Pondělí 27. dubna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Žiadam divákov na galérii, aby takýmto spôsobom nezasahovali do rokovania, ako tá dáma v tejto chvíli.

Otváram diskusiu. Ako prvý vystúpi pani poslankyňa Parkanová, pripraví sa pán poslanec Stome.

Poslankyně SN V. Parkanová: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, jménem poslanců klubu Občanské demokratické aliance vám chci vyjádřit stanovisko k zákonu o policejních vysokých školách a o zřízení Policejní akademie.

Domnívám se, že není žádný věcný důvod k tomu, aby policejní akademie byla součástí soustavy státních vysokých škol zřízených zákonem Federálního shromáždění. Takové řešení by bylo vhodné teprve tehdy, kdyby příslušná škola už delší dobu existovala a prokázala své kvality ve výsledcích a badatelské činnosti, a zejména ve složení svého pedagogického sboru. O kvalitách bývalé zrušené Vysoké školy SNB to jistě nelze říci a nově konstituovaná škola své kvality teprve v budoucnu dokáže.

Chtěla bych uvést příklad ze sousední republiky Německo, kde policejní školou na nejvyšší úrovni v celé síti škol tohoto charakteru je Policejní velitelská akademie Hiltrup u Münsteru. Tato policejní akademie není vysokou školou obecně státem uznaného typu. Jedná se o vnitroresortní učiliště zřízené v roce 1948 zemskou vládou Severního Porýní - Vestfálska jako ústřední policejní škola. Tato škola pracuje na základě smlouvy mezi ministry vnitra, případně státními ministry, a to z 28. dubna 1972.

Je mi známo, že čtyřicetiletou snahou představitelů této akademie je získat od státu uznání jako státní vysoká škola. Dosud se jim tohoto cíle při přísnosti kritérií pro uvedený vysokoškolský status nepodařilo dosáhnout.

Úroveň této policejní akademie, která už čtyři desetiletí úspěšně vychovává odborníky pro policejní praxi v SRN, je jistě nepoměrně vyšší, než jakou si můžeme představit u případného učiliště podobného typu v Československu, kde tradice a předchozí zkušenosti případných odborníků jsou spíš nevýhodou a nežádoucí zátěží s ohledem na to, že jejich služba v minulosti byla službou totalitnímu komunistickému režimu.

Tato disproporce ve srovnání s kvalitou výuky v SRN a v Československu zcela jistě vynikne zejména v oborech právních a humanitních, jako je psychologie, historie, pedagogika, a stejně tak v oblasti výzkumné. Já nepochybuji o dostačující kvalitě odborných předmětů, jako je nauka o řízení, nauka o nasazení, kriminalistika, kriminologie, nauka o dopravním provozu atd. Tuto kvalitu však považuji za samozřejmý předpoklad, pro který není nutné přiznávat učilišti status vysoké školy.

Domnívám se, že vládní návrh zákona sleduje pravděpodobně víc zájmy zřízení mnoha pracovních míst pro vysokoškolské pedagogy, než praktickou potřebu ministerstev vnitra a v žádném případě tento návrh nebere ohled na zachování úrovně vysokého školství v ČSFR.

Tento poslední argument považujeme za nejvážnější překážku pro přijetí tohoto návrhu zákona a doporučujeme proto návrh zákona odmítnout a vládě doporučit zřízení federálního policejního učiliště, podobně jako je tomu v citované Spolkové republice Německo. Tedy dohodou mezi ministerstvy vnitra ČSFR, ČR a SR. Tato dohoda by obsahovala, tak jako je tomu u Policejní velitelské akademie Hiltrup v SRN, podíl federace a republik na zajištění provozu takového učiliště. Bylo by dále na vedení a pedagozích takového učiliště, jak brzy - a připomínám, že v sousedním Německu o to usilují zatím marně čtyřicet let - by taková škola dosáhla u příslušné akreditační komise vyššího stupně státního uznání.

Závěrem mi dovolte vyslovit přesvědčení, že doktorů práv, absolventů bývalé Vysoké školy SNB, zvané "obuchárna", má tato země ještě dost. Z přednesených důvodů nebudeme pro návrh zákona hlasovat. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pani poslankyni Parkanovej. Teraz prosím, aby sa ujal slova pán poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající, dámy a pánové, poslanci, vážení hosté, pokusil jsem se sledovat expozé pana federálního ministra vnitra a pokusil jsem se konfrontovat text předlohy, kterou máte schvalovat s předřečnicí paní Dr. Parkanovou.

