Zápis

z 67. schůze ústavně právního výboru České národní rady,

která se konala 3. a 4. září 1991

Přítomni: posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, JUDr. Milan TATÁR, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK
Omluveni: 3.9. posl. ing. Václav ŽÁK
po oba dny: posl. PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivo PALKOSKA, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ a Michal SEDLÁČEK

Hosté:

-JUDr. Leon RICHTER - ministr spravedlnosti ČR

-ing. Ivan NÁPRAVNÍK - místopředseda Českého statistického úřadu

-dr. TRPÁK - náměstek ministra životního prostředí ČR

a další hosté dle prezenčních listin.

Schůzi výboru ve 14.00 hodin zahájil a řídil místopředseda ústavně právního výboru JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.

Schválený pořad schůze:

1.Vládní návrh zákona ČNR o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů (tisk 351)

2.Vládní návrh zásad zákona ČNR o statistice (tisk 355)

3.Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí ČR (tisk 303)

4.Návrh poslance ing. Václava Žáka na rozšíření programu schůze

5.Zaujetí stanoviska k výkladu usnesení ČNR č. 156 ze 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací komise České národní rady pro otázky lustrací

6.Sdělení předsedy výboru




K bodu 1:

Vládní návrh zákona ČNR o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů (tisk 351) odůvodnil ministr spravedlnosti České republiky JUDr. Leon RICHTER.

Zpravodaj posl. Marek BENDA mj. seznámil výbor s usneseními výborů, které návrh projednaly.

V obecné rozpravě vystoupili poslanci JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, JUDr. Leonard DANNEBERG a JUDr. František KAČENKA.

V podrobné rozpravě vystoupili všichni přítomní poslanci.

Závěrem výbor doporučil České národní radě, aby vyslovila souhlas s předloženým návrhem s připomínkami k § 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 19 a 21.


/Schůze výboru byla přerušena ve 21.10 hod./

Usnesení č. 326

ústavně právního výboru České národní rady

z 3. září 1991

k vládnímu návrhu zákona České národní rady o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů (tisk 351)

Po odůvodnění ministra spravedlnosti České republiky JUDr. Leona Richtera, zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem s těmito připomínkami:

k § 2 odst. 2

začátek upravit takto: "Předsedům a místopředsedům okresních ...",

k § 4 bodu 7

v I. skupině částku "8 600" nahradit částkou "8 700",

§ 5 odst. 4 zní:

"(4) Do doby započítatelné praxe podle odstavce 1 se započítává také

a)doba nejvýše devíti měsíců výkonu vojenské základní (náhradní) služby nebo civilní služby nebo mateřské popřípadě další mateřské dovolené,

b)doba jiné omluvené nepřítomnosti v práci nepřesahující tři měsíce v kalendářním roce.",

k § 5 odst. 5

na konci vypustit slova "písm. a) a b)",

k § 6 odst. 1 písm. b)

začátek upravit takto: "místopředsedovi okresního ...",

k § 6 odst. 1 písm. d)

začátek upravit takto: "místopředsedovi krajského ...",

k § 8

-slovo "čekatelů" nahradit slovem "čekatele",

-částku "300 Kčs" nahradit částkou "500 Kčs",

-na konec připojit druhou větu tohoto znění: "Je-li soudce nebo státní notář pověřen výchovou více než jednoho čekatele, náleží mu příplatek ve výši 800 Kčs.",


k § 9

pod označení § 9 vložit nadpis "Další plat",

k § 9 odst. 1

-za slova "nárok na jeden" vložit slovo "další"

-slovo "navíc" vypustit

k § 10

pod označení § 10 vložit nadpis "Plat při dočasném přidělení a přeložení",

k § 10 odst. 1

konec upravit takto: "... náleží soudci plat nejméně ve výši platu dosavadního s výjimkou příplatků podle § 7 a 8.",

k § 10

-vložit nový odstavec 2 tohoto znění: "(2) Příplatky podle § 7 a 8 náleží soudci jen vznikne-li na ně nárok v místě dosavadního přidělení.",

-dosavadní odst. 2 označit jako odst. 3,

k § 11 odst. 2

konec upravit takto: "... ve výši rozdílu mezi jeho dosavadním platem a platem zastupovaného.",

k § 14

pod označení § 14 vložit nadpis "Platové vyrovnání",

k § 14 odst. 1

slova "§ 3 až 9" nahradit slovy "§ 3 až 8",

k § 15 odst. 1 písm. a) a b)

slovo "plat" nahradit slovy "základní plat",

k § 15 odst. 2

-slova "nejméně tří let" nahradit slovy "nejméně jednoho roku",

-za slova "od počátku" vložit slova "přípravné služby základní",

k § 16 odst. 1

vypustit slova "následujícího po dni" a větu za středníkem "je-li tímto dnem první den v měsíci, již od tohoto dne",

§ 16 odst. 2 zní:

"(2) Příplatky podle § 6, 7 a 8 náležejí od prvního dne měsíce, v němž došlo ke skutečnosti, která zakládá na tyto příplatky nárok.",

k § 16 odst. 3

vypustit,

nový § 19 zní:

"Další plat podle § 9 náleží i za kalendářní rok, v němž tento zákon nabývá účinnosti.",

§ 21 zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. října 1991.",

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v.r.
ověřovatel výboru
místopředseda výboru

/4.9.1991 v 9.00 schůzi zahájil a řídil předseda výboru JUDr. Jiří NOVÁK a v průběhu schůze přezval řízení místopředseda výboru JUDr. Vladimír ŘEZÁČ/

K bodu 2:

Vládní návrh zásad zákona ČNR o statistice (tisk 355) odůvodnil místopředseda Českého statistického úřadu ing. Ivan NÁPRAVNÍK.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. ing. Václav ŽÁK.

V povšechné rozpravě vystoupili posl. ing. Václav ŽÁK a JUDr. František KAČENKA.

Po podrobné rozpravě ústavně právní výbor souhlasil s předloženými zásadami a doporučil, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zpracovány připomínky k zásadám č. 2, 4, 7, 8, 13, 17, 19, 22, 23, 26 a 29.

Usnesení č. 327

ústavně právního výboru České národní rady

z 4. září 1991

k vládnímu návrhu zásad zákona České národní rady o statistice (tisk 355)

Po odůvodnění místopředsedy Českého statistického úřadu ing. Ivana Nápravníka, zpravodajské zprávě posl. ing. Václava Žáka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.souhlasí s předloženými zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány tyto připomínky:

k zásadě č. 2

označení "oblastní správy" nahradit označením "krajské správy",

k zásadě č. 4 písm. g)

upravit takto: "g) vytváří statistické klasifikace, využívá číselníky a registry pro potřebu republiky,",

k zásadě č. 4 písm. n)

vypustit,

k zásadě č. 7 odst. 3 písm. d)

v závěru doplnit slova "... techniky, které musí odpovídat přijatým standardům",

k zásadě č. 8

výslovně specifikovat působnost obcí (co je přenesená a co samosprávná působnost),

k zásadě č. 13

doplnit v tom smyslu, že je třeba zohlednit ochranu individuálních dat,

k zásadě č. 17

promítnout úpravu k zásadě č. 4,

k zásadě č. 19

vypustit,

k zásadě č. 22

oprávnění vstupovat do objektů (atd.) dát do souladu s Listinou lidských práv a převzít obdobnou úpravu ze zákonů ČNR o inspekcích životního prostředí,

k zásadě č. 23

upřesnit; dát do souladu s již přijatými zákony upravujícími povinnost zachovávat mlčenlivost,

k zásadě č. 26

doplnit o sankci za porušení povinnosti pracovníků statistických orgánů stanovených v zásadě č. 22,

k zásadě č. 29

upravit v tom smyslu, že tyto zkony se ruší s výjimkou ustanovení týkající se rodného čísla,

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena předsednictvu České národní rady.

Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 3:

Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí ČR (tisk 303) odůvodnil náměstek ministra životního prostředí České republiky dr. TRPÁK.

Poslanci obdrželi pracovní návrh, do kterého již byly zapracovány připomínky ostatních výborů České národní rady, zejména výboru pro životní prostředí a urbanismus.

Jednání byl též přítomen i předseda výboru pro životní prostředí a urbanismus ing. Leopold ZUBEK.

Zpravodaj posl. Marek BENDA ve své zprávě mj. seznámil poslance i s dalšími připomínkami výborů ČNR.

Po všeobecné a podrobné rozpravě výbor doporučil České národní radě, abylo vyslovila souhlas s vládním návrhem, přičemž přijal k vládnímu návrhu mnoho podstatných změn.

Usnesení č. 328

ústavně právního výboru České národní rady

z 4. září 1991

k vládnímu návrhu zákona České národní rady o Státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí ČR (tisk 303)

Po odůvodnění náměstka ministra životního prostředí dr. Trpáka, zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona v tomto znění:

"Zákon

České národní rady

ze dne ................ 1991

o Státním fondu životního prostředí České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

(1) Zřizuje se Státní fond životního prostředí České republiky (dále jen "Fond").

(2) Fond je právnickou osobou). Rozsah činnosti Fondu stanoví statut.

(3) Správcem Fondu je ministerstvo životního prostřdí (dále jen "ministerstvo").

(4) V čele Fondu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr životního prostředí.

(5) O poskytování prostředků z Fondu rozhoduje ministr.

(6) Zřizuje se Rada Fondu, která je poradním orgánem ministra.


(7) Radu Fondu tvoří zejména poslanci a experti České národní rady, zástupci ministerstva financí České republiky, ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky, ministerstva zemědělství České republiky, ministerstva průmyslu České republiky a ministerstva životního prostředí České republiky. Členy Rady fondu jmenuje a odvolává ministr životního prostředí. Rada Fondu má 11-15 členů.

(8) Činnost Rady Fondu se řídí jednacím řádem, který schvaluje ministr životního prostředí.

(9) Rada Fondu posuzuje zejména:

a)zásadní otázky tvorby a užití prostředků Fondu,

b)roční rozpočty příjmů a výdajů Fondu,

c)navržená opatření a jejich zabezpečení prostředky Fondu.

(10) Rada Fondu posuzuje dále návrhy na poskytnutí prostředků z Fondu a doporučuje ministrovi životního prostředí výši čerpání pro jednotlivé konkrétní případy, přičemž vychází ze zásad ochrany životního prostředí České republiky.

§ 2

(1) Příjmy Fondu tvoří zejména:

a)úplaty za vypouštění odpadních vod do vod povrchových),

b)poplatky za vypouštění škodlivých látek do ovzduší),

c)poplatky podle zákona o odpadech),

d)odvody za trvalé i dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě),

e)úplaty za odběry podzemní vody,

f)úhrady odvedené do státního rozpočtu za vydobyté nerosty,

g)pokuty uložené orgány správce Fondu a inspekcemi za porušení předpisů a opatření k ochraně životního prostředí,

h)příjmy z peněžního postihu žadatelů za neoprávněné použití nebo zadržení prostředků Fondu,

i)dotace ze státního rozpočtu,

j)podíly na výnosu určených daní,

k)úroky z prostředků Fondu uložených v bance a ze splátek půjček poskytnutých Fondem,

l)úvěry od právnických osob,

m)příspěvky od tuzemských a zahraničních právnických a fyzických osob,

n)další příjmy stanovené obecně závaznými právními předpisy v jednotlivých úsecích životního prostředí.


(2) Pro finanční hospodaření Fondu se zřizuje samostatný bankovní účet.

(3) Z pokut uvedených v § 2 odst. 2 písm. g) připadá 50 % do rozpočtu obce, v jejímž katastru došlo k porušení předpisu. Tyto příjmy jsou účelově vázány na ochranu životního prostředí.

§ 3

(1) Prostředky Fondu lze použít na:

a)podporu akcí investičního charakteru souvisejících s ochranou životního prostředí,

b)podporu právnických a fyzických osob uskutečňujících opatření ke zlepšení životního prostředí,

c)podporu programu výzkumu, vývoje, výroby a zavádění vhodných technologií a akcí vědeckotechnického rozvoje v oblasti životního prostředí,

d)podporu ekologických opatření a akcí samosprávných orgánů,

e)podporu činností souvisejících s funkcemi vodních toků,

f)podporu monitorování složek životního prostředí,

g)úhradu splátek a úroků za půjčky poskytnuté Fondu,

h)podporu výchovných akcí a rozšiřování informací o životním prostředí,

i)podporu nevládních ekologických organizací a hnutí,

j)úhradu nákladů spojených s činností Fondu, schválených v rámci rozpočtu Fondu,

k)na další opatření neinvestičního charakteru, související s ochranou životního prostředí.

(2) Podporou se pro účely tohoto zákona rozumí dotace, subvence, půjčky, převzetí závazků a další pomoc právnickým a fyzickým osobám.

§ 4

(1) Na poskytnutí prostředků z Fondu není právní nárok.

(2) Prostředky z Fondu se poskytují žadatelům za podmínek stanovených statutem a směrnicí. Základním principem je objektivní posouzení žádosti z hlediska ekologické a ekonomické výhodnosti a celospolečenských zájmů.

(3) Žadatelé - právnické a fyzické osoby - předkládají žádosti Fondu. Součástí žádosti je odborný posudek, který doplní Fond vlastním stanoviskem. Žádost posuzuje Rada Fondu.

(4) Poskytnuté prostředky z Fondu musí být vráceny, jestliže nebyly použity v souladu s podmínkami určenými podle odst. 2 nebo jestliže účel pro poskytnutí prostředků odpadl.

§ 5

Zůstatek finančních prostředků Fondu koncem kalendářního roku nepropadá.



§ 6

Státní fond vodního prostředí) a Fond ochrany ovzduší) se stávají dnem nabytí účinnosti zákona součástí tohoto Fondu.

§ 7

Zrušuje se § 4 písm. a) zákona ČNR č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy, ve znění zákona ČNR č. 175/1982 Sb.


§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.",

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.






Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru

K bodu 4:

Poslanec ing. Václav ŽÁK požádal výbor (v rámci přípravy na společné jednání předsednictev ČNR a SNR) o rozšíření programu schůze, a to, aby se dne 4. září ve 20.00 hod. sešel ústavně právní výbor k problematice rozboru preambule a článků 1, 2 a 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších zákonů.

Po rozpravě výbor nesouhlasil s rozšířením programu schůze ústavně právního výboru.

K bodu 5:

Předsedkyně České národní rady JUDr. Dagmar Burešová svým dopisem z 2. září 1991 požádala předsedu ústavně právního výboru ČNR dr. Nováka, aby ústavně právní výbor zaujal stanovisko k výkladu usnesení ČNR č. 156 ze 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací komise České národní rady pro otázky lustrací.

Výbor zaujal stanovisko:

doporučuje

I.předsednictvu České národní rady, aby zprostilo mlčenlivosti členy vyšetřovací komise ČNR v rozsahu uvedeném pod bodem III B usnesení,

II.při seznámení schůze České národní rady s výsledky šetření vycházet ze stanoviska Generální prokuratury České republiky o tom, že poslanci ČNR jsou osobami oprávněnými ke styku se státním tajemstvím při splnění obvyklých podmínek dle zákona č. 102/1971 Sb.,

III.schůzi České národní rady změnu citovaného usnesení v bode IV, a to s vypuštěním slov "po odtajnění",

IV.při doručování sdělení poslanci či jiné osobě o pozitivním výsledku šetření postupovat podle ustanovení občanského soudního řádu o doručování, s výjimkou doručení uložení,

V.v případě, že po sdělení podle bodu V usnesení prováděla komise další šetření, je povinna poslanci či jiné osobě sdělit jeho výsledky. Teprve od tohoto dne počne běžet patnáctidenní lhůta,

VI.pokud by poslanec či jiná osoba navrhl vlastní výslech a poté se k němu opakovaně neomluveně nedostavil, může komise ukončit šetření i bez provedení tohoto výslechu. O oprávněnosti omluvy rozhoduje komise.

Usnesení č. 329

ústavně právního výboru České národní rady

z 4. září 1991

k zaujetí stanoviska k výkladu usnesení ČNR č. 156 ze 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací komise České národní rady pro otázky lustrací

Na základě žádosti předsedkyně České národní rady JUDr. Dagmar Burešové ze dne 2. září 1991 k výkladu usnesení ČNR č. 156 ze 14. května 1991 k obsahu práce vyšetřovací komise České národní rady pro otázky lustrací a jednacího řádu vyšetřovací komise České národní rady pro otázky lustrací ústavně právní výbor České národní rady zaujal toto stanovisko:

doporučuje

I.předsednictvu České národní rady, aby zprostilo mlčenlivosti členy vyšetřovací komise ČNR v rozsahu uvedeném pod bodem III B usnesení,

II.při seznámení schůze České národní rady s výsledky šetření vycházet ze stanoviska Generální prokuratury České republiky o tom, že poslanci ČNR jsou osobami oprávněnými ke styku se státním tajemstvím při splnění obvyklých podmínek dle zákona č. 102/1971 Sb.,

III.schůzi České národní rady změnu citovaného usnesení v bode IV, a to s vypuštěním slov "po odtajnění",

IV.při doručování sdělení poslanci či jiné osobě o pozitivním výsledku šetření postupovat podle ustanovení občanského soudního řádu o doručování, s výjimkou doručení uložení,

V.v případě, že po sdělení podle bodu V usnesení prováděla komise další šetření, je povinna poslanci či jiné osobě sdělit jeho výsledky. Teprve od tohoto dne počne běžet patnáctidenní lhůta,


VI.pokud by poslanec či jiná osoba navrhl vlastní výslech a poté se k němu opakovaně neomluveně nedostavil, může komise ukončit šetření i bez provedení tohoto výslechu. O oprávněnosti omluvy rozhoduje komise.






Petr KOHÁČEK v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru
K bodu 6: Sdělení předsedy výboru

1.Předsednictvo ČNR pořádá přátelské neformální setkání poslanců ČNR ve čtvrtek 12.9.1991 (na parníku).

Přihlásili se posl. Řezáč, Kadlec, Ortman, Žák, Danneberg, Novák, Koháček, Benda.

2.Předseda výboru informoval poslance, že došla petice od Václava Haška, Orlická 976, Dobruška, ve které žádá, aby spis okresního soudu sp.zn. 6 C/31/88 a krajského soudu sp.zn. 8 CO 679/88 a usnesení sp.zn Nc 689/89 byl zaslán se všemi doklady Nejvyššímu soudu ČR a dále žádá, aby byl ke stejnému opatření předložen spis okresního soudu sp.zn. 6 C 36/89 a krajského soudu sp.zn. 8 CO 588/89.

Podle přesvědčení ÚPV není zákonodárný sbor oprávněn jakkoliv zasahovat do výkonu nezávislého soudnictví aje pouze na soudních orgánech, jakým způsobem ve věci rozhodnou. Pokud by v této věci výbor zaujímal jakékoliv stanovisko, porušil by tím zásadu rovnocennosti a nezávislosti soudní moci na moci zákonodárné. Pokud své podání p. Hašek nazval peticí, zaujal výbor stanovisko, že jeho žádost je v rozporu s § 1 odst. 3 zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, podle kterého se peticí nesmí zasahovat do nezávislosti soudů. K jeho stížnostem na nevhodné podání soudních osob výbor doporučil, aby se v této části obrátil na ministerstvo spravedlnosti ČR, jak připouští § 6 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích. Vyřízení petice bylo předáno výboru ČNR petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost.

3.Posl. ing. Václav Žák byl ustanoven zpravodajem k zásadám zákona k Nejvyššímu kontrolnímu orgánu republiky.

4.Další schůzka zpravodajů ke společným zprávám se uskuteční

5.9. v 9.00 hod.

- platy soudců - posl. Benda

-životní prostředí - posl. Benda

-veterina - posl. Výborný

termíny budou upřesněny:

-byty - posl. Danneberg

-prokuratura - posl. Koháček

5.Poslancům bylo rozdáno usnesení předsednictva ČNR č. 485 z 22.8., které stanoví, že místem, kde poslanci obdrží společnou zprávu výborů k návrhu zákona nejpozději 24 hod. před schůzí ČNR, je sekretariát jejich příslušného výboru.

6.Poslancům byl rozdán tisk 365 - návrh na usnesení ČNR - bude zařazen na program 22. schůzi ČNR (od 10. září).

/Schůze výboru byla ukončena ve 21.30 hod./


Petr KOHÁČEK
JUDr. Jiří NOVÁK
ověřovatel výboru
předseda výboru


Přihlásit/registrovat se do ISP