Přítomni: | posl. Antonín ANDRLE, Marek BENDA, JUDr. Leonard DANNEBERG, PaedDr. Josef HEJSEK, JUDr. Jiří JIRÁSEK, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC, Petr KOHÁČEK, JUDr. Jiří NOVÁK, JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc., JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, Michal SEDLÁČEK, JUDr. Milan TATÁR, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, ing. Václav ŽÁK |
Omluveni: | 11.6. - posl. Antonín ANDRLE, JUDr. František KAČENKA, Ján KADLEC a JUDr. Jiří NOVÁK |
po všechny dny - posl. JUDr. Ivana JANŮ a JUDr. Ivo PALKOSKA |
Hosté:
-ing. MORAVCOVÁ - ministerstvo financí ČSFR
-dr. DUŠÁNKOVÁ - ministerstvo životního prostředí ČR
-dr. VOMLELOVÁ - ministerstvo životního prostředí ČR
-RNDr. Jaroslav VLČEK - vedoucí Úřadu vlády ČR
-ing. TŮMA - Úřad vlády ČR
-dr. MRZENA - hlavní arbitr ČR
-ing. BAŽANT - federální ministerstvo financí
-dr. MOTEJL - předseda Nejvyššího soudu ČSFR
-dr. RUBEŠ - ministerstvo spravedlnosti ČR
-JUDr. Tomáš SOKOL - ministr vnitra ČR
-dr. Cyril SVOBODA - Úřad předsednictva vlády ČSFR
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru ve 14.00 hodin
zahájil a řídil místopředseda
ústavně právního výboru JUDr.
Miloslav VÝBORNÝ.
Schválený pořad schůze:
1.Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR Protokol o změně Dohody o založení Mezinárodní investiční banky včetně statutu této banky, podepsaný v Moskvě dne 20. prosince 1990 (tisk FS 668)
2.Vládní návrh zákona ČNR o České lesnické inspekci (tisk 235)
3.Státní závěrečný účet Úřadu vlády ČR za rok 1990
4.Státní závěrečný účet Státní arbitráže ČR za rok 1990
5.Státní závěrečný účet federace za rok 1990
6.Vládní návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje Ústava ČSFR, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 677)
7.Vládní návrh zákona o soudech a soudcích (tisk FS 678)
8.Vládní návrh zákona o konkursním a vyrovnávacím řízení (tisk FS 675)
9.Vládní návrh zákona ČNR o Policejním sboru České republiky (tisk 253) (dodatek k usnesení ÚPV č. 258)
10.Návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, ve znění zákonného opatření předsednictva ČNR č. 249/1990 Sb. a zákona ČNR č. 97/1991 Sb. (tisk 304)
11.Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 298/1990 Sb., o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého (tisk FS 676)
12.Příprava projednávání některých zákonů Federálního shromáždění
13.Návrh na vydání usnesení ČNR o zrušení obecně závazné vyhlášky č. 1/1991, vydané zastupitelstvem města Plzně
14.Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Vládní návrh, kterým
se předkládá k vyslovení souhlasu
FS ČSFR Protokol o změně Dohody o založení
Mezinárodní investiční banky včetně
statutu této banky, podepsaný v Moskvě dne
20. prosince 1990 (tisk FS 668) ovůdonila zástupkyně
federálního ministerstva financí ing. MORAVCOVÁ.
Její výklad doplnil ing. SOUKOP z SBČS.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA, který doporučil výboru
vyslovit souhlas s předloženým návrhem.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem.
Po odůvodnění ing.
Moravcové z federálního ministerstva financí,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedou a zpravodajem
rozpočtového a kontrolního výboru
vypracovali společnou zprávu, kterou předsedkyně
České národní rady zašle předsedovi
Federálního shromáždění.
K bodu 2:
Vládní návrh zákona
ČNR o České lesnické inspekci (tisk
235) odůvodnili dr. DUŠÁNKOVÁ a dr.
VOMLELOVÁ z ministerstva životního prostředí
České republiky. Výbor navázal na
své jednání dne 11. dubna 1991.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Vladimír ŘEZÁČ, který
výboru předložil pozměňovací
návrhy k § 1, 2, 3, 4, 6 a 7.
Po podrobné a povšechné
rozpravě, v níž vystoupili všichni přítomní
poslanci, doporučili České národní
radě, aby vyslovila souhlas s předloženým
návrhem s připomínkami k § 1, 2, 3,
4, 5, 6, 7 a 9.
Po odůvodnění dr. Dušánkové
a dr. Vomlelové z ministerstva životního prostředí
České republiky, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Vladimíra Řezáče a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito připomínkami:
§ 1 odst. 1 zní:
"(1) Zřizuje se Česká
lesnická inspekce (dále jen "inspekce")
jako orgán státní správy, prostřednictvím
které ministerstvo životního prostředí
České republiky (dále jen "ministerstvo")
vykonává ve věcech životního
prostředí státní dozor nad lesy; je
podřízena ministerstvu.",
§ 2 zní:
Inspekce dozírá nad dodržováním
ustanovení právních předpisů
a rozhodnutí právnickými a fyzickými
osobami, týkajících se funkcí lesa
jako složky životního prostředí.",
§ 3 odst. 1 zní:
"(1) Inspekce zjišťuje nedostatky
a škody na funkcích lesa jako složce životního
prostředí, jejich příčiny a
osoby zodpovědné za jejich vznik nebo trvání.",
§ 3 odst. 3 zní:
"(3) Inspekce provádí
kontrolu uložených opatření. Zjistí-li,
že opatření nejsou splněna, je oprávněna
stanovit k jejich splnění náhradní
lhůtu.",
§ 3 odst. 4 zní:
"(4) Inspekce je oprávněna
v případě hrozící škody
nařídit omezení, popřípadě
zastavení výroby nebo jiné činnosti
až do doby odstranění nedostatků a jejich
příčin.",
§ 4 zní:
Inspekce může uložit pokutu až do výše 1 000 000 Kčs právnickým nebo fyzickým osobám, které svojí činností ohrozí nebo poškodí životní prostředí v lesích tím, že
a)neoprávněně používají lesní půdu k jiným účelům než pro plnění funkcí lesů,
b)při zpracování lesního hospodářského plánu a jeho realizaci ohrozí životní prostředí, popřípadě způsobí jeho poškození,
c)vlastním zaviněním vytvoří podmínky pro působení škodlivých biotických a abiotických činitelů,
d)neplní opatření uložená
orgány životního prostředí podle
zvláštních zákonů a tohoto zákona.",
k § 5 odst. 3
-slova "Poruší-li kontrolovaná osoba" nahradit slovy "Poruší-li právnická nebo fyzická osoba",
-slova "dvojnásobku pokuty"
nahradit slovy "2 000 000 Kčs",
§ 6 odst. 1 zní:
(1) O zahájení řízení
o uložení pokuty informuje inspekce příslušný
orgán státní správy lesního
hospodářství4).",
k § 6 odst. 2
v závěru vypustit slova "životního
prostředí České republiky",
k § 6 odst. 3
vypustit slova ", které uloží
inspekce",
§ 7 odst. 2 písm. a) zní:
"a) v nezbytně nutném
rozsahu vstupovat, popřípadě vjíždět
na cizí pozemky a vstupovat do cizích objektů
užívaných pro podnikání nebo
provozování jiné hospodářské
činnosti, pokud k tomu není třeba povolení
podle zvláštních předpisů5),",
k § 7 odst. 2 písm. b)
vypustit slova "od kontrolovaných
osob",
vložit nový § 7 odst. 3 tohoto znění:
"(3) Inspektoři jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o
kterých se dověděli v souvislosti své
činnosti.",
dosavadní § 7 odst. 3 označit
jako § 7 odst. 4,
k odkazu 7 pod čarou
doplnit "§ 13 odst. 2, §
33, 45, 46, 84 a 85 zákona ČNR č. 200/1990
Sb., o přestupcích.",
k 9 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. srpna 1991.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 3:
Státní závěrečný
účet Úřadu vlády ČR
za rok 1990 odůvodnili vedoucí Úřadu
vlády České republiky RNDr. Jaroslav VLČEK
a vedoucí hospodářského odboru ing.
TŮMA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. PeadDr. Josef HEJSEK.
Po krátké rozpravě
vzal výbor státní závěrečný
úřed Úřadu vlády České
republiky za rok 1990 na vědomí.
Po úvodních slovech vedoucího
Úřadu vlády České republiky
RNDr. Jaroslava Vlčka a vedoucího odboru ing. Tůmy,
zpravodajské zprávě posl. PaedDr. Josefa
Hejska a po rozpravě
ústavně právní
výbor
bere na vědomí státní
závěrečný účet Úřadu
vlády České republiky za rok 1990.
K bodu 4:
Státní závěrečný
účet Státní arbitráže
ČR za rok 1990 odůvodnil hlavní arbitr České
republiky dr. MRZENA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc.
Po krátké rozpravě
vzal výbor státní závěrečný
účet státní arbitráže
České republiky za rok 1990 na vědomí
s tím, že je třeba upravit výpočet
procent na str. 4 ve skupině 3 na 37 % a na str. 6, položku
55 - cestovné na 94 %.
Po úvodním slově hlavního
arbitra České republiky dr. Mrzeny, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Jaroslava Ortmana, CSc., a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
bere na vědomí státní závěrečný účet Státní arbitráže České republiky za rok 1990 s tím, že je třeba upravit výpočet procent
-na str. 4 ve skupině 3 - na 37 % a
-na str. 6, položka 55 - cestovné
- na 94 %.
K bodu 5:
Státní závěrečný
účet federace za rok 1990 odůvodnil zástupce
federálního ministerstva financí ing. BAŽANT.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. PaedDr. Josef HEJSEK.
Po krátké rozpravě
výbor vzal státní závěrečný
účet čs. federace za rok 1990 na vědomí.
Po úvodním slově zástupce
federálního ministerstva financí ing. Bažanta,
zpravodajské zprávě posl. PaedDr. Josefa
Hejska a po rozpravě
ústavně právní
výbor
bere na vědomí státní
závěrečný účet federace
za rok 1990.
K bodům 6 a 7:
Vládní návrh ústavního
zákona, kterým se mění a doplňuje
Ústava České a Slovenské Federativní
Repuliky, ve znění pozdějších
předpisů (tisk FS 677) a vládní návrh
zákona o soudech a soudcích (tisk FS 678) odůvodnil
předseda Nejvyššího soudu ČSFR
dr. MOTEJL.
Společnou zpravodajskou zprávu
přednesla posl. JUDr. Anna RÖSCHOVÁ.
Po obsáhlé podrobné i povšechné rozpravě, v níž vystoupili všichni přítomní poslanci, výbor doporučil Federálnímu shromáždění, aby vyslovilo souhlas s předloženými návrhy s připomínkami
k tisku FS 677 doporučil rozšířit o změnu čl. 97 odst. 1 a dále vznesl připomínky k čl. 101 odst. 1 a k čl. 101 odst. 4;
k tisku FS 678
k § 4, 12, 23, 24, 37, 39, 55, 56, 57, 67, 68 a 69.
Po odůvodnění předsedy
Nejvyššího soudu ČSFR dr. Motejla, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem ústavního
zákona s těmito připomínkami:
rozšířit o změnu čl. 97 odst. 1, který by zněl:
"(1) Soudy a prokuratury chrání
stát, jeho ústavní zřízení
i práva a oprávněné zájmy fyzických
a právnických osob.",
k čl. 101 odst. 1
slova "po dohodě s vládou
České republiky a s vládou Slovenské
republiky" nahradit slovy "po vyjádření
vlády České republiky a vlády Slovenské
republiky",
k čl. 101 odst. 4
slova "vláda republiky"
nahradit slovy "předseda příslušné
národní rady",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodajku, aby spolu s předsedou a zpravodajem
výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost vypracovali společnou zprávu,
kterou předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
Po odůvodnění předsedy
Nejvyššího soudu ČSFR dr. Motejla, zpravodajské
zprávě posl. JUDr. Anny Röschové a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem zákona s
těmito připomínkami:
k § 4 odst. 1
dává se v úvahu slovo
"samosoudce" nahradit slovem "soudce" - totéž
provést i v dalších ustanoveních,
k § 12 odst. 1
slova "potřebného počtu"
nahradit slovy "místopředsedy nebo místopředsedů",
k § 23 odst. 4
začátek druhé věty
zní: "Zákon o řízení před
soudy stanoví, ...",
k § 34 odst. 4
do druhé věty vtělit
též notářské a prokurátorské
zkoušky,
k § 37 odst. 1
v poslední větě za
slova "složení slibu" vložit slova
"nebo slib s výhradou",
k § 39 odst. 2
slova "vláda příslušné
republiky" nahradit slovy "předseda příslušné
národní rady",
k § 55 odst. 1
přísedící vojenských
soudů nemůže mít takovou ochranu s ohledem
na § 38 odst. 5,
k § 56
doporučuje se všechna ustanovení
o kárné odpovědnosti soudců vtělit
do tohoto zákona,
k § 57
na konci udělat odkaz na zákon
č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným
úředním postupem,
k § 67
lhůtu do jednoho roku nahradit lhůtou
do 31.12.1992,
k § 68 odst. 1 a 2
lhůtu do jednoho roku nahradit lhůtou
do 31.12.1992,
k § 69 odst. 2
ve druhé větě za slova
"složení slibu" vložit slova "nebo
slib s výhradou",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodajku, aby spolu s předsedou a zpravodajem
výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost vypracovali společnou zprávu,
kterou předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 8:
Vládní návrh zákona
o konkursním a vyrovnávacím řízení
(tisk FS 675) odůvodnil zástupce ministerstva spravedlnosti
České republiky dr. RUBEŠ.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Po obsáhlé rozpravě,
v níž vystoupili všichni přítomní
poslanci, výbor doporučil Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s připomínkami
k § 4, 8, 18, 19, 21, 23, 26, 27, 28, 32, 33, 41, 47, 58,
66, 67, 68, 69 a 74.
Po odůvodnění zástupce
ministerstva spravedlnosti České republiky dr. Rubeše,
zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava
Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem s těmito
připomínkami:
k § 4 odst. 2
v závěru slova "soud
návrh zamítne" nahradit slovy "soud řízení
zastaví",
k § 4 odst. 4
slova "může být
návrh podán" nahradit slovy "může
svůj návrh opakovat",
k § 8
vyjádřit, že správce
podstaty nesmí být zaměstnancem dlužníka,
k § 8 odst. 1
ve druhé větě na konci
doplnit slova "a se zapsáním do seznamu souhlasí.",
k § 8 odst. 5
v první větě za slova
"na návrh" vložit slovo "správce,",
k § 18 odst. 3
za slova "provedeným úpadcem"
vložit slova "nebo správcem",
k § 19 odst. 2
není dostatečně zajištěna
ochrana vlastnického práva,
k § 21 odst. 3
věta za středníkem
zní: "věřitelům na jejich žádost
soud vydá ověřený výpis.",
k § 23 odst. 2
ve druhé větě za slova
"podat proti" vložit slovo "popírajícím",
k § 26 odst. 2
druhá věta je nepřesná,
nelze směšovat dohodu a smír,
k § 26 odst. 3 písm. d)
vypustit,
k § 27 odst. 1
bez souběžné novelizace
občanského soudního řádu se
stává tato norma nevýhodnou,
k § 28 odst. 1
za slova "byly zjištěny"
vložit slova "omezením převodu nemovitostí",
k § 32 odst. 3
v závěru slovo "nepřihlásil"
nahradit slovem "přihlásil",
k § 33
vložit nový odstavec 4 tohoto znění:
"(4) Na základě seznamu
přihlášek lze pro zjištěnou pohledávku
po právní moci rozhodného usnesení,
vést výkon rozhodnutí na úpadcovo
jmění.",
k § 41 odst. 2
začátek upravit takto: "Potvrzeným
nuceným vyrovnáním ...",
k § 47 odst. 3
v závěřu slova "má
se zato, že od návrhu upustil" nahradit slovy
"soud řízení zastaví",
k § 58 odst. 2 písm. a)
v závěru slova "že
od návrhu na vyrovnání upustil" nahradit
slovy "soud řízení zastavil",
k § 66 odst. 1 písm. a)
slova "od návrhu upustil"
nahradit slovy "řízení zastavil",
§ 66 odst. 1 písm. b) zní:
"b) nabylo-li usnesení o kterém
bylo zamítnutí potvrzení vyrovnání
právní moci"
k § 67 odst. 1
přeformulovat tak, aby se v době
jednoho roku po účinnosti zákona použilo
ustanovení § 1 odst. 3 pouze se souhlasem ústředního
orgánu státní správy,
k § 68
vytvořit nový odst. 3 kde
by bylo řečeno to, co je v zákoně
o půdě,
k § 69
za slova "skončen konkurs"
vložit slova "a návrh podle § 43 odst. 3",
§ 74 zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. října 1991.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, kterou
předsedkyně České národní
rady zašle předsedovi Federálního shromáždění.
K bodu 9:
Výbor pokračoval v projednávání
části IV vládního návrhu zákona
ČNR o Policejním sboru České republiky
(tisk 253), kterou odůvodnil ministr vnitra České
republiky JUDr. Tomáš SOKOL a poslanec ing. Vladimír
ŠUMAN.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Petr KOHÁČEK.
Výbor po obsáhlé rozpravě,
v níž vystoupili všichni přítomní
poslanci, doporučil České národní
radě, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem
s dalšími připomínkami, a to k §
33, 34, 35 a 36.
Po odůvodnění ministra
vnitra České republiky JUDr. Tomáše
Sokola, zpravodajské zprávě posl. Petra Koháčka
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s vládním
návrhem s těmito dalšími připomínkami:
§ 33 zní:
(1) Při odhalování úmyslných trestných činů a při zjišťování jejich pachatelů, je služba kriminální policie oprávněna používat operativní pátrací prostředky.
(2) Při odhalování
zvlášť závažných úmyslných
trestných činů7), anebo jiných
úmyslných trestných činů, k
jejichž stíhání zavazuje vyhlášená
mezinárodní smlouva, a při zjišťování
jejich pachatelů, je služba kriminální
policie oprávněna používat operativní
techniku.",
§ 34 zní:
(1) Operativně pátracími prostředky se pro účely tohoto zákona rozumí sledování osob a věcí, využívání osob jednajících ve prospěch kriminální policie, používání krycích dokladů a používání nástrahové a zabezpečovací techniky.
(2) Krycím dokladem nesmí být
a)průkaz poslance zákonodárného sboru,
b)služební průkaz soudce,
c)služební průkaz prokurátora.
(3) Krycí doklad vydává
ministerstvo na základě rozhodnutí ministra.",
§ 35 zní:
Operativní technikou se pro účely tohoto zákona rozumí zejména elektrotechnické, radiotechnické, fototechnické, optické, mechanické a jiné technické prostředky a zařízení anebo jejich soubory používané utajovaným způsobem při
a)odposlechu a záznamu telekomunikačního nebo radiokomunikačního provozu,
b)pořizování obrazových,
zvukových nebo jiných záznamů v případě,
že jsou užívány způsobem, kterým
je zasahováno do ústavních práv občana.",
§ 36 zní:
(1) Operativní techniku lze používat jen v případech, kdy odhalování trestných činů uvedených v § 33 je jiným způsobem neúčinné a podstatně ztížené a to pouze na dobu nezbytně nutnou, nejdéle však na 6 měsíců.
(2) Operativní techniku lze používat jen na základě povolení. Žádost o povolení musí nejméně obsahovat
a)druh operativní techniky, ktrá má být použita, místo jejího použití, navrhovaná doba trvání jejího použití, údaje o osobě u níž má být pátrání pomocí této techniky použito je-li její totožnost známa a pokud má být použit odposlech či zvukový záznam z telefonní stanice, pak také její číslo,
b)důvody k použití operativní techniky včetně informace o předchozím neúčinném nebo podstatně ztíženém odhalování a dokumentování činnosti, pro níž je použití operativní techniky vyžadováno,
c)informaci o jakémkoliv předchozím požadavku na použití operativní techniky ve vztahu k osobě uvedené v textu pod písmenem a), včetně data kdy, jak a kým bylo o takovém použití rozhodnuto.
(3) O povolení použití operativní techniky rozhoduje ministr.
(4) Ve zcela výjimečných případech, jestliže věc nesnese odkladu a souhlasu ministra nelze dosáhnout předem, lze používat operativní techniku i bez tohoto předchozího souhlasu. Služba kriminální policie je však povinna neprodleně si jej dodatečně vyžádat; pokud dodatečný souhlas neobdrží do 48 hodin od počátku používání operativní techniky je povinna používání těchto prostředků bezodkladně ukončit a záznam zničit.
(5) Kontrolu použití operativní techniky vykonává Česká národní rada, která k tomu účelu zřizuje kontrolní orgán.
(6) Ministr předkládá kontrolánímu orgánu České národní rady nejméně jednou ročně a dále na jeho žádost informace o použití operativní techniky o skončených případech použití operativní techniky.
(7) Použití operativní
techniky vůči ústavnímu činiteli
je ministr povinen oznámit kontrolnímu orgánu
České národní rady do 20 dnů.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 10:
Návrh skupiny poslanců ČNR
na vydání zákona ČNR, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR,
ve znění zákonného opatření
předsednictva ČNR č. 249/1990 Sb. a zákona
ČNR č. 97/1991 Sb. (tisk 304) odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců ing. Václav
ŽÁK.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA.
Po rozpravě, v níž vystoupili
všichni přítomní poslanci, výbor
doporučil České národní radě,
aby vyslovila s návrhem souhlas s připomínkou
k § 25a.
Dále výbor doporučil České národní radě, rozšířit tento návrh o tyto další úpravy:
k § 34 odst. 2:
"(2) Schůze předsednictva
České národní rady jsou neveřejné,
neusnese-li se předsednictvo, že schůze nebo
její část je veřejná. Poslanci
České národní rady se mohou kdykoli
zúčastnit schůze předsednictva České
národní rady.",
k § 72 odst. 1:
"(1) Byl-li návrh zákona
České národní rady projednán
v několika výborech, mohou tyto výbory podat
České národní radě společnou
písemnou zprávu, kterou vypracují jejich
zpravodajové nebo zmocnění zástupci
výborů. Jsou-li stanoviska výborů
rozdílná, působí ústavně
právní výbor k jejich sjednocení.
k § 73:
Zpráva výboru nebo společná
zpráva výborů o výsledku projednání
návrhu zákona České národní
rady se zašle všem poslancům a navrhovateli a
to tak, aby ji obdrželi nejpozději 24 hodin před
projednáním.".
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Václava
Žáka, zpravodajské zprávě posl.
Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje České
národní radě, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k bodu 1. - § 25a
na konci udělat středník
a připojit větu "pokud Česká
národní rada nerozhodne jinak.",
dále výbor doporučil
České národní radě tyto další
úpravy:
§ 34 odst. 2 zní:
"(2) Schůze předsednictva
České národní rady jsou neveřejné,
neusnese-li se předsednictvo, že schůze nebo
její část je veřejná. Poslanci
České národní rady se mohou kdykoli
zúčastnit schůze předsednictva České
národní rady.",
§ 72 odst. 1 zní:
"(1) Byl-li návrh zákona
České národní rady projednán
v několika výborech, mohou tyto výbory podat
České národní radě společnou
písemnou zprávu, kterou vypracují jejich
zpravodajové nebo zmocnění zástupci
výborů. Jsou-li stanoviska výborů
rozdílná, působí ústavně
právní výbor k jejich sjednocení.
§ 73 zní:
Zpráva výboru nebo společná
zpráva výborů o výsledku projednání
návrhu zákona České národní
rady se zašle všem poslancům a navrhovateli a
to tak, aby ji obdrželi nejpozději 24 hodin před
projednáním.",
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedy a zpravodaji
ostatních výborů, které návrh
projednaly, vypracovali společnou zprávu, která
bude předložena schůzi České
národní rady.
K bodu 11:
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 298/1990 Sb., o úpravě některých
majetkových vztahů řeholních řádů
a kongregací a arcibiskupství olomouckého
(tisk FS 676) odůvodnil zástupce Úřadu
předsednictva vlády ČSFR dr. Cyril SVOBODA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA, který doporučil výboru
vyslovit s návrhem souhlas.
Po rozpravě výbor doporučil
Federálnímu shromáždění,
aby vyslovilo souhlas s předloženým návrhem.
Po odůvodnění zástupce
Úřadu předsednictva vlády ČSFR
dr. Cyrila Svobody, zpravodajské zprávě posl.
Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I.doporučuje Federálnímu
shromáždění, aby vyslovilo souhlas s
předloženým návrhem,
II.zmocňuje předsedu
výboru a zpravodaje, aby spolu s předsedou a zpravodajem
výboru církevního a humanitárního
vypracovali společnou zprávu, kterou předsedkyně
České národní rady zašle předsedovi
Federálního shromáždění.
K bodu 12:
Poslanec ing. Václav Žák uvedl, že v nejbližší době má Česká národní rada zaujmout stanovisko k některým závažným návrhům federálních zákonů. Ústavně právní výbor se musí na jejich kvalitní projednání důkladně připravit. Proto navrhl, aby ústavně právní výbor požádal Kancelář České národní rady, aby zajistila přepis na textový procesor úplných platných znění a navrhovaných novelizací
-občanského soudního řádu
-obchodního zákoníku
-občanského zákoníku
-hospodářského zákoníku
pro jednání ústavně
právního výboru České národní
rady.
Po úvodním slově poslance
ing. Václava Žáka a po rozpravě
ústavně právní
výbor
žádá Kancelář České národní rady, aby zajistila přepis na textový procesor úplných platných znění a navrhovaných novelizací
-občanského soudního řádu
-obchodního zákoníku
-občanského zákoníku
-hospodářského zákoníku
pro jednání ústavně
právního výboru České národní
rady.
K bodu 13:
Poslankyně JUDr. Anna RÖSCHOVÁ
seznámila výbor s návrhem na usnesení
České národní rady ke zrušení
obecně závazné vyhlášky č.
1/1991, vydané zastupitelstvem města Plzně,
které připravila návrhová skupina
poslanců; garantem za přípravu tohoto návrhu
je výbor pro územní správu a národnosti.
Ústavně právní
výbor se tímto bodem zabýval již ve
své schůzi dne 16. května 1991 a přijal
k němuusnesení č. 244. Vzhledem k tomu, že
návrh na usnesení České národní
rady obsahuje usnesení ústavně právního
výboru, výbor se tímto bodem věcně
již nezabýval.
K bodu 14: | Sdělení předsedy výboru |
1.Příští schůze ÚPV se bude konat 25.-27.6. Předběžný program:
-návrh skupiny poslanců ČNR na vydání zákona ČNR o zemských úřadech (tisk 306)
-vládní návrh zákona ČNR o státní správě o odpadovém hospodářství (tisk 302)
-vládní návrh zákona ČNR o státní správě ochraně ovzduší (tisk 272)
-návrh ministra spravedlnosti České republiky na zproštění některých soudců z povolání soudcovké funkce
-návrh ministra spravedlnosti České republiky na volbu soudců z povolání k soudům České republiky (tisk 325)
-zpráva vlády České republiky o stavu a úkolech české justice
-vládní návrh zákona
ČNR o Státním fondu cestovního ruchu
(tisk 265)
2.Kdo z poslanců má zájem
být členem dočasné komise předsednictva
ČNR pro dohled nad personální politikou v
ústředních orgánech státní
správy ČR - přihlásit se ing. Žákovi.
3.Upozornil, že v úterý
18.6. od 14.00 do 16.00 hod. přijde Českou národní
radu navštívit prezident Václav Havel a má
pronést projev k zahraniční politice - účast
poslanců na plénu nutná !!!
4.Mpř. Vlach připomíná,
že ve čtvrtek 13.6. od 8.30 do 10.00 hod. - hodinky
s vládou.
5.Upozornil na schůzky poslanců zpravodajů - ke zbývajícím zákonům v pátek 14.6. v 9.00 u dr. Ledviny.
Policejní sbory v pondělí
17.6. od 10.00 hod. u ing. Bretta (VPPOB).
Schůze ústavně právního
výboru České národní rady byla
ukončena ve 21.00 hodin.