Středa 24. října 1990

V poslední době se v naší společnosti vedou intenzivní diskuse o státoprávním uspořádání Československa. Jedním ze základních problémů se tu jeví i samo pojetí federace. Také na stránkách novin se tomu věnuje zvýšená pozornost. Chtěl bych upozornit např. na nedávný zásadní článek akademika Čiče "Národné republiky sú pôvodné" v Lidových novinách. Byl převzat ze slovenského tisku.

Pokud jde o mou interpelaci, chci se zaměřit výhradně na mezinárodní aspekty. Vyjdeme-li z dnešních platných ústavních zákonů, jsme z pohledu vnějšího světa, tedy též z hlediska mezinárodně právního, unitárním státem, jsme federací vnitrostátního typu. Jsou však náznaky, že takováto kvalifikace v mnohém již neobstojí, a to ve srovnání utvářející se realitou.

Jak známo, jsou na národních úrovních vytvářeny orgány, které svědčí o tom, že se přetváříme ve federaci mezinárodní povahy. Na Slovensku vzniklo ministerstvo pro mezinárodní styky, v českých zemích vznikl zárodek obdobného orgánu s označením vládní výbor. Viděno dnes platnými ústavními zákony, jde o vývoj faktický, avšak právě ten a nikoliv vlastní změny ústavní normativy, je podle mezinárodního práva rozhodný a pro pohled vnějšího světa na vývoj státoprávního uspořádání u nás rozhodující.

V této souvislosti je také nepodstatné, jak národní vlády své nové orgány pojmenovaly. Relevantní je to, jak tyto vlády postupují, tj. jaké kompetence si fakticky přisvojují. Např. z podání sdělovacích prostředků vyplývá, že poslední návštěva slovenské vlády v Polsku byla oficiální reprezentací Slovenské republiky a nikoliv ČSFR. Za takovéto situace bude vnější svět na Československo pohlížet jako na federaci mezinárodní povahy a je tudíž nasnadě, že nás musí zajímat, co mezinárodní právo pro federaci tohoto typu stanoví.

Pro případ, že by státoprávní vývoj u nás směřoval k již řečené mezinárodní federaci, existovaly by tu tři státy,jeden centrální a dva dílčí. Opět není rozhodné,jak budou dílčí státy pojmenovány, zda republiky jako v SSSR, SSSR je zatím mezinárodní federací, či země jako SRN nebo kantony ve Švýcarsku. Zásadní je pouze to, že suverénem je vždy stát centrální, zatímco dílčí státy vykonávají pouze správu v (centrem) určených věcech vnitřních a vnějších. Pokud jde o to druhé, pak zpravidla v otázkách pohraničních a tzv. příhraničních. Známe členství Ukrajiny a Běloruska v některých mezinárodních organizacích, bylo to členskou základnou trpěno jako výraz úsilí o rozšíření hlasovacího vlivu v těchto mezinárodních organizacích.

Podle mezinárodního práva jsou tedy dílčí státy mezinárodní federace závislými státy, závislými na státu centrálním. Ten také přebírá za ně mezinárodní odpovědnost, jestliže by ten který dílčí stát nedostál svým mezinárodním závazkům v tom, co si ve vnějších věcech sám spravuje.

Jestliže by se u nás prosadila koncepce suverenity národních republik, pak podle mezinárodního práva půjde už o konfederaci. Budou to však jen dva státy suverénové. Orgány konfederace budou jen společnými orgány těchto suverénů, od nichž budou mít mandát je jejich jménem zastupovat navenek. Co do mezinárodní odpovědnosti, nesou ji pak jen suverénové. Jim je přičítána i z vnějšku činnost svých konfederačních orgánů. Konečně i zde není rozhodné pojmenování, nýbrž právní povaha daného jevu. Budeme tedy konfederací, i když se nazveme "autentickou" federací, stejně jako naopak je mezinárodní federací Švýcarsko, jakkoliv nese název "Švýcarská konfederace".

Jen povrchně zatím vyznívá osvětlování rozdílů mezi federací a konfederací, jež je tlumočeno ústy a perem i předních naších státních činitelů - též před jistým časem na stránkách Lidových novin.

Pouhé konstatování, že konfederace je založena na mezinárodní smlouvě a u nás má být normativním základem "autentické" federace ústava, totiž mnoho neříká. Při faktickém rozpadu Československa na jednotlivé suverénní státy - tento proces naznačilo známé trenčianskoteplické jednání- by byla dnes zamyšlená tzv. ústřední ústava "autentické" federace nadále podřízena autonomii vůle těchto suverénů a také každému z nich zvlášť, pokud v daném kontextu takovýto "ústavní akt" lze vůbec pokládat za normativu vnitrostátní povahy.

Pro kvalifikaci, což by bylo v tomto případě mezinárodní smlouvou, tu totiž nejsou rozhodné naše ústavní předpisy, nýbrž opět jen mezinárodní právo, a to dokonce ta jeho část, která jde nad rámec nás zavazující vídeňské smlouvy o smluvním právu.

Žádám proto vážené místopředsedy vlády, aby jimi řízené resorty poskytly parlamentu fundovanou analýzu toho, jak si vládní orgány představují onen soulad, případně problémy eventuálního nesouladu mezitím, co je zamýšleno pod označením autentická federace a tím, co mezinárodní právo o federaci a konfederaci stanoví. V žádném případě se nejedná o záležitost, která může počkat až do projednávání nových ústavních zákonů.

Kromě aktuálních vnitřních otázek, jako je např. členění státního rozpočtu, (u konfederace je tzv. centrální rozpočet nadbytečný), je tu zejména problém smluvních závazků, které ČSFR přejímá, tedy i závazků na ochranu zahraničních investic. Při případném dokončení procesu rozpadu ČSFR na jednotlivé suverénní státy, (ať by třeba nesly označení země") nemohou dnes přejaté smluvní závazky ČSFR na ně automaticky přejít, a to právě proto, že chtějí být suverény. To vnější svět ví z mezinárodního práva, a proto se neunáhlí s podstoupením rizika efektivně jít do negarantovaného investování. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslancovi Janstovi za futurologickou studii, ale současně se ptám pana náměstka,jestli bude chtít odpovědět ústně nebo písemně.

Místopředseda vlády ČSFR V. Valeš: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, protože probíhá jednání o změnách ústavního zákona i kompetenčního zákona, žádám, abychom mohli dát odpověď písemně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pane poslanče, souhlasíte s touto odpovědí?

Poslanec SL M. Jansta: Souhlasím.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je to možné v této fázi považovat za vyřízené s tím, že vláda podá písemnou odpověď.

Dále je přihlášena s interpelací poslankyně Marie Kaplanová.

Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážené předsednictvo, vážení přátelé, veškerá pozornost našeho lidu i parlamentu je nyní soustředěna na problém privatizace a ekonomie. Starost o hmotné zajištění zasouvá do pozadí problém, kterým bychom se měli zabývat prioritně. Je to naše mládež, její výchova, budoucnost a naděje naší země. Komunistické totalitě se podařilo u mnoha mladistvých lidí zlomit důvěru v člověka i důvěru v život. Máme velké procento sebevražd, zvýšenou kriminalitu, bezpočet narkomanů a alkoholiků mezi mladistvými.

Namísto abychom věnovali všechnu svou energii, prostředky k pomoci a záchraně těchto mladých nešťastných lidí, televize, noviny i reklamy propagují volný sex, pornografická literatura je veřejně k nahlédnutí i ke koupi. V normálních obytných domech, v nichž bydlí rodiny s dětmi, se zřizují sex-shopy bez ohledu na to, že je v blízkosti škola.

Nemůžeme a nesmíme dopustit, aby finanční profit a moc peněz vítězily nad mocí ducha, polopravda a lež nad pravdivým a čistým přístupem k životu.

Vyzývám všechny občany i parlament, abychom si uvědomili, že nejcennějším statkem národa jsou naše děti, naše mládež. Jen na nás záleží, jaký obraz života jim předestřeme, jaké hodnoty a ideály přijmou z našeho žitého vzoru. Pokusme se vytvořit takové podmínky pro začínající rodiny, aby mohli žít v pohodě a harmonii, aby se mohli rodit děti do prostředí kulturního a ušlechtilého, v němž má své prvořadé místo umění, hudba, krása. V zájmu jediné smysluplné budoucnosti, která je v našich dětech, prosíme

1. Aby byla respektována úcta k právu a svobodě rodičů, kteří si přejí vychovávat své děti v mravném nenarušeném prostředí,

2. abychom se soustředili na osvětu na školách a spojili své síly k podpoře nefalšované humanitární výchovy,

3. aby se věnovaly zvýšené finanční prostředky na hudební a umělecké školy LŠU, které rozvíjejí ducha i citovou oblast dětí,

4. abychom vytvářeli pozitivní prostředí pro vnímání našich dětí a sami nepodlehli nesmyslnému shonu komunismu, který ubíjí ducha.

Věříme, že spolu s námi si uvědomujete nebezpečí rizika této doby a také nutnost, abychom ozdravěli a očistili naše společenské ovzduší. Jenom tak můžeme doufat v lepší budoucnost nás všech.

Tuto interpelaci posílám všem předsedům vlád, ministrům školství a ministrům kultury obou republik. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, paní poslankyně, za vaše moudrá a povzbudivá slova, nicméně jsem trochu na rozpacích - je to tematika, kterou by se měla zabývat republiková vláda. Táži se, zda někdo z přítomných členů federální vlády by se chtěl k této tematice vyjádřit? Myslím, že okruh problémů, který jste přednesla, zasahuje všechny nás a my jsme si vědomi, že nemůžeme obcházet tento morální, duchovní profil této země a rodinu této země.

Přeje si ještě někdo vystoupit? Hlásí se pan poslanec Malý.

Poslanec SL M. Malý: Dovoluji si krátkou poznámku. Jsou známy průzkumy ze států, kde bylo dovolené volné šíření pornografie, kde je povolena prostituce, a bylo dokázáno, že po tomto povolení nijak nestoupla kriminalita ani mravnostní delikty, dokonce jsou známy případy, kdy mírně poklesla. Domnívám se, že současná situace je podmíněna současným stavem Sboru národní bezpečnosti, který má vytvořeny katastrofální podmínky. O tom hodlám informovat na příští společné schůzi, protože v současné době absolvuji poslanecký průzkum a zjišťujeme velmi zajímavé věci, které, bych řekl, že jsou spíše příčinou toho, co se v současné době děje, než toho, že se šíří pornografie nebo literatura podobného ražení.

Poslanec SN L. Kvasnička: Vážené predsedníctvo, vážené federálne zhromaždenie, niekoľko slov k tejto problematike. Nie je celkom pravda, že na západe sa dáva voľný priestor takejto literatúre. Práve naopak, v poslednom čase, najmä odvtedy, odkedy sa začína masovo šíriť AIDS, začali sa v týchto štátoch robiť opatrenia. Napríklad v Anglicku sex-shopy už nemajú vo výkladoch rôzne reklamy a sú zakryté záclonkami. Nesmie tam vstupovať mládež. Nejde o to, nepredávať tieto časopisy, ale ide o to, aby neboli prístupné deťom a mládeži. Mnohé časopisy nie sú erotické, aj keď sa takto nazývajú, ale sú vyložene pornografické, zamerané na detaily a nemajú žiadny iný účel, než dráždiť. To nie je ani umenie, ani erotika. U mládeže posúva normálny psychosexuálny vývoj, ktorý má ísť, cez erotickú fázu do sexuálnej fázy, úplne na hlavu. Čiže dostáva sa dopredu sexuálna fáza, vôbec nie erotická, čiže sexualita sa u týchto mladých ľudí potencuje. Ide teda o to, aby to nebolo prístupné deťom a mládeži. Nech sa nájde kultúrna forma predaja, nech si to kupujú ľudia, ktorý to potrebujú. Ale je treba tu urobiť uznesenie federálnej vlády. Keď si prečítame program federálnej vlády, je tam jedna pasáž, v ktorej sa hovorí, že federálna vláda bude primeranými prostriedkami bojovať proti šíreniu pornografie. Okrem toho stále platí § 205 Trestného zákona. A tento paragraf sa porušuje. A ako je možné, že sa takto voľne nechá porušovať?

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Psychoterapeuti nedoporučují erotické rozpravy před obědem. Nicméně musím respektovat přihlášky do rozpravy. Hlásí se poslanec Lux.

Poslanec SN J. Lux: Pane předsedající, já protestuji proti tomuto vašemu znevážení jednání, protože se nedomnívám, že by mělo být vedeno v této úrovni. Tato situace je skutečně velmi vážná, protože dnes na nádražích se běžně na pultech prodávají tyto časopisy, a proto si myslím, že tento okruh by měl být řešen formou interpelace na ministra vnitra. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: já s vámi samozřejmě souhlasím - moje zlehčující poznámka neměla být zlehčující k obsahu a k tématice. Jistě jste si všiml, že jsem vřelými slovy ocenil přednes paní poslankyně. Zvážním tedy svůj postoj a požádám pana poslance Mornára. Ještě se někdo hlásí?

(Hlas z pléna: já jsem pana ministra v této věci interpeloval před dvěma měsíci a jeho odpověď byla naprosto neuspokojivá ve věci šíření pornografie.)

Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, dámy a páni, možno, že sa blíži čas obeda, ale dovoľte mi ešte túto poznámku. Keď sa robili štatistiky z toho, aký je výskyt ochorenia na AIDS, tak sa zistila jedna vec, že možnosť nákazy chorobou AIDS, teda pravdepodobnosť ochorení pre človeka žijúceho v monogamii 1 : mnohomiliónom. Ak je kontakt fyzický, sexuálny s rizikovou skupinou, t.j. narkomani, homosexuáli, prostitútky, potom pravdepodobnosť tohoto ochorenia stúpa na 1 : 10 až 1 : 100.

Veľmi by som vás prosil, zvážme toto a uvedomme si, že sme zákonodarným orgánom tohoto štátu. V našich rukách je odpovednosť za budúcu generáciu. Viem, že sa blíži čas obeda, ale skutočne, keď nerozhodneme kompetentne, všetko to, čo sa bude diať, padne na naše hlavy. Uvedomme si to ako otcovia rodín, ako poslanci. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě se o slovo přihlásil první místopředseda Federálního shromáždění Zdeněk Jičínský.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, vážené kolegyně, budu se muset vrátit k poznámce, kterou jsem měl v souvislosti s návrhem usnesení, které přednesl Miloš Zeman. Chápu závažnost této problematiky a myslím, že každý ji tak nebo onak cítíme, ale přece jsme zde poslanci Federálního shromáždění musíme jednat v intencích existující ústavy, která určité věci přikazuje federálním orgánům a určité věci patří především do působností republikových orgánů. My jsme tuto tendenci, která je ústavně vyjádřena i v ústavním zákonu č. 143/1968 Sb., posílili řadou dalších ústavních úprav. Čili není správné, abychom my zde projednávali bez jakékoliv přípravy věci, které patří svým těžištěm do působnosti národních orgánů. Ministerstvo zdravotnictví, školství, kultury, výkon ve sféře trestního soudnictví - to všechno jsou věci, které spadají do působností republik. Mějme toto na zřeteli, nevtahujme sem věci, které do působností Federálního shromáždění ani federální vlády nepatří. Máme příliš mnoho věcí, které jsou naší vlastní záležitostí, které za nás nikdo neudělá. Jinak se dostáváme do časové tísně, kterou si ale v těchto věcech připravujeme sami.

Předsedající předseda SL. R. Battěk: Děkuji. Se svojí odpovědí se přihlásil místopředseda federální vlády pan Mikloško.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predseda, vážený páni poslanci, ja som prišiel trochu neskôr, pretože sme mali celoštátnu poradu o ľudských právach, na ktorej sa všetky subjekty stretli prvý raz za okrúhlym stolom, a náhodou sme rokovali o otázkach, o ktorých je teraz práve reč.

Interpeláciu som si veľmi rýchlo prečítal a som rád, že prišla interpelácia tohto druhu. Sám cítim, že situácia v tomto je veľmi zlá, že nekriticky kopírujeme Západ, že opakujeme ich chyby, za ktoré oni dnes draho platia, a že opakujeme oblúk, ku ktorému sa oni dnes vracajú, a bolo by chybou, keby sme proti tomu nič nerobili. Písomnú odpoveď na toto dodáme.

Chcem len upozorniť, že zákon SNR proti pornografii a jej šíreniu je pripravený. Myslím, že bol aj interpretovaný v Obrode. Je návrh, aby podobný zákon prijala aj Česká národná rada, presne v tých intenciách, v akých bola interpelácia - vymedziť určité priestory na to, zakázať predaj mladším ako 18 rokov, zákaz vstupu mladším ako 18 rokov, takže dať tomu presné pravidla, aby sme neohrozovali slobodu iných ľudí.

Ešte k tomu, že pripravujeme školenia pre boj proti narkotikám a boj proti pornografii. Mali by to byť školenia medzinárodné - päť štátov okolo nás by sa ich malo zúčastniť.

Včera sme mali celoštátnu poradu o bojí proti narkotikám. Zistili sme, že situácia je zlá a prijal sa rad opatrení. Práve dnes na porade o ľudských právach sme dosť dlho prerokúvali aj problematiku pornografie a tiež chceme niektoré konkrétne kroky k tomu urobiť. Toľko stručne, ale kvalifikovanú odpoveď na túto interpeláciu dodáme čo najskôr.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu místopředsedovi. Měli bychom rozpravu ukončit, nicméně já vás omezovat nemohu. Přihlásil se pan poslanec Kvasnička.

Poslanec SN L. Kvasnička: Nemôžem súhlasiť s tým, čo povedal pán poslanec Jičínský. A síce z toho dôvodu, že ak sa porušujú zákony, je to vec Federálneho zhromaždenia. Už som povedal predtým, že sa porušuje zákon 205. Bezpečnostné orgány okolo toho chodia bez povšimnutia. Je to porušovanie zákona, je to páchanie trestného činu.

Druhá vec, čo som zabudol povedať pred tým - práve títo predavači týchto časopisov, na týchto miestach často predávajú narkotiká. Tam treba hľadať práve tých, ktorý majú kontakty so západnými štátmi. Bolo už na viacerých miestach zistené, že skutočne na týchto miestach títo ľudia, ktorí sú ochotní predávať takéto časopisy, pretože tam ide čiste len o komerčné záležitosti, sú schopný predávať aj narkotiká. Preto myslím, že je to vec aj Federálneho zhromaždenia.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane poslanče. Táži se paní poslankyně Kaplanové, zda s ústní odpovědí pana místopředsedy vlády je spokojena (samozřejmě, že dostane ještě písemnou odpověď). (Ano.) Děkuji. Rozpravu k tomuto bodu považuji za ukončenou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP