Úterý 2. července 1991

Rád bych shrnul činnost naší komise. Už končí a vzejde z ní snad něco nového. Už to není naše stará dobrá komise pro odsun. Nebude už podnikat žádné výjezdy do terénu. Těžiště její práce by mělo spočívat v kabinetních jednáních. Bude se mnohdy nezáživně a dlouho jednat v kancelářích. Nebude už mít nikdy takovou popularitu.

Rád bych ještě na závěr řekl něco vám, dámy a pánové, a sice svůj názor na postoj našeho parlamentu k odsunu. Bude správné, když nyní schválíme usnesení podle tisku 737. Domnívám se, že je to ještě málo. Parlament i vláda by měly udělat něco více. Měly by jasně definovat toto období 23 let: U nás se sice nezvonilo na zvony na oslavu, nevyvěšovaly se prapory, ani nezněly sirény jako v Maďarsku, nezasedalo se slavnostně ve Vladislavském sále. Z důvodů, které jsou známy jenom jim, si naši nejvyšší představitelé nepřáli takováto okázalá gesta. Zvolili jsme jinou formu oslavy - rozpustili Radu vzájemné hospodářské pomoci a Varšavskou smlouvu.

My, parlament, až ratifikujeme toto rozpuštění, bychom měli datum společné dohody o odsunu zakotvit do našeho kalendáře. Tento den - 30. červen 1991 - je dnem znovunabytí suverenity naší republiky po více než 50 letech. Proto by měl být prohlášen za památný den České a Slovenské Federativní Republiky a měl by být označen jako Den nezávislosti. Hodlám tento návrh podat, ale ne dnes. Náš parlament si to musí nechat projít hlavou, zjistit stanoviska politických klubů a navrhnout toto na příští schůzi.

Úplně závěrem chci poděkovat poslanci Michaelu Kocábovi za to, že tuto komisi založil; za to, že vůbec vznikla, protože vás ujišťuji, že to neměl v kooptovaném parlamentu vůbec lehké. Chtěl bych mu poděkovat za práci této komise. Za to, jak ji vedl jako místopředseda, potom jako předseda a hlavně za to, že ji tak zdárně dokončil. To je všechno. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, ako ďalší sa do rozpravy prihlásil pán poslanec Mlynárik. Potom sa môže pripraviť pán poslanec Rajczy.

Mám otázku. Budete hovoriť, pán poslanec, maďarsky? (Ano.) Dám pokyn, aby sa dostavili tlmočníci.

Poslanec SN J. Mlynárik: Vážený pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, keď sme vo výbore brannom a bezpečnostnom prejednávali správu o odsune sovietskych vojsk, vychádzali sme z toho, že 21. 8. 1968 tiekla nevinná krv občanov tohto štátu. Šlo o desiatky zavraždených ľudí, ktorí protestovali proti prepadnutiu vlasti, ktorí sa stali obeťami útoku.

Z ľudského hľadiska i z hľadiska medzinárodného práva šlo o medzinárodný zločin. Niektorí z nás sme o tom hovorili od začiatku, hovoríme o tom práve tak aj dnes. Mnohí z občanov, ktorí inváziu označili za vojenské prepadnutie, akým bolo, boli za svoje stanovisko prenasledovaní až, tak povediac, do siedmeho kolena. Nielen oni, ale aj ich príbuzní, deti a priatelia.

Celkovo sa odhaduje, že čistky rokov 1969 - 1970 postihli na pol druhého milióna ľudí, čo je desať percent populácie. Škody tým spôsobené, hlavne vo vede, kultúre a na morálke obyvateľstva, sú ťažko vyčísliteľné a sotva teda i odškodniteľné. Naša spoločnosť bola na desaťročia vrhnutá spť do doby vrcholného stalinizmu. Hovorili sme o tom už pri hodnotení obdobia 1948 - 1989. Z tejto historickej skúsenosti by sa malo vyvodiť poučenie. Aby sa už nič podobného nemohlo opakovať, aby spiaci občania boli prepadnutí nočným lupičom. Je to záležitosť našej obrany a záležitosť vojenskej doktríny. Hovorím ako poslanec, na ktorého sa obrátili vdovy a iní postihnutí zavraždených ľudí. Vytrpeli si viac, ako je predstaviteľné a namiesto súcitu sa stretli s ostrakizmom, trvajúcim desaťročia, a vlastne doteraz nenašli spravodlivosť.

Majú plné právo, aby boli odškodnení ako všetci príbuzní nevinne zavraždených.

V správe pána poslanca Kocába sa hovorí len o 36 žiadostiach československých občanov o odškodnenie. Vieme však, že bolo zavraždených na 80 občanov a na 300 zranených. I parlamentná komisia, i vláda by mala vyzvať všetkých skutočne poškodených, aby sa prihlásili a uplatnili nárok. Preto odporúčam rozšíriť záverečnú časť šiesteho bodu navrhovaného uznesenia.

Apelujem na príslušné štátne orgány i na naše vlastné inštitúcie Federálneho zhromaždenia, aby sa týmto ľuďom dostalo čo najviac materiálnej i morálnej satisfakcie a aby sa obetiam agresie obnovili pomníčky, ktoré boli kedysi postavené, i pamätné tabule, ktoré tieto udalosti pripomínali. Dúfam, že sa nájde tiež iniciatíva k postaveniu pamätníka obetiam agresie.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím pána poslanca o konkrétne navrhnutie textu tohto doplnenia uznesenia.

Poslanec SN J. Mlynárik: Federálne zhromaždenie vyzýva všetkých príbuzných povraždených a zranených občanov i tých, ktorí utrpeli nejakú materiálnu i morálnu škodu, aby sa prihlásili komisii Federálneho zhromaždenia.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Potom to sformulujete. Teraz vystúpi pán poslanec Lászlo Rajczy. Pán poslanec, budete hovoriť v maďarčine? (Poslanec Rajczy: Ano.) Prosím pána tlmočníka, aby sa dostavil do sály.

Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském jazyce - překlad.)

Vážený pane předsedo, dámy a pánové, že vojska odešla, je pro nás všechny potěšující zpráva. Ovšem mám pocit, že tento dočasný pobyt skrývá pro nás ještě další překvapení. Jaký bude mít volumen toto překvapení, o tom rozhodnou patřičné osoby, které se zabývají odtajněním překvapení.

Mám pocit, že nejsou dostatečně informovány přes masově komunikační prostředky jednotlivé vrstvy naší společnosti. Proč o tom mluvím? Protože odezněla myšlenka, že odškodnění, ať nepřísluší pouze těm 36, kteří se přihlásili, ale všem těm, kterých se to týká. Chtěl bych navrhnout, aby odškodnění byli ti, kteří jsou zainteresováni na odškodnění, kterých se to týká, aby byli o tom správným způsobem informováni, aby byla v usnesení obsažena žádost, aby byla patřičně zdůrazněna publicita, neboli aby televize a rozhlas, jakož i tisk o tom psaly, široké vrstvy obyvatelstva až dosud nedostaly ty informace, které by je poučily, že mohou právem požadovat odškodnění. Samozřejmě, musí tam být pojmenováno patřičné místo, kam mohou své stížnosti a žádosti o odškodnění posílat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Rajczymu.

Poslanec SN J. Mlynárik: Chcel by som prečítať ešte raz úplnú formuláciu dodatku k uzneseniu bodu 6: "Federálne zhromaždenie vyzýva všetkých občanov, ktorých príbuzní v dôsledku agresie prišli o život alebo boli zranení, ďalej ktorí utrpeli materiálne alebo iné škody, aby sa obrátili na parlamentnú komisiu s uvedením utrpených škôd."

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Opýtal by som sa pána poslanca Rajczyho a ďalej pána poslanca Hubálka, či znenie, ktoré uviedol pán poslanec Mlynárik, vyhovuje ich zámerom? Myslím, že by to celkom mohlo vyhovovať ich požiadavkám.

Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec hovořil v maďarském jazyce - překlad.)

Pokládám za nutné, aby toto usnesení obsahovalo to, že ve všech oblastech publicity obdrží patřičnou podporu, neboli aby všechny vrstvy společnosti byly informovány o tom, že jde o lidské životy, že se jedná o hmotné škody, které mají být finančně odškodněny, které způsobila sovětská vojska, která sem vtrhla.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Rozumiem vášmu zámeru. Ide o to, sformulovať to do uznesenia. Navrhujem, aby páni poslanci Rajczy, Hubálek a Mlynárik utvorili akúsi komisiu, redakčný výbor, ktorý pripraví a dopracuje na základe týchto troch návrhov uznesenie do bodu 6 ako doplnok. Prosím teraz týchto troch pánov, aby dali dohromady konečné znenie.

Pýtam sa pána kolegu Ryndy, či je prítomný? Stále ešte sa nedostavil, aj keď bol prvý prihlásený do diskusie. Nemôže teda svoje právo uplatniť. Ďalej sa hlási pán poslanec Ondrejkovič. Technická poznámka.

Poslanec SN J. Ondrejkovič: Mám technickú poznámku k predloženej správe parlamentnej komisie. Na strane tri tejto správy je uprostred odstavec o majetkovom a finančnom vyrovnaní, kde sa hovorí, že sovietskej strane by prospelo poskytnutie humanitárnej pomoci formou dodávok montovaných domov a iných stavebných dodávok vo výške 1 miliardy Kčs, ktorá by nebola viazaná na pripravovanú dohodu.

Komisia doporučuje Federálnemu zhromaždeniu požiadať vládu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o poskytnutie tejto humanitárnej pomoci. Pýtam sa: za vstup sovietskych vojsk na naše územie, za to príkorie, za prelievanie krvi, za tú potupu, za to morálne ubíjanie a existenčné ubíjanie našich ľudí máme my poskytovať humanitárnu pomoc vo výške 1 miliardy korún? Na to by som chcel odpoveď.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nebola to teda rečnícka otázka. Prosím, pán poslanec Kocáb, aby láskavo vysvetlil, ako táto pasáž jeho správy bola konkrétne myslená.

Poslanec SL M. Kocáb: Přiznám se, že tento dotaz je velmi komplikovaný. Od samého počátku jednání se sovětskou stranou jsme byli upozorňováni na slib prezidenta republiky, který dal při podpisu dohody o odchodu sovětských vojsk, podepsané 26. února 1990 v Moskvě. Tehdy přislíbil sovětské straně humanitární pomoc v podobě dodání montovaných domků a stavebního materiálu.

Víme od samého začátku, že přesun skoro půl miliónu vojáků ze všech bývalých východních zemí do Sovětského svazu byl pro sovětskou armádu neřešitelným problémem a právě tento příslib uspíšil rozhodnutí sovětské vlády o tak krátkém termínu odsunu z Československa, který jsme požadovali. Jinak to bylo, jak Sověti uváděli, já samozřejmě nemohu převzít odpovědnost za sovětská stanoviska, ale jak uváděli, tak si to v té době prostě nemohli téměř dovolit. Čili tento slib, který nemohu posoudit, do jaké míry byl dán oficiálně, dán byl a sovětská strana od začátku jednání průběhem celých 16 měsíců na toto upozorňovala.

Samozřejmě pro nás tento slib byl do určité míry závazný, protože odezněl z úst prezidenta republiky.

Při jednání o majetkoprávním a finančním vypořádání jsme se dostávali x-krát do naprosto neřešitelné situace, do skutečných konfliktů, i když bych tyto konflikty nechtěl dramatizovat a přeceňovat, protože k nim docházelo jenom v rámci pracovního jednání a nebyla to žádná oficiální stanoviska sovětské vlády. Několikrát jsme se dostali do situace, že jsme v jednání nemohli pokračovat dále a hrozilo to v podstatě vyjednávacím debaklem a následně samozřejmě ochromením našich hospodářských vztahů.

Nakonec po návštěvě pana ministra Kaťuševa, kdy jsme se opět dostali do slepé uličky, tak jsme přistoupili k variantě zvážit všechny možnosti, vytvořit několik variant dohovorů, z nichž obstála právě tato varianta, která je uváděna, to znamená, že Sověti budou hradit všechny prokázané škody - oni původně chtěli hradit škody jen do výše svého prodaného majetku, to znamená do limitu asi 1,9 miliard Kčs. Tato varianta obsahovala návrh, že Sověti budou hradit veškeré škody, které jsme schopni jim prokázat, a my vyjdeme vstříc v tom, že splníme slib prezidenta republiky a dodáme montované domky a stavební materiál.

Tato dohoda do dnešního dne není podepsána, a je možno samozřejmě ji ještě variovat, ale s tím rizikem, že k dohodě vůbec nedojde a že to bude znamenat vážnou komplikaci pro naše další vztahy.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pardon, pán poslanec, máme tomu rozumieť tak, že tento predbežný prístup pána prezidenta bol dôvodom, alebo spoluúčinkoval pri tom, že ten odsun prebehol tak rýchlo a hladko?

Poslanec SL M. Kocáb: Já jsem o tom pevně přesvědčen.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: A ďalej, je to za úhradu, alebo je to dar?

Poslanec M. Kocáb: Mne samozřejmě mrzí, že zde není přítomen předseda vlády, protože naše federální vláda se k tomu vyjádřila a on by mohl přesně osvětlil mechanismus, jakým způsobem se budou tyto domky splácet, anebo jestli to bude čistý humanitární dar.

To je záležitost, která do dnešního dne není vyřešena, tato dohoda ještě není definitivně připravena. Ovšem můj názor je takový, že by to mohlo proběhnout formou humanitární pomoci.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, ja pozorujem, že toto odporúčanie, ktoré bolo vo vašej správe, nie je obsiahnuté v návrhu uznesenia, teda že vlastne v tejto chvíli o tom nebudeme hlasovať a vlastne ani jednať, takže pokladám túto odpoveď za dostačujúcu pre túto chvíľu. Ďakujem.

Pán poslanec Rynda sa už dostavil do snemovne, tak ho žiadam, aby prehovoril, ďalej bude hovoriť pán poslanec Chýlek a hlási sa pán minister Vavroušek.

Poslanec SL I. Rynda: Pane předsedající, vážení kolegové, obsah přednesené zprávy jako celek je nepochybně velmi úspěšný. Vzhledem k údajům, uveřejněným již dříve v tisku a vzhledem k nezbytnosti informovat pravdivě veřejnost pokládám nicméně za nezbytné stručně se vyjádřit k vyčíslení náhrad škod, způsobených na životním prostředí.

Ve zprávě, která nám byla dnes předložena, se konstatuje, cituji - na straně tři: "Ve druhé polovině července 1991 lze očekávat závěrečné kolo rozhovorů a podpis dohody o majetkovém a finančním vyrovnání."

Návrh usnesení předpokládá, opět strana třetí, v bodě 6: "Zřízení komise pro dozor nad řešením ekologických a ekonomických důsledků a škod způsobených na zdraví a životech československých občanů pobytem sovětských vojsk."

Soudím, že tyto dva body jsou konfliktní, tato dohoda buď zůstane v konečné části otevřena, nebo částka dohodnutá k náhradě škody bude nevyhnutelně nižší, než odpovídá skutečnosti. V tisku byly zveřejněny údaje o 4,5 miliardě Kčs, resp. o 5 miliardách, z toho 2,5 miliardy bylo vyčísleno, tak to plyne i z přípravných zpráv z oblasti životního prostředí jako škody vyčíslené v tomto resortu. Jenom pro ilustraci, pravděpodobná výše škod pouze na lokalitě Hradčany, která jsou též ve zprávě zmíněna, je ve výši 2,5 miliardy Kčs.

Takových lokalit je zhruba na 80. Pravda je, že lokalita Hradčany je pravděpodobně jedna z nejvíce poškozených.

Oblast životního prostředí, respektive orgány za ni zodpovědné, mají zpracovanou metodiku, mají vybrané orgány, které provádějí příslušný průzkum. Dozvěděli jsem se ze zprávy, že jsou i vyčleněny i příslušné prostředky. Pravděpodobně budou o spolupráci požádány obce, protože proces zjišťování škod je nesmírně náročný. Detaily vás zdržovat nechci.

Termín 1. 12. 1991, který byl stanoven, je nesmírně krátký a je pouze předběžný. Ani k tomuto termínu nemohou být všechny škody vyčísleny. Z věcných důvodů jsou některé škody prakticky nevyčíslitelné, ať už z důvodů - řekl bych - technicko-metodologických, nebo proto, že určité škody nelze vůbec napravit nebo vyjádřit v penězích. V každém případě je již nyní jasné, že škody způsobené na životním prostředí jsou řádově vyšší. Jasná není dokonce ani výše tohoto řádu. Jestli se jedná o desítky nebo stovky miliard.

Proto pokládám závěrem za nutné upozornit, že ať už - a můžeme mít o tom oprávněné pochybnosti - jednání o náhradách škod dopadne jakkoli z důvodů, které jsou nám všem zřejmé, je nezbytné pravdivě a průběžně informovat veřejnost o práci komise i o práci všech subkomisí a závěrečnou sumu je nutno zveřejnit. Pokládám za užitečné toto zakotvit i do našeho usnesení. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Ďalej pán poslanec Chýlek, faktickú poznámku má poslanec Kocáb.

Poslanec SL M. Kocáb: Chtěl bych se vyjádřit k příspěvku pana poslance Ryndy. Problém spočívá v tom, že při jednáních nad touto připravovanou dohodou, ve kterých jsem byl přítomen, vždy jsme se ptali zástupců ministerstva pro životní prostředí, jaké jsou skutečné škody, jak je odhadují. Bylo nám sděleno toto číslo, tzn. že je zde třeba upozornit na to, aby ekologové se vážně zamysleli a vstoupili do hry ještě před tím, než bude dohoda uzavřena. Skutečně jsme dostali od zástupců úřadů tato čísla.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP