Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | 22. a 23.10. JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc. a ing. Václav ŽÁK |
22. a 24. - posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ | |
po všechny dny: posl. PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivo PALKOSKA a Michal SEDLÁČEK |
Neomluven:
23.10. - posl. JUDr. Leonard DANNEBERG
Hosté:
-ing. NOVÁKOVÁ - ministerstvo vnitra ČR
-ing. Jiří ALTERA - náměstek ministra zemědělství ČR
-RNDr. Ondřej HUML - poslanec FS
-JUDr. Vlastislav ŠMOLCNOP - náměstek ministra práce a sociálních věcí ČR
-MUDr. Martin BOJAR, CSc. - ministr zdravotnictví ČR
-doc. JUDr. Petr TRÖSTER, CSc. - náměstek ministra zdravotnictví ČR
-ing. Miroslav TYL - poslanec FS
-prom. fyz. Zdeněk MALINA - poslanec FS
-ing. František NERAD - poslanec ČNR (RKV)
-JUDr. Hana MARVANOVÁ - poslankyně ČNR (VVVK)
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru ve 14.00 hodin
zahájil a řídil místopředseda
ústavně právního výboru JUDr.
Miloslav VÝBORNÝ, který předložil
výboru návrh programu jednání ústavně
právního výboru na dny 22. až 25. října
1991.
V rámci přípravy na
jednání 24. schůze ČNR (6.-11. listopadu
1991) měl výbor do 29. října projednat
mj. i vládní návrh zákona ČNR
o České televizi (tisk 420), vládní
návrh zákona ČNR o Českém rozhlasu
(tisk 421) a vládní návrh zákona ČNR
o obecní policii (tisk 416). Vzhledem k tomu, že poslanci
tyto tisky obdrželi 21. či 22. října,
usnesli se po rozpravě neprojednávat tyto vládní
návrhy ani ve výboru, ani na 24. schůzi České
národní rady a doporučili předsednictvu
České národní rady, aby tyto návrhy
zařadilo až na program 25. schůze ČNR.
Zároveň se poslanci dohodli,
že nebudou také projednávat i tisk 405 - iniciativní
návrh poslanců o České televizi a
Českém rozhlasu, který by měl být
projednáván souběžně s tisky
420 a 421.
Po rozpravě se ústavně
právní výbor
usnesl neprojednávat v rámci
přípravy na 24. schůzi České
národní rady vládní návrh zákona
České národní rady o České
televizi (tisk 420) a doporučuje předsednictvu České
národní rady zařadit tento vládní
návrh do návrhu programu 25. schůze České
národní rady.
Po rozpravě se ústavně
právní výbor
usnesl neprojednávat v rámci
přípravy na 24. schůzi České
národní rady vládní návrh zákona
České národní rady o Českém
rozhlasu (tisk 421) a doporučuje předsednictvu České
národní rady zařadit tento vládní
návrh do návrhu programu 25. schůze České
národní rady.
Po rozpravě se ústavně
právní výbor
usnesl neprojednávat v rámci
přípravy na 24. schůzi České
národní rady vládní návrh zákona
České národní rady o obecní
policii (tisk 416) a doporučuje předsednictvu České
národní rady zařadit tento vládní
návrh do návrhu programu 25. schůze České
národní rady.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor (tisk FS 898)
2.Návrh poslance SL J. Jurečky na vydání zákona, kterým se doplňuje zákon č. 109/1964 Sb., (hospodářský zákoník), ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 927)
3.Zpráva o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství (tisk 386)
4.Návrh skupiny poslanců FS ČSFR na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (tisk FS 928)
5.Návrh skupiny poslanců FS na vydání zákona o životním prostředí (tisk FS 921)
6.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) a zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí (tisk 414)
7.Vládní návrh zákona ČNR o sociální potřebnosti (tisk 415)
8.Vládní návrh zásad zákona ČNR o všeobecném zdravotním pojištění (tisk 400)
9.Vládní návrh zásad zákona ČNR o Všeobecné zdravotní pojišťovně (tisk 401)
10.Vládní návrh zásad zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR č. 210/1990 Sb., o změnách v působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk 410)
11.Návrh skupiny poslanců FS ČSFR na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (tisk FS 928)
12.Návrh skupiny poslanců
Federálního shromáždění
- zásady zákona o informačních systémech
a ochraně informací, se kterými tyto informační
systému nakládají (tisk FS 926)
13.Vládní návrh zásad zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR č. 210/1990 Sb., o změnách v působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk 410)
14.Návrh skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona ČNR o hospodářských komorách (tisk 376)
15.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) a zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí (tisk 414)
16.Vládní návrh zákona ČNR o obecní policii (tisk 416)
17.Zaujetí stanoviska ve věci neslučitelnosti funkce člena zastupitelstva města Pardubice
18.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových
prostor (tisk FS 898) odůvodnila zástupkyně
ministerstva vnitra České republiky ing. NOVÁKOVÁ.
Zpravodajskou zprávu přednesla
posl. JUDr. Ivana JANŮ.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkami k čl. I - § 10 a k čl.
II.
Po odůvodnění zástupkyně
ministerstva vnitra České republiky ing. Novákové,
zpravodajské zprávě posl. JUDr. Ivany Janů
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
k čl. I - § 10 odst. 2
slova "od 31. prosince 1989" nahradit
slovy "od 30. listopadu 1989",
k čl. II
upravit takto: "Tento zákon
nabývá účinnosti dnem vyhlášení.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 2:
Zpravodajskou zprávu k návrhu
poslance Sněmovny lidu J. Jurečky na vydání
zákona, kterým se doplňuje zákon č.
109/1964 Sb., (hospodářský zákoník),
ve znění pozdějších předpisů
(tisk FS 927) přednesl posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkou k čl. I - § 396.
Po zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Leonarda Danneberga a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s touto připomínkou:
k čl. I - § 396 odst. 2
slova "od 31. prosince 1989" nahradit
slovy "od 30. listopadu 1989",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 3:
Zprávu o postupu ekonomické
reformy a hospodářské situaci v zemědělství
(tisk 386) odůvodnil náměstek ministra zemědělství
České republiky ing. Jiří ALTERA.
Zpravodaj posl. Ján KADLEC mj. doporučil,
aby ministerstvo zemědělství doplnilo předloženou
zprávu o výsledky vykázané ve III.
čtvrtletí 1991.
Po rozpravě vzal výbor předloženou
zprávu na vědomí.
Po úvodním slově náměstka
ministra zemědělství České
republiky ing. Jiřího Altery, zpravodajské
zprávě posl. Jána Kadlece a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.bere na vědomí zprávu
o postupu ekonomické reformy a hospodářské
situaci v zemědělství (tisk 386),
II.žádá vládu
České republiky, aby doplnila předloženou
zprávu o výsledky vykázané ve III.
čtvrtletí 1991.
K bodu 4:
Návrh skupiny poslanců FS
ČSFR na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku (tisk FS 928) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců Federálního shromáždění
ing. Miroslav TYL.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA.
Po rozpravě výbor přerušil
projednávání tohoto návrhu na středu
23. října 1991.
K bodu 5:
Návrh skupiny poslanců FS
na vydání zákona o životním prostředí
(tisk FS 921) odůvodnil člen návrhové
skupiny poslanců Federálního shromáždění
RNDr. Ondřej HUML.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA, který přednesl řadu pozměňujících
návrhů.
Závěrem poslanci po rozpravě
doporučili Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkami k § 1, 7, 24 a 25.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění RNDr. Ondřeje Humla,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
k § 1
větu za středníkem
upravit takto: "vychází přitom z hodnoty
přírody a z principu trvale udržitelného
rozvoje.",
k § 7
zvážit doplnění
slov "nebo koncentrace",
k § 24
vypustit,
k § 25
změnit účinnost zákona,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 6:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na vydání zákona ČNR, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)
a zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu
některých věcí z majetku ČR
do vlastnictví obcí (tisk 414) odůvodnil
člen návrhové skupiny výborů
posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. František KAČENKA.
Po rozpravě výbor za přítomnosti
posl. JUDr. Hany Marvanové přerušil projednávání
tisku 414 s tím, že zároveň potom posoudí
i ustanovení navrhovaná v tisku 393.
K bodu 7:
Vládní návrh zákona
ČNR o sociální potřebnosti (tisk 415)
odůvodnil náměstek ministra práce
a sociálních věcí České
republiky JUDr. Vlastislav ŠMOLCNOP.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Antonín ANDRLE.
Po rozpravě výbor doporučil
České národní radě, aby vyslovila
souhlas s vládním návrhem s připomínkami
k § 1, 3, 9 a 11.
Po odůvodnění náměstka
ministra práce a sociálních věcí
České republiky JUDr. Vlastislava Šmolcnopa,
zpravodajské zprávě posl. Antonína
Andrleho a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
k § 1 odst. 2 písm. c)
-za slova "celodenně osobně" vložit slovo "řádně",
-slova "do tří let"
nahradit slovy "do pěti let",
k § 3 odst. 3
na konci udělat čárku
a doplnit slova "ve vazbě, ve výkonu trestu
odnětí svobody, a dále při výkonu
základní vojenské služby, náhradní
služby a civilní služby.",
k § 9
-vypustit,
-ostatní paragrafy přečíslovat,
dosavadní § 11 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1992.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 8:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o všeobecném zdravotním
pojištění (tisk 400) odůvodnil ministr
zdravotnictví České republiky MUDr. Martin
BOJAR, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Antonín ANDRLE.
Na připomínky poslanců
reagoval náměstek ministra zdravotnictví
České republiky doc. JUDr. Petr TRÖSTER, CSc.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zpracovány připomínky k zásadám
č. 1, 2, 4, 14 a 19.
Po odůvodnění ministra
zdravotnictví České republiky MUDr. Martina
Bojara, CSc., zpravodajské zprávě posl. Antonína
Andrleho a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 1
ve druhém odstavci písm. c)
a d) doplnit o slova "v rozsahu stanoveném Zdravotním
řádem",
k zásadě č. 2
třetí větu upravit
takto: "Vznik a činnost těchto pojišťoven
upraví zvláštní zákony, které
též stanoví způsob tvorby a užití
rezervního fondu.",
k zásadě č. 4
-doporučuje přijetí varianty I,
-ve variantě I písm. c) dát
do souladu s § 1 písm. c) návrhu zákona
o sociální potřebnosti, ve znění
pozměňovacího návrhu ústavně
právního výboru,
k zásadě č. 14
-za nesplnění oznamovací povinnosti by měl platit pojištěnec pokutu až do výše 10 000 Kčs a zaměstnavatel až do výše 200 000 Kčs,
-doplnit v tom smyslu, že pokuty jsou
příjmem příslušné zdravotní
pojišťovny,
k zásadě č. 19
rozšířit účinnost
i na zásadu 18 písm. a) a b),
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 9:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o Všeobecné zdravotní
pojišťovně (tisk 401) odůvodnil náměstek
ministra zdravotnictví České republiky doc.
JUDr. Petr TRÖSTER, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Antonín ANDRLE.
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 5, 6 a 10.
Po odůvodnění náměstka
ministra zdravotnictví České republiky doc.
JUDr. Petra Tröstera, CSc., zpravodajské zprávě
posl. Antonína Andrleho a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 5
upravit tak, že třetinu Správní
rady volí Česká národní rada,
k zásadě č. 6
upravit tak, že třetinu Dozorčí
rady volí Česká národní rada,
k zásadě č. 10
upravit takto: "Tento zákon
nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1992.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 10:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR
č. 210/1990 Sb., o změnách v působnosti
orgánů ČR v sociálním zabezpečení
a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o
péči o zdraví lidu, a zákona ČNR
č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících
(tisk 410) odůvodnil náměstek ministra zdravotnictví
České republiky doc. JUDr. Petr TRÖSTER, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Antonín ANDRLE.
Poté výbor jednání
tohoto bodu přerušil s tím, že v jednání
bude pokračovat ve čtvrtek 24.10.
K bodu 11:
Výbor pokračoval v přerušeném
jednání k návrhu skupiny poslanců
FS ČSFR na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku (tisk FS 928) za přítomnosti poslance Federálního
shromáždění ing. Miroslava Tyla, který
též výbor seznámil s dalšími
návrhy na novelizaci zákona č. 229/1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
a dále doporučil další změny
a doplňky zákona č. 229/1991 Sb., a to u
§ 1, 4, 6. 8, 9, 14, 15, 16, 19, 20 a 22.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Miroslava
Tyla, zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem,
dále doporučuje další
změny a doplňky zákona č. 229/1991
Sb., a to
k § 1 odst. 1 písm. c)
před slovo "hospodářské"
vložit slova "obytné a",
k § 4 odst. 2
slova "uvedená v odstavci 1"
nahradit slovy "jejíž nemovitost přešla
do vlastnictví státu v případech uvedených
v § 6",
k § 6 odst. 1 písm. k)
za slova "kupní smlouvy"
doplnit slova "nebo smlouvy o výměně
nemovitostí",
k § 6 odst. 1 písm. o)
na konec doplnit slova "nebo bez vyplacení
náhrady",
k § 6 odst. 1
doplnit nové písm. t) tohoto znění:
"t) uplatnění postupu
podle vládního nařízení č.
15/1959 Sb., o opatřeních týkajících
se některých věcí užívaných
organizacemi socialistického sektoru, podle zákona
č. 71/1959 Sb., o opatřeních týkajících
se některého soukromého domovního
majetku a znárodnění zestátněním
na základě výměru některých
odvětvových ministerstev, odvolávajících
se na znárodňovací předpisy, vydané
po roce 1948.",
k § 8
-nové znění odstavce 1: "(1) Na návrh oprávněné osoby soud rozhodne, že povinnou osobou je též fyzická osoba, jež nabyla nemovitost od státu nebo právnické osoby, které získaly oprávnění s ní nakládat za okolností uvedených v § 6 a to v případech, kdy fyzická osoba nabyla nemovitost buď v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo na základě protiprávního zvýhodnění nabyvatele, dále i osoby blízké této fyzické osobě, pokud na ně bylo převedeno vlastnictví nebo osobní užívání k těmto nemovitostem.",
-vložit nový odst. 2 tohoto znění: "(2) Povinnou osobou je i fyzická osoba, která získala pozemky bezplatně v souvislosti s koupí nemovitostí.",
-dosavadní odst. 2 označit
jako odst. 3,
k § 9
doplnit o nový odst. 7 tohoto znění:
"(7) Povinná osoba je povinna vydat nemovitosti do
60 dnů od právní moci rozhodnutí o
schválení dohody o vydání nemovitosti
nebo rozhodnutí o vlastnictví oprávněné
osoby k nemovitosti.",
k § 14 odst. 1
na konec první věty doplnit
slova "nebo které zanikly",
k § 14 odst. 3
slova "ke dni účinnosti
tohoto zákona" nahradit slovy "ke dni vydání
nebo poskytnutí náhrady",
k § 14 odst. 5
slova "ke dni účinnosti
tohoto zákona" nahradit slovy "ke dni vydání
nebo poskytnutí náhrady",
k § 15 odst. 3
slova "ke dni účinnosti
tohoto zákona" nahradit slovy "ke dni vydání
nebo poskytnutí náhrady",
k § 16 odst. 1
za slova "jiný pozemek"
doplnit slova "oprávněné osobě",
k § 16 odst. 4
slova "do jednoho roku" nahradit
slovy "do šesti měsíců",
k § 16 odst. 5
-vypustit slova "nebo vypořádán",
-slova "do jednoho roku" nahradit
slovy "do šesti měsíců",
k § 19 odst. 2
vypustit slova "za podmínek
stanovených zákony národních rad",
k § 20 odst. 1
-za slovo "zemědělské" doplnit slova "a lesní",
-za slovo "živého"
vložit čárku a doplnit slovo "polního",
k § 20 odst. 2
slova "do jednoho roku" nahradit
slovy "do šesti měsíců",
k § 20 odst. 3
za slovo "zemědělské"
doplnit slova "a lesní",
k § 22 odst. 2
-za slovo "vlastníkem" doplnit slovo "půda",
-slova "byla půda" nahradit
slovy "byl pozemek",
k § 22
vložit nový odst. 6 tohoto znění:
"(6) Nedošlo-li mezi dosavadním
uživatelem a vlastníkem nemovitostí s vyjímkou
zemědělské půdy k jiné dohodě
vznikne dnem účinnosti tohoto zákona nebo
dnem, kdy byla nemovitost podle části druhé
tohoto zákona vydána, mezi nimi nájemní
vztah, který lze kdykoliv vypovědět. Výpovědní
lhůta činí tři měsíce.
Výpovědní lhůta začne běžet
prvního dne měsíce následujícího
po doručení výpovědi.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 12:
Návrh skupiny poslanců Federálního
shromáždění - zásady zákona
o informačních systémech a ochraně
informací, se kterými tyto informační
systémy nakládají (tisk FS 926) odůvodnil
člen návrhové skupiny poslanců prom.
fyz. Zdeněk MALINA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. ing. Václav ŽÁK.
Po rozpravě výbor doporučil Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem s těmito připomínkami
-do zákona zakotvit možnost volné tvorby informačních systémů se souhlasem osob, o kterých jsou tyto informace vedeny,
-je třeba vyjasnit otázku registru politických stran a společenských organizací,
-uvést do souladu zásadu č. 3 s čl. 17 Listiny základních práv a svobod tak, aby bylo zajištěno právo veřejnosti na informace o osobách veřejného zájmu,
-připravit návaznost tohoto
zákona na trestní zákon,
Poslanci rovněž upozornili,
že vzhledem k doporučením Rady Evropy by měl
být zákon v kompetenci Federálního
shromáždění, ale současná
právní úprava neposkytuje oporu pro federální
úpravu.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců Federálního
shromáždění prom. fyz. Zdeňka
Maliny, zpravodajské zprávě posl. ing. Václava
Žáka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
obecně
-do zákona zakotvit možnost volné tvorby informačních systémů se souhlasem osob, o kterých jsou tyto informace vedeny,
-je třeba vyjasnit otázku registru politických stran a společenských organizací,
-uvést do souladu zásadu č. 3 s čl. 17 Listiny základních práv a svobod tak, aby bylo zajištěno právo veřejnosti na informace o osobách veřejného zájmu,
-připravit návaznost tohoto
zákona na trestní zákon,
upozorňuje, že vzhledem k doporučením
Rady Evropy by měl být zákon v kompetenci
Federálního shromáždění,
ale současná právní úprava
neposkytuje oporu pro federální úpravu,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 13:
Výbor pokračoval v projednávání
vládního návrhu zásad zákona
České národní rady, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
zákona České národní rady č.
210/1990 Sb., o změnách v působnosti orgánů
České republiky v sociálním zabezpečení
a o změně zákona č. 20/1966 Sb., o
péči o zdraví lidu, a zákona České
národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících (tisk 410).
Po rozpravě výbor souhlasil
s předloženými zásadami a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 3, 4, 7, 9, 13 a 14.
Po odůvodnění náměstka
ministra zdravotnictví České republiky doc.
JUDr. Petra Tröstera, CSc., zpravodajské zprávě
posl. Antonína Andrleho a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 3
v rámci paragrafovaného znění
upravit právo lékaře (zdravotnického
zařízení) odmítnout vykonanou volbu
ve vymezených případech,
k zásadě č. 4
-doplnit o demonstrativní výčet jiných výkonů, které lze učinit pouze na výslovnou žádost pacienta, tj. dnešní sterilizaci doplnit o kastraci a neurochirurgické stereotaktické operace s obecným pravidlem pro možnost dalších podobných výkonů, ale vždy se souhlasem odborné komise ad hoc biologické etiky, která bude rozhodovat i v případech těchto výkonů, kdy je pacient ohrožen na životě a sám se nemůže vyjádřit (bezvědomí). Členem komise je právník, nejméně dva specialisté příslušného oboru a další lékaři (např. neurolog, sexuolog, ...)
-uvést do souladu s Listinou základních
práv a svobod - u všech pacientů pokud jde
o souhlas pacienta s hospitalizací, čl. 8 odst.
4,
k zásadě č. 7
ingerence ministerstva zdravotnictví
pokud jde o zrušování zdravotnických
zařízení je nutno omezit na určitou
přechodnou dobu a ustanovení dát do přechodných
ustanovení (jde totiž o samostatnou působnost
obcí zřizovat a zrušovat zdravotnická
zařízení),
k zásadě č. 9
tuto zásadu nutno dát do souladu
s platným zákonem o lékařské
komoře č. 220/91 Sb.,
k zásadě č. 13
upřesnit přezkum v případech,
kdy rozhodují lékaři samostatných
ordinací,
k zásadě č. 14
na konec doplnit slova "v součinnosti
s komorou",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 14:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na projednání zásad zákona ČNR
o hospodářských komorách (tisk 376)
odůvodnil člen návrhové skupiny poslanců
ing. František NERAD.
Jeho odůvodnění doplnit
dr. ing. Vojtěch BENEŠ, předseda Čs.
obchodní a průmyslové komory.
Zpravodaj posl. Petr KOHÁČEK
mj. seznámil poslance se stanoviskem vlády České
republiky.
Výbor po velmi podrobné rozpravě,
ve které se vyjádřili všichni přítomní
poslanci, vyslovil souhlas s předloženými zásadami
s připomínkami k zásadám č.
1, 2, 4, 7, 8, 12, 16 a 17.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Františka
Nerada, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k názvu
upravit takto: "Hospodářská
komora České republiky",
k zásadě č. 1
regiony nahradit okresy s tím, že
se okresy mohou spojovat,
k zásadě č. 1 odst. 2
vypustit slova "nebo registrované
u orgánu příslušného k registraci,
které vykonávají podnikatelskou činnost",
k zásadě č. 2
vypustit druhou větu,
k zásadě č. 4 odst. 1 písm. g)
doplnit v tom smyslu, že se komora
vyjadřuje k odborné způsobilosti fyzických
osob na žádost orgánu, který provádí
registraci,
k zásadě č. 4 odst. 1 písm. h)
vypustit,
k zásadě č. 4 odst. 2
vyjadřuje se ke schvalování,
certifikaci a osvědčování výrobků,
k zásadě č. 4 odst. 2 písm. a) a k zásadě č. 5 odst. 2
projednávání vázat
na výkonné státní orgány,
k zásadě č. 7
"Valná hromada" - sladit
s názvem "konferencí delegátů",
k zásadě č. 8
přímo do zákona zapracovat
zásadní úpravu organizační
struktury komory,
k zásadě č. 12
-dopracovat ohledně zastoupení v představenstvu,
-vyjasnit v zákoně vztah cechů a komory,
-upravit tak, že hospodářská
komora je tvořena odbornými sekcemi a cechy,
k zásadě č. 15 odst. 2
-přesunout do zásady č. 7,
-specifikovat vztah členských příspěvků mezi komorou a cechy,
-přímo v zákoně
zakotvit sankce,
k zásadě č. 16 odst. 2
doplnit, že schvalování
by podléhalo potvrzení Valnou hromadou,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 15:
Výbor pokračoval v projednávání
návrhu skupiny poslanců ČNR na vydání
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb.,
o obcích (obecní zřízení) a
zákon ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu
některých věcí z majetku ČR
do vlastnictví obcí (tisk 414) za přítomnosti
posl. JUDr. Hany Marvanové.
Poslanci doporučili České
národní radě, aby vyslovila souhlas s předloženým
návrhem s připomínkami v čl. I k bodu
2 - § 36a tisku 414 a dále doporučili novelizovat
zákon o obcích o další připomínky.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Miloslava
Výborného, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Františka Kačenky a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k článku I
k bodu 2 - § 36a
-vložit nový odstavec 2 tohoto znění: "(2) Ustanovení odstavce 1 se použije i na úkony obsahující cenu nižší, než je cena v místě a čase obvyklá.",
-ostatní odstavce přečíslovat,
k bodu 2 - § 36a dosavadní odst. 2
slova "v odstavci 1" nahradit
slovy "v odstavcích 1 a 2",
k bodu 2 - § 36a dosavadní odst. 4
slova "odstavců 1, 2 a 3"
nahradit slovy "odstavců 1, 2, 3 a 4",
II.dále doporučuje České národní radě, aby změnila a doplnila
-zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích a
-zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze
takto:
Zákon České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)
se mění a doplňuje takto:
1. § 10 zní:
(2) Sloučení obcí se před uzavřením dohody projedná s okresním úřadem. Název nově vzniklé obce se předem projedná s ministerstvem vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo vnitra"). Patří-li slučované obce do více okresů, projedná se před uzavřením dohody sloučení obcí s vládou České republiky. Vláda současně rozhodne, do kterého okresu obec po sloučení bude patřit.
(3) Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít na základě rozhodnutí obecního zastupitelstva, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh,je k uzavření dohody o sloučení obcí nutné souhlasné rozhodnutí místního referenda konaného v obci, ve které byl podán návrh na jeho konání.
(4) Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat
a)den, ke kterému se obce slučují,
b)u zanikajících obcí určení jejich majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce,
c)vzniká-li nová obec, její název a sídlo jejích orgánů.
(5) Práva a závazky zanikající obce přecházejí buď na nově vzniklou obec, nebo na obec, která při sloučení obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce slučují.
(6) Vzniká-li nová obec sloučením
více obcí, platí na území slučovaných
obcí obecně závazné vyhlášky,
které na tomto území platily před
sloučením."
2. Za § 10 se vkládá
nový § 10a, který zní:
(1) Nový městský obvod nebo novou městskou část ve statutárním městě lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit nový městský obvod nebo novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda, konaného na území, na němž se navrhuje zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části.
(2) Rozhodnutí o zřízení
nového městského obvodu nebo nové
městské části musí obsahovat
její název a vypořádání
práv a závazků."
3. § 11 zní:
(1) O rozdělení obce na dvě nebo více obcí nebo o oddělení části obce rozhodne ministerstvo vnitra na základě rozhodnutí místního referenda, konaného na území odlučující se části obce. Návrh na rozdělení obce může ministerstvo vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by obce po rozdělení nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona.
(2) V rozhodnutí ministerstvo vnitra uvede
a)den, ke kterému se obec rozděluje,
b)zda rozdělením obec zaniká a které obce vznikají,
c)názvy obcí po rozdělení obce,
d)rozdělení majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce.
(3) Při rozhodování podle odstavce 2 vychází ministerstvo vnitra z rozhodnutí místního referenda a stanoviska obecního zastupitelstva s přihlédnutím zejména k velikosti území obcí a počtu jejich obyvatel.
(4) V nově vzniklé obci platí
obecně závazné vyhlášky, které
platily na jejím území před jejím
vznikem."
4. V § 28 písmeno f) zní:
"f) v obvodech měst uvedených v § 3 | 7 - 70 členů,". |
Za písmeno f) se vkládá písmeno g), které zní: | |
"g) v městských částech měst, uvedených v § 3 | |
do 3000 obyvatel | 7 - 15 členů, |
nad 3000 do 20 000 obyvatel | 15 - 30 členů, |
nad 20 000 obyvatel | 25 - 50 členů." |
Dosavadní text § 28 se označuje
jako odstavec 1 a za něj se vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Rozhodujícím pro
počet obyvatel obce je stav k 1.lednu roku, v němž
se konají volby do zastupitelstva v obci."
5.V § 36 v odstavci 1 se vypouští písmeno c) a dosavadní písmena d) až m) se označují jako písmena c) až l).
Za nově označené písmeno
l) se vkládá nové písmeno m), které
zní:
"m) schvaluje dohodu o sloučení
obce s jinou obcí,"
V odstavci 3 se slova "písmeno
f)" nahrazují slovy "písmeno e)".
6. Za § 63 se vkládají
nový § 63a, který zní:
(1) Mají-li se konat nové volby, zřídí ministerstvo vnitra správní komisi, která na dobu nezbytně nutnou převezme správu příslušné obce a vykoná přípravy k provedení voleb.
(2) Správní komise při správě obce provádí jen opatření, která nesnesou odkladu.
(3) Správní komise nemůže rozhodovat o
a)založení, zániku, zřízení, zrušení a sloučení organizací a zařízení obce,
b)účasti obce na podnikatelské činnosti právnických a fyzických osob,
c)územním plánu a programu rozvoje územního obvodu obce,
d)rozpočtu obce,
e)územních změnách obce,
f)o koupi a zcizení nemovitého majetku obce.
(4) Výdaje spojené s činností správní komise hradí obec.
(5) Správní komise ukončí
svou činnost dnem ustavujícího zasedání
nově zvoleného obecního zastupitelstva."
Zákon České národní
rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze, se mění takto:
1. § 4 odstavec 1 zní:
"(1) Nový městský
obvod nebo novou městskou část lze zřídit
na základě rozhodnutí zastupitelstva, pokud
do třiceti dnů od zveřejnění
tohoto rozhodnutí není podán návrh
na konání místního referenda o této
věci. Je-li podán takový návrh, lze
zřídit nový městský obvod nebo
novou městskou část na základě
souhlasného rozhodnutí místního referenda
konaného na území, kde se zřízení
nového městského obvodu nebo nové
městské části navrhuje."
2.Dosavadní text § 27 se označuje
jako odstavec 1 a za něj se vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Obvodní zastupitelstva v hlavním městě Praze tvoří 7 až 70 členů. Místní zastupitelstva v hlavním městě Praze tvoří v částech města
do 3000 obyvatel | 7 - 15 členů, |
nad 3000 do 20 000 obyvatel | 15 - 30 členů, |
nad 20 000 obyvatel | 25 - 50 členů." |
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
III.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 16:
Po úvodním slově předsedy
výboru k vládnímu návrhu zákona
ČNR o obecní policii (tisk 416) a po rozpravě
výbor revokoval své usnesení č. 377
ze dne 22. října 1991.
Po úvodním slově předsedy
ústavně právního výboru JUDr.
Jiřího Nováka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
revokuje své usnesení č.
377 ze dne 22. října 1991.
K bodu 17:
Po úvodním slově místopředsedy
výboru JUDr. Miloslava VÝBORNÉHO a po rozpravě
výbor zaujal stanovisko ve věci neslučitelnosti
funkce člena Zastupitelstva města Pardubice takto:
výkon pracovní funkce, kterou mgr. Michala Vajrauch
nastoupil v Úřadu práce v Pardubicích
je podle § 4 odst. 2 písm. d) zákona ČNR
č. 368/1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
neslučitelný s funkcí člena Zastupitelstva
města Pardubic, neboť z pracovní náplně
jmenovaného vyplývá, že přímo
připravuje podklady pro správní rozhodování
a navíc jako přímo podřízený
pracovník ředitele Úřadu práce
by mohl být i ad hoc pověřován úkoly,
které bezprostředně s výkonem státní
správy souvisí.
Po úvodním slově místopředsedy
výboru JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
zaujal stanovisko ve věci neslučitelnosti funkce člena Zastupitelstva města Pardubice takto:
výkon pracovní funkce, kterou
jmenovaný nastoupil v Úřadu práce
v Pardubicích je podle § 4 odst. 2 písm. d)
zákona ČNR č. 368/1991 Sb., o volbách
do zastupitelstev v obcích neslučitelný s
funkcí člena Zastupitelstva města Pardubic,
neboť z pracovní náplně jmenovaného
vyplývá, že přímo připravuje
podklady pro správní rozhodování a
navíc jako přímo podřízený
pracovník ředitele Úřadu práce
by mohl být i ad hoc pověřován úkoly,
které bezprostředně s výkonem státní
správy souvisí.
K bodu 18: | Sdělení předsedy výboru |
1.Začátkem schůze výboru
požádal předsedající JUDr. Miloslav
Výborný členy komise ústavně
právního výboru zabývajícími
se návrhy na kandidáty soudce Ústavního
soudu ČSFR dr. Kačenku a Bendu, aby návrhy
došlé ústavně právnímu
výboru posoudili z hlediska zákonem a usnesením
předsednictva ČNR požadovaných náležitostí.
2.Poslanci byli vyzváni k účasti na besedě s poslanci Nejvyššího sovětu Ukrajiny - delegace výboru pro ochranu a bezpečnost na pozvání České národní rady - čtvrtek 24.11. v 11.00 - 12.30 hod. - beseda s poslanci VPPOB a ÚPV.
Okruh - národní bezpečnost,
veřejný pořádek, boj s kriminalitou
(bude přítomen i předseda ústavně
právního výboru Nejvyššího
sovětu.
3.Poslanci byli seznámeni s usnesením
předsednictva ČNR č. 529 k problematice podávání
interpelací a odpovědí na ně v ČNR.
4.Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedy Federálního úřadu
pro vynálezy ing. Ladislava Jakla (čj. 5803/91)
ohledně problematiky kompetencí v oblasti průmyslového
vlastnictví.
5.Poslanci byli seznámeni s výnosem
generálního prokurátora ČR ze dne
19.9.1991, kterým se zřizuje obvodní prokuratura
pro netrestní věci v hl. m. Praze.
6.Byli určeni zpravodajové
405 - iniciativní návrh zákona Český rozhlas a televize - posl. Danneberg
413 - geologický zákon - posl. Kadlec
418 - horní zákon - posl. Kadlec
419 - výbušniny - posl. Kadlec
7.Usnesení ÚPV č. 333
"posl. Žák - posl. Marvanová" bude
v ústavně právním výboru projednáván
v listopadu 1991.
8.Poslanci byli seznámeni s dopisem náměstka ministryně obchodu ing. Ivana Šterna o jmenování zástupců z řad poslanců ÚPV, kteří by se zúčastňovali projednávání privatizačních projektů zpracovávaných v rámci velké privatizace organizacemi resortu ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČR.
Telefonicky bylo z MOCR zpřesněno, že žádají jednoho zástupce z řad poslanců ÚPV do těchto skupin
- hotely
- obchodní domy vč. obuvi
- potraviny, zelenina
-textil, oděvy, průmyslové zboží, nábytek, klenoty.
Schůzky by se konaly po dohodě s vedoucím skupiny 1x za týden či 14 dnů.
Po rozpravě se poslanci dohodli,
že účast na projektech vůbec nepovažují
za vhodnou.
5.Schůze ČNR se bude konat
od středy 6., 7. a 8.11.
6.Porady poslanců - zpravodajů
k návrhům se budou konat u dr. Ledviny zřejmě
ve čtvrtek 31.10. od 9.00 hod.