Přítomno: | 130 poslanců Sněmovny lidu |
71 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
57 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Branná,
Černý J., Dienstbier J. st., Dlouhý, Hanák,
Klaus, Kňažko, Langoš, Miller, Němcová,
Ruml, Sahligerová, Šidík, Tvrdá, Varga,
Vrchovský, Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Burian, Pernica F., Samková, Šamalík
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Farkaš, Klokner, Košnár, Kováč
Marián, Krištofík, Mečiar, Molnár,
Moric, Morovič, Pavúková, Posluch, Roman,
Seman, Slota, Šedovič, Vincze, Vosček
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vážení
hosté, pokračujeme dnes v jednání
19. společné schůze Sněmovny lidu
a Sněmovny národů Federálního
shromáždění. Všechny vás
vítám. Vítám i místopředsedu
federální vlády dr. Rychetského.
Dnešní program bude zahrnovat tyto body, které
byly sděleny při ukončení schůze
minulý pátek. Prvním bodem bude Oznámení
výsledků volby členů prezídia
a členů dozorčí rady Federálního
fondu národního majetku (tisk 975), dále
budeme projednávat vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje trestní
zákon (tisk 1002) a návrh usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 1064), vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňují trestní řád a zákon
o ochraně státního tajemství (tisk
984) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 1965). Dále budeme v průběhu
jednacího dne hlasovat o Návrhu novelizace hospodářského
zákoníku, jehož projednávání
jsme minule nedokončili. V závislosti na výsledku
jednání budeme projednávat vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu
a podnájmu nebytových prostor (tisk 898) a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(tisk 1060) a posléze vládní návrh
zákona o mzdě, odměně za pracovní
pohotovost a o průměrném výdělku
(tisk 1011) a návrh usnesení Sněmovny lidu
a Sněmovny národů (tisk 1008).
Než přistoupíme k prvnímu bodu, kterým
je Oznámení výsledků volby členů
prezídia a členů dozorčí rady
Federálního fondu národního majetku,
k čemuž dám slovo předsedovi volební
komise poslanci Křížovi, ještě
několik sdělení.
Vážení kolegové, dnes večer přijde
do Federálního shromáždění
pan prezident k neformální diskusi s poslanci. Toto
setkání se uskuteční ve Sněmovně
národů ve 20.00 hodin.
Při zahájení polední přestávky
se sejde porada předsedů sněmoven s předsedy
výborů v č. 534. Zároveň při
zahájení polední přestávky
budeme pokračovat v dovolbě členů
prezídia členů dozorčí rady
Federálního fondu národního majetku
a posléze - rovněž při zahájení
polední přestávky - se sejde v místnosti
č. 214 pracovní skupina na přípravu
transformačního zákona.
Nyní prosím poslance Kříže, aby
podal zprávu o výsledcích voleb.
Poslanec SL E. Kříž: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, zápis
o volbě členů prezídia a dozorčí
rady Federálního fondu národního majetku:
Komise poslanců Fedrálního shromáždění,
kterou Sněmovna lidu a Sněmovna národů
zvolily pro tajnou volbu předsedy, místopředsedy
a členů prezídia a členů dozorčí
rady Federálního fondu národního majetku,
zjistila:
Pro volbu členů prezídia Federálního
fondu národního majetku poslancům Sněmovny
lidu bylo odevzdáno 102 hlasovacích lístků,
poslancům Sněmovny národů bylo odevzdáno
88 hlasovacích lístků. Po skončení
hlasování komise zjistila: hlasování
se zúčastnilo 99 poslanců Sněmovny
lidu, 84 poslanců Sněmovny národů.
Hlasování se zdrželo - 3 poslanci Sněmovny
lidu, 4 poslanci Sněmovny národů. Odevzdáno
bylo celkem ve Sněmovně lidu 91 platných
hlasovacích lístků, ve Sněmovně
národů 79 platných hlasovacích lístků.
Neplatných hlasovacích lístků bylo
ve Sněmovně lidu 8, ve Sněmovně národů
5.
Volební komise zjistila, že pro ing. Lubomíra
Bokštefla bylo odevzdáno 57 hlasů ve Sněmovně
lidu, 57 hlasů ve Sněmovně národů,
pro ing. Jana Klacka bylo odevzdáno 46 hlasů ve
Sněmovně lidu, 48 hlasů ve Sněmovně
národů, pro ing. Jiřího Kolihu bylo
odevzdáno 18 hlasů ve Sněmovně lidu,
19 hlasů ve Sněmovně národů,
pro ing. Josefa Kučeráka bylo odevzdáno 60
hlasů ve Sněmovně lidu, 54 hlasů ve
Sněmovně národů, pro JUDr. Dagmar
Lastoveckou bylo odevzdáno 49 hlasů ve Sněmovně
lidu, 51 hlasů ve Sněmovně národů,
pro ing. Josefa Mudríka bylo odevzdáno 36 hlasů
ve Sněmovně lidu, 34 hlasů ve Sněmovně
národů, pro dr. Václava Novotného
bylo ode vzdáno 57 hlasů ve Sněmovně
lidu, 56 hlasů ve Sněmovně národů,
pro prof. ing. Jana Petrenka, CSc., bylo odevzdáno 46 hlasů
ve Sněmovně lidu, 38 hlasů ve Sněmovně
národů, pro ing. Václava Petříčka
bylo odevzdáno 80 hlasů ve Sněmovně
lidu, 68 hlasů ve Sněmovně národů,
pro ing. Ignáce Prno, CSc., bylo odevzdáno 31 hlasů
ve Sněmovně lidu, 30 hlasů ve Sněmovně
národů, pro ing. Vladimíra Rudlovčáka
bylo odevzdáno 43 hlasů ve Sněmovně
lidu, 42 hlasů ve Sněmovně národů,
pro JUDr. Richarada Salzmana bylo odevzdáno 31 hlasů
ve Sněmovně lidu, 28 hlasů ve Sněmovně
národů.
Pro ing. Jaroslava Šulka bylo odevzdáno 77 hlasů
v SL a 70 hlasů v SN, pro ing. Jana Víta bylo odevzdáno
81 hlasů v SL a 73 hlasů v SN, pro ing.Petra Vybírala
bylo odevzdáno 56 hlasů v SL a 28 hlasů v
SN.
Volební komise konstatuje, že členy prezídia
Federálního fondu národního majetku
byli zvoleni ing. Lubomír Bokštefl, ing. Josef Kučerák,
dr. Václav Novotný, ing. Václav Petříček,
CSc., ing. Jaroslav Šulek, ing. Jan Vít.
Pro tyto kandidáty se vyslovila nadpoloviční
většina přítomných poslanců
Sněmovny lidu a nadpoloviční většina
přítomných poslanců Sněmovny
národů a obdrželi největší
počet platných hlasů v součtu obou
sněmoven.
Do druhého kola postupují dr. Dagmar Lastovecká,
ing. Jan Klacek, ing.Vladimír Rudlovčák CSc.,
ing. Petr Vybíral, prof. ing. Jan Petrenko, ing. Josef
Mudrík.
Pro volbu členů dozorčí rady Federálního
fondu národního majetku poslancům Sněmovny
lidu bylo odevzdáno 102 hlasovacích lístků,
poslancům Sněmovny národů bylo odevzdáno
88 hlasovacích lístků.
Po skončení hlasování komise zjistila:
Hlasování se zúčastnilo 99 poslanců
SL, 84 poslanců SN, hlasování se zdrželi
3 poslanci SL a 4 poslanci SN.
Odevzdáno bylo celkem ve Sněmovně lidu 91
platných hlasovacích lístků, ve Sněmovně
národů 80 platných hlasovacích lístků.
Neplatných hlasovacích lístků bylo
ve Sněmovně lidu 8, ve Sněmovně národů
4.
Volební komise zjistila, že pro Čestmíra
Čejku bylo odevzdáno 64 hlasů v SL, a 61
hlasů v SN, pro ing. Juraje Borovského bylo odevzdáno
34 hlasů v SL a 40 hlasů v SN. Pro ing. Jana Kelo
bylo odevzdáno 54 hlasů v SL, 54 hlasů v
SN. Pro ing. Miloslava Kohoutka bylo odevzdáno 65 hlasů
v SL, 46 hlasů v SN. Pro doc. ing. J. Makúcha CSc.,
bylo odevzdáno 63 hlasů v SL, 57 hlasů v
SN. Pro Alojze Ondru bylo odevzdáno 26 hlasů v SL,
a 25 hlasů v SN. Pro dr.Vratislava Šlajera bylo odevzdáno
22 hlasů v SL, 21 hlasů v SN, pro ing. Bohumila
Tichého bylo odevzdáno 10 hlasů v SL, 23
hlasů v SN, pro ing. Jiřího Tesaře
CSc., bylo odevzdáno 76 hlasů v SL, 56 hlasů
v SN, pro dr. Miloše Tomsu CSc., bylo odevzdáno 12
hlasů v SL, 6 hlasů v SN.
Volební komise zjistila, že členy dozorčí
rady Federálního fondu národního majetku
byli zvoleni: Čestmír Čejka, ing.Jan Kelo,
ing. Miloslav Kohoutek, doc. ing. Makúch CSc., ing. Jiří
Tesař CSc. Pro tyto kandidáty se vyslovila nadpoloviční
většina přítomných poslanců
Sněmovny lidu a nadpoloviční většina
přítomných poslanců Sněmovny
národů a obdrželi největší
počet platných hlasů v součtu obou
sněmoven.
V Praze dne 6.12.1991, podepsáni členové
komise.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Pane kolego, souhlasíte
s tím, jak jsem navrhoval, že by o polední
přestávce proběhlo druhé kolo voleb?
Členové komise se dostaví do místnosti
č.026.
Budeme pokračovat v programu schůze. Vzhledem k
tomu, že je tu potřebné kvórum, přistoupíme
k hlasování o návrhu zákona, který
předložil poslanec Jurečka. Návrh byl
projednáván, zbývá hlasovat.
Připomínám, že při schválení
tohoto zákona platí zákaz majorizace. Pokud
někteří poslanci jsou ještě mimo
jednací síň, nechť se okamžitě
dostaví do jednací síně.
Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášení
schopné. Ve Sněmovně lidu je 85 poslanců,
ve Sněmovně národů 54 poslanců
zvolených v České republice a 49 poslanců
zvolených v Slovenské republice. Mezitím
se čísla přítomných poslanců
změnila, nebudu je opakovat. Výsledky budou sděleny
při konstatování výsledků hlasování.
Přistupujeme k hlasování.
(10.28 hodin)
Kdo je pro uvedený návrh zákona, nechť
zvedne ruku a stiskne tlačítko!
(SN - ČR 38, SR 41, SL 74) Děkuji.
Kdo je proti? (SN - ČR 1, SR 0, SL 1) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (SN - ČR 13,
SR 8, SL 17 ) Děkuji.
Konstatuji, že ve Sněmovně národů
v české části bylo pro 38 poslanců,
1 proti, 13 poslanců se zdrželo. Ve Sněmovně
národů z poslanců zvolených ve Slovenské
republice bylo 41 pro, nikdo nebyl proti, 8 poslanců se
zdrželo. Ve Sněmovně lidu 74 poslanců
bylo pro, 1 poslanec proti, 17 poslanců se zdrželo.
Konstatuji, že v obou sněmovnách byl návrh
zákona schválen.
Tím tento bod je projednán.
Přistoupíme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon (tisk 1002) a návrh
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
1064).
Výklad tohoto vládního návrhu podá
místopředseda vlády pan Pavel Rychetský.
Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda federální vlády
ČSFR P. Rychetský: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vláda ČSFR předkládá novelu
trestního zákona, jejímž hlavním
důvodem bylo uvést do souladu tento důležitý
zákon s Listinou základních práv a
svobod, dále pak s Evropskou úmluvou o lidských
právech a i s dalšími mezinárodními
úmluvami tak, jak to vyplývá z ústavního
zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje
Listina základních práv a svobod.
Změny, které jsou podmíněny přímo
Listinou, jsou v trestním zákoně dvě.
Jde o ochranu lidského plodu a o změnu v možnosti
posuzovat některé vojenské trestné
činy a trestné činy příslušníků
ozbrojených sil jako kárná provinění.
O vině a trestu za trestné činy může
totiž podle Listiny rozhodovat pouze soud.
Z mezinárodních úmluv o lidských právech,
které Listina vtěluje do vnitrostátního
právního řádu a staví nad zákon
vyplývají další navrhované změny:
- z Úmluvy o právech dítěte vyplývají
úpravy týkající se únosu a
obchodování s dětmi
- u Úmluvy o odstranění všech forem
rasové diskriminace vyplývá doplnění,
týkající se podněcování
k národnostní a rasové nenávisti
- skutková podstata, postihující tzv. praní
špinavých peněz je realizací závazku
převzatého ČSFR v úmluvě proti
nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními
látkami.
Novela trestního zákona je poměrně
rozsáhlá, neboť přináší
i další změny a doplňky, které
byly vyvolány především praktickou potřebou
ochránit nově vznikající ekonomické
vztahy a čelit jevům, které závažným
způsobem poškozují ekonomickou transformaci
a v důsledku toho i důvěru občanů
v tento proces.
Jde o komplex skutkových podstat, týkajících
se zejména zneužití informací, vyplývajících
z určitého postavení nebo funkce, tzv. "insider
trading", zvláštní ustanovení o
pletichách při veřejné soutěži
a veřejné dražbě, úprava porušování
průmyslových práv, zastírání
původu věci získané trestnou činností
atd. Dále je to trestní čin poškození
nebo zneužití záznamu na nosiči informací,
jehož účelem je chránit data uložená
v paměti počítačů před
neoprávněnými zásahy.
Rád bych v této souvislosti uvedl, že v této
oblasti trestní zákon určitým způsobem
"předbíhá" ostatní legislativu
i dosavadní stav, neboť např. dosud není
vytvořena taková počítačová
vzájemně propojená síť, aby bylo
možné do ní technicky jednoduše vstoupit
apod., ale bylo zde využito v maximální míře
zahraničních zkušeností i připomínek
resortů, připomínek národních
rad i poslanců Federálního shromáždění.
V dalších oblastech právního řádu
bude třeba teprve vytvořit jemnější
nástroje regulace a postihu mírnějšími
než trestnými prostředky, trestní zákon
však by měl již předem vytyčovat
jasné mantinely.
Proto bych rád doporučil, aby trestní zákon
byl schválen v té podobě, jak jej předložily
ústavně právní výbory Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, jejichž dodatky
a připomínky, vycházející z
usnesení i dalších výborů, které
návrh projednaly, pokládám za plně
opodstatněné a z věcného i legislativního
hlediska jej jménem vlády plně podporuji.
Závěrem svého úvodního vystoupení
bych se rád zmínil o jednom problému, jehož
nastolení by mohlo vyvolat jistou diskusi a to je problém
trestu smrti v souvislosti zejména se známými
událostmi v Leopoldově. Pokud jde o trest smrti,
článek 6 odst.3 Listiny tento trest nepřipouští.
Stejně tak jej nepřipouští dodatkový
protokol č. 6 k Evropské konvenci o lidských
právech, kterou jsme podepsali, i když dosud nebyla
ratifikována. Proto není možné v rámci
nynější novelizace uvažovat o návrzích
na obnovení tohoto trestu.
Vážené dámy a pánové,
bude zřejmě nutné přijmout některá
opatření v oblasti vězeňství,
jejichž úprava je však v kompetenci republikových
orgánů a zákonodárství národních
rad. Pokud jde o bezpečnost občanů, přichází
v úvahu zakotvení některých záruk
i v současné projednávané novele trestního
řádu, tak jak o tom budu hovořit v úvodním
slově k tomuto zákonu.
Věřím, vážené dámy
a pánové poslanci, že jako úvod k rozpravě
je toto slovo postačující a jsem připraven,
spolu s gestory novely a jejich spolupracovníky zodpovědět
vaše dotazy a reagovat na vaše připomínky.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi
federální vlády, sděluji sněmovnám,
že opatřením předsedů sněmoven
byl vládní návrh podle § 39 odst. 2
zákona o jednacím řádu Federálního
shromáždění přikázán
k projednání výborům ústavně
právním, branným a bezpečnostním
a sociálně kulturním obou sněmoven.
Shrnutím výsledků projednávání,
přípravou návrhu usnesení a stanovisek
byly pověřeny výbory ústavně
právní. Tyto výbory připravily písemný
návrh, je to tisk 1064 a zvolily sněmovními
zpravodaji svých výborů poslance Milana Čiče
a Josefa Oleje. Jako první bude mít slovo sněmovní
zpravodaj Sněmovny lidu poslanec Čič.
Společný zpravodaj výborů SL M. Čič:
Vážený pán predsedajúci, vážené
poslankyne a vážení poslanci. Dovoľte,
aby som ako spoločný spravodajca Snemovne ľudu
odôvodnil stanovisko ústavnoprávneho výboru
snemovne a v zmysle § 39 ods. 4 zákona o Rokovacom
poriadku vás súčasne informoval o najzávažnejších
otázkach, ktoré sú obsiahnuté v návrhoch
výborov ústavnoprávnych - tlač 1064.
Predtým, než podám vyjadrenie k novele zákona
ako celku, prosím o možnosť povedať na adresu
trestného zákonodarstva niekoľko aktuálnych
téz.
Predložené návrhy noviel trestného zákona
i trestného poriadku prerokovávame v období,
kedy široká verejnosť sa stále viac a
viac obáva o svoje istoty a o svoju osobnú bezpečnosť,
keď kriminalita hlavne proti osobnej slobode a integrite
človeka stále stúpa a nadobúda nebezpečné
prejavy. Šíria sa vyhrážky usmrtenia niektorých
ľudí, občanov, ktorí sa akýmkoľvek
spôsobom zúčastňujú na objasňovaní
trestnej činnosti. Je to vývoj hrozivý, nebezpečný,
ktorý právny štát a jeho orgány
musia zastaviť mimo iného i dôrazným
rozhodným postupom proti páchateľom agresívnych
trestných činov.
Demokracia nemôže byť zneužívaná,
lebo práve vtedy začína jej koniec. Občan
má právo žiadať od polície, prokuratúry,
súdu i zariadení pre výkon trestu odňatia
slobody či ochranného liečenia účinnej
garancie. Ale aj sudcovia, prokurátori, policisti aj príslušníci
Zboru nápravnej výchovy očakávajú
viac porozumenia, práv, istôt, že keď plnia
svoje povinnosti, podľa zákona majú primerané
ocenenie, uznanie a bezpečnosť pred akýmikoľvek
útokmi.
Do procesu normotvorby zásadným spôsobom zasiahla
aj leopoldovská tragédia. Hovoril o tom pán
podpredseda vlády Rychetský. Vyvolal veľké
rozhorčenie nad brutalitou spáchaných trestných
činov vraždy. Spája sa to s rozsiahlou amnestiou
prezidenta republiky, s celkovou liberalizáciou trestnej
politiky orgánov polície, prokuratúry aj
súdov, ale aj s neprimeranou a príslušnou humanizáciou
podmienok k výkonu trestu odňatia slobody.
V tejto súvislosti silnejú a rozširujú
sa hlasy volajúce po obnove trestu smrti a sprísnení
režimu vo väznici.
Určite ste aj vy ako poslanci dostali mnoho a mnoho listov
tohto druhu.
Prečo to všetko uvádzam? Preto, že aj
dnes novelizujeme či tvoríme legislatívny
základ praktickej trestnej politiky orgánov trestného
riadenia.
Dovoľte mi teraz niekoľko slov k samotnému trestnému
zákonu. Novelizujeme trestný zákon z roku
1961 v znení dvanástich noviel. Za tridsať
rokov je to dosť. Pomaly aj odborníci strácajú
prehľad, čo - ktorá novela obsahuje. Novely
z predchádzajúcich rokov prehĺbili proces
humanizácie, dekriminalizácie a depenalizácie.
Za posledných pár rokov bolo vypustených
alebo podstatne zmenených mnoho skutkových podstát.
Boli to úpravy k lepšiemu, ale miestami aj k horšiemu.
Aké dôvody k tomu viedli a aké dôvody
pretrvávajú prakticky doteraz v tejto základnej
otázke?
Po prvé - stále sa meniace a novo vznikajúce
sociálno-ekonomické a politicko-spoločenské
podmienky.
Po druhé - prílišná predchádzajúca
kriminalizácia, ktorá nezriedka chcela riešiť
určité sociálne a ekonomické problémy
pomocou trestného práva. Okrem toho, kriminalizácia
aj takých činov, takých skutkov, ktoré
patrili typicky do duchovnej či politickej sféry.
Bolo tomu tak predovšetkým v 50-tych rokoch, ale aj
v celom období fungovania direktívneho riadenia
národného hospodárstva.
Po tretie - nové kriminologické poznatky o príčinách
kriminality a formujúce sa tézy, že podstatu
kriminality nevyrieši len alebo predovšetkým
prísne trestanie a trestanie všetkého, čo
nie je v súlade s určitou štátnou ideológiou
a politikou. To platilo a platí i pre súčasnosť.