Mě velice zarazilo, že argumentační doložení názoru poslaneckého klubu ODA se opírá v pořadí dozadu o pátou předlohu nejméně, a nikoli o předlohu, kterou máme řešit. Argumenty, které zde byly řečeny, jsou argumenty, které platily ještě na podzim roku 1991 a naposled v únoru 1992, kdy byla pátá či šestá předloha zákona odmítnuta jako neodpovídající potřebám této společnosti. Od té doby byly ještě další předlohy a já bych se pokusil rozdíly mezi původní vysokou školou SNB a nynější navrhovanou policejní akademií - také za tím účelem, aby poslanecký klub ODA mohl zvážit tyto věci i na základě skutkového materiálu a případně změnit stanovisko - vám doložit.

Především způsob zřízení této instituce. Vysoká škola SNB, a potud souhlasím s paní kolegyní Parkanovou, byla zřízena jako výrazně resortní vzdělávací instituce, a to dokonce i formálním postupem zcela odlišným od jiných vysokých škol.

Nově navrhovaná policejní akademie - a i tedy další vysoké školy policejní - jsou navrhovány takovým způsobem, jak na Slovensku tak v Čechách, jako každá jiná vysoká škola.

Pokud šlo o zřizování této školy a obsazování jejího pedagogického sboru odbornými pracovníky, v podstatě vysoká škola SNB a tady rovněž souhlasím s Dr. Parkanovou - byla výrazně poznamenána nízkou řídící a pedagogickou kompetencí, zejména děkanů jednotlivých fakult a řady učitelů tak zvaných odborných bezpečnostních předmětů.

Při přípravě policejní akademie spolupracovala komise jmenována ministrem vnitra ČSFR, kde byli i představitelé oborově blízkých vysokých škol, kde byli zástupci ministerstev školství ze Slovenské i České republiky a byli tam i někteří poslanci zastupitelských sborů.

To je jedna záležitost. Dostali jsme se tedy ze stigmatu resortního utajování a v podstatě pojímání této vysoké školy jako vysoké školy, jejíž obsah je utajován.

Pokud jde o koncipování instituce, tak je pravda, že instituce vysoké školy SNB byla zřízena zákonným opatřením Federálního shromáždění 107 z roku 1973 a byla charakterizována jako vysoká škola s takovou řadou výjimek, že v podstatě se stala resortní školou.

Potud rovněž souhlas s předřečnicí. Výrazem toho byl i odkaz na sovětské bezpečnostní školy, které byly koncipovány stejným způsobem. Na připravovanou Policejní akademii a jiné policejní školy se má plně vztahovat zákon č. 72/1990 Sb., o vysokých školách, jenom s těmi výjimkami, které doporučila akreditační komise.

Při koncipování této Policejní akademie byly využity zahraniční zkušenosti vyspělých evropských států. A zde bych se pokusil argumentovat, že nejsou to jediné vysoké školy, které sloužily a slouží k policejnímu vzdělávání, které byly zmíněny paní předřečnicí, ale je to řada jiných vysokých škol s jiným zaměřením, které se spíše přimykají k naší koncepci Policejní akademie, než ony, které byly uváděny jako rozdílové.

Čili uzavřel bych, že s oněmi školami, které paní kolegyně jmenovala, nelze samozřejmě a plným právem

Policejní akademii srovnávat, a to už i proto, že jsou to školy zcela jiného cíle a zaměření.

Pokud jde o studijní obor, studijní zaměření a určení: Studijním oborem Vysoké školy SNB bylo právo. Ovšem, to byla v podstatě kamufláž, jak zde bylo vyloženo paní kolegyní. Ale zaměření bylo státobezpečnostní (pro STB a VKR), veřejnobezpečnostní, penitenciární, velitelské, zpravodajské, vyšetřování STB a vyšetřování VB.

Studijním oborem Policejní akademie je obor bezpečnostní služba se studijním zaměřením na policejní službu, bezpečnostní službu, pohraniční a cizineckou a pasovou službu a obecní a civilní bezpečnostní služby. Již z tohoto vidíme značný rozdíl, takže porovnávání s Vysokou školou SNB i v tomto odvětví pokulhává.

Nyní často diskutovaná záležitost formy a délky studia, způsob jeho zakončení a přiznávaný titul. Studium na Vysoké škole SNB bylo čtyřleté, případně pětileté, a bylo ukončeno státními závěrečnými zkouškami, o kterých se tvrdilo, že jsou to právnické zkoušky, a absolventi získávali titul Iuris utriusque doctor, čili doktor práv. Navrhovaná Policejní akademie má poskytovat ucelené vysokošloské vzdělání nižšího stupně podle zákona o vysokých školách, tedy ukončené bakalářskou zkouškou a přiznávaným titulem bude bakalář, tedy Bc, tak jak je všude ve světě u tohoto druhu studia zvykem.

Policejní akademie nemá poskytovat studium právnické, ale má poskytovat studium policejní a bezpečnostní. To je další rozdíl, a řekl bych upřímně, vyjádřený rozdíl proti původní koncepci, kterou jsme několikrát odmítli.

Posléze je zde pro občany záležitost velmi významná, a to je transparentnost a koncepce studia a obsah učiva. Vysoká škola SNB byla výrazně resortním vzdělávacím zařízením, určeným pro příslušníky ozbrojených sborů, učivo bylo neúměrně ideologizováno a posluchači byli zatěžováni těmito infiltracemi i do odborného učiva. Čili tyto infiltrace častěji suplovaly i odbornou materii a odtud oprávněná kritika nízké kvality.

Co bylo příčinou tohoto druhu studia? Příčinou tohoto druhu studia byl ideový obsah, totiž nadměrné zvýrazňování represívní role státu a práva se záměrným oslabením výuky, zdůrazňující význam ochrany občanských práv a svobod.

Policejní akademie v navrhovaném textu přijala princip otevřenosti studia. Ten je zajištěn jednak odtajněním učebních plánů a profilací absolventa Policejní akademie, maximální redukcí utajovaných částí studia, zřízením samostatného studijního zaměření pro studenty z řad občanské veřejnosti včetně možnosti přihlásit se ke studiu kteréhokoliv ze studijního zaměření. Studentům Policejní akademie naopak bude umožňováno mezioborové studium na jiných vysokých školách.

Vedle důsledného odideologizování učiva bylo výchozím principem určeno i spojení učiva s požadavky společenské praxe a projektování výuky to reflektuje, respektive to odráží.

Posléze zde byla záležitost koncepce vědecké práce. Je pravdou, že Vysoká škola SNB provozovala takřka sterilní základní výzkum, aplikovaný výzkum byl pouze okrajový a sledovatelský výzkum se prakticky nerozjížděl. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Máte poslednú minútu, pán poslanec.)

Pokud jde o hlavní poslání Policejní akademie, podle předlohy budou jimi kriminalistika a kriminalistická psychologie, kriminologie, správní a policejní právo a psychologie forenzní.

Posléze, abych dostál časovému omezení, musím říci, že personální zabezpečení Vysoké školy SNB čítalo bez tří osob 400 osob, zatím co personální zabezpečení Policejní akademie počítá se 160 osobami. Zatím co na Vysoké škole SNB bylo kádrovým způsobem tvořeno jádro pedagogických pracovníků i externích učitelů, tak na Policejní akademii, na které, respektive na reziduu, tj. v institutu, zůstalo necelých 15 procent bývalých zaměstnanců, jsou vybíráni tito výhradně formou konkursního řízení, při počítání s velkým počtem externistů.

Materiální a finanční zabezpečení bylo zde objasněno panem zpravodajem a nepřekročí současné náklady.

Chtěl bych tedy upozornit vážené kolegyně poslankyně a kolegy poslance (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prekračujete rečnícku lehotu, pán poslanec.), že budou rozhodovat o jiném než kritizovaném návrhu a budou uvažovat jiný než předřečnicí kritizovaný stav i na současném institutu ministerstva vnitra.

