ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 53. schůze výboru,

která se konala dne 15. a 16. ledna 1992

 

20. ledna 1992

 

Zápis

z 53. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 15. a 16. ledna 1992

 

Přítomni:

poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté

 

dle prezenčních listin

   

Omluveni:

15. 1. - posl. J. Hofrová, J. Jančáry, D. Kolářová, J. Ryšlinková, I. Svoboda

 

16. 1. - posl. A. Chutný, J. Ryšlinková

 

Schůzi zahájil předseda rozpočtového a kontrolního výboru posl. P. Kozánek. Byl doporučen a schválen následující pořad jednání:

 

1.Vládní návrh zásad zákona České národní rady o Státním fondu kultury ČR (tisk 517)

2.Návrh zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací (tisk FS 1116)

3.Sdělení předsedy, různé

3a.Vládní návrh zákona o Federálním fondu pro vědu a výzkum (FS 1085)

4.Seminář "Koncese veřejných služeb a další formy správy delegované soukromému sektoru"

5.Návrh poslanců Federálního shromáždění ČSFR na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 ve znění pozdějších přepisů (tisk FS 1071/A)

Takto navržený program přítomní poslanci schválili jednomyslně.

 

1.

Vládní návrh zásad zákona České národní rady o Státním fondu kultury ČR (tisk 517).

 

Úvodní výklad přednesl náměstek mistra kultury ČR ing. Pelant. Zpravodajskou zprávu měla posl. D. Kolářová. Byla zvolena komise pro přípravu návrhu usnesení ve složení: posl. D. Kolářová, P. Kozánek, M. Vlk.

V rozpravě vystoupili posl. P. Kozánek, Z. Smělík, J. Kalfus, J. Jančáry, J. Hájek, D. Kolářová. Poslanci poukázali na to, že by státní fond neměl být podnikatelským subjektem. Zásady by měly být uvedeny do souladu s právními normami (zákon o rozpočtových pravidlech ČR a zákonem o bankovnictví). Dílčí připomínky zazněly k názvu zákona a některým termínům jako např. znění "rozvoj české kultury a kultury národnostních a etnických menšin České republiky" bylo doporučeno nahradit ve všech dalších zásadách zněním "kultura České republiky". Jako zcela zásadní byl vzneseny připomínky k financování Fondu.

K návrhu bylo přijato usnesení č. 293 (+ 10, 0, 2).

 

2.

Návrh zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací (tisk FS 1116).

 

K odůvodnění se nedostavil zástupce předkladatele. Zpravodajem byl posl. J. Kalfus.

V rozpravě vystoupili poslanci J. Kalfus, F. Nerad. Poslanci požadovali bližší vymezení pojmů uvedených v zákoně: "vedoucí představitel" a blíže určit okruh funkcí ve státní správě, jichž by se zmíněný zákon dotýkal. Na základě stanoviska zpravodaje a výsledku rozpravy rozpočtový a kontrolní výbor nedoporučil přijmout zákon v této formě s odkazem na to, že jde pouze o dílčí řešení poměrně složité problematiky.

Bylo přijato usnesení č. 294 (+8, 0, 4).

 

3.

Sdělení předsedy, různé.

 

Byly projednány:

-Informace předsedy výboru o žádosti zástupce společnosti Fortuna (sázková kancelář) na předstoupení před RKV a přednesení návrhu na řešení zamezení daňových úniků v této oblasti podnikání (organizační tajemník zajistí zařazení do programu některé z příštích schůzí v rámci bodu různé).

-Posl. J. Růžička informoval o návrhu na zrušení vyhlášky obecního zastupitelstva města Tábor a jeho zařazení na pořad pléna ČNR. V souvislosti s tím bylo poukázáno na podobný případ řešený RKV ke zrušení vyhlášky městského zastupitelstva Olomouc. K návrhu bylo přijato usnesení č. 296 (+9, 0, 1).

-Organizační tajemník informoval o termínech a místech projednávání společných zpráv k zákonům zařazených na 30. schůzi ČNR.

-Požadavek na předložení: legislativního plánu vlády ČR, plánu MSK ČR na I. pololetí 1992 a výsledků kontrolní činnosti MSK ČR za II. pol. 1992 vč. průběžné informace o stavu předávání majetku bývalé KSČ a SSM České republice (plán na I. pololetí 1992 k dispozici na sekretariátu výboru).

-Návrh zásad dotací poskytovaných občanským sdružením v roce 1992 výsledky projednání návrhu těchto zásad ve výboru pro územní správu a národnosti.

Úvodní výklad přednesla ing. Staňková, pracovnice ministerstva financí ČR. Stanovisko přednesl předseda výboru posl. P. Kozánek.

V diskusi vystoupili posl. M. Vlk, P. Kozánek, Z. Smělík, J. Hájek, F. Nerad, J. Růžička, J. Kapusta.

K jednotlivým zásadám v rozpravě bylo konstatováno (zásady jsou značeny římskými čísly):

I.dotace budou poskytovány pouze občanským sdružením;

II.hospodaření občanských sdružení je nutno dořešit po právní stránce, např. vyhláškou MF ČR;

III.neurčovat minimální výši členské základny sdružení ke vzniku nároku na dotaci, nýbrž klást důraz na:

= prospěšnost činnosti

= konkrétní projekty

= účelovost;

IV.dotace přidělovat podle věcné příslušnosti prostřednictvím kapitol ústředních orgánů státní správy, pouze výjimečně prostřednictvím ministerstva financí ČR;

V.omezit výši dotace max. 70% rozpočtových výdajů sdružení, zásadu ponechat v navrženém znění;

VI.sdružení by měla vykazovat hospodaření tak, aby bylo možno v pololetí a koncem roku provést kontrolu hospodaření přidělenými prostