Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, PaedDr. Josef HEJSEK, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, Michal SEDLÁČEK, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | posl. JUDr. Ivana JANŮ, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Ivo PALKOSKA a JUDr. Milan TATÁR |
Schůzi výboru ve 12.30 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru JUDr. Jiří
NOVÁK.
Schválený pořad schůze:
Vládní návrh zákona
ČNR o Policejním sboru České republiky
(tisk 253)
V průběhu schůze České
národní rady byl požádán ústavně
právní výbor o zaujetí stanoviska,
zda policisté mají podléhat pravomoci vojenských
soudů či obecných soudů.
Předseda výboru posl. JUDr.
Jiří NOVÁK uvedl, že podle dosavadní
právní úpravy vychází působnost
vojenských soudů k projednávání
trestných činů spáchaných příslušníky
SNB z ustanovení § 14 odst. 1 písm. c) trestního
řádu, podle něhož podléhají
pravomoci vojenských soudů příslušníci
vojensky organizovaných a jiných sborů o
nichž to stanoví zvláštní zákon,
jsou-li v činné službě.
Trestní zákon č. 140/1961
Sb. v § 90 odst. 1 stanoví, že pachatelem nebo
spolupachatelem vojenského trestného činu
podle hlavy XII zvláštní části
tohoto zákona může být jen voják.
Podle § 90 odst. 3 písm. b) tr.zák. se vojákem
rozumí mimo jiné příslušník
vojensky organizovaného nebo jiného sboru, jehož
příslušníci podléhají
podle zvláštních zákonů ustanovením
o trestných činech vojenských, je-li v činné
službě.
Zvláštním zákonem
ve smyslu obou uvedených ustanovení je zákon
č. 40/1974 Sb., který v § 14 stanoví,
že: "příslušníci Sboru národní
bezpečnosti podléhají pravomoci vojenských
soudů a ustanovením o trestných činech
vojenských".
Z uvedeného vyplývá,
že dnem účinnosti zákona o Policejním
sboru České republiky budou, zůstane-li tento
zákon v původním navrhovaném znění,
příslušníci Policejního sboru
České republiky podléhat jurisdikci obecných
soudů a nebude se na ně vztahovat hlava XII trestního
zákona včetně ustanovení § 294
umožňujícího kázeňské
vyřizování trestných činů.
Skutečnost, že se na příslušníky
SNB vztahují ustanovení trestního zákona
o vojenských trestných činech umožňuje
trestní postih v případě porušení
nebo nesplnění některých povinností
vyplývajících ze specifik služebního
poměru k ozbrojenému bezpečnostnímu
sboru. Tuto právní úpravu si do značné
míry vynucuje charakter služby příslušníků
SNB při níž může často dojít
k situacím, které bezprostředně ohrožují
jejich život nebo zdraví a kde mají přes
toto riziko povinnost zakročit; vázanost pokyny
nadřízených a případný
následný postih pouze podle příslušných
ustanoveních zákoníku práce je zde
s ohledem na význam zájmů, jež jsou
příslušníci SNB povinni chránit,
nedostačující.
Ústavně právní
výbor ČNR zastává názor, že
policisté by měli i nadále pravomoci vojenských
soudů podléhat. Tuto úpravu si vynucují
specifika služebního poměru; odmítnutí
tohoto principu by mohlo vést k povážlivému
snížení již tak dosti kritizované
akceschopnosti bezpečnostního aparátu. Za
nejzávažnější
důsledky vynětí policistů
z pravomoci vojenských soudů a v důsledku
toho i z vojenské kázeňské pravomoci
je nutno považovat problematičnost vynucení
uposlechnutí pokynu nebo rozkazu nadřízeného
pracovně právními instituty a nemožnost
následné aplikace příslušných
ustanovení trestního zákona o vojenských
trestných činech (např. neuposlechnutí
rozkazu).
Vynětí policistů z
jurisdikce vojenských soudů by mělo za následek
i nemožnost aplikace veškerých ustanovení
o kázeňských odměnách a trestech
a zejména pak anulování kázeňského
postihu policistů, který má zákonné
vazby jak na trestní řád, tak na zákon
o přestupcích. Na policisty by se nadále
nevztahovala ustanovení § 10 odst. 1 písm.
a) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
v důsledku čehož by nebylo možnost projednat
přestupky spáchané policisty kázeňsky,
ale platil by pro ně tentýž režim jako
pro ostatní občany.
Doporučil doplnit v šesté hlavě zákona o Policejním sboru České republiky v části "přechodná ustanovení" ustanovení § 56 o odst. 3, který by zněl:
"(3) Policisté podléhají
pravomoci vojenských soudů a ustanovením
o trestných činech vojenských."
Výbor po rozpravě doporučil
České národní radě doplnit
vládní návrh, a to v § 56 o nový
odst. 3 a zmocnil předsedu výboru, aby s tímto
stanoviskem vystoupil na 20. schůzi České
národní rady dne 19. června 1991.
Po úvodním slově předsedy
výboru JUDr. Jiřího Nováka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České národní radě, aby vládní návrh zákona o Policejním sboru České republiky byl doplněn v hlavě šesté, v části "Přechodná ustanovení" o ustanovení § 56 odst. 3 v tomto znění:
"(3) Policisté podléhají
pravomoci vojenských soudů a ustanovením
o trestných činech vojenských."
II.zmocňuje předsedu
výboru, aby s tímto stanoviskem vystoupil na 20.
schůzi České národní rady dne
19. června 1991.
Schůze ústavně právního
výboru ČNR byla ukončena ve 13.00 hodin.