyšších představitelů
států KBSE, jakož i ostatních smluv
a dohod. Vojenská doktrína ČSFR tyto závazky
respektuje.
ČSFR si plně uvědomuje rizika přechodného
období k účinnějšímu a
spolehlivějšímu systému bezpečnosti
v Evropě. Tato rizika vyplývají z rozdílné
úrovně demokracie, ekonomického, sociálního
a národnostního rozvoje a z různých
přístupů k řešení těchto
nerovností. Ani po úplném odstranění
důsledků blokového uspořádání
bezpečnostních struktur v Evropě nebudou
tato rizika zcela vyloučena. V souladu s celoevropským
úsilím bude ČSFR přijímat a
realizovat taková opatření, aby byla připravena
těmto rizikům účinně čelit
i s použitím suverénní vojenské
síly.
ČSFR bere v úvahu i možnosti ohrožení
z prostorů jiných než je prostor evropský,
popřípadě též možnost vzniku
nových typů ohrožení.
Důkazem vůle ČSFR přispět k
zvyšování důvěry mezi evropskými
státy konkrétními činy je rozhodnutí
uskutečnit zásadní přestavbu svých
ozbrojených sil. Cílem této přestavby
je vybudovat armádu výlučně obranného
charakteru. Vojenská doktrína ČSFR je doktrínou
rozumné obranné dostatečnosti státu.
Určuje zásady přípravy a rozpracovává
použití ozbrojených sil, využití
národního hospodářství a účast
obyvatelstva na obraně státu.
Rozhodnutí o použití ozbrojených sil
v souladu se zájmy ČSFR a mezinárodními
smlouvami přísluší Federálnímu
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky.
Rozhodující ozbrojenou silou a jedním z nositelů
suverenity státu a výrazným integrujícím
činitelem jeho federativního uspořádání
je Československá armáda.
Hlavním úkolem Československé armády
je na základě zjištění příprav
k vojenskému napadení ČSFR odvrátit
ohrožení suverenity ČSFR včasným
přijetím nezbytných obranných opatřeních.
V případě napadení odrazit pozemní
i vzdušný útok agresora z kteréhokoliv
směru a na kteroukoliv část území
ČSFR. Síly, které pronikly na území
republiky ničit aktivní činností pravidelných
nebo mobilizačně rozvinutých sil k obnovení
územní celistvosti a suverenity státu. Zabezpečovat
obranu a ochranu obyvatelstva a důležitých
objektů pro funkci státu na celém území
ČSFR a likvidovat následky napadení nepřítelem.
Přitom vojenskopoliticky využít podpory vyplývající
z evropského systému kolektivní bezpečnosti.
Při plnění tohoto úkolu se Československá
armáda opírá o pomoc a solidaritu občanů.
Podílí se na něm ozbrojené složky
ministerstev vnitra a veřejné ozbrojené sbory,
zejména ochranou a obranou důležitých
objektů na území státu.
Československá armáda se skládá
z pozemního vojska, vojenského letectva, vojsk zaintegrované
protivzdušné obrany, jejichž charakter a obranný
smysl stanoví soubor zákonů o obraně
státu. Je vertikálně členěna
a centrálně řízena, vybavena všemi
druhy vojsk s komplexním týlem pro vedení
obrany. Podle potřeby se mobilizačně rozvinuje
k rozšíření mírového stavu.
Jedním ze základních úkolů
výstavby ozbrojených sil je prohlubování
demokratického charakteru služby v nich. V případě
a výchově vojáků se na principu přímé
a nedílné odpovědnosti velitele upevňuje
kázeň a rozvíjí osobní odpovědnost,
a to v duchu vlastenectví, nadstranickosti, vojenských
předpisů a obecních zákonných
norem.
Civilní obrana jako součást obrany státu
zahrnuje komplex organizačních, odborných,
materiálních a technických opatření,
směřujících k ochraně obyvatelstva
a materiálních hodnot společnosti proti následkům
přírodních, průmyslových a
ekologických katastrof v míru a proti následkům
napadení území prostředky nepřítele
za války. Přípravy k civilní obraně
jsou centrálně řízeny.
Pro komplexní obranu státu, jeho funkci ve válce
a pro zabezpečení ozbrojených sil se využívá
systém hospodářské mobilizace, vytvářejí
se federální hmotné rezervy a provádí
se operační příprava státního
území. Tento systém a přijímaná
opatření odpovídají soudobým
podmínkám vedení obrany, organizaci a dislokaci
ozbrojených sil, podmínkám tržního
mechanismu a mezinárodněpolitické situaci.
Zásady vojenské doktríny jsou kodifikovány
a rozpracovány legislativními akty Federálního
shromáždění ČSFR, České
národní rady a Slovenské národní
rady.
Realizaci vojenské doktríny zabezpečují
výkonné orgány státní moci
pod kontrolou zastupitelských orgánů, které
posuzují popřípadě schvalují
zásadní dokumenty branné politiky státu.
Závažné otázky branné politiky
a způsob jejich realizace se vyhlašují v programových
prohlášeních federální vlády.
Vojenskotechnická opatření doktríny
jsou rozpracována v dokumentech výstavby ozbrojených
sil a přípravy civilní obrany, v plánech
hospodářské mobilizace státu, v operačních
plánech a dalších dokumentech, které
se průběžně aktualizují v souladu
s vývojem vojenskopolitické a ekonomické
situace.
Kontrolu realizace vojenské doktríny ČSFR
v ozbrojených silách zabezpečuje Federální
shromáždění ČSFR.