Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, RNDr. Václav EXNER, CSc., PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, ing. Antonín MAREK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Ivo PALKOSKA, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, Michal SEDLÁČEK, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | 23.4. posl. RNDr. Václav EXNER, CSc. |
24.4. posl. RNDr. Václav EXNER, CSc., a JUDr. Ivana JANŮ | |
po všechny dny: posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ |
Hosté:
-JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ, CSc. - náměstek ministra vnitra ČR
-JUDr. Jiří NOVÁK - ministr spravedlnosti ČR
-ing. Arnošt CULÍK - náměstek ministra financí ČR
-JUDr. Vlastislav ŠMOLCNOP - náměstek ministra práce a sociálních věcí ČR
-ing. Jaromír STIBIC, CSc. - poslanec ČNR (NHV)
-Josef VESELÝ - poslanec ČNR (NHV)
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 11.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Od 14.00 hod. schůzi řídila ověřovatelka
výboru posl. JUDr. Ivana JANŮ.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona ČNR č. 439/1991 Sb., zákona ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona ČNR č. 553/1991 Sb. (tisk 673)
2.Návrh ústavně právních výborů Federálního shromáždění na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů k vládnímu návrhu zákona o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem (tisky FS 1470 a 1404)
3.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk 676)
4.Návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona, kterým se doplňuje zákon č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, a zákona č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta ČSFR (tisk FS 1454)
5.Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 8. ledna 1992 č. 14 (3. etapa)
6.Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 12. února 1992 č. 94 (4. a 5. etapa)
7.Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 26. února 1992 č. 133 (6. a 7. etapa)
8.Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 18. března 1992 č. 190 (9. etapa)
9.Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 25. března 1992 č. 205 (10. etapa)
10.Vládní návrh zákona ČNR o správě daní a poplatků (tisk 691)
11.Vládní návrh zákona ČNR o dani z nemovitostí (tisk 659)
12.Návrh poslance SN FS Rostislava Senjuka na změnu a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (tisk FS 1507)
13.Vládní návrh zákona
ČNR o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí (tisk 660)
14.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů ČR na úseku zaměstnanosti, ve znění zákona ČNR č. 64/1991 Sb. (tisk 741)
15.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se doplňuje zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí (tisk 690)
16.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 500/1990 Sb., o působností orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákona ČNR č. 438/1991 Sb., a zákon ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů (tisk 693)
17.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o hospodářské komoře (tisk 484) a vládní návrh zákona ČNR o Hospodářské komoře (tisk 666)
18.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona ČNR č. 439/1991 Sb., zákona ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona ČNR č. 553/1991 Sb. (tisk 673)
19.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk 676)
20.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění
zákona ČNR č. 439/1991 Sb., zákona
ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona ČNR č.
553/1991 Sb. (tisk 673) odůvodnil náměstek
ministra vnitra České republiky JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ,
CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Ján KADLEC.
Po rozpravě výbor přerušil
projednávání tohoto bodu.
Po odůvodnění náměstka
ministra vnitra České republiky JUDr. Pavla Zářeckého,
CSc., zpravodajské zprávě posl. Jána
Kadlece a po rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušil projednávání
tohoto bodu.
K bodu 2:
Výbor se seznámil s návrhem
ústavně právních výborů
Federálního shromáždění
na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
k vládnímu návrhu zákona o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem (tisky FS 1470 a 1404).
Po rozpravě doporučil Federálnímu
shromáždění, aby navrhované změny
v § 2 odst. 3 a § 3 odst. 1 návrhu nebyly promítnuty
do konečného znění zákona.
Podle navrhovaného znění § 3 odst. 1
jde o konzervování dosavadního stavu, kdy
státní notář smlouvu o převodu
nemovitostí či jinou smlouvu sám napsal a
poté ji sám z moci úřední bez
jakékoliv kontroly registroval. Podle navrhovaného
znění § 2 odst. 3 by časově bylo
dříve právo do katastru vloženo a teprve
poté by o návrhu bylo rozhodnuto (z 15 přítomných
poslanců 9 hlasovalo pro a 1 proti).
Ústavně právní
výbor ČNR po seznámení s návrhem
ústavně právních výborů
FS ČSFR (tisk FS 1470) na usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů k vládnímu
návrhu zákona o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem
(tisk 1404)
doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby navrhované změny
v § 2 odst. 3 a § 3 odst. 1 návrhu nebyly promítnuty
do konečného znění zákona.
Podle navrhovaného znění § 3 odst. 1
jde o konzervování dosavadního stavu, kdy
státní notář smlouvu o převodu
nemovitostí či jinou smlouvu sám napsal a
poté ji sám z moci úřední bez
jakékoliv kontroly registroval. Podle navrhovaného
znění § 2 odst. 3 by časově bylo
dříve právo do katastru vloženo a teprve
poté by o návrhu bylo rozhodnuto.
K bodu 3:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících (tisk 676) odůvodnil
náměstek ministra vnitra České republiky
JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Ján KADLEC.
Po rozpravě výbor přerušil
projednávání tohoto bodu.
Po odůvodnění náměstka
ministra vnitra České republiky JUDr. Pavla Zářeckého,
CSc., zpravodajské zprávě posl. Jána
Kadlece a po rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušil projednávání
tohoto bodu.
K bodu 4:
Úvodní slovo k návrhu
skupiny poslanců Federálního shromáždění
na vydání zákona, kterým se doplňuje
zákon č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu
Federálního shromáždění,
a zákona č. 135/1991 Sb., o Kanceláři
prezidenta ČSFR (tisk FS 1454) přednesl posl. JUDr.
Miloslav VÝBORNÝ.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
(z 10 přítomných poslanců 9 hlasovalo
pro a 1 se zdržel).
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem,
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, kterou předsedkyně České
národní rady zašle předsedovi Federálního
shromáždění.
K bodům 5, 6, 7 a 8:
Zpravodajka posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
informovala výbor o výsledku lustrací a zpráv
z obecních zastupitelstev k návrhům na jmenování
soudců k soudům České republiky předsednictvem
ČNR (3. etapa, 4. a 5. etapa, 6. a 7. etapa, 9. etapa).
Po rozpravě výbor doporučil
předsednictvu České národní
rady, aby jmenovalo soudce, u kterých byly výsledky
lustrací negativní, k soudům České
republiky.
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje předsednictvu
České národní rady, aby přijalo
toto usnesení:
Předsednictvo České
národní rady
jmenuje podle § 38 zákona č.
335/1991 Sb., o soudech a soudcích, tyto soudce k soudům
České republiky:
D.soudci navrhovaní ke jmenování do funkce podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb.
1.JUDr. Jaroslav Hrabálek, nar. 8.10.1949
(krajský soud v Ústí nad Labem).".
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje předsednictvu
České národní rady, aby přijalo
toto usnesení:
Předsednictvo České
národní rady
jmenuje podle § 38 zákona č.
335/1991 Sb., o soudech a soudcích tyto soudce k soudům
České republiky:
D.soudci, navrhovaní ke jmenování do funkce podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb.
1.JUDr. Marie Tesařová,
nar. 12.8.1955 (okresní soud v Mostě),
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje předsednictvu
České národní rady, aby přijalo
toto usnesení:
Předsednictvo České
národní rady
jmenuje podle § 38 zákona č.
335/1991 Sb., o soudech a soudcích tyto soudce k soudům
České republiky:
C.soudci, navrhovaní ke jmenování do funkce podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb.
1.JUDr. Zdeňka Jungvirtová, nar. 31.7.1953 (okresní soud v Lounech),
2.JUDr. Eva Nykodýmová, nar. 25.2.1953 (obvodní soud pro Prahu 1),
3.JUDr. Marie Večeřová,
nar. 4.2.1949 (krajský soud v Brně).".
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje předsednictvu
České národní rady, aby přijalo
toto usnesení:
Předsednictvo České
národní rady
jmenuje podle § 38 zákona č.
335/1991 Sb., o soudech a soudcích tyto soudce k soudům
České republiky:
A.justiční čekatelé
1.JUDr. Pavla Augustinová, nar. 4.9.1962 (obvodní soud pro Prahu 10),
2.JUDr. Beno Jeřábek, nar. 5.2.1966 (obvodní soud pro Prahu 4),
3.JUDr. Alena Míková, nar. 19.5.1964 (obvodní soud pro Prahu 4),
4.JUDr. Irena Paterová, nar. 22.7.1954 (okresní soud Plzeň-město),
5.JUDr. Jana Puchingerová, nar. 17.4.1953 (obvodní soud pro Prahu 6),
6.JUDr. Květuše Voráčková,
nar. 26.3.1952 (obvodní soud pro Prahu 5),
B.bývalí soudci, kteří se do justice vracejí
1.JUDr. Irena Čepková, nar. 8.1.1962 (obvodní soud pro Prahu 3),
2.JUDr. Jitka Sowová, nar. 17.6.1950
(obvodní soud pro Prahu 5),
C.kandidátka z řad právníků z praxe
1.JUDr. Helena Svobodová, nar. 26.5.1958
(obvodní soud pro Prahu 9),
D.soudci, navrhovaní ke jmenování do funkce podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb.
1.JUDr. Pavel Benda, nar. 26.8.1962 (obvodní soud pro Prahu 3),
2.JUDr. Blanka Bendová, nar. 16.5.1964 (obvodní soud pro Prahu 8),
3.JUDr. Olga Bokotejová, nar. 21.1.1951 (obvodní soud pro Prahu 10),
4.JUDr. Vojtěch Brhel, nar. 11.4.1956 (krajský soud v Ostravě),
5.JUDr. Jana Červinková, nar. 29.8.1946 (obvodní soud pro Prahu 8),
6.JUDr. Miluše Čižmárová, nar. 15.9.1941 (Nejvyšší soud České republiky),
7.JUDr. Jitka Denemarková, nar. 25.12.1964 (obvodní soud pro Prahu 10),
8.JUDr. Jiří Doležílek, nar. 17.7.1963 (krajský soud v Ostravě),
9.JUDr. Pavel Dolinek, nar. 11.7.1951 (krajský soud v Ostravě),
10.JUDr. Čestmír Duda, nar. 7.4.1952 (krajský soud v Ostravě),
11.Alexandra Erbanová, nar. 3.9.1950 (krajský soud v Ostravě),
12.JUDr. Robert Fremr, nar. 8.11.1957 (Nejvyšší soud České republiky),
13.JUDr. Libuše Fritzová, nar. 28.9.1946 (obvodní soud pro Prahu 1),
14.mgr. Jiří Glet, nar. 11.5.1951 (okresní soud ve Vsetíně),
15.JUDr. Roman Hais, nar. 13.8.1964 (městský soud v Brně),
16.JUDr. Jiří Hanzelka, nar. 26.6.1961 (okresní soud v Novém Jičíně),
17.JUDr. Oleg Havránek, nar. 10.12.1953 (okresní soud v Nymburce),
18.JUDr. Eva Holasová, nar. 18.1.1962 (okresní soud v Nymburce),
19.JUDr. Aleš Holík, nar. 17.4.1964 (okresní soud v Pardubicích),
20.JUDr. Jiřina Horáčková, nar. 17.10.1955 (obvodní soud pro Prahu 10),
21.JUDr. Jan Horák, nar. 12.1.1955 (krajský soud v Ostravě),
22.Vlastimil Hrabovský, nar. 15.10.1959 (krajský soud v Ostravě),
23.JUDr. Miroslava Hrehorová, nar. 20.1.1950 (obvodní soud pro Prahu 8),
24.JUDr. Alena Hudcová, nar. 5.12.1961 (okresní soud v Šumperku),
25.JUDr. Alena Huňáčková, nar. 29.12.1949 (obvodní soud pro Prahu 1),
26.JUDr. Jan Chowaniec, nar. 1.3.1953 (okresní soud v Karviné),
27.JUDr. Blanka Chvojová, nar. 6.7.1956 (obvodní soud pro Prahu 10),
28.JUDr. Jana Jirmářová, nar. 15.2.1962 (obvodní soud pro Prahu 10),
29.JUDr. Jiřina Jislová, nar. 22.3.1952 (obvodní soud pro Prahu 1),
30.Ivana Kalinová, nar. 6.1.1953 (městský soud v Brně),
31.JUDr. Hana Klasová, nar. 24.11.1959 (okresní soud v Rakovníku),
32.JUDr. Marie Kloudová, nar. 2.11.1937 (obvodní soud Prahu 10),
33.JUDr. Jarmila Kolářová,nar. 9.7.1952 (krajský soud v Ostravě),
34.JUDr. Ludmila Kopalová, nar. 6.8.1957 (okresní soud v Novém Jičíně),
35.JUDr. Dana Kostková, nar. 9.4.1956 (okresní soud v Příbrami),
36.JUDr. Radomír Koudela, nar. 24.2.1964 (okresní soud ve Vsetíně),
37.JUDr. Ivan Kratochvíl, nar. 2.2.1951 (obvodní soud pro Prahu 1),
38.Ludmila Kratochvílová, nar. 29.12.1940 (okresní soud v Pardubicích),
39.mgr. Otakar Krupička, nar. 16.5.1944 (krajský soud v Ostravě),
40.Jaroslava Kuběnová, nar. 14.11.1954 (okresní soud v Pardubicích),
41.JUDr. Lenka Kymličková, nar. 18.12.1957 (obvodní soud pro Prahu 4),
42.JUDr. Jaroslava Lajpertová, nar. 18.12.1954 (okresní soud v Rakovníku),
43.JUDr. Martin Litvan, nar. 23.1.1963 (městský soud v Praze),
44.JUDr. Libor Losa, nar. 3.7.1959 (městský soud v Brně),
45.JUDr. Jaroslav Málek, nar. 27.4.1957 (krajský soud v Ostravě),
46.JUDr. Alena Matochová, nar. 6.8.1959 (okresní soud ve Vsetíně),
47.JUDr. Jiří Pácal, nar. 7.6.1957 (krajský soud v Praze),
48.JUDr. Richard Petrásek, nar. 30.5.1959 (obvodní soud pro Prahu 10),
49.JUDr. Blanka Petrásková, nar. 19.7.1952 (obvodní soud pro Prahu 8),
50.JUDr. Jaroslava Pokorná, nar. 11.12.1961 (obvodní soud pro Prahu 10),
51.JUDr. Jaroslav Přibyl, nar. 25.9.1949 (okresní soud v Sokolově),
52.Eva Přibylová, nar. 3.3.1941 (okresní soud v Sokolově),
53.mgr. Věra Rudolfová, nar. 13.6.1945 (okresní soud v Chebu),
54.JUDr. Irena Sekavová, nar. 15.6.1964 (okresní soud pro Praha-východ),
55.Marie Sinevičová, nar. 13.9.1945 (obvodní soud pro Prahu 1),
56.JUDr. Jiří Skoupý, nar. 22.8.1957 (okresní soud v Karlových Varech),
57.JUDr. Dana Soukupová, nar. 7.6.1957 (okresní soud v Šumperku),
58.JUDr. Miroslav Stoklasa, nar. 20.1.1961 (obvodní soud pro Prahu 10),
59.JUDr. Věra Sýkorová, nar. 30.3.1953 (obvodní soud pro Prahu 1),
60.JUDr. Bohumila Šeuerová, nar. 13.4.1950 (okresní soud v Šumperku),
61.JUDr. Jiřina Šimková, nar. 29.4.1947 (obvodní soud pro Prahu 7),
62.JUDr. Martina Škodová, nar. 25.9.1952 (obvodní soud pro Prahu 1),
63.JUDr. Helena Šlaufová, nar. 27.6.1953 (obvodní soud pro Prahu 10),
64.JUDr. Eva Švecová, nar. 20.3.1964 (okresní soud ve Vsetíně),
65.JUDr. Karla Trávníčková, nar. 24.4.1960 (okresní soud ve Vsetíně),
66.JUDr. Miroslava Trčková,nar. 22.6.1960 (obvodní soud pro Prahu 10),
67.JUDr. Zina Uhlířová, nar. 31.8.1953 (okresní soud v Jihlavě),
68.JUDr. Naděžda Václavíková, nar. 13.6.1951 (obvodní soud pro Prahu 1),
69.JUDr. Martin Valehrach, nar. 21.10.1960 (obvodní soud pro Prahu 8),
70.JUDr. Radka Válková, nar. 1.12.1960 (okresní soud v Novém Jičíně),
71.JUDr. Anna Vandáková, nar. 6.10.1962 (obvodní soud pro Prahu 8),
72.JUDr. Václav Vaněček, nar. 23.1.1935 (okresní soud v Novém Jičíně),
73.JUDr. Libor Vávra, nar. 17.10.1963 (obvodní soud pro Prahu 10),
74.JUDr. Lenka Vítková, nar. 26.4.1954 (okresní soud v Kutné Hoře),
75.JUDr. Zdeňka Vlasáková, nar. 28.9.1949 (obvodní soud pro Prahu 7),
76.JUDr. Romana Vostrejšová, nar. 28.1.1947 (obvodní soud pro Prahu 3),
77.JUDr. Karel Vrzáň, nar. 6.6.1945 (Nejvyšší soud České republiky),
78.JUDr. Eva Zárubová, nar. 10.5.1950 (obvodní soud pro Prahu 10),
79.JUDr. Pavel Zelenka, nar. 27.7.1956 (okresní
soud v Sokolově).".
K bodu 9:
Návrh na jmenování
soudců k soudům České republiky předsednictvem
ČNR na základě usnesení vlády
České republiky ze dne 25. března 1992 č.
205 (10. etapa) odůvodnil ministr spravedlnosti České
republiky JUDr. Jiří NOVÁK.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.
Výbor doporučil, aby soudci
uvedení v oddíle A - justiční čekatelé,
v oddíle B - soudci navrhovaní ke jmenování
do funkce podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona
č. 335/1991 Sb., s výjimkou JUDr. Zuzany Kolářové,
JUDr. Marcely Kolibové a JUDr. Růženy Trojanové,
které svůj souhlas s kandidaturou vzali zpět
a JUDr. Miroslava Kostkuby, JUDr. Zdeňka Novotného
a JUDr. Otakara Pochmona, ke kterým se výbor ještě
vrátí, byli jmenovaní do funkce soudce k
soudům České republiky pokud výsledky
jejich lustrací budou negativní a zprávy
z obecních zastupitelstev nepřinesou zpochybňující
údaje.
Po úvodním slově ministra
spravedlnosti České republiky JUDr. Jiřího
Nováka, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje, aby soudci uvedení
-v oddíle A - justiční čekatelé,
-v oddíle B - soudci navrhovaní ke jmenování do funkce podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb., s výjimkou
a)-JUDr. Zuzana Kolářová,
-JUDr. Marcela Kolibová,
-JUDr. Růžena Trojanová,
které svůj souhlas s kandidaturou vzali zpět,
b) -JUDr. Miroslav Kostkuba,
-JUDr. Zdeněk Novotný,
-JUDr. Otakar Pochmon,
ke kterým se výbor ještě vrátí
byli jmenovaní do funkce soudce k
soudům České republiky pokud výsledky
jejich lustrací budou negativní a zprávy
z obecních zastupitelstev nepřinesou zpochybňující
údaje,
II.zmocňuje předsedu
výboru JUDr. Miloslava Výborného, místopředsedu
výboru JUDr. Ivo Palkosku a zpravodajku výboru JUDr.
Annu Röschovou, aby o výsledku lustrací informovali
ústavně právní výbor.
K bodu 10:
Vládní návrh zákona
ČNR o správě daní a poplatků
(tisk 691) odůvodnil náměstek ministra financí
České republiky ing. Arnošt CULÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Ivo PALKOSKA.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s vládním návrhem s připomínkami
k § 1, 2, 4, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 24, 25, 16,
29, 32, 33, 34, 36, 37, 39, 41, 45, 56, 59, 60, 61, 62, 63, 69,
70, 71, 80, 81, 84, 85, 87, 89, 96, 99, 100, 101 a 103 (z 11 přítomných
poslanců 10 hlasovalo pro a 1 se zdržel.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí České republiky ing. Arnošta
Culíka, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Ivo Palkosky a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
obecně
připojit na závěr zákona
obsah (bude přílohou tohoto usnesení),
k § 1 odst. 3
vypustit slova "vymezené daňovými
předpisy",
k § 2 odst. 2
slova "které je" nahradit
slovy "které daňové subjekty",
k § 2 odst. 5
slova "v tajnosti vše" nahradit
slovy "mlčenlivost o všem",
k § 4 odst. 4
slova "podle odstavce 1 a 2" nahradit
slovy "podle odstavců 1 až 3"
k § 4 odst. 7
vypustit slovo "předmětná",
k § 4 odst. 8 písm. b)
za slova "nabývají-li
se" vložit slovo "současně",
k § 8 odst. 2
druhou větu upravit takto: "Osobou
blízkou se rozumí pro účely tohoto
zákona manžel, ...",
k § 8 odst. 3
za slova "zákonem uloženou"
vložit slova "a nebo zákonem uznanou",
k § 10 odst. 3
druhá věta zní: "V
téže věci může mít současně
jen jednoho zástupce.",
k § 11 odst. 1
závěr upravit takto: "...
se zájmy zastupovaného nebo ke střetu zájmů
daňových subjektů v daňových
věcech zastupovaných týmž zástupcem"
k § 11 odst. 2
-za slova "nebo komerční právník" vložit slova "(dále jen "daňový poradce")",
-tuto legislativní zkratku je třeba
promítnout do dalších ustanovení,
k § 11 odst. 3
vypustit slova "advokát nebo
komerční právník",
k § 12 odst. 5
v závěru vypustit slova "jen
pokud si tak daňový subjekt výslovně
ihned po zahájení ústního jednání
vyhradí",
k § 14 odst. 13
slova "§ 62" nahradit slovy
"§ 59",
k § 15 odst. 3
v závěru vypustit slova "bez
náhrady nákladů na tato vyhotovení",
k § 15 odst. 6
slova "odst. 4" nahradit slovy
"odst. 7",
k § 16 odst. 2 písm. f)
za slova "i obydlí" vložit
slova "a dopravních prostředků"
a v dalším textu vypustit slova "dopravních
prostředků a",
k § 17 odst. 1
vypustit slova "advokát nebo
komerční právník",
k § 17 odst. 10
vypustit slova "advokát nebo
komerční právník",
k § 17 odst. 11
vypustit slova "9 a",
k § 19 odst. 1
v závěru doplnit slova "pokud
není ustanoven zástupce podle § 10 odst. 2,",
k § 24
-v nadpise slovo "tajemství" nahradit slovem "mlčenlivost",
-tuto změnu promítnout do
ostatních ustanovení,
k § 24 odst. 7
-vypustit první větu,
-ve druhé větě vypustit
slovo "též",
za § 24 vložit nový § 25 tohoto znění:
(1) Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost (§ 24), pokud nejde o čin přísněji trestný, za nějž lze pracovníkovi správce daně, popřípadě třetí osobě, která byla jakkoliv účastna na daňovém řízení, uložit pokutu až do výše 250 000 Kčs.
(2) Pokutu ukládá příslušné finanční ředitelství; porušil-li povinnost mlčenlivosti pracovník finančního ředitelství nebo ústředního orgánu státní správy ukládá pokuty ministerstvo.
(3) Uložením pokuty nejsou dotčena
ustanovení zvláštních předpisů
o náhradě škody.",
ostatní paragrafy přečíslovat,
k § 25 odst. 6
závěr první věty
upravit takto: "... rozhodne vedoucí pracovník
správce daně."
§ 26 odst. 1 písm. b) zní:
"b) je právním nástupcem
stát",
k § 29 odst. 2 písm. a)
-slova "a ušlé mzdy" nahradit slovy "a ušlého výdělku",
-toto promítnout do ostatních
ustanovení,
k § 32 odst. 1
v závěru doplnit slova "nebo
po dni, kdy začne provozovat nepodnikatelskou samostatnou
výdělečnou činnost.",
k § 32 odst. 3
na začátek druhé věty
vložit slovo "Zpravidla",
k § 32 odst. 14
-vypustit,
-ostatní odstavce přečíslovat,
k § 33 odst. 3
na závěr doplnit slova "pokud
zvláštní zákony nestanoví jinak",
k § 33 odst. 4
na závěr doplnit slova "pokud
zvláštní zákony nestanoví jinak",
k § 34 odst. 3
slovo "nelze" nahradit slovem
"lze",
k § 36 odst. 4
slova "§ 71" nahradit slovy
"§ 67",
§ 37 odst. 5 zní:
"(5) Opravné prostředky
proti rozhodnutí podle odst. 4 nemají odkladného
účinku."
k § 37 odst. 11
na závěr doplnit slova: "ledaže
by rozhodnutí o pozastavení činnosti nenabylo
právní moci, nebo bylo zrušeno",
k § 39 odst. 2
první větu upravit takto:
"... ministerstvem nebo na počítačových
sestavách, které mají údaje, obsah
i uspořádání údajů zcela
totožné s tiskopisem vydaným ministerstvem.",
k § 39 odst. 3
v poslední větě za
slova:"daňový poradce" vložit slova
"zemře, nebo zanikne",
k § 39 odst. 7
-slova "České republiky" nahradit slovem "stát",
-druhou větu vypustit,
-slova "Českou republiku" nahradit slovem "stát",
-předposlední dvě věty
znějí: "Zmocněnec ustanovený
správcem daně podá přiznání
do tří měsíců po svém
ustanovení. Správce daně může
lhůtu tří měsíců na
žádost právního nástupce nebo
zmocněnce prodloužit.",
k § 39 odst. 11
-vypustit,
-ostatní odstavce přečíslovat,
k § 41 odst. 4
-slova "se sídlem v cizině"
nahradit slovy "se sídlem mimo území
České republiky",
k § 41 odst. 8
na závěr doplnit větu:
"Při nižších částkách
je přiznání dobrovolné.",
k § 45 odst. 5
-vypustit,
-ostatní odstavce přečíslovat,
k § 56 odst. 5
na závěr doplnit slova "nebo
že již bylo zaplaceno"
k § 59 odst. 6
-v první větě za slova "140 %" vložit slovo "roční",
-závěr první věty
upravit takto: "... první den každého
kalendářního čtvrtletí, po
které posečkání daně trvá.",
k § 60 odst. 1 písm. a)
upravit takto: "... uskutečněno
odepsání z účtu...",
k § 61 odst. 5
slova "na doklady" nahradit slovy
"podle dokladů",
k § 61 odst. 10
slova "může upravit"
nahradit slovem "upraví",
k § 62 odst. 2
v první větě za slovo
"včetně" vložit slova "a to",
k § 63 odst. 4
na konci slovo "osvobozen" nahradit
slovem "osvobozena",
k § 63 odst. 6
-slovo "jen" nahradit slovem "jej",
-závěr upravit takto: "...
dlužníkovi úrok z přeplatku ve výši
140 % roční diskontní úrokové
sazby Státní banky Československé
platné první den každého kalendářního
čtvrtletí za dobu, po kterou přeplatek trvá.",
k § 69 odst. 5
slovo "získaného"
nahradit slovem "zajištěného",
k § 70 odst. 3
zaměnit pořadí druhé
a třetí věty,
§ 71 odst. 1 zní:
"(1) K zajištění
daňové pohledávky a jejího příslušenství
vzniká podle tohoto zákona zástavní
právo k věcem popřípadě pohledávkám
daňového dlužníka nebo ručitele.
Rozhodnutí správce daně o tom, na které
věci popřípadě pohledávky daňového
dlužníka nebo ručitele se zástavní
právo vztahuje, se doručí daňovému
dlužníku nebo ručiteli, který se proti
němu může odvolat ve lhůtě 15
dnů ode dne doručení. Toto odvolání
nemá odkladný účinek.",
k § 71 odst. 4
vypustit,
k § 80 odst. 1
za slovo "vydaných" vložit
slova "obecně závazným právním
předpisem",
k § 81 odst. 3
začátek upravit takto: "(3)
Pobíral-li poplatník ve zdaňovacím
období ...",
k § 84 odst. 4
začátek upravit takto: "(4)
Neprokáže-li poplatník skutečnosti rozhodné
pro uznání nezdanitelných částek
...",
k § 85 odst. 1 písm. a)
v první větě vypustit
slova "jde-li o manželku, nezletilé děti
(vlastní, osvojené, dítě v péči,
která nahrazuje péči rodičů)",
k § 87 odst. 1
vypustit slova "s neomezenou daňovou
povinností",
k § 89 odst. 6
-slova "podle odstavce 6" nahradit slovy "podle odstavce 5",
-poslední větu upravit takto:
"Proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání;
toto odvolání nemá odkladný účinek.",
k § 96 odst. 1
za slovem "použije" vložit
čárku,
k § 99
pomlčku nahradit "§"
a doplnit slova "§ 80 odst. 1",
k § 100
začátek upravit takto: "Tento
zákon ...",
k § 101
-dosavadní text označit jako odstavec 1 a začátek upravit takto: "(1) Tento zákon ...",
-vložit nový odst. 2 tohoto
znění: "(2) Výše penále,
přirážek, pokut a dalších sankcí
nesmí přesáhnout částky, které
by bylo možno uložit podle dřívějších
předpisů vedle zrušené daně.",
k § 103 odst. 2
-slovo "vyhláškou" nahradit slovy "obecně závazným právním předpisem",
-slovo "kde" nahradit slovem "kterým",
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
České národní rady.
K bodu 11:
Na návrh poslance Marka BENDY a po
rozpravě výbor revokoval své usnesení
č. 676 ze dne 7. dubna 1992 k vládnímu návrhu
zákona ČNR o dani z nemovitostí (tisk 659)
- v § 5 odst. 1 slova "31. prosince 1992" nahradit
slovy "1. ledna 1993" (z 10 přítomných
poslanců 9 hlasovalo pro a 1 se zdržel).
Na návrh poslance Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.revokoval své usnesení č.
676 ze dne 7. dubna 1992,
II.v § 5 odst. 1 slova "31. prosince
1992" nahradit slovy "1. ledna 1993".
K bodu 12:
Zpravodajskou zprávu k návrhu
poslance Sněmovny národů Federálního
shromáždění Rostislava Senjuka na změnu
a doplnění zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (tisk FS 1507)
přednesl posl. Marek BENDA.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
(z 9 přítomných poslanců 8 hlasovalo
pro a 1 se zdržel).
Po zpravodajské zprávě
posl. Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem,
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, kterou předsedkyně České
národní rady zašle předsedovi Federálního
shromáždění.
K bodu 13:
Na návrh poslankyně JUDr.
Anny RÖSCHOVÉ výbor revokoval své usnesení
č. 675 ze dne 7. dubna 1992 k vládnímu návrh
zákona ČNR o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí (tisk 660) - v §
4 odst. 2 vypustit slovo "platná" (z 10 přítomných
poslanců 6 hlasovalo pro a 4 se zdrželi).
Na návrh poslankyně JUDr.
Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.revokoval své usnesení č.
675 ze dne 7. dubna 1992,
II.v § 4 odst. 2 vypustit slovo "platná".
K bodu 14:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti
a působnosti orgánů ČR na úseku
zaměstnanosti, ve znění zákona ČNR
č. 64/1991 Sb. (tisk 741) odůvodnil náměstek
ministra práce a sociálních věcí
České republiky JUDr. Vlastislav ŠMOLCNOP.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s vládním návrhem s připomínkou
k čl. II (z 9 přítomných poslanců
9 hlasovalo pro).
Po odůvodnění náměstka
ministra práce a sociálních věcí
České republiky JUDr. Vlastislava Šmolcnopa,
zpravodajské zprávě posl. JUDr. Leonarda
Danneberga a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s touto připomínkou:
čl. II zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. června 1992.",
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
České národní rady.
K bodu 15:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na vydání zákona ČNR, kterým
se doplňuje zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu
některých věcí z majetku České
republiky do vlastnictví obcí (tisk 690) odůvodnil
člen návrhové skupiny poslanců ing.
Jaromír STIBIC, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA.
Po rozpravě výbor přerušil
projednávání tohoto bodu, protože nejsou
vyjasněny dopady do majetkoprávních vztahů
obcí (z 9 přítomných poslanců
7 hlasovalo pro a 2 se zdrželi).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Jaromíra
Stibice, CSc., zpravodajské zprávě posl.
Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušil projednávání
tohoto bodu, protože nejsou vyjasněny dopady do majetkoprávních
vztahů obcí.
K bodu 16:
Zpravodajskou zprávu k vládnímu
návrhu zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 500/1990 Sb.,
o působností orgánů České
republiky ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, ve znění
zákona ČNR č. 438/1991 Sb., a zákon
ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky, ve znění
pozdějších předpisů (tisk 693)
přednesl posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s vládním návrhem s připomínkami
v čl. I k bodům 4 a 5 (z 9 poslanců 7 hlasovalo
pro a 2 se zdrželi).
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Leonarda Danneberga a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
k čl. II
k bodu 4 - § 5 odst. 1
slova "právnické osoby
zřízené zvláštním předpisem7)"
nahradit slovy "pozemkového fondu České
republiky7)",
k bodu 5 - § 18 odst. 2 písm. c)
slova "určených vládou"
nahradit slovy "určených Českou národní
radou na návrh vlády",
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
České národní rady.
K bodu 17:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na vydání zákona ČNR o hospodářské
komoře (tisk 484) a vládní návrh zákona
ČNR o Hospodářské komoře (tisk
666) odůvodnil člen návrhové skupiny
poslanců Josef VESELÝ.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Po rozpravě výbor přerušil
projednávání tohoto bodu.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Josefa Veselého,
zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušil projednávání
tohoto bodu.
K bodu 18:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění
zákona ČNR č. 439/1991 Sb., zákona
ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona ČNR č.
553/1991 Sb. (tisk 673) odůvodnil náměstek
ministra vnitra České republiky JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ,
CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Ján KADLEC.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s vládním návrhem s připomínkami
v čl. I k bodům 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12,
15, 18, 19, 21, 22, 24, 27, 29, 30, 33, 34, 36, 43, 45, 46, 49,
53, 54, 55, 56 a k § 25, 28, 34, 49, 62, 64a a k čl.
II a IV (z 13 přítomných poslanců
10 hlasovalo pro a 3 se zdrželi).
Po odůvodnění náměstka
ministra vnitra České republiky JUDr. Pavla Zářeckého,
CSc., zpravodajské zprávě posl. Jána
Kadlece a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
k čl. I
k bodu 1
vypustit,
k bodu 2 - § 2 odst. 3 zní:
"(3) Městem přestává
být obec, jestliže tak určí předsednictvo
České národní rady na návrh
vlády nebo na návrh obce po vyjádření
vlády.",
k bodu 3 - § 3 zní:
(1) Statutárními městy jsou města: České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí n/Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Opava a Havířov.
(2) Statutární města
mají právo uspořádat své vnitřní
poměry ve věcech správy obecně závaznou
vyhláškou, s tím, že území
statutárního města se může členit
na městské obvody nebo na městské
části, popřípadě na části
území města mohou být zřízeny
městské obvody nebo městské části
(dále jen "územně členěné
statutární město").",
k bodu 4
vypustit,
k bodu 6 - § 10 a 10a znějí:
(1) Dvě nebo více sousedních obcí se mohou na základě dohody sloučit. Území obce po sloučení tvoří území slučovaných obcí.
(2) Sloučení obcí se před uzavřením dohody projedná s okresním úřadem Název nově vzniklé obce se předem projedná s ministerstvem vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo vnitra"). Patří-li slučované obce do více okresů, projedná se před uzavřením dohody sloučení obcí s vládou. Vláda současně rozhodne, do kterého okresu sloučená obec bude patřit.
(3) Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít na základě rozhodnutí obecního zastupitelstva, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci x). Je-li podán takový návrh, je k uzavření dohody o sloučení obcí nutné souhlasné rozhodnutí místního referenda konaného v obci, ve které byl podán návrh na jeho konání.
(4) Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat
a)den, ke kterému se obce slučují,
b)u zanikajících obcí určení jejich majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce,
c)vzniká-li nová obec, její název a sídlo jejích orgánů,
d)určení obecně závazných vyhlášek, které byly vydány slučovanými obcemi a zůstanou po sloučení obcí v platnosti.
(5) Práva a závazky zanikající
obce přecházejí buď na nově vzniklou
obec, nebo na obec, která při sloučení
obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce
slučují.
(1) Nový městský obvod nebo novou městskou část v územně členěném statutárním městě lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit nový městský obvod nebo novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda, konaného na území, na němž se navrhuje zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části.
(2) Rozhodnutí o zřízení
nového městského obvodu nebo nové
městské části musí obsahovat
její název a vypořádání
práv a závazků.",
odkaz x) pod čarou zní: "x)
Zákon ČNR č. .../1992 Sb., o volbách
do zastupitelstev v obcích a o místním referendu
k bodům 7 a 8
vypustit,
k bodu 9 - § 11 odst. 2
za slova "vznikajících
obcí" doplnit slova "a zda rozdělením
obcí jejich území zaniká",
k bodu 9 - § 11 odst. 5
-slova "zemskou samosprávou" nahradit slovy "ministerstvo vnitra",
-na závěr doplnit větu:
"v nově vzniklé obci platí obecně
závazné vyhlášky, které platily
na jejím území před jejím vznikem,"
k bodu 11 - § 14 odst. 1
v závěru návětí
doplnit slovo "zejména",
k bodu 11 - § 14 odst. 1 písm. f)
na závěr doplnit slova "a
v nadacích3e)",
k bodu 11 - § 14 odst. 1 písm. l)
na konci vypustit slova "a v nadacích3e)",
k bodu 11 - § 14 odst. 1 písm. m)
-vypustit,
-ostatní písmena přeoznačit,
k § 15
vypustit,
k bodu 12 - § 15a
slova "okresní úřady
a orgány zemské samosprávy" nahradit
slovy "státní orgány České
republiky",
§ 25 zní:
(1) Územně členěná statutární města přijmou obecně závaznou vyhlášku, ve které stanoví zejména
a)počet jednotlivých městských obvodů nebo městských částí a vymezení jejich území,
b)pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích orgánů, a to jak na úseku samostatné působnosti1), tak i na úseku přenesené působnosti2),
c)pravomoc obvodních nebo místních zastupitelstev, obvodních nebo místních rad a jejich orgánů svěřenou zastupitelstvem města městským obvodům nebo městským částem na úseku samostatné i přenesené působnosti,
d)vzájemnou součinnost mezi orgány města a městských obvodů nebo městských částí a v dohodě s magistrátem města i vztahy magistrátu města a úřadů městských obvodů nebo městských částí,
e)majetek města, který se svěřuje městským obvodům nebo městským částem a oprávnění městských obvodů nebo městských částí při nakládání s tímto majetkem,
f)podmínky, za kterých lze
městským obvodům nebo městským
částem odejmout svěřený majetek
statutárního města,
g)rozsah oprávnění městských obvodů nebo městských částí zakládat a zřizovat, popř. rušit právnické osoby a zařízení,
h)způsob stanovení podílu městských obvodů nebo městských částí na dotaci přiznané městu na náhradu nákladů vzniklých plněním úkolů v samostatné a přenesené působnosti,
i)způsob projednání návrhu obecně závazných vyhlášek s městskými obvody nebo městskými částmi a způsob jejich vyhlášení v městských obvodech nebo městských částech.
(2) V obecně závazné vyhlášce podle odst. 1 lze stanovit, že
a)některé působnosti náležející podle tohoto zákona územně členěnému statutárnímu městu budou vykonávat městské obvody nebo městské části,
b)některý městský
obvod nebo městská část bude vykonávat
některé úkoly přenesené působnosti
pro jiný městský obvod nebo městskou
část, popř. pro všechny městské
obvody nebo městské části.",
k bodu 18 - § 20 odst. 3 zní:
"(3) Obec dá přezkoumat
příslušným okresním úřadem
nebo auditorem hospodaření obce za uplynulý
kalendářní rok a výsledek přezkoumání
předloží obecnímu zastupitelstvu spolu
s vyúčtováním hospodaření
za uplynulý kalendářní rok.",
k bodu 19 - § 20a odst. 1
ve druhé větě vypustit
slova "dobrovolných" a "obcí",
k bodu 19 - § 20a odst. 2
v souvislosti s připomínkou,
že má být vypuštěno v § 14
odst. 1 písm. m) - upravit označení §
14
k bodu 19 - § 20b
slova "zruší je orgán
zemské samosprávy1a)" nahradit slovy
"pozastaví vláda jeho výkon. Nezjedná-li
svazek nebo jeho orgán nápravu, předloží
vláda do 30 dnů od pozastavení věc
České národní radě.",
k bodu 19 - § 20c
závěr upravit takto: "...
osob s mezinárodním prvkem.",
k bodu 21 - § 27 odst. 2 písm. c) zní:
"c) v městském obvodu
nebo městské části územně
členěného statutárního města
obvodní nebo místní zastupitelstvo v rozsahu
mu svěřeném.",
k bodu 22 - § 28
vypustit a nový bod 22 zní: "§ 28 písm. f) zní:
f) v obvodech měst uvedených
v § 37 - 10 členů,",
do § 28 vložit nová písmena g), h) a i) těchto znění:
"g)v městských částech do 3000 obyvatel měst
uvedených v § 37 - 15 členů,
h)v městských částech nad 3000 do 20 000 obyvatel měst uvedených v § 315 - 30 členů,
i)v městských částek nad 20 000 obyvatel měst
uvedených v § 325 - 50 členů.",
k bodu 24
vypustit,
k § 34 odst. 1 písm. d)
"zúčastnit se s hlasem
poradním",
k bodu 27 - § 36 odst. 1 písm. d)
na závěr doplnit slova "a
rozhodovat o účasti obce v obchodních společnostech
a nadacích",
k bodu 27 - § 36 odst. 1 písm. k)
vypustit slova "o členství
obce v nadacích",
k bodu 29 - § 38 odst. 1
vypustit slova "anebo příslušný
orgán zemské samosprávy1a)",
k bodu 30 - § 38 odst. 3
-vypustit slova "příslušný orgán zemské samosprávy1a)",
-závěr upravit takto: "...
rozpustit Česká národní rada.",
k bodu 33 - § 44 odst. 2 písm. c) zní:
"c) v městském obvodu
nebo městské části územně
členěného statutárního města
obvodní nebo místní rada v rozsahu jí
svěřeném.",
k bodu 34
vypustit,
k bodu 36 - § 45 písm. h)
slova "na návrh přednosty"
nahradit slovy "se souhlasem přednosty",
k § 49
vypustit,
k bodu 43 - § 54
ponechat v původním znění.
k bodu 43 - § 54
vložit nový § 54a tohoto znění:
Starosta může po projednání
s okresním úřadem svěřit komisi
výkon přenesené působnosti v určitých
věcech.",
k bodu 45
vypustit,
k bodu 46
slova "§ 54" nahradit slovy
"§ 54a",
k bodu 49 - § 58 odst. 5 zní:
"(5) Funkci obecního úřadu plní
a)ve městech městský úřad
b)v územně členěných statutárních městech magistrát a úřady městských obvodů a městských částí,
c)v ostatních statutárních
městech úřad města.",
k bodu 49 - § 58
vložit nový odst. 6 tohoto znění:
"(6) Všechny listiny, které jsou vyhotoveny orgány
obce a týkají se otázek samostatné
působnosti obce, se v záhlaví označují
uvedením slova "Obec" ("Město")
a názvem obce či města; jde-li o listiny
vyhotovené orgány městských obvodů
nebo městských částí v územně
členěných statutárních městech
označují se v záhlaví uvedeném
shora "Městský obvod" nebo "Městská
část" s uvedením názvu města
a názvu obvodu města nebo městské
části. Všechna písemná opatření
starosty, zástupce (zástupců) starosty, obecní
rady a jejích orgánů v otázkách
přenesené působnosti se v záhlaví
označují "Obecní úřad"
("Městský úřad", "Magistrát",
"Úřad městské části")
s uvedením názvu obce či města.",
k bodu 53 - § 61 zní:
(1) Úřady městských obvodů nebo městských částí v územně členěných statutárních městech vykonávají státní správu
a)v rozsahu působnosti obcí podle § 21 odst. 1 a § 22,
b)v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů podle § 60 písm. a) a b), pokud její výkon nevyhradilo zcela nebo částečně zastupitelstvo města magistrátu,
c)která je zákony svěřena pověřeným obecním úřadům, pokud zastupitelstvo města nevyhradilo zcela nebo zčásti její výkon magistrátu,
d)podle odst. 2 písm. b) a c), pokud jim byla svěřena zastupitelstvem města.
(2) Magistráty územně členěných statutárních měst
a)vykonávají státní
správu podle odstavce 1 písm. b) a c), pokud jim
její výkon vyhradilo zastupitelstvo města,
b)ve městech Brno, Ostrava a Plzeň vykonávají pro území okresu státní správu, která ke dni 30. června 1992 příslušela okresním úřadům příslušným pro města Brno, Ostravu a Plzeň (s výjimkou působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí), státní správu, která byla na ně těmito okresními úřady přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům; v ostatních územně členěných statutárních městech vykonávají pro území města státní správu, která ke dni 30. června 1992 příslušela okresním úřadům (v výjimkou působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí), státní správu, která byla na ně okresními úřady přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům,
c)vykonávají státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů ve stanoveném územním obvodu mimo území města,
d)přezkoumávají rozhodnutí úřadů městských obvodů vydaná ve správním řízení,
e)kontrolují činnost úřadů městských obvodů a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.
(3) Úřady měst v ostatních statutárních městech vykonávají
a)státní správu v rozsahu působnosti obcí podle § 21 odst. 1 a § 22,
b)státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů ve stanoveném územním obvodu,
c)pro území města státní
správu, která ke dni 30. června 1992 příslušela
okresním úřadům (s výjimkou
působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona ČNR
č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí), státní správu,
která na ně byla okresním úřadem
přenesena a státní správu ve věcech,
které zvláštní zákony svěří
okresním úřadům.",
za § 61 vložit nový § 61a tohoto znění:
Ministerstvo vnitra stanoví v dohodě
s příslušnými ústředními
orgány státní správy obecně
závazným právním předpisem
předpoklady pro výkon funkcí v obecních
úřadech v oblasti přenesené působnosti,
které vyžadují zvláštní
odbornou způsobilost.",
k bodu 54 - § 62 odst. 1
-vypustit slova "příslušnému orgánu zemské samosprávy1a)",
-ve druhé větě slova
"do 10 dnů" nahradit slovy "do 30 dnů",
k bodu 55 - § 62 odst. 2
-vypustit slova "příslušnému orgánu zemské samosprávy1a)",
-ve druhé větě slova
"do 10 dnů" nahradit slovy "do 30 dnů",
k bodu 56 - § 62 odst. 3 zní:
"(3) Neoprávněné
opatření obecního zastupitelstva, obecní
rady nebo jejích orgánů nebo obecního
úřadu v otázkách přenesené
působnosti zruší okresní úřad,
nezjedná-li nápravu orgán, který je
vydal.",
k § 62 odst. 4
na konec vložit větu tohoto
znění: "Není-li zjednána náprava
tímto způsobem u měst uvedených v
první větě s výjimkou měst
Brna, Ostravy a Plzně, okresní úřad
pozastaví výkon rozhodnutí a předloží
věc k rozhodnutí České národní
radě; u měst Brna, Ostravy a Plzně v takovém
případě pozastaví výkon opatření
ministerstvo vnitra a předloží věc k
rozhodnutí České národní radě.",
k § 62 odst. 5
na konec vložit větu tohoto
znění: "Není-li zjednána náprava
tímto způsobem u měst uvedených ve
větě první s výjimkou měst
Brna, Ostravy a Plzně, zruší opatření
příslušný okresní úřad;
u měst Brna, Ostravy a Plzně v takovém případě
zruší opatření příslušný
orgán státní správy.",
k § 62
vložit nové odstavce 4 a 5 těchto znění:
"(4) V městských obvodech nebo městských částech územně členěných statutárních měst vykonává působnost okresního úřadu podle odstavců 1 a 2 magistrát, který věc překládá k rozhodnutí zastupitelstvu města.
(5) V městských obvodech nebo
městských částech územně
členěných statutárních měst
vykonává působnost okresního úřadu
podle odstavce 3 magistrát.",
za § 62 vložit nový § 62a tohoto znění:
(1) Odporuje-li obecně závazná vyhláška nebo jiné opatření zastupitelstva města Brna, Ostravy a Plzně v samostatné působnosti zákonu, pozastaví ministerstvo vnitra jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží ministerstvo vnitra do 30ti dnů od pozastavení věc České národní radě k rozhodnutí.
(2) Odporuje-li opatření rady města, jejích orgánů nebo úřadu města ve městech uvedených v odst. 1 v otázkách samostatné působnosti zákonů, pozastaví ministerstvo vnitra jeho výkon. Nezjedná-li nápravu rada města ani zastupitelstvo města, předloží ministerstvo vnitra do 30ti dnů od pozastavení věc České národní radě k rozhodnutí.
(3) Nesprávné opatření
zastupitelstva města, rady města, jejích
orgánů nebo úřadu města ve
městech uvedených v odst. 1 v otázkách
přenesené působnosti zruší příslušný
ústřední orgán státní
správy, nezjedná-li nápravu orgán,
který je vydal.",
k § 64a
vypustit slova "§ 15",
k čl. II zní:
"Ustanovení čl. I bod
22 se použije až pro volby konané po účinnosti
tohoto zákona.",
čl. IV zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. července 1992.",
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracoval společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
České národní rady.
K bodu 19:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících (tisk 676) odůvodnil
náměstek ministra vnitra České republiky
JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Ján KADLEC.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s vládním návrhem s připomínkami
v čl. I k bodům 2, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 15, 17,
19, 22 a k čl. II, III, IV, V a VII (z 12 přítomných
poslanců 11 hlasovalo pro a 1 proti).
Po odůvodnění náměstka
ministra vnitra České republiky JUDr. Pavla Zářeckého,
CSc., zpravodajské zprávě posl. Jána
Kadlece a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
k čl. I
k bodu 2 - § 3 odst. 6
vypustit slova "a fyzické osobě,
pokud fyzická osoba vykonává podnikatelskou
činnost",
k bodu 4 - § 5 odst. 1 písm. b)
v odkaze 2) pod čarou doplnit slova
"ve znění pozdějších předpisů",
k bodu 4 - § 5 odst. 1
-vložit nové písm. d) tohoto znění: "d) přezkoumává hospodaření obce podle zvláštního předpisu x), je-li o to obcí požádáno,",
-odkaz x) pod čarou zní: "x) § 20 odst. 3 zákona o obcích",
-ostatní písmena přeoznačit,
k bodu 4 - § 5 odst. 1 dosavadního písm. e)
na začátku vypustit spojku
"a",
k bodu 4 - § 5 odst. 2
první větu za slovem "událostí"
upravit takto "... v případě živelných
pohrom, nehod, nebo jiného nebezpečí, které
ohrožuje životy, zdraví nebo značné
majetkové hodnoty.",
k bodu 4 - § 5 odst. 2
začátek třetí
věty upravit takto: "K ochraně života,
zdraví nebo značných majetkových hodnot,
v případě živelných pohrom, nehod
nebo jiného nebezpečí, může přednosta
...",
k bodu 4 - § 5 odst. 2
ve čtvrté větě
za slova "náhrada škody" vložit slova
"za kterou odpovídá stát; této
odpovědnosti se nemůže zprostit.",
k bodu 4 - § 5 odst. 4
závěr upravit takto: "...,
kterou pro města Brno, Ostravu a Plzeň vykonává
ministerstvo financí České republiky.",
k bodu 6 - § 8 odst. 2
slova "na základě výsledků
výběrového řízení"
nahradit slovy "po výběrovém řízení",
k bodu 7 - § 8a odst. 2
upravit takto: "... vlastního
majetku; příležitostnou výdělečnou
činnost vědeckou, pedagogickou, literární,
publicistickou a uměleckou smí vykonávat
za předpokladu, že nejde o činnost podnikatelskou
a že taková činnost nesnižuje ...",
k bodu 7 - § 8a odst. 3
návětí upravit takto:
"Vláda vždy odvolá prezidenta z funkce",
k bodu 8 - § 9 odst. 1
první věta zní: "Přednosta
stanoví organizaci okresního úřadu,
zřizuje a zrušuje se souhlasem ministerstva vnitra
České republiky (dále jen "ministerstvo")
jednotlivé referáty.",
k bodu 8 - § 9 odst. 2
spojku "nebo" nahradit spojkou
"a".
k bodu 12
slova "§ 12" nahradit slovy
"§ 13",
k bodu 13
vypustit,
k bodu 15 - § 15 písm. d)
v závěru slova "která
si vyhradí" nahradit slovy "které mu vláda
svěří",
k bodu 17 - § 17 odst. 1
-závěr uvozovací věty upravit takto ".. písm. d) a e) znějí:",
-vložit nové písm. e)
tohoto znění: "e) spolupracují s ministerstvem
vnitra při plnění jeho úkolů
podle § 15.",
k bodu 19
vypustit,
za § 18 vložit část šestou, jejíž nadpis zní:
"Okresní shromáždění",
vložit nové § 18a, 18b a 18c těchto znění:
(1) V územním obvodu okresního úřadu se do 60 dnů od voleb do zastupitelstev v obcích zvolí okresní shromáždění (dále jen "shromáždění"). Počet členů shromáždění stanoví okresní úřad do 10 dnů od voleb se zřetelem na počet obcí a počet obyvatel v okrese tak, aby shromáždění mělo nejméně 40 členů, nejvýše však 70 členů. Z jedné obce může být zvolena nejvýše jedna třetina členů shromáždění.
(2) Členové shromáždění jsou voleni tajným hlasováním obecními zastupitelstvy. Počet členů shromáždění, kteří se volí v každé obci, stanoví okresní úřad na základě směrného čísla.
(3) Směrné číslo se určí tak, že celkový počet obyvatel okresu se dělí celkovým počtem členů shromáždění. Jsou-li v okrese obce, v nichž může být zvolena nejvýše jedna třetina členů shromáždění, určí se pro zbývající část okresu směrné číslo tak, že počet obyvatel této části se dělí zbytkem celkového počtu členů shromáždění. Rozhodující pro stanovení počtu obyvatel je stav k 1. lednu v roce, v němž se konají volby do zastupitelstev v obcích.
(4) Okresní úřad stanoví pro každou obec tolik členů shromáždění, kolikrát je směrné číslo obsaženo v počtu obyvatel obce. Obce, které mají nižší počet obyvatel, než je směrné číslo, volí společného člena shromáždění. Okresní úřad stanoví, které obce volí jednoho společného člena shromáždění.
(5) Pokud při postupu podle předchozích
odstavců by byl stanoven nižší než
okresním úřadem určený celkový
počet členů shromáždění,
zvýší se počet členů shromáždění
v obcích s nejvyššími zůstatky
dělení počtu obyvatel obce směrným
číslem o dalšího člena shromáždění.
(1) Shromáždění
a)schvaluje na návrh přednosty rozdělení dotací do rozpočtu obcí; přitom nemůže měnit výši náhrady nákladů, které obcím vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené působnosti, stanovenou podle zvláštního zákona okresním úřadem.
b)schvaluje a kontroluje rozpočet okresního úřadu a schvaluje jeho závěrečný účet; přitom shromáždění nemůže měnit objemy prostředků stanovené ministerstvem vnitra na výkon státní správy okresním úřadem (§ 16 odst. 2),
c)plní úkoly stanovené zvláštními zákony x)".
(2) Shromáždění
může přednostu zmocnit k provádění
změn v rozpočtu okresního úřadu.
Bez tohoto zmocnění může přednosta
provádět rozpočtová opatření
xx).
(1) Shromáždění se schází zpravidla čtyřikrát ročně. Jeho zasedání připravuje a svolává přednosta. Přednosta je povinen svolat shromáždění do 14 dnů, požádá-li o to písemně alespoň jedna pětina členů shromáždění.
(2) Zasedání shromáždění řídí předseda zvolený pro toto shromáždění. Mohou se ho zúčastnit i osoby, které přizve přednosta.
(3) Shromáždění může v mezích svých oprávnění uvedených v § 18b tohoto zákona ukládat úkoly přednostovi.
(4) Odporuje-li usnesení shromáždění
zákonu, jinému obecně závaznému
právnímu předpisu nebo usnesení vlády,
přednosta pozastaví jeho výkon a do 14 dnů
je předloží vládě. Vláda
rozhodne o pozastaveném usnesení shromáždění
nejpozději do 30 dnů ode dne doručení
rozhodnutí přednosty o pozastavení usnesení
na ministerstvo vnitra.",
odkaz x) pod čarou zní: "x)
Např. § 22 odst. 5 a § 23 odst. 4 zákona
ČNR č. 551/1991 Sb., o všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky.",
odkaz xx) pod čarou zní: "xx)
§ 13 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla).",
k bodu 22 - § 33 odst. 1
vypustit slova "§ 2 odst. 3, §
6, § 12" a doplnit slova "§ 13",
část šestá se označí jako část sedmá,
část sedmá se označí
jako část osmá,
k čl. II
-odst. 1 na konci slova "okresním úřadům Brno - venkov, Opava a Plzeň - sever" nahradit slovy "ministerstvu financí České republiky",
-v odst. 2 slova "pro města
Brno, Ostravu a Plzeň" nahradit slovy "pro Brno-město,
Ostravu-město a Plzeň-město",
k čl. III a IV
vypustit
k čl. V
-doplnit o novelu zákona o rozpočtových pravidlech,
-k bodu 1 - slova "§ 38" nahradit slovy "§ 28",
-bod 2 zní: "2. V § 28
se dosavadní odstavce 4 - 12 označují jako
odstavce 3 - 11.",
k čl. VII
vypustit druhou větu,
II.zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
České národní rady.
K bodu 20: | Sdělení předsedy výboru |
1.Dopis Zlín (lustrace) - posl. Benda
(bylo přerušeno)
2.Výbor byl seznámen s denními
zprávami ČSTK o jednání Sněmovny
lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění.