Přítomno: | 126 poslanců Sněmovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Bláha,
Danihel, Deyl, Dienstbier J. st., Dlouhý, Honner, Kapusta,
Kavan, Klaus, Kňažko, Kováč M., Kovář,
Langoš, Miller, Nováková, Petrovič,
Šidík, Šimko I., Téra, Vidím, Zán
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Hruška, Maštálka, Němec, Pernica F., Ransdorf,
Roček, Štern, Uhl
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Farkaš, Kanis, Kontra, Mečiar, Mináč,
Molnár, Moric, Novitzský, Pánis, Peter, Roman,
Seman, Serenčéš, Slota, Vicen
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia! Otváram prvý
deň posledného týždňa 22. spoločnej
schôdze 6. volebného obdobia Federálneho zhromaždenia.
Vítam podpredsedu vlády doktora Pavla Rychetského,
predsedu Najvyššieho súdu doktora Otakara Motejla,
vítam všetkých vás.
Navrhujem, aby sme dnes prerokovali tieto programové body.
Návrh zákona o Federálnej asociácii
rozhlasového a televízneho vysielania a prevádzkovanie
federálnych vysielacích okruhov (tlač 1420)
a návrh príslušného uznesenia snemovní
(tlač 1484), vládny návrh zákona o
Československej televízii (tlač 1417), vládny
návrh o Československom rozhlase (tlač 1416.
Návrh, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 1309/91 Zb., o ochrane ovzdušia pred
znečisťujúcimi látkami, tzv. zákon
o ovzduší (tlač 1287) a návrh na uznesenie
snemovní (tlač 1461).
Ďalej vládny návrh zákona o policajných
školách a o zriadení Policajnej akadémie
(tlač 1375) a s príslušným návrhom
uznesenia snemovní (tlač 1456).
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 87/1991 Zb., o mimosúdnych rehabilitáciách
(tlač 1318) a návrh príslušného
uznesenia snemovní (tlač 1477).
Z minulého týždňa máme ukončiť
prerokúvanie vládneho návrhu zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa Občiansky
súdny poriadok (tlač 1399) s návrhom na uznesenie
v tlači 1469.
Ďalej dokončenie bodu s titulom vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
Občiansky zákonník, ruší sa zákon
o štátnom notárstve a konania pred štátnym
notárstvom, tzv. notársky poriadok a menia sa a
dopĺňajú niektoré ďalšie
zákony (tlač 1405) a návrh na uznesenie SĽ
a SN v tlači 1471.
Konečne dokončenie bodu vládneho návrhu
zákona o zápisoch vlastníckych a iných
vecných práv k nehnuteľnostiam (tlač
1404) s príslušným návrhom na uznesenie
(tlač 1470).
Máme možnosť sa ďalej zaoberať rezolúciou,
ktorú minulý týždeň navrhol pán
poslanec Mornár a ktorá sa týka situácie
v Bosne a Hercegovine.
Teraz aby sme pristúpili k prerokúvaniu návrhu
zákona o Federálnej asociácii rozhlasového
a televízneho vysielania a prevádzkovaní
federálnych vysielacích okruhov (tlač 1420),
k prerokúvaniu vládneho návrhu zákona
o Československej televízii (tlač 1417),
ďalej k prerokúvaniu vládneho návrhu
zákona o Československom rozhlase (tlač 1416).
Zoberte si pred seba aj tlač 1484, ktorá je návrhom
na uznesenie snemovní.
Bod programu 30: Vládní návrh zákona
o Federální asociaci rozhlasového a televizního
vysílání a provozování federálních
vysílacích okruhů (tisk 1420) a návrh
usnesení Snemovny lidu a Snemovny národů
(tisk 1484).
Vládní návrh zákona o Československé
televizi (tisk 1417).
Vládní návrh zákona o Československém
rozhlasu (tisk 1416).
Navrhujem vám, aby sme postupovali tak, že si vypočujeme
predkladané správy, najskôr k iniciatívnemu
návrhu skupiny poslancov (tlač 1420). Tento návrh
by odôvodnil predseda výboru sociálneho a
kultúrneho Snemovne národov, pán poslanec
Michal Prokop. Potom by sme si vypočuli výklad k
vládnemu návrhu zákonov (k tlači 1416
a 1417). Predniesol by ich podpredseda vlády pán
dr. Rychetský, potom by vystúpili spravodajcovia
a potom by sme procedurálnym hlasovaním rozhodli,
ktorá z týchto tlačí bude tvoriť
základ nášho rokovania.
Prosím teraz poslanca pána Michala Prokopa, aby
sa ujal slova. Prosím spravodajcu pána poslanca
Čičmanca a pána poslanca Petra Brodského,
aby zaujali miesta v spravodajských laviciach. Pán
poslanec Prokop, máte slovo.
Poslanec SN M. Prokop: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, kolegyně a kolegové,
svoboda slova je jedním ze základních stavebních
kamenů demokracie, kterou budujeme.
Nezávislost audiovizuálních sdělovacích
prostředků je pak jedním z předpokladů
realizace této svobody slova.
Zákon, který dnes projednáváme, je
nebo by měl být završením první
etapy budovaného nového systému našeho
rozhlasového a televizního vysílání.
Rozhlas a televize, jako mocný fenomén masové
kultury vstupují dnes a denně do života každého
občana. Jejich vliv na veřejné mínění,
na politické klima, na způsob života, nazírání
na svět, kulturní, mravní i vzdělanostní
úroveň občanů je obrovský.
Na úrovni šíření informací
přece závisí i osud všech procesů
transformace naší společnosti a koneckonců
i další budoucnost naší země, o
které rozhodnou brzké volby.
Totalitní režimy dokonale ocenily důležitost
hromadných sdělovacích prostředků
a jistě také je proto infiltrovaly konfidenty i
kádrovými pracovníky politické policie
do té míry, že veřejné mínění
v zemích, kde takovéto režimy vládly,
bylo často ještě na dlouhou dobu těmto
režimům zcela loajální.
Změnit způsob myšlení miliónů
lidí je úkol nesmírně obtížný
a dlouhodobý. Goebbelsova věta, o tisíckrát
opakované lži, která se stává
pravdou, budiž nám varovným mementem.
Vážené kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych využil této příležitosti
i k tomu, abych z tohoto místa upozornil na ohromnou zásluhu
rozhlasového a televizního vysílání
ze zahraničí, které bylo pro řadu
našich občanů jedinou možností,
jak korigovat totalitní masáž mozků
našimi masmedii, ať už se jednalo o vysílání
BBC, Hlasu Ameriky a po válce Svobodné Evropy v
češtině a slovenštině a dovolte,
abych jim a jejich pracovníkům z tohoto místa
poděkoval za jejich záslužnou práci.
Stejnou roli hrály v pohraničních oblastech
i stanice ARD, ZDF a ORF, které jsou spolu s BBC a CNN
stále pro naše televizní a rozhlasové
stanice příkladem, jak lze pracovat s informací,
jak má vypadat skutečně nezávislé
zejména zpravodajské vysílání,
které máme dnes, zaplať Pán Bůh,
občas možnost vidět už i my. Tyto známé
skutečnosti jsem chtěl uvést pro to, abychom
si znovu uvědomili, jak závažnou tematiku dnes
řešíme.
Dámy a pánové, prvním legislativním
krokem na cestě k novému nezávislému
vysílání byl zákon č. 136/1991
Sb. o rozdělení působnosti mezi Českou
a Slovenskou Federativní Republikou, Českou republikou
a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků. Ten poprvé
v našem právním řádu otevřel
možnost provozování vysílání
rozhlasového i televizního i pro fyzické
a právnické osoby. Narušil tedy až dosud
platný státní monopol. Kromě toho
však především umožnil zřizovat
televizní a rozhlasové organizace jak republikám,
tak federaci, a to v § 1 a v písm. d) tohoto paragrafu
pak svěřil České a Slovenské
Federativní Republice právo přijímat
právní úpravu jejich postavení na
úrovni federace.
Druhým krokem bylo přijetí zákona
č. 468/1991 Sb. o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, který
zavádí tak zvaný duální systém
vysílání, kde vedle sebe koexistuje soukromý
sektor vysílatelů s licencí a tak zvaní
provozovatelé ze zákona, to jest sektor veřejný
nebo veřejně právní, ve který
by se měl transformovat stávající
státní rozhlas a televize, a to jak na úrovni
republik, tak i na úrovni federální. Národní
rady obou republik již svými zákony takové
instituce založily. I když si osobně myslím,
že v určitých případech jsou
jejich zákonné úpravy pouze na půli
cesty v konstituování skutečně veřejnoprávních
a nezávislých rozhlasů a televizí,
rozhodně však již vykročily tyto instituce
novým směrem a naším úkolem je
dnes udělat tento krok i na úrovni federální.
V čem spočívá princip veřejně
právního provozovatele, vysílatele ze zákona?
Za prvé - v nezávislosti na výkonné
státní moci, tedy na vládě. Statutární
orgán provozovatele ze zákona jmenuje zvláštní
kolektivní orgán, rada volená parlamentem
a parlamentu také odpovědná. Měla
by být podle mého názoru orgánem nepolitickým
a její volební období by se nemělo
krýt s volebním obdobím parlamentu. Jen tak
je zajištěna nezávislost na momentálním
politickém spektru a zároveň je také
zaručena kontinuita její práce.
Za druhé - v nezávislosti ekonomické, tedy
ve vlastním majetku veřejno-právní
instituce, v nezávislosti na státním rozpočtu
alespoň do určité míry, poněvadž
zcela to nikdy nelze, a v co největší diverzifikaci
zdrojů, které ji finančně zabezpečují.
Tedy je nutné zabezpečit v zákonem stanovených
mezích vlastní podnikatelskou činnost, omezit
příspěvky státu na takové oblasti,
ve kterých nelze přímo státem finančně
ovlivňovat vlastní výkon vysílání
a které jsou pro veřejnost také průhledné
a čitelné. A konečně zabezpečit
zákonem podíl na výnosu z koncesionářských
poplatků za užívání přijímačů,
které jsou ze zákona 468 výhradním
příjmem provozovatelů ze zákona.
Návrh zákona o Federální asociaci
rozhlasového a televizního vysílání
a provozování federálních okruhů
tisk 1420 a usnesení výborů sociálních
a kulturních obou sněmoven tisk 1484 předkládá
před vás, vážení poslanci a poslankyně,
zákonnou úpravu nové organizace, která
zohledňuje specifické postavení rozhlasu
a televize ve federativním státě, které
právě vzhledem k jiné roli federální
televize a rozhlasu, než mají republikoví provozovatelé
ze zákona, upravuje také jejich úkoly a provoz
poněkud jinak, než je to u rozhlasů a televizí
republik.
Na rozdíl od těchto mnohem větších
organizací, tedy mám na mysli republikové,
které ze zákona plní vedle poskytování
informací řadu úkolů v oblasti kulturní,
vzdělávací, v oblasti humanizační,
v oblasti vysílání pro národnostní
menšiny, děti a mládež, má federální
vysílání podle našeho návrhu
mnohem už užší okruh činností,
které vyplývají z jiné role federace.
Toto vysílání má plnit roli komunikační,
zpravodajskou a publicistickou, tedy jinak řečeno
má informacemi spojovat občany celého státu,
obou našich republik.
Všechny ostatní role televize a rozhlasu mají
plnit organizace republikové a eventuálně
soukromé. Návrh zákona konstituuje novou
organizaci, která se jmenuje Federální organizace
rozhlasu a televize podle tisku 1484, tedy podle usnesení
gesčních výborů, která by měla
být nástupnickou organizací dosavadní
Československé televize a Československého
rozhlasu, zřízených zákonem číslo
17 a 18 z roku 1964 Sb.
Jednotná organizace sdružující rozhlas
a televizi je zcela běžným jevem v řadě
evropských států, jako například
ve Velké Británii, Rakousku, Spolkové republice
Německo, Francii, Itálii a leckde jinde.
Vzhledem k omezenému rozsahu činnosti FORT budou
sloučením obou stávajících
organizací vytvořeny předpoklady pro snížení
nákladů na činnost federálního
rozhlasového a televizního vysílání.
U četných útvarů bude odstraněna
zbytečná duplicita správního aparátu,
efektivněji lze využívat například
společný vozový park, ale možná
je i spolupráce redakční, zejména
v oblasti zahraničního zpravodajství apod.
Kdo sledujete vysílání ORF, víte například,
že hlasatelky a redaktorky televizního vysílání
v jistém věku přecházejí do
rozhlasových studií a pokračují nerušeně
ve své práci v rozhlase.
Návrh zákona dále řeší
způsob financování FORT, kdy by pro jeho
provoz připadlo pět procent výnosu z koncesionářských
poplatků vybraných v každé z republik.
K tomuto účelu se navrhuje novelizovat § 24
zákona č. 468/91 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
který původně ponechával rozdělení
těchto výnosů na nařízení
federální vlády v dohodě s vládami
obou republik.
Dále se navrhuje, aby tato částka, která
pochopitelně nemůže dostatečně
financovat veškeré vysílání,
byla doplněna účelovými dotacemi ze
státního rozpočtu federace, a to například
na investice, síť zahraničních zpravodajů,
rozhlasové vysílání do zahraniční
apod. a aby byly ze státního rozpočtu federace
hrazeny i telekomunikační poplatky, které
tvoří více než 50 procent nákladů
na vysílání. Kromě toho se počítá
i s podnikatelskou činností, ovšem pouze s
takovou, která není v rozporu se základním
posláním provozovatele ze zákona a s příjmy
z vysílání reklam v rozsahu povoleném
zákonem 468.
Navrhuje se dále zřízení funkce generálního
intendanta FORT a intendantů pro rozhlas a televizi. Ti
budou jmenováni Federální radou pro rozhlasové
a televizní vysílání jako orgánem
nezávislým na výkonné moci, jako orgánem,
který už svým způsobem vzniku charakterizuje
federální princip. Je totiž volena všemi
třemi parlamenty, jak si vzpomínáte z nedávné
doby, kdy jsme ji volili, a odpovídá za svou činnost
nikoliv vládě, ale právě Federálnímu
shromáždění. Také v tomto duchu
obsahuje návrh zákona tisk 1420 a zejména
1484 novelu zákona č. 468/91 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání.
Konečně třetí, velmi důležitou
částí zákona je provozování
federálních televizních okruhů. V
televizní části, tedy v paragrafech 7 a 8,
se jedná o novou koncepci kanálu F1, který
je zde představen jako společný majetek všech
tří televizních provozovatelů ze zákona,
tedy České televize, Slovenské televize a
FORT. Ty se podílejí bezplatně na jeho provozování
a v určitých procentuálních podílech,
které vycházejí z milovských dohod,
naplňují program, a rovněž je umožněna
i dohoda provozovatelů o jiném rozdělení
vysílacích časů, než jaké
je přímo v zákoně navrženo. Každý
z těchto provozovatelů také plně zodpovídá
za jím dodané pořady, za jejich obsah z hlediska
právní odpovědnosti, ale také každý
se podílí odpovídajícím podílem
na výnosu z reklam na tomto nejvýnosnějším,
federálním kanálu.
Umožňuje to, aby se diváci v celém státě
mohli dívat na pořady televize druhé republiky
bez jakéhokoli zásahu nadřízeného
subjektu, tedy včetně zpravodajství, které
může například jednu a tutéž
událost na jednom kanále podat v jistém čase
z hlediska FORT a v jiném čase z hlediska Slovenské
televize nebo České televize. Koordinace programu
je úkolem Stálé konference, která
se skládá ze statutárních orgánů
všech tří televizí.
Technický provoz kanálu řídí
výkonný ředitel, kterým je vždy
na jeden rok zástupce jednoho ze tří vysílacích
subjektů. Čili je zde rotační princip.
Podobný systém, který navrhujeme, funguje
například na programu ARD ve Spolkové republice
Německo.
Paragraf 9 pak upravuje provoz na rozhlasovém federálním
okruhu, a to tak, že provozovatelem je zde pouze FORT, ale
pevně stanoveným podílem se na programu podílí
též Český rozhlas a Slovenský
rozhlas. Odlišnost řešení rozhlasového
okruhu od televizního je dána mnohem širšími
možnostmi rozhlasového frekvenčního
spektra, než je tomu u televize, kde je k dispozici pouze
jeden kanál pro federální vysílání.
Dámy a pánové, na závěr mi
dovolte konstatovat, že během projednávání
zákona ve výborech Federálního shromáždění
a obou národních radách došlo k řadě
upřesnění a změn i na základě
porad s různými experty.
Tyto změny jsou obsaženy v usnesení garančních
výborů sociálních a kulturních
(tisk 1484). Za předkladatele se všemi změnami
v tomto tisku souhlasím.
V § 7 je proti původnímu návrhu v tisku
1420 uvedena i varianta I, která odpovídá
koncepci vládního návrhu, který bude
za chvíli odůvodňovat pan místopředseda
vlády Rychetský, kde je provozovatelem federálního
kanálu pouze FORT, neboli federální televize.
Tuto variantu podporuje federální vláda také
ve svém stanovisku k našemu návrhu. Jako předkladatel
nechávám na rozhodnutí sněmoven, ke
které z těchto variant se přikloní.
Varinta I je technicky jednodušší, levnější,
naproti tomu varianta původní, označená
v tisku 1484 jako II, více zobrazuje původní
záměr navrhovatele jakéhosi spolupodílnictví
republikových televizí na provozování
kanálu F1.
Dámy a pánové, jménem skupiny navrhovatelů
zákona tisku 1420 vás žádám,
abyste mu věnovali patřičnou pozornost a
abyste jej ve znění usnesení výborů
sociálních a kulturních obou sněmoven,
(tisku 1484) přijali. Děkuji za pozornost.