Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Ivo PALKOSKA, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, Michal SEDLÁČEK, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | 7.1. posl. PaedDr. Josef HEJSEK, Michal SEDLÁČEK a ing. Václav ŽÁK |
9.1. posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ |
Hosté:
-dr. Zdeněk PISK - ministerstvo zahraničních věcí ČSFR
-ing. Oldřich KUŽÍLEK - poslanec ČNR (VPPOB)
-JUDr. Tomáš SOKOL - ministr vnitra ČR
-dr. HRONSKÝ - Generální prokuratura ČSFR
-PhDr. Ivan RYNDA - poslanec FS
-Jaroslav ŠAFAŘÍK - Kancelář prezidenta ČSFR
-prof. JUDr. Josef MEČL, CSc. - poslanec FS
-ing. Arnošt CULÍK - náměstek ministra financí ČR
-ing. Pavel PROSEK - náměstek ministra kultury ČR
-ing. František MATĚJKA - poslanec ČNR (VOCR)
-Ivo SVOBODA - poslanec ČNR (RKV)
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru ve 14.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Jiří
NOVÁK.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR Smlouva mezi ČSFR a Polskou republikou o dobrém sousedství, solidaritě a přátelské spolupráci, podepsaná v Krakově dne 6. října 1991 (tisk FS 1084)
2.Návrh zásad zákona ČNR o občanských bezpečnostních komisích (tisk 514)
3.Žádost generálního prokurátora ČSFR o souhlas České národní rady k trestnímu stíhání některých soudců
4.Návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona o federálním fondu životního prostředí (tisk FS 1105)
5.Vládní návrh zákona o Federálním fondu pro vědu a výzkum (tisk FS 1085)
6.Návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona o prodloužení dovolené vojákům v činné službě (tisk FS 1114)
7.Návrh ústavně právního výboru na vydání zákonného opatření, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
8.Návrh prezidenta ČSFR na vydání ústavního zákona o změnách Federálního shromáždění a zřízení Federální rady (tisk FS 1077)
9.Návrh prezidenta ČSFR na vydání zákona o volbách do Federálního shromáždění (tisk FS 1125)
10.Návrh skupiny poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 208/1990 Sb. (tisk FS 1074)
11.Vládní návrh zásad zákona ČNR o dani silniční (tisk 471)
12.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se zrušují některé právní předpisy z odvětví kultury (tisk 518)
13.Zásady zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů (tisk 500)
14.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky (tisk 511)
15.Zásady zákona ČNR o daňovém poradenství (tisk 439)
16.Vládní návrh zásad zákona ČNR o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitosti (tisk 472)
17.Vládní návrh zásad zákona ČNR o správních poplatcích (tisk 473)
18.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Vládní návrh, kterým
se předkládá k vyslovení souhlasu
FS ČSFR Smlouva mezi ČSFR a Polskou republikou o
dobrém sousedství, solidaritě a přátelské
spolupráci, podepsaná v Krakově dne 6. října
1991 (tisk FS 1084) odůvodnil zástupce federálního
ministerstva zahraničních věcí dr.
Zdeněk PISK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Ivo PALKOSKA.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem.
Po odůvodnění zástupce
federálního ministerstva zahraničních
věcí dr. Zdeňka Piska, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Ivo Palkosky a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 2:
Návrh zásad zákona
ČNR o občanských bezpečnostních
komisích (tisk 514) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců ČNR ing. Oldřich KUŽÍLEK.
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
doporučil výbor vyslovit s návrhem souhlas.
K návrhu se vyjádřil
i ministr vnitra České republiky JUDr. Tomáš
SOKOL.
Po rozpravě, v níž se
vyjádřili poslanci Antonín ANDRLE, JUDr.
Anna RÖSCHOVÁ, Petr KOHÁČEK, JUDr. Miloslav
VÝBORNÝ a Marek BENDA výbor z věcných
důvodů nesouhlasil s návrhem zásad
skupiny poslanců ČNR na vydání zákona
ČNR o občanských bezpečnostních
komisích (9 poslanců hlasovalo pro toto usnesení,
2 poslanci byli proti a 3 se zdrželi hlasování).
Po odůvodnění člena
výboru ČNR petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost ing. Oldřicha Kužílka,
vyjádření ministra vnitra České
republiky JUDr. Tomáše Sokola, zpravodajské
zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
z věcných důvodů
nesouhlasí s předloženým návrhem
zásad zákona (9 poslanců hlasovalo pro toto
usnesení, 2 poslanci byli proti a 3 se zdrželi hlasování).
K bodu 3:
Generální prokurátor
ČSFR zaslal předsedkyni České národní
rady žádost o souhlas České národní
rady k trestnímu stíhání některých
soudců. Ústavně právnímu výboru
ČNR byl tento dopis předán k projednání.
Po úvodním slově předsedy výboru JUDr. Jiřího NOVÁKA, odůvodnění zástupce Generální prokuratury ČSFR dr. HRONSKÉHO a po rozpravě ústavně právní výbor doporučil předsednictvu České národní rady, aby
-projednalo žádost generálního prokurátora ČSFR o souhlas České národní rady k trestnímu stíhání některých soudců, a to
1.JUDr. Vladislava Šímy, nar. 21.10.1945, bytem Praha 4, Machuldova 592,
2.JUDr. Heleny Hlavaté, nar. 12.10.1943, bytem Praha 3, Jeseniova 41,
3.JUDr. Evy Burianové, nar. 3.10.1948, bytem Praha 4 - Opatov 1390,
4.JUDr. Jana Pelikána, nar. 9.5.1951, bytem Praha 4, Zárubova 508,
5.JUDr. Ladislavy Kučírkové, nar. 25.3.1948, bytem Praha 2, Třebíčská 10,
6.JUDr. Jana Novotného, nar. 1.6.1950, bytem Praha 6, Na luži 16,
7.JUDr. Antonína Tešíka, nar. 31.1.1947, bytem Praha 4, Madaťjanova 1345,
-rozhodlo ve smyslu § 55 odst. 1 zákona
č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, o udělení
souhlasu k jejich trestnímu stíhání.
Zároveň výbor zmocnil
předsedu výboru, aby o tomto usnesení informoval
předsednictvo České národní
rady.
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Jiřího Nováka, odůvodnění
zástupce Generální prokuratury ČSFR
dr. Hronského a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje předsednictvu České národní rady, aby
-projednalo žádost generálního prokurátora ČSFR o souhlas České národní rady k trestnímu stíhání některých soudců, a to
1.JUDr. Vladislava Šímy, nar. 21.10.1945, bytem Praha 4, Machuldova 592,
2.JUDr. Heleny Hlavaté, nar. 12.10.1943, bytem Praha 3, Jeseniova 41,
3.JUDr. Evy Burianové, nar. 3.10.1948, bytem Praha 4 - Opatov 1390,
4. JUDr. Jana Pelikána, nar. 9.5.1951, bytem Praha 4, Zárubova 508,
5.JUDr. Ladislavy Kučírkové, nar. 25.3.1948, bytem Praha 2, Třebíčská 10,
6.JUDr. Jana Novotného, nar. 1.6.1950, bytem Praha 6, Na luži 16,
7.JUDr. Antonína Tešíka, nar. 31.1.1947, bytem Praha 4, Madaťjanova 1345,
-rozhodlo ve smyslu § 55 odst. 1 zákona
č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, o udělení
souhlasu k jejich trestnímu stíhání,
II.zmocňuje předsedu
výboru, aby o tomto usnesení informoval předsednictvo
České národní rady.
K bodu 4:
Návrh skupiny poslanců Federálního
shromáždění na vydání
zákona o federálním fondu životního
prostředí (tisk FS 1105) odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění PhDr. Ivan RYNDA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkami k § 1, 3, 4 a 5.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění PhDr. Ivana Ryndy, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Leonarda Danneberga a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
k § 1 odst. 1
vypustit slova "zejména v případech
společného zájmu obou národních
republik",
k § 1
vložit nový odst. 2, kde by
bylo stanoveno, že Fond je právnickou osobou a zapisuje
se do obchodního rejstříku,
k § 1 odst. 2
upravit tak, aby v čele Fondu stál
ministr - předseda,
k § 3
-návětí upravit takto: "Finační příjmy Fondu tvoří"
-body nahradit písmeny,
k § 3 bodu 1
vypustit,
k § 3 bodu 8
doplnit za slovo "dary" slova
"dotace a subvence",
k § 4
body nahradit písmeny,
k § 5 odst. 2
měl by být přeřazen
do § 6 jako odst. 2,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 5:
Zpravodajskou zprávu k vládnímu
návrhu zákona o Federálním fondu pro
vědu a výzkum (tisk FS 1085) přednesl posl.
JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkami k § 1, 2, 3, 4 a 5.
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Jaroslava Ortmana, CSc., a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
k § 1
doplnit, že stát neodpovídá
za závazky fondu; fond je právnickou osobou a zapisuje
se do obchodního rejstříku,
k § 2 odst. 1 písm. a)
slova "roční příděly"
nahradit slovem "dotace",
k § 3
vložit, že prostředky Fondu
použité na jiný účel než
určený, je dotyčný povinen vrátit,
k § 4
doplnit, že nejvyšším
orgánem Fondu je rada,
k § 5
doplnit vymezení způsobu poskytování
odměn,
k § 5 odst. 5
vypustit,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 6:
Zpravodajskou zprávu k návrhu
skupiny poslanců Federálního shromáždění
na vydání zákona o prodloužení
dovolené vojákům v činné službě
(tisk FS 1114) přednesl posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ.
Výbor po rozpravě doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem.
Zároveň upozornil, že pokud by ustanovení
§ 2 zakládalo nároky na prodlouženou dovolenou
i zpětně za rok 1991, došlo by k zvýšení
rozpočtových výdajů v těch
případech, kdy vojáci činné
služby tuto službu v roce 1991 konali, avšak k
datu účinnosti zákona již nikoli, získali
by nárok na proplacení zvýšené
dovolené, kterou si nemohli vyčerpat.
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Vladimíra Řezáče a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem.
Výbor upozorňuje, že
pokud by ustanovení § 2 zakládalo nároky
na prodlouženou dovolenou i zpětně za rok 1991,
došlo by k zvýšení rozpočtových
výdajů v těch případech, kdy
vojáci činné služby tuto službu
v roce 1991 konali, avšak k datu účinnosti
zákona již nikoli, získali by nárok
na proplacení zvýšené dovolené,
kterou si nemohli vyčerpat,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 7:
Politické grémium České
národní rady dospělo k závěru,
že je třeba připravit k zákonu ČNR
č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky návrh
novely.
Legislativní útvar připravil
podklad, který předložil ústavně
právnímu výboru k projednání.
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Jiřího NOVÁKA, vyjádření
vedoucího legislativního odboru Kanceláře
ČNR JUDr. Zbyňka LEDVINY a po rozpravě se
výbor usnesl doporučit předsednictvu České
národní rady, že není třeba přijímat
zákonné opatření, kterým by
se měnil a doplňoval zákon ČNR č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně.
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Jiřího Nováka, vyjádření
vedoucího legislativního odboru Kanceláře
ČNR JUDr. Zbyňka Ledviny a po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl doporučit předsednictvu
České národní rady, že není
třeba přijímat zákonné opatření,
kterým by se měnil a doplňoval zákon
ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně.
K bodu 8:
Návrh prezidenta ČSFR na vydání
ústavního zákona o změnách
Federálního shromáždění
a zřízení Federální rady (tisk
FS 1077) odůvodnil zástupce předkladatele
Jaroslav ŠAFAŘÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.
Po rozpravě výbor nedoporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
(13 poslanců hlasovalo pro nedoporučení,
2 byli proti).
Po odůvodnění zástupce
předkladatele Jaroslava Šafaříka, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
nedoporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předložených návrhem (13 poslanců
hlasovalo pro nedoporučení, 2 byli proti).
K bodu 9:
Návrh prezidenta ČSFR na vydání
zákona o volbách do Federálního shromáždění
(tisk FS 1125) odůvodnili zástupci předkladatele
Jaroslav ŠAFAŘÍK a doc. JUDr. Vladimír
KLOKOČKA, DrSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Michal SEDLÁČEK.
Po rozpravě výbor nedoporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
(7 poslanců hlasovalo pro nedoporučení, 4
byli proti a 1 se zdržel hlasování).
Po odůvodnění zástupce
předkladatele Jaroslava Šafaříka, zpravodajské
zprávě posl. Michala Sedláčka a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
nedoporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem (7 poslanců
hlasovalo pro nedoporučení, 4 byli proti a 1 se
zdržel hlasování).
K bodu 10:
Návrh skupiny poslanců Federálního
shromáždění na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního
shromáždění ve znění zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 208/1990 Sb. (tisk
FS 1074) odůvodnil člen návrhové skupiny
poslanců Federálního shromáždění
prof. JUDr. Josef MEČL, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Michal SEDLÁČEK.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
- varianta I - s připomínkami k bodům 26,
51 a 62.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění prof. JUDr. Josefa Mečla,
CSc., zpravodajské zprávě posl. Michala Sedláčka
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem - varianta I - s
těmito připomínkami:
k bodu 26 - § 18 odst. 3
doplnit v tom smyslu, že splnění
podmínek se vztahuje na ty politické strany, které
jsou zastoupeny ve Federálním shromáždění
ke dni účinnosti tohoto zákona,
k bodu 51 - § 41 nově označený odst. 4
slova "který získal nadpoloviční
většinu hlasu voličů politické
strany, kteří využili práva přednostního
hlasu" nahradit slovy "který získal aspoň
pět procent preferenčních hlasů vzhledem
k celkovému počtu voličů, kteří
ve volebním kraji odevzdali platný hlas pro tuto
politickou stranu",
k bodu 62 - § 55 odst. 1 písm. c)
doplnit o odkaz na zákon č.
451/1991 Sb., kterým se stanoví některé
další předpoklady pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, ČR a SR,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 11:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o dani silniční (tisk 471)
odůvodnil náměstek ministra financí
České republiky ing. Arnošt CULÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby paragrafované znění bylo doplněno
o variantu, aby byla zavedena zvláštní silniční
daň pro provozovatele motorových vozidel - fyzické
a právnické osoby, které používají
vozidla k nepodnikatelské činnosti. Daň zavést
na dobu 3 až 4 roků ve výši odpovídající
ceně katalyzátoru a jeho montáže, pokud
budou vytvořeny příslušné právní
a ekonomické podmínky a dále připomínka
k zásadě č. 8.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí České republiky ing. Arnošta
Culíka, zpravodajské zprávě posl.
Petra Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
obecně
v paragrafovaném znění
doplnit o variantu, aby byla zavedena zvláštní
silniční daň pro provozovatele motorových
vozidel - fyzické a právnické osoby, které
používají vozidla k nepodnikatelské
činnosti. Daň zavést na dobu 3 až 4
roků ve výši odpovídající
ceně katalyzátoru a jeho montáže, pokud
budou vytvořeny příslušné právní
a ekonomické podmínky,
k zásadě č. 8
vypustit větu "Nařízením
vlády ČR lze sazby daně upravovat.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 12:
Vládní návrh zákona
ČNR, kterým se zrušují některé
právní předpisy z odvětví kultury
(tisk 518) odůvodnil náměstek ministra kultury
České republiky ing. Pavel PROSEK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s vládním návrhem.
Po odůvodnění náměstka
ministra kultury České republiky ing. Pavla Proseka,
zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 13:
Zásady zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 500) odůvodnil navrhovatel
poslanec ČNR ing. František MATĚJKA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. František KAČENKA.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byla zapracována připomínka k zásadě
č. 5.
Po odůvodnění navrhovatele
poslance ČNR ing. Františka Matějky, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byla zapracována tato připomínka:
k zásadě č. 5
začátek druhé věty
upravit takto: "Fyzické a právnické
osoby se ...",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 14:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na vydání zákona o Nejvyšším
kontrolním úřadě České
republiky (tisk 511) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců ČNR Ivo SVOBODA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. ing. Václav ŽÁK.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
s návrhem s připomínkami k § 3, 4, 5,
6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24,
27 a 32.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců České
národní rady Ivo Svobody, zpravodajské zprávě
posl. ing. Václava Žáka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k § 3 písm. c)
začátek upravit takto: "hospodaření
a nakládání s finančními ...",
k § 3 písm. d)
upravit takto: "d) dodržování
povinností a práv vyplývajících
z obecně závazných právních
předpisů nebo povinností uložených
na jejich základě, pokud upravují finančně
ekonomické vztahy,",
k § 3
vložit nové písmeno e)
tohoto znění: "e) výkon státní
správy.",
k § 4
za slova "závěrečnému
účtu" vložit slovo "České",
k § 5
v návětí za slovo "úřadu"
vložit slova "podle § 3",
k § 5 písm. a)
na konec připojit slova "s výjimkou
České národní rady",
§ 5 písm. c) zní:
"c) právnické a fyzické
osoby, pokud hospodaří s dotacemi nebo s jinými
prostředky ze státního rozpočtu České
republiky, včetně fondů spravovaných
orgány České republiky,",
§ 6 odst. 1 zní:
"Při kontrole Nejvyšší
kontrolní úřad prověřuje, zda
kontrolované operace jsou v souladu s právními
předpisy, přezkoumává jejich věcnou
a formální správnost a posuzuje, zda jsou
účelné a hospodárné.",
k § 6 odst. 2
vypustit,
§ 7 zní:
"Nejvyšší kontrolní
úřad je povinen zpracovat k návrhům
obecně závazných právních předpisů,
týkajících se rozpočtového
hospodaření, účetnictví, státní
statistiky a výkonu kontrolní, dozorové a
inspekční činnosti na vyžádání
zpracovatele návrhu stanovisko, a to ve lhůtě
požadované zpracovatelem, která však nesmí
být kratší než jeden měsíc.",
§ 8 zní:
"(1) Působnost Nejvyššího kontrolního úřadu vykonávají jeho řídící orgány a pracovníci, kteří vykonávají kontrolu, a další odborní pracovníci, kteří se na výkonu kontroly podílejí (dále jen "kontrolní pracovníci").
(2) Řídícími orgány Nejvyšší kontrolního úřadu jsou:
a)prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen "prezident"),
b)viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen "viceprezident"),
c)prezidiální rada Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen "Rada"),
d)členové Rady.",
k § 9
vypustit,
§ 10 zní:
"(1) Nejvyšší kontrolní úřad řídí prezident. Prezidenta zastupuje viceprezident.
(2) Funkční období
prezidenta a viceprezidenta je sedm let.",
k § 11 odst. 1
vypustit slova "na návrh svého
předsednictva",
§ 12 zní:
"(1) Viceprezidenta volí a odvolává Česká národní rada na návrh prezidenta.
(2) Viceprezident může být
zvolen nejvýše na dvě po sobě jdoucí
funkční období.",
k § 13
návětí upravit takto:
"Prezidentem nebo viceprezidentem může být
zvolen občan České republiky, který",
k § 14 odst. 1
slovo "jsou" nahradit slovem "je",
k § 15
vypustit,
§ 16 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Výkon funkce prezidenta a viceprezidenta končí
a)uplynutím funkčního období,
b)odstoupením z funkce,
c)odvoláním z funkce,
d)zbavením nebo omezením způsobilosti k právním úkonům,
e)úmrtím.
(2) Prezident nebo viceprezident může být ze své funkce odvolán
a)zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené v § 13 a 14 tohoto zákona,
b)jestliže byl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin,
c)nevykonává-li svou funkci
po dobu delší než šest měsíců.",
§ 17 odst. 2 zní:
"(2) Členy Rady volí
a odvolává Česká národní
rada na návrh prezidenta.",
§ 18 zní:
"O podmínkách volby členem
Rady a zániku členství v Radě platí
obdobně ustanovení § 13, 14 a ustanovení
§ 16 odst. 1 písm. b) až e).",
k § 20
návětí upravit takto:
"Kontrolní pracovníci musí",
k § 20 písm. b)
slova "24 let" nahradit slovy
"30 let".
§ 22 zní:
"Sídlo, činnost a organizaci
Nejvyššího kontrolního úřadu,
zejména způsob jednání Rady, projednávání
kontrolních zjištění a jednání
o podjatosti, upraví statut, který schvaluje Česká
národní rada.",
§ 23 zní:
"Prezident předkládá
a)České národní radě
-stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu České republiky,
-souhrnnou zprávu o kontrolní činnosti za uplynulý rok,
b)příslušnému orgánu České národní rady
-zprávy o výsledcích kontrolní činnosti (kontrolní nálezy), na jejichž předložení se s příslušným orgánem České národní rady dohodne,
-stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhům obecně závazných právních předpisů uvedených v § 7 tohoto zákona v případě, že o ně Česká národní rada požádá,
-k projednání informaci o
základních směrech kontrolní činnosti
Nejvyššího kontrolního úřadu
na příslušný rok.",
k § 24 odst. 1 písm. a)
-slovo "dalším" nahradit slovem "příslušným",
-na závěr doplnit slova "a
prokázat se písemným pověřením",
k § 24 odst. 1 písm. b)
upravit takto: "... tak, aby při
kontrole byl zjištěn skutečný stav věci,",
§ 24 odst. 1 písm. g) zní:
"g) umožnit kontrolovaným
subjektům vznést ve lhůtě pěti
dnů, nestanoví-li kontrolní pracovník
lhůtu delší, od projednání výsledků
kontroly námitky proti pravdivosti, úplnosti nebo
průkaznosti kontrolních zjištění
projednaných podle písmene a) a tyto námitky
prověřit a výsledky kontrolovaným
subjektům písemně sdělit.",
k § 24
doplnit o nový odst. 2 tohoto znění:
"(2) Nejvyšší kontrolní úřad
je povinen předat kontrolovaným subjektům
kontrolní nález.",
za § 24 zařadit § 29
k § 27 odst. 1 písm. a)
upravit takto: "... kteří
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu
a jeho kontrolním pracovníkům ztěžují
výkon kontroly tím, že ve stanovené
přiměřené lhůtě ...",
§ 32 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. března 1992.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 15:
Zásady zákona ČNR o
daňovém poradenství (tisk 439) odůvodnil
náměstek ministra financí České
republiky ing. Arnošt CULÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc.
Po rozpravě výbor vyslovil
souhlas s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 5, 6, 7, 8, 12, 13, 16 a 17.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí České republiky ing. Arnošta
Culíka, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Jaroslava Ortmana, CSc., a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 5
v odst. 3 poslední větu upravit
tak, že "úplatu stanoví ústřední
orgán státní správy",
k zásadě č. 6
-ve čtvrtém odseku vypustit slovo "nepodmíněnému",
-pátý odsek vypustit,
k zásadě č. 7
-v uvozovací větě doplnit slova "bez vážných důvodů",
-ve druhém odseku za slova "byl
za" vložit slovo "úmyslný",
k zásadě č. 8
doplnit nový odsek tohoto znění
"na vlastní žádost",
k zásadě č. 12
doplnit o doručení do vlastních
rukou (dle správního řádu),
k zásadě č. 13
-doplnit o mechanismus vstupování a vystupování z komory,
-odlišit členy komory a daňové
poradce nečleny komory,
k zásadě č. 16
valná hromada nevolí prezidenta,
k zásadě č. 17
prezidium volí prezidenta,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 16:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitosti (tisk 472) odůvodnil
náměstek ministra financí České
republiky ing. Arnošt CULÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 a 14.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí České republiky ing. Arnošta
Culíka, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Anny Röschové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 5
přihlédnout k existenci smlouvy
podle § 842 občanského zákoníku
a ke komentáři Bičovského k tomuto
ustanovení, že tato smlouva by neměla podléhat
dani darovací,
k zásadám č. 5 a 7
hledat cesty, aby nedošlo k dvojímu
zdanění daru,
k zásadě č. 6
začátek poslední věty
upravit takto: "Cena movitého majetku ...",
k zásadě č. 7
v případě, že
nabyvatel ve lhůtě vyměřenou daň
nezaplatí, vyměří se daň dárci,
k zásadě č. 9
základem daně z převodu
nemovitostí je smluvní cena,
k zásadě č. 10
v případě, že
nabyvatel ve lhůtě vyměřenou daň
nezaplatí, vyměří se daň dárci,
k zásadě č. 11
do skupiny II. dořadit dle občanského
zákoníku skupinu IV., tj. synovce, neteře,
tety a strýce,
k zásadě č. 12
poslední větu upravit takto:
"U I. skupiny činí sazba daně 1 - 5
%, u II. skupiny 3 - 10 %, u III. skupiny 7 - 40 %.",
k zásadě č. 13
upravit takto: "... u I. skupiny 1
- 5 %, u II. skupiny 3 - 10 %, u III. skupiny 4 - 20 %.",
k zásadě č. 14
- rozpor s § 260 zákoníku práce,
-vypustit poslední odstavec,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 17:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o správních poplatcích
(tisk 473) odůvodnil náměstek ministra financí
České republiky ing. Arnošt CULÍK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byla zapracována připomínka k zásadě
č. 1.
Po odůvodnění náměstka
ministra financí České republiky ing. Arnošta
Culíka, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Leonarda Danneberga a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byla zapracována tato připomínka:
k zásadě č. 1
doporučuje se varianta II,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 18: | Sdělení předsedy výboru |
1.Poslanci byli seznámeni s dopisem
místopředsedy vlády ČSFR dr. Rychetského
(čj. 7236/91) týkající se legislativy,
a to, že Česká národní rada v
novele zákona o péči o zdraví lidu
a zákona ČNR o všeobecném zdravotním
pojištění upravila určité záležitosti,
které však patří do kompetence Federálního
shromáždění. Místopředseda
vlády ČSFR dále upozorňuje, že
České národní radě budou předloženy
i další legislativní návrhy, kde bude
situace obdobná.
2.Poslanci byli seznámeni s programem
příští schůze výboru
úterý 14. ledna 1992 od 14.00 hod.
-vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona ČNR č. 575/1990 Sb. (tisk 550)
Odůvodní předseda Českého úřadu bezpečnosti práce
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
-zpráva vlády ČR pro ČNR o stavu vězeňství a postpenitenciární péče v ČR (tisk 422)
Odůvodní zástupce ministerstva spravedlnosti ČR
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
-vládní návrh zásad zákona ČNR o Vězeňském sboru ČR (tisk 481)
Odůvodní zástupce ministerstva spravedlnosti ČR
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
-návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se doplňuje zákon ČNR č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů poslanců ČNR, ve znění zákona ČNR č. 267/1991 Sb. (tisk 543)
Odůvodní člen návrhové skupiny poslanců
Zpravodaj posl. JUDr. Jiří NOVÁK
-návrh skupiny poslanců na vydání ústavního zákona ČNR, kterým se stanoví způsob hlasování ČNR o státním rozpočtu ČR (tisk 498)
Odůvodní člen návrhové skupiny poslanců
Zpravodajka posl. JUDr. Ivana JANŮ
středa 15. ledna 1992 od 9.00 hod.
-návrh na jmenování soudců k soudům České republiky předsednictvem ČNR na základě usnesení vlády České republiky ze dne 4. prosince 1991 č. 507 (2. etapa)
Odůvodní zástupce ministerstva spravedlnosti ČR
Zpravodajka posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
-koncepce výstavby orgánů státní správy v ČR, přednesená předsedou vlády ČR Petrem Pithartem v ČNR dne 10. října 1991
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
-vládní návrh zásad zákona ČNR o státním fondu kultury ČR (tisk 517)
Odůvodní zástupce ministerstva kultury ČR
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
-vládní návrh zákona ČNR o ochraně přírody a krajiny (tisk 497)
Odůvodní zástupce ministerstva životního prostředí ČR
Zpravodaj posl. JUDr. Leonard DANNEBERG
čtvrtek 16. ledna 1992 od 9.00 hod.
-návrh skupiny poslanců FS na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 1071)
-návrh skupiny poslanců FS ČSFR na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, ústavní zákon č. 91/1991 Sb., o Ústavním soudu České a Slovenské Federativní republiky a ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava České a Slovenské Federativní republiky, ve znění ústavního zákona č. 325/1991 Sb. (tisk FS 1071 A)
Odůvodní člen návrhové skupiny poslanců
Zpravodaj posl. Marek BENDA
pátek 17. ledna 1992 od 9.00 hod.
-návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 1168)
Odůvodní člen návrhové skupiny poslanců
Zpravodaj posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ
-návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje trestní zákon (tisk FS 1167)
Odůvodní člen návrhové skupiny poslanců
Zpravodaj posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ
-návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu (tisk FS 1115)
Odůvodní člen návrhové skupiny poslanců
Zpravodaj posl.
-návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací (tisk FS 1116)
Odůvodní člen návrhové skupiny poslanců
Zpravodaj posl.
3.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ministra spravedlnosti ČR ohledně privatizace státních
notářství. Návrh příslušné
právní úpravy není reálné
splnit do 31.12.1991. Ministr spravedlnosti uvádí
důvody, proč tomu tak je.
4.Poslanci byli seznámeni s dopisem
zaměstnanců Všeobecné zdravotní
pojišťovny ohledně neutěšeného
stavu pro zahájení činnosti pojišťovny.
5.Poslanci byli seznámeni s dopisem
přednosty Okresního úřadu v Teplicích
k návrhu zákona o živnostenských úřadech.
6.Poslanci byli seznámeni s dopisem
generálního prokurátora ČR o vyhodnocení
stavu zákonnosti při aplikaci zákona č.
105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.
7.Poslanci byli seznámeni s návštěvou
poslanců ústavně právního výboru
maďarského Národního shromáždění
v Praze ve dnech 26.-29. ledna 1992.