Přítomno: | 120 poslanců Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
56 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu: Adam, Adámek, Andelová, Bakšay,
Bartončík, Baštigal, Battěk, Černý
A., Danihel, Dienstbier J. st., Hrušínský,
Kakačka, Kapusta, Kňažko, Kocáb, Kováč,
Kováč, Kvačkaj, Nováková, Petrovič,
Rajnič, Ropek, Rothmayerová, Soboňa, Špaček,
Tvrdá, Veverka, Vysloužil, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Arnošt, Lux, Němec, Parkanová, Toman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Babáková, Dubček, Gémesi, Hacaj,
Košnár, Kováč Marián, Krištofík,
Mečiar, Mišura, Molnár, Posluch, Slota, Sýkora,
Tahy, Vicen, Viktorín, Vincze, Zlocha
(Řízení schůze: první místopředseda
FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové, prosím ještě jednou, zaujměte
svá místa, budeme pokračovat v 16. společné
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu Federálního shromáždění
ČSFR Protokol o ukončení platnosti smlouvy
o přátelství a spolupráci a vzájemně
pomoci podepsaný ve Varšavě dne 14. května
1955 a Protokol o prodloužení její platnosti
podepsaný dne 26. dubna 1985 ve Varšavě, podepsaný
v Praze 1. června 1991 (tisk 753).
Vládní návrh odůvodní předseda
Federální vlády Marián Čalfa,
kterého na naší schůzi vítám
a zároveň ho prosím, aby se ujal slova. Vítám
i ostatní členy federální vlády,
kteří čekají, až dostanou slovo
na interpelace. Pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČSFR M. Čalfa: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, predstupujem pred vás, aby som uviedol
vládny návrh, ktorým sa predkladá
k vysloveniu súhlasu Federálneho zhromaždenia
protokol o skončení platnosti zmluvy o priateľstve,
spolupráci a vzájomnej pomoci podpísaný
vo Varšave 14. mája 1955 a protokol o predĺžení
jej platností podpísaný 26. apríla
1985 vo Varšave.
Tento významný dokument znamená definitívnu
bodku za rozdelením Európy do dvoch antagonistických
mocenských blokov. Pre štáty strednej a východnej
Európy to bola udalosť skutočne historického
významu. Pri úspešnej likvidácii Varšavskej
zmluvy zohrala významnú úlohu naša diplomacia.
Od minulého roku, od júlového zasadania Politického
poradného výboru Varšavskej zmluvy v Moskve,
vyvíjala ako poverený koordinátor Varšavskej
zmluvy, značné úsilie najprv pri presadzovaní
hlavných zásad transformácie paktu a zrušenia
jeho vojenských štruktúr a taktiež iniciovala
ukončenie činnosti Varšavskej zmluvy ako celku
na pražskom zasadaní Politického poradného
výboru. Je treba podotknúť, že v tejto
súvislosti sa plne prejavila úzka spolupráca
a koordinácia úsilia medzi štátmi tzv.
trojky, teda medzi nami, Poľskom a Maďarskom.
Zrušenie Varšavskej zmluvy nemôže automaticky
znamenať obmedzenie významu a rozsahu vzťahov
s ďalšími členmi dnes už bývalej
Varšavskej zmluvy.
I naďalej sme ostali zemepisnými susedmi a partnermi,
ktorí si majú čo ponúknuť a ktorých
mnoho spojuje. Nechceme, aby opustenie starých neživotaschopných
štruktúr - a týka sa to i RVHP - viedlo k radikálnemu
obmedzeniu či dokonca prerušeniu ekonomických
vzťahov. Krajiny strednej a východnej Európy
donedávna ešte zviazané totalitnou ideológiou
a veľmocenskou hegemóniou, jednej z nich dnes začínajú
hľadať cesty a spôsoby usporiadania vzťahov
na základe bezvýhradného rešpektovania
suverenity, dodržovania ľudských práv
a základných slobôd, na základe partnerstva
a dobrého susedstva.
Nová bezpečnostná situácia v našej
krajine, ktorá vznikla v dôsledku ukončenia
platnosti Varšavskej zmluvy a odchodu posledného sovietskeho
vojaka je nielen dôvodom k radostí, ale kladie nám
i rad závažných otázok. Odpoveď
na ne hľadá naša krajina, podobne ako ďalšie
štáty strednej a východnej Európy, predovšetkým
v rámci celoeurópskeho procesu, v rámci vytvorenia
novej architektúry bezpečnosti a spolupráce
v Európe. To predpokladá i rozvoj vzťahov s
existujúcimi európskymi integračnými
a bezpečnostnými organizáciami a vytváranie
systému bilaterálných zmlúv. Posledný
vývoj potvrdzuje, že účastnícke
štáty KEBS prikladajú stále väčší
význam tejto platforme celoeurópskej spolupráce.
Nedávna berlínska schôdzka KEBS dala konkrétnejšie
formy i bezpečnostným štruktúram KEBS,
predovšetkým mechanizmu pre riešenie naliehavých
situácii. Tento mechanizmus je z rozhodnutia júlového
pražského zasadania výboru zmocnencov KEBS
uplatňovaný i v riešení situácie
v Juhoslávii. Cesta k celoeurópskemu systému
bezpečností v súčasnej dobe vedie
predovšetkým cez transformáciu a súčinnosť
existujúcich kľúčových inštitúcií
európskej architektúry. Za mimoriadne závažné
považujeme upevňovanie vzťahov európskych
spoločenstiev, NATO, Západoeurópskej únie
a Rady Európy s KEBS či účastníckymi
štátmi, ktoré stoja mimo tejto organizácie.
Pokiaľ ide o spolupráci s NATO, do praxe uvádzame
mechanizmus založený na diplomatickom spojení
a pravidelných politických kontaktoch a výmenách.
S ohľadom na perspektívu nášho členstva
v európskych spoločenstvách sledujeme so
záujmom diskusiu o obrannej dimenzii európskych
spoločenstiev vo väzbe na Západoeurópsku
úniu. Stabilizácii Európy prispelo vytváranie
kvalitatívne nového systému bilaterálných
zmlúv medzí štátmi strednej a východnej
Európy a tiež týchto štátov s ďalšími
účastníkmi helsinského procesu. ČSFR
už podpísala prvú zmluvu s Talianskom, nasledovať
bude zrejme s Poľskom, Maďarskom a pracujeme na zmluvách
s ďalšími susedmi a Franciou.
Oslobodenie Európy od umelého rozdelenia na dve
časti pred nami otvára veľké možnosti.
Cesta vpred však rozhodne nebude jednoduchá. Bude
to proces hľadania a riešenia zložitých
politických, ekonomických, národnostných
a ďalších problémov. Musíme sa
snažiť - a je to nielen náš záujem,
ale i záujem celej Európy - aby náš
kontinent rozdelený v minulosti deliacou čiarou
ideológie, nenahradila Európa rozdelená na
chudobných a bohatých. Takáto Európa
by nebola o nič viac životaschopná než
tá doterajšia, obsahovala by v sebe zárodky
budúcej destabilizácie.
Vážené Federálne zhromaždenie,
verím, že urýchlenou ratifikáciou protokolu
o ukončení platnosti Varšavskej zmluvy, tak
ako sa o tom dohodlo šesť štátov pri poslednom
zasadaní Politického poradného výboru
Varšavskej zmluvy v Prahe, je naším príspevkom
k vytváraniu novej Európy. Doporučujem preto
vyslovenie súhlasu s protokolom o ukončení
platnosti zmluvy o priateľstve, spolupráci a vzájomnej
pomoci podpísanej vo Varšave v r. 1955 a protokolu
o predĺžení jej platnosti podpísaného
vo Varšave v r. 1985, ktorý vám z rozhodnutia
vlády ČSFR predkladáme. Ďakujem za pozornosť.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu premiérovi.
Vládní návrh projednaly výbory branné
bezpečnostní i zahraniční obou sněmoven.
Žádám nyní poslance A. Blažka,
aby přednesl zpravodajskou zprávu výborů
SN.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
A. Blažek: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, Protokol o ukončení
platností smlouvy o přátelství, spolupráci
a vzájemné pomoci podepsaný ve Varšavě
14. 5. 1955 a Protokol o prodloužení její platnosti
podepsaný 26. 4. 1985 ve Varšavě, byl podepsán
v Praze dne 1. 7. 1991 a vstoupí v platnost po ratifikací
podle ústavních předpisů jednotlivých
zemi, které tento protokol podepsaly.
Protokol, jehož znění je nám předkládáno
jako vládní návrh v tisku 753, je politickou
smlouvou a musí tedy být v souladu s článkem
36, odst. 3 zákona č. 143/1968 Sb., o čs.
federaci ve znění pozdějších
předpisů předložen FS ČSFR k
vyslovení souhlasu, a teprve poté může
být ratifikován prezidentem republiky. Federální
shromáždění se vztahem k Varšavské
smlouvě zabývalo na své schůzi v lednu
t.r., kdy jsme svým usnesením zavázali vládu
působit k vystoupení ČSFR z Varšavské
smlouvy a k ukončení její činnosti.
Dámy a pánové, likvidací Varšavské
smlouvy končí v Evropě politika bloků,
která, jak se nám ještě nedávno
zdálo, natrvalo Evropu rozdělila na dvě části:
na část složenou ze států fakticky
ovládaných Sovětským svazem, států,
kterým byl po jejích osvobození z německé
okupace vnucen politický a ekonomický systém
podle vzoru sovětského, a část států
demokratických, které se spojily v obraně
před sovětskou rozpínavostí, její
oběti se za výrazného přispění
sil, které v ČSFR zorganizovaly a provedly protidemokratický
puč v únoru 1948, stalo i Československo.
V roce 1949 bylo tedy ve Washingtonu založeno 10 západoevropskými
státy a USA a Kanadou NATO, jakožto společenství,
jehož úkolem bylo chránit demokratické
státy západní Evropy před komunistickou
expanzí. K zakládajícím státům
(Belgie, Dánsko, Francie, Island, Itálie, Lucembursko,
Nizozemí, Norsko, Portugalsko, Velká Británie
a USA a Kanada) se v r. 1952 připojily Řecko a Turecko,
v r. 1955 BRD a v r. 1982 Španělsko. Připomeňme
si, že v r. 1966 vystoupila z vojenských struktur
NATO Francie a v období 1974-80 byla suspendována
účast Řecka. Právě přistoupení
SRN k NATO v r. 1955 se stalo Sovětskému svazu záminkou
pro ustavení paktu zemí, které se v preambuli
Smlouvy o přátelství, spolupráci a
vzájemné pomoci ze dne 14. 5. 1955 nazývají
"mírumilovné státy Evropy", jejichž
národní bezpečnost je "zapojením
remilitarizovaného Německa do severoatlantického
bloku ohrožena". Preambule této Smlouvy, která
vešla do dějin pod názvem Varšavská,
dále vyhlašuje zásadu respektování
nezávislosti a svrchovanosti členských států
i zásadu nevměšování do jejích
vnitřních věcí. Tyto zásady
pak smluvní strany vyhlašují i v článku
8 Smlouvy.
Jak známo, už v roce 1956 ukázal Sovětský
svaz v Maďarsku, jak si realizaci těchto zásad
představuje v praxi, a zvláště názorný
příklad pak poskytly státy Varšavské
smlouvy (mimo Rumunsko a Albánie) viribus unitis invazí
do Československa v roce 1968. "Mírumilovné
státy Evropy" tehdy světu jasně ukázaly,
co znamená prohlášení o tom, že
"musí učinit nutná opatření
k zajištění své bezpečnosti a
v zájmu zachování míru v Evropě",
jak to smluvní strany vyhlásily v preambuli Smlouvy
ze dne 14. 5. 1955.
Počátkem 70. let padl jeden z hlavních argumentů
využívaných Sovětským svazem
pro vytvoření Varšavské smlouvy, totiž
argument hrozbou "remilitarizovaného Německa".
Tehdy zahájila SRN svou "východní politiku",
která vyvrcholila podpisem smluv SRN se Sovětským
svazem, Polskem a Československem, v nichž byla potvrzena
zejména neměnitelnost hranice na Odře a Nise,
tento citlivý bod evropské politiky po roce 1945.
Tak byla otevřena i cesta k helsinské konferenci
v roce 1975, kde zúčastněné státy
projevily svou vůli po soužití v míru
a svou ochotu ke spolupráci bez ohledu na různá
politická a ekonomická zřízení.
Tak byla zahájena politika détente, politika uvolnění
napětí, a část evropské i světové
veřejnosti byla nakloněna domněnce, že
politiku konfrontace mezi světem demokracie a svobody na
jedné straně a komunistickým světem
na straně druhé může vystřídat
mírové soužití, provázené
postupujícím snižováním stavu
nejnebezpečnějších zbrojních
systémů na obou stranách a vírou,
že i komunismus se svým samovývojem může
přiblížit humanitě a civilizačním
standardům demokratického světa. Pilířem
politiky détente byla ovšem důvěra v
ochotu komunistického světa, zejména Sovětského
svazu, brát vážně přijaté
sliby a závazky - tato důvěra však byla
těžce narušena invazí Sovětského
svazu do Afganistánu v závěru roku 1979 a
následnou okupací této země. Mírové
soužití v Evropě pak bylo fakticky znemožněno
rozmístěním sovětských raket
středního doletu začátkem 80. let.
Náš kontinent podle všech známek čekala
restaurace politiky konfrontace a je velkou zásluhou západních
demokratických států a zejména politiky
NATO, že nové sovětské vedení
po roce 1985 pochopilo bezperspektivnost konfrontační
politiky (a ostatně i nemožnost realizovat ji z ekonomických
důvodů).
Odchod Sovětského svazu z Afganistánu, likvidace
raketových systémů středního
doletu, smlouvy o omezení konvenční výzbroje
v Evropě, kontrolní mechanismy procesu odzbrojování
a snižování rizik možných konfliktů,
to vše jsou kroky, které ve svých důsledcích
vedly k pádu Berlínské zdi jako symbolu rozdělené
Evropy i k pádu komunistických režimů
ve státech střední a východní
Evropy. Sjednocení Německa, tato nedávná
ještě utopie, se stala skutkem a na další
existenci Varšavské smlouvy ztratila většina
smluvních stran zájem. Bloková, konfrontační
politika v Evropě tedy končí, je ovšem
otázka, zda se našemu kontinentu dostane příležitosti
ke skutečně mírovému a nekonfliktnímu
vývoji. Faktický stav občanské války
v Jugoslávii, nejistota nad dalším vývojem
v Sovětském svazu a jeho možnými důsledky
pro naší zemi i náš kontinent jsou vážnými
důvody pro znepokojení a obavy a lez jen litovat,
že nová, postbloková éra evropské
politiky začíná právě takto.
Těsná souvislost, která tyto jevy spojuje
s našimi zájmy, které nás náš
lid pověřil chránit a rozvíjet, musí
být důvodem pro aktivizaci zejména naší
zahraniční politiky především
směrem k vytvoření a upevnění
dobrých vztahů se všemi sousedními státy.
Zánik Varšavské smlouvy také znamená,
že nyní náš stát není bezprostředně
zapojen v žádném obranném mechanismu,
který by začal automaticky fungovat ve chvílí
našeho ohrožení zvenčí. Zde je
třeba vzít v úvahu, že bezpečnostní
struktury helsinského systému se teprve vytvářejí
a že jediným účinným systémem
ochrany v Evropě zůstává NATO, které
však nebude mít zájem posunout hranice svých
závazků (v teritoriálním smyslu) až
k západní hranicí Sovětského
svazu.
I to by mělo být důvodem, abychom svou pozornost
zaměřili i na stav našich ozbrojených
sil a na míru jejích připravenosti splnit
úkoly, ke kterým je zavazuje kromě jiného
i naše vojenská doktrína.
Problémy, které ještě z hlediska bezpečnosti
našeho kontinentu může přinést
éra, kterou jsem zde nazval postbloková, mohou být
i takového rázu, že je vlastními silami
nebudeme s to řešit a budeme k jejích řešení
nucení hledat pomoc u jiných. Zdá se mi,
že zejména demokratické státy a jejích
společenství budou takovou pomoc s větší
ochotou poskytovat tam, kde politická stabilita, důsledné
demokratické prostředí a rozumná politika
vnitřní i zahraniční dají záruky,
že takové pomoci bude využito ke prospěchu
věci demokracie a svobody. Vědomí takových
souvislostí klade, myslím, nároky na nás
na všechny. Našim dnešním úkolem,
vážené Federální shromáždění,
je však ve vztahu k vládnímu návrhu
Protokolu o ukončení platnosti Smlouvy o přátelství,
spolupráci a vzájemné pomoci atd., tak jak
je obsažen v tisku č. 753, vyslovit souhlas s jeho
ratifikací. V této souvislosti zdůrazňuji,
že ČSFR zánikem Varšavské smlouvy
nevznikají žádné závazky a povinnosti,
kromě závazků v rámci Smlouvy o omezení
konvenční výzbroje a stavů vojsk v
Evropě, které byly přijaty ještě
za trvání obou bloků v Evropě a v
rámci každého z nich. Tyto závazky snížit
stav naší výzbroje na dohodnutou úroveň
pochopitelně platí i nadále.
Dámy a pánové, jakožto společný
zpravodaj výborů Sněmovny národů
doporučuji, aby Federální shromáždění
vyslovilo souhlas s ratifikací tohoto protokolu prezidentem
republiky. Děkuji Vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Blažkovi
za jeho zpravodajskou zprávu. Nyní prosím
druhého zpravodaje, Ericha Kříže, jako
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Kříž: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, moji předřečníci
mi značně usnadnili úlohu. Vystupuji zde
jako zpravodaj Sněmovny lidu, dvou výborů,
zahraničního a branného a bezpečnostního,
které se na společném zasedání
usnesly na následujícím. Ještě
než vám to sdělím, dovolte mi říci
několik poznámek a doplnit mé předřečníky.
Bylo zde již řečeno mnoho o minulosti, která
je spjata s Varšavskou smlouvou. Je třeba si v této
souvislostí uvědomit především
historické okolnosti, které vedly ke vzniku tohoto
vojenského uskupení. Uvědomme si, že
zde fakticky existovala propojenost pod hegemonií Sovětského
svazu dávno před rokem 1955. To, co v roce 1955
bylo utvrzeno juristicky, existovalo de facto dávno před
tím. Dá se možná říci,
že autoritativní režim Stalina ani nepotřeboval,
aby zde vzniklo něco podobného jako Varšavská
smlouva.