Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Ivo PALKOSKA, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, Michal SEDLÁČEK, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | 14. a 15.1. posl. PaedDr. Josef HEJSEK a JUDr. Jiří JIRÁSEK |
Hosté:
-ing. Václav GERNER - předseda Českého úřadu bezpečnosti práce
-JUDr. Milan HAVLIŠ - náměstek ministra spravedlnosti ČR
-plk. JUDr. Zdeněk KARABEC - ředitel Správy Sboru nápravné výchovy ČR
-ing. Arnošt CULÍK - náměstek ministra financí ČR
-JUDr. Filip ŠEDIVÝ - poslanec FS
-JUDr. JAKEŠ - ministerstvo spravedlnosti ČR
-JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ, CSc. - náměstek ministra vnitra ČR
-ing. PELAN - náměstek ministra kultury ČR
-JUDr. Svatomír MLČOCH - náměstek ministra životního prostředí ČR
-JUDr. Ilona DRBOHLAVOVÁ - kandidátka na funkci soudkyně NS ČR
-prof. JUDr. František ŠAMALÍK, DrSc. - poslanec FS
-prof. JUDr. Josef MEČL, CSc. - poslanec FS
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru ve 14.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Jiří
NOVÁK.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona ČNR č. 575/1990 Sb. (tisk 550)
2.Zpráva vlády ČR pro ČNR o stavu vězeňství a postpenitenciární péče v ČR (tisk 422)
3.Vládní návrh zásad zákona ČNR o Vězeňském sboru ČR (tisk 481)
4.Vládní návrh zásad zákona ČNR o dani z nemovitostí (tisk 470)
5.Návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací (tisk FS 1116)
6.Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 4. prosince 1991 č. 507 (2. etapa)
7.Koncepce výstavby orgánů státní správy v ČR, přednesená předsedou vlády ČR Petrem Pithartem v ČNR dne 10. října 1991
8.Vládní návrh zásad zákona ČNR o státním fondu kultury ČR (tisk 517)
9.Vládní návrh zákona ČNR o ochraně přírody a krajiny (tisk 497)
10.Návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 4. prosince 1991 č. 507 (2. etapa)
11.Návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon (tisk FS 1167)
12.Návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 1168)
13.Návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu (tisk FS 1115)
14.Návrh skupiny poslanců FS na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 1071)
15.Návrh skupiny poslanců FS ČSFR na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, ústavní zákon č. 91/1991 Sb., o Ústavním soudu České a Slovenské Federativní republiky a ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava České a Slovenské Federativní republiky, ve znění ústavního zákona č. 325/1991 Sb. (tisk FS 1071 A)
16.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona ČNR č. 575/1990 Sb. (tisk 550) odůvodnil
předseda Českého úřadu bezpečnosti
práce ing. Václav GERNER.
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
předložil výboru pozměňovací
návrh tohoto zákona.
Po rozpravě výbor přerušil
své jednání o tomto návrhu a doporučil,
aby vládní návrh i pracovní pozměňovací
návrh projednal i národohospodářský
výbor. Zároveň výbor požádal
legislativní odbor Kanceláře České
národní rady, aby zaujal stanovisko jak k vládnímu,
tak pozměňovacímu návrhu. Výbor
též zmocnil svého předsedu, aby doporučil
předsednictvu ČNR nezařazovat tento vládní
návrh na pořad lednové schůze ČNR.
Po odůvodnění předsedy
Českého úřadu bezpečnosti práce
ing. Václava Gernera, zpravodajské zprávě
posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.přerušuje své
jednání o tomto návrhu; doporučuje,
aby vládní návrh i pracovní pozměňovací
návrh, který ústavně právnímu
výboru předložil zpravodaj posl. Petr Koháček,
projednal i národohospodářský výbor
České národní rady,
II.žádá legislativní
odbor Kanceláře České národní
rady, aby zaujal stanovisko jak k vládnímu, tak
pozměňovacímu návrhu,
III.zmocňuje předsedu
výboru, aby doporučil předsednictvu České
národní rady nezařazovat tento vládní
návrh na pořad lednové schůze České
národní rady.
K bodu 2:
Úvodní slovo ke zprávě
vlády České republiky pro Českou národní
radu o stavu vězeňství a postpenitenciární
péče v České republice (tisk 422)
přednesl náměstek ministra spravedlnosti
České republiky JUDr. Milan HAVLIŠ. Ke zprávě
se též vyjádřil ředitel Správy
Sboru nápravné výchovy České
republiky plk. JUDr. Zdeněk KARABEC.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Po rozpravě výbor doporučil České národní radě, aby do návrhu usnesení České národní rady byly zapracovány tyto připomínky:
-zrušit zařazování odsouzených do jednotlivých nápravně výchovných skupin; v souvislosti s tím prohloubit vnitřní diferenciaci výkonu trestu odnětí svobody; v tomto smyslu doporučit Federálnímu shromáždění novelizovat zákon o výkonu trestu odnětí svobody a trestní zákon,
-požádat generálního prokurátora České republiky o důslednější uplatňování trestního postihu pachatelů trestných činů ve věznicích,
-doporučit ministerstvu práce
a sociálních věcí České
republiky, aby se intenzívně zabývalo zpracováním
a realizací koncepce postpenitenciární péče.
Po úvodním slově náměstka
ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Milana
Havliše, vyjádření ředitele Správy
Sboru nápravné výchovy České
republiky plk. JUDr. Zdeňka Karabce, zpravodajské
zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje České národní radě, aby do návrhu usnesení České národní rady k této problematice byly zapracovány tyto připomínky:
-zrušit zařazování odsouzených do jednotlivých nápravně výchovných skupin; v souvislosti s tím prohloubit vnitřní diferenciaci výkonu trestu odnětí svobody; v tomto smyslu doporučit Federálnímu shromáždění novelizovat zákon o výkonu trestu odnětí svobody a trestní zákon,
-požádat generálního prokurátora České republiky o důslednější uplatňování trestního postihu pachatelů trestných činů ve věznicích,
-doporučit ministerstvu práce
a sociálních věcí České
republiky, aby se intenzívně zabývalo zpracováním
a realizací koncepce postpenitenciární péče.
K bodu 3:
Vládní návrh zásad
zákona České národní rady o
Vězeňském sboru České republiky
(tisk 481) odůvodnil náměstek ministra spravedlnosti
České republiky JUDr. Milan HAVLIŠ.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 13, 18 a 21.
Po odůvodnění náměstka
ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Milana
Havliše, zpravodajské zprávě posl. Peta
Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
obecně
v paragrafovaném znění
vyjádřit, že Vězeňský
sbor České republiky je organizačně
vybudován ze tří složek, kde vězeňská
stráž a justiční stráž jsou
složkami ozbrojenými a vězeňská
služba složkou neozbrojenou se všemi z toho vyplývajícími
důsledky,
k zásadě č. 13
za slovo "bezpečnosti"
doplnit slova "a k provedení úkonů uvedených
v zásadě č. 12",
k zásadě č. 18
převzít obdobné ustanovení
ze zákona o České policii týkající
se zákroků vůči některým
kategoriím osob (těhotným ženám,
invalidním osobám apod.),
k zásadě č. 21
oprávnění uvedené
v první větě této zásady konkretizovat
zejména tak, aby nebylo v rozporu se zásadou veřejnosti
jednání,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 4:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o dani z nemovitostí (tisk 470)
odůvodnil náměstek ministra financí
České republiky ing. Arnošt CULÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna Röschová.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 3, 4, 9 a 11.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí České republiky ing. Arnošta
Culíka, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 3 a dalším
vypustit právo osobního užívání,
k zásadě č. 4 písm. d)
-doplnit o zdravotnická zařízení v rozsahu v jakém jsou napojeny na zdravotní pojišťovnu,
-doplnit o soukromé a církevní
školy, jestliže neslouží podnikatelské
činnosti,
k zásadě č. 4 písm. e)
-doplnit o pozemky území chráněných podle zákona o ochraně přírody a krajiny s výjimkou národních parků a chráněných krajinných oblastí,
-doplnit v národních parcích a chráněných krajinných oblastech o pozemky zařazeny do jejich I. zóny,
-doplnit přiměřeným
způsobem o osvobození daně z pozemků
podle zásady č. 9 písm. d), e) j) a l),
k zásadě č. 9 odst. 1 písm. g)
upravit pouze na osoby, kterým bylo
restituováno,
k zásadě č. 9 odst. 1 písm. h)
vztáhnout jen na domy, které
byly od roku 1948 nepřetržitě ve vlastnictví
fyzické osoby původní nebo přešlo
vlastnictví na fyzickou osobu děděním
nebo darováním nebo bylo převedeno prodejem
mezi osobami blízkými,
k zásadě č. 9 odst. 1
-doplnit o nové písm. i) tohoto znění:
"i) na dobu 15 let obytné domy ve vlastnictví fyzických osob, pokud byly postaveny do roku 1948 a byty v nich byly nebo jsou nejméně 10 let obsazeny též cizími uživateli podle dřívějších zákonů o hospodaření s byty a s přikázaným nájemným podle právních předpisů, uplatňovaných od roku 1948,",
- ostatní písmena přeoznačit,
k zásadě č. 9 odst. 2
slova "v písm. g) a h)"
nahradit slovy "písm. g) až i)",
k zásadě č. 11 odst. 3
-300, 600, 1000 obyvatel - diferencovat,
-diferencovat dále na 25 000 obyvatel,
-diferencovat možnosti obcí
- určit daň v rozmezí,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodajku, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 5:
Návrh skupiny poslanců Federálního
shromáždění na vydání
zákona o zákazu vykonávání
některých činností a zneužívání
informací (tisk FS 1116) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců JUDr. Filip ŠEDIVÝ.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s tím, že je třeba návrh podstatným
způsobem upravit s ohledem na v mezidobí nově
přijaté zákonné normy.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění JUDr. Filipa Šedivého
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s tím, že
je třeba návrh podstatným způsobem
upravit s ohledem na v mezidobí nově přijaté
zákonné normy.
II.zmocňuje předsedu
výboru, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních
výborů, které návrh projednaly, vypracovali
společnou zprávu, kterou předsedkyně
České národní rady zašle předsedovi
Federálního shromáždění.
K bodu 6:
Návrh na jmenování
soudců k soudům České republiky předsednictvem
ČNR na základě usnesení vlády
České republiky ze dne 4. prosince 1991 č.
507 (2. etapa) odůvodnil zástupce ministerstva spravedlnosti
České republiky JUDr. JAKEŠ.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.
Po rozpravě výbor doporučil
předsednictvu ČNR, aby jmenovalo soudce z povolání
k soudům České republiky předložené
na základě usnesení vlády České
republiky č. 461 s výjimkou JUDr. Ilony Drbohlavové
z oddílu A, k jejíž kandidatuře se výbor
ještě vrátí a JUDr. Jiřího
Paula z oddílu C, který odvolal svůj souhlas
s kandidaturou.
Po odůvodnění zástupce
ministerstva spravedlnosti České republiky JUDr.
Jakeše, zpravodajské zprávě posl. JUDr.
Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje předsednictvu České národní rady, aby jmenovalo soudce z povolání k soudům České republiky předložené na základě usnesení vlády České republiky č. 461 z 13. listopadu 1991
-uvedené v oddílu A (justiční čekatelé)
-uvedené v oddílu B (bývalí soudci, kteří se do justice vracejí) s výjimkou JUDr. Ilony Drbohlavové, k jejíž kandidatuře se výbor ještě vrátí,
-uvedené v oddílu C (prokurátoři a bývalí prokurátoři) s výjimkou JUDr. Jiřího Paula, který odvolal svůj souhlas s kandidaturou,
-uvedené v oddílu D (právníci z praxe, kterým byla uznána zkouška komerčního právníka za odbornou justiční zkoušku),
-uvedené v oddílu E (soudci
navrhovaní ke jmenování do funkce podle ustanovení
§ 69 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb.).
K bodu 7:
Úvodní slovo ke koncepci výstavby
orgánů státní správy v České
republice, přednesené předsedou vlády
České republiky Petrem Pithartem v České
národní radě dne 10. října
1991 přednesl náměstek ministra vnitra České
republiky JUDr. Pavel ZÁŘECKÝ, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Po rozpravě vzal výbor na
vědomí návrh harmonogramu postupu legislativních
prací nutných při realizaci koncepce výstavby
orgánů místní správy v České
republice a zprávu předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta, přednesenou na schůzi
České národní rady dne 10. října
1991.
Po úvodním slově náměstka
ministra vnitra České republiky JUDr. Pavla Zářeckého,
CSc., zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
bere na vědomí návrh
harmonogramu postupu legislativních prací nutných
při realizaci koncepce výstavby orgánů
místní správy v České republice
a zprávu předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta, přednesenou na schůzi
České národní rady dne 10. října
1991.
K bodu 8:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o státním fondu kultury
České republiky (tisk 517) odůvodnil náměstek
ministra kultury České republiky ing. PELAN.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 1, 4 a 5.
Po odůvodnění náměstka
ministra kultury České republiky ing. Pelana, zpravodajské
zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 1
-uvést, že v čele Fondu stojí ministr,
-změnit tak, aby Fond byl právnickou
osobou a byl zapsán v obchodním rejstříku,
vložit novou zásadu č.
