Úterý 1. října 1991

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Problém je v tom, pane kolego, že je zde málo poslanců. My nejsme usnášení schopní. Pokud budu trvat na tom, aby se poslanci dostavili, tak to může trvat dlouho. Já bych doporučoval tento postup. Zpravodajové návrh uváží, zařadí ho do jednání a v rámci projednávání jednotlivých pozměňujících návrhů uvidíme. Ale myslím, že teď by nás tato procedura stála příliš mnoho času.

Poslanec SL V. Benda: K předběžnému hlasování stačí 30 poslanců každé sněmovny. Je nás tedy sice jen o málo víc než 30... (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ale nejsme usnášení schopní, čili já se neodvažuji porušovat jednací řád.) Dobře, prosím tedy o dovolení odevzdat písemné znění návrhu až na konci rozpravy nebo bezprostředně po konci rozpravy, po konzultaci s navrhovateli podobných návrhů. Je to možné?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Myslím, že je to možné. Kolega Čičmanec má faktickou poznámku, prosím.

Poslanec SL P. Čičmanec: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, dovoľte, aby som protestoval proti výroku poslanca Bendy, podľa ktorého napríklad toto Federálne zhromaždenie nebolo demokraticky zvoleným orgánom. Prosím, ja mu neupieram právo na rôzne myšlienkové konštrukcie, ale takúto vec povedať o Federálnom zhromaždení, myslím, že by nemal. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: S technickou poznámkou se hlásí poslanec Benda.

Poslanec SL V. Benda: To je prosím nedorozumění. Já jsem se nechtěl nikoho dotknout, ani jsem nechtěl nikoho urazit, já jsem jenom konstatoval, že nemáme žádnou definici demokratických zásad, ale jinak k její obecné definici obvykle patří rovnost hlasů. Co člověk, to hlas, to platí už od starověku. Jenom někdy dávno mívali lidé třeba dva nebo deset hlasů, např. podle svého majetku. V tomto ohledu je moje konstatování oprávněné, protože poslanci české části Sněmovny národů jsou voleni dvojnásobným počtem hlasů než poslanci slovenské části Sněmovny národů. Já neříkám, že to není demokratické, ale dohnáno do krajnosti by to mohlo být interpretováno takto. Já jsem upozorňoval na to, že toto ustanovení tak, jak je v návrhu zákona, je nepřesné a nešťastné.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Já doporučuji nevést k této problematice další diskusi. Volební systémy a struktura nejvyšších orgánů je v různých zemích různá, poslanci jsou voleni různým způsobem, druhé komory parlamentu nebývají voleny podle obecně demokratických zásad, že každý hlas má stejnou váhu - tomu tak nebývá. Ale myslím, že toto je mimo rámec naší diskuse.

Nyní má slovo poslanec Jílek.

Poslanec SN J. Jílek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi vystoupit s jediným pozměňovacím návrhem. Navrhuji v § 4 doplnit bod d), který by zněl: "KSČ, KSS a jejich právní nástupci." Pokud nebude schválen tento pozměňovací návrh nebo jiný návrh kolegů, který vede k témuž cíli, nemohu pro tento zákon hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Zlocha, připraví se poslanec Roman.

Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, budem hovoriť veľmi krátko. Navrhujem, aby v § 18 bol vypustený odstavec 3.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní uděluji slovo poslanci Romanovi.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, navrhujem dva pozmeňovacie návrhy a to zmenu § 4 v tomto znení:

"Zakazujú sa strany a hnutia a) ktoré porušia zákon, ktorým bola uvedená Listina základných ľudských práv a slobôd; b) ktoré nemajú demokratické stanovy alebo nemajú demokraticky ustavené orgány; c) ktoré sa snažia stanovami alebo činnosťou uchopiť a udržať moc a zároveň zamedzujú druhým stranám a hnutiam uchádzať s ústavnými prostriedkami o moc alebo tie, ktoré smerujú k potlačeniu rovnoprávnosti občanov."

Zároveň navrhujem zmeniť § 10 a to v tomto znení: "Pokiaľ chce strana a hnutie registrovaná ministerstvom Českej republiky vyvíjať činnosť na území Slovenskej republiky, postupuje sa podľa § 7 a § 8 tohto zákona." To isté platí, pokiaľ chce vyvíjať činnosť na územní Českej republiky strana a hnutie registrované ministerstvom Slovenskej republiky.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má poslanec Blažek, připraví se poslanec Pohanka.

Poslanec SN A. Blažek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v životě každé společnosti jsou určité momenty, které jsou jistým rizikem pro její další osud. Těmito momenty jsou okamžiky, kdy dochází nebo má docházet ke změnám moci. Je tedy v zájmu společnosti, aby takováto změna proběhla řádně, podle určitých pravidel a seriózně vedenými prostředky. Proto se domnívám, že je zapotřebí vytvořit, budeme-li zde vytvářet zákon o politických stranách, v tomto zákoně předpoklad pro to, aby taková změna moci prostřednictvím volební kampaně proběhla regulérně, aby se jí všechny politické subjekty mohly zúčastnit, se stejnými nebo podobnými předpoklady dosáhnout v tomto procesu úspěchu. Proto se přimlouvám, a to je stanovisko i mojí politické strany, za to, aby v kapitole hospodaření politických stran byly zachovány paragrafy, které hovoří o financování volební kampaně politických stran. Je to zájem společnosti, protože se zde naplňuje jakýsi obřad obnovy nebo naplňování státu, je v zájmu státu, aby změna i na místech výkonu vládní moci proběhla řádně.

Argumenty, které hovoří proti financování politických stran, proti financování jejich volební kampaně, chápu. Jsem přesvědčen, že vyspělé demokratické společnosti si skutečně mohou dovolit velké politické subjekty, které budou hospodařit samostatně a nebudou na státním rozpočtu závislé. Domnívám se ovšem, že to není situace, ve které je společnost naše. Aspoň v nejbližším období v podobné situaci ještě nebudeme. Argumenty, které směřují proti financování tím, že zdůrazňují, že zde z peněz občanů budou financovány politické subjekty s programy a koncepcemi, které jsou v rozporu se zájmy těchto voličů, lze odmítnout s poukazem na to, že zde dochází k soutěži, ve které právě občané svými hlasy rozhodnou o tom, kolik který politický subjekt voličskými hlasy získá prostředků ze státního rozpočtu. Závěrem se domnívám, že naše společnost, která ještě dlouho nebude společností bohatou, si nemůže dovolit dát existovat příliš bohatým politickým stranám. Dávám přednost tomu, aby o osudu této společnosti rozhodovali spíše bohatí a silní občané, jednotlivci. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo poslanec Pohanka, hlásí-li se ještě někdo z kolegů do diskuse, nechť tak učiní. Pan Tichý bude mluvit po poslanci Richterovi.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se pokusil podpořit stanovisko Občanské demokratické strany a vyslovit pochybnost, zda jsou skutečně důvodné zde vyslovené obavy z hospodářské činnosti politických stran. Podle mého názoru jde spíše o úvahy spekulativní povahy, týkající se možností, které jsou prakticky velmi omezené. 0 co by v takovém případě šlo? Hospodaření kolektivního vlastníka, tedy o jakýsi způsob socialistického hospodaření, které by podle našich zkušeností sotva straně mohlo prospět, spíše by jí přivodilo hospodářskou ztrátu. Připomínám zkušenosti ze zahraničí, kde takové systémy existují, ve kterých nejsou strany omezovány nějakými speciálními zákony, a přece se tam demokracie nezvrhává. A domnívám se, že je to hlavně v důsledku veřejné kontroly, které jsou strany vystaveny neustále. Jde zejména o novináře všech masových sdělovacích prostředků, kterým ani u nás nic neujde nejen v tomto parlamentu, ba vidí různé nedostatky i tam, kde nejsou. Domnívám se, že proto nemusí být ani obava z příkladu o zadání práce ve škole, jako odměny za dar politické straně.

To je pak otázka hodnocení voličů v příštích volbách, jak se ta která strana i po této stránce chovala a jestli její politika byla politikou zkorumpovaného politického subjektu. Já jsem nedávno četl - nevím, jestli jsme dostali všichni takový modrý velký sešit o zkušenostech rakouských politologů z organizace jejich politických stran a jejich hmotné podpory. Byla to stanoviska rozpačitá. Tam jsem se dočetl, že mají asi dvě stě stran, z nich i strany podobné naší Straně přátel piva nebo přátel erotiky. Je tam např. strana nevoličů. Já se domnívám, že takové četné malé strany nebo i strany větší typu strany dr. Sládka nezasluhují podpory ze státní pokladny. Domnívám se, že by stačila podpora stran jednou za čas, podle volebních výsledků. Rakušané si také stěžují na celkovou politickou a veřejnou kritiku, když strany jsou podporovány příliš často. Říkají raději méně často, ale pořádně, jednou za čas, dejme tomu za volební období; a měly by s tím strany vystačit i jako s podporou ze začátku než se stabilizují. Jinak strana, jako každá jiná organizace zájmové nebo spolkové povahy by měla v podstatě žít z členských příspěvků těch, kteří jsou jejími stoupenci a mají proto důvod ji podporovat, popř. ze své další činnosti, jak to bývá obvyklé.

Předsedající první místopředseda Z. Jičínský: Nyní má slovo pan poslanec Richter, připraví se poslanec Tichý.

Poslanec SL M. Richter: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení hosté. Dovolte mi nejprve několik drobných pozměňovacích návrhů, a to k § 5 odst. 4, kde se praví: "Strany a hnutí musí být organizovány zásadně na územním principu." Tato věta se mi zdá příliš překombinovaná a doporučuji vypustit slova " mohou být" a místo nich vsunout slovo "jsou" = " strany a hnutí jsou organizovány zásadně na územním principu".

Na protější stránce § 6 odst. 3 nahoře se praví: " Název strany a hnutí a jeho zkratka se musí výrazně lišit." Doporučil bych to slovo "výrazně" vypustit, neboť se domnívám, že snahou každé strany bude ve svém názvu i zkratce se odlišit od jiných politických stran a určení co je výrazné nebo nevýrazné bude problematické.

Pan Benda zde mluvil o daňových úlevách pro strany. Domnívám se, že tento princip je nepřijatelný, neboť zde dochází k nerovnosti podnikatelských subjektů v daném oboru. Ty strany, jež by měly daňové úlevy, jsou mnohem zvýhodněny proti jiným podnikatelským organizacím a mohou si třeba dovolit menší zisk a úplně mohou eliminovat konkurenci.

Na závěr bych si dovolil navrhnout vypustit § 20 a chtěl bych k tomu poznamenat, že celá soutěž stran se může odehrávat ve stadiu získávání finančních prostředků. Nemusí být nutně jen výsledkem voleb, čili může se to celé posunout ještě před volby. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Tichý, připraví se poslanec Huml.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Nechci přilévat příliš oleje do tohoto ohně pozměňovacích návrhů, nicméně jeden návrh mi tady předřečník poněkud sebral, ale dovoluji si ho doplnit. Jedná se o odst. 4 § 5, kde se hovoří o zásadním organizování na územním principu. Přesto, že se tento termín územní princip snad zdá mnohým jasný, není tomu tak. Územní princip u nás, to jsou okresy a republiky. Kraje byly zrušeny, ale co se stane, když se založí strana pouze v jednom okrese? Jak je to potom s naplněním územního principu? Já se domnívám, že to slovo je tam zbytečné, a dokonce celá ta věta. Pokud ji vynecháme, vůbec nic se nestane.

Stejně bude nutno určit pro volby zvláštní volební okrsky a pravděpodobně se ještě vrátíme k našemu krajskému zřízení. Doufám však, že nikoliv.

Druhá připomínka nebo pozměňovací návrh se týká zamyšlení nad tím problémem hospodaření stran. To znamená § 17. Byly tady uváděny argumenty obou našich hlavních vládnoucích stran pro, nebo proti hospodaření politických stran, ale dovolte mi říci, že argumenty obou stran byly značně relativní.

Totiž hospodaření politických stran se zde umožňuje. Dokonce se mohou stát jedinými společníky právnické osoby. Je tam jen háček, že hospodaření nemá být na jméno strany. Věcně se tedy, jak se říká, vlk nažral a koza zůstala celá. Veškeré efekty z hospodaření by politické straně přesto šly. Právě proto by nebyly zachovány ty principy, o nichž zde hovořil zástupce Občanského hnutí.

Mám za to, že tomuto sporu obou stran se nedá racionálně rozumět. Zejména s ohledem na uvedený text. Pokud bychom brali v úvahu ještě jiné okolnosti, mohli bychom si vše rozříkat, ale zřejmě je v této chvíli debata o tom bezpředmětná, tak od ní upustím. Snad si zmíněné strany vemou některé momenty z této řeči k srdci.

Jako třetí připomínku bych měl závěr, který by byl nutný k odstavci 3 § 17 a k celému § 18. V těchto ustanoveních se stranám něco nařizuje. Ale myslím, že už zde zaznělo v jiné podobě, v jiné relaci - nikde se nenařizuje kontrola těchto záležitostí, ať už roční uzávěrky, ať už hospodaření strany, nebo zda se zisk z podnikání - byť ne na jméno - užije podle programových cílů ve stanovách stran.

Pokud se podíváme na ostatní související předpisy, co se týče kontroly hospodaření, a pokud se podíváme také na ustanovení § 1 tohoto zákona, vzniká důvodná pochybnost, že by tyto strany a jejich jednání, zejména pak účetnictví, bylo pod nějakou kontrolou. Mám za to, že je proto nutné přidat do § 19 další odstavec o tom, že hospodaření politických stran podléhá kontrole kontrolních orgánů federace a republik, popřípadě jen republik, pokud bychom ingerenci federálních orgánů na federální strany nepřipustili. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Huml.

Poslanec SL 0. Huml: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, předem se omlouvám, že moje vystoupení není přímo k projednávanému návrhu zákona o politických stranách. Má spíš charakter procedurálního návrhu, ale vzhledem k důležitosti doufám, že mi prominete, že vystoupím ještě v rámci této diskuse.

Z dohody poslaneckých klubů Občanské demokratické strany, Občanské demokratické aliance, HSD-SMS I a VPN vzešel návrh, aby celý průběh zítřejšího projednávání tzv. lustračního zákona byl přenášen Československou televizí v přímém přenosu. (Potlesk.) Protože je nutné, aby pracovníci Československé televize mohli v případě schválení celý přímý přenos technicky připravit, je nutné včas o tomto návrhu rozhodnout. Proto žádám, aby o něm bylo neprodleně hlasováno. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nemohu vyhovět vašemu návrhu, abychom o něm neprodleně hlasovali, protože nejsme nyní opět momentálně usnášení schopní. Je problém v tom, že zřejmě dnešní program - pokud jde o hlasování o obou návrzích - nevyčerpáme, čili si nejsem jist, kdy zítra zahájíme jednání o lustračním zákoně.

Doporučuji nyní udělat malou přestávku, aby zpravodajové v 16.30 hodin mohli vstoupit a podat zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu živnostenského zákona. Pak se můžeme vyjádřit hlasováním k návrhu pana poslance Humla.

Hlásí se ještě poslanec Černý, rozpravu jsme ještě neukončili.

Poslanec SL J. Černý: Mám dotaz, zda bude rozprava pokračovat po přestávce. (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ne, poslanec Huml byl poslední. Pokud chcete vystoupit, máte slovo.)

Mám faktickou poznámku k jednomu výroku pana kolegy Macka. Vzhledem k tomu, že ve vystoupeních jednotlivých řečníků na to nebylo reagováno, dovolte mi, abych ji mohl přednést.

Považuji za nutné konstatovat, že možná jsou zde politické strany, jimž se stalo bytostně vlastní rozdělovat z cizího, ale jsem přesvědčen, že jsou zde politické strany, kterým se stalo bytostně vlastní - a to velmi rychle - z cizího přijímat. Z tohoto důvodu chci prohlásit, že je nezbytně nutné, aby hospodaření politických stran bylo dostatečně transparentní. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ptám se poslankyň a poslanců, zda se ještě někdo hlásí do diskuse? (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak. Prohlašuji rozpravu k této věci za skončenou.

Můžeme využít krátké přestávky. Potom budeme pokračovat projednáváním zpravodajských zpráv k vládnímu návrhu živnostenského zákona. Zpravodajové v této věci si připraví pozměňovací návrhy a potom zpravodajská slova pro další jednání.

Přerušuji schůzi do 16.30 hodin.

(Jednání přerušeno v 16.17 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP