Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
projednalo na 2. a 4. společné schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů ve dnech 3., 10. a
11. července 1990 programové prohlášení
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky, jež přednesl předseda vlády
ČSFR Marián Čalfa a přijalo toto usnesení:
Federální shromáždění
posoudilo celkovou koncepci a cíle programového
prohlášení vlády, které v zásadě
odpovídají hlavním úkolům,
které vláda České a Slovenské
Federativní Republiky bude muset nezbytně v budoucím
období plnit při zabezpečování
nastoupené cesty přechodu k demokratickému
právnímu státu a fungujícímu
tržně ekonomickému systému.
1. konstatuje, že programové prohlášení
- z hlediska svého koncipování je základem
pro konkretizaci programů v oblasti politického,
hospodářského, sociálního a
kulturního života společnosti; - dává
předpoklady pro společnou hospodářskou,
sociální a ekologickou strategii i nástroje
na její prosazení v rámci České
a Slovenské Federativní Republiky.
2. doporučuje vládě ČSFR - aby do
1. září 1990 konkretizovala programové
prohlášení navazujícím scénářem
ekonomické reformy a ekologické strategie v podmínkách
federace, zahrnujícím schéma vzájemné
návaznosti a podmíněnosti jednotlivých
postupů vč. zpracování variantních
řešení sporných případů
a aby zvláštní pozornost věnovala problémovým
okruhům, které v programovém prohlášení
nebyly dostatečně rozpracovány, jde zejména
o tyto rozhodující okruhy:
- vymezení otázek vlastnictví - privatizace
- demonopolizace
- rozpočtová pravidla
- přechod k nové daňové soustavě
- liberalizace cen a jejich finanční důsledky
- sociální souvislosti ekonomické reformy
- postavení Fondu národního jmění
- aby požadovaný materiál obsahoval i uvedení těch podstatných postupů ekonomické reformy, které nejsou předmětem zákonné úpravy
- aby napomohla co nejdříve vytvořit legislativní a další podmínky pro vstup zahraničního kapitálu do naší ekonomiky a do našich podniků a projevila v této věci více rozhodnosti a vstřícnosti
- aby komplexně řešila problematiku politických utečenců
- aby mravní a kulturní rozměr lidské existence považovala za hlavní cíl své politiky
- aby ve své další práci využila i další náměty, které vyplynuly z diskuse na společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů;
vyzývá vládu ČSFR - aby účinně spolupracovala s Federálním shromážděním při přípravě návrhu nové ústavy ČSFR jako základu budování demokratického právního státu a jeho nového právního řádu;
- aby stanovila pořadí dalších legislativních prací, a to s důrazem na ty, bez nichž nelze přejít k občanské samosprávné společnosti včetně zemského zřízení a k fungujícímu tržnímu mechanismu, včetně posouzení priority ekologické, energetické, bezpečnostní a branné politiky státu;
- aby zabezpečila plynulý průběh legislativních prací, který by zajistil nezbytnou účast odborníků i široké veřejnosti na tvorbě práva a poslancům Federálního shromáždění plně umožnil vykonávat jejich ústavní pravomoci;
- aby sociální opatření vyplývající z důsledků zavádění hospodářské reformy a promítnutá do kompenzačních příspěvků se diferencovala podle reálných příjmů občanů a jejich sociálních podmínek; - aby se věnovala mnohem pozorněji, mimo jiné i vytvořením příslušného útvaru na federální úrovni, problematice národností a etnik, brala v úvahu jejich názory i názory národních rad i národních vlád s ohledem na specifiku jejich problémů, a to při jednání s jinými vládami;
- aby usilovala o vstup ČSFR do Evropského společenství
a o přijetí ČSFR za člena Rady Evropy;
4. požaduje - aby zásadní ekonomické zákony nebyly předkládány k projednání v orgánech Federálního shromáždění dříve, než bude předložen vládou ČSFR a projednán Federálním shromážděním scénář ekonomické reformy, vymezující kontext jednotlivých zákonů;
- aby i orgány federace daleko účinněji postupovaly proti kriminalitě a jiným formám protispolečenského chování a dbaly respektování principů zákonitosti, zejména pokud jde o ochranu života, zdraví, majetku i zákonných práv občanů;
- aby znemožnila monopolizaci sdělovacích prostředků a urychleně podnikla nezbytné legislativní kroky k zajištění jejich plurality a nezávislosti;
- aby jednotliví ministři vlády ČSFR
po konkretizaci dalších problémových
okruhů vyplývajících z programového
prohlášení informovali příslušné
orgány Federálního shromáždění;
5. schvaluje - programové prohlášení
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky, jehož důsledné plnění
bude soustavně kontrolovat;
6. vyslovuje - vládě České a Slovenské
Federativní Republiky v souladu s článkem
36 ústavního zákona o československé
federaci důvěru,