Ještě mám jednu poznámku. Je třeba
si uvědomit následující skutečnost.
V zemích, o kterých jsem hovořil, je už
plně fungující tržní ekonomika.
To zdůrazňuji. Tyto země také byly
v etapě přechodu (např. Francie a Jižní
Korea) k tržní ekonomice. Zcela jasná tam byla
tendence taková, že plánování
se vyvíjelo. Např. Francie používala
v poválečném období i některé
direktivní nástroje. Ty se pak změnily na
indikativní a nyní se změnily na strategické.
My jsme dnes v etapě přechodu, chceme se dostat
k tržní ekonomice a chceme využít všech
dobrých zkušeností ze zemí s tržní
ekonomikou. To byla první poznámka.
Nyní druhá poznámka. Jde o to, jestli ministerstvo
pro strategické plánování je schopno
samo tuto činnost zabezpečit či nikoliv.
Já se domnívám, že samozřejmě
není schopno. Nelze si opět představovat,
že 160 úředníků bude zavřených
v budově bývalé Státní plánovací
komise a budou si dělat nějaké své
úvahy. Pokud by toto ministerstvo mělo fungovat
takto, tak by skutečně bylo nejlepší
ho okamžitě zrušit. My plánujeme tento
systém: chceme zadávat konkrétní úkoly
prognostickým ústavům a organizovat zadávání
např. s pomocí garantů. Druhou, velmi důležitou
úlohou ministerstva je dosahování konsensu
s odbory, s občanskými iniciativami, konsensu o
prosazování strategie v konkrétním
ekonomickém životě. Já si myslím,
že na tento aspekt kladou velký důraz strategie
západních států, o kterých
jsem tady mluvil. Koneckonců ekonomické výsledky
Jižní Koreje a Japonska svědčí
o tom, že celkový ekonomický systém
a v jeho rámci i strategie jsou úspěšné.
Uzavřu to krátkou poznámkou. Je to velmi
důležité, aby činnost ministerstva,
a to, jak to zamýšlíme se strategií,
byly posuzovány na základě konkrétních
výsledků práce.
My jsme v současné době předložili
první verzi "Rozvoje strategie československé
ekonomiky do roku 1992". Tato strategie byla diskutována
v ekonomických výborech a nevyskytly se k ní
zásadní připomínky, které zaznívají
dnes tady na jednání. Já se tudíž
domnívám, že s touto strategií se mohou
všichni poslanci seznámit. Rozhodující
je to, co je ve strategii napsáno. Můžete si
to přečíst a můžete se na vlastní
oči přesvědčit, jestli tam jsou obsaženy
staré metody plánování či nikoliv.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem námestníkovi ministra
Ing. Jurčekovi. Ešte chce vystúpiť pán
poslanec Jurečka.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
paní kolegyně, kolegové. Scénáře
vystoupení jednoho našeho kolegy se začínají
podobat jeden druhému jako vejce vejci. Lehce protikomunistický
rozběh, pak jeden nebo dva bonmoty a pak prohlášení
o tom, že mnozí členové pravého
křídla OF nepobrali moc rozumu. I pro mne je Gina
Lollobrigida mladších let obrovským symbolem,
který ve mně vyvolává chvějivé
pocity. Avšak když mi někdo nabídne kulhavou,
ušmudlanou Anču z vedlejší ulice, tak
to se mnou neudělá nic. (Smích v sále.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
bolo tu prednesených niekoľko pozmeňovacích
návrhov a jeden procedurálny návrh. Pokiaľ
bude pán poslanec Dostál trvať na tom, aby
sme hlasovali o jeho pozmeňovacom návrhu, znamená
to počkať na vyjadrenie pána premiéra
Čalfu, resp. pána ministra Hoffmanna a potom na
základe ich vyjadrení pokračovať v rokovaní,
doporučoval by som, aby sme najskôr hlasovali o tomto
návrhu.
Hlási sa poslanec Novosád.
Poslanec SL K. Novosád: Nevím, v jakém pořadí
byly předloženy pozměňovací návrhy,
ale domnívám se, že tento návrh nebyl
první.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Máte pravdu, tento návrh nebol prvý
ani sa netýka znenia zákona. Týka sa však
procedúry pri prejednávaní a z toho dôvodu
si myslím, že v prípade, že by tento návrh
prešiel, nebudeme hlasovať o ďalších
pozmeňovacích návrhoch pri tejto príležitosti.
Prosím, pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, připojuji se k procedurálnímu
návrhu, který byl předložen. Myslím,
že je rozumné nejprve vyslechnout stanovisko vlády.
Ale je též rozumné vzít na vědomí
vlastní stanovisko a dokázat, že jsem schopen
mít vlastní stanovisko. Považuji za důležité,
aby poslanci těch výborů, kteří
ještě neměli příležitost
seznámit se s výsledky dosavadní práce
ministerstva pro strategické plánování,
aspoň věděli o tom, že už tady
jakési výsledky jsou, aby materiál, který
byl dán k dispozici hospodářským výborům
a výborům pro plán a rozpočet, byl
dán k dispozici oběma sněmovnám, všem
poslancům, a aby se tak stalo před tím, než
bude pokračovat přerušené jednání,
jestliže přijmeme návrh, který byl předložen
na přerušení jednání.
Nyní několik věcných poznámek
k tomu, co doporučuji přečíst. Jmenuje
se to "Rozvojová strategie čs. ekonomiky do
roku 1992 - syntetická zpráva". Tento souhrnný
materiál vychází z toho, co bylo předloženo
hospodářské radě vlády ČSFR,
čeho bylo mnohokrát více a co také
nebylo vším, co ministerstvo strategického
plánování zpracovalo či chtělo
zpracovat či co posuzovalo. Až budete mít v
rukou aspoň stručný text uvidíte,
že bez ohledu na to, zda doba, po kterou má toto ministerstvo
existovat, je někomu jasná už nyní,
že si myslí, že by mělo existovat trvale,
pak přijdete určitě k závěru,
že by mělo existovat aspoň v době, kdy
bychom měli vidět i malý kousíček
dál než na špičku vlastního nosu,
aspoň tak daleko, abychom byli schopni objektivně,
jasně a zřetelně posoudit, zda ekonomickou
reformu, kterou provádíme, provádíme
tak, že jsme schopni kontrolovat své vlastní
kroky, že jsme schopni vlastního soudu, že jsme
schopni vnímat i jiné názory, než je
názor náš vlastní.
Omlouvám se za zvýšení hlasu, ale považuji
tuto otázku za hlavní, na níž je potřeba
brát zřetel, protože nejsme-li schopni uvědomit
si, že je nutné mít k dispozici instituci,
která v této pohnuté době bude dnes
a denně bedlivě hlídat možnosti dalšího
vývoje, tak riskujeme, že dostaneme-li se do jisté
situace, začneme teprve ad hoc hledat výsledky řešení.
Jestli tomuto chce někdo tleskat, má příležitost.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Odporúčam hlasovať
o návrhu poslanca Dostála, to znamená vypočuť
stanovisko vlády. Hlási sa poslanec Világi.
Poslanec SL O. Világi: Žiadam predsedajúceho,
aby bolo výslovne povedané, kedy skončí
rozprava. Nestalo sa tak ani včera, ani dnes, bolo by dobré
postupovať podľa rokovacieho poriadku.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Snažím sa postupovať veľmi
dôsledne podľa rokovacieho poriadku. Bohužiaľ,
je tam napísané, okrem iného, i toto: Keď
skončí rozprava a dostane slovo člen vlády,
alebo v danom prípade jeden z našich poslancov, je
rozprava opť otvorená. Preto som zatiaľ rozpravu
neukončil, aby sa vyjadrili všetci, aj teraz tak hodlám
urobiť. Samozrejme ukončovať rozpravu v tejto
chvíli nemá význam, keď chceme, aby
sa k celej záležitosti vyjadrila vláda. To
znamená, že neukončíme rozpravu za predpokladu,
že bude prijatý návrh poslanca Dostála,
ale budeme v nej pokračovať, až sa dostavia predstavitelia
vlády, to znamená, najbližšej spoločnej
schôdzi. Berte to ako vysvetlenie môjho postupu.
Navrhujem hlasovať o návrhu pána poslanca Dostála,
ktorý budem interpretovať tak, že ide o prerušenie
rozpravy s tým, že žiadame, aby k tomuto návrhu
vyjadrila svoje stanovisko tu pred Federálnym zhromaždením
vláda.
Stačí nadpolovičná včšina
prítomných v obidvoch snemovniach.
O návrhu bude hlasovať najprv Snemovňa národov.
Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)
(Šedesát.) Šesťdesiat. Ďakujem.
Kto je proti? (Šestnáct.) Šestnásť.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet čtyři.) Dvadsaťštyri.
Ďakujem.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto
je za tento návrh? (Padesát sedm.) Pťdesiatsedem.
Kto je proti? (Dvacet dva.) Dvadsaťdva.
Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet devět.) Dvadsaťdeväť.
Ďakujem, konštatujem, že obidve snemovne prijali
tento návrh, to znamená, že prerušujem
rokovanie o tomto návrhu do najbližšej schôdze,
kedy zrejme bude zaradený na program.
Podľa programu máme teraz prerokovať ešte
rokovací poriadok Federálneho zhromaždenia.
Je tu návrh vedúcich funkcionárov, vzhľadom
na program, ktorý majú výbory už na
dnešné popoludnie a zajtra a vzhľadom na prípravu
10. spoločnej schôdze, aby sme tento bod vypustili,
hoci je mi jasné, za akých okolností sme
ho zaradili. Časové dôvody a príprava
10. spoločnej schôdze, predovšetkým Listina
ľudských práv, štátny záverečný
účet a rozpočet nás viedli k tomu,
aby sme predložili tento návrh. Navrhujem teda za
vedenie a vedúcich funkcionárov Federálneho
zhromaždenia vypustiť rokovanie o rokovacom poriadku
z programu tejto spoločnej schôdze a zaradiť
ho na ďalšiu spoločnú schôdzu. Dovoľte,
aby sme o tomto návrhu hlasovali. Stále sme schopní
uznášať sa.
Hlasovať budú poslanci Snemovne národov. Kto
je za vypustenie tohto bodu z programu? (Hlasuje se - osmdesát
pět.) Osemdesiatpť.
Kto je proti? (Pět.) Pť.
Kto sa zdržal hlasovania? (Sedm.) Sedem.
Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu, kto z nich je
za tento návrh? (Hlasuje se - šedesát sedm.)
Šesťdesiatsedem.
Kto je proti? (Třináct.) Trinásť.
Kto sa zdržal hlasovania? (Devatenáct.) Devtnásť.
Ďakujem. Môžem konštatovať, že
takto upravený program sme vyčerpali.
Vážené Federálne zhromaždenie,
končím 9. spoločnú schôdzu Snemovne
ľudu a Snemovne národov.