ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 60. schůze výboru,

která se konala dne 24., 25. a 26. března 1992

 

27. března 1992

 

Zápis

z 59. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 24., 25. a 26. března 1992

 

Přítomni:

hosté a poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR dle prezenčních listin

   

Omluveni:

 
 

24. 3. - posl. A. Chutný, J. Kapusta, D. Kolářová, J. Maryt, F. Nerad, J. Ryšlinková (USA), V. Šplíchal

 

25. 3. - posl. R. Hába, J. Jančáry, J. Maryt, J. Ryšlinková, I. Svoboda

 

26. 3. - posl. R. Hába, D. Kolářová, J. Ryšlinková, I. Svoboda

 

Schůzi zahájil předseda rozpočtového a kontrolního výboru posl. P. Kozánek. Byl navržen následující pořad jednání:

1.Vládní návrh zákona o státní podpoře malých a středních podniků

(tisk 594)

2.Návrh zákona ČNR o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu (tisk 640)

3.Vládní návrh na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 1410)

4.Návrh poslanců Federálního shromáždění na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů

5.Vládní návrh zákona o spotřebních daních (tisk FS 1418)

6.Vládní návrh zákona o daních z příjmu (tisk FS 1408)

7.Vládní návrh zákona o investičních fondech (tisk FS 1412)

8.Sdělení předsedy, různé

9.Vládní návrh zákona o dani z přidané hodnoty (tisk FS 1407)

10.Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o soudních poplatcích za řízení u Nejvyššího soudu ČSFR a u vojenských soudů (tisk FS 1397)

11.Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o příspěvku v nemoci a o změně některých předpisů o sociálním zabezpečení (FS 1401)

Takto navržený program byl schválen bez připomínek.

 

1.

Vládní návrh zákona o státní podpoře malých a středních podniků (tisk 594).

Návrh uvedl představitel ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR ing. K. Čáp. Zpravodajstvím byl pověřen posl. J. Jančáry. Byla zvolena komise k přípravě usnesení ve složení: posl. P. Kozánek, J. Kalfus, J. Hájek.

V rozpravě vystoupili posl. J. Kalfus, Z. Smělík, J. Hájek. Slovo bylo uděleno p. J. Dandovi, představiteli Svazu podnikatelů. Jednání bylo přerušeno do příští schůze (nebyl přítomen zpravodaj).

 

Výbor souhlasil se změnou pořadu jednání. Původně navržený bod 2. podle pozvánky byl zařazen na žádost zpravodaje jako bod 8a. Jako bod 2 byla do programu schválena "Zpráva ministra financí České republiky o hospodaření resortu v roce 1991 (příprava na projednávání programového prohlášení vlády)."

 

2.

Zpráva ministra financí České republiky o hospodaření resortu v roce 1991 (příprava na projednávání programového prohlášení vlády).

Výklad k problematice přednesl zástupce ministerstva financí ČR ing. S. Sluka. Po rozpravě, ve které vystoupili posl. Z. Smělík, J. Hájek a J. Kalfus, rozpočtový a kontrolní výbor vzal zprávu o hospodaření ministerstva financí ČR za rok 1991 na vědomí. Bylo přijato usnesení č. 338 (+9, 0, 1).

 

3.

Vládní návrh na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 1410).

Návrh zákona uvedl představitel Federálního ministerstva financí Ing. V. Kalina. Zpravodajem byl posl. Z. Smělík.

V rozpravě vystoupili posl. J. Hájek, Z. Smělík. Výbor byl informován o průběhu předběžné porady zpravodajů a zástupců všech ministerstev financí k tomuto bodu v Bratislavě minulý týden. Byla diskutována vazba na zákon o silniční dani republiky a technický způsob, jak bude část daně z federálního orgánu převáděna na republikový rozpočet.

K návrhu zákona přijal výbor usnesení č. 339 (+10, 0, 0).

 

4.

Návrh poslanců Federálního shromáždění na vydání ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 1419).

Rozpočtový a kontrolní výbor ČNR rozhodl návrh projednat i za okolnosti, kdy se nedostavil předkladatel. K návrhu usnesení byla zvolena skupina poslanců: V. Šplíchal, J. Kalfus, J. Hofrová. Po vyslechnutí zpravodajské zprávy posl. V. Šplíchala následovala rozprava.

V ní bylo poukázáno na problémem v řešení případu, kdy prezident nebude zvolen ani po opakovaných volbách a na to, že návrh neřeší případ (čl. I., bod 2.), kdy na prvních místech získá stejný počet hlasů více než dva kandidáti.

K návrhu bylo přijato usnesení č. 340 (+9, 0, 1).

 

5.

Vládní návrh zákona o spotřebních daních (tisk FS 1418).

Úvodní výklad přednesl představitel Federálního ministerstva financí ing. Palkoska. Zpravodajstvím byl pověřen posl. M. Vlk. Byla zvolena skupina poslanců k přípravě usnesení ve složení: M. Vlk, F. Nerad, A. Chutný.

V rámci diskuse byla probírána otázka zdanění šperků z drahých kovů, které není předmětem zákona jak bylo doporučeno v zásadách. Dále bylo doporučeno upravit sazby daně u některých alkoholických nápojů - ostatních vín tak, aby její výše za jednotku obsahu etylalkoholu v těchto vínech byla v souladu se sazbou za jednotku obsahu etylalkoholu u révového vína, protože desertní a desertní kořeněná vína zahrnují též vína železitá, bylinná a další používaná v léčitelství. Spotřebitelé těchto nápojů by zvýšenou sazbou byli znevýhodňováni.

K návrhu bylo přijato usnesení č. 341 (+14, 0, 0).

 

6.

Vládní návrh zákona o daních z příjmu (tisk FS 1408).

Úvodem vystoupil představitel Federálního ministerstva financí ing. Pelech. Zpravodajem byl posl. J. Růžička.

V rozpravě, která následovala, vystoupili posl. J. Růžička, J. Hájek, Z. Smělík, F. Nerad, J. Kalfus. Bylo diskutováno celkové zatížení daňového poplatníka, fyzické i právnické osoby. Poslanci konstatovali, že daně pro fyzické osoby jsou mimořádně progresivní a nebudou mít stimulační charakter. Proto bylo doporučeno, aby sazby daně fyzických osob resp. progrese sazeb byly sníženy o 3-5% tak, že maximální sazba by činila 42% a aby v rámci odčitatelných položek od základu daně se doporučilo zvýšit možnost odečtu nákladů na dary ze základu daně u daně z příjmů fyzických osob provádějících podnikatelskou činnost na 20%. Na druhou stranu bylo mimo jiné doporučeno stanovit bližší podmínky, které by omezovaly rozdělování základu daně mezi libovolný počet příslušníků společné domácnosti.

U právnických osob navrhli poslanci zvýšit možnost odečtu ze základu daně u daně z příjmů na 6%, dále dát do souladu paušální sazby daně z odměn členů představenstev, dozorčích rad se sazbami daně u ostatních činností a uvážit možnost vypuštění povinnost zdaňovat vyšší náhrady vyplácené zaměstnavatelem, jsou částky, které překračují výši stanovenou zvláštním předpisem zdanitelným příjmem. Ke zvážení byla též dána možnost sjednocení sazeb paušální sazbou daně z veřejných soutěží (návrh 20%) a výher z loterií a sázek a podobných her (15%).

K návrhu bylo přijato usnesení č. 343 (+11, 0, 3).

 

7.

 

Vládní návrh zákona o investičních fondech (tisk FS 1412).

Návrh odůvodnil představitel Federálního ministerstva financí ing. Libnar. Zpravodajem byl posl. J. Kalfus. K přípravě návrhu usnesení byli doporučeni a schváleni poslanci: J. Kalfus, J. Hájek, J. Jančáry.

V rozpravě bylo konstatováno, že striktní omezení činnosti investičních fondů a investičních společností pouze na kolektivní investování je zcela v rozporu s deklarovanou funkcí těchto subjektů v procesu kuponové privatizace, kde se hledá kvalitnější hospodář (podnikatel), než je stát.

Podle tohoto zákona mohou nabývat investiční fondy finanční prostředky prodejem svých akcií (§ 7 odst. 1); to není případ kuponové privatizace a prakticky se vylučuje činnost fondů ve 2. vlně privatizace. Je třeba posoudit, zda fondy, založené bankami, nejsou příliš zvýhodněny proti fondům ostatním a zda toto postavení neznamená fakticky porušení hospodářské soutěže.

Bylo navrženo aby ve statutu investičního fondu bylo uvedeno, že příslušný fond vlastní cenné papíry, které nejsou kótovány na burze a obchoduje s nimi." Poslanci požadovali, aby se jeden podnik "na majetku investičního fondu nepodílel více než 5% vklady ze smlouvy o tichém společenství na podnikání stejného podnikatele, nebo více než 10% hodnoty jedné nemovitosti nebo jedné movité věci.

K návrhu bylo přijato usnesení č. 348 (+9, 0, 2).

 

8.

Sdělení předsedy, různé.

V rámci tohoto bodu bylo projednáno následující:

-způsob přípravy volby prezidenta NKÚ;

-informace prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu ČR o nutnosti urychleného přidělení budovy pro NKÚ (výbor doporučil podporovat prezidenta v jeho úsilí o přidělení budovy pro NKÚ). K tomu bylo přijato usnesení č. 344 (+12, 0, 1);

-informace o nabídce stáže ve Spolkové republice Německo v Německém spolkovém sněmu a Rýnské univerzitě Bedřicha Viléma;

-žádost předsedy výboru pro územní správu a národnosti A. Hrazdíry o způsobu řešení využití prostředků Matice Slezské a Rady Poláků. Výbor konstatoval, že není věcně příslušný k řešení této problematiky a doporučil žadateli obrátit se na vládu České republiky.

 

8a.

Návrh zákona ČNR o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu (tisk 640).

Úvodem vystoupil zástupce předkladatele poslanec ČNR Ivo Palkoska, zpravodajskou zprávu měl posl. F. Nerad.

V rozpravě vystoupili posl. F. Nerad, Z. Smělík, J. Kalfus, J. Hájek, D. Kolářová. Po rozpravě rozpočtový a kontrolní výbor České národní rady přerušil projednávání návrhu do doby, kdy bude návrh uveden do souladu s obdobnou federální normou.

K tomu bylo přijato usnesení č. 342 (+12, 0, 1).

 

9.

Vládní návrh zákona o dani z přidané hodnoty (tisk FS 1407).

Po vyslechnutí výkladu ředitele odboru Federálního ministerstva financí JUDr. Kaliny přednesl zpravodajskou zprávu posl. Z. Smělík.

 

V diskusi bylo doporučeno urychlit technické zabezpečení automatizace daňového systému tak, aby mohl být funkční od 1. 1. 1993. Pro případ nepřijetí zákona ve Federálním shromáždění bylo požadováno připravit scénář úpravy daně z obratu v intencích tohoto návrhu zákona. Výbor konstatoval, že dosavadní osvěta k zavedení nové daně z přidané hodnoty je nedostatečná, jak u orgánů správy daně, tak i plátců (především soukromých podnikatelů): Poslanci navrhovali v tomto smyslu zlepšit koordinaci mezi republikovým a Federálním ministerstvem vnitra. K vlastnímu zákonu byla zpochybněna libovůle rozhodování finančních úřadů. Sazba daně by se měla z 23% nahradit 20%.

Výbor doporučil přijetí zákona s připomínkami. K návrhu bylo přijato usnesení č. 347 (10, 0, 0).

 

10.

Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o soudních poplatcích za řízení u Nejvyššího soudu ČSFR a u vojenských soudů (tisk FS 1397).

Úvodní výklad přednesla zástupkyně Federálního ministerstva financí JUDr. Šlehofrová, zpravodajskou zprávu měl posl. Z. Smělík. Byla zvolena komise k přípravě usnesení ve složení: J. Maryt, Z. Smělík, F. Homola.

Rozpočtový a kontrolní výbor vyslovil s návrhem souhlas bez připomínek. Bylo přijato usnesení č. 346 (+10, 0, 1).

 

11.

Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o příspěvku v nemoci a o změně některých předpisů o sociálním zabezpečení (FS 1401)

Úvodní výklad přednesla představitelka Federálního ministerstva práce a sociálních věcí JUDr. E. Burdová. Zpravodajstvím byla pověřena J. Hofrová.

V rozpravě poslanci konstatovali, že zákon znevýhodňuje zaměstnavatele v oblastech se zhoršeným životním prostředím a vyšší mírou nemocnosti (např. Severomoravský, Severočeský kraj a Sokolovsko), u nichž se s ohledem na statistické údaje dají očekávat podstatně vyšší náklady na vyplácení tohoto příspěvku. Příspěvky na sociální zabezpečení jsou však u všech jednotné. Zaměstnavatelům v těchto oblastech by tato skutečnost měla být zohledněna při předpokládaných kompenzacích. Dále bylo upozorněno na současné přetížení soudů a to, že zavedením ustanovení § 5, odst. 4, kdy zřejmě dojde k velkému množství sporů, se toto přetížení ještě zvýší. Není ani zřejmé, jak se pokryjí oprávněné nároky nemocných osob v případech insolventnosti zaměstnavatele.

Výbor doporučil návrh schválit s připomínkami usnesením č. 345 (+9, 0 3).

 

Tím byl naplněn pořad 60. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, kterou ukončil předseda výboru P. Kozánek dne 26. 3. 1992 v 19.15 hodin.

 

ing. Zdeněk Smělík, v.r.

ing. Petr Kozánek, v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

 

V Praze, dne 27. března 1992



Přihlásit/registrovat se do ISP