Kromě toho bych chtěl říci, že bychom byli jedinou zemí, které by se podařilo to úspěšně odkládat, což bylo bývalými učiteli této školy, nyní již odeššími, velice forsírováno, abychom totiž Policejní akademii co nejdéle neměli. (Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, ukončite svoj príspevok.) Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ja tiež ďakujem. Kto ďalší hodlá vystúpiť v tejto rozprave? Nemám písomné prihlášky, ani iným spôsobom sa nikto ďalší nehlási. Prepáčte, pán poslanec Marián Kováč zo Snemovne národov.

Poslanec SN Marián Kováč: Ďakujem, pán predsedajúci. Nehlásil som sa písomne do rozpravy. Pôvodne som neuvažoval vystupovať z jedného prostého dôvodu, ale niektoré vystúpenia predrečníkov mi nedovolia, aby som nezaujal niekoľko poznámok.

Ešte jednu poznámku predtým, ako sa vyslovím. Obyčajne vždy, keď niekto z nášho klubu alebo keď som ja vystupoval v parlamente a chcel som niečo presadiť, tak obyčajne som dosiahol pravý opak, že to bolo zabité. Dúfam, že v tomto prípade to tak nebude.

Chcem nadviazať na vystúpenie kolegu Stomeho a chcem vyzdvihnúť tú skutočnosť, že v súvislosti s prerokúvaným zákonom branné a bezpečnostné výbory mali natoľko priestoru na posúdenie uvedeného zákona, toľko materiálu, že mi skutočne nedá, aby som z tohto miesta objektívne nevyzdvihol tú situáciu, že pri tomto zákone bolo dostatok času, dostatok materiálov na to, aby sme mohli objektívne posudzovať situáciu.

Z uvedeného sa mi tento návrh zákona javí ako prijateľný, aj to, že v súlade s množstvom informácií prešiel zodpovedajúcim pripomienkovým konaním, čiže bol tu dostatočný priestor vyjadriť sa k nemu.

Zvlášť by som chcel oceniť - a predpokladám, že moji kolegovia zo Slovenska ma neopravia - v predloženom znení vládneho zákona sa dôsledne rešpektuje kompetencia republík a federácie, čo považujem za veľmi pozitívne. Zároveň aj skutočnosť, že je možné hodnotiť tento návrh zákona pozitívne aj preberanú konvergenciu s ostatnými vysokými školami.

Podľa môjho názoru návrh vytvára zodpovedajúce legislatívno právne predpoklady na vytvorenie Policajnej akadémie tak, ako je to obsiahnuté v návrhu. Je teda možné predpokladať, že Policajná akadémia, v prípade, že bude schválená v podobe tohto návrhu zákona a že budú obsiahnuté ciele a predstavy uvedené v návrhu, bude mať všetky predpoklady pre zodpovedajúcu prípravu pracovníkov bezpečnostnej služby. Preto kolegom poslancom a samozrejme aj kolegyniam poslankyniam vrelo odporúčam tento návrh podporiť. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Kováčovi. Praje si ešte niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo s nehlásil.) Nie je to tak. Rozprava je skončená.

Pýtam sa predkladateľa, pána ministra Langoša, či chce vystúpiť so záverečným slovom? Áno. Slovo má pán minister Langoš.

Ministr vnitra ČSFR J. Langoš: Ďakujem. Nebude to záverečné slovo. Bude to len drobná reakcia na názor poslaneckého klubu Občianskej demokratickej aliancie.

V októbri 1991, teda v minulom roku, sme predložili návrh na zriadenie Policajnej akadémie akreditačnej komisii pri českom Ministerstve školstva. Akreditačná komisia tento návrh prerokovala. V zápise z rokovania sa píše: "Návrh je podrobne a kvalitne spracovaný. Akreditačná komisia bola oboznámená aj s posudkami právnickej fakulty Karlovej univerzity, podpredsedu vlády ČSFR pánom Mikloškom, Vojenskej akadémie v Brne, Juhočeskej univerzity, profesora Preráta, Policajnej školy v Münsteru a ďalšími, ktoré všetky vznik Policajnej akadémie odporúčajú. Navrhované je bakalárske štúdium."

Akreditačná komisia teda prijala projekt na zriadenie Policajnej akadémie. Odborný projekt vyhodnotila v minulom roku ako najlepšie pripravený. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi Langošovi. Pýtam sa spravodajcov, či chcú vystúpiť a komentovať rozpravu? Domnievam sa, že žiadne pozmeňujúce návrhy prednesené neboli. Pán spravodajca Jedinák sa chce vyjadriť.

Společný zpravodaj SL J. Jedinák: Chci dodat, že navrhovaná předloha na zřízení Policejní akademie se opírá o § 31 zákona o vysokých školách, který stanoví, že způsob vysokoškolského vzdělávání odborníků v oboru bezpečnostní služby stanoví zákon Federálního shromáždění.

Mám zde zápis z jednání akreditační komise ze dne 21. až 23. října, tedy komise republikového ministerstva školství. Všichni zástupci komise vyslovili souhlas. K předkládanému návrhu zákona se vyslovil také ředitel Policejní akademie z Münsteru a jeho posudek je také kladný.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Jedinákovi. Žiadam všetkých, ktorí sa nachádzajú v priľahlých priestoroch Snemovne ľudu, aby vstúpili do sály a zaujali miesto v laviciach.

Budeme hlasovať o tlači 1456, čo je návrh branných a bezpečnostných výborov na príslušné uznesenie k vládnemu návrhu zákona o policajných vysokých školách a o zriadení Policajnej akadémie, čo je tlač 1375.

Pri hlasovaní o tomto návrhu neplatí zákaz majorizácie, je však potrebná najmenej nadpolovičná väčšina prítomných. Chýbajú traja poslanci v Snemovni národov a sedem poslancov Snemovne ľudu, aby sme mohli začať hlasovať.

Vážení kolegovia, rád by som vám oznámil, skôr ako sa zaplní kvórum, že po tomto hlasovaní by sme hlasovali ešte o návrhu na uznesenie k situácii v Bosne a Hercegovine. To bol podnet pána poslanca Mornára. Návrh nám predložili predsedovia zahraničných výborov. Potom by sme prikročili k hlasovaniu o troch vládnych návrhoch zákona, ktoré sa týkajú notárstva atď. To je agenda, ktorá nám ostala z minulého týždňa. Takže prosím, aby ste zotrvali v sále.

Konštatujem, že obidve snemovne sú schopné uznášať sa. V Snemovni národov je prítomných 83 poslancov, v Snemovni ľudu je prítomných 77 poslancov.

Konštatujem, že k predloženému vládnemu návrhu zákona v znení uznesenia branných a bezpečnostných výborov obidvoch snemovní - tlač 1456 - neboli vznesené žiadne pozmeňujúce ani doplňujúce návrhy. Diskusia bola uzatvorená. Vypočuli sme záverečné slovo ministra a aj jedného zo spravodajcov. Nie sú prekážky, aby sme o predloženom návrhu hlasovali. Prikročíme k hlasovaniu.

Kto súhlasí s predloženým návrhom na uznesenie snemovní k vládnemu návrhu zákona o policajných vysokých školách a o zriadení Policajnej akadémie - tlač 1456 - nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 15.07)

(SN 75, SL 75)

Kto je proti?

(SN 2, SL 1)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 8, SL 2)

V Snemovni národov: sedemdesiatpäť pre, dvaja proti, osem sa zdržalo. V Snemovni ľudu: sedemdesiatpäť pre, jeden proti, dvaja sa zdržali.

S ohľadom na súhlasné uznesenie snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie prijalo vládny návrh zákona o policajných vysokých školách a o zriadení Policajnej akadémie.

Ďakujem spravodajcom, ďakujem predkladateľovi, ministrovi Jánovi Langošovi.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 354, SN č. 545, SL č. 513)

Teraz podľa návrhu, ktorý som vám pred chvíľou predniesol, by sme pristúpili ku schvaľovaniu návrhu na uznesenie Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k situácii v republike Bosna a Hercegovina. Prosím niektorého z predsedov zahraničných výborov - pána poslanca Šebeja, ako predsedu výboru Snemovne národov, alebo pána poslanca Komárka ako predsedu výboru Snemovne ľudu - aby nás oboznámili s týmto návrhom. Vy ho máte vytlačený na listine pod číslom 00612 z 26. 4. 1992.

Pán poslanec Šebej, prosím, prečítajte nám text.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP