V poslední době se v naší společnosti
vedou intenzivní diskuse o státoprávním
uspořádání Československa.
Jedním ze základních problémů
se tu jeví i samo pojetí federace. Také na
stránkách novin se tomu věnuje zvýšená
pozornost. Chtěl bych upozornit např. na nedávný
zásadní článek akademika Čiče
"Národné republiky sú pôvodné"
v Lidových novinách. Byl převzat ze slovenského
tisku.
Pokud jde o mou interpelaci, chci se zaměřit výhradně
na mezinárodní aspekty. Vyjdeme-li z dnešních
platných ústavních zákonů,
jsme z pohledu vnějšího světa, tedy
též z hlediska mezinárodně právního,
unitárním státem, jsme federací vnitrostátního
typu. Jsou však náznaky, že takováto kvalifikace
v mnohém již neobstojí, a to ve srovnání
utvářející se realitou.
Jak známo, jsou na národních úrovních
vytvářeny orgány, které svědčí
o tom, že se přetváříme ve federaci
mezinárodní povahy. Na Slovensku vzniklo ministerstvo
pro mezinárodní styky, v českých zemích
vznikl zárodek obdobného orgánu s označením
vládní výbor. Viděno dnes platnými
ústavními zákony, jde o vývoj faktický,
avšak právě ten a nikoliv vlastní změny
ústavní normativy, je podle mezinárodního
práva rozhodný a pro pohled vnějšího
světa na vývoj státoprávního
uspořádání u nás rozhodující.
V této souvislosti je také nepodstatné, jak
národní vlády své nové orgány
pojmenovaly. Relevantní je to, jak tyto vlády postupují,
tj. jaké kompetence si fakticky přisvojují.
Např. z podání sdělovacích
prostředků vyplývá, že poslední
návštěva slovenské vlády v Polsku
byla oficiální reprezentací Slovenské
republiky a nikoliv ČSFR. Za takovéto situace bude
vnější svět na Československo
pohlížet jako na federaci mezinárodní
povahy a je tudíž nasnadě, že nás
musí zajímat, co mezinárodní právo
pro federaci tohoto typu stanoví.
Pro případ, že by státoprávní
vývoj u nás směřoval k již řečené
mezinárodní federaci, existovaly by tu tři
státy,jeden centrální a dva dílčí.
Opět není rozhodné,jak budou dílčí
státy pojmenovány, zda republiky jako v SSSR, SSSR
je zatím mezinárodní federací, či
země jako SRN nebo kantony ve Švýcarsku. Zásadní
je pouze to, že suverénem je vždy stát
centrální, zatímco dílčí
státy vykonávají pouze správu v (centrem)
určených věcech vnitřních a
vnějších. Pokud jde o to druhé, pak
zpravidla v otázkách pohraničních
a tzv. příhraničních. Známe
členství Ukrajiny a Běloruska v některých
mezinárodních organizacích, bylo to členskou
základnou trpěno jako výraz úsilí
o rozšíření hlasovacího vlivu
v těchto mezinárodních organizacích.
Podle mezinárodního práva jsou tedy dílčí
státy mezinárodní federace závislými
státy, závislými na státu centrálním.
Ten také přebírá za ně mezinárodní
odpovědnost, jestliže by ten který dílčí
stát nedostál svým mezinárodním
závazkům v tom, co si ve vnějších
věcech sám spravuje.
Jestliže by se u nás prosadila koncepce suverenity
národních republik, pak podle mezinárodního
práva půjde už o konfederaci. Budou to však
jen dva státy suverénové. Orgány konfederace
budou jen společnými orgány těchto
suverénů, od nichž budou mít mandát
je jejich jménem zastupovat navenek. Co do mezinárodní
odpovědnosti, nesou ji pak jen suverénové.
Jim je přičítána i z vnějšku
činnost svých konfederačních orgánů.
Konečně i zde není rozhodné pojmenování,
nýbrž právní povaha daného jevu.
Budeme tedy konfederací, i když se nazveme "autentickou"
federací, stejně jako naopak je mezinárodní
federací Švýcarsko, jakkoliv nese název
"Švýcarská konfederace".
Jen povrchně zatím vyznívá osvětlování
rozdílů mezi federací a konfederací,
jež je tlumočeno ústy a perem i předních
naších státních činitelů
- též před jistým časem na stránkách
Lidových novin.
Pouhé konstatování, že konfederace je
založena na mezinárodní smlouvě a u
nás má být normativním základem
"autentické" federace ústava, totiž
mnoho neříká. Při faktickém
rozpadu Československa na jednotlivé suverénní
státy - tento proces naznačilo známé
trenčianskoteplické jednání- by byla
dnes zamyšlená tzv. ústřední
ústava "autentické" federace nadále
podřízena autonomii vůle těchto suverénů
a také každému z nich zvlášť,
pokud v daném kontextu takovýto "ústavní
akt" lze vůbec pokládat za normativu vnitrostátní
povahy.
Pro kvalifikaci, což by bylo v tomto případě
mezinárodní smlouvou, tu totiž nejsou rozhodné
naše ústavní předpisy, nýbrž
opět jen mezinárodní právo, a to dokonce
ta jeho část, která jde nad rámec
nás zavazující vídeňské
smlouvy o smluvním právu.
Žádám proto vážené místopředsedy
vlády, aby jimi řízené resorty poskytly
parlamentu fundovanou analýzu toho, jak si vládní
orgány představují onen soulad, případně
problémy eventuálního nesouladu mezitím,
co je zamýšleno pod označením autentická
federace a tím, co mezinárodní právo
o federaci a konfederaci stanoví. V žádném
případě se nejedná o záležitost,
která může počkat až do projednávání
nových ústavních zákonů.
Kromě aktuálních vnitřních
otázek, jako je např. členění
státního rozpočtu, (u konfederace je tzv.
centrální rozpočet nadbytečný),
je tu zejména problém smluvních závazků,
které ČSFR přejímá, tedy i
závazků na ochranu zahraničních investic.
Při případném dokončení
procesu rozpadu ČSFR na jednotlivé suverénní
státy, (ať by třeba nesly označení
země") nemohou dnes přejaté smluvní
závazky ČSFR na ně automaticky přejít,
a to právě proto, že chtějí být
suverény. To vnější svět ví
z mezinárodního práva, a proto se neunáhlí
s podstoupením rizika efektivně jít do negarantovaného
investování. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslancovi Janstovi za futurologickou studii, ale
současně se ptám pana náměstka,jestli
bude chtít odpovědět ústně
nebo písemně.
Místopředseda vlády ČSFR V. Valeš:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, protože probíhá jednání
o změnách ústavního zákona
i kompetenčního zákona, žádám,
abychom mohli dát odpověď písemně.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pane poslanče, souhlasíte s touto odpovědí?
Poslanec SL M. Jansta: Souhlasím.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Je to možné v této fázi považovat
za vyřízené s tím, že vláda
podá písemnou odpověď.
Dále je přihlášena s interpelací
poslankyně Marie Kaplanová.
Poslankyně SN M. Kaplanová: Vážené
předsednictvo, vážení přátelé,
veškerá pozornost našeho lidu i parlamentu je
nyní soustředěna na problém privatizace
a ekonomie. Starost o hmotné zajištění
zasouvá do pozadí problém, kterým
bychom se měli zabývat prioritně. Je to naše
mládež, její výchova, budoucnost a naděje
naší země. Komunistické totalitě
se podařilo u mnoha mladistvých lidí zlomit
důvěru v člověka i důvěru
v život. Máme velké procento sebevražd,
zvýšenou kriminalitu, bezpočet narkomanů
a alkoholiků mezi mladistvými.
Namísto abychom věnovali všechnu svou energii,
prostředky k pomoci a záchraně těchto
mladých nešťastných lidí, televize,
noviny i reklamy propagují volný sex, pornografická
literatura je veřejně k nahlédnutí
i ke koupi. V normálních obytných domech,
v nichž bydlí rodiny s dětmi, se zřizují
sex-shopy bez ohledu na to, že je v blízkosti škola.
Nemůžeme a nesmíme dopustit, aby finanční
profit a moc peněz vítězily nad mocí
ducha, polopravda a lež nad pravdivým a čistým
přístupem k životu.
Vyzývám všechny občany i parlament,
abychom si uvědomili, že nejcennějším
statkem národa jsou naše děti, naše mládež.
Jen na nás záleží, jaký obraz
života jim předestřeme, jaké hodnoty
a ideály přijmou z našeho žitého
vzoru. Pokusme se vytvořit takové podmínky
pro začínající rodiny, aby mohli žít
v pohodě a harmonii, aby se mohli rodit děti do
prostředí kulturního a ušlechtilého,
v němž má své prvořadé
místo umění, hudba, krása. V zájmu
jediné smysluplné budoucnosti, která je v
našich dětech, prosíme
1. Aby byla respektována úcta k právu a svobodě
rodičů, kteří si přejí
vychovávat své děti v mravném nenarušeném
prostředí,
2. abychom se soustředili na osvětu na školách
a spojili své síly k podpoře nefalšované
humanitární výchovy,
3. aby se věnovaly zvýšené finanční
prostředky na hudební a umělecké školy
LŠU, které rozvíjejí ducha i citovou
oblast dětí,
4. abychom vytvářeli pozitivní prostředí
pro vnímání našich dětí
a sami nepodlehli nesmyslnému shonu komunismu, který
ubíjí ducha.
Věříme, že spolu s námi si uvědomujete
nebezpečí rizika této doby a také
nutnost, abychom ozdravěli a očistili naše
společenské ovzduší. Jenom tak můžeme
doufat v lepší budoucnost nás všech.
Tuto interpelaci posílám všem předsedům
vlád, ministrům školství a ministrům
kultury obou republik. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, paní poslankyně, za vaše moudrá
a povzbudivá slova, nicméně jsem trochu na
rozpacích - je to tematika, kterou by se měla zabývat
republiková vláda. Táži se, zda někdo
z přítomných členů federální
vlády by se chtěl k této tematice vyjádřit?
Myslím, že okruh problémů, který
jste přednesla, zasahuje všechny nás a my jsme
si vědomi, že nemůžeme obcházet
tento morální, duchovní profil této
země a rodinu této země.
Přeje si ještě někdo vystoupit? Hlásí
se pan poslanec Malý.
Poslanec SL M. Malý: Dovoluji si krátkou poznámku.
Jsou známy průzkumy ze států, kde
bylo dovolené volné šíření
pornografie, kde je povolena prostituce, a bylo dokázáno,
že po tomto povolení nijak nestoupla kriminalita ani
mravnostní delikty, dokonce jsou známy případy,
kdy mírně poklesla. Domnívám se, že
současná situace je podmíněna současným
stavem Sboru národní bezpečnosti, který
má vytvořeny katastrofální podmínky.
O tom hodlám informovat na příští
společné schůzi, protože v současné
době absolvuji poslanecký průzkum a zjišťujeme
velmi zajímavé věci, které, bych řekl,
že jsou spíše příčinou toho,
co se v současné době děje, než
toho, že se šíří pornografie nebo
literatura podobného ražení.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážené predsedníctvo,
vážené federálne zhromaždenie,
niekoľko slov k tejto problematike. Nie je celkom pravda,
že na západe sa dáva voľný priestor
takejto literatúre. Práve naopak, v poslednom čase,
najmä odvtedy, odkedy sa začína masovo šíriť
AIDS, začali sa v týchto štátoch robiť
opatrenia. Napríklad v Anglicku sex-shopy už nemajú
vo výkladoch rôzne reklamy a sú zakryté
záclonkami. Nesmie tam vstupovať mládež.
Nejde o to, nepredávať tieto časopisy, ale
ide o to, aby neboli prístupné deťom a mládeži.
Mnohé časopisy nie sú erotické, aj
keď sa takto nazývajú, ale sú vyložene
pornografické, zamerané na detaily a nemajú
žiadny iný účel, než dráždiť.
To nie je ani umenie, ani erotika. U mládeže posúva
normálny psychosexuálny vývoj, ktorý
má ísť, cez erotickú fázu do
sexuálnej fázy, úplne na hlavu. Čiže
dostáva sa dopredu sexuálna fáza, vôbec
nie erotická, čiže sexualita sa u týchto
mladých ľudí potencuje. Ide teda o to, aby
to nebolo prístupné deťom a mládeži.
Nech sa nájde kultúrna forma predaja, nech si to
kupujú ľudia, ktorý to potrebujú. Ale
je treba tu urobiť uznesenie federálnej vlády.
Keď si prečítame program federálnej
vlády, je tam jedna pasáž, v ktorej sa hovorí,
že federálna vláda bude primeranými
prostriedkami bojovať proti šíreniu pornografie.
Okrem toho stále platí § 205 Trestného
zákona. A tento paragraf sa porušuje. A ako je možné,
že sa takto voľne nechá porušovať?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Psychoterapeuti nedoporučují erotické
rozpravy před obědem. Nicméně musím
respektovat přihlášky do rozpravy. Hlásí
se poslanec Lux.
Poslanec SN J. Lux: Pane předsedající, já
protestuji proti tomuto vašemu znevážení
jednání, protože se nedomnívám,
že by mělo být vedeno v této úrovni.
Tato situace je skutečně velmi vážná,
protože dnes na nádražích se běžně
na pultech prodávají tyto časopisy, a proto
si myslím, že tento okruh by měl být
řešen formou interpelace na ministra vnitra. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
já s vámi samozřejmě souhlasím
- moje zlehčující poznámka neměla
být zlehčující k obsahu a k tématice.
Jistě jste si všiml, že jsem vřelými
slovy ocenil přednes paní poslankyně. Zvážním
tedy svůj postoj a požádám pana poslance
Mornára. Ještě se někdo hlásí?
(Hlas z pléna: já jsem pana ministra v této
věci interpeloval před dvěma měsíci
a jeho odpověď byla naprosto neuspokojivá ve
věci šíření pornografie.)
Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia,
dámy a páni, možno, že sa blíži
čas obeda, ale dovoľte mi ešte túto poznámku.
Keď sa robili štatistiky z toho, aký je výskyt
ochorenia na AIDS, tak sa zistila jedna vec, že možnosť
nákazy chorobou AIDS, teda pravdepodobnosť ochorení
pre človeka žijúceho v monogamii 1 : mnohomiliónom.
Ak je kontakt fyzický, sexuálny s rizikovou skupinou,
t.j. narkomani, homosexuáli, prostitútky, potom
pravdepodobnosť tohoto ochorenia stúpa na 1 : 10 až
1 : 100.
Veľmi by som vás prosil, zvážme toto a
uvedomme si, že sme zákonodarným orgánom
tohoto štátu. V našich rukách je odpovednosť
za budúcu generáciu. Viem, že sa blíži
čas obeda, ale skutočne, keď nerozhodneme kompetentne,
všetko to, čo sa bude diať, padne na naše
hlavy. Uvedomme si to ako otcovia rodín, ako poslanci.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Ještě se o slovo přihlásil
první místopředseda Federálního
shromáždění Zdeněk Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, vážené
kolegyně, budu se muset vrátit k poznámce,
kterou jsem měl v souvislosti s návrhem usnesení,
které přednesl Miloš Zeman. Chápu závažnost
této problematiky a myslím, že každý
ji tak nebo onak cítíme, ale přece jsme zde
poslanci Federálního shromáždění
musíme jednat v intencích existující
ústavy, která určité věci přikazuje
federálním orgánům a určité
věci patří především do
působností republikových orgánů.
My jsme tuto tendenci, která je ústavně vyjádřena
i v ústavním zákonu č. 143/1968 Sb.,
posílili řadou dalších ústavních
úprav. Čili není správné, abychom
my zde projednávali bez jakékoliv přípravy
věci, které patří svým těžištěm
do působnosti národních orgánů.
Ministerstvo zdravotnictví, školství, kultury,
výkon ve sféře trestního soudnictví
- to všechno jsou věci, které spadají
do působností republik. Mějme toto na zřeteli,
nevtahujme sem věci, které do působností
Federálního shromáždění
ani federální vlády nepatří.
Máme příliš mnoho věcí,
které jsou naší vlastní záležitostí,
které za nás nikdo neudělá. Jinak
se dostáváme do časové tísně,
kterou si ale v těchto věcech připravujeme
sami.
Předsedající předseda SL. R. Battěk:
Děkuji. Se svojí odpovědí se přihlásil
místopředseda federální vlády
pan Mikloško.
Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško:
Vážený pán predseda, vážený
páni poslanci, ja som prišiel trochu neskôr,
pretože sme mali celoštátnu poradu o ľudských
právach, na ktorej sa všetky subjekty stretli prvý
raz za okrúhlym stolom, a náhodou sme rokovali o
otázkach, o ktorých je teraz práve reč.
Interpeláciu som si veľmi rýchlo prečítal
a som rád, že prišla interpelácia tohto
druhu. Sám cítim, že situácia v tomto
je veľmi zlá, že nekriticky kopírujeme
Západ, že opakujeme ich chyby, za ktoré oni
dnes draho platia, a že opakujeme oblúk, ku ktorému
sa oni dnes vracajú, a bolo by chybou, keby sme proti tomu
nič nerobili. Písomnú odpoveď na toto
dodáme.
Chcem len upozorniť, že zákon SNR proti pornografii
a jej šíreniu je pripravený. Myslím,
že bol aj interpretovaný v Obrode. Je návrh,
aby podobný zákon prijala aj Česká
národná rada, presne v tých intenciách,
v akých bola interpelácia - vymedziť určité
priestory na to, zakázať predaj mladším
ako 18 rokov, zákaz vstupu mladším ako 18 rokov,
takže dať tomu presné pravidla, aby sme neohrozovali
slobodu iných ľudí.
Ešte k tomu, že pripravujeme školenia pre boj proti
narkotikám a boj proti pornografii. Mali by to byť
školenia medzinárodné - päť štátov
okolo nás by sa ich malo zúčastniť.
Včera sme mali celoštátnu poradu o bojí
proti narkotikám. Zistili sme, že situácia
je zlá a prijal sa rad opatrení. Práve dnes
na porade o ľudských právach sme dosť
dlho prerokúvali aj problematiku pornografie a tiež
chceme niektoré konkrétne kroky k tomu urobiť.
Toľko stručne, ale kvalifikovanú odpoveď
na túto interpeláciu dodáme čo najskôr.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu místopředsedovi. Měli
bychom rozpravu ukončit, nicméně já
vás omezovat nemohu. Přihlásil se pan poslanec
Kvasnička.
Poslanec SN L. Kvasnička: Nemôžem súhlasiť
s tým, čo povedal pán poslanec Jičínský.
A síce z toho dôvodu, že ak sa porušujú
zákony, je to vec Federálneho zhromaždenia.
Už som povedal predtým, že sa porušuje zákon
205. Bezpečnostné orgány okolo toho chodia
bez povšimnutia. Je to porušovanie zákona, je
to páchanie trestného činu.
Druhá vec, čo som zabudol povedať pred tým
- práve títo predavači týchto časopisov,
na týchto miestach často predávajú
narkotiká. Tam treba hľadať práve tých,
ktorý majú kontakty so západnými štátmi.
Bolo už na viacerých miestach zistené, že
skutočne na týchto miestach títo ľudia,
ktorí sú ochotní predávať takéto
časopisy, pretože tam ide čiste len o komerčné
záležitosti, sú schopný predávať
aj narkotiká. Preto myslím, že je to vec aj
Federálneho zhromaždenia.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, pane poslanče. Táži se paní
poslankyně Kaplanové, zda s ústní
odpovědí pana místopředsedy vlády
je spokojena (samozřejmě, že dostane ještě
písemnou odpověď). (Ano.) Děkuji. Rozpravu
k tomuto bodu považuji za ukončenou.