Zápis

z 9. schůze zahraničního výboru ČNR, konané dne 25. června 1991

Přítomni posl.: Ježek, Karych, Kříž, Payne, Stiborová, Stieber, Štindl

Hosté: P. Pithart - předseda vlády ČR

V. Hradská - vedoucí Výboru vlády ČR pro zahraniční vztahy

J. Vlach - místopředseda ČNR

Program:

1. Koncepce zahraničních aktivit České republiky; spolupráce zahraničního výboru ČNR a Výboru vlády ČR pro zahraniční vztahy

2. Prozatimní statut zahraničního výboru ČNR - pokračování

3. Různé

Dodatečně zařazeno:

4. Projednání vládního návrhu, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR návrh na sjednání Protokolu o zrušení Rady vzájemné hospodářské pomoci - tisk FS 698

ad 1 - Koncepce zahraničních aktivit České republiky; spolupráce zahraničního výboru ČNR a Výboru vlády ČR pro zahraniční vztahy

Posl. Štindl přivítal premiéra Pitharta a omluvil mpř. Stráského, který je na jednání mimo Prahu.

Na úvod posl. Štindl stručně zrekapituloval vznik výboru, jeho výchozí situaci a průběh dosavadních diskusí o stanovení koncepce zahraničních aktivit, z nichž vyplynuly hlavní zásady činnosti zahraničního výboru ČNR i základní koncepční záměry. Vyslovil přesvědčení, že k zabezpečení všech úkolů je třeba úzké spolupráce s vládou ČR. To vyžaduje změnit kompetenční zákon směrem k posílení Vládního výboru.

Premiér Pithart ve svém vystoupení zejména zdůraznil, že zahraniční aktivity České republiky důsledně respektují kompetenční zákony; že zahraniční aktivity jsou dosud skromné, zatím česká vláda spíše reaguje na podněty ze zahraničí, bude však třeba tento přístup přehodnotit. Upozornil na skutečnost, že Vládní výbor vznikal a vyvíjí se ve složité česko - slovenské situaci. Koncepce zahraničních styků dosud neexistuje, ale je přesvědčen, že se vytvoří postupně v závislosti na činnosti zahraničního výboru ČNR. Dosavadní mezinárodní vztahy byly orientovány zejména na sousední státy. Je však přesvědčen, že nastal čas, kdy je třeba vytvořit ambicióznější koncepci.

Dr. Hradská doplnila pana premiéra o aktuální informace získané na tiskové konferenci v Bratislavě - zástupci ČR a SR

se shodli na tom, že republiky by měly doplňovat zahraniční politiku federace; FMZV by uvítalo, kdyby se Vládní výbor jmenoval shodně se slovenským ministerstvem zahraničních vztahů, aby se předešlo nedorozuměním ve vztahu k zahraničí. Rovněž připomněla, že Vládní výbor má potíže spíše s nedostatkem pravomocí, než s nedostatečným personálním vybavením. Domnívá se, že by v polovině volebního období nebylo dobré budovat nové ministerstvo.

V diskusi připomněl posl. Karych, že zahraniční výbor je též povinen vykonávat kontrolní činnost. Současně by náplní práce zahraničního výboru ČNR měla být i politická rozhodnutí v oblasti zahraničních vztahů. K účasti ČR na integračních procesech v Evropě uvedl, že by bylo vhodné využít současného zapojení regionů k prosazení celého našeho státu do ES.

Posl. Ježek zdůraznil význam interregionů a jeho názor, že je třeba podporovat legalizaci vztahů dvoustrannými smlouvami na nižší úrovni. K orientaci zahraničního výboru dodal, že je velmi důležitá problematika krajanů.

Posl. Vlach uvedl, že koncepci zahraničních vztahů by bylo možno rozdělit na dvě části - jednak pro ČR jako celek a jednak pro jednotlivé regiony. Informoval o konstituování Jihočeské regionální rady pro spolupráci se zahraničím.

Posl. Kříž se domnívá, že podpora regionů je velmi žádoucí. Činnost interregionů může být prospěšná i pro oblasti, které přímo neleží na hranicích. Dotázal se premiéra Pitharta, zda je pravda, že mpř. Stráský uvažoval o zrušení Vládního výboru.

Dr. Hradská upřesnila, že mpř. Stráský při svém nástupu do funkce pouze uvažoval o tom, zda Vládní výbor nedupluje práci FMZV a zda by tudíž nestačilo mít protokol. Toto se již vyjasnilo. Ke zřizování pracovních skupin pro spolupráci regionů se zahraničím uvedla, že by měla být zřízena pouze jedna pracovní skupina k jednomu každému zahraničnímu partnerovi a střešní orgán by se měl zaměřit na pomoc pracovním skupinám.

Posl. Vlach uvedl, že pracovní skupiny by měly přenášet spolupráci na celý region (oblasti, které nejsou na hranicích postrádají zahraniční nabídky). Regionální rada přímo v místě by byla rozhodně vhodnější, než střešní orgán v Praze.

Posl. Karych řekl, že bychom měli nejprve v rámci ČR legalizovat regiony (sami je neuznáváme v územně správním zřízení). Domnívá se, že není snahou odbourat hranice, ale najít způsob, jak spolu žít na "zelené hranici".

Posl. Ježek se domnívá, že je třeba najít náhradu za dosud netransformované plánování a řízení rozvoje oblastí. Ke koordinaci zahraniční pomoci by bylo vhodné mít pouze jediné místo v republice, možná i ve státě.

Posl. Vlach k legalizaci regionů v rámci ČNR uvedl, že je dobře, když byl ponechán prostor pro iniciativu zdola.

Posl. Ježek (tech.) - v usnesení ČNR je jasně toto formulováno jako proces.

Posl. Šplíchal řekl, že se domnívá, že sjednocování Evropy a vznik regionů se navzájem kladně ovlivňuje.

Posl. Stieber uvedl, že není možné administrativně zřídit regiony - je to proces, který potřebuje svůj čas.

Posl. Payne se domnívá, že zde došlo ke smíšení koncepce činnosti s regionální politikou, která je sice důležitá, ale není předmětem dnešní diskuse. Základní otázkou při vzniku koncepce zahraničních aktivit jsou finance - pokud v ČNR budeme na něco dávat peníze, budeme mít přehled. Chtěl by vědět, jak toto bude řešit vláda.

Dr. Hradská uvedla, že zaměření Vládního výboru vyplynulo zdola. Byli vyzváni k účasti na PHARE i na neinvestiční zahraniční pomoci. K otázce krajanů - usilují o sjezd krajanů v Praze, kde by se zmapoval současný stav - souvisí s tím i otázka imigrační politiky.

Premiér Pithart shrnul, že z diskuse vlastně vyplynuly oblasti prioritního zájmu. Jsou to otázky, které by měly být důkladně prodiskutovány a zahraniční výbor by k nim měl zaujmout stanovisko:

- oblast střední Evropy (zvážit zda vytvářet subsystém, ujasnit naše vztahy k PR a MR)

- SSSR (ujasnit si naše vztahy jak k SSSR, tak k Rusku, Ukrajině ...)

- Německo (ujasnit a konkretizovat naše vztahy ke starým a novým spolkovým zemím)

- diverzifikace hlavních ekonomických vztahů

- vazby na "širší svět" (naše vztahy k nám velmi nakloněným oblastem jako např. severní Itálie, Katalánsko ...)

- interregionální vztahy

- krajané

- náš pohled na Jugoslávii.

Poté předseda zahraničního výboru ukončil diskusi a zároveň i projednávání tohoto bodu programu a poděkoval premiérovi za účast na jednání.

ad 2 -Prozatimní statut zahraničního výboru ČNR - pokračování

Posl. Štindl konstatoval, že s ohledem na stávající jednací řád není přínosné pokračovat v přípravě statutu zahraničního výboru a navrhoval by proto diskutovat o koncepci zahraniční politiky ČNR.

Posl. Payne obhajoval diskusi nad statutem ZV - neměla by z toho vyplynout změna jednacího řádu, ale usnesení předložené plénu v zájmu zlepšení informačního toku.

Posl. Stiborová uvedla, že zahraniční výbor má své oprávnění vyplývající z jednacího řádu, ale přesto by bylo užitečné stanovit jistá pravidla pro jeho činnost a nechat si je schválit plénem.

Posl. Ježek se domnívá, že je nutné usilovat o to, aby plénum bylo informováno o zahraničních aktivitách vlády. Je také třeba stanovit jasná pravidla na schvalování - financování zahraničních cest.

Posl. Payne je toho názoru, a to by mělo být prvním pravidlem, že pokud něco ČNR neplatí, neměla by to ani schvalovat.

Posl. Ježek navrhuje zmapovat všechny druhy cest, které se mohou vyskytnout a stanovit základní kritéria pro jejich schvalování ev. financování. Je nutné stanovit mez mezi oficiální a neoficiální cestou.

Posl. Karych upozorňuje, že zahraniční výbor cesty neschvaluje, ale pouze doporučuje ke schválení. Jednotlivé výbory se mohou samy rozhodnout, že pořebují vyjet. Znovu připomíná svůj několikrát odmítnutý návrh na rozdělení financí na jednotlivé výbory - vyhli bychom se tím mnoha problémům.

Posl. Payne navrhl, aby se za kritérium využilo stanovení ústavních orgánů - pokud by na zvací nebo zvané straně stál ústavní orgán, jednalo by se o oficiální cestu, která by podléhala schválení a hradila by se (příp.) z prostředků ČNR.

Posl. Štindl navrhuje, aby se tento problém prodiskutoval s ústavně právním výborem. Doporučuje přerušit diskusi a pověřit posl. Janů, aby problém projednala na ÚPV.

ad 3 -Různé

1) K žádosti o přijetí guvernéra státu Iowa dne 13. července 1991: předsedkyně se omluvila. Bylo dohodnuto, že společné přijetí zástupci ČNR a vlády ČR zajistí pí Hradská na vládě. Za ČNR se zúčastní posl. Karych.

2) K nabídce na vyslání jednoho poslance ČNR na mezinárodní sympózium o volebních systémech ve střední Evropě, které se uskuteční v Budapešti ve dnech 30. 7. - 2. 8. 1991 bylo rozhodnuto, že se zúčastní posl. Ježek.

3) Posl. Ježek připomíná, že dosud nebylo rozhodnuto o návštěvě saského parlamentu.

ad 4 - Projednání vládního návrhu, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR návrh na sjednání Protokolu o zrušení Rady vzájemné hospodářské pomoci - tisk FS 698

Zahraniční výbor projednal tento vládní návrh a schválil jej bez připomínek.

Příští schůze zahraničního výboru se uskuteční dne 2. července 1991 ve 14:00 hod. - pozvánku budou rozeslány.

Zapsali: Daniela Bendová

Hynek Krátký

26. 6. 1991

 

Karel Štindl v.r.

Václav Šplíchal v.r.

předseda zahraničního

výboru ověřovatel

 



Přihlásit/registrovat se do ISP