Čtvrtek 16. dubna 1992

Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý: Další návrh je návrh kolegy Ryndy, který jsme přeskočili v § 1, který navrhuje hlavu VI a VII doplnit s tím, že my bychom doporučovali hlasovat zvlášť o hlavě VI a zvlášť o hlavě VII, jestli pan kolega souhlasí, s tím, že u zařazení hlavy VI ani vláda, ani zpravodajové nesouhlasí se zařazením.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to komplexný návrh pána poslanca Ryndu na zaradenie hlavy VI., ako to máte uvedené na strane 4 a 5.

Hlasujeme o tomto návrhu.

Kto je pre návrh pána poslanca Ryndu na zaradenie hlavy VI. do tohto zákona, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 11.56)

(SN-ČR 37, SN-SR 35, SL 62)

Kto je proti?

(SN-ČR 1, SN-SR 0, SL 1)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 13, SN-SR 6, SL 37)

V českej časti Snemovne národov tridsaťsedem pre, jeden proti, trinásť sa zdržalo hlasovania, dvaja nehlasovali. V slovenskej časti Snemovne národov tridsaťpäť pre, nikto proti, šesť sa zdržalo hlasovania, päť nehlasovalo.V Snemovni ľudu šesťdesiatdva pre, jeden proti, tridsaťsedem sa zdržalo, desať nehlasovalo.

Návrh neprijala Snemovňa národov, teda ani Federálne zhromaždenie.

Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý: Posledním návrhem je návrh kolegy Ryndy na zařazení hlavy VII, tedy daně z vybraných pesticidů.

Stanovisko jak navrhovatele, tak zpravodajů je opět stejné, tedy negativní.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hlasujeme o zaradení tejto hlavy do zákona.

Kto je pre návrh pána poslanca Ryndu na zaradenie hlavy VII., nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 11.57)

(SN-ČR 40, SN-SR 29, SL 50)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 11, SN-SR 16, SL 52)

V českej časti Snemovne národov štyridsať pre, nikto proti, jedenásť sa zdržalo, šesť nehlasovalo. V slovenskej časti Snemovne národov dvadsaťdeväť pre, nikto proti, šestnásť sa zdržalo, jeden nehlasoval. V Snemovni ľudu päťdesiat pre, nikto proti, päťdesiatdva sa zdržalo, deväť nehlasovalo.

Ani tento návrh Federálne zhromaždenie neprijalo, pretože nezískal potrebný počet hlasov ani v jednej zo snemovní.

To boli všetky pozmeňujúce návrhy. Opäť vyzývam všetkých poslancov, aby sa dostavili hlasovať o celom návrhu zákona o spotrebných daniach.

Pán poslanec Magyar má zrejme ešte faktickú poznámku pred hlasovaním.

Poslanec SL. F. Magyar: Na strane 2 v § 21 veľmi bleskovo sme prešli bod bez hlasovania. Ja som si to povedal, že to je nejaký newtonmeter na tretiu. Až potom, keď som sa pozrel na § 22, vidím, že tam je 2 Kčs/Nm3. Aby sme sa nedostali do sporu so zákonnými mernými jednotkami.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Nm3 sme nedali do zákona, to pán poslanec Richter stiahol aj z § 21 a § 22 celý. K § 21 sme nehlasovali, ale prijali bez hlasovania len po zátvorku.

Poslanec SL F. Magyar: Potom ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže je to jasné. Pán poslanec Hladík chce ešte pred dvanástou niečo povedať.

Poslanec SN J. Hladík: Je to opravdu za minutu dvanáct, ale já bych se ještě chtěl zeptat předkladatele, jestli mohu, v § 37 je sazba u šumivých vín tuším 23 Kčs, jestli se pojem šumivá vína vztahuje i na vína perlivá. Šumivá vína jsou vína dělaná nesmírně náročně a pracně a jsou zatížena poměrně vysokou daní. Perlivá vína, to je v podstatě takový podvod na konzumenta, kdy se kysličník uhličitý pustí do láhve do vína, a ta by nebyla prakticky zdaňována touto sazbou.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Táto vaša otázka mala odznieť v rozprave, pán poslanec. Neviem, či to ovplyvní váš postoj k celému zákonu tak podstatne, ale myslím, že by sme mohli pristúpiť k hlasovaniu. Sme uznášaniaschopní: 109 poslancov v Snemovni národov, 115 v Snemovni ľudu, 216 je prítomných, teda snemovne sú uznášaniaschopné.

Hlasujeme o vládnom návrhu zákona o spotrebných daniach. Platí zákaz majorizácie a hlasujeme v obidvoch snemovniach naraz.

Pýtam sa všetkých poslancov, kto súhlasí s týmto návrhom zákona tak, ako je uvedený v tlači 1418, v znení tlače 1490 a pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 12.01)

(SN-ČR 48, SN-SR 38, SL 99)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 3)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 9, SN-SR 15, SL 17)

Jeden poslanec v Snemovni národov, zvolený v Slovenskej republike, nehlasoval.

Konštatujem, že poslanci obidvoch snemovní zákon schválili, čo znamená, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon o spotrebných daniach.

Ďakujem podpredsedovi vlády, ministrovi financií Václavovi Klausovi za výklad, obidvom spravodajcom za prednesenú správu a prácu s pozmeňujúcimi návrhmi.

Podľa toho, ako sme sa rozhodli, otváram rozpravu k návrhu zákona o dani z príjmu. Pýtam sa poslancov, či chce niekto vystúpiť v rozprave v nadväznosti na výsledky hlasovania o predchádzajúcich dvoch zákonoch? Hlási sa niekto do rozpravy? (Ne.) Konštatujem, že sa nikto nehlási. Vyhlasujem teda rozpravu k tomuto vládnemu návrhu zákona za ukončenú. Prosím o záverečné slovo k vládnemu návrhu zákona o dani z príjmu pána podpredsedu vlády a ministra financií Václava Klausa. Súčasne prosím obidvoch spravodajcov, pána poslanca Piskořa a Serenčéša, aby sa dostavili na miesto spravodajcov. Pokračujeme záverečným vystúpením pána ministra a potom po krátkej prestávke prikročíme k hlasovaniu o pozmeňujúcich návrhoch k tomuto vládnemu návrhu.

Slovo má minister financií Václav Klaus. Prosím, vážení kolegovia, posaďte sa. Je obvyklé, aby poslanci v parlamente sedeli na svojich miestach. (Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Nejsou tady poslanci.) Je to vôľa poslancov, ja nemôžem nijako ovplyvniť ich účasť, len ich vyzvať, aby sa dostavili. Keď tu nie sú, neznamená to, že nemôže zaznieť záverečné slovo. Pán poslanec Deyl.

Poslanec SL V. Deyl: Dávám v úvahu tento procedurální návrh. Není nás tady ani 50 %. Vyplynulo to z toho, že celé dopoledne jednáme a z toho, co bylo řečeno, usuzuji, že zpráva bude mít zřejmě zásadní charakter. Proto navrhuji udělat nyní půl hodiny přestávku a potom bude šance, že pak tady bude poslanců víc. Je to zásadní zpráva.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to správa zásadná, všetci majú príležitosť si ju vypočuť. Včera sme tu rokovali do 20.15 hodiny a bolo tu na záver 40 poslancov. Prerokovával sa rovnaký zákon. Nemám žiadnu možnosť. Chcel by som pripomenúť, že potom nás čaká hlasovanie a to hlasovanie pri všetkej úcte považujem predsa len - pretože platí zákaz majorizácie a vidíte, koľko je pozmeňujúcich návrhov, už ste ich dostali - tak myslím, že to hlasovanie...

Poslanec SL V. Deyl: Aspoň 5 minut k tomu, aby se nějakým signálem vyzvali, aby se sešli, aby aspoň tím způsobem to bylo naznačeno. Já vím, že to je trochu neobvyklé, protože to má být samozřejmé, že by zde poslanci měli sedět, ale přece jen.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Opäť vyzývam všetkých poslancov, aby sa dostavili do snemovne a vypočuli si záverečné slovo podpredsedu vlády a ministra financií Václava Klausa k vládnemu návrhu zákona o daniach. Vyzývam všetkých poslancov, aby sa dostavili k vypočutiu si tohto záverečného slova.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Mám skutečně procedurální otázku. Zákon o dani z příjmu je velmi důležitý. Vláda k tomu má zásadní připomínky a ty musí mít šanci uplatnit nikoli pro 33 poslanců jedné a 59 poslanců druhé sněmovny. Vláda se domnívá, že pokud by nebyla věnována problému dostatečná pozornost, doporučila by dnes jednání pozastavit s tím, že se vláda na své příští schůzi poradí a připraví nějaké zásadní stanovisko.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Faktickú poznámku má pán poslanec Šilhán.

Poslanec SL V. Šilhán: Pane předsedo, domnívám se, že tady není narušeno absolutně nic, žádná pravidla jednání parlamentu. Myslím tedy, že pan ministr financí a místopředseda vlády by měl bezodkladně přistoupit ke svému expozé.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ja som už niekoľkokrát konštatoval aj bilaterálne, že rokujeme a pracujeme v súlade so Zákonom o rokovacom poriadku. Prosím, chce sa poradiť pán minister s predsedom vlády? Ešte raz vyzývam poslancov, aby sa dostavili do snemovne a vypočuli si záverečné slovo ministra financií k vládnemu návrhu zákona o daniach. Pán poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, včera jsme tu jednali do čtvrt na devět v obsazení čtyřiceti lidí. Ptám se teď pánů z vlády, zda budou postupovat podle jednacího řádu? Mají možnost návrh zákona stáhnout, požádat Federální shromáždění o pozastavení projednání vládního návrhu zákona nebo mohou okamžitě přistoupit k závěrečnému slovu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Já bych se rád pokusil vysvětlit zřejmé nedorozumění. Já jsem po celou dobu připraven ve foyer pod mikrofonem bedlivě poslouchat každé slovo pana ministra financí. Předpokládám, toto dělá více poslanců. Dělám to z toho důvodu, že se v takovémto prostředí lépe koncentruji. Nevidím důvod, proč bychom neměli pokračovat v projednávání zákona o dani z příjmu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Už som upozorňoval, že vo všetkých objektoch, takmer vo všetkých objektoch parlamentu je káblová televízia, takže tá prenáša zvukový aj obrazový signál. Pán minister je pripravený predniesť záverečné slovo. Má ešte niekto pred týmto poznámku? Pán poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Poslanci tady, pane předsedající, být nemusí. Nemáte právo je sem násilím tahat. Zpravodajové ale při závěrečném slovu by tady být měli. Jsou připraveny pozměňovací návrhy. Jsou tady zpravodajové. Ztrácíme zbytečně čas.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Súhlasím s vami, pánov poslancov Piskořa a Serenčéša som už vyzval. Prosím ich ešte raz, aby sa okamžite dostavili na svoje miesta spravodajcov. Vážení kolegovia, už niekoľkokrát som vás vyzýval. Je vašou povinnosťou, aby ste tu boli. Je to aj povinnosť všetkých ostatných poslancov. Bola tu už uzatvorená rozprava. Bola uzatvorená a rozhodne musíte zachytiť stanovisko vlády k jednotlivým pozmeňujúcim návrhom, ktoré tu zrejme pán minister prednesie. Pán poslanec Serenčéš, čakáme na vás. Slovo má podpredseda vlády a minister financií Václav Klaus.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych řekl několik poznámek obecnějšího typu a potom se vyjádřil k některým konkrétním návrhům, respektive abych přednesl stanovisko vlády k těmto návrhům.

První věc, kterou bych chtěl, je opravdu zdůraznit prosbu vlády, aby nedošlo k politizaci tohoto problému, k politizaci projednávání daňového zákona. Není to návrh Občanské demokratické strany, je to návrh vlády. Proto prosím ty, kteří nejsou zrovna přátelsky nakloněni Občanské demokratické straně, aby nehlasovali o těchto věcech z tohoto pohledu. Chtěl bych zejména říci to, že jde o daně, a to ještě o daně na dlouhou dobu, nikoli o manévr, jak docílit deficitu státního rozpočtu.

O státních rozpočtech se jedná jindy. Tam vláda, myslím, vždycky obhájila význam a argumentovala dostatečně o významu nedeficitnosti státního rozpočtu. A tady hrozí, že my tímto daňovým zákonem - jestli bude tak změkčen návrh vlády - apriorně jednoznačně předurčíme vznik dlouhodobého deficitu státního rozpočtu.

Vláda nesdílí názory, které zde zazněly z úst některých poslanců, že je vhodné mít vyrovnaný státní rozpočet asi tak v rozsahu pěti až šesti let, jak zde několikrát zaznělo, protože není žádný slib v tom, že bychom mohli docilovat rozpočty přebytkové ve druhé polovině tohoto období. Čili, já bych moc prosil všechny, aby toto vzali v úvahu a uvědomovali si, že není možné touto cestou docilovat takového posunu daňové kvóty, abychom jasně, předem, jednoznačně pro budoucí parlament a budoucí vlády předurčili existenci deficitu státního rozpočtu. Toto vláda zásadním způsobem odmítá a s tímto vláda zásadním způsobem nesouhlasí.

Myslím, že neplatí argumenty, výtky technokratismu, neplatí argumenty pana poslance Sokola, že se to nedá spočítat, neplatí argumenty, že je teď třeba sebrat odvahu a říci občanům jasné slovo. Ano, je třeba říci občanům jasné slovo, že tato vláda - a já doufám, že i tento parlament - jasně preferuje určité věci a nemůže si dovolit takovým zásadním způsobem destabilizovat státní finance.

Chtěl bych připomenout, že někteří z vás zde sedí od stejného dne jako já. Já jsem zde byl po 10. prosinci 1989. A v té době platila daňová sazba odvodů ze zisku ve výši 75 procent. Na další rok jsme schválili daně 65 procent. Na další rok jsme schválili daně ve výši 55 procent. Usilovali jsme celé podzimní měsíce roku 1991 o to, docílit - když už ne takovou masivní - tak aspoň symbolickou změnu daňových sazeb na 52 nebo 53 procent. Vládě se to při předurčenosti velikosti státních výdajů opravdu nepodařilo, takže ten náš pokus - na letošní rok snížit daně aspoň o takováto něco signalizující dvě až tři procenta - se prostě nezdařil, a proto i na letošní rok platí 55 procent.

Vláda navrhovala původně 50 procent zapsat do daňové soustavy. Po nejrůznějších diskusích všech tří vlád, po nejrůznějších diskusích s našimi sociálními partnery je stanoveno z hlediska státního rozpočtu nesmírně nebezpečné procento - čtyřicet pět procent s pětiprocentním oprávněním pro vlády obou republik, aby tu daňovou sazbu zvyšovaly, tedy případně směrem k těm padesáti procentům.

Dnešní pokusy, které jsme zde slyšeli, o další snížení na 40 % - proti 75 %, s kterými jsme začínali - by byl nejrychlejším poklesem daňových sazeb v historii, který kdy v některé zemi nastal. A prohlašuji, že s tímto poklesem daňových sazeb nejde ruku v ruce snižování výdajové položky státního rozpočtu.

Tak že bych chtěl tyto kvantitativní úvahy Federálnímu shromáždění při jeho hlasování opravdu připomenout. V žádném případě vláda neusiluje o vysoké daňové sazby, ale má nějaké závazky. Řada těchto závazků vznikla na základě vámi schválených zákonů, které vytvářejí řadu nároků na státní rozpočet. A proto je potřeba to počítat jinak, než říkal pan poslanec Sokol. A říci, co je a co není realistické.

Další bod, který bych chtěl zdůraznit, je ten: Dejme si velký pozor na snižování daní, zvyšování odpočitatelných položek, zvyšování nezdaňovaných položek, protože se většinou jedná o málo průhledné a málo přehledné věci. V řadě případů explicitní dotace státu, která umožní porovnat, jestli chceme dát sto miliónů na jednu věc a sto miliónů na věc druhou, je jasnějším, zřetelnějším a srozumitelnějším zásahem státu, než nespecifikované, neurčité umožňování daňových úlev, které nikdo nedělá s přehledem, jestli v té chvíli preferuje věc jednu nebo druhou. Tyto daňové úlevy se stanovují absolutisticky, zatímco případně dotace se stanovují už vůči něčemu jinému, vůči dotaci jiné a tedy umožňují daleko racionálnější rozhodování státu a konec konců i vás všech.

Vládní návrh - myslím, že to řekl nejvýrazněji z vás poslanec Téra - je vyváženým vládním návrhem. Návrhy, které zde zazněly, předem říkám, jsou návrhy nám známé, mnohokrát námi samými v průběhu posledních dvou let diskutované. Všechny tyto návrhy, které jsou zde, a řada dalších procházely spoustou našich diskusí. Pro nás to nejsou neznámé myšlenky, neznámá slova, která bychom často nediskutovali.

Chtěl bych nicméně říci, že si nejsem jistý, jestli ti z vás, kteří řadu těchto návrhů formulovali, doceňovali jejich kvantitativní charakteristiky. Já tu mám poznámky, kromě kvalitativních i kvantitativní poznámky, k řadě vašich návrhů, které jste tu dnes formulovali.

Vy dobře víte, že když ve Federálním shromáždění projednáváme státní rozpočty, jsou částky sto miliónů, dvě stě miliónů, pět set miliónů, jedna miliarda, tři miliardy, obrovské, o kterých při schvalování státního rozpočtu vy všichni velmi vážně, velmi pozorně diskutujete. A konec konců nevím, jestli dnes přijde na řadu - nebo na příštím našem sezení - bod použití přebytku státního rozpočtu v rozsahu 6,3 miliardy Kčs, který byl předmětem spousty jednání všech tří vlád. Předmětem opakovaného jednání ve vašich výborech i jednání na tomto plénu.

Šlo o rozdělování položky 6,3 miliardy a řada z vás vznáší spoustu alternativních návrhů, jak tuto finanční částku nejoptimálnějším způsobem zužitkovat.

Nebudu vám číst jednotlivé položky, co která znamená, ale mohu vám říci, že připomínka k § 15 se rovná řádově 7,5 miliardám Kčs. Připomínka k § 16, která je zde uvedena v tisku, představuje zhruba 7 miliard Kčs. Připomínka k § 20 na straně 6 dělá 2,6 miliardy Kčs, další zde uvedená připomínka představuje zvýšení proti návrhu na 7,8 miliardy Kčs. Připomínky k § 21 znamenají výpadek příjmů rozpočtu 13 miliard Kčs. Připomínky k § 24 znamenají 13 miliard Kčs. Připomínka k § 35 1 miliardu Kčs atd. atd.

Já bych moc prosil poslanecký sbor, aby docenil kvantitativní aspekt těchto věcí, které jsou zde navrhovány. Opravdu to mohu porovnat s 6,3 miliardami přebytku federálního rozpočtu, o kterém budeme dlouze diskutovat, jestli tolik a tolik miliónů dáme na ztráty, které vyplynuly z války na Středním východě a ze zablokování pohledávek v Iráku apod.

Upozorňuji, že tyto cifry, které jsem si ani nesečetl dohromady, říkají, že se jedná o desítky miliard. A dobře víte, že když diskutujete o státním rozpočtu, dohadujeme se o sto miliónové částky.

Prosil bych, abychom nepodlehli klamu, že se nic z toho nedá spočítat a že je to přízemní, technokratické, byrokratické vidění problému a že se musíme rozletět a říci občanům jasné slovo.

Moc bych vás prosil, abyste tyto věci kvantitativně vzali v úvahu. Opravdu je to zahrávání si s mnohamiliardovými částkami.

Z tohoto hlediska řadu věcí - ale nejviditelnější je to snížení daní na 40 % - nemůže vláda doporučit.

Nevyjádřil jsem se ve svém úvodu k variantám, které byly uvedeny v § 15, 16 a 36, protože jsem teprve v této chvíli dostal pozměněný návrh. Čili oznamuji, že ve variantách v § 15, 16 i 36 doporučujeme variantu 1.

Co se týče jednotlivých návrhů, nebudu podrobně argumentovat. Chtěl bych říci, kdy má vláda za to, že je možné poslanecké návrhy přijmout. A to je na straně 4 k § 15, návrh pořadové číslo 9 poslance Mikana, částku 2 000 nahradit částkou 1 000. Hned následující víceméně legislativně technická úprava. Souhlasíme s návrhem poslance Hlavičky k § 19. Na následující stránce souhlasíme s poslancem Mikanem, s první polovinou, ale ne s druhou, tedy se zvyšování ze dvou na tři procenta. Souhlasíme dále v § 20 s dílčí úpravou slov "poskytnutých obcím" apod.

To je stanovisko vlády, to jsou věci, které vláda doporučuje přijmout z těchto poslaneckých návrhů. Ostatní návrhy vláda nedoporučuje. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem za záverečné slovo.

Chcú sa spravodajcovia všeobecmne vyjadriť k celej problematike, alebo až k jednotlivým pozmeňujúcim návrhom?

Pýtam sa vás, páni spravodajcovia: pozmeňujúce návrhy, ktoré boli predložené dnes, budú rozmnožené a rozdané poslancom? Mám na mysli pozmeňujúce návrhy. ktoré tu zazneli dnes. Len dvaja poslanci sem zahrnuli svoje pozmeňujúce návrhy, teda aj tie, ktoré predniesli dnes. Ďalšie návrhy, ktoré predniesol kolega Zelenay, prípadne kolega Hladík, tu nie sú.

Ide o to, či ich máme zachytené, či to môžeme prerokovávať aj bez týchto pozmeňujúcich návrhov, alebo budú ešte dodané? Aký máte na to názor?

Společný zpravodaj výborů SN P. Serenčéš: Budú dodané. Musíme ich vziať komplexne. Poslanci ich dostanú.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP