Zápis

z 65. schůze ústavně právního výboru České národní rady,

která se konala 19., 20., 21. a 22. srpna 1991

Přítomni: posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, Michal SEDLÁČEK, JUDr. Milan TATÁR, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK
Omluveni: 19.8. - posl. JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Vladimír ŘEZÁČ a ing. Václav ŽÁK
20.8. - posl. PaedDr. Josef HEJSEK a ing. Václav ŽÁK
21.8. - posl. ing. Václav ŽÁK
22.8. - posl. PaedDr. Josef HEJSEK
po všechny dny - posl. JUDr. Ivo PALKOSKA a JUDr. Anna RÖSCHOVÁ

Hosté:

-dr. MLČOCH - náměstek ministra životního prostředí ČR

-PhDr. Jiří HEJLEK - náměstek ministra kultury ČR

-JUDr. Aleš DVOULETÝ - ministerstvo kultury ČR

-ing. Jan PŘIKRYL, CSc. - náměstek ministra pro hospodářsdkou politiku a rozvoj ČR

-dr. MOTEJL - předseda Nejvyššího soudu ČSFR

-dr. JEHLIČKA - předseda občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu ČSFR

-JUDr. Ludvík BRUNNER - generální prokurátor ČR

-RNDr. Karel FONIOK - poslanec ČNR

-Jiří PAYNE - poslanec ČNR

-JUDr. Hana MARVANOVÁ - poslankyně ČNR

-ing. Karel NEJDL - ministerstvo obchodu a cestovního ruchu ČR

-dr. MARČANOVÁ - Úřad předsednictva vlády ČSFR

-dr. BÁRTEK - federální ministerstvo kontroly

-dr. ZAGAR - federální ministerstvo hospodářství

a další hosté dle prezenčních listin.


Schůzi výboru v 10.00 hodin zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru JUDr. Jiří NOVÁK.

Schválený pořad schůze:

1.Vládní návrh zákona ČNR o státní správě ochrany ovzduší (tisk 272)

2.Vládní návrh zásad zákona ČNR o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (tisk 289)

3.Návrh materiálu vlády "Státní bytová politika České republiky" (tisk 316)

4.Vládní návrh zákona o kárné odpovědnosti soudců (tisk FS 742)

5.Vládní návrh zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740)

6.Vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741)

7.Zpráva o stavu prokuratury v České republice (tisk 354)

8.Zásady zákona ČNR o lidovém hlasování (tisk 323)

9.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o zemských úřadech (tisk 306)

1O.Návrh skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) (tisk 334)

11.Návrh skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona ČNR o místním referendu (tisk 335)

12.Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu cestovního ruchu (tisk 265)

13.Vládní návrh zákona o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) (tisk FS 761)

14.Vládní návrh zákona o kontrole v ČSFR (tisk FS 751)

15.Vládní návrh zásad zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 760)

16.Sdělení předsedy výboru






K bodu 1:

K původně navrženému programu - projednávat 19.8. tisky 272 (ovzduší) a 303 (fond životního prostředí) se vyjádřil náměstek ministra životního prostředí dr. MLČOCH. Požádal poslance o odložení projednávání tisku 303 (fond životního prostředí) až po projednání ve výboru pro životní prostředí a urbanismus České národní rady.

U tisku 272 (ovzduší), předložil náměstek ministra životního prostředí dr. Mlčoch poslancům nové návrhy úprav vládního návrhu, které vyplynuly z nově schválených zákonů, a to zákona o ovzduší a zákonů ČNR o státní správě v odpadovém hospodářství a o České inspekci životního prostředí.

Zpravodaj výboru k oběma návrhům (272 a 303) posl. Marek BENDA doporučil výboru odložení tisku 303 a tisk 272 projednat až po prostudování nových návrhů.

Výbor s tímto doporučením zpravodaje souhlasil.

Po přestávce k prostudování výbor uskutečnil povšechnou a podrobnou rozpravu.

V podrobné rozpravě poslanci zejména na návrh zpravodaje posl. Bendy vyslovili souhlas s připomínkami k názvu, a k téměř všem paragrafům.

Usnesení č. 308

ústavně právního výboru České národní rady

z 19. srpna 1991

k vládnímu návrhu zákona České národní rady o státní správě ochrany ovzduší (tisk 272)

Po odůvodnění náměstka ministra životního prostředí České republiky dr. Mlčocha, zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.doporučuje České národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem s těmito připomínkami:

k nadpisu

upravit takto: "o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování",

nad § 1 vložit nadpis:

"Část první

Orgány státní správy ochrany ovzduší",

§ 1 písm. b) upravit takto:

"b) Česká inspekce životního prostředí1),",

odkaz 1) pod čarou zní: "1) Zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa",

k § 2 písm. c)

vypustit včetně odkazu č. 1),

§ 2 písm. d) označit jako písm. c) a upravit takto:

"c) vyhlašuje prostřednictvím pověřené organizace vznik a ukončení smogové situacex) a pro vybrané zdroje i regulační opatření",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 16 zákona č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami (zákon o ovzduší)",

dosavadní písm. e) a f) označit jako písm. d) a e),

k § 2

doplnit novým textem označeným jako písm. f), g), h) a i) tohoto znění:

"f)kontroluje dodržování imisních a depozičních limitůx); kontrolními úkony může pověřit organizace ve své působnosti,

g)zpřístupňuje informace veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší,

h)vydává souhlasy obsahující podmínky ochrany ovzduší podle § 11 odst. 1 písm. b) až d) a písm. h) zákona o ovzduší, s výjimkou případů přepravy materiálů a výrobků,

i)při výkonu své činnosti spolupracuje s ministerstvem zdravotnictví České republiky a s dalšími ústředními orgány státní správy.",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 14 odst. 5 zákona č. 309/1991 Sb.",

k § 3

vypustit,

ostatní paragrafy přečíslovat,

k dosavadnímu § 4 (nyní § 3)

upravit takto:

"§ 3

(1) Česká inspekce životního prostředí (dále jen "inspekce") dozírá na dodržování ustanovení právních předpisů a rozhodnutí týkajících se ochrany ovzduší jako složky životního prostředí právnickými a fyzickými osobami. Přitom kontroluje zejména

a)dodržování emisních limitů u velkých a středních zdrojů znečišťováníx),

b)dodržování povinností provozovateli velkých a středních zdrojů znečišťováníx), a to včetně kontroly tmavosti kouřexx),

c)vedení provozní evidence u zdrojů a její údaje),

d)dodržování varovných a regulačních opatření vyhlášených pro velké a střední zdroje za smogové situacex),

e)dodržování regulačních řádů pro provoz zdrojů znečišťováníy).

(2) Inspekce dále

a)vydává souhlasy obsahující podmínky ochrany ovzduší podle § 11 odst. 1 písm. a), e) až g), písm. h), pokud jde o přepravu materiálů a výrobků a podle písm. i) zákona o ovzduší,

b)rozhoduje o výši poplatků za znečišťování ovzduší u velkých zdrojů znečišťování podle části druhé tohoto zákona,

c)schvaluje návrhy a změny opatření pro případy havárií pro velké zdroje znečišťováníyy),

d)schvaluje užívání nových technologií, výrobků a zařízení sloužící k ochraně ovzduší včetně technických podmínek provozu a návrhů provozních předpisů výrobce,

e)ukládá provozovatelům velkých a středních zdrojů znečišťování, kteří neplní povinnosti při ochraně ovzduší, opatření ke zjednání nápravy, včetně zastavení nebo omezení provozu zdrojeyyy),

f)ukládá provozovatelům velkých a středních zdrojů znečišťování a výrobcům a dovozcům mobilních zdrojů znečišťování pokuty za porušení stanovených povinnostíyyyy), pokud je neukládá orgán obce podle § 5 odst. 2 písm. f) tohoto zákona; pokutu uloží na základě vlastního zjištění nebo na základě oznámení okresního úřadu podle § 4 odst. 1 písm. d) tohoto zákona,

g)stanoví rozhodnutím emisní limity pro stávající velké a střední zdroje a dobu, během které musí být dosažena hodnota emisního limitu stanoveného pro nové zdrojez),

h)uděluje oprávnění právnickým a fyzickým osobám k provádění autorizovaného měření emisí a imisí a kontroluje správnost jejich výsledků.


(3) Inspekce při výkonu své činnosti

a)spolupracuje s místně příslušnými orgány státní správy a samosprávy a s Českým hydrometeorologickým ústavem,

b)je oprávněna vyžadovat informace o znečišťování ovzduší od orgánů hygienické služby a poskytuje informace o znečišťování ovzduší dalším orgánům státní správy ochrany ovzduší, orgánům hygienické služby a Českému hydrometeorologickému ústavu,

c)zpřístupňuje informace veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší.",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 3 písm. a) a b) zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz xx) pod čarou zní: "§ 5 odst. 1 zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz ) pod čarou zní: "§ 7 odst. 1 písm. d) zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 16 zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz y) pod čarou zní: "§ 7 odst. 1 písm. g) zákona č. 309/1991 Sb."

odkaz yy) pod čarou zní: "§ 7 odst. 2 zákona č. 309/1991 Sb."

odkaz yyy) pod čarou zní: "§ 6 zákona č. 309/1991 Sb."

odkaz yyyy) pod čarou zní: "§ 3 písm. a), b) a d) a § 18 odst. 1 až 6 zákona č. 309/1991 Sb."

odkaz z) pod čarou zní: "§ 14 odst. 3 zákona č. 309/1991 Sb."

k dosavadnímu § 5

vypustit,

dosavadní § 6 označit jako § 4,

k dosavadnímu § 6 (novému § 4) odst. 1 písm. a)

upravit takto:

"a) je dotčeným orgánem v územním a stavebním řízeníx) z hlediska ochrany ovzduší, pokud není stavebním úřadem,"

odkaz x) pod čarou zní: "§ 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavením řízení (stavební řád)",

k dosavadnímu § 6 (novému § 4) odst. 1 písm. d)

upravit takto:

"d) vyhlašuje v dohodě s dotčenými orgány obcí za smogové situace varovná a regulační opatření k omezení emisí ze zdrojů znečišťování, pokud nebyla vyhlášena orgány obce, a kontroluje jejich dodržování; zjistí-li porušení povinností, informuje o tom inspekci a orgány obce,",

k dosavadnímu § 6 (novému § 4) odst. 1

vložit nové písmena f) a g) tohoto znění:

"f)zpřístupňuje informace veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší,

g)rozhoduje o poplatcích pro střední zdroje znečišťování podle části druhé tohoto zákona.",

k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 1

za slovo "řízení" vložit odkaz x) tohoto znění:

"x) § 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavením řízení (stavební řád)",

k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 2 písm. b)

upravit takto:

"b) vyhlašují za smogové situace varovná a regulační opatření k omezení emisí ze zdrojů znečišťování, nejde-li o vybrané zdroje podle § 2 písm. d) tohoto zákona, a kontrolují jejich dodržování,"

k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 2 písm. c)

začátek upravit takto:

"c) kontrolují dodržování povinností provozovali malých zdrojů znečišťování;x)...",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 3 písm. c) a § 12 odst. 1 a 3 zákona č. 309/1991 Sb.",

k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 2

doplnit o nová písmena e), f) g) a h) tohoto znění:

"e)jsou oprávněny nařídit provozovatelům mobilních zdrojů znečišťování podrobit se kontrole množství vypouštěných znečišťujících látekx),

f)ukládají pokuty provozovatelům zdrojů znečišťování, kteří nesplní opatření orgánu ochrany ovzduší vyplývající ze smogového regulačního systémuxx); a provozovatelům velkých a středních zdrojů znečišťování za překročení emisního limitu pro tmavost kouře),

g)zpřístupňují informace veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší,

h)rozhodují o poplatcích pro malé zdroje znečišťováníx) podle části druhé tohoto zákona.",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 9 odst. 2 zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz xx) pod čarou zní: "§ 18 odst. 5 zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz ) pod čarou zní: "§ 18 odst. 1 a 3 zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 3 písm. c) zákona č. 309/1991 Sb.",

k dosavadnímu § 8

vypustit,

k dosavadnímu § 9

vypustit,

za dosavadní nový § 5 vložit část druhou, třetí a čtvrtou tohoto znění:

"Část druhá

Poplatky

§ 6

(1) Polatky za znečišťování ovzduší platí právnické a fyzické osoby provozující velké, střední a malé zdroje znečišťování (dále jen "provozovatelé").

(2) O výši poplatku provozovatelů velkých zdrojů znečišťování ovzduší rozhoduje a poplatek vybírá inspekce.

(3) O výši poplatku provozovatelů středních zdrojů znečišťování rozhoduje a poplatek vybírá okresní úřad.

(4) O výši poplatku provozovatelů malých zdrojů znečišťování rozhoduje a poplatek vybírají orgány obce.


§ 7

(1) Roční výše poplatku pro jeden velký nebo střední zdroj znečišťování se stanoví pro všechny druhy produkovaných zpoplatněných škodlivin způsobem uvedeným v příloze.

(2) Roční výše poplatku pro jeden malý zdroj znečišťování se stanoví pevnou částkou do výše 10 000 Kčs za rok úměrně k velikosti zdroje a škodlivosti produkovaného znečištění.

(3) Z části vypočtené podle odstavce 1 se provozovateli vyměří poplatek v upravené výši

30 % v roce 1992 a 1993

60 % v roce 1994 a 1995

80 % v roce 1996

100 % od roku 1997 včetně.

§ 8

(1) Provozovatel je povinen samostatně vypočítat poplatek pro každý zpoplatněný zdroj znečištění a oznámit tento výpočet do 15. února kalendářního roku příslušnému orgánu ochrany ovzduší včetně údajů nutných pro stanovení výše poplatku podle skutečností uplynulého roku.

(2) Příslušný orgán ochrany ovzduší prověří údaje uvedené v oznámení a vydá rozhodnutí. Rozhodnutí obsahuje výši poplatku, včetně podmínek případného odkladu platby části poplatku ve smyslu odst. 5.

(3) Provozovatel je povinen zaplatit poplatek podle vlastního výpočtu zálohově ve splátkách vždy do 25 dnů po uplynutí termínu splátky. Zaplacené zálohy splátek se zúčtují se splátkami odpovídajícími rozhodnutí o uložení poplatku do 15 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí.

(4) Poplatky za zdroj znečištění se platí

a)do výše 1 mil. Kčs ročně v měsíčních splátkách,

b)do výše 1 mil. Kčs ročně ve čtvrtletních splátkách,

c)do výše 10 tis. Kčs ročně v pololetních splátkách.

(5) Pokud provozovatel prokazatelně zahájil u zdroje znečišťování práce na snížení emisí zpoplatněných škodlivin odkládá se mu placení poplatku ve výši 40 % po dobu realizace opatření. Dokončí-li provozovatel tyto práce v souladu se stanovenými podmínkami ve smyslu odst. 2 rozhodne orgán ochrany ovzduší o prominutí povinnosti poplatek doplatit. Při nedodržení podmínek odkladu rozhodne orgán ochrany ovzduší o povinnosti poplatek doplatit a stanoví k tomu příslušnou lhůtu.

(6) Neprovede-li provozovatel úhradu plateb včas a v plné výši je povinen zaplatit penále ve výši 1 promile za každý den prodlení z částky včas nezaplacené.

(7) Za nesplnění oznamovací povinnosti podle odstavce 1 je provozovatel povinen zaplatit za každý den prodlení penále ve výši 1 promile poplatku stanoveného podle § 7 tohoto zákona.

Část třetí

Informování veřejnosti o znečištění ovzduší

§ 9

(1) Ministerstvo zabezpečuje prostřednictvím pověřené organizace informování veřejnosti o kvalitě ovzduší zejména v pravidelných relacích federálních a republikových sdělovacích prostředků.


(2) Při zhoršení stavu ovzduší nebo při možnosti vzniku smogové situace v případech, které stanoví zvláštní předpisyx) informují obdobným způsobem veřejnost o vyhlašování a odvolávání varovných a regulačních opatření orgány ovzduší příslušné k jejich vyhlašování podle § 2, 3 a 4 tohoto zákona.

(3) Obce a okresní úřady informují vhodným a v místě obvyklým způsobem o vyhlášení a odvolání smogových varovných a regulačních opatření v ostatních případech.

Část čtvrtá

Ustanovení společná, přechodná a závěrečná

§ 10

O odvolání proti rozhodnutí inspekce rozhoduje ministerstvo.

§ 11

(1) Inspektoři a pověření pracovníci ostatních orgánů v odpadovém hospodářství jsou oprávněni výkonu své činnosti

a)v nezbytně nutném rozsahu vstupovat, popřípadě vjíždět na cizí pozemky nebo vstupovat do cizích objektů užívaných pro podnikatelskou činnost nebo provozování jiné hospodářské činnosti, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních předpisůxx). Za škodu přitom způsobenou odpovídá stát; této odpovědnosti se nemůže zprostit,

b)požadovat potřebné doklady, údaje a písemná nebo ústní vysvětlení týkající se předmětu kontroly.

(2) Inspektoři a pověření pracovníci ostatních orgánů v odpadovém hospodářství jsou povinni:

a)zachovávat mlčenlivost o skutečnostech , o kterých se dověděli v souvislosti s výkonem své činnosti, zejména dbát, aby se tato tajemství nedostala do nepovolaných rukou,

b)před vstupem do cizích objektů informovat provozovatele.

§ 12

Ministerstvo upravuje vyhláškou:

a)rozšíření seznamu kategorizace zdrojů znečišťování, znečišťujících látek a jejich limity a zpřísnění limitů znečišťování ovzduší,

b)vymezení oblastí vyžadujících zvláštní ochranu ovzduší a zvláštní opatření k omezení znečišťování ovzduší,

c)způsob zjišťování množství emisí a technické prostředky pro měření emisí,

d)požadavky na vedení provozní evidence velkých a středních zdrojů znečišťování a rozsah dalších údajů, které jsou provozovatelé zdrojů znečišťování povinni poskytovat orgánu ochrany ovzduší,

e)požadavky na kvalitu, způsob dodávky a prodej paliv,

f)zásady vytváření provozu smogových regulačních systémů včetně stanovení zvláštních imisních limitů a výběru zdrojů znečištění podle § 2 písm. c) tohoto zákona,

g)kvalifikační požadavky na pracovníky obsluhující velké a střední zdroje znečišťování a kvalifikační požadavky pro pracovníky provádějící kontrolu velkých, středních a malých zdrojů znečišťování,

h)ověřování odborné způsobilosti v podávání odborných posudků.

§ 13

Ministerstvo zdravotnictví České republiky upraví vyhláškou v dohodě s ministerstvem životního prostředí České republiky postupy orgánů ochrany ovzduší a orgánů hygienické služby při péči o zdraví obyvatel za smogové situace.

§ 14

Správní řízení zahájená před účinností tohoto zákona dokončí orgán ochrany ovzduší, který toto řízení zahájil jako příslušný podle předchozích předpisů.

§ 15

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.",

odkaz x) pod čarou zní: "§ 15 zákona č. 309/1991 Sb.",

odkaz xx) pod čarou zní: "Např. zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech",

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady.

JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 2:

Vládní návrh zásad zákona ČNR o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (tisk 289) odůvodnil náměstek ministra kultury České republiky PhDr. Jiří HEJLEK a JUDr. Aleš DVOULETÝ z ministerstva kultury České republiky.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Michal SEDLÁČEK.

Po všeobecné a podrobné rozpravě výbor vyslovil souhlas a doporučil, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány připomínky k zásadám č. 1, 3 a 4.

/Jednání výboru bylo přerušeno v 19.30 hodin/

Usnesení č. 309

ústavně právního výboru České národní rady

z 19. srpna 1991

k vládnímu návrhu zásad zákona České národní rady o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (tisk 289)

Po odůvodnění náměstka ministra kultury České republiky PhDr. Jiřího Hejlka, zástupce ředitele odboru legislativního a právního ministerstva kultury České republiky JUDr. Aleše Dvouletého, zpravodajské zprávě posl. Michala Sedláčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.souhlasí s předloženými zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány tyto připomínky:

k zásadě č. 1

paragrafované znění návrhu doplnit o strukturu Fondu a způsob jeho řízení,

k zásadě č. 3

zvážit možnost procentního stanovení příplatku k ceně vstupného místo pevně stanovené částky,

k zásadě č. 4

v poslední větě právo správce Fondu na přezkoumání výše plánovaných nákladů změnit na jeho povinnost,

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena předsednictvu České národní rady.



JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

/20.8.1991 jednání zahájeno ve 14.00 hod.- schůzi výboru střídavě řídili předseda výboru JUDr. Jiří NOVÁK a místopředseda výboru JUDr. Vladimír ŘEZÁČ/

K bodu 3:

Návrh materiálu vlády "Státní bytová politika ČR" (tisk 316) uvedl náměstek ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky ing. Jan PŘIKRYL, CSc., a poradce ministra pro hospodářskou politiku České republiky doc. CEPL.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.

V obsáhlé rozpravě vystoupili všichni přítomní poslanci s dotazy a připomínkami, na které reagovali ing. Přikryl a doc. Cepl.

Závěrem výbor na návrh zpravodaje posl. JUDr. Leonarda Danneberga vzal návrh na vědomí a navrhl České národní radě, aby přijala toto usnesení:

a)ž á d á vládu České republiky, aby projednala s vládou České a Slovenské Federativní Republiky

-urychlení liberalizace cen nájemného,

-zrušení nepřímých dotací nájemného v tzv. státních bytech a jejich nahrazení dotacemi přímými,

-urychlení novelizace vyhlášky č. 60/1964 Sb., o úhradě za užívání bytu a za služby spojené s užíváním bytu a vyhlášky č. 47/1978 Sb., o prodeji bytů z národního majetku občanům a o finanční pomoci při modernizaci zakoupených bytů,

b)ž á d á vládu České republiky, aby

-urychlila novelizaci vyhlášky ministerstva financí, cen a mezd České republiky č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků.

Závěrem výbor konstatoval, že základními problémy bytové politiky se bude podrobně zabývat při projednávání návrhu občanského zákoníku.

Usnesení č. 310

ústavně právního výboru České národní rady

z 20. srpna 1991

k návrhu materiálu vlády České republiky "Státní bytová politika České republiky" (tisk 316)

Po úvodním slově náměstka ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky ing. Jana Přikryla, CSc., zpravodajské zprávě posl. JUDr. Leonarda Danneberga a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.bere na vědomí návrh materiálu vlády České republiky "Státní bytová politika České republiky" (tisk 316),

II.navrhuje České národní radě, aby přijala toto usnesení:

a)žádá vládu České republiky, aby projednala s vládou České a Slovenské Federativní Republiky

-urychlení liberalizace cen nájemného,

-zrušení nepřímých dotací nájemného v tzv. státních bytech a jejich nahrazení dotacemi přímými,

-urychlení novelizace vyhlášky č. 60/1964 Sb., o úhradě za užívání bytu a za služby spojené s užíváním bytu a vyhlášky č. 47/1978 Sb., o prodeji bytů z národního majetku občanům a o finanční pomoci při modernizaci zakoupených bytů,

b)žádá vládu České republiky, aby

-urychlila novelizaci vyhlášky ministerstva financí, cen a mezd České republiky č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků,


III.konstatuje, že základními problémy bytové politiky se bude podrobně zabývat při projednávání návrhu občanského zákoníku.

JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 4:

Vládní návrh zákona o kárné odpovědnosti soudců (tisk FS 742) odůvodnil předseda občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu ČSFR dr. JEHLIČKA a předseda Nejvyššího soudu ČSFR dr. MOTEJL.

Zpravodaj posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ doporučil výboru zaujmout kladné stanovisko k návrhu s připomínkami k § 3, 14 a 16.

Po obsáhlé rozpravě výbor doporučil Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem s připomínkami k § 2, 6, 14, 16, 17 a 18.

/Jednání výboru bylo přerušeno v 19.30 hodin/

Usnesení č. 311

ústavně právního výboru České národní rady

z 20. srpna 1991

k vládnímu návrhu zákona o kárné odpovědnosti soudců (tisk FS 742)

Po odůvodnění předsedy občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu ČSFR dr. Jehličky a předsedy Nejvyššího soudu ČSFR dr. Motejla, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem s těmito připomínkami:

§ 2 zní:

"§ 2

Kárné provinění

(1) Kárným proviněním je zaviněné porušení služebních povinností soudce nebo chování, jímž soudce narušuje důstojnost své funkce nebo ohrožuje důvěru v nezávislé, nestranné a spravedlivé rozhodování soudů.

(2) Jednání uvedené v odstavci 1 je závažným kárným proviněním, jestliže vzhledem k povaze porušené povinnosti, způsobu jednání, míře zavinění, opakování nebo jiné přitěžující okolnosti je jeho nebezpečnost zvýšena.",

k § 6 odst. 2

doplnit, aby návrh na zahájení kárného řízení bylo oprávněno podat též předsednictvo příslušného zákonodárného sboru,

k § 14 odst. 8

upravit závěr druhé věty takto: "kterým nemůže být přítomnost při jednání kárného senátu odepřena",

k § 16 odst. 2

připustit možnost přiznat náhradu škody poškozenému jen z části a do zbytku odkázat poškozeného ...,

k § 17

druhou větu upravit takto: "Dále se rozhodnutí doručí stejným způsobem obhájci, ...",

k § 18 odst. 2 písm. d)

doplnit "a proti rozhodnutí podle § 16 odst. 2",


II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předsedkyně České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.






JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

/21.8.1991 jednání zahájeno v 9.00 hod.- schůzi výboru řídil předseda výboru JUDr. Jiří NOVÁK

K bodu 5:

Výbor po úvodním slově předsedy výboru JUDr. Jiřího NOVÁKA se usnesl, že nebude projednávat vládní návrh zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740) vzhledem k tomu, že projednávání tohoto návrhu v orgánech Federálního shromáždění bylo již uzavřeno.

Usnesení č. 312

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

k vládnímu návrhu zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740)

Po úvodním slově předsedy výboru posl. JUDr. Jiřího Nováka a po rozpravě

ústavně právní výbor

se usnesl neprojednávat vládní návrh zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740) vzhledem k tomu, že projednávání tohoto návrhu v orgánech Federálního shromáždění bylo již uzavřeno.





JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 6:

Dále se výbor po úvodním slově předsedy výboru JUDr. Jiřího NOVÁKA usnesl, že nebude projednávat vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741) vzhledem k tomu, že tento návrh úzce souvisí s návrhem zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740), jehož projednávání bylo již v orgánech Federálního shromáždění uzavřeno.

Usnesení č. 313

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

k vládnímu návrhu zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741)

Po úvodním slově předsedy výboru posl. JUDr. Jiřího Nováka a po rozpravě

ústavně právní výbor

se usnesl neprojednávat vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741) vzhledem k tomu, že tento návrh úzce souvisí s návrhem zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740), jehož projednávání bylo již v orgánech Federálního shromáždění uzavřeno.




JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 7:

Zprávu o stavu prokuratury v České republice (tisk 354) uvedl generální prokurátor České republiky JUDr. Ludvík BRUNNER.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Petr KOHÁČEK.

Na obsáhlou rozpravu, ve které vystoupili všichni přítomní poslanci reagoval generální prokurátor České republiky JUDr. Ludvík BRUNNER.

Závěrem výbor přijal usnesení, ve kterém vzal předloženou zprávu na vědomí a doporučil České národní radě, aby přijala toto usnesení:

"Česká národní rada

a)bere na vědomí zprávu o stavu prokuratury v České republice,

b)doporučuje vládě České republiky

-posoudit zvýšení rozpočtu v kapitole Generální prokuratura České republiky,

-předložit návrh na řešení platových podmínek prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury,

c)doporučuje generálnímu prokurátorovi České republiky

-pokračovat v provádění očisty prokuratury od prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury, kteří se nepřiměřeně podíleli na inscenaci politických procesů,

-zvýšit kvalitu práce dozorových prokurátorů,

-zajistit nepřetržitou dosažitelnost prokurátorů.".

Usnesení č. 314

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

ke zprávě o stavu prokuratury v České republice (tisk 354)

Po úvodním slově generálního prokurátora České republiky JUDr. Ludvíka Brunnera, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.bere na vědomí zprávu o stavu prokuratury v České republice (tisk 354),

II.doporučuje České národní radě, aby přijala toto usnesení:

"Česká národní rada

a)bere na vědomí zprávu o stavu prokuratury v České republice,

b)doporučuje vládě České republiky

-posoudit zvýšení rozpočtu v kapitole Generální prokuratura České republiky,

-předložit návrh na řešení platových podmínek prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury,

c)doporučuje generálnímu prokurátorovi České republiky

-pokračovat v provádění očisty prokuratury od prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury, kteří se nepřiměřeně podíleli na inscenaci politických procesů,

-zvýšit kvalitu práce dozorových prokurátorů,

-zajistit nepřetržitou dosažitelnost prokurátorů.".


JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 8:

Poslanec RNDr. Karel FONIOK, předseda klubu HSD-SMS předložil výboru za předkladatele návrh, aby projednávání zásad zákona ČNR o lidovém hlasování (tisk 323) bylo v ústavně právním výboru odloženo až po projednání návrhu zákona České národní rady o místním referendu ve schůzi České národní rady.

Výbor s návrhem poslance dr. Fonika vyslovil souhlas.

Usnesení č. 315

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

k zásadám zákona České národní rady o lidovém hlasování (tisk 323)

Po úvodním slově předsedy klubu HSD-SMS RNDr. Karla Fonioka a po rozpravě

ústavně právní výbor

souhlasí s návrhem posl. RNDr. Karla Fonioka odložit projednávání zásad zákona České národní rady o lidovém hlasování (tisk 323) až po projednání návrhu zákona České národní rady o místním referendu ve schůzi České národní rady.







JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 9:

Poslanec RNDr. Karel FONIOK, předseda klubu HSD-SMS informoval výbor, že navrhovatelé návrhu zákona České národní rady o zemských úřadech (tisk 306) posl. Kryčer a Vaňák požádají Českou národní radu o stažení jejich návrhu z programu schůze České národní rady.

Výbor se na základě této informace usnesl předložený tisk neprojednávat.

Usnesení č. 316

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

k návrhu skupiny poslanců ČNR na vydání zákona České národní rady o zemských úřadech (tisk 306)

Po úvodním slově předsedy klubu HSD-SMS RNDr. Karla Fonioka a po rozpravě

ústavně právní výbor

se na základě informace posl. RNDr. Karla Fonioka, že navrhovatelé návrhu zákona České národní rady o zemských úřadech (tisk 306) posl. Kryčer a Vaňák požádají Českou národní radu o stažení jejich návrhu z programu schůze České národní rady, usnesl tento tisk neprojednávat.






JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 10:

Návrh skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) (tisk 334) odůvodnil člen návrhové skupiny poslanců Jiří PAYNE.

Zpravodaj posl. JUDr. František KAČENKA seznámil výbor se stanoviskem vlády České republiky a doporučil, aby tato novela byla přímo provedena v zákoně České národní rady o místním referendu, s nímž bezprostředně souvisí.

Po rozpravě, zda návrh novely zákona o obcích vtělit do návrhu zákona o místním referendu výbor dospěl k závěru, že by problematika měla být upravena zvlášť novelou zákona o obcích a zvlášť zákonem o referendu (10 poslanců hlasovalo pro rozdělení).

Po rozpravě k zásadám výbor souhlasil s předloženými zásadami a doporučil, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány připomínky k zásadám č. 1, 2 a 4.

Usnesení č. 317

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

k návrhu skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) (tisk 334)

Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců posl. Jiřího Payne, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.souhlasí s předloženými zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány tyto připomínky:

k zásadě č. 1

k § 10 odst. 2

-vypustit zvratné zájmeno "se" a nahradit jiným konkrétním textem

-ve čtvrté větě slovo "patří" nahradit slovy "bude patřit",

k § 10a

-slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně,

-slova "městských částí" nahradit slovy "městských obvodů nebo městských částí",

k zásadě č. 2

k § 11b

-slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně",

-slova "městských částí" nahradit slovy "městských obvodů nebo městských částí",

k zásadě č. 4

doporučuje navrhovatelů zvážit připomínky vlády České republiky k zásadě č. 4,

II.doporučuje navrhovatelům, aby zvážili doplnění návrhu novely zákona o obcích o ustanovení o svazcích obcí,


III.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena předsednictvu České národní rady.





JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 11:

Návrh skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona ČNR o místním referendu (tisk 335) odůvodnil člen návrhové skupiny poslanců Jiří PAYNE.

Zpravodaj posl. JUDr. František KAČENKA mj. informoval výbor i o stanovisku vlády České republiky k tomuto návrhu.

Po obsáhlé rozpravě výbor souhlasil s předloženými zásadami a doporučil, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány připomínky k zásadám č. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 15, 16, 17, 22, 23, 24, 25 a 26.

Usnesení č. 318

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

k návrhu skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona České národní rady o místním referendu (tisk 335)

Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců posl. Jiřího Payne, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Františka Kačenky a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.souhlasí s předloženými zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány tyto připomínky:

k zásadě č. 1

v pátém řádku zásady za slova "o konkrétně položených otázkách" vložit slova "ve věcech",

k zásadě č. 2 odst. 2 písm. c)

na konec doplnit slova "vykonávané mimo místo trvalého pobytu",

k zásadě č. 5 odst. 6

doporučuje se formulačně upravit odst. 6, protože uvozovací věta nenavazuje na jednotlivá písmena,

k zásadě č. 5 odst. 6 písm. d)

vypustit,

k zásadě č. 6

doporučuje se upravit postup při shromažďování podpisů pod návrh na konání referenda výslovně v navrhovaném zákoně a neodkazovat na příslušnou úpravu podle zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním,

k zásadě č. 6 odst. 2

vypustit,

k zásadě č. 7 odst. 2

na konec doplnit slova "; stejnou pokutu rada udělí tomu, kdo padělá podpisy podporovatelů.",


k zásadě č. 7

-vložit nový odst. 3 tohoto znění:

"(3) Za stejné konání jako v odstavci 2 může udělit obecní rada pokutu až 10 000 Kčs, dopustí-li se ho navrhovatel.",

-dosavadní odst. 3 označit jako odst. 4,

k zásadě č. 8 odst. 1

zpřesnit,

k zásadě č. 8 odst. 3

doplnit slova "a členů okresních shromáždění",

k zásadě č. 8 odst. 4

slova "mohlo být" nahradit slovem "bylo",

k zásadě č. 8 odst. 8

upravit tak, že odůvodnění nemusí být povinné,

k zásadě č. 9 odst. 4

za slovo "oznámením" vložit novou větu tohoto znění: "Oznámení může být podáno nejpozději 30 dnů před dnem konání referenda.",

k zásadě č. 9 odst. 11

doplnit slova "a vyrozumí o tom do 3 dnů navrhovatele",

k zásadě č. 23 odst. 6

slova "zpravidla zvláštní hlasovací schránka" nahradit slovy "použije se hlasovací schránka jediná",

k zásadě č. 13

doplnit o odst. 8 tohoto znění:

"(8) Místní referendum o rozdělení nebo o sloučení obce nelze konat v den konání voleb do obecního zastupitelstva.",

k zásadě č. 15 odst. 6

vypustit,

k zásadě č. 16

stanovit kvórum 25 % pro účast oprávněných voličů,

další zásady počínaje zásadou č. 16 sladit se zákonem ČNR č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích,

k zásadě č. 17 odst. 4

-doplnit o nové písm. a) tohoto znění:

"a) místo a datum konání místního referenda ve věci"

-ostatní písmena přeoznačit,

k zásadě č. 22

slova "občanským (osobním) průkazem" nahradit slovy "průkazy totožnosti",

k zásadě č. 22 odst. 4

dopracovat nebo vypustit,

zásada č. 24 odst. 1 zní:

"(1) Referendum je platné, zúčastnilo-li se ho 25 % oprávněných občanů.",

k zásadě č. 25

-dosavadní text označit jako odst. 1,

-vložit nový odst. 2 tohoto znění:

"(2) Součástí výdajů podle odst. 1 nejsou výdaje spojené se získáním podpisů pod návrh a náklady na agitaci.",

k zásadě č. 26 odst. 2

za slovo "zastupitelstvo" vložit slova "na své nejbližší schůzi",

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, která bude předložena předsednictvu České národní rady.





JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 12:

Úvodní slovo k vládnímu návrhu zákona ČNR o Státním fondu cestovního ruchu (tisk 265) přednesl zástupce ministerstva obchodu a cestovního ruchu České republiky ing. Karel NEJDL.

Poslanec Ján KADLEC ve zpravodajské zprávě informoval o usneseních výboru ČNR pro obchod a cestovní ruch k tomuto vládnímu návrhu. Vzhledem k tomu, že nebylo známo stanovisko vlády České republiky k zásadním připomínkám garančního výboru pro obchod a cestovní ruch a nebyl znám návrh statutu Fondu cestovního ruchu, doporučil výbor odložit projednávání tohoto návrhu. Ústavně právní výbor rovněž nezná stanovisko výboru pro obchod a cestovní ruch, protože tento ještě nedokončil projednávání tohoto návrhu zákona.

Výbor se závěrem usnesl odložit projednávání tohoto návrhu zákona.


/Jednání výboru bylo přerušeno ve 21.30 hodin/

Usnesení č. 319

ústavně právního výboru České národní rady

z 21. srpna 1991

k vládnímu návrhu zákona České národní rady o Státním fondu cestovního ruchu (tisk 265)

Po úvodním slově zástupce ředitele odboru turistiky ministerstva obchodu a cestovního ruchu České republiky ing. Karla Nejdla, zpravodajské zprávě posl. Jána Kadlece a po rozpravě

ústavně právní výbor

se usnesl projednávání vládního návrhu zákona České národní rady o Státním fondu cestovního ruchu (tisk 265) odložit.






JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

22.8.1991 jednání zahájeno v 9.00 hod.- schůzi výboru řídil předseda výboru JUDr. Jiří NOVÁK

K bodu 13:

Vládní návrh zákona o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) (tisk FS 761) odůvodnila zástupkyně Úřadu předsednictva vlády ČSFR dr. MARČANOVÁ.

Poslanci JUDr. Miloslav VÝBORNÝ a Petr KOHÁČEK doporučili projednávat návrh živnostenského zákona až po projednání návrhu obchodního zákoníku.

Po rozpravě se poslanci usnesli, že návrh živnostenského zákona projednávat budou.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.

Po obsáhlé rozpravě výbor doporučil Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem zákona s tím, že budou dopracovány přílohy. Dále doporučil, aby Federální shromáždění přihlédlo k připomínkám k § 3, 5, 6, 17, 22, 27, 30, 37, 41, 68, 78 a k přílohám.

Usnesení č. 320

ústavně právního výboru České národní rady

z 22. srpna 1991

k vládnímu návrhu zákona o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) (tisk FS 761)

Po odůvodnění dr. Marčanové z Úřadu předsednictva vlády ČSFR, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Leonarda Danneberga a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem zákona s tím, že budou dopracovány přílohy. Dále doporučuje, aby Federální shromáždění přihlédlo k těmto připomínkám:

k § 3 odst. 1 písm. c) bod 9

odkaz č. 14 je na neexistující předpis,

k § 3 odst. 1 písm. c)

doplnit o bod 11 tohoto znění:

"11. profesionálních sportovců.",

k § 3 odst. 2 písm. o)

odkaz č. 31 je na neexistující předpis,

k § 5 odst. 1

u veřejných právnických osob podmínky podnikání upravit zvláštním zákonem,

k § 5 odst. 2

vypustit,

k § 5 odst. 3 a 4

dopracovat, jakým způsobem budou zahraniční osoby a fyzické osoby, jimž bylo přiznáno postavení uprchlíků prokazovat svoji bezúhonnost,

k § 6

za bezúhonného se považuje ten, jehož odsouzení bylo zahlazeno,


k § 17

-doplnit o nový odst. 12 tohoto znění:

"(2) Provozovny a jejich zařízení musí splňovat technické, hygienické a jiné podmínky, které stanoví zvláštní přepdpisy.",

-ostatní odstavce přečíslovat,

k § 22

v případech hodných zvláštního zřetele prominout praxi,

k § 27 odst. 2

vypustit,

k § 27 odst. 3

jasně vymezit, ve kterých případech je možno udělit koncesi na určitou dobu a na určité území,

k § 30

dolnit odkazem na § 17 odst. 2 tohoto zákona,

k § 37 odst. 2

omezit možnost nesouhlasu obce konkrétními důvody,

k § 41

zvážit dražby mimo výkon rozhodnutí nemovitých věcí,

k § 68

doplnit o ustanovení, kterým by se zabránilo obcházení zákona, že podnikatelé zaměstnávají osoby, od kterých požadují, aby měly povolení k podnikání,

k § 78 odst. 3

upravit takto: "podle § 68 do 30 dnů od účinnosti tohoto zákona",

k přílohám

přepracovat přílohy k zákonu ve smyslu:

-doplnit odborné požadavky na jednotlivé živnosti,

-prověřit a doplnit přílohy co do počtu a zařazení,

-doplnit o technickou způsobilost provozovny,

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předsedkyně České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.


JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 14:

Vládní návrh zákona o kontrole v ČSFR (tisk FS 751) odůvodnil zástupce federálního ministerstva kontroly dr. BÁRTEK.

Zpravodaj posl. ing. Václav ŽÁK doporučil výbor návrh zamítnout a doporučit Federálnímu shromáždění, aby předkladatel předložil novou úpravu, založenou na koncepci nezávislého nejvyššího kontrolního úřadu při Federálním shromáždění a v souvislosti s tím předložil i příslušnou úpravu ústavy.

Zpravodajskou zprávu doplnil poslanec ing. Svoboda z výboru ČNR pro plán a rozpočet.

Po rozpravě výbor doporučil Federálnímu shromáždění vyslovit nesouhlas s předloženým návrhem.

Navrhovaný zákon o kontrole sice představuje podstatné zlepšení proti současnému stavu, v nových politických podmínkách však nezajišťuje nezávislou kontrolu funkce státní správy. Podřízenost ministra kontroly předsedovi vlády a možnost zadávat kontrolní činnost předsednictvem Federálního shromáždění neskýtá, podle našeho názoru, záruky objektivní kontroly. Protože podle důvodové zprávy je tento zákon chápán jako prozatímní a cílovým stavem má být zřízení nezávislého kontrolního úřadu, jak je to obvyklé v zemích Evropského společenství, domníváme se, že je účelné nepřijímat žádnou prozatímní úpravu a připravit rovnou nutnou úpravu ústavy a zákon, jímž se zřídí nezávislý kontrolní úřad.

Příloha:Jako příklad uvádíme ústavní úpravu kontrolního úřadu ve španělské ústavě.

Článek č. 134

(1) Nejvyšší účetní dvůr je nejvyšším orgánem účetní kontroly a ověřování hospodaření státu a veřejného sektoru. Bezprostředně podléhá nejvyššímu zákonodárnému sboru a provádí svoji ověřovací a kontrolní funkci ohledně státních příjmů a výdajů v jeho zastoupení.

(2) Státní účty a účty veřejného sektoru se musí předkládat nejvyššímu účetnímu dvoru. Nejvyšší účetní dvůr předkládá jednou ročně nejvyššímu zákonodárnému sboru zprávu, v níž uvádí zjištěné závady a ty, kdo za ně zodpovídají.


(3) Členové účetního dvora jsou stejně nezávislí a nesesaditelní a podléhají stejným pravidlům inkompatibility jako soudci.

(4) Zákon upravuje složení, organizaci a funkce nejvyššího kontrolního úřadu.

Usnesení č. 321

ústavně právního výboru České národní rady

z 22. srpna 1991

k vládnímu návrhu zákona o kontrole v České a Slovenské Federativní Republice (tisk FS 751)

Po odůvodnění zástupce federálního ministerstva kontroly dr. Bártka, zpravodajské zprávě posl. ing. Václava Žáka a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.nedoporučuje Federálnímu shromáždění vyslovit souhlas s předloženým návrhem,

Navrhovaný zákon o kontrole sice představuje podstatné zlepšení proti současnému stavu, v nových politických podmínkách však nezajišťuje nezávislou kontrolu funkce státní správy. Podřízenost ministra kontroly předsedovi vlády a možnost zadávat kontrolní činnost předsednictvem Federálního shromáždění neskýtá, podle našeho názoru, záruky objektivní kontroly. Protože podle důvodové zprávy je tento zákon chápán jako prozatímní a cílovým stavem má být zřízení nezávislého kontrolního úřadu, jak je to obvyklé v zemích Evropského společenství, domníváme se, že je účelné nepřijímat žádnou prozatímní úpravu a připravit rovnou nutnou úpravu ústavy a zákon, jímž se zřídí nezávislý kontrolní úřad.

Příloha:Jako příklad uvádíme ústavní úpravu kontrolního úřadu ve španělské ústavě.

Článek č. 134

(1)Nejvyšší účetní dvůr je nejvyšším orgánem účetní kontroly a ověřování hospodaření státu a veřejného sektoru. Bezprostředně podléhá nejvyššímu zákonodárnému sboru a provádí svoji ověřovací a kontrolní funkci ohledně státních příjmů a výdajů v jeho zastoupení.

(2)Státní účty a účty veřejného sektoru se musí předkládat nejvyššímu účetnímu dvoru. Nejvyšší účetní dvůr předkládá jednou ročně nejvyššímu zákonodárnému sboru zprávu, v níž uvádí zjištěné závady a ty, kdo za ně zodpovídají.

(3)Členové účetního dvora jsou stejně nezávislí a nesesaditelní a podléhají stejným pravidlům inkompatibility jako soudci.

(4)Zákon upravuje složení, organizaci a funkce nejvyššího kontrolního úřadu,


II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předsedkyně České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.






JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru

K bodu 15:

Vládní návrh zásad zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 760) odůvodnil zástupce federálního ministerstva hospodářsví dr. ZAGAR a ing. BOUŠA ze státní zkušebny draných kovů.

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ.

Po rozpravě výbor vyslovil souhlas s předloženými zásadami s připomínkami k zásadě č. 16.

Usnesení č. 322

ústavně právního výboru České národní rady

z 22. srpna 1991

k vládnímu návrhu zásad zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 760)

Po odůvodnění zástupce federálního ministerstva hospodářství dr. Zagara, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Vladimíra Řezáče a po rozpravě

ústavně právní výbor

I.doporučuje Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženými zásadami s těmito připomínkami:

k zásadě č. 16

zakotvit objektivní povinnost k náhradě škody, která by vznikla vstupem dozoru,

k zásadě č. 16 odst. 5

vypustit slova "tvořících výrobní nebo obchodní tajemství",

II.zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které návrh projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou předsedkyně České národní rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.






JUDr. Ivana JANŮ v.r.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r.
ověřovatelka výboru
předseda výboru
K bodu 16: Sdělení předsedy výboru

1.Poslanci obdrželi nový legislativní plán vlády ČR. Doporučit nové zapsání si zpravodajů - zařadit na schůzi ÚPV 3.9.1991.

2.Kolovalo stanovisko legislativního odboru K ČNR k dopisu ministra životního prostředí Vavrouška ohledně interpelace ústavního zákona o čs. federaci na úseku životního prostředí.

ÚPV souhlasí se stanoviskem legislativního odboru K ČNR.

3.Poslancům byly rozdány tiskopisy závodní lékařky MUDr. Jirešové. Je to pro případ náhlého onemocnění v ČNR, aby dr. Jirešová věděla, na co se poslanec léčí. Bylo by proto třeba vyzvednout zdravotní dokumentaci v místě bydliště a donést ji závodní lékařce v ČNR.

4.Koloval dopis předsedy výboru pro životní prostředí a urbanismus dr. Zubka ohledně formulace článků ústav týkajících se přírody a životního prostředí.

5.Určit zpravodaje za dr. Röschovou k tiskům

742 - kárná odpovědnost soudců - posl. Výborný

občanský soudní řád - posl. Řezáč

platy soudců - posl. Benda

6.V průběhu parlamentních prázdnin byly ÚPV dále přikázány tyto návrhy k projednání

do 26.8.

760 - puncovní zákon - zpravodaj posl. Řezáč

761 - živnostenský zákon - zpravodaj posl. Danneberg

352 - zásady ústavního zákona ČNR o hlasování v ČNR

odůvodní posl. Kačenka

zpravodajka posl. Janů

351 - vládní návrh zákona o platových poměrech soudců

odůvodní ministr spravedlnosti ČR

zpravodaj posl. Benda

zásady zákona ČNR o statistice - zpravodaj posl. Žák

7.V týdnu od 3. do 5.9. by ÚPV měl mj. projednat

- 351 - platy soudců

- novelu zákona o obcích

- novelu zákona o referendu

- návrh zákona o Čs. televizi - zpravodaj posl. Koháček

- návrh zákona o Čs. rozhlasu - zpravodaj posl. Koháček

-fond životní prostředí

-cestovní ruch

do 15.9. spolu s VÚSN znovu zaujmout stanovisko k § 4 odst. 2 písm. d) a § 50 odst. 4 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev obcí (uloženo předsednictvem ČNR 11.7.91)

352 - zásady ústavního zákona o hlasování v ČNR

8.Výjezdní zasedání ÚPV ve dnech 26.-31.8. v Oskavě začne obědem, tj. dorazit do místa do pondělí 13 hod. Předpokládá se, že posl. Novák, Andrle, Kačenka, Kadlec a Sedláček se dopraví sami.

Auta vezmou: posl. Koháček, Ortman, Žák, služební vůz K ČNR

Omluveni:posl. Palkoska

posl. Röschová

posl. Hejsek

Hosté:26.-31.8.dr. Zoulík

26.-27.8.dr. Kalvoda, dr. Holub, dr. Motejl, dr. Jehlička

27.-29.8.dr. Forejt

9.Výbor souhlasil, že posl. Benda bude společným zpravodajem ve schůzi ČNR k platům soudců.

10.Poslancům byl rozdán dopis ministra zdravotnictví ČR dr. Bojara o vývoji v lékárenství.

11.Poslanci byli seznámeni s rozdělením do Klubů v České národní radě.

12.Poslanci byli seznámeni o konání shromáždění o evropské konfederaci ve dnech 12.-14.6.1991 v Praze.

13.Poslanci byli seznámeni s peticí směřující proti dr. F. Boumovi, předsedovi Nejvyššího soudu ČR.

Vzhledem k tomu, že jde o anonym, výbor toto podání nepovažuje za petici, ale za podnět a doporučuje jeho zaslání ministru spravedlnosti České republiky. Bylo předáno výboru ČNR petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost.

14.Poslanci byli seznámeni s peticí Ligy na ochranu zvířat MO Brno na podporu urychleného přijetí zákona na ochranu zvířat.

Vzhledem k tomu, že petice byla též zaslána Federálnímu shromáždění, nebere ústavně právní výbor toto podání jako petici, ale jako informaci. Bylo předáno výboru ČNR petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost.

15.Poslanci byli seznámeni s dopisem ministra spojů ČSFR ohledně realizace technických opatření, která by event. narušení telefonního styku poslanců znemožnila.

Z poslanců o toto opatření nikdo neměl zájem.

16.Poslanci byli seznámeni s dopisem dr. Šimka, ředitele Živnostenského úřadu MOCR z 27.5.1991, který upozorňuje poslance na problematické oblasti v soukromém podnikání občanů.

17.Poslanci byli seznámeni s dopisem ing. Pánka, Praha 6, Na Pernikářce 14, týkající se vztahu zákona č. 87/91 Sb., o mimosoudních rehabilitacích k akciovým společnostem (čj. 2545/91). Dopis byl dán k založení.

18.Poslanci byli seznámeni s dopisem ministra spravedlnosti ČR dr. Richtera týkající se otázky odměňování soudních znalců.

19.Poslanci byli seznámeni s dopisem Federace odborového svazu pracovníků spojů (čj. 4210/91) týkající se otázek privatizace majetku státu i vymezení kompetencí republik a federace, který ústavně právní výbor postoupil I. místopředsedovi ČNR dr. Kalvodovi.




/Schůze výboru byla ukončena v 16.10 hodin/





JUDr. Ivana JANŮ
JUDr. Jiří NOVÁK
ověřovatelka výboru
předseda výboru


Přihlásit/registrovat se do ISP