Úterý 14. dubna 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Magyar, připraví se pan poslanec Zeman.

Poslanec SL F. Magyar: Vážené Federálne zhromaždenie! Pretože sme až doteraz viackrát takto postupovali, navrhujem, aby sme dnes ako prvý bod normálneho rokovania dokončili diskusiu o tlači 955 - reštitúcia cirkví a potom, zatiaľ čo spravodajcovia budú spracúvavať pozmeňujúce návrhy, aby sa postupovalo v prerokúvaní ďalších návrhov zákonov. To je môj prvý návrh, aby sme dnes ako prvý bod ukončili rozpravu k reštitúcii cirkví, tlač 055.

Môj druhý návrh: Na našej poslednej schôdzi som žiadal pána prvého podpredsedu Jičínského, aby bol vyšetrený prípad (dnes už to tak poviem, ako som vtedy nechcel) falšovania zápisu obidvoch výborov pre plán a rozpočet. Pretože som opatrný, písomne som podal rovnakú žiadosť pánu predsedovi Dubčekovi a som rád, že je tu tiež.

Navrhujem, aby sme dnes na začiatku schôdze ustanovili komisiu, ktorá túto otázku vyšetrí. Pretože bude potrebné vyšetrovať aj poslancov, navrhujem, aby členmi komisie boli členovia mandátových a imunitných výborov obidvoch snemovní, teda aby komisia bola zostavená z týchto členov. Žiadam, aby sme na budúci týždeň v stredu dostali od komisie návrh na opatrenie. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, mohl byste formulovat přesně, čím se komise má zabývat? Buďte tak laskav, dejte to písemně. Pan poslanec Zeman, připraví se poslanec Kulan.

Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, protože máme hodně práce, je můj návrh skromný a pokorný. Nespočívá v zařazení žádného dodatečného bodu, ale pouze v tom, abychom přesunuli bod 46, což je závěrečná zpráva vyšetřovací komise pro lidská práva, před bod 35, což je zatím nedodaný návrh zákona na změnu jednacího řádu.

Dovolte mi stručné zdůvodnění. Jak víte, na minulém jednání se případ pana Marečka přesunul na toto plenární zasedání, přičemž nám komise sdělila, že má některé informace, které hodlá předat nejdříve předsednictvu FS. Plně uznávám předkupní právo předsednictva FS na tyto informace, pouze se domnívám, že by je měli znát i poslanci. Z publikovaných vyjádření vyplývá, že nebude-li některý bod zvládnut do 30. dubna, bude z této schůze vyřazen, což samozřejmě nejvíce hrozí bodu poslednímu.

Já samozřejmě nečekám, že nám členové komise sdělí dojatě rozbředlým hlasem, že ve 120. den své hladovky se pan Mareček nachází v podivuhodně dobré fyzické a duševní kondici a že je pouze zapotřebí odvolat ještě několik generálních prokurátorů, případně předsedů vlády. Nicméně rád bych se dověděl, co se za tímto případem, který se zde tak široce probíral a který tak nápadně utichl, skrývá, a proto předkládám svůj návrh.

Závěrem, abych ho podpořil, vyhlašuji krátkodobou protestní antihladovku spočívající v tom, že dnes o polední přestávce vydatně poobědvám v parlamentní restauraci a prosím všechny kolegy, aby se ke mně připojili.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Kulan, připraví se poslanec Honner. Chci jen říci, že ty dva body, které jsou na konci, v každém případě musí být v té či oné podobě projednány, takže dávám panu poslanci Zemanovi ještě podnět, zda do hlasování svůj návrh neuváží znovu. Pan poslanec Kulan má slovo.

Poslanec SN P. Kulan: Milé dámy, vážení páni! Predkladám návrh na zmenu programu a to v tejto podobe: Navrhujem, aby bod 43, návrh zákona o informačných systémoch a ochrane informácii, bol vypustený z rokovania nášho pléna, aby bol nahradený tlačou 1371 a to zákonom o československých dráhach. Myslím, že tento zákon je zákonom, ktorý mal byť na rokovaní nášho pléna podstatne skôr a myslím, že by bol podstatne záslužnejší ako tento zákon. To je jeden bod.

Druhý bod: Navrhujem, aby sme v stredu 22.4. za bod 23. zaradili ešte bod 24. s názvom "rôzne".

Čo sa týka dĺžky a doby programu, osobne si vôbec nemyslím, že by bolo nutné, aby sme 1. mája oslavovali Sviatok práce inak než tým, že by sme v parlamente pracovali. Myslím, že je to najjednoduchšia oslava, ako Sviatok práce osláviť a najdôstojnejšia. Myslím, že máme pred sebou toľko bodov a tak závažných, že by sme mali vážne zvážiť, či dňom 30. 4. ukončíme svoje rokovanie. Navrhujem, aby sme pokračovali minimálne do 8. mája.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane poslanče, dejte své návrhy písemně. Pozměňovacích návrhů je příliš mnoho a jde o to, aby nedošlo k tomu, že některé nebudou uvedeny přesně. Slovo má pan poslanec Honner, připraví se poslanec Wagner.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, milí hostia! Pripájam sa k iniciatíve môjho predrečníka poslanca Kulana v tom zmysle, aby do programu tejto spoločnej schôdze Federálneho zhromaždenia bol zaradený návrh zákona o československých dráhach, ktorého aktuálnosť si dovolím podporiť niekoľkými úvahami.

Ako viete, doprava v ČSFR je veľmi výdatne dotovaná zo štátneho rozpočtu, to je z peňazí všetkých daňových poplatníkov, teda každého z nás. Situácia v doprave dospela k vrcholu a v súčasnej dobe pred voľbami sa javí ako veľmi silno politizujúci argument, ktorý nám môže pri najvhodnejšej príležitosti prerásť do celospoločenskej nespokojnosti.

Okrem toho, zo strany určitých politických činiteľov, menovito zo strany bývalého prvého námestníka Federálneho ministerstva dopravy (v súčasnej dobe poradcu pána Čarnogurského, Ing. Nemeša) došlo k zámerným dezinformáciám, ktorými ovplyvnil poslanecké kluby v tom zmysle, že spochybnil konštrukciu celého iniciatívneho poslaneckého návrhu tohto zákona.

Tento zákon má Federálne zhromaždenie, ako najvyšší zákonodarný zbor, právo prerokovať. Bol prerokovaný vo väčšine výborov. Vplyvom dezinformácie v gesčnom výbore bolo jeho prerokúvanie pozastavené s odkazom na to, že sa musia vyjasniť určité rozdielnosti.

Zamietavý návrh vychádzal z toho, že nie je možné tvrdiť, že návrh zákona posilňuje decentralizáciu, keď naopak podporuje centralizáciu.

Tento zákon má svoje opodstatnenie, pretože organizácii ČSD zveruje majetok a právomoc potrebnú na zaistenie prevádzky na celoštátnych dráhach. Návrh zákona neurčuje vnútornú organizačnú štruktúru, oddeľuje len ekonomicky a účetne dopravnú cestu od obchodno-podnikateľskej činnosti. Samotné dotácie...

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, myslím, že nyní je třeba dávat procedurální návrhy, není třeba argumentovat. To bychom tady mohli o programu jednat ne pouze dnešní den, ale několik dní. Prostě dáváte návrh, aby byl na program zařazen návrh zákona o ČSD. To je v pořádku, na to máte právo. Poslanci rozhodnou o tom, zda ano nebo ne. Nyní skutečně není třeba, aby každý podrobně odůvodňoval svůj návrh. Jinak vyčerpáme čas na diskusi, která by, podle mého názoru, měla být věnována problémům věcným.

Poslanec SL K. Honner: Pán podpredseda, ďakujem vám za poučenie, ktoré ste mi dali, ale svoj podiel na tom, že tento návrh zákona sa nedostal do programu tejto schôdze Federálneho zhromaždenia, máte aj vy, vďaka vášmu listu zaslanému Slovenskej národnej rade dňa 23. marca. Končím teda, keď ma takto obmedzujete. (Smích v sále.) Podľa Rokovacieho poriadku mám na to nárok. Ďakujem vám veľmi pekne.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Kováč se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec SN Marián Kováč: Chcel by som poznamenať asi toto: Chápem kolegov, že sa chcú blysknúť pred svojimi voličmi a pred okruhom ľudí, pred ktorými môžu "zabodovať". Chcem ubezpečiť, že napríklad v rezorte bezpečnosti je toľko nesplnených sľubov, predsavzatí a legislatívnych noriem, že keby som začal zdôvodňovať, čo všetko treba prerokovať ešte na tejto schôdzi, verte, že by sa našlo aj päť bodov programu. Chcem upozorniť kolegov, ktorí prednášali takéto návrhy, že práca kvapná, málo platná. Aj keby sme tu sedeli do 10. mája, musíme sa, bohužiaľ, zmieriť s tým, že mnohé sľuby a predsavzatia sa nám nepodarí splniť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že jsme si tohoto našeho omezení vědomi. Hlásí se pan poslanec Kulan. Prosím o maximální věcnost.

Poslanec SN P. Kulan: Prosím vás pekne, tento zákon bol prerokovaný vo všetkých výboroch a nebol pripustený do pléna na základe toho, že úradník vlády Slovenskej republiky, podľa môjho názoru svojvoľne, poslal fax, ktorý adresoval v mene predsedu slovenskej vlády a v tom faxe minimálne v štyroch bodoch hrubo skresľuje (zavádza). Ja osobne si myslím, že by si to zaslúžilo hlbšie vyšetrenie, do akej miery bol pán Nemeš oprávnený posielať taký fax a ovplyvňovať rokovanie Federálneho zhromaždenia a dokonca prikazovať poslancom, aby nedovolili prerokúvanie tohto zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, myslím, že jsme vyšetřovací komise zřídili dvě, a to, myslím, pro toto Federální shromáždění stačí. Nemyslím, že je třeba zřizovat další vyšetřovací komisi.

(Poslanec Kulan znovu přichází k mikrofonu a chce něco říci.)

Nemáte slovo, pane kolego, chci vám říci, že tento zákon nebyl zařazen ne kvůli nějaké dezinformaci. Nebyl zařazen z důvodů, o kterých jsem hovořil. Politické grémium o těchto věcech jednalo, poslanecké kluby se vyjádřily. V určitých věcech byla stanoviska rozporná, předsednictva tento bod do programu nezařadila. Toto je faktická informace. To, co říkal pan poslanec Honner, jsme si spolu vyjasnili. Mám v tomto směru čisté svědomí, ale z důvodu věcnosti nepovažuji za potřebné vám podávat podrobnější výklad. Pokud vás to zajímá, jsem samozřejmě ochoten vysvětlení podat. Dalším přihlášeným je pan poslanec Wagner.

Prosím všechny kolegy, aby podávali své pozměňovací návrhy písemně, abych pak nebyl obviňován, že je nereprodukuji přesně.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, především chci upozornit, že na předchozí společné schůzi sněmoven byl projednáván v rámci tisku 1390 návrh ústavního zákona a jeho projednávání bylo přerušeno. Domnívám se, že by minimálně bylo správné, kdyby v bodě 5, vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb. (tisk 1410) byl též uveden tisk 1390, protože jeho projednávání zde ve sněmovnách bylo přerušeno. To je můj první návrh.

Druhý návrh - mám za to, že mohou vzniknout jisté problémy za předpokladu přijetí jiného znění než se všeobecně očekává ve vládním návrhu zákona o investičních společnostech a investičních fondech, a to problémy vztahující se konkrétně k některým daňovým zákonům. Doporučuji, aby projednávání bodu 11 bylo předřazeno před daňové zákony.

Poslední návrh. Klub poslanců SDO dopisem politickému grémiu sdělil, že by nebylo od věci neprojednávat některé body pořadu. Doporučuji, aby se neprojednával bod pořadu č. 21, vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění smlouva mezi ČSFR a Spolkovou republikou Německo. Domnívám se, že tento kontroverzní bod pořadu by mohl spotřebovat příliš mnoho času na argumentaci ze všech stran a že by snad bylo účelnější, aby politické subjekty tuto argumentaci adresovaly svým voličům a aby rozhodl parlament po volbách.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím, abyste dal návrh písemně. Slovo má poslanec Šolc, připraví se poslanec Benčík.

Poslanec SN J. Šolc: Dámy a pánové, pane předsedající, během 6. volebního období to dělám poprvé, kdy předkládám návrh na zařazení dalšího bodu na jednací program. Jedná se o tisk 1376, který byl řádně projednán výbory rozpočtovými a ústavně právními i výbory brannými a bezpečnostními. Jedná se o zákon o hmotném zabezpečení vojáků a posluchačů vojenských škol.

Před třemi dny navštívily branné a bezpečnostní výbory na jižní Moravě tři posádky, kde zjistily velice nedobrý stav. Jsou útvary, kde nemá velitel jediný hřebík, v jiném neviděl pytel cementu půl roku. Chci tím vysvětlit určité pnutí v armádě, které jsme nedali 11 požadovaných miliard rozpočtu, a tím jsme ji přinutili žít tento ultrakrizový program. Nic proti tomu nenamítám, ale přijetím zákona o platech a odměnách za pracovní pohotovost na březnové schůzi, byl prakticky ministr obrany zbaven možnosti a generálního oprávnění, aby materiální a hmotné záležitosti vojáků řešil.

Tento návrh je velmi stručný, není principiální a je tzv. legislativní žiletkou, může být vyřízen během 15 minut.

Vzhledem k tomu, že je to názor i jiných poslanců a členů předsednictva, nečlenů branných výborů, žádám vás, abyste svými hlasy podpořili zařazení tohoto krátkého jednacího bodu. Děkuji vám.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím písemný návrh. Pan poslanec Benčík, připraví se poslanec Sacher.

Poslanec SL M. Benčík: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia a kolegyne! Nepredkladám žiadny pozmeňujúci návrh. Predložený návrh tak, ako je, aj opravený, považujem za nereálny. Odporúčam, aby ústavnoprávne výbory ešte posúdili, rokovali a predložili návrh na uznesenie, pretože je nereálne predpokladať, že do tridsiateho toto môžeme prerokovať.

K návrhom kolegov predĺžiť rokovanie po tridsiatom. Budem rád, keď sa moja predpoveď nesplní, ale skôr sa obávam, že veľmi často nebudeme uznášaniaschopní ani do tridsiateho. Keď si niekto myslí, že to predĺžime ešte po tridsiatom, že sa to tu udrží pohromade a budeme uznášaniaschopní, tak je veľký optimista. Preto pokorne prosím kolegov poslancov, aby zachovali súdnosť pri zostavovaní tohto programu.

Čo by sme mali prerokovať? Ústavné zákony, zákony, ktoré majú vzťah k ekonomickej reforme a s tým veľmi úzko súvisí aj správa o poľnohospodárstve, ktorá bola dohodnutá a sľúbená v súvislosti a náväznosti na posúdenie a dohodovacie rokovanie o fonde trhovej regulácie v poľnohospodárstve.

Stav v poľnohospodárstve je taký vážny, že môžem povedať, že stojí pred kolapsom a od vecného a seriózneho riešenia aj tohto parlamentu závisí, či dokážeme, že nám záleží na tom, aby ekonomická reforma úspešne prebiehala. Nie je možné ekonomickú reformu uskutočniť úspešne bez postupov aj v poľnohospodárstve. To je zaradené do programu. Len sa prihováram za to, aby sme ho nevyradili. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Sacher, připraví se poslanec Hubálek, který má ještě další návrhy.

Poslanec SL R. Sacher: V podstatě návrh na zařazení zákona přednesl pan poslanec Šolc. Chtěl bych poprosit tento parlament, aby skutečně tento velice krátký zákon byl spojen s projednáváním pátečního bodu programu, tuším, že to je dvacátého čtvrtého. Činíme jakýsi souhrn zákonů, týkající se armády, vojenství. Přijetím zákona odstraníme jakýsi rozpor s čl. 4 Listiny práv a svobod, a to v tom, že dosud velitel rozhodoval o škodě a o likvidaci škody, zatímco nová formulace předpokládá, že tuto škodu budou řešit soudy. Vřele se přimlouvám za přijetí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Hubálek, připraví se poslanec Jurečka. Slovo má pan poslanec Jurečka, protože pan poslanec Hubálek momentálně není přítomen. Jako další vystoupí poslanec Moric.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, jsem si vědom napjatosti programu a jsem si také vědom toho, že jedině obrovskou pílí, sevřeností a kázní se nám ho podaří naplnit. Přesto mám tu troufalost navrhnout rozšířit tento pořad naší 22. společné schůze o bod Návrh zákona o federálních státních hmotných rezervách. Tento návrh jsem předal petičnímu výboru, vzhledem k tomu, že současná legislativní úprava v této oblasti je naprosto nedostačující.

Systém státních rezerv zahrnuje státní podniky, ale probíhající privatizace ve svém legislativním rámci tuto problematiku neřeší. Zákon je velmi jednoduchý a jde v podstatě o to, aby po přechodnou dobu novým vlastníkům privatizovaných státních podniků byla uložena povinnost trpět skladování státních rezerv tak, aby existovala možnost přizpůsobit se nové situaci a zajistit přitom funkci.

Jsem si vědom troufalosti, jak už jsem říkal, nicméně situace vzhledem k privatizaci je mimořádná a mimořádná situace si vyžaduje mimořádné přístupy. Těmi by byly naše vstřícnost a ochota po společných schůzích ve výborech tento zákon projednat tak, abychom ještě v tomto volebním období umožnili při privatizaci zajistit i tuto problematiku. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Moric, potom pan poslanec Hubálek.

Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda! Každý tu rozširuje program tejto schôdze, tak si myslím, že by bolo dobré rozšíriť ho aj z mojej strany.

Navrhujem do programu zaradiť bod Rozprava o politickej situácii alebo - pokiaľ chcete - Rozprava o výrokoch poslancov. Podporujem v tom svojho kolegu pána Blažka. Len si nemyslím, že by sa v tejto rozprave malo hovoriť len o výroku pána poslanca Pánisa, čo osobne považujem za správne, ale o výrokoch iných poslancov, napr. poslanca Bendu, ktorý chce oslobodiť Slovensko pred boľševikmi federálnou armádou. Je skutočne na škodu, že na túto skvelú myšlienku neprišiel v roku 1946 alebo 1948. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Hubálek, připraví se poslanec Zelenay.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, na základě jednání ústavně právních výborů, jako navrhovatel novely zákona o soudech a soudcích, tento návrh z programu stahuji. Ne proto, že by otázka soudnictví byla bezvýznamná. Je to jeden z pilířů demokracie - moc výkonná, zákonodárná a soudní. Situace je tam kritická. Budeme ji muset věnovat pozornost, buď jako občané nebo poslanci. Prodloužit toto jednání by nemělo cenu. Bylo by to neúčelné. Pokud má někdo podobná stanoviska k projednávaným zákonům, byl bych rád, kdyby je uplatnil.

Tak jako uznávám nereálnost svého požadavku projednávat zákon o soudcích, velice rád bych upozornil

na záležitost, kterou jsem už zmiňoval na poslední schůzi, a to je volba generálního inspektora. Tato záležitost by neztížila průběh jednání. V přestávkách bychom mohli volit, pokud by byla dobrá vůle.

A jako poslední ne interpelace poslanců, ale v zájmu pořádku a uzavření našeho období, aby nám členové vlády odpověděli na to, nač byli tázáni. Čili kdybych to shrnul, odvolávám projednávání tisku 1370, žádám volbu generálního inspektora ozbrojených sil a odpovědi ministrů federální vlády na dotazy poslanců. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Poslanec Moric má ještě faktickou poznámku před poslancem Zelenayem.

Já bych jenom chtěl ještě říci poslanci Hubálkovi, pokud jde o odpovědi na interpelace, politické grémium se podrobně touto věcí zabývalo a doporučilo na tuto schůzi odpovědi na interpelace nezařadit. Slovo má pan poslanec Moric.

Poslanec SN V. Moric: Na rozdiel od pána poslanca Hubálka neodvolávam svoj návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! Budem stručný a chcel by som aj zostručniť našu schôdzu, takže si osvojujem jeden z návrhov predsedu ústavnoprávneho výboru, ktorý hovoril o kontroverzii a kontroverzných stanoviskách k bodu 30, ktoré sa týkajú Československej televízie, Československého rozhlasu a Federálnej asociácie rozhlasového a televízneho vysielania. Rovnako tak, v zmysle argumentácie pána profesora Kontru, si myslím, že najskôr by mal byť jeden všeobecnejší zákon, ktorý by to celkovo upravil a preto navrhujem, aby bol tento bod vypustený z programu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP