Čtvrtek 13. prosince 1990

Ještě mám jednu poznámku. Je třeba si uvědomit následující skutečnost. V zemích, o kterých jsem hovořil, je už plně fungující tržní ekonomika. To zdůrazňuji. Tyto země také byly v etapě přechodu (např. Francie a Jižní Korea) k tržní ekonomice. Zcela jasná tam byla tendence taková, že plánování se vyvíjelo. Např. Francie používala v poválečném období i některé direktivní nástroje. Ty se pak změnily na indikativní a nyní se změnily na strategické. My jsme dnes v etapě přechodu, chceme se dostat k tržní ekonomice a chceme využít všech dobrých zkušeností ze zemí s tržní ekonomikou. To byla první poznámka.

Nyní druhá poznámka. Jde o to, jestli ministerstvo pro strategické plánování je schopno samo tuto činnost zabezpečit či nikoliv. Já se domnívám, že samozřejmě není schopno. Nelze si opět představovat, že 160 úředníků bude zavřených v budově bývalé Státní plánovací komise a budou si dělat nějaké své úvahy. Pokud by toto ministerstvo mělo fungovat takto, tak by skutečně bylo nejlepší ho okamžitě zrušit. My plánujeme tento systém: chceme zadávat konkrétní úkoly prognostickým ústavům a organizovat zadávání např. s pomocí garantů. Druhou, velmi důležitou úlohou ministerstva je dosahování konsensu s odbory, s občanskými iniciativami, konsensu o prosazování strategie v konkrétním ekonomickém životě. Já si myslím, že na tento aspekt kladou velký důraz strategie západních států, o kterých jsem tady mluvil. Koneckonců ekonomické výsledky Jižní Koreje a Japonska svědčí o tom, že celkový ekonomický systém a v jeho rámci i strategie jsou úspěšné.

Uzavřu to krátkou poznámkou. Je to velmi důležité, aby činnost ministerstva, a to, jak to zamýšlíme se strategií, byly posuzovány na základě konkrétních výsledků práce.

My jsme v současné době předložili první verzi "Rozvoje strategie československé ekonomiky do roku 1992". Tato strategie byla diskutována v ekonomických výborech a nevyskytly se k ní zásadní připomínky, které zaznívají dnes tady na jednání. Já se tudíž domnívám, že s touto strategií se mohou všichni poslanci seznámit. Rozhodující je to, co je ve strategii napsáno. Můžete si to přečíst a můžete se na vlastní oči přesvědčit, jestli tam jsou obsaženy staré metody plánování či nikoliv. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem námestníkovi ministra Ing. Jurčekovi. Ešte chce vystúpiť pán poslanec Jurečka.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, paní kolegyně, kolegové. Scénáře vystoupení jednoho našeho kolegy se začínají podobat jeden druhému jako vejce vejci. Lehce protikomunistický rozběh, pak jeden nebo dva bonmoty a pak prohlášení o tom, že mnozí členové pravého křídla OF nepobrali moc rozumu. I pro mne je Gina Lollobrigida mladších let obrovským symbolem, který ve mně vyvolává chvějivé pocity. Avšak když mi někdo nabídne kulhavou, ušmudlanou Anču z vedlejší ulice, tak to se mnou neudělá nic. (Smích v sále.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, bolo tu prednesených niekoľko pozmeňovacích návrhov a jeden procedurálny návrh. Pokiaľ bude pán poslanec Dostál trvať na tom, aby sme hlasovali o jeho pozmeňovacom návrhu, znamená to počkať na vyjadrenie pána premiéra Čalfu, resp. pána ministra Hoffmanna a potom na základe ich vyjadrení pokračovať v rokovaní, doporučoval by som, aby sme najskôr hlasovali o tomto návrhu.

Hlási sa poslanec Novosád.

Poslanec SL K. Novosád: Nevím, v jakém pořadí byly předloženy pozměňovací návrhy, ale domnívám se, že tento návrh nebyl první.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Máte pravdu, tento návrh nebol prvý ani sa netýka znenia zákona. Týka sa však procedúry pri prejednávaní a z toho dôvodu si myslím, že v prípade, že by tento návrh prešiel, nebudeme hlasovať o ďalších pozmeňovacích návrhoch pri tejto príležitosti. Prosím, pán poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, připojuji se k procedurálnímu návrhu, který byl předložen. Myslím, že je rozumné nejprve vyslechnout stanovisko vlády. Ale je též rozumné vzít na vědomí vlastní stanovisko a dokázat, že jsem schopen mít vlastní stanovisko. Považuji za důležité, aby poslanci těch výborů, kteří ještě neměli příležitost seznámit se s výsledky dosavadní práce ministerstva pro strategické plánování, aspoň věděli o tom, že už tady jakési výsledky jsou, aby materiál, který byl dán k dispozici hospodářským výborům a výborům pro plán a rozpočet, byl dán k dispozici oběma sněmovnám, všem poslancům, a aby se tak stalo před tím, než bude pokračovat přerušené jednání, jestliže přijmeme návrh, který byl předložen na přerušení jednání.

Nyní několik věcných poznámek k tomu, co doporučuji přečíst. Jmenuje se to "Rozvojová strategie čs. ekonomiky do roku 1992 - syntetická zpráva". Tento souhrnný materiál vychází z toho, co bylo předloženo hospodářské radě vlády ČSFR, čeho bylo mnohokrát více a co také nebylo vším, co ministerstvo strategického plánování zpracovalo či chtělo zpracovat či co posuzovalo. Až budete mít v rukou aspoň stručný text uvidíte, že bez ohledu na to, zda doba, po kterou má toto ministerstvo existovat, je někomu jasná už nyní, že si myslí, že by mělo existovat trvale, pak přijdete určitě k závěru, že by mělo existovat aspoň v době, kdy bychom měli vidět i malý kousíček dál než na špičku vlastního nosu, aspoň tak daleko, abychom byli schopni objektivně, jasně a zřetelně posoudit, zda ekonomickou reformu, kterou provádíme, provádíme tak, že jsme schopni kontrolovat své vlastní kroky, že jsme schopni vlastního soudu, že jsme schopni vnímat i jiné názory, než je názor náš vlastní.

Omlouvám se za zvýšení hlasu, ale považuji tuto otázku za hlavní, na níž je potřeba brát zřetel, protože nejsme-li schopni uvědomit si, že je nutné mít k dispozici instituci, která v této pohnuté době bude dnes a denně bedlivě hlídat možnosti dalšího vývoje, tak riskujeme, že dostaneme-li se do jisté situace, začneme teprve ad hoc hledat výsledky řešení. Jestli tomuto chce někdo tleskat, má příležitost. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Odporúčam hlasovať o návrhu poslanca Dostála, to znamená vypočuť stanovisko vlády. Hlási sa poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Žiadam predsedajúceho, aby bolo výslovne povedané, kedy skončí rozprava. Nestalo sa tak ani včera, ani dnes, bolo by dobré postupovať podľa rokovacieho poriadku.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Snažím sa postupovať veľmi dôsledne podľa rokovacieho poriadku. Bohužiaľ, je tam napísané, okrem iného, i toto: Keď skončí rozprava a dostane slovo člen vlády, alebo v danom prípade jeden z našich poslancov, je rozprava opť otvorená. Preto som zatiaľ rozpravu neukončil, aby sa vyjadrili všetci, aj teraz tak hodlám urobiť. Samozrejme ukončovať rozpravu v tejto chvíli nemá význam, keď chceme, aby sa k celej záležitosti vyjadrila vláda. To znamená, že neukončíme rozpravu za predpokladu, že bude prijatý návrh poslanca Dostála, ale budeme v nej pokračovať, až sa dostavia predstavitelia vlády, to znamená, najbližšej spoločnej schôdzi. Berte to ako vysvetlenie môjho postupu.

Navrhujem hlasovať o návrhu pána poslanca Dostála, ktorý budem interpretovať tak, že ide o prerušenie rozpravy s tým, že žiadame, aby k tomuto návrhu vyjadrila svoje stanovisko tu pred Federálnym zhromaždením vláda.

Stačí nadpolovičná včšina prítomných v obidvoch snemovniach.

O návrhu bude hlasovať najprv Snemovňa národov. Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) (Šedesát.) Šesťdesiat. Ďakujem.

Kto je proti? (Šestnáct.) Šestnásť.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet čtyři.) Dvadsaťštyri. Ďakujem.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto je za tento návrh? (Padesát sedm.) Pťdesiatsedem.

Kto je proti? (Dvacet dva.) Dvadsaťdva.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet devět.) Dvadsaťdeväť.

Ďakujem, konštatujem, že obidve snemovne prijali tento návrh, to znamená, že prerušujem rokovanie o tomto návrhu do najbližšej schôdze, kedy zrejme bude zaradený na program.

Podľa programu máme teraz prerokovať ešte rokovací poriadok Federálneho zhromaždenia. Je tu návrh vedúcich funkcionárov, vzhľadom na program, ktorý majú výbory už na dnešné popoludnie a zajtra a vzhľadom na prípravu 10. spoločnej schôdze, aby sme tento bod vypustili, hoci je mi jasné, za akých okolností sme ho zaradili. Časové dôvody a príprava 10. spoločnej schôdze, predovšetkým Listina ľudských práv, štátny záverečný účet a rozpočet nás viedli k tomu, aby sme predložili tento návrh. Navrhujem teda za vedenie a vedúcich funkcionárov Federálneho zhromaždenia vypustiť rokovanie o rokovacom poriadku z programu tejto spoločnej schôdze a zaradiť ho na ďalšiu spoločnú schôdzu. Dovoľte, aby sme o tomto návrhu hlasovali. Stále sme schopní uznášať sa.

Hlasovať budú poslanci Snemovne národov. Kto je za vypustenie tohto bodu z programu? (Hlasuje se - osmdesát pět.) Osemdesiatpť.

Kto je proti? (Pět.) Pť.

Kto sa zdržal hlasovania? (Sedm.) Sedem.

Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu, kto z nich je za tento návrh? (Hlasuje se - šedesát sedm.) Šesťdesiatsedem.

Kto je proti? (Třináct.) Trinásť.

Kto sa zdržal hlasovania? (Devatenáct.) Devtnásť.

Ďakujem. Môžem konštatovať, že takto upravený program sme vyčerpali.

Vážené Federálne zhromaždenie, končím 9. spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Schůze skončena.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP