Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, Michal SEDLÁČEK, JUDr. Milan TATÁR, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | 19.8. - posl. JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Vladimír ŘEZÁČ a ing. Václav ŽÁK |
20.8. - posl. PaedDr. Josef HEJSEK a ing. Václav ŽÁK | |
21.8. - posl. ing. Václav ŽÁK | |
22.8. - posl. PaedDr. Josef HEJSEK | |
po všechny dny - posl. JUDr. Ivo PALKOSKA a JUDr. Anna RÖSCHOVÁ |
Hosté:
-dr. MLČOCH - náměstek ministra životního prostředí ČR
-PhDr. Jiří HEJLEK - náměstek ministra kultury ČR
-JUDr. Aleš DVOULETÝ - ministerstvo kultury ČR
-ing. Jan PŘIKRYL, CSc. - náměstek ministra pro hospodářsdkou politiku a rozvoj ČR
-dr. MOTEJL - předseda Nejvyššího soudu ČSFR
-dr. JEHLIČKA - předseda občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu ČSFR
-JUDr. Ludvík BRUNNER - generální prokurátor ČR
-RNDr. Karel FONIOK - poslanec ČNR
-Jiří PAYNE - poslanec ČNR
-JUDr. Hana MARVANOVÁ - poslankyně ČNR
-ing. Karel NEJDL - ministerstvo obchodu a cestovního ruchu ČR
-dr. MARČANOVÁ - Úřad předsednictva vlády ČSFR
-dr. BÁRTEK - federální ministerstvo kontroly
-dr. ZAGAR - federální ministerstvo hospodářství
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 10.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Jiří
NOVÁK.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh zákona ČNR o státní správě ochrany ovzduší (tisk 272)
2.Vládní návrh zásad zákona ČNR o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (tisk 289)
3.Návrh materiálu vlády "Státní bytová politika České republiky" (tisk 316)
4.Vládní návrh zákona o kárné odpovědnosti soudců (tisk FS 742)
5.Vládní návrh zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740)
6.Vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741)
7.Zpráva o stavu prokuratury v České republice (tisk 354)
8.Zásady zákona ČNR o lidovém hlasování (tisk 323)
9.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o zemských úřadech (tisk 306)
1O.Návrh skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) (tisk 334)
11.Návrh skupiny poslanců ČNR na projednání zásad zákona ČNR o místním referendu (tisk 335)
12.Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu cestovního ruchu (tisk 265)
13.Vládní návrh zákona o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) (tisk FS 761)
14.Vládní návrh zákona o kontrole v ČSFR (tisk FS 751)
15.Vládní návrh zásad zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 760)
16.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
K původně navrženému
programu - projednávat 19.8. tisky 272 (ovzduší)
a 303 (fond životního prostředí) se
vyjádřil náměstek ministra životního
prostředí dr. MLČOCH. Požádal
poslance o odložení projednávání
tisku 303 (fond životního prostředí)
až po projednání ve výboru pro životní
prostředí a urbanismus České národní
rady.
U tisku 272 (ovzduší), předložil
náměstek ministra životního prostředí
dr. Mlčoch poslancům nové návrhy úprav
vládního návrhu, které vyplynuly z
nově schválených zákonů, a
to zákona o ovzduší a zákonů
ČNR o státní správě v odpadovém
hospodářství a o České inspekci
životního prostředí.
Zpravodaj výboru k oběma návrhům
(272 a 303) posl. Marek BENDA doporučil výboru odložení
tisku 303 a tisk 272 projednat až po prostudování
nových návrhů.
Výbor s tímto doporučením
zpravodaje souhlasil.
Po přestávce k prostudování
výbor uskutečnil povšechnou a podrobnou rozpravu.
V podrobné rozpravě poslanci
zejména na návrh zpravodaje posl. Bendy vyslovili
souhlas s připomínkami k názvu, a k téměř
všem paragrafům.
Po odůvodnění náměstka
ministra životního prostředí České
republiky dr. Mlčocha, zpravodajské zprávě
posl. Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
k nadpisu
upravit takto: "o státní
správě ochrany ovzduší a poplatcích
za jeho znečišťování",
nad § 1 vložit nadpis:
"Část první
Orgány státní správy
ochrany ovzduší",
§ 1 písm. b) upravit takto:
"b) Česká inspekce životního
prostředí1),",
odkaz 1) pod čarou zní: "1)
Zákon č. 282/1991 Sb., o České inspekci
životního prostředí a její působnosti
v ochraně lesa",
k § 2 písm. c)
vypustit včetně odkazu č.
1),
§ 2 písm. d) označit jako písm. c) a upravit takto:
"c) vyhlašuje prostřednictvím
pověřené organizace vznik a ukončení
smogové situacex) a pro vybrané zdroje
i regulační opatření",
odkaz x) pod čarou zní: "§
16 zákona č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší
před znečišťujícími látkami
(zákon o ovzduší)",
dosavadní písm. e) a f) označit
jako písm. d) a e),
k § 2
doplnit novým textem označeným jako písm. f), g), h) a i) tohoto znění:
"f)kontroluje dodržování imisních a depozičních limitůx); kontrolními úkony může pověřit organizace ve své působnosti,
g)zpřístupňuje informace veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší,
h)vydává souhlasy obsahující podmínky ochrany ovzduší podle § 11 odst. 1 písm. b) až d) a písm. h) zákona o ovzduší, s výjimkou případů přepravy materiálů a výrobků,
i)při výkonu své činnosti
spolupracuje s ministerstvem zdravotnictví České
republiky a s dalšími ústředními
orgány státní správy.",
odkaz x) pod čarou zní: "§
14 odst. 5 zákona č. 309/1991 Sb.",
k § 3
vypustit,
ostatní paragrafy přečíslovat,
k dosavadnímu § 4 (nyní § 3)
upravit takto:
(1) Česká inspekce životního prostředí (dále jen "inspekce") dozírá na dodržování ustanovení právních předpisů a rozhodnutí týkajících se ochrany ovzduší jako složky životního prostředí právnickými a fyzickými osobami. Přitom kontroluje zejména
a)dodržování emisních limitů u velkých a středních zdrojů znečišťováníx),
b)dodržování povinností provozovateli velkých a středních zdrojů znečišťováníx), a to včetně kontroly tmavosti kouřexx),
c)vedení provozní evidence u zdrojů a její údaje),
d)dodržování varovných a regulačních opatření vyhlášených pro velké a střední zdroje za smogové situacex),
e)dodržování regulačních řádů pro provoz zdrojů znečišťováníy).
(2) Inspekce dále
a)vydává souhlasy obsahující podmínky ochrany ovzduší podle § 11 odst. 1 písm. a), e) až g), písm. h), pokud jde o přepravu materiálů a výrobků a podle písm. i) zákona o ovzduší,
b)rozhoduje o výši poplatků za znečišťování ovzduší u velkých zdrojů znečišťování podle části druhé tohoto zákona,
c)schvaluje návrhy a změny opatření pro případy havárií pro velké zdroje znečišťováníyy),
d)schvaluje užívání nových technologií, výrobků a zařízení sloužící k ochraně ovzduší včetně technických podmínek provozu a návrhů provozních předpisů výrobce,
e)ukládá provozovatelům velkých a středních zdrojů znečišťování, kteří neplní povinnosti při ochraně ovzduší, opatření ke zjednání nápravy, včetně zastavení nebo omezení provozu zdrojeyyy),
f)ukládá provozovatelům velkých a středních zdrojů znečišťování a výrobcům a dovozcům mobilních zdrojů znečišťování pokuty za porušení stanovených povinnostíyyyy), pokud je neukládá orgán obce podle § 5 odst. 2 písm. f) tohoto zákona; pokutu uloží na základě vlastního zjištění nebo na základě oznámení okresního úřadu podle § 4 odst. 1 písm. d) tohoto zákona,
g)stanoví rozhodnutím emisní limity pro stávající velké a střední zdroje a dobu, během které musí být dosažena hodnota emisního limitu stanoveného pro nové zdrojez),
h)uděluje oprávnění
právnickým a fyzickým osobám k provádění
autorizovaného měření emisí
a imisí a kontroluje správnost jejich výsledků.
(3) Inspekce při výkonu své činnosti
a)spolupracuje s místně příslušnými orgány státní správy a samosprávy a s Českým hydrometeorologickým ústavem,
b)je oprávněna vyžadovat informace o znečišťování ovzduší od orgánů hygienické služby a poskytuje informace o znečišťování ovzduší dalším orgánům státní správy ochrany ovzduší, orgánům hygienické služby a Českému hydrometeorologickému ústavu,
c)zpřístupňuje informace
veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší.",
odkaz x) pod čarou zní: "§ 3 písm. a) a b) zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz xx) pod čarou zní: "§ 5 odst. 1 zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz ) pod čarou zní: "§ 7 odst. 1 písm. d) zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz x) pod čarou zní: "§ 16 zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz y) pod čarou zní: "§ 7 odst. 1 písm. g) zákona č. 309/1991 Sb."
odkaz yy) pod čarou zní: "§ 7 odst. 2 zákona č. 309/1991 Sb."
odkaz yyy) pod čarou zní: "§ 6 zákona č. 309/1991 Sb."
odkaz yyyy) pod čarou zní: "§ 3 písm. a), b) a d) a § 18 odst. 1 až 6 zákona č. 309/1991 Sb."
odkaz z) pod čarou zní: "§
14 odst. 3 zákona č. 309/1991 Sb."
k dosavadnímu § 5
vypustit,
dosavadní § 6 označit
jako § 4,
k dosavadnímu § 6 (novému § 4) odst. 1 písm. a)
upravit takto:
"a) je dotčeným orgánem
v územním a stavebním řízeníx)
z hlediska ochrany ovzduší, pokud není stavebním
úřadem,"
odkaz x) pod čarou zní: "§
126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavením řízení
(stavební řád)",
k dosavadnímu § 6 (novému § 4) odst. 1 písm. d)
upravit takto:
"d) vyhlašuje v dohodě
s dotčenými orgány obcí za smogové
situace varovná a regulační opatření
k omezení emisí ze zdrojů znečišťování,
pokud nebyla vyhlášena orgány obce, a kontroluje
jejich dodržování; zjistí-li porušení
povinností, informuje o tom inspekci a orgány obce,",
k dosavadnímu § 6 (novému § 4) odst. 1
vložit nové písmena f) a g) tohoto znění:
"f)zpřístupňuje informace veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší,
g)rozhoduje o poplatcích pro střední
zdroje znečišťování podle části
druhé tohoto zákona.",
k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 1
za slovo "řízení" vložit odkaz x) tohoto znění:
"x) § 126 zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavením řízení (stavební
řád)",
k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 2 písm. b)
upravit takto:
"b) vyhlašují za smogové
situace varovná a regulační opatření
k omezení emisí ze zdrojů znečišťování,
nejde-li o vybrané zdroje podle § 2 písm. d)
tohoto zákona, a kontrolují jejich dodržování,"
k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 2 písm. c)
začátek upravit takto:
"c) kontrolují dodržování
povinností provozovali malých zdrojů znečišťování;x)...",
odkaz x) pod čarou zní: "§
3 písm. c) a § 12 odst. 1 a 3 zákona č.
309/1991 Sb.",
k dosavadnímu § 7 (novému § 5) odst. 2
doplnit o nová písmena e), f) g) a h) tohoto znění:
"e)jsou oprávněny nařídit provozovatelům mobilních zdrojů znečišťování podrobit se kontrole množství vypouštěných znečišťujících látekx),
f)ukládají pokuty provozovatelům zdrojů znečišťování, kteří nesplní opatření orgánu ochrany ovzduší vyplývající ze smogového regulačního systémuxx); a provozovatelům velkých a středních zdrojů znečišťování za překročení emisního limitu pro tmavost kouře),
g)zpřístupňují informace veřejnosti v rozsahu podle § 13 zákona o ovzduší,
h)rozhodují o poplatcích pro
malé zdroje znečišťováníx)
podle části druhé tohoto zákona.",
odkaz x) pod čarou zní: "§ 9 odst. 2 zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz xx) pod čarou zní: "§ 18 odst. 5 zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz ) pod čarou zní: "§ 18 odst. 1 a 3 zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz x) pod čarou zní: "§
3 písm. c) zákona č. 309/1991 Sb.",
k dosavadnímu § 8
vypustit,
k dosavadnímu § 9
vypustit,
za dosavadní nový § 5 vložit část druhou, třetí a čtvrtou tohoto znění:
(1) Polatky za znečišťování ovzduší platí právnické a fyzické osoby provozující velké, střední a malé zdroje znečišťování (dále jen "provozovatelé").
(2) O výši poplatku provozovatelů velkých zdrojů znečišťování ovzduší rozhoduje a poplatek vybírá inspekce.
(3) O výši poplatku provozovatelů středních zdrojů znečišťování rozhoduje a poplatek vybírá okresní úřad.
(4) O výši poplatku provozovatelů
malých zdrojů znečišťování
rozhoduje a poplatek vybírají orgány obce.
(1) Roční výše poplatku pro jeden velký nebo střední zdroj znečišťování se stanoví pro všechny druhy produkovaných zpoplatněných škodlivin způsobem uvedeným v příloze.
(2) Roční výše poplatku pro jeden malý zdroj znečišťování se stanoví pevnou částkou do výše 10 000 Kčs za rok úměrně k velikosti zdroje a škodlivosti produkovaného znečištění.
(3) Z části vypočtené podle odstavce 1 se provozovateli vyměří poplatek v upravené výši
30 % v roce 1992 a 1993
60 % v roce 1994 a 1995
80 % v roce 1996
100 % od roku 1997 včetně.
(1) Provozovatel je povinen samostatně vypočítat poplatek pro každý zpoplatněný zdroj znečištění a oznámit tento výpočet do 15. února kalendářního roku příslušnému orgánu ochrany ovzduší včetně údajů nutných pro stanovení výše poplatku podle skutečností uplynulého roku.
(2) Příslušný orgán ochrany ovzduší prověří údaje uvedené v oznámení a vydá rozhodnutí. Rozhodnutí obsahuje výši poplatku, včetně podmínek případného odkladu platby části poplatku ve smyslu odst. 5.
(3) Provozovatel je povinen zaplatit poplatek podle vlastního výpočtu zálohově ve splátkách vždy do 25 dnů po uplynutí termínu splátky. Zaplacené zálohy splátek se zúčtují se splátkami odpovídajícími rozhodnutí o uložení poplatku do 15 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí.
(4) Poplatky za zdroj znečištění se platí
a)do výše 1 mil. Kčs ročně v měsíčních splátkách,
b)do výše 1 mil. Kčs ročně ve čtvrtletních splátkách,
c)do výše 10 tis. Kčs ročně v pololetních splátkách.
(5) Pokud provozovatel prokazatelně zahájil u zdroje znečišťování práce na snížení emisí zpoplatněných škodlivin odkládá se mu placení poplatku ve výši 40 % po dobu realizace opatření. Dokončí-li provozovatel tyto práce v souladu se stanovenými podmínkami ve smyslu odst. 2 rozhodne orgán ochrany ovzduší o prominutí povinnosti poplatek doplatit. Při nedodržení podmínek odkladu rozhodne orgán ochrany ovzduší o povinnosti poplatek doplatit a stanoví k tomu příslušnou lhůtu.
(6) Neprovede-li provozovatel úhradu plateb včas a v plné výši je povinen zaplatit penále ve výši 1 promile za každý den prodlení z částky včas nezaplacené.
(7) Za nesplnění oznamovací
povinnosti podle odstavce 1 je provozovatel povinen zaplatit za
každý den prodlení penále ve výši
1 promile poplatku stanoveného podle § 7 tohoto zákona.
(1) Ministerstvo zabezpečuje prostřednictvím
pověřené organizace informování
veřejnosti o kvalitě ovzduší zejména
v pravidelných relacích federálních
a republikových sdělovacích prostředků.
(2) Při zhoršení stavu ovzduší nebo při možnosti vzniku smogové situace v případech, které stanoví zvláštní předpisyx) informují obdobným způsobem veřejnost o vyhlašování a odvolávání varovných a regulačních opatření orgány ovzduší příslušné k jejich vyhlašování podle § 2, 3 a 4 tohoto zákona.
(3) Obce a okresní úřady
informují vhodným a v místě obvyklým
způsobem o vyhlášení a odvolání
smogových varovných a regulačních
opatření v ostatních případech.
O odvolání proti rozhodnutí
inspekce rozhoduje ministerstvo.
(1) Inspektoři a pověření pracovníci ostatních orgánů v odpadovém hospodářství jsou oprávněni výkonu své činnosti
a)v nezbytně nutném rozsahu vstupovat, popřípadě vjíždět na cizí pozemky nebo vstupovat do cizích objektů užívaných pro podnikatelskou činnost nebo provozování jiné hospodářské činnosti, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních předpisůxx). Za škodu přitom způsobenou odpovídá stát; této odpovědnosti se nemůže zprostit,
b)požadovat potřebné doklady, údaje a písemná nebo ústní vysvětlení týkající se předmětu kontroly.
(2) Inspektoři a pověření pracovníci ostatních orgánů v odpadovém hospodářství jsou povinni:
a)zachovávat mlčenlivost o skutečnostech , o kterých se dověděli v souvislosti s výkonem své činnosti, zejména dbát, aby se tato tajemství nedostala do nepovolaných rukou,
b)před vstupem do cizích objektů
informovat provozovatele.
Ministerstvo upravuje vyhláškou:
a)rozšíření seznamu kategorizace zdrojů znečišťování, znečišťujících látek a jejich limity a zpřísnění limitů znečišťování ovzduší,
b)vymezení oblastí vyžadujících zvláštní ochranu ovzduší a zvláštní opatření k omezení znečišťování ovzduší,
c)způsob zjišťování množství emisí a technické prostředky pro měření emisí,
d)požadavky na vedení provozní evidence velkých a středních zdrojů znečišťování a rozsah dalších údajů, které jsou provozovatelé zdrojů znečišťování povinni poskytovat orgánu ochrany ovzduší,
e)požadavky na kvalitu, způsob dodávky a prodej paliv,
f)zásady vytváření provozu smogových regulačních systémů včetně stanovení zvláštních imisních limitů a výběru zdrojů znečištění podle § 2 písm. c) tohoto zákona,
g)kvalifikační požadavky na pracovníky obsluhující velké a střední zdroje znečišťování a kvalifikační požadavky pro pracovníky provádějící kontrolu velkých, středních a malých zdrojů znečišťování,
h)ověřování
odborné způsobilosti v podávání
odborných posudků.
Ministerstvo zdravotnictví České
republiky upraví vyhláškou v dohodě
s ministerstvem životního prostředí
České republiky postupy orgánů ochrany
ovzduší a orgánů hygienické služby
při péči o zdraví obyvatel za smogové
situace.
Správní řízení
zahájená před účinností
tohoto zákona dokončí orgán ochrany
ovzduší, který toto řízení
zahájil jako příslušný podle
předchozích předpisů.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.",
odkaz x) pod čarou zní: "§ 15 zákona č. 309/1991 Sb.",
odkaz xx) pod čarou zní: "Např.
zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 2:
Vládní návrh zásad
zákona ČNR o Státním fondu České
republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie
(tisk 289) odůvodnil náměstek ministra kultury
České republiky PhDr. Jiří HEJLEK
a JUDr. Aleš DVOULETÝ z ministerstva kultury České
republiky.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Michal SEDLÁČEK.
Po všeobecné a podrobné
rozpravě výbor vyslovil souhlas a doporučil,
aby do návrhu paragrafovaného znění
byly zapracovány připomínky k zásadám
č. 1, 3 a 4.
Po odůvodnění náměstka
ministra kultury České republiky PhDr. Jiřího
Hejlka, zástupce ředitele odboru legislativního
a právního ministerstva kultury České
republiky JUDr. Aleše Dvouletého, zpravodajské
zprávě posl. Michala Sedláčka a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 1
paragrafované znění
návrhu doplnit o strukturu Fondu a způsob jeho řízení,
k zásadě č. 3
zvážit možnost procentního
stanovení příplatku k ceně vstupného
místo pevně stanovené částky,
k zásadě č. 4
v poslední větě právo
správce Fondu na přezkoumání výše
plánovaných nákladů změnit
na jeho povinnost,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 3:
Návrh materiálu vlády
"Státní bytová politika ČR"
(tisk 316) uvedl náměstek ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky ing. Jan PŘIKRYL,
CSc., a poradce ministra pro hospodářskou politiku
České republiky doc. CEPL.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
V obsáhlé rozpravě
vystoupili všichni přítomní poslanci
s dotazy a připomínkami, na které reagovali
ing. Přikryl a doc. Cepl.
Závěrem výbor na návrh zpravodaje posl. JUDr. Leonarda Danneberga vzal návrh na vědomí a navrhl České národní radě, aby přijala toto usnesení:
a)ž á d á vládu České republiky, aby projednala s vládou České a Slovenské Federativní Republiky
-urychlení liberalizace cen nájemného,
-zrušení nepřímých dotací nájemného v tzv. státních bytech a jejich nahrazení dotacemi přímými,
-urychlení novelizace vyhlášky č. 60/1964 Sb., o úhradě za užívání bytu a za služby spojené s užíváním bytu a vyhlášky č. 47/1978 Sb., o prodeji bytů z národního majetku občanům a o finanční pomoci při modernizaci zakoupených bytů,
b)ž á d á vládu České republiky, aby
-urychlila novelizaci vyhlášky
ministerstva financí, cen a mezd České republiky
č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků,
trvalých porostů, úhradách za zřízení
práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků.
Závěrem výbor konstatoval,
že základními problémy bytové
politiky se bude podrobně zabývat při projednávání
návrhu občanského zákoníku.
Po úvodním slově náměstka
ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky ing. Jana Přikryla, CSc., zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Leonarda Danneberga a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.bere na vědomí návrh
materiálu vlády České republiky "Státní
bytová politika České republiky" (tisk
316),
II.navrhuje České národní radě, aby přijala toto usnesení:
a)žádá vládu České republiky, aby projednala s vládou České a Slovenské Federativní Republiky
-urychlení liberalizace cen nájemného,
-zrušení nepřímých dotací nájemného v tzv. státních bytech a jejich nahrazení dotacemi přímými,
-urychlení novelizace vyhlášky č. 60/1964 Sb., o úhradě za užívání bytu a za služby spojené s užíváním bytu a vyhlášky č. 47/1978 Sb., o prodeji bytů z národního majetku občanům a o finanční pomoci při modernizaci zakoupených bytů,
b)žádá vládu České republiky, aby
-urychlila novelizaci vyhlášky
ministerstva financí, cen a mezd České republiky
č. 182/1988 Sb., o cenách staveb, pozemků,
trvalých porostů, úhradách za zřízení
práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků,
III.konstatuje, že základními
problémy bytové politiky se bude podrobně
zabývat při projednávání návrhu
občanského zákoníku.
K bodu 4:
Vládní návrh zákona
o kárné odpovědnosti soudců (tisk
FS 742) odůvodnil předseda občanskoprávního
kolegia Nejvyššího soudu ČSFR dr. JEHLIČKA
a předseda Nejvyššího soudu ČSFR
dr. MOTEJL.
Zpravodaj posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
doporučil výboru zaujmout kladné stanovisko
k návrhu s připomínkami k § 3, 14 a
16.
Po obsáhlé rozpravě
výbor doporučil Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
s připomínkami k § 2, 6, 14, 16, 17 a 18.
Po odůvodnění předsedy
občanskoprávního kolegia Nejvyššího
soudu ČSFR dr. Jehličky a předsedy Nejvyššího
soudu ČSFR dr. Motejla, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
§ 2 zní:
(1) Kárným proviněním je zaviněné porušení služebních povinností soudce nebo chování, jímž soudce narušuje důstojnost své funkce nebo ohrožuje důvěru v nezávislé, nestranné a spravedlivé rozhodování soudů.
(2) Jednání uvedené
v odstavci 1 je závažným kárným
proviněním, jestliže vzhledem k povaze porušené
povinnosti, způsobu jednání, míře
zavinění, opakování nebo jiné
přitěžující okolnosti je jeho
nebezpečnost zvýšena.",
k § 6 odst. 2
doplnit, aby návrh na zahájení
kárného řízení bylo oprávněno
podat též předsednictvo příslušného
zákonodárného sboru,
k § 14 odst. 8
upravit závěr druhé
věty takto: "kterým nemůže být
přítomnost při jednání kárného
senátu odepřena",
k § 16 odst. 2
připustit možnost přiznat
náhradu škody poškozenému jen z části
a do zbytku odkázat poškozeného ...,
k § 17
druhou větu upravit takto: "Dále
se rozhodnutí doručí stejným způsobem
obhájci, ...",
k § 18 odst. 2 písm. d)
doplnit "a proti rozhodnutí
podle § 16 odst. 2",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 5:
Výbor po úvodním slově
předsedy výboru JUDr. Jiřího NOVÁKA
se usnesl, že nebude projednávat vládní
návrh zásad zákona, kterým se stanoví
podmínky pro výkon některých funkcí
(tisk FS 740) vzhledem k tomu, že projednávání
tohoto návrhu v orgánech Federálního
shromáždění bylo již uzavřeno.
Po úvodním slově předsedy
výboru posl. JUDr. Jiřího Nováka a
po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl neprojednávat vládní
návrh zásad zákona, kterým se stanoví
podmínky pro výkon některých funkcí
(tisk FS 740) vzhledem k tomu, že projednávání
tohoto návrhu v orgánech Federálního
shromáždění bylo již uzavřeno.
K bodu 6:
Dále se výbor po úvodním
slově předsedy výboru JUDr. Jiřího
NOVÁKA usnesl, že nebude projednávat vládní
návrh zásad zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741)
vzhledem k tomu, že tento návrh úzce souvisí
s návrhem zásad zákona, kterým se
stanoví podmínky pro výkon některých
funkcí (tisk FS 740), jehož projednávání
bylo již v orgánech Federálního shromáždění
uzavřeno.
Po úvodním slově předsedy
výboru posl. JUDr. Jiřího Nováka a
po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl neprojednávat vládní
návrh zásad zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741)
vzhledem k tomu, že tento návrh úzce souvisí
s návrhem zásad zákona, kterým se
stanoví podmínky pro výkon některých
funkcí (tisk FS 740), jehož projednávání
bylo již v orgánech Federálního shromáždění
uzavřeno.
K bodu 7:
Zprávu o stavu prokuratury v České
republice (tisk 354) uvedl generální prokurátor
České republiky JUDr. Ludvík BRUNNER.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Na obsáhlou rozpravu, ve které
vystoupili všichni přítomní poslanci
reagoval generální prokurátor České
republiky JUDr. Ludvík BRUNNER.
Závěrem výbor přijal usnesení, ve kterém vzal předloženou zprávu na vědomí a doporučil České národní radě, aby přijala toto usnesení:
"Česká národní rada
a)bere na vědomí zprávu o stavu prokuratury v České republice,
b)doporučuje vládě České republiky
-posoudit zvýšení rozpočtu v kapitole Generální prokuratura České republiky,
-předložit návrh na řešení platových podmínek prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury,
c)doporučuje generálnímu prokurátorovi České republiky
-pokračovat v provádění očisty prokuratury od prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury, kteří se nepřiměřeně podíleli na inscenaci politických procesů,
-zvýšit kvalitu práce dozorových prokurátorů,
-zajistit nepřetržitou dosažitelnost
prokurátorů.".
Po úvodním slově generálního
prokurátora České republiky JUDr. Ludvíka
Brunnera, zpravodajské zprávě posl. Petra
Koháčka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.bere na vědomí zprávu
o stavu prokuratury v České republice (tisk 354),
II.doporučuje České
národní radě, aby přijala toto usnesení:
"Česká národní rada
a)bere na vědomí zprávu o stavu prokuratury v České republice,
b)doporučuje vládě České republiky
-posoudit zvýšení rozpočtu v kapitole Generální prokuratura České republiky,
-předložit návrh na řešení platových podmínek prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury,
c)doporučuje generálnímu prokurátorovi České republiky
-pokračovat v provádění očisty prokuratury od prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury, kteří se nepřiměřeně podíleli na inscenaci politických procesů,
-zvýšit kvalitu práce dozorových prokurátorů,
-zajistit nepřetržitou dosažitelnost
prokurátorů.".
K bodu 8:
Poslanec RNDr. Karel FONIOK, předseda
klubu HSD-SMS předložil výboru za předkladatele
návrh, aby projednávání zásad
zákona ČNR o lidovém hlasování
(tisk 323) bylo v ústavně právním
výboru odloženo až po projednání
návrhu zákona České národní
rady o místním referendu ve schůzi České
národní rady.
Výbor s návrhem poslance dr.
Fonika vyslovil souhlas.
Po úvodním slově předsedy
klubu HSD-SMS RNDr. Karla Fonioka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
souhlasí s
návrhem posl. RNDr. Karla Fonioka odložit projednávání
zásad zákona České národní
rady o lidovém hlasování (tisk 323) až
po projednání návrhu zákona České
národní rady o místním referendu ve
schůzi České národní rady.
K bodu 9:
Poslanec RNDr. Karel FONIOK, předseda
klubu HSD-SMS informoval výbor, že navrhovatelé
návrhu zákona České národní
rady o zemských úřadech (tisk 306) posl.
Kryčer a Vaňák požádají
Českou národní radu o stažení
jejich návrhu z programu schůze České
národní rady.
Výbor se na základě
této informace usnesl předložený tisk
neprojednávat.
Po úvodním slově předsedy
klubu HSD-SMS RNDr. Karla Fonioka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
se na základě informace posl.
RNDr. Karla Fonioka, že navrhovatelé návrhu
zákona České národní rady o
zemských úřadech (tisk 306) posl. Kryčer
a Vaňák požádají Českou
národní radu o stažení jejich návrhu
z programu schůze České národní
rady, usnesl tento tisk neprojednávat.
K bodu 10:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na projednání zásad zákona České
národní rady, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb.,
o obcích (obecní zřízení) (tisk
334) odůvodnil člen návrhové skupiny
poslanců Jiří PAYNE.
Zpravodaj posl. JUDr. František KAČENKA
seznámil výbor se stanoviskem vlády České
republiky a doporučil, aby tato novela byla přímo
provedena v zákoně České národní
rady o místním referendu, s nímž bezprostředně
souvisí.
Po rozpravě, zda návrh novely
zákona o obcích vtělit do návrhu zákona
o místním referendu výbor dospěl k
závěru, že by problematika měla být
upravena zvlášť novelou zákona o obcích
a zvlášť zákonem o referendu (10 poslanců
hlasovalo pro rozdělení).
Po rozpravě k zásadám
výbor souhlasil s předloženými zásadami
a doporučil, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány připomínky
k zásadám č. 1, 2 a 4.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců posl. Jiřího
Payne, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Františka
Kačenky a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 1
k § 10 odst. 2
-vypustit zvratné zájmeno "se" a nahradit jiným konkrétním textem
-ve čtvrté větě
slovo "patří" nahradit slovy "bude
patřit",
k § 10a
-slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně,
-slova "městských částí"
nahradit slovy "městských obvodů nebo
městských částí",
k zásadě č. 2
k § 11b
-slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně",
-slova "městských částí"
nahradit slovy "městských obvodů nebo
městských částí",
k zásadě č. 4
doporučuje navrhovatelů zvážit
připomínky vlády České republiky
k zásadě č. 4,
II.doporučuje navrhovatelům,
aby zvážili doplnění návrhu novely
zákona o obcích o ustanovení o svazcích
obcí,
III.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 11:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na projednání zásad zákona ČNR
o místním referendu (tisk 335) odůvodnil
člen návrhové skupiny poslanců Jiří
PAYNE.
Zpravodaj posl. JUDr. František KAČENKA
mj. informoval výbor i o stanovisku vlády České
republiky k tomuto návrhu.
Po obsáhlé rozpravě
výbor souhlasil s předloženými zásadami
a doporučil, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány připomínky
k zásadám č. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 15,
16, 17, 22, 23, 24, 25 a 26.
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců posl. Jiřího
Payne, zpravodajské zprávě posl. JUDr. Františka
Kačenky a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.souhlasí s předloženými
zásadami a doporučuje, aby do návrhu paragrafovaného
znění byly zapracovány tyto připomínky:
k zásadě č. 1
v pátém řádku
zásady za slova "o konkrétně položených
otázkách" vložit slova "ve věcech",
k zásadě č. 2 odst. 2 písm. c)
na konec doplnit slova "vykonávané
mimo místo trvalého pobytu",
k zásadě č. 5 odst. 6
doporučuje se formulačně
upravit odst. 6, protože uvozovací věta nenavazuje
na jednotlivá písmena,
k zásadě č. 5 odst. 6 písm. d)
vypustit,
k zásadě č. 6
doporučuje se upravit postup při
shromažďování podpisů pod návrh
na konání referenda výslovně v navrhovaném
zákoně a neodkazovat na příslušnou
úpravu podle zákona č. 85/1990 Sb., o právu
petičním,
k zásadě č. 6 odst. 2
vypustit,
k zásadě č. 7 odst. 2
na konec doplnit slova "; stejnou pokutu
rada udělí tomu, kdo padělá podpisy
podporovatelů.",
k zásadě č. 7
-vložit nový odst. 3 tohoto znění:
"(3) Za stejné konání jako v odstavci 2 může udělit obecní rada pokutu až 10 000 Kčs, dopustí-li se ho navrhovatel.",
-dosavadní odst. 3 označit
jako odst. 4,
k zásadě č. 8 odst. 1
zpřesnit,
k zásadě č. 8 odst. 3
doplnit slova "a členů
okresních shromáždění",
k zásadě č. 8 odst. 4
slova "mohlo být" nahradit
slovem "bylo",
k zásadě č. 8 odst. 8
upravit tak, že odůvodnění
nemusí být povinné,
k zásadě č. 9 odst. 4
za slovo "oznámením"
vložit novou větu tohoto znění: "Oznámení
může být podáno nejpozději 30
dnů před dnem konání referenda.",
k zásadě č. 9 odst. 11
doplnit slova "a vyrozumí o
tom do 3 dnů navrhovatele",
k zásadě č. 23 odst. 6
slova "zpravidla zvláštní
hlasovací schránka" nahradit slovy "použije
se hlasovací schránka jediná",
k zásadě č. 13
doplnit o odst. 8 tohoto znění:
"(8) Místní referendum
o rozdělení nebo o sloučení obce nelze
konat v den konání voleb do obecního zastupitelstva.",
k zásadě č. 15 odst. 6
vypustit,
k zásadě č. 16
stanovit kvórum 25 % pro účast
oprávněných voličů,
další zásady počínaje
zásadou č. 16 sladit se zákonem ČNR
č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích,
k zásadě č. 17 odst. 4
-doplnit o nové písm. a) tohoto znění:
"a) místo a datum konání místního referenda ve věci"
-ostatní písmena přeoznačit,
k zásadě č. 22
slova "občanským (osobním)
průkazem" nahradit slovy "průkazy totožnosti",
k zásadě č. 22 odst. 4
dopracovat nebo vypustit,
zásada č. 24 odst. 1 zní:
"(1) Referendum je platné, zúčastnilo-li
se ho 25 % oprávněných občanů.",
k zásadě č. 25
-dosavadní text označit jako odst. 1,
-vložit nový odst. 2 tohoto znění:
"(2) Součástí
výdajů podle odst. 1 nejsou výdaje spojené
se získáním podpisů pod návrh
a náklady na agitaci.",
k zásadě č. 26 odst. 2
za slovo "zastupitelstvo" vložit
slova "na své nejbližší schůzi",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena předsednictvu České
národní rady.
K bodu 12:
Úvodní slovo k vládnímu
návrhu zákona ČNR o Státním
fondu cestovního ruchu (tisk 265) přednesl zástupce
ministerstva obchodu a cestovního ruchu České
republiky ing. Karel NEJDL.
Poslanec Ján KADLEC ve zpravodajské
zprávě informoval o usneseních výboru
ČNR pro obchod a cestovní ruch k tomuto vládnímu
návrhu. Vzhledem k tomu, že nebylo známo stanovisko
vlády České republiky k zásadním
připomínkám garančního výboru
pro obchod a cestovní ruch a nebyl znám návrh
statutu Fondu cestovního ruchu, doporučil výbor
odložit projednávání tohoto návrhu.
Ústavně právní výbor rovněž
nezná stanovisko výboru pro obchod a cestovní
ruch, protože tento ještě nedokončil projednávání
tohoto návrhu zákona.
Výbor se závěrem usnesl
odložit projednávání tohoto návrhu
zákona.
Po úvodním slově zástupce
ředitele odboru turistiky ministerstva obchodu a cestovního
ruchu České republiky ing. Karla Nejdla, zpravodajské
zprávě posl. Jána Kadlece a po rozpravě
ústavně právní
výbor
se usnesl projednávání
vládního návrhu zákona České
národní rady o Státním fondu cestovního
ruchu (tisk 265) odložit.
K bodu 13:
Vládní návrh zákona
o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon) (tisk FS 761) odůvodnila zástupkyně
Úřadu předsednictva vlády ČSFR
dr. MARČANOVÁ.
Poslanci JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
a Petr KOHÁČEK doporučili projednávat
návrh živnostenského zákona až
po projednání návrhu obchodního zákoníku.
Po rozpravě se poslanci usnesli,
že návrh živnostenského zákona
projednávat budou.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Leonard DANNEBERG.
Po obsáhlé rozpravě
výbor doporučil Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem
zákona s tím, že budou dopracovány přílohy.
Dále doporučil, aby Federální shromáždění
přihlédlo k připomínkám k §
3, 5, 6, 17, 22, 27, 30, 37, 41, 68, 78 a k přílohám.
Po odůvodnění dr. Marčanové
z Úřadu předsednictva vlády ČSFR,
zpravodajské zprávě posl. JUDr. Leonarda
Danneberga a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem zákona s
tím, že budou dopracovány přílohy.
Dále doporučuje, aby Federální shromáždění
přihlédlo k těmto připomínkám:
k § 3 odst. 1 písm. c) bod 9
odkaz č. 14 je na neexistující
předpis,
k § 3 odst. 1 písm. c)
doplnit o bod 11 tohoto znění:
"11. profesionálních
sportovců.",
k § 3 odst. 2 písm. o)
odkaz č. 31 je na neexistující
předpis,
k § 5 odst. 1
u veřejných právnických
osob podmínky podnikání upravit zvláštním
zákonem,
k § 5 odst. 2
vypustit,
k § 5 odst. 3 a 4
dopracovat, jakým způsobem
budou zahraniční osoby a fyzické osoby, jimž
bylo přiznáno postavení uprchlíků
prokazovat svoji bezúhonnost,
k § 6
za bezúhonného se považuje
ten, jehož odsouzení bylo zahlazeno,
k § 17
-doplnit o nový odst. 12 tohoto znění:
"(2) Provozovny a jejich zařízení musí splňovat technické, hygienické a jiné podmínky, které stanoví zvláštní přepdpisy.",
-ostatní odstavce přečíslovat,
k § 22
v případech hodných
zvláštního zřetele prominout praxi,
k § 27 odst. 2
vypustit,
k § 27 odst. 3
jasně vymezit, ve kterých
případech je možno udělit koncesi na
určitou dobu a na určité území,
k § 30
dolnit odkazem na § 17 odst. 2 tohoto
zákona,
k § 37 odst. 2
omezit možnost nesouhlasu obce konkrétními
důvody,
k § 41
zvážit dražby mimo výkon
rozhodnutí nemovitých věcí,
k § 68
doplnit o ustanovení, kterým
by se zabránilo obcházení zákona,
že podnikatelé zaměstnávají osoby,
od kterých požadují, aby měly povolení
k podnikání,
k § 78 odst. 3
upravit takto: "podle § 68 do
30 dnů od účinnosti tohoto zákona",
k přílohám
přepracovat přílohy k zákonu ve smyslu:
-doplnit odborné požadavky na jednotlivé živnosti,
-prověřit a doplnit přílohy co do počtu a zařazení,
-doplnit o technickou způsobilost
provozovny,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 14:
Vládní návrh zákona
o kontrole v ČSFR (tisk FS 751) odůvodnil zástupce
federálního ministerstva kontroly dr. BÁRTEK.
Zpravodaj posl. ing. Václav ŽÁK
doporučil výbor návrh zamítnout a
doporučit Federálnímu shromáždění,
aby předkladatel předložil novou úpravu,
založenou na koncepci nezávislého nejvyššího
kontrolního úřadu při Federálním
shromáždění a v souvislosti s tím
předložil i příslušnou úpravu
ústavy.
Zpravodajskou zprávu doplnil poslanec
ing. Svoboda z výboru ČNR pro plán a rozpočet.
Po rozpravě výbor doporučil Federálnímu shromáždění vyslovit nesouhlas s předloženým návrhem.
Navrhovaný zákon o kontrole sice představuje podstatné zlepšení proti současnému stavu, v nových politických podmínkách však nezajišťuje nezávislou kontrolu funkce státní správy. Podřízenost ministra kontroly předsedovi vlády a možnost zadávat kontrolní činnost předsednictvem Federálního shromáždění neskýtá, podle našeho názoru, záruky objektivní kontroly. Protože podle důvodové zprávy je tento zákon chápán jako prozatímní a cílovým stavem má být zřízení nezávislého kontrolního úřadu, jak je to obvyklé v zemích Evropského společenství, domníváme se, že je účelné nepřijímat žádnou prozatímní úpravu a připravit rovnou nutnou úpravu ústavy a zákon, jímž se zřídí nezávislý kontrolní úřad.
Příloha:Jako
příklad uvádíme ústavní
úpravu kontrolního úřadu ve španělské
ústavě.
Článek č. 134
(1) Nejvyšší účetní dvůr je nejvyšším orgánem účetní kontroly a ověřování hospodaření státu a veřejného sektoru. Bezprostředně podléhá nejvyššímu zákonodárnému sboru a provádí svoji ověřovací a kontrolní funkci ohledně státních příjmů a výdajů v jeho zastoupení.
(2) Státní účty
a účty veřejného sektoru se musí
předkládat nejvyššímu účetnímu
dvoru. Nejvyšší účetní dvůr
předkládá jednou ročně nejvyššímu
zákonodárnému sboru zprávu, v níž
uvádí zjištěné závady
a ty, kdo za ně zodpovídají.
(3) Členové účetního dvora jsou stejně nezávislí a nesesaditelní a podléhají stejným pravidlům inkompatibility jako soudci.
(4) Zákon upravuje složení,
organizaci a funkce nejvyššího kontrolního
úřadu.
Po odůvodnění zástupce
federálního ministerstva kontroly dr. Bártka,
zpravodajské zprávě posl. ing. Václava
Žáka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.nedoporučuje Federálnímu
shromáždění vyslovit souhlas s předloženým
návrhem,
Navrhovaný zákon o kontrole
sice představuje podstatné zlepšení
proti současnému stavu, v nových politických
podmínkách však nezajišťuje nezávislou
kontrolu funkce státní správy. Podřízenost
ministra kontroly předsedovi vlády a možnost
zadávat kontrolní činnost předsednictvem
Federálního shromáždění
neskýtá, podle našeho názoru, záruky
objektivní kontroly. Protože podle důvodové
zprávy je tento zákon chápán jako
prozatímní a cílovým stavem má
být zřízení nezávislého
kontrolního úřadu, jak je to obvyklé
v zemích Evropského společenství,
domníváme se, že je účelné
nepřijímat žádnou prozatímní
úpravu a připravit rovnou nutnou úpravu ústavy
a zákon, jímž se zřídí
nezávislý kontrolní úřad.
Příloha:Jako
příklad uvádíme ústavní
úpravu kontrolního úřadu ve španělské
ústavě.
Článek č. 134
(1)Nejvyšší účetní dvůr je nejvyšším orgánem účetní kontroly a ověřování hospodaření státu a veřejného sektoru. Bezprostředně podléhá nejvyššímu zákonodárnému sboru a provádí svoji ověřovací a kontrolní funkci ohledně státních příjmů a výdajů v jeho zastoupení.
(2)Státní účty a účty veřejného sektoru se musí předkládat nejvyššímu účetnímu dvoru. Nejvyšší účetní dvůr předkládá jednou ročně nejvyššímu zákonodárnému sboru zprávu, v níž uvádí zjištěné závady a ty, kdo za ně zodpovídají.
(3)Členové účetního dvora jsou stejně nezávislí a nesesaditelní a podléhají stejným pravidlům inkompatibility jako soudci.
(4)Zákon upravuje složení,
organizaci a funkce nejvyššího kontrolního
úřadu,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 15:
Vládní návrh zásad
zákona o státní službě pro drahé
kovy (puncovní zákon) (tisk FS 760) odůvodnil
zástupce federálního ministerstva hospodářsví
dr. ZAGAR a ing. BOUŠA ze státní zkušebny
draných kovů.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ.
Po rozpravě výbor vyslovil
souhlas s předloženými zásadami s připomínkami
k zásadě č. 16.
Po odůvodnění zástupce
federálního ministerstva hospodářství
dr. Zagara, zpravodajské zprávě posl. JUDr.
Vladimíra Řezáče a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženými zásadami s těmito
připomínkami:
k zásadě č. 16
zakotvit objektivní povinnost k náhradě
škody, která by vznikla vstupem dozoru,
k zásadě č. 16 odst. 5
vypustit slova "tvořících
výrobní nebo obchodní tajemství",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 16: | Sdělení předsedy výboru |
1.Poslanci obdrželi nový legislativní
plán vlády ČR. Doporučit nové
zapsání si zpravodajů - zařadit na
schůzi ÚPV 3.9.1991.
2.Kolovalo stanovisko legislativního odboru K ČNR k dopisu ministra životního prostředí Vavrouška ohledně interpelace ústavního zákona o čs. federaci na úseku životního prostředí.
ÚPV souhlasí se stanoviskem
legislativního odboru K ČNR.
3.Poslancům byly rozdány tiskopisy
závodní lékařky MUDr. Jirešové.
Je to pro případ náhlého onemocnění
v ČNR, aby dr. Jirešová věděla,
na co se poslanec léčí. Bylo by proto třeba
vyzvednout zdravotní dokumentaci v místě
bydliště a donést ji závodní
lékařce v ČNR.
4.Koloval dopis předsedy výboru
pro životní prostředí a urbanismus dr.
Zubka ohledně formulace článků ústav
týkajících se přírody a životního
prostředí.
5.Určit zpravodaje za dr. Röschovou k tiskům
742 - kárná odpovědnost soudců - posl. Výborný
občanský soudní řád - posl. Řezáč
platy soudců - posl. Benda
6.V průběhu parlamentních prázdnin byly ÚPV dále přikázány tyto návrhy k projednání
do 26.8.
760 - puncovní zákon - zpravodaj posl. Řezáč
761 - živnostenský zákon - zpravodaj posl. Danneberg
352 - zásady ústavního zákona ČNR o hlasování v ČNR
odůvodní posl. Kačenka
zpravodajka posl. Janů
351 - vládní návrh zákona o platových poměrech soudců
odůvodní ministr spravedlnosti ČR
zpravodaj posl. Benda
zásady zákona ČNR o
statistice - zpravodaj posl. Žák
7.V týdnu od 3. do 5.9. by ÚPV měl mj. projednat
- 351 - platy soudců
- novelu zákona o obcích
- novelu zákona o referendu
- návrh zákona o Čs. televizi - zpravodaj posl. Koháček
- návrh zákona o Čs. rozhlasu - zpravodaj posl. Koháček
-fond životní prostředí
-cestovní ruch
do 15.9. spolu s VÚSN znovu zaujmout
stanovisko k § 4 odst. 2 písm. d) a § 50 odst.
4 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev
obcí (uloženo předsednictvem ČNR 11.7.91)
352 - zásady ústavního
zákona o hlasování v ČNR
8.Výjezdní zasedání ÚPV ve dnech 26.-31.8. v Oskavě začne obědem, tj. dorazit do místa do pondělí 13 hod. Předpokládá se, že posl. Novák, Andrle, Kačenka, Kadlec a Sedláček se dopraví sami.
Auta vezmou: posl. Koháček, Ortman, Žák, služební vůz K ČNR
Omluveni:posl. Palkoska
posl. Röschová
posl. Hejsek
Hosté:26.-31.8.dr. Zoulík
26.-27.8.dr. Kalvoda, dr. Holub, dr. Motejl, dr. Jehlička
27.-29.8.dr. Forejt
9.Výbor souhlasil, že posl.
Benda bude společným zpravodajem ve schůzi
ČNR k platům soudců.
10.Poslancům byl rozdán dopis
ministra zdravotnictví ČR dr. Bojara o vývoji
v lékárenství.
11.Poslanci byli seznámeni s rozdělením
do Klubů v České národní radě.
12.Poslanci byli seznámeni o konání
shromáždění o evropské konfederaci
ve dnech 12.-14.6.1991 v Praze.
13.Poslanci byli seznámeni s peticí směřující proti dr. F. Boumovi, předsedovi Nejvyššího soudu ČR.
Vzhledem k tomu, že jde o anonym, výbor
toto podání nepovažuje za petici, ale za podnět
a doporučuje jeho zaslání ministru spravedlnosti
České republiky. Bylo předáno výboru
ČNR petičnímu, pro právní ochranu
a bezpečnost.
14.Poslanci byli seznámeni s peticí Ligy na ochranu zvířat MO Brno na podporu urychleného přijetí zákona na ochranu zvířat.
Vzhledem k tomu, že petice byla též
zaslána Federálnímu shromáždění,
nebere ústavně právní výbor
toto podání jako petici, ale jako informaci. Bylo
předáno výboru ČNR petičnímu,
pro právní ochranu a bezpečnost.
15.Poslanci byli seznámeni s dopisem ministra spojů ČSFR ohledně realizace technických opatření, která by event. narušení telefonního styku poslanců znemožnila.
Z poslanců o toto opatření
nikdo neměl zájem.
16.Poslanci byli seznámeni s dopisem
dr. Šimka, ředitele Živnostenského úřadu
MOCR z 27.5.1991, který upozorňuje poslance na problematické
oblasti v soukromém podnikání občanů.
17.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ing. Pánka, Praha 6, Na Pernikářce 14, týkající
se vztahu zákona č. 87/91 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích k akciovým společnostem (čj.
2545/91). Dopis byl dán k založení.
18.Poslanci byli seznámeni s dopisem
ministra spravedlnosti ČR dr. Richtera týkající
se otázky odměňování soudních
znalců.
19.Poslanci byli seznámeni s dopisem
Federace odborového svazu pracovníků spojů
(čj. 4210/91) týkající se otázek
privatizace majetku státu i vymezení kompetencí
republik a federace, který ústavně právní
výbor postoupil I. místopředsedovi ČNR
dr. Kalvodovi.