Přítomno: | 134 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Snemovny národů zvolených v České republice | |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
M. Adámek, Bakšay, Dienstbier st., Dlouhý,
Kapusta, Klaus, Kňažko, Korman, Kováč,
Nazari, Novotný, Pobežal, Ruml, Šimko E., Vrchovský,
Zán
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Blažek, Devátý, Doležal, Maštálka,
Němec, Parkanová, Pernica F., Štern, Tomis
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Čalfa, Mečiar, Mináč, Pánis,
Roman, Seman, Slota
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vážení
hosté, zahajuji druhý den jednání
21. společné schůze sněmoven. Na programu
máme body, které byly včera ohlášeny.
Jako první bod je:
Vládní návrh zákona o cestovních
náhradách - tisk 1086 a návrh usnesení
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů
- tisk 1313.
Vládní návrh odůvodní ministr
práce a sociálních věcí ČSFR
pan Petr Miller. Uděluji mu slovo.
Před tím se hlásí s technickou poznámkou
pan poslanec Moric.
Poslanec SN V. Moric: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážení
kolegovia, už sa mi viackrát stalo, že novinári
pri hodnotení môjho vystúpenia uviedli nesprávne,
že som nezávislý kandidát na kandidátke
Slovenskej národnej strany. Títo ľudia si zrejme
neuvedomili, že keď predseda nejakej strany prestane
byť predsedom strany, tak ho nevylúčia z tejto
strany, ako to bolo za doby totality. Tým, že som
prestal byť predsedom Slovenskej národnej strany,
neprestal som byť jej členom. Prosil by som novinárske
fórum, aby si toto už raz uvedomilo. Stalo sa to už
štyrikrát. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec
Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, poskytování cestovních náhrad
a náhrad dalších výdajů spojených
s výkonem práce je dosud upraveno ve vyhlášce
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 33 z r. 1984/Sb., ve znění
pozdějších předpisů a v dalších
více než 30 vyhláškách a výnosech.
Úpravy vycházejí z centrálně
administrativních metod řízení, které
již nelze aplikovat v podmínkách přechodu
čs. ekonomiky k tržnímu systému a nejsou
systémově způsobilé k provádění
úprav sazeb náhrad při cenových pohybech.
Předložením návrhu zákona o cestovních
náhradách plní vláda České
a Slovenské Federativní Republiky úkol, který
si uložila v usnesení č. 590 ze dne 6.9.1990
o postupu prací k zajištění ekonomické
reformy. Nutnost úpravy formou zákona vyplývá
z článku 22 písm. a) ústavního
zákona o čs. federaci, podle něhož do
působnosti federace patří zákonná
úprava pracovních vztahů a dále též
z Listiny základních práv a svobod s ohledem
na články 24 a 28. Podle citovaných ustanovení
lze ukládat povinnosti a upravovat otázky související
s pracovními podmínkami pouze zákonem a v
jeho mezích.
Hlavním záměrem předloženého
zákona je vytvořit takovou právní
úpravu poskytování cestovních náhrad
spojených s výkonem práce, která by
odpovídala podmínkám přechodu naší
ekonomiky k tržnímu systému a vytvářením
trhu práce zabezpečovala sociální
a ekonomickou ochranu zaměstnanců a minimalizovala
dosavadní systém centrálních zásahů
v této oblasti. Při tom současně zabezpečit,
aby náhrady výdajů spojených s výkonem
práce nemohly být v podnikatelské sféře
stimulem cenové inflace a nevytvářely nežádoucí
tlak na rozpočty federace a republik. Potřebnost
navrhované úpravy je nezbytná do doby plné
realizace tržních vztahů, plné tržní
regulace tvorby cen a ekonomické únosnosti přenášení
výrobních nákladů do cen. Pak postačí
jen právně zaručit sociální
garance zaměstnanců bez zásahu do vnitřního
hospodaření podnikatelských subjektů.
Oproti dosavadní úpravě umožňuje
návrh zákona zejména v podnikatelské
sféře v širším měřítku
kolektivně vyjednávat. Návrh zákona
předpokládá, že v podnikatelské
a rozpočtové sféře bude poskytování
cestovních náhrad řešeno stejnými
principy s tím, že v podnikatelské sféře
může zaměstnavatel poskytnout než jiné
nebo vyšší náhrady, avšak pouze ze
zisku, čímž může být ve
vztahu k zaměstnancům promítnuta jeho podnikatelská
úspěšnost.
V rozpočtové a příspěvkové
sféře mohou příslušné
vlády pro okruh své působnosti stanovit poskytování
vyšších a jiných náhrad nařízením
vlády.
Navrhovaným zákonem se slučují dva
dosud samostatné systémy poskytování
cestovních náhrad v tuzemsku a v zahraničí
do jediného právního předpisu. Odstraňuje
se tím značná roztříštěnost
a nepřehlednost dosavadní právní úpravy
cestovních náhrad. Základní principy
poskytování cestovních náhrad v tuzemsku
i v zahraničí budou tedy napříště
shodné.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, předložený návrh zákona
o cestovních náhradách odpovídá
principu přechodu k tržní ekonomice, plně
respektuje mezinárodní úmluvy a umožňuje
sociálním partnerům v podnikatelské
sféře kolektivně vyjednávat.
S návrhem vyslovila souhlas Rada hospodářské
a sociální dohody, federální vláda
i republikové vlády a kladná stanoviska vyjádřily
i příslušné výbory Federálního
shromáždění. Z pověření
federální vlády doporučuji návrh
zákona s připomínkami, které vyplynuly
z jednání výborů Federálního
shromáždění, schválit. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru
Millerovi. Návrh byl přikázán výborům
sociálním a kulturním a ústavně
právním obou sněmoven. Po projednání
ve výborech připravily písemný podklad
usnesení sněmoven tisk 1313 výbory sociální
a kulturní a pověřily poslance Jiřího
Sedláka a Daniela Vinczeho přednesením zpravodajských
zpráv.
Prosím zpravodaje Sněmovny lidu pana poslance Sedláka,
aby přednesl zpravodajskou zprávu. Prosím
zároveň druhého zpravodaje, aby zaujal své
místo u zpravodajského stolku.
Společný zpravodaj výborů SL J. Sedlák:
Vážený pane místopředsedo, vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, přistupujeme k
projednání vládního návrhu
zákona o cestovních náhradách, kde
- jak je zřejmé z § 1 návrhu - jeho
smyslem je poskytování náhrad při
pracovních cestách, při jiných změnách
výkonu práce a při přijetí
do zaměstnání.
Příslušnost Federálního shromáždění
k projednání návrhu zákona vyplývá
z článku 22 písm. a) ústavního
zákona o československé federaci v platném
znění, ze kterého patří do
působnosti České a Slovenské Federativní
Republiky zákonná úprava pracovních
vztahů. Zákonnou formu úpravy cestovních
náhrad a výdajů vzniklých zaměstnancům
při použití vozidel na pracovních cestách
si vyžaduje i ohled na články 2, 4 a 28 Listiny
základních práv a svobod, která byla
uvozena ústavním zákonem č. 23/1991
Sb.
Přínosem navržené právní
úpravy je především to, že dochází
ke sloučení dvou dosud samostatných právních
systémů k poskytování cestovních
náhrad, a to v tuzemsku a v zahraničí. Zároveň
se předpokládá zrušení více
než 30 vyhlášek a výnosů ústředních
orgánů státní správy, federace
a republik. Vláda tak plní jeden z postupových
úkolů v zajištění ekonomické
reformy v podmínkách přechodu ekonomiky k
tržnímu systému.
Navrhovaný zákon předpokládá
zajištění základní ochrany zaměstnanců
minimalizací centrálních zásahů
do podnikatelské sféry a přitom rozšiřuje
prostor pro kolektivní vyjednávání.
Poskytování náhrad se podle návrhu,
jak se již zmínil ve své zprávě
pan ministr Miller, bude řídit stejnými principy
v podnikatelské a rozpočtové sféře
s tím samozřejmě, že v podnikatelské
sféře může zaměstnavatel poskytnout
též jiné nebo vyšší náhrady,
samozřejmě ze zisku po vypořádání
daní, odvodů a přídělů
do fondu.
Navrhovaná právní úprava respektuje
závazky vyplývající z úmluv
Mezinárodní organizace práce a dalších
mezinárodních dokumentů, kterými je
Česká a Slovenská Federativní Republika
vázána. Návrh zákona o cestovních
náhradách projednaly ústavně právní
výbory Slovenské národní rady, výbor
SNR pro obchod a služby a národohospodářský
a rozpočtový výbor Slovenské národní
rady. Federálnímu shromáždění
byla dále předložena společná
zpráva ústavně právního výboru
České národní rady a výboru
ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví.
Ve Federálním shromáždění
projednaly návrh zákona výbory ústavně
právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Se stanoviskem a doporučením garančních
výborů sociálních a kulturních
Sněmovny lidu a Sněmovny národů k
předloženým připomínkám
a návrhům na změny vás seznámí
po naší dohodě zpravodaj za Sněmovnu
národů pan poslanec Vincze.
Dovolte, dámy a pánové, abych vás
seznámil se skutečností, že výbory
sociální a kulturní Sněmovny lidu
a Sněmovny národů na své schůzi
26. února letošního roku přijaly usnesení
č. 189, kterým vyslovily souhlas s vládním
návrhem zákona o cestovních náhradách
a doporučují Sněmovně lidu a Sněmovně
národů Federálního shromáždění
jeho schválení po promítnutí změn
uvedených v citovaném usnesení.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji zpravodaji
výborů Sněmovny lidu. Nyní má
slovo sněmovní zpravodaj výborů Sněmovny
národů pan poslanec Vincze.
Společný zpravodaj výborů SL D. Vincze:
Vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie! Po vypočutí
úvodného slova pána ministra Millera a spravodajskej
správy pána kolegu Sedláka, dovoľte,
aby som vás zoznámil so stanoviskom Slovenskej národnej
rady, Českej národnej rady a ústavnoprávnych
výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov k
vládnemu návrhu o cestovných náhradách,
tlač 1086.
Predložený návrh zákona v Slovenskej
národnej rade prerokoval ústavnoprávny výbor
Slovenskej národnej rady, národohospodársky
a rozpočtový výbor a výbor Slovenskej
národnej rady pre obchod a služby. Národohospodársky
výbor nesúhlasí s vládnym návrhom
z dôvodov prekročenia kompetencií podľa
článku 28 a), ods. 2 ústavného zákona
č. 143/1968 Zb., o československej federácii
a neodporúča ho Federálnemu zhromaždeniu
k prerokovaniu. Ústavnoprávny výbor Slovenskej
národnej rady súhlasí s vládnym návrhom
s touto úpravou: V § 5 a v § 7 odporúča
vypustiť nominálne vyjadrenie stravného a základné
náhrady za používanie motorových vozidiel
s tým, že ich určia v Zbierke zákonov
príslušné orgány republík.
Výbor Slovenskej národnej rady pre obchod a služby
súhlasí s návrhom zákona o cestovných
náhradách s týmito pripomienkami: V §
5 ods. 1 písm. a), b), c) navrhované sumy zvýšiť
o 50 %. Po b) k § 7 ods.
2 písm. b) na konci ustanovenia číslo 10
% nahradiť číslom 25 %.
V zmysle článku 22 písm. a) ústavného
zákona o československej federácii v platnom
znení patrí do pôsobnosti ČSFR zákonná
úprava pracovno-právnych vzťahov. Tým
je v zmysle článku 37 ods. 1 citovaného ústavného
zákona daná zákonodarná právomoc
Federálnemu zhromaždeniu ČSFR.
Súčasne navrhovaná právna úprava
rešpektuje záväzky, vyplývajúce
z medzinárodných dokumentov, ktorými je ČSFR
viazaná.
Česká národná rada vo svojej spoločnej
správe vyslovila súhlas s predloženým
návrhom zákona s niekoľkými pripomienkami,
ktorých časť garančné výbory
sociálne a kultúrne zapracovali do svojho konečného
uznesenia.
Ústavnoprávne výbory Snemovne národov
a Snemovne ľudu prerokovali návrh zákona a
súhlasia s ním. Nimi predložené pripomienky
mali legislatívno-technický charakter a všetky
boli zapracované do uznesenia garančných
výborov sociálno-kultúrnych. Pokiaľ
ide o legislatívno-technickú stránku predloženého
návrhu, odkazy § 8, 12 a 26 vyžadovali legislatívne
spresnenie. Odsek 2 § 1 a § 24 predloženého
návrhu po konzultácii so zástupcami FMPSV
a právneho konzultanta legislatívneho odboru Federálneho
zhromaždenia sme vypustili, pretože uvedená problematika
je riešená a má byť riešená
v iných príslušných právnych
predpisoch, t.j. v zákone o dani z príjmu obyvateľstva,
§ 9 ods. 2 zákona č. 389/90 Zb., v zákone
o dôchodkovej dane v znení zákona č.
108/90 Zb., § 4 ods. 3 zákona č. 157/87 Zb.,
v znení zákona č. 108/ /90 Zb.
Ako spravodajca Snemovne národov odporúčam
plénu návrh zákona tlač 1086 prerokovať
a schváliť v znení návrhu na uznesenie
garančných výborov sociálnych a kultúrnych
- tlač 1313. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano, děkuji druhému
zpravodaji a otevírám diskusi. Prosím, kdo
si přeje slovo v rozpravě. Pan poslanec Tahy.
Poslanec SN M. Tahy: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
vzhľadom na skutočnosť aká panuje v cenovej
úrovni verejného stravovania v našom štáte,
prikláňam sa k tomu návrhu ktorý dala
Slovenská národná rada, a to výbor
pre obchod a služby, a dávam pozmeňujúci
návrh k § 5 ods. 1, aby čiastky uvedené
v bode a), b), c) boli zvýšené o 50 %.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji, prosím,
kdo se dále hlásí do rozpravy? Pokud se nikdo
nehlásí, rozpravu končím, jenom sám
v této souvislosti, což si snad mohu dovolit, protože
nehodlám vystoupit v diskusi, mám v této
souvislosti dotaz na ministra práce, proč se v §
8 volí pro prováděcí předpis
název "opatření". Zdá se
mi to zbytečná právní renovace, tady
dosud právní řád takovéto označení
právního předpisu neznal.
Pan ministr má slovo, přeje si odpovědět
panu poslanci Tahymu.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, tento zákon umožňuje široké
kolektivní vyjednávání. Promiňte,
nevidím důvodu, proč bychom tyto částky
měli teď zvyšovat jako obligatorní, a
mohli bychom tím vlastně uvést řadu
podnikatelů začínajících do
velice tíživé situace. Ponechme tedy tuto otázku
na kolektivním vyjednávání sociálních
partnerů. Jak v rozpočtové, tak podnikatelské
sféře tato možnost je. Kdybychom to udělali
obligatorně, nemyslím, že by to pro ten začátek
bylo rozumné. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Přejí
si zpravodajové slovo? Pan poslanec Sedlák.
Společný zpravodaj SL J. Sedlák: Rád
bych zareagoval, vzhledem k tomu, že jsme se ve výborech
sociálních a kulturních zabývali tou
připomínkou výborů SNR. Chtěl
bych jen sněmovnám doporučit, aby o pozměňovacím
návrhu pana poslance Tahyho rozhodly hlasováním.
Rád bych sněmovnám sdělil, že
výbory po projednání i zvážení
stanovisek, jednak co tady bylo řečeno a jednak
na základě toho, že cestovní náhrady
nevyjadřují plný rozsah, jak bych tak řekl
životních nákladů v tom dnu, kdy se
cestuje a kdy vyjadřují zvýšený
rozsah, tak naše výbory obou dvou sněmoven,
Sněmovny lidu a Sněmovny národů nedoporučily
akceptovat tuto připomínku. Doporučuji, pane
předsedající, aby sněmovny rozhodly
hlasováním o tomto návrhu.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Pan poslanec
Sochor, jenom faktická poznámka.
Poslanec SN V. Sochor: Ano, jenom bych chtěl z hlediska
toho, že jsem se v této oblasti dlouho pohyboval,
vyslovit svůj názor. Myslím si, že pro
dnešní akciové společnosti a pro ty,
kteří vysílají pracovníky ven,
kdyby se uplatnilo to zvýšení, že by to
pro ně nemusela být žádná hrůza.
Dnešní systém umožňuje oproti tomu
minulému, kdy se pomocní dělníci ze
Slovenska vozili do Severních Čech a pomocní
dělníci ze Severních Čech se vozili
na Slovensko, abychom tuto pracovní turistiku zamezili
a jestliže ty náklady na cesty budou vyšší,
myslím, že ten management si velmi dobře rozváží,
aby si nabrali pomocné síly z místních
zdrojů a jenom odborné síly nám putovaly
z místa na místo. Myslím, že požadavek
na tu změnu od pana poslance Tahyho není špatný.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ano, vážení
kolegové, doporučuji tento postup. Teď bychom
projednali další dva návrhy zákonů,
které odůvodní pan ministr Miller a hlasování
by potom bylo v jednom bloku o těch třech návrzích.
Pánům zpravodajům poděkuji a prosím
pana ministra Millera, aby přednesl své úvodní
slovo ke druhém vládnímu návrhu zákona,
kterým je vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 50/1973 Sb., o pěstounské péči,
ve znění zákona č. 58/1984 Sb. - tisk
1161 a návrh usnesení SL a SN - tisk 1310.
Zároveň prosím zpravodajky, paní poslankyni
Drešerovou a Bellušovou, aby zaujaly svá místa
u zpravodajských stolků. Pane ministře, máte
slovo.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, pěstounská péče jako jedna
z forem náhradní rodinné péče
byla uzákoněna v roce 1973. Zákon o pěstounské
péči doznal jen dílčí změny
v roce 1984, kdy se přestal sledovat věk dítěte
pro jeho nárok na příspěvek a peněžité
dávky, náležející podle tohoto
zákona, byly zvýšeny.
V současné době však nazrály
důvody pro rozsáhlejší novelizaci zákona.
Podle zákona o pěstounské péči
je dítěti v pěstounské péči
poskytován příspěvek na úhradu
jeho potřeb. Příspěvek se nyní
poskytuje ve výši 750,- korun měsíčně
pro děti do 10 let a 850,- korun měsíčně
u dětí starších. Dalším
peněžitým nárokem podle zákona
o pěstounské péči je odměna
pěstouna, která činí 300,- korun měsíčně
za každé svěřené dítě.
S ohledem na pokles reálné hodnoty uvedených
dávek se navrhuje zvýšit obě dávky
takto: příspěvek na úhradu potřeb
dítěte diferencovaně podle věku dítěte
od 800,- korun do 1 200,- korun měsíčně
a odměnu pěstouna na 400,- korun měsíčně.
Odstupňování výše příspěvku
podle čtyř věkových pásem navazuje
na zákon o životním minimu, který tato
věková pásma rozlišuje u částky
potřebné na úhradu výživy a ostatních
základních osobních potřeb.
