Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, překračujete svůj čas.
Poslanec SN Marián Kováč: Ospravedlňujem
sa, ale chcel by som povedať ešte tri vety.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Tři věty vám dovoluji.
Poslanec SN Marián Kováč: Ďakujem. Potom
vzniká iný smer vyšetrovania osôb z udalostí
17. novembra 1989. Aj toto je moment, ktorý ma neuspokojuje,
tak ako celá správa. A tá ostáva dlžná
odpoveď predovšetkým mladej generácii,
ktorá si november 1989 kedysi vzala za svoj. Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Marián Kováč. Slovo má
nyní pan poslanec Hubálek.
Poslanec SL B. Hubálek: Pane přesedající,
dámy a pánové. Před chvílí
jsem se vrátil od generálního prokurátora
České republiky, protože mi byl dnes doručen
fax od pana Marečka, který hladoví. Jednal
jsem samozřejmě i s komisí, nechci ji obcházet,
ale chtěl jsem dnes vystoupit kvůli záležitosti
Komise 17. listopadu, jejímž jsem byl členem.
A rád bych pár kritických připomínek
vlastně i na svou a na naši adresu jako poučení
z toho, co jsme doposud dělali. A to, co doposud děláme,
souvisí s prací komisí i té komise
humanitní pro záležitosti pana Marečka
- ono se v tom vyskytuje hodně společných
rysů a bohužel dost formality a potíží,
které jsou pro naši společnost běžné.
Snad bych měl až na závěr říci,
že jsme se potýkali s tím, co dnes prezentuje
dost lidí - s předstíranou ztrátou
paměti, s nechutí vypovídat. Řekl
jsem nedávno novinářům, že po
výslechu jednoho z protagonistů těch událostí
- nedávno stál před soudem - jsem nelitoval
toho, že nejsou padesátá léta. Protože
kdyby byla padesátá léta, tak ten pán
nám nepřišel v norském svetru k výslechu,
přišel by zubožený a od výslechu
by se vracel bez zubů, měl by je tam rozsypané
po podlaze a my věděli víc, než jsme
vědět chtěli. Tak to totiž vypadalo
a na to se dnes zapomíná. Ono je to čtyřicet
let dozadu a zaplať pánbůh.
Víte, další omluvu pro nedokonalou, ne tak
jak jsme si ji představovali, práci komise, je příměr
na vraždu prezidenta Kenedyho. To se stalo v zemi, která
je jistě daleko demokratičtější
a dá se říci technicky vyspělejší,
konsolidovanější a dodnes tam kolují
různé, neověřené, nepodložené
zvěsti, jak vlastně ten atentát probíhal.
Když vezmeme v úvahu naše možnosti i úkoly
navíc, které komise měla, myslím,
že jsme se snažili odevzdat kus práce. Vy to
tu hodnotíte všichni kladně - závěry,
které vyvracejí domněnku různých
spiknutí. Chceme být právní stát,
usilujeme o to a proto je na místě, aby všechno,
co se tvrdí, se prokázalo. Ovšem v podvědomí
lidí jakákoliv nepodloženost může
vyvolávat odůvodněná podezření.
A my bohužel, vzhledem k tomu, co jsem řekl už
úvodem, jsme nemohli donutit příslušníky,
aby nám přiznali to, nač nebyly písemné
doklady, které se mezitím podařilo skartovat,
aby nám, jak se říká "kápli
božskou". Proto i na straně 67 zprávy,
která vám byla předložena jako tisk
1236 se dočtete o situaci, kdy nynější
prezident pan Václav Havel dal seznam lidí, kteří
by se měli 21. listopadu sejít v Činoherním
klubu za účelem založení a práce
Občanského fóra. Tady, jak vyplývá
z těch materiálů, celá ta záležitost
byla pečlivě sledována státní
bezpečností formou odposlechu a kdo pamatuje ta
nejkrutější, ale i pozdější
léta, tak jaksi musí kroutit hlavou nad tím,
že ta analýza, která pak to všechno se
snažila posunout do poloh daleko ještě dramatičtějších
a dá se říci i s jakousi apokalyptickou a
nedobrou fašistickou vizí - já to nazvu tak,
jak to je - že nutně bude i v budoucnosti vyvolávat
mezi našimi lidmi pochybnosti.
Když už mluvím o té analýze - jako
bývalý politický vězeň jsem
se seznámil po roce 1989 s autorem této analýzy.
Když jsem ji četl, tak jako mnoho mých spoluvězňů
jsme panu Dolejšímu vytýkali to, co z té
analýzy čišelo, řekněme jako
fašistické, rasistické a nesnášenlivé
a v závěru i potom navozující pesimistický
duch pro lidi, jako by vše bylo ztraceno, jako by vše
bylo špatné. Není to dobré, ale není
to také tak špatné. My se k tomu dobrému,
doufám, dopracujeme. A to byl také důvod,
proč jsem žádal jak Konfederaci vězňů,
tak komisi, aby se prošetřila důkladně
celá záležitost oné analýzy.
Bohužel, to se nám nepovedlo docela a souhlasím
zde s některými řečníky, že
daleko důležitější než samotná
minulost je si z minulosti vzít poučení a
nedovolit aby se něco podobného teď opakovalo.
Samozřejmě, že jsme se zajímali o osobu
pana Dolejšího, protože dílo má
vždycky svého mistra a kdo se snaží v
životě vnímat, ví, že člověk
s osobními vlastnostmi, které nejsou zrovna v určitém
směru nejlepší, se tak bude chovat ve všech
vrstvách společenského postavení.
A pokud někdo chce lidem kázat vodu, tak by sám
neměl pít víno. Jestliže žádá
čistotu v jednání u druhých, měla
by ta čistota být u něho také.
Nám se zde podařilo prokázat jak v případě
paní Dražské, tak v případě
pana Dolejšího, že tito lidé prosazovali
svou osobnost, zájem o svou osobnost za cenu fabulace i
lhaní. Tyto materiály, ať jsou z pramenů
pod ochranou § 102 o státním tajemství,
tak i získané cestou ze zdrojů neutajovaných,
o tom hovoří jasně.
Ale utíká mi čas a já bych během
těch dvou, tří minut chtěl končit
poučením, co pro mne znamenala práce v Komisi
17. listopadu a co by měla znamenat pro všechny z
nás - že jako zákonodárný sbor
bychom měli usilovat o co nejlepší zákony
a nevázat síly poslanců na funkce vyšetřovatelů
a analytiku operativy, jak se všechny ty bezpečnostní
profese nazývají. Samozřejmě, že
si cením toho, co jsme loňského roku přijali,
a to je kontrolní pravomoc poslanců. Ta by ovšem
měla spočívat v kontrole fundovaných
orgánů, ať je to prokuratura, ať je to
bezpečnost a kdekoliv jinde. Neříkám,
že to byla marná práce. Osvětlila mnoho,
pomohla i tomu diskreditovanému lustračnímu
zákonu, ale kdyby byli všichni, kteří
po listopadu 1989 křičeli "Nejsme jako oni"
a oni, kterých se to týkalo, velkoryse přijali
nabízenou dlaň ke spolupráci, nemusel být
lustrační zákon a mohlo to mezi námi
vypadat líp než hodnotila kritická slova poslance
Kačera. Přátelé, dalo by se o věci
mluvit ze široka.
Já bych prosil jenom o jedno do zbytku našeho volebního
období: Jednejme férově, nehleďme na
osobní zájmy. Já vím, že se to
snadno říká, že se to proklamuje na
volebních shromážděních, ale
uvědomte si: Ne všichni jsme tu před důchodovým
věkem a povím vám to, co jsem už chtěl
říci kolikrát. Jako poslanec České
národní rady jsem navštěvoval domovy
důchodců a občas tam zajdu i teď. A
potkám tam lidi, kteří kdysi něco
znamenali a kteří jsou dnes rádi, když
za desetikorunu jim někdo strčí mísu,
aby mohli vykonat svou potřebu. A tohle je všechno
dáno stavem ve společnosti. Pokud ta společnost
bude chladná, technická, konzumní, vypočítavá,
tak tohleto může potkat každého z nás.
A prosím vás, nejsem bigotní křesťan,
ale pamatujte na to, co kdysi stálo psáno: Co nechceš,
aby jiní dělali tobě, nedělej ty jim.
A my tady máme možnost, abychom věcnými,
zákonnými postupy pomáhali navodit v naší
společnosti atmosféru odpovědnosti, práva,
vlídnosti, aby ta společnost byla lidštější.
Promiňte, že jsem možná hovořil
trochu od věci, ale už jsem dávno toto tady
chtěl říci. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já děkuji také panu poslanci Hubálkovi.
Prosil bych teď pana poslance Kováče Ladislava,
aby se ujal slova. Chci poslance upozornit, že limit deset
minut nemusí být vyčerpán, není-li
to krajní potřebou. Prosím, pane poslanče.
Poslanec SN L. Kováč: Vážený
pán predseda. Ja sa budem držať vášho
usmernenia a tých desať minút nevyčerpám.
Vážené kolegyne, kolegovia, vážení
hostia, my, ktorí vystupujeme až dnes, pretože
na začiatku 20. schôdze na nás už čas
nevyšiel, a medzi tých patrím aj ja, sme v
určitej nevýhode voči svojim kolegom predrečníkom.
Mnohé myšlienky a asociácie sa totiž už
následne publikovali v tlači či v rozhlase.
Ale ani to mi nebráni, aby som neprejavil aspoň
torzo svojho pôvodného názoru.
Keď som naposledy vystupoval k podobnej tematike, jedna kolegyňa
poslankyňa SDŠ dostala Lazarov syndróm. Dúfam,
že už dnes ju moje vystúpenie neprekvapí
a nebude sa musieť vracať zo záhrobia. Za totality
sme vedeli, že noviny nepíšu pravdu, televízia
prináša skreslené správy, rozhlas šíri
nezmysly a nepravdy. Ale že sa to bude aj po viac ako dvoch
rokoch od nežnej revolúcie diať znovu, som nepredpokladal.
Typickým prípadom a príkladom je i causa
vyšetrovacia komisia 17. novembra, či causa Kavan.
Aj keď televízia natočila predmetný
šot v decembri minulého roku, čakala s uverejnením
na prednesenie správy komisie 17. novembra v parlamente,
či na vtedy prebiehajúcu Konferenciu o bezpečnosti
a spolupráci v Európe. Je to náhoda, alebo
taktické dôvody? Je to súčasť
predvolebnej kampane, ktorú vyprovokovali spolupracovníci
ŠtB v televízii po ich čiastočnej identifikácii
v tlači, či termínovaná objednávka
pri World Monitoru a zdiskreditovaná práca komisie
17. novembra a parlamentu? Odpoveď nechám na váš
úsudok!
Správa komisie je tŕňom v oku mnohých.
Bolo to vidieť už v čiastočných
správach či pri tzv. lustračnom zákone.
Vždy sa rozvinula kampaň v tlači a v televízii,
ale na to si asi budeme musieť zvyknúť, pokiaľ
budú tajní spolupracovníci a agenti v týchto
masmédiách. Ale tomu snáď čiastočne
pomôže aj tzv. lustračný zákon.
Pokiaľ očista nenastane do volieb, tak to môže
mať nepredstaviteľné dôsledky.
Ale predsa sa len vrátim k správe. Na rozdiel od
kolegu Uhla nedýcha na mňa čistým
stalinistickým duchom, ale skôr vidím za ňou
množstvo hodín práce, ktorú môže
posúdiť len ten, kto už v podobnej komisii pracoval.
Jednu vec by som však komisii vytkol. Ide o problém
šiestich vytrhnutých stránok v registri zväzkov
spolupracovníkov ŠtB pod číslami 31
031 až 31 060. Problém, ktorý bol veľmi
málo publikovaný a ani poslanci neboli dôsledne
informovaní o rekonštrukcii chýbajúcich
stránok a osôb. Škoda, že tá informácia
neprišla komplexne v predchádzajúcom období.
Predpokladám, že mnohé politické problémy
s referendom, ústavami či zmluvami by boli už
dávno za nami.
Aj cez tento nedostatok by som chcel poďakovať všetkým,
aj tým, ktorí po dobu jej činnosti komisiu
17. novembra opustili, či už z psychických,
osobných alebo rodinných dôvodov. Odviedli
kus poctivej práce, ktorej výsledok budeme môcť
posúdiť až po rokoch. Aj cez to, že je snaha
touto causou vrhnúť špatné svetlo na komisiu
a celú jej prácu, ja svoje názory nemením
a dokážem to aj pri hlasovaní, keď budeme
hlasovať za uznesenie. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
To byl pan poslanec Ladislav Kováč. Dále
je na řadě paní poslankyně Nazari-Buřivalová.
Připraví se pan poslanec Petr Kučera.
Poslankyně SL M. Nazari-Buřivalová: Vážené
předsednictvo, vážené kolegyně
a kolegové, neměla jsem původně v
úmyslu vystupovat v diskusi ke zprávě komise
17. listopadu. Svůj projev politické vůle
jsem dala zřetelně najevo svým souhlasným
hlasováním v době vzniku komise 17. listopadu
a k překládaným průběžným
zprávám i hlasováním k lustračnímu
zákonu.
Jsem přesvědčena na základě
závěrečné písemné zprávy,
že komise učinila to, co jí tento parlament
uložil. A nebyl to úkol zrovna lehký. Tento
úkol převzala komise za většinu z nás.
Většina z nás totiž dostala mandát
v tomto parlamentě, poslance bývalé KSČ
nevyjímaje, k tomu, aby byl zahájen proces demokratizace.
Tento parlament měl položit legislativní základy
právního systému, měl odstranit deformace,
ideologii uplynulých let. Měl vytvořit či
alespoň zahájit právní rámec
k tomu, aby se naši spoluobčané, za jejichž
daně tento parlament funguje, dočkali toho, že
slovo svoboda není prázdný pojem. Abychom
se dočkali toho i za cenu počátečního
uskromnění, že ekonomika začne fungovat,
že voda, vzduch a potraviny budou kvalitnější,
že zdravotnictví, školství, kultura a
umění dostanou opět své místo
na žebříčku hierarchie hodnot. Jinými
slovy, abychom zachovali a rozvinuli co bylo dobré a k
čemu jsme se vzdor uplynulého, komunistickou ideologií
deformovaného období dopracovali, co bylo špatné,
jsme měli odstranit a nahradit novým.
Komise 17. listopadu právě jeden díl toho
špatného přešetřila a předložila
nám i spoluobčanům výsledek své
práce. Že nebyl pro některé příjemný,
je logické tak, jako 17. listopad 1989 nebyl příjemný
všem. Od tohoto dne se mnoho nového událo,
ale mnoho starého zůstalo u moci, používá
se mnoho starých metod. Řekla bych, že zde
nyní prožíváme období, kdy se
shazují masky a každý z nás začíná
být tím, kým byl a kým je. Stačí
jen sledovat verbální projevy k jednotlivým
tématům. A to je důvod, proč jsem
vystoupila. 30. ledna 1992 jsem se v závěru rozpravy
ke zprávě komise 17. listopadu přihlásila
s faktickou poznámkou. To proto, že jsem stále
přesvědčena, že parlament se má
zabývat věcmi obecnými ve prospěch
občanů, kteří nám dali důvěru,
a ne osobními spory poslanců či budováním
osobní kariéry na troskách minulosti.
Proto jsem řekla, cituji ze stenografického zápisu:
"Mluvívám v tomto parlamentě velmi málokdy,
ale dovolte mi na závěr technickou poznámku.
Když pominu to, že pan kolega Dostál si zřejmě
spletl prkna, která znamenají svět s parlamentem,
tak bych chtěla upozornit jen na to, že je s podivem,
kolik péče se věnuje spisu kolegy Kavana,
jehož spis cestoval někam do Anglie. Stálo
by za to, abychom se zamysleli, proč právě
tento spis vyvolává tolik zájmu, emocí
a pozornosti, zda to není právě práce
kolegy Kavana." Tolik citace.
Pan poslanec Fišera na moji technickou poznámku reagoval
emočně záporně podbarvenou a nepravdivou
poznámkou, cituji: "Paní kolegyně, paní
lékařko, to není případ, to
je člověk." Pan poslanec se dotkl mé
profesní medicinské cti, protože mi vložil
do úst něco, co jsem neřekla a posluchačům
přímého přenosu z parlamentu do uší
něco, co mě profesně poškozuje. Přirovnám
to kvalitativně k tomu, jako bych řekla zde ve sněmovnách
- a to si prosím vymýšlím - že
pan poslanec Kavan nebo pan poslanec Fišera má AIDS.
Jistě by to bylo více než vyzrazení
lékařského tajemství.
Nejsem a nikdy jsem nebyla lékařka, která
udělá z člověka případ.
Byla jsem naopak natolik korektní, že jsem pana poslance
Kavana, přestože byl pozitivně lustrován,
nazvala kolegou. To proto, že to pokládám za
věc jeho svědomí, že ctím rozdílnost
politického přesvědčení, které
ovšem neztotožňuji s nepřátelským
postojem k jeho nositelům a tím se řídím
i zde.
Pan poslanec Fišera jako sociolog je si jistě vědom
této profesní rány pod pás. Tyto projevy
vědomého podsunutí lži jistě
k politické kultuře nepatří a právě
od něho bych to nejméně čekala. Věřím,
pane poslanče Fišero, že se mi před sněmovnami
omluvíte, aniž bych vás musela o to podle jednacího
řádu žádat. Děkuji za pozornost.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS J. Stank.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Nazari-Buřivalovej.
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
paní poslankyně, pokud si dobře vzpomíná,
řekl jste, že se případu Kavan věnujeme
příliš mnoho. Vy jste hovořila o případu
Kavan, já jsem vás jen upozornil na to, jako lékařku,
že nejde jen o případ, ale že jde o člověka.
Na tom není za co se omlouvat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pani poslankyňa Buřivalová.
Poslankyně SL M. Nazari-Buřivalová: Pane
kolego Fišero, vyprošuji si, abyste mě znovu
vsouval do úst něco, co jsem neřekla. Mám
před sebou stenografický záznam, který
jsem si celý vybrala.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Wagner, pán poslanec Dostál
sa hlásil.
Poslanec SN P. Dostál: Promiňte, ale paní
doktorka minulé vystoupení ukončila technickou
poznámkou na mně, na mou civilní profesi.
Říkala, že bych si neměl plést
parlament s prkny, která znamenají svět.
Ano, ale já nevím, čím by argumentovala
paní doktorka v tom případě, kdybych
byl třeba gynekolog.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Necháme to nezodpovedané. Ďakujem
poslancovi Dostálovi. Budeme pokračovať v rozprave.
Ešte sa hlási s faktickou poznámkou pán
poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Potom obveselení to bude obtížné,
dámy a pánové. Paní kolegyně,
rád bych zodpověděl vaši otázku,
proč se právě hovoří o panu
kolegovi Kavanovi. Mnozí z nás vešli do této
jednací síně jako nepopsaný list papíru.
To je velmi jednoduchá pozice. Jiní sem vešli
se svou vlastní osobní historií v politice
dosti dlouhou. Dovolím si vás , přátelé,
seznámit s něčím, co o panu Kavanovi
nevíte, to je hodnocení pana poslance Kavana z doby,
kdy právě přestal být tím,
čím asi nikdy nebyl, ale za koho ho komise musela
z logiky našeho usnesení označit. Ale tady
je psáno to, čím kdysi byl, skutečně
byl. Ti, kteří se dnes hlásí jako
lidé pravé vůle, mohou vzít na vědomí,
že takto označila mašinerie komunistického
režimu v dokumentu sice ne prvořadého, ale
druhořadého významu, protože prvořadé
bylo tzv. Poučení z krizového vývoje
a toto bylo poučení pouze ze sféry mládeže
a studentského hnutí. Tady říkají
o panu Kavanovi mimo jiné, že byl protisocialistický,
protisovětský, pravicový atd., atd., a jeden
citát si dovolím celý: Nejagresivněji
vystupovala opoziční pravicová skupina funkcionářů,
v níž byli Jiří Miler, Luboš Holeček,
Zdeněk Pinc, Jan Kavan, Karel Kovanda, Mirek Tyl. Z těch,
kteří mohou doložit osobním svědectvím
z této doby, jsme v tomto sboru dva - Mirek Tyl a já.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďalej žiada o faktickú poznámku
pán poslanec Šolc.
Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, nikdo jistě vědomě
nehanobí vlastní zařízení,
natož taková, jako je třeba archiv FS. Ten
má mít jistou váhu a respekt. Po tom, co
Karol Stome, kterého znám už nějaký
čas a nemohu ho podezírat ze zlého úmyslu,
vyslovil podezření, že se ztratil tak významný
dokument jako je materiál o tzv. pendrekovém zákonu,
jsem vyjel nahoru do archívu a nechal jsem si předložit
to domnělé torzo.
Chci vás ujistit, že spis č. 129 a 130 je kompletní,
tak ho shledal také dozor prokuratury mgr. Hon, když
vyšetřoval v archivu. Co tedy se mělo ztratit?
Jediný list, údajná presenční
listina, o níž ze 13 poslanců, kteří
se údajně podíleli na formulaci tohoto zákona,
jsou dva z nich na pochybách, že snad byla či
nebyla, ale nemohou to potvrdit. Proto navštívil Dr.
František Cigánek bývalého předsedu
FS Aloise Indru, neboť nechyběly důkazy, že
s sebou při opouštění FS vezl i spisový
materiál v neohraničeném množství.
Po půlhodinovém rozhovoru odcházel dr. Cigánek
od bývalého předsedy parlamentu s tím,
že skutečně nic nemá, co by ho zajímalo,
že mu tedy nemá co předložit.
Moje vystoupení má jediný smysl, abych napravil
dojem, že v archivu FS se ztratil tento významný
materiál. Chybí jen domnělá prezenční
listina, o níž musím dodat - tento list do
archívu nikdy ze sekretariátu sněmovny nedošel.
Nic se tedy neztratilo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Šolcovi. Budeme pokračovať
v rozprave, keď dovolíte, vážené
kolegyne a kolegovia. Ďalej je do rozpravy prihlásený
Petr Kučera. Dávam mu slovo, pripraví sa
pán poslanec M. Hruška.
Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, několikrát již
v diskusi ke zprávě komise pro vyšetřování
událostí 17. listopadu zaznělo, že neobsahuje
nic podstatně nového, že je dokonce prázdná.
Určitě to budou konstatovat i mnozí občané,
kteří se budou moci se zprávou seznámit.
Ten, kdo očekával senzační odhalení
či alespoň úvahy o rozsáhlých
spiknutích vážících se k datu
17. listopadu, musí být nutně zklamán.
Nic takového skutečně zpráva komise
neobsahuje. Je to totiž, a to zdůrazňuji, dobrá
a v mezích možností a časů dobře
udělená zpráva. Tím, že konstatuje
fakt zhroucení starého přežilého
režimu, dělá věc nad míru záslužnou.
V atmosféře, kdy bují podezřívavost,
kdy je slyšen spíše nekvalifikovaný hlas
těch, kteří démonizují naše
problémy, kteří nemají mnohdy daleko
k paraoidnímu pohledu na věci nedávné
i současné, v atmosféře odsudku vůči
moci staré a nedostatečné důvěry
k moci nové, má střízlivý tón
zprávy hodnotu nemalou.
Ne, páni Dolejší, Zifčákové,
Žákové, ale i někteří
rádoby novináři, diskžokejové,
prostě pivní kritici všeho, naše trable
nebyly v minulých dvou letech výsledkem působení
kdejakých temných sil, ale dědictvím
mizerné minulosti a naší celkovou nedostatečností.
Nedostatečností či malou způsobilostí
jednat demokraticky a se znalostí věci.
Zpráva dostatečně jasně rozbíjí
mýtus o připraveném převratu, odhaduje
ubohost minulého režimu, kterému doslova vypadla
moc z rukou. To, že se našly síly, které
tuto moc dokázaly zvednout, je pochopitelné. Neboť
ani ony nespadly z čistého nebe. Její působení
bylo výsledkem dlouhého předchozího
zrání. Společnost byla vcelku na změnu
připravena, a proto také mohl být přechod
moci tak plynulý a nekonfliktní. Pochopitelně,
ve zprávě by se našly drobné záležitosti,
které by se jí daly vytknout. Uvědomuji si,
že tuto náročnou činnost nepodnikal
profesionálně školený zpravodaj, analytik
nebo historik.
Za všechny ty drobnosti bych uvedl pouze jednu věc,
týkající merita zprávy. Mám
dojem, že zejména při líčení
událostí tří kritických dnů
mezi 17. až 19. listopadem, zpracovatelé dávají
najevo, že nebyli příliš zasvěceni
do průběhu oněch událostí.
Jen tak si lze vysvětlit, že při vcelku správném
hodnocení vztahu disentu k demonstraci 17. listopadu nebylo
odpovědněji prozkoumáno a posouzeno chování
této skupiny aktivních občanů. Soustředění
sil disentu
k přípravě demonstrace 10. prosince, tedy
ke Dni lidských práv, bylo skutečností.
Každý z aktivnějších lidí
však věděl, že to bude i z hlediska dožívající
moci příležitostí ke konfrontaci, která
nemusí dopadnout jednoznačně.
Daleko větší naděje se upírala
k oslavám svatořečení Anežky,
připadající na 25. listopad. Jen tak masové
vystoupení občanů, které bylo možno
očekávat, mohlo demaskovat bezmocnost mocných,
tváří v tvář statisícům
lidí.
Příklad sousední NDR, kde narůstání
počtu demonstrujících fakticky eliminovalo
použití represívních prostředků,
názorně ukázalo následky takového
vývoje. Ukázalo, že není-li moc schopna
represí zvládnout protesty obyvatelstva, obavy před
ní mizí, lidé se přestávají
bát, a tím je s konečnou platností
o osudu této moci rozhodnuto.
Tyto a jiné drobnosti by bylo možné zprávě
vytknout. Ale, jak jsem již řekl a jak řekl
i kolega Uhl, něco musí zůstat také
historikům, protože ti tento okamžik v našich
novodobých dějinách znovu určitě
velice odpovědně a pečlivě posoudí.
Členové komise k tomu položili základ
velice solidní, a já bych jim chtěl upřímně
poděkovat. Rád bych tímto konstatováním
končil, ale nemohu.
Musím se vyjádřit taktéž k jedné
skutečnosti, rovněž zde velice diskutované.
Jestliže jsem konstatoval zaslouženou chválu
na adresu komise při zpracovávání
zprávy, nemohu přejít fakt, že prestiž
a dobré jméno komise je vážně
poškozeno. Smutné je to, že těmi, kdo
celou situaci zavinili, podle mého názoru jsou někteří
členové samotné komise.
Při diskusi v plénu, které předcházelo
jednání Federálního shromáždění,
bylo jednoznačně konstatováno, že okamžikem
schválení usnesení č. 123 byli zproštěni
členové vyšetřovací komise mlčenlivosti
ve vztahu k deseti respektive jedenácti poslancům,
u kterých konstatovala komise, že byli vedeni v registru
svazků bývalé Stb. A to zbaveni mlčenlivosti
s patřičným omezením v odstavci 2.
Z diskuse však zároveň jednoznačně
vyplynulo, že materiály soustředěné
a poskytnuté komise byly a jsou nadále tajné,
a nelze s nimi proto veřejně nakládat. To
konstatovalo předsednictvo znovu, po projednání
celé záležitosti, 30. ledna t.r. Přístup
k spisům a nahlížení do nich není
umožněn v žádném případě
neposlancům, tedy třetím osobám.
V této souvislosti nutno považovat jednání
některých členů komise za protiprávní
a je třeba ho se vší náležitostí
objasnit. Tito poslanci porušili předně dobré
jméno komise. Při natáčení
reportáže ČST o této záležitosti
jsem charakterizoval toto jednání uvedených
poslanců jako skandální. Na svém hodnocení
trvám, neboť inkriminované porušení
práva, kterého se dopustili, poškozuje i moji
pověst jako poslance, poškozuje jméno tohoto
zastupitelského sboru.
Kdo jiný než poslanec by měl jít totiž
spoluobčanům příkladem při
dodržování právních norem? Pohrdání
právem je nebezpečné dvojnásobně,
týkalo-li by se osoby tak exponované, jakou je ředitel
FBIS. Opět se ptám, kdo jiný by měl
zacházet s utajovanými informacemi v souladu s právní
úpravou pečlivěji než šéf
informační služby?
Představuji si opravdu paradoxní situaci, kdyby
ku příkladu šéf CIA nebo adept této
funkce nezabránil tomu, aby třetí osoby,
dokonce cizí státní příslušníci,
měli možnost nahlížet do utajovaných
spisů. Taková osoba by se stala nezpůsobilou
pro výkon své funkce.
Vycházím z toho i já. Obracím se na
pana poslance Štefana Bačinského, aby vysvětlil
své chování při natáčení
záběrů amerického televizního
týmu v místnostech vyšetřovací
komise. Měl by přesvědčivým
způsobem zdůvodnit, proč tomuto počínání
nezabránil, popřípadě jaké
kroky podnikl poté, co zjistil, že došlo k nezákonnému
nakládání s utajenými materiály.
Jestliže pan poslanec Bačinský uspokojivě
nevysvětlí svoje chování, stane se
ve své funkci ředitele FBIS osobou přinejmenším
nežádoucí. Obrátím se na Federální
shromáždění, aby navrhlo jeho odvolání
z funkce. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)