Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | 8.10.: posl. JUDr. Jiří JIRÁSEK a JUDr. Vladimír ŘEZÁČ |
9.10.: posl. ing. Václav ŽÁK | |
po oba dny: posl. PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivo PALKOSKA, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ a Michal SEDLÁČEK |
Hosté:
-ing. Tomáš JEŽEK, CSc. - ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR
-JUDr. Jana BARTUŠKOVÁ - ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR
-Miroslav HAVLÍČEK - poslanec ČNR (NHV)
-ing. Julius JANČÁRY - poslanec ČNR (RKV)
-Karel LEDVINKA - poslanec ČNR (NHV)
Schůzi výboru ve 12.10 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Jiří
NOVÁK.
Schválený pořad schůze:
1.Posouzení připomínek vznesených na 23. schůzi ČNR k vládnímu návrhu zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby (tisk 388)
2.Vládní návrh zásad zákona o spotřebních daních (tisk FS 880)
3.Vládní návrh zásad zákona o dani z přidané hodnoty (tisk FS 882)
4.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Poslanec ing. Julis Jančáry
vznesl na 23. schůzi ČNR dne 8. října
1991 připomínky k návrhu novely zákona
č. 500/1990 Sb. a k návrhu novely zákona
č. 171/1991 Sb. (tisk 388).
Schůze ČNR požádala
ústavně právní výbor o zaujetí
stanoviska.
Jednání výboru byl
přítomen i ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ing. Tomáš JEŽEK,
CSc.
Schůze výboru dne 8.10. byla
ve 13.00 hod. přerušena a dne 9.10. v 8.00 hod. pokračovala.
Po vyjádření poslance
Jančáryho, zástupkyně ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky JUDr. Jany Bartuškové
a po rozpravě výbor doporučil České
národní radě, aby mj. vyslovila souhlas s
připomínkami k návrhu novely zákona
č. 500/1990 Sb. (nový § 16), a k návrhu
novely zákona č. 171/1991 Sb. (do § 2 vložit
nové odstavce 5, 6, 7, 8 a 9) a požádal poslance
ing. Jančáryho, aby toto stanovisko ústavně
právního výboru přednesl na 23. schůzi
České národní rady.
Po vyjádření poslance
ing. Juliuse Jančáryho, zástupkyně
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky JUDr. Jany Bartuškové
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
doporučuje České národní radě, aby mj.
-vyslovila souhlas s připomínkami k návrhu novely zákona č. 500/1990 Sb., (nový § 16) a k návrhu novely zákona č. 171/1991 Sb. (do § 2 vložit nové odstavce 5, 6, 7, 8 a 9),
-požádat poslance ing. Jančáryho,
aby toto stanovisko ústavně právního
výboru přednesl na 23. schůzi České
národní rady.
Příloha |
Doporučuje se upravit novelu zákona
č. 500/1990 Sb. (tisk 388)
nový § 16 zní:
(1) Statutárnímu orgánu,
který z nedbalosti zaviní, že organizace předloží
opožděně nebo chybně či neúplně
zpracovanou kartu provozní jednotky navržené
do privatizace, uloží okresní úřad
a v Praze Magistrátní úřad hlavního
města Prahy pokutu až do výše 20 000 Kčs;
učiní-li tak úmyslně, uloží
pokutu až do výše 200 000 Kčs. Tím
není dotčena trestní odpovědnost.
(2) Pokutu podle odstavce 1 je možno
uložit nejpozději do tří měsíců
ode dne, kdy se okresní úřad a v Praze Magistrátní
úřad hlavního města Prahy o porušení
povinnosti dozvěděl, nejpozději však
do jednoho roku ode dne, kdy k porušení povinnosti
došlo.
(3) O odvolání proti rozhodnutí
o uložení pokuty podle odstavce 1 rozhoduje ministerstvo.
(4) Výnos z pokut podle odstavce
1 ve výši 60 % je příjmem rozpočtu
okresního úřadu a v Praze Magistrátního
úřadu hlavního města Prahy a ze 40
% Fondu národního majetku České republiky.
(5) Okresní komise pro privatizaci
může o ověření správnosti
údajů uvedených na kartě provozní
jednotky požádat financující pobočku
banky organizace."
Dosavadní § 16 se označuje
jako § 17.
Doporučuje se upravit novelu zákona
č. 171/1991 Sb. (tisk 388)
do § 2 se vkládají nové
odstavce 5, 6, 7, 8 a 9 tohoto znění:
"(5) Statutárnímu orgánu,
který z nedbalosti zaviní, že organizace předloží
opožděně nebo chybně či neúplně
zpracovaný privatizační projekt, uloží
okresní úřad a v Praze Magistrátní
úřad hlavního města Prahy pokutu až
do výše 20 000 Kčs; učiní-li
tak úmyslně, uloží pokutu až do
výše 200 000 Kčs. Tím není dotčena
trestní odpovědnost.
(6) Pokutu podle odstavce 5 je možno
uložit nejpozději do tří měsíců
ode dne, kdy se okresní úřad a v Praze Magistrátní
úřad hlavního města Prahy o porušení
povinnosti dozvěděl, nejpozději však
do jednoho roku ode dne, kdy k porušení povinnosti
došlo.
(7) O odvolání proti rozhodnutí
o uložení pokuty podle odstavce 5 rozhoduje ministerstvo.
(8) Výnos z pokut podle odstavce
5 ve výši 60 % je příjmem rozpočtu
okresního úřadu a v Praze Magistrátního
úřadu hlavního města Prahy a ze 40
% Fondu národního majetku České republiky.
(9) Okresní komise pro privatizaci
může o ověření správnosti
údajů uvedených v privatizačním
projektu požádat financující pobočku
banky organizace."
Stávající odstavce
se přečíslují.
k bodům 2 a 3:
Úvodní slovo k vládnímu
návrhu zásad zákona o spotřebních
daních (tisk FS 880) a vládnímu návrhu
zásad zákona o dani z přidané hodnoty
(tisk FS 882) podal předseda výboru JUDr. Jiří
NOVÁK.
Po rozpravě se výbor usnesl
neprojednávat předložené návrhy
vzhledem ke krátkosti lhůty poskytnuté ústavně
právnímu výboru České národní
rady k zaujetí stanoviska. Ústavně právní
výbor považuje za nepřípustné,
aby nadále docházelo ke zkracování
lhůty podle § 39 jednacího řádu
Federálního shromáždění.
Podle názoru poslanců tím dochází
ke zpochybňování legislativního procesu.
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Jiřího Nováka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl neprojednávat předložený
návrh vzhledem ke krátkosti lhůty poskytnuté
ústavně právnímu výboru České
národní rady k zaujetí stanoviska. Ústavně
právní výbor považuje za nepřípustné,
aby nadále docházelo ke zkracování
lhůty podle § 39 jednacího řádu
Federálního shromáždění.
Podle názoru poslanců tím dochází
ke zpochybňování legislativního procesu.
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Jiřího Nováka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl neprojednávat předložený
návrh vzhledem ke krátkosti lhůty poskytnuté
ústavně právnímu výboru České
národní rady k zaujetí stanoviska. Ústavně
právní výbor považuje za nepřípustné,
aby nadále docházelo ke zkracování
lhůty podle § 39 jednacího řádu
Federálního shromáždění.
Podle názoru poslanců tím dochází
ke zpochybňování legislativního procesu.
K bodu 4: | Sdělení předsedy výboru |
1.Příští schůze výboru se bude konat ve čtvrtek 10.10. po schůzi ČNR večer. Program:
-tisk FS 859 - Ústavní soud - zpravodaj posl. Jirásek
-tisk FS 893 - návrh poslaneckého
klubu ODA na usnesení SL a SN - zpravodaj posl. Koháček.
2.Výbor určil k tiskům
400, 401 a 410 zpravodaje posl. Andrleho (v ÚPV se budou
projednávat přespříští
týden).