Výše příspěvku má vazbu
na tyto částky s tím, že jsou vždy
o 100 Kčs nižší. Vychází
se totiž z toho, že potřeby dítěte
v pěstounské péči jsou zabezpečovány
i dalšími plněními. Pěstounovi
náleží na takové dítě
též přídavky na děti nebo výchovné
a u dětí zdravotně postižených
příplatek k přídavku na děti
nebo výchovnému na dítě dlouhodobě
těžce zdravotně postižené vyžadující
mimořádnou péči. Dále náleží
státní vyrovnávací příspěvek
ve výši 220 Kčs měsíčně
při splnění podmínek rodičovský
příspěvek a další dávky
poskytované rodičům na nezaopatřené
děti včetně slevy na dani ze mzdy.
Nově se do zákona o pěstounské péči
zavádí institut tzv. předpěstounské
péče, který umožňuje před
rozhodnutím soudu o svěření dítěte
do pěstounské péče vzájemné
poznání budoucího pěstouna a dítěte
a tím posouzení, zda svěření
dítěte do péče konkrétní
osoby bude vhodné. Tato předpěstounská
péče bude dočasná. Délka jejího
trvání bude omezena nutností zahájení
řízení o svěření dítěte
do pěstounské péče u soudu, a to nejpozději
do tří měsíců od právní
moci rozhodnutí příslušného orgánu
o předpěstounské péči.
Poslanci výborů sociálních a kulturních
Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhli,
aby příslušný orgán měl
možnost stanovit i lhůtu delší. Osobě,
která bude mít dítě v předpěstounské
péči, se zakládají nároky jako
při pěstounské péči.
Zákon o pěstounské péči v §
12 umožňoval výkon pěstounské
péče ve zvláštních zařízeních.
Podmínkou však bylo, že se muselo jednat o zařízení
zřízená a spravovaná národními
výbory, tedy jen státními orgány.
Tím byly vyloučeny, a to záměrně,
společenské organizace, jako bylo např. Sdružení
přátel SOS dětských vesniček.
Tento státní monopol není nadále možný
a je nutné umožnit jiným subjektům,
zejména občanským sdružením a
ústavním a charitativním organizacím,
provozovat zařízení pro výkon pěstounské
péče.
Novelou zákona o pěstounské péči
se dále provádějí potřebné
dílčí legislativní úpravy včetně
přizpůsobení úpravám provedeným
v jiných právních předpisech.
V současné době se vyplácí
příspěvek podle zákona o pěstounské
péči přibližně sedmi tisícům
dětí v pěstounské péči.
Pokud jde o finanční náhrady navrhovaných
opatření, zvýšení dávek
si vyžádá v celoročním vyjádření
18,7 mil. Kčs v celé České a Slovenské
Federativní Republice, a to z rozpočtů republik.
Vzhledem k datu účinnosti zákona si uvedená
opatření vyžádají pro rok 1992
náklady ve výši 14,1 mil. Kčs.
Návrh zákona byl projednán ve výborech
Sněmovny lidu a Sněmovny národů. S
úpravami obsaženými v návrhu výborů
souhlasím.
Osobně jsem přesvědčen, že návrh
zákona pozitivně ovlivní zabezpečení
dětí v pěstounské péči,
a proto vás, vážené paní poslankyně,
vážení poslanci, žádám o
jeho přijetí. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi.
Konstatuji, že návrh byl přikázán
výborům sociálním a kulturním
a ústavně právním a výborům
pro plán a rozpočet obou sněmoven. Po projednání
ve výborech připravily písemný podklad
usnesení sněmoven - je to tisk 1310 - výbory
sociální a kulturní a pověřily
zpravodajskými zprávami paní poslankyni Drešerovou
a paní poslankyni Bellušovou. Nevím, jaké
si dámy daly pořadí. Paní poslankyně
Bellušová bude mluvit jako první.