2, kde se doporučuje doplnit o zřizování
rady Fondu, která by byla poradním orgánem
ministra pro použití prostředků Fondu,
k zásadě č. 4
výčet uvést taxativně
a ne demonstrativně, a to tak, aby byly vyloučeny
neadresné dotace právnickým osobám,
k zásadě č. 5
v odstavci 2 upřesnit počátek
a průběh lhůty, kdy může být
penále požadováno,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 9:
Vládní návrh zákona
ČNR o ochraně přírody a krajiny (tisk
497) odůvodnil náměstek ministra životního
prostředí České republiky JUDr. Svatomír
MLČOCH.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
Po povšechné rozpravě
výbor přerušil projednávání
tohoto vládního návrhu zákona.
Po odůvodnění náměstka
ministra životního prostředí České
republiky JUDr. Svatomíra Mlčocha, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Leonarda Danneberga a po povšechné
rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušuje projednávání
tohoto bodu.
K bodu 10:
Úvodní slovo k návrhu
na jmenování soudců k soudům České
republiky předsednictvem ČNR na základě
usnesení vlády České republiky ze
dne 4. prosince 1991 č. 507 (2. etapa) přednesl
předseda výboru JUDr. Jiří NOVÁK.
K návrhu se vyjádřil též zástupce
ministerstva spravedlnosti České republiky JUDr.
JAKEŠ.
Výbor provedl pohovor s kandidátkou
na funkci soudkyně Nejvyššího soudu České
republiky JUDr. Ilonou DRBOHLAVOVOU.
Po rozpravě výbor doporučil
předsednictvu České národní
rady, aby jmenovalo soudce, kteří jsou uvedeni v
usnesení výboru č. 506.
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Jiřího Nováka, vyjádření
zástupce ministerstva spravedlnosti České
republiky JUDr. Jakeše, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje předsednictvu
České národní rady, aby přijalo
toto usnesení:
Předsednictvo České
národní rady
jmenuje podle § 38 zákona č.
335/1991 Sb., o soudech a soudcích tyto soudce k soudům
České republiky:
A.justiční čekatelé
1.JUDr. Šárka Dvořáková, nar. 21.1.1957 (okresní soud v Tachově),
2.JUDr. Dana Franková, nar. 18.5.1966 (městský soud v Brně),
3.JUDr. Renata Jedličková, nar. 12.7.1964 (městský soud v Brně),
4.JUDr. Petr Ševčík,
nar. 22.7.1966 (okresní soud ve Vyškově),
B.bývalí soudci, kteří se do justice vracejí
1.JUDr. Ilona Drbohlavová, nar. 27.7.1943 (Nejvyšší soud České republiky),
2.JUDr. Naděžda Janáčková, nar. 28.1.1957 (okresní soud ve Vsetíně),
3.JUDr. Jitřenka Kopecká, nar. 20.7.1946 (Nejvyšší soud České republiky),
4.JUDr. Vladimír Krb, nar. 7.6.1953 (obvodní soud pro Prahu 4),
5.JUDr. Alena Macečková, nar. 30.4.1951 (okresní soud v Ostravě),
6.JUDr. Hana Mašková, nar. 7.5.1952 (obvodní soud pro Prahu 8),
7.JUDr. Božena Papežová,
nar. 23.6.1943 (Nejvyšší soud České
republiky),
C.prokurátoři a bývalí prokurátoři
1.Mgr. Jana Brothánková, nar. 2.10.1953 (městský soud v Praze),
2.JUDr. Marie Cvachová, nar. 13.1.1953 (okresní soud v Písku),
3.JUDr. Olga Charvátová, nar. 15.2.1950 (krajský soud v Plzni),
4.JUDr. Michal Mazanec, nar. 17.7.1951 (Nejvyšší soud České republiky),
5.JUDr. Naděžda Řeháková, nar. 25.5.1955 (městský soud v Praze),
6.JUDr. Věra Šimůnková, nar. 19.7.1954 (Nejvyšší soud České republiky),
7.JUDr. Eva Škultétyová, nar. 23.5.1950 (městský soud v Praze),
8.JUDr. Miloslav Šolín, nar. 11.6.1936 (Nejvyšší soud České republiky),
9.JUDr. Ludmila Tittková, nar. 4.2.1941 (krajský soud v Ostravě),
10.JUDr. Donka Vocetková, nar. 13.10.1959 (obvodní soud pro Prahu 4),
11.JUDr. Jiřina Zemanová,
nar. 28.3.1962 (obvodní soud pro Prahu 8),
D.právníci z praxe, kterým byla uznána zkouška komerčního právníka za odbornou justiční zkoušku
1.JUDr. Jan Ryba, CSc., nar. 6.1.1953 (Nejvyšší soud České republiky),
2.JUDr. Rudolf Šídlo, nar. 5.6.1941
(obvodní soud pro Prahu 7),
E.soudci navrhovaní ke jmenování do funkce podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona č. 335/1991 Sb.
1.JUDr. Petr Beneš, nar. 21.3.1951 (městský soud v Praze),
2.JUDr. Václav Halešic, nar. 7.6.1935 (krajský soud v Brně),
3.JUDr. Věra Hnaníčková, nar. 30.7.1942 (městský soud v Praze),
4.Alena Krýlová, nar. 24.3.1955 (městský soud v Praze),
5.JUDr. Jiří Rada, nar. 1.4.1963 (městský soud v Praze),
6.JUDr. Pavel Šámal, nar. 24.9.1953 (krajský soud v Ústí nad Labem),
7.JUDr. Jiří Šilhavý,
nar. 21.8.1942 (krajský soud v Plzni).".
K bodu 11:
Návrh skupiny poslanců Federálního
shromáždění na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
trestní zákon (tisk FS 1167) odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců prof. JUDr. František
ŠAMALÍK, DrSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ.
Výbor po rozpravě nedoporučil
Federálního shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
(7 poslanců hlasovalo pro toto usnesení a 6 bylo
proti).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění prof. JUDr. Františka
Šamalíka, DrSc., zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Vladimíra Řezáče a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
nedoporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem (7 poslanců
hlasovalo pro toto usnesení a 6 bylo proti).
K bodu 12:
Návrh skupiny poslanců Federálního
shromáždění na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 140/1961 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (tisk FS 1168) odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců prof. JUDr. Josef
MEČL, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkou k bodu 1.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění prof. JUDr. Josefa Mečla,
CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Vladimíra
Řezáče a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s touto připomínkou:
k bodu 1 - § 260
vložit nový odstavec 2 tohoto znění:
"(2) Odnětím svobody na jeden rok až pět let bude pachatel potrestán
a)spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí nebo jiným obdobně účinným způsobem,
b)spáchá-li takový čin jako člen organizované skupiny, nebo
c)spáchá-li takový
čin za branné pohotovosti státu.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 13:
Zpravodajskou zprávu k návrhu
skupiny poslanců Federálního shromáždění
na vydání zákona o některých
opatřeních souvisejících s ochranou
veřejného zájmu (tisk FS 1115) přednesl
posl. JUDr. Ivo PALKOSKA, který předložil výboru
řadu doplňků k tomuto návrhu.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkami k § 1, 3, 5, 6, 7, 9 a 11. Dále
navrhl nové znění paragrafů 11 až
29.
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Ivo Palkosky a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
k § 1
na konec doplnit slova "a kandidáty
na funkci poslance Federálního shromáždění
(dále jen "kandidát").",
před označení § 2 vložit nadpis
"Část prvá"
"Střet zájmů",
k § 3
vypustit označení odst. 1,
k § 3 písm. b)
v závěru vypustit slova "provozujících
podnikatelskou činnost",
k § 3
vložit nové písm. c) tohoto znění:
"c) vykonává jinou výdělečnou
činnost v pracovním či obdobném poměru.",
k § 5
vypustit označení odst. 1,
k § 5 písm. a)
vypustit slovo "nebo" a na závěr
doplnit text "anebo po účinnosti tohoto zákona",
k § 5 odst. 2
vypustit,
k § 6
-vypustit slovo "anebo",
-slova "provozujících
podnikatelskou činnost" nahradit slovy "nebo
vykonávat jinou výdělečnou činnost
v pracovním či obdobném poměru",
k § 7 odst. 1
za slova "pokud se návrh týká
člena vlády" vložit slova "nebo jeho
náměstka, je-li současně poslancem,",
k § 9 odst. 3
za slova "členem vlády"
vložit slova "nebo jeho náměstkem",
k § 11, 12 a 13
vypustit a nahradit tímto textem:
Pokud ústavní činitel
nesplní výzvu příslušného
předsednictva podle § 8, nebo, pokud byly podány
námitky, rozhodnutí sněmovny Federálního
shromáždění, nebo společné
schůze obou sněmoven Federálního shromáždění,
nejpozději do 15 dnů od jeho doručení
a v téže lhůtě neoznámí
příslušnému předsednictvu, že
rozhodnutí bylo splněno, bude tato skutečnost
veřejně oznámena na společné
schůzi obou sněmoven Federálního shromáždění.
Ústavní činitel a kandidát
je povinen učinit písemné majetkové
přiznání v rozsahu stanoveném tímto
zákonem (dále jen "přiznání).
V přiznání musí být správně a úplně uveden zdroj, druh, výše a datum
a)příjmu z činností uvedených v § 3 vyjma příjmu za výkon funkce ústavního činitele,
b)příjmu z činnosti
vědecké, pedagogické, publicistické,
literární nebo umělecké a za projevy
a veřejná vystoupení, pokud jednotlivě
přesáhly 500,- Kčs.
V přiznání musí
být správně a úplně uveden
zdroj, druh a výše příjmu z cenných
papírů, dividend, tantiem, úroků a
nájmů, pokud jednotlivě přesáhly
500,- Kčs.
(1) V přiznání musí
být správně a úplně uveden
přehled darů a jiných výhod, zejména
úhrad za dopravu, ubytování, stravování
a zábavu, pokud jednotlivě přesáhly
500,- Kčs a nebyly poskytnuty osobami blízkými
či jako projev osobní pohostinnosti.
(2) Výše poskytnutého
plnění nemusí být uvedena, pokud bylo
veřejně požádáno o poskytnutí
výjimky příslušným předsednictvem
a tato byla udělena.
V přiznání musí
být správně a úplně uveden
druh a výše majetkové účasti
na podnikání obchodní společnosti,
družstva či jiné právnické a
fyzické osoby v nominální hodnotě
nad 1000,- Kčs.
V přiznání musí
být správně a úplně uveden
druh, výše a původ dluhu či zdroj úvěru,
pokud kdykoliv v roce přesáhl 100 000,- Kčs,
vyjma případů, kdy jako záruka byla
poskytnuta nemovitost sloužící výhradně
k bydlení ústavního činitele nebo
kandidáta nebo jeho osobní automobil, který
není užíván k podnikatelské činnosti.
V přiznání musí být správně a úplně uveden druh, datum a stručný popis převodu
a)cenných papírů nebo
b)nemovitostí vyjma nemovitosti sloužící
výhradně k bydlení ústavního
činitele nebo kandidáta.
V přiznání musí
být správně a úplně uveden
druh, datum a stručný popis všech postavení,
z kterých měl ústavní činitel
příjmy uvedené v § 3 ve vykazovaném
období a dohody či ujednání o budoucích
postaveních. Rovněž je třeba uvést
dobu, kdy ústavní činitel fakticky nevykonával
svoji funkci.
(1) Ústavní činitel
doručí přiznání za kalendářní
rok vždy do 15. května následujícího
roku příslušnému předsednictvu.
(2) Člen vlády České
a Slovenské Federativní Republiky doručí
přiznání za minulý rok a za období
od začátku roku do dne jmenování členem
vlády příslušnému předsednictvu
do 15 dnů po té, co se stal členem vlády
České a Slovenské Federativní Republiky.
alternativa II
do tohoto paragrafu zařadit odstavce
3 a 4 (při hlasování v ústavně
právním výboru z 12 poslanců hlasovalo
6 pro a 6 proti)
(3) Kandidát předloží
volební komisi přiznání v rozsahu
§ 13, 16, 17 a 19 za uplynulý rok a za dobu od začátku
roku, v němž se konají volby, do dne podání
kandidátních listin volební komisi nejpozději
spolu s kandidátní listinou. Ústavní
činitel, který je současně kandidátem,
předloží pouze dodatek k přiznání
v rozsahu části druhé za dobu od začátku
roku do dne podání kandidátních listin
příslušnému předsednictvu.
(4) Volební komise doručí
do 10 dnů přiznání předsednictvu
příslušné sněmovny, do které
má být kandidát zvolen.
(1) Evidenci písemných oznámení
a přiznání vede příslušné
předsednictvo.
(2) Kopie písemných oznámení
a přiznání se uloží u výborů
Federálního shromáždění,
které určí předsednictvo Federálního
shromáždění (dále jen "výbor").
Údaje uvedené v písemném
oznámení a přiznání, nesmí
být užity k protiprávnímu jednání,
k jiné než publicistické činnosti, která
je určena blíže neurčitému okruhu
osob a pro přímé či nepřímé
žádosti o podporu nebo příspěvek,
zejména na politickou či dobročinnou činnost.
(1) Každý občan je na
základě písemné žádosti
oprávněn nahlédnout do kopií písemných
oznámení a přiznání u výboru,
kde jsou tyto uloženy.
(2) V žádosti musí být
uvedeno jméno občana, rodné číslo,
povolání a jeho bydliště, dále
název (jméno) a sídlo (bydliště),
popřípadě identifikační číslo
a způsob užití, budou-li údaje sděleny
jiné osobě, která je hodlá užít
způsobem odpovídajícím tomuto zákonu.
(3) Výbor je oprávněn
odmítnout žádost o nahlédnutí,
pokud občan či způsob užití uvedený
v žádosti vzbuzují důvodnou obavu, že
údaje budou užity v rozporu s tímto zákonem.
O námitkách proti rozhodnutí výboru
rozhoduje příslušné předsednictvo.
Občan, který nahlédl
do kopií písemných oznámení
a přiznání a naložil s údaji,
jež tam zjistil, tak, že jiná osoba tyto údaje
užila v rozporu s tímto zákonem, je s ní
odpovědný společně a nerozdílně
za vzniklou škodu. Tím není dotčena
případná trestní odpovědnost.
(1) Výbor je oprávněn
přezkoumat správnost a úplnost údajů
uvedených v písemném oznámení
a přiznání ve spolupráci s finančními
a daňovými orgány.
(2) Předsednictvo Federálního
shromáždění může na návrh
výboru vydat vzor písemného prohlášení
a přiznání a vyzvat ústavní
činitele a kandidáty, aby písemné
prohlášení a přiznání
bylo zpracováno podle tohoto vzoru.
(1) Skupina alespoň 20 poslanců
může požádat, aby na schůzi příslušné
sněmovny Federálního shromáždění
nebo na společné schůzi obou sněmoven
Federálního shromáždění
bylo zveřejněno, že ústavní činitel
nebo kandidát nepodal včas správné
a úplné přiznání.
(2) Skupina alespoň 20 poslanců
může podat stížnost k příslušnému
soudu proti ústavnímu činiteli či
kandidátu, který vědomě nepodal včas
nebo nepodal řešení správné a
úplné písemné prohlášení
a přiznání.
(3) Příslušný
soud je oprávněn vyslovit zánik mandátu
poslance, anebo uložit ústavnímu činiteli
nebo kandidátu pokutu až do výše 100 000,-
Kčs. Pokuta je příjmem rozpočtu Federálního
shromáždění.
(4) Ustanovení odstavců 2
a 3 se užijí, bude-li to zvláštním
zákonem stanoveno.
(1) Opatření na ochranu veřejného
zájmu stanovená tímto zákonem, se
přiměřeně vztahují na pracovníky
federálních ústředních orgánů.
(2) Podrobnosti stanoví vláda
nařízením.
Přiznání za rok 1991
podají pouze ústavní činitelé,
kteří budou kandidovat ve volbách do Federálního
shromáždění, České národní
rady nebo Slovenské národní rady v roce 1992.
Přiznání mohou podat přímo
příslušnému předsednictvu.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodům 14 a 15:
Zpravodajskou zprávu k návrhu
skupiny poslanců Federálního shromáždění
na vydání ústavního zákona,
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů (tisk FS 1071) a k návrhu skupiny
poslanců Federálního shromáždění
ČSFR na vydání ústavního zákona,
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů, ústavní zákon č.
91/1991 Sb., o Ústavním soudu České
a Slovenské Federativní republiky a ústavní
zákon č. 100/1960 Sb., Ústava České
a Slovenské Federativní republiky, ve znění
ústavního zákona č. 325/1991 Sb. (tisk
FS 1071 A) přednesl posl. Marek BENDA.
Po rozpravě se výbor usnesl,
že tisk FS 1071 nebude projednávat a u tisku FS 1071
A doporučil Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkami k čl. 30, 32, 33, 34, 35.
36, 37. 39, 40, 43, 46, 49, 56, 61, 64 a 65.
Po zpravodajské zprávě
posl. Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
se rozhodl, že nebude tento návrh
projednávat.
Po zpravodajské zprávě
posl. Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
obecně
-definovat pro mimořádné situace mimořádné pravomoce ústavních činitelů,
-funkční období Federálního shromáždění končí ustavující schůzí nově zvoleného Federálního shromáždění. Ustavující schůze Federálního shromáždění se svolá do patnácti dnů po dni voleb, nejpozději však na den, kterým skončí funkční období. Po dni voleb nemůže Federální shromáždění měnit ústavu, vydávat ústavní zákony, provádět úpravu volebního zákona a úpravu zákona o rozpočtu,
-v návaznosti na tyto změny
zrušit zákonná opatření s výjimkou
mimořádných situací,
k čl. 30 odst. 1
vypustit variantu,
k čl. 30 odst. 2
vypustit variantu,
k čl. 32 odst. 4
doporučuje se varianta III,
k čl. 33 odst. 1
-v úvodní větě vypustit slova "a prohlášení",
-znění slibu upravit takto:
"Slibuji na svou čest a svědomí věrnost
České a Slovenské Federativní Republice.
Budu zachovávat její ústavu a ostatní
zákony. Slibuji, že budu vykonávat svůj
mandát čestně a podle svého svědomí
a nejlepšího přesvědčení
v zájmu všeobecného blaha.",
k čl. 33 odst. 2
vypustit slova "nebo prohlášení",
k čl. 34 odst. 2
vypustit,
k čl. 35 odst. 2 zní:
"(2) Za výroky nebo jiné
projevy učiněné při výkonu
funkce poslance na sněmu nebo v jeho orgánech podléhá
poslanec pouze disciplinární pravomoci svého
sněmu; disciplinárním opatřením
nemůže být vyloučení z hlasování
na sněmu nebo v jeho orgánech.",
k čl. 36 odst. 2
-v první větě slovo "předsednictvu" nahradit slovem "předsedovi",
-v druhé větě slovo
"předsednictvo" nahradit slovem "předseda",
k čl. 37
za slova "mu byly svěřeny"
vložit slova "a o kterých se dozvěděl",
k čl. 39 odst. 1
na závěr vložit větu
"K dalším schůzím se sněmovny
Federálního shromáždění
scházejí podle svého usnesení.",
k čl. 39 odst. 2
vypustit,
k čl. 40 odst. 1
vypustit slovo "předsednictva",
k čl. 43 odst. 1 zní:
"(1) Poslanecká sněmovna
je způsobilá se usnášet za přítomnosti
nadpoloviční většiny zvolených
poslanců. K platnému usnesení je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny přítomných
poslanců. Má-li se usnést o návrhu
k jehož přijetí je třeba třípětinové
většiny z počtu zvolených poslanců,
je poslanecká sněmovna způsobilá se
usnášet za přítomnosti alespoň
tohoto počtu.",
k čl. 46
-předsednictvo se nazývá "stálý výbor",
-ostatní členy stálého výboru se ustanovují podle poměrného zastoupení,
-společný výbor se
usnáší jako sněmovny,
k čl. 46 odst. 1
slova "nejvíce desetičlenná
předsednictva" nahradit slovy "předsedu
a místopředsedy",
k čl. 49
na konec první věty připojit
slova "a národní rady",
k čl. 56 odst. 1
dát do přechodných
ustanovení základové pravidlo, že se
nevztahuje na současné období,
k čl. 61
definovat co je to výjimečný
stav a co je to válečný stav, co je vypovědění
a vyhlášení války,
čl. 61 odst. 1 písm. o zní:
"o) vyhlašuje na návrh
vlády válečný stav,
k čl. 61 odst. 1
-vložit nové písmeno p) tohoto znění: "p) na základě rozhodnutí Federálního shromáždění vypovídá válku, je-li Česká a Slovenská Federativní Republika napadena, nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení,",
-dosavadní písmeno p) označit
jako písmeno q),
k čl. 64 odst. 3
vypustit,
k čl. 65
doporučuje konstruovat takto: Předsedu
vlády jmenuje po poradě s představiteli politických
stran prezident a na jeho návrh jmenuje členy vlády.
Nezíská-li takto sestavená vláda důvěru
Federálního shromáždění
postup se opakuje. Nezíská-li ani druhá vláda
jmenovaná prezidentem důvěru Federálního
shromáždění, jmenuje prezident předsedou
vlády kandidáta, kterého mu předloží
předseda senátu a na návrh předsedy
vlády jmenuje prezident členy vlády. Nezíská-li
ani takto sestavená vláda důvěru Federálního
shromáždění může prezident
rozpustit parlament nebo jmenovat úřednickou vládu,
k čl. 65 odst. 3
první věta zní: "Předseda
vlády je povinen do patnácti dnů po jmenování
vlády předstoupit s vládou před Federální
shromáždění a požádat o
vyslovení důvěry.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 16: | Sdělení předsedy výboru |
1.Schůze ČNR se koná
až od středy 22. ledna 1992.
2.Schůzka zpravodajů k zákonům ČNR se koná v pátek 17.1. od 9.00 hod. u dr. Ledviny
511 - Nejvyšší kontrolní úřad - posl. Žák
550 - bezpečnost práce - posl. Koháček
480 - poplatky za odpady - posl. Benda
3.Předsednictvo ČNR se koná
ve čtvrtek 16.1. od 14.00 hod.
4.Ve dnech 26.-29. ledna 1992 se uskuteční
na pozvání ústavně právního
výboru ČNR návštěva delegace
ústavně právního výboru maďarského
Národního shromáždění
v Praze. Poslanci výboru se zabývali programem a
účastí na jednotlivých akcí,
které se u příležitosti návštěvy
budou konat.
5.Poslanci byli seznámeni s dopisem
Artforum, dobrovolné kulturní organizace, Valdštejnské
nám. 14, Praha 1, týkající se vystěhování
Evropského kulturního klubu.
6.Příští schůze
výboru se event. bude konat v úterý 21.1.1992
od 14.00 hod. (bude upřesněno v úterý
dopoledne).