ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

výbor pro obchod a cestovní ruch

Usnesení č. 11

ze dne 29. srpna 1990

 

k vládnímu návrhu zákona České národní rady o obcích (obecní zřízení) - tisk 32 - ve znění pracovního materiálu

Po výkladu a po rozpravě výbor pro obchod a cestovní ruch

I. doporučuje České národní radě, aby předložený vládní návrh zákona schválila s těmito připomínkami:

k § 3 - vypustit poslední větu;

k § 10 - výbor opětovně doporučuje, aby pro rozdělení obce platily stejné zásady jako pro sloučení;

k § 16 odst. 1 - výbor opětovně doporučuje v prvním řádku vypustit - s výjimkou státních orgánů (omezení pravomocí obce je již vyjádřeno v odst. 3);

k § 20 odst. 3 písmeno h) - místo čárky v prvním souvětí užít spojku "a";

k § 28 odst. 3 - slovo orgány nahradit slovem "zastupitelstvem",

- odst. 5 - za slovo obce v posledním řádku udělat yčárku a pokračovat "která dala podnět k osamostatnění".

k § 40 odst. 3 - doporučuje se odstavec rozšířit v tomto smyslu: "Nesejde-li se nadpoloviční většina členů obecního zastupitelstva ani na třetí řádně svolané zasedání obecního zastupitelstva, přechází rozhodovací pravomoc na přítomné členy obecního zastupitelstva".

II. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby s přihlédnutím k uvedeným změnám a změnám navrhovaným ostatními výbory ČNR, které vládní návrh projednaly, vypracovali spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů ČNR společnou zprávu s tím, že bude předložena schůzi České národní rady.

 

Jiří Frkal, v.r.

Josef Šimeček, v.r.

předseda výboru

ověřovatel výboru

 

Připomínky k návrhu zákona ČNR o obcích (obecní zřízení) - tisk 32 - projednané ve výboru pro obchod a cestovní ruch

 

1. Doporučení, aby odkazy v §§ na zvláštní zákon bylo slovo "zvláštní" nahrazeno slovem "samostatný" zákon.

2. Provést úpravu v § 5, a to následovně: obec má právo užívat znak a prapor obce. Jiné orgány a organizace mohou tak učinit jen se souhlasem obecní rady.

3. K § 8 - doporučeno toto znění: obec může osobám udělit čestné občanství obce. Obec může udělovat ceny obce.

4. K § 10 - doporučuje se následující úprava:

k odst. 1 - pro rozdělení obcí platí stejné zásady, jako pro sloučení obcí.

odst. 2 - vypustit, odst. 3 - přečíslovat na odst. 2 a provést tyto úpravy: slovo rozhodnutí nahradit slovem dohoda.

Na konci věty za slovo obce doplnit slova včetně vymezení území.

5. K § 15 písm. g) - nahradit slovo města slovem obce.

6. K § 16 - v odstavci 1 vypustit slova s výjimkou státních orgánů.

7. K § 17 - v případech, kde je uváděno obecně závazné nařízení nahradit slovy "obecně závazné vyhlášky".

8. K § 28 - vypustit celý odstavec 2.

9. K § 31 odst. 2 - formulaci slibu upravit tak, aby odpovídala skutečnosti v době slibu (česká ústava ?)

10. K § 32 - doporučuje se do zákona dopracovat příslušné §§, které by dávaly možnost rozpuštění obecního zastupitelstva referendem a vypsání nových voleb (ztráta důvěry atp.)

11. K § 47 odst. 1 - vypustit poslední větu. V odst. 4 - se doporučuje toto znění: obecní rada se nevolí v těch obcích, kde obecní zastupitelstvo má méně než 10 členů. V těchto obcích plní funkci obecní rady starosta. Počet členů obecní rady nesmí přesahovat 1/3 počtu členů zastupitelstva, nejvýše však 15.

12. K § 51 - v odst. 1 a 2 doplnit na závěr slova "a to i opakovaně".

13. K § 52 - zvýšit pokutu do výše 100 000 Kčs.

14. K § 59 - v odstavci 4 ukončit citaci tečkou místo středníkem a ostatní vypustit.

15. K § 62 odst. 4 písm. b) - název úřad města plně nevysvětluje podstatu druhoinstančního úřadu.

16. K § 63 odst. 1 - ve větě ustanovení tajemníka městského úřadu nahradit slova "předem projednáno s okresním úřadem," slovy "oznámeno okresním úřadům".

17. K § 64 - ukončit znění § tečkou v odst. c) za slovem úřad a ostatní vypustit.

18. K § 66 - odst. 1 a 2 - uvedené znění je nepřijatelné, a proto se doporučuje, aby byl navržen jiný způsob pozastavení nezákonných obecně platných vyhlášek (např. prokuraturou do doby zřízení ústavního soudu). Projednávat tyto záležitosti v ČNR by bylo neúměrné zatěžování tohoto orgánu.

19. Dále doporučuje za § 74 zařadit nový § 75 ve smyslu předaného dodatku k navrhovanému zákonu a další §§ číselně posunout.

 

K podstatným nedostatkům návrhu zákona patří zejména to, že není zabezpečena potřebná finanční samostatnost obcí.



Přihlásit/registrovat se do ISP