ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
výbor pro obchod a cestovní ruch
Usnesení č. 11
ze dne 29. srpna 1990
k vládnímu návrhu zákona České národní rady o obcích (obecní zřízení) - tisk 32 - ve znění pracovního materiálu
Po výkladu a po rozpravě výbor pro obchod a cestovní ruch
I. doporučuje České národní radě, aby předložený vládní návrh zákona schválila s těmito připomínkami:
k § 3 - vypustit poslední větu;
k § 10 - výbor opětovně doporučuje, aby pro rozdělení obce platily stejné zásady jako pro sloučení;
k § 16 odst. 1 - výbor opětovně doporučuje v prvním řádku vypustit - s výjimkou státních orgánů (omezení pravomocí obce je již vyjádřeno v odst. 3);
k § 20 odst. 3 písmeno h) - místo čárky v prvním souvětí užít spojku "a";
k § 28 odst. 3 - slovo orgány nahradit slovem "zastupitelstvem",
- odst. 5 - za slovo obce v posledním řádku udělat yčárku a pokračovat "která dala podnět k osamostatnění".
k § 40 odst. 3 - doporučuje se odstavec rozšířit v tomto smyslu: "Nesejde-li se nadpoloviční většina členů obecního zastupitelstva ani na třetí řádně svolané zasedání obecního zastupitelstva, přechází rozhodovací pravomoc na přítomné členy obecního zastupitelstva".
II. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby s přihlédnutím k uvedeným změnám a změnám navrhovaným ostatními výbory ČNR, které vládní návrh projednaly, vypracovali spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů ČNR společnou zprávu s tím, že bude předložena schůzi České národní rady.
Jiří Frkal, v.r. |
Josef Šimeček, v.r. |
předseda výboru |
ověřovatel výboru |
Připomínky k návrhu zákona ČNR o obcích (obecní zřízení) - tisk 32 - projednané ve výboru pro obchod a cestovní ruch
1. Doporučení, aby odkazy v §§ na zvláštní zákon bylo slovo "zvláštní" nahrazeno slovem "samostatný" zákon.
2. Provést úpravu v § 5, a to následovně: obec má právo užívat znak a prapor obce. Jiné orgány a organizace mohou tak učinit jen se souhlasem obecní rady.
3. K § 8 - doporučeno toto znění: obec může osobám udělit čestné občanství obce. Obec může udělovat ceny obce.
4. K § 10 - doporučuje se následující úprava:
k odst. 1 - pro rozdělení obcí platí stejné zásady, jako pro sloučení obcí.
odst. 2 - vypustit, odst. 3 - přečíslovat na odst. 2 a provést tyto úpravy: slovo rozhodnutí nahradit slovem dohoda.
Na konci věty za slovo obce doplnit slova včetně vymezení území.
5. K § 15 písm. g) - nahradit slovo města slovem obce.
6. K § 16 - v odstavci 1 vypustit slova s výjimkou státních orgánů.
7. K § 17 - v případech, kde je uváděno obecně závazné nařízení nahradit slovy "obecně závazné vyhlášky".
8. K § 28 - vypustit celý odstavec 2.
9. K § 31 odst. 2 - formulaci slibu upravit tak, aby odpovídala skutečnosti v době slibu (česká ústava ?)
10. K § 32 - doporučuje se do zákona dopracovat příslušné §§, které by dávaly možnost rozpuštění obecního zastupitelstva referendem a vypsání nových voleb (ztráta důvěry atp.)
11. K § 47 odst. 1 - vypustit poslední větu. V odst. 4 - se doporučuje toto znění: obecní rada se nevolí v těch obcích, kde obecní zastupitelstvo má méně než 10 členů. V těchto obcích plní funkci obecní rady starosta. Počet členů obecní rady nesmí přesahovat 1/3 počtu členů zastupitelstva, nejvýše však 15.
12. K § 51 - v odst. 1 a 2 doplnit na závěr slova "a to i opakovaně".
13. K § 52 - zvýšit pokutu do výše 100 000 Kčs.
14. K § 59 - v odstavci 4 ukončit citaci tečkou místo středníkem a ostatní vypustit.
15. K § 62 odst. 4 písm. b) - název úřad města plně nevysvětluje podstatu druhoinstančního úřadu.
16. K § 63 odst. 1 - ve větě ustanovení tajemníka městského úřadu nahradit slova "předem projednáno s okresním úřadem," slovy "oznámeno okresním úřadům".
17. K § 64 - ukončit znění § tečkou v odst. c) za slovem úřad a ostatní vypustit.
18. K § 66 - odst. 1 a 2 - uvedené znění je nepřijatelné, a proto se doporučuje, aby byl navržen jiný způsob pozastavení nezákonných obecně platných vyhlášek (např. prokuraturou do doby zřízení ústavního soudu). Projednávat tyto záležitosti v ČNR by bylo neúměrné zatěžování tohoto orgánu.
19. Dále doporučuje za § 74 zařadit nový § 75 ve smyslu předaného dodatku k navrhovanému zákonu a další §§ číselně posunout.
K podstatným nedostatkům návrhu zákona patří zejména to, že není zabezpečena potřebná finanční samostatnost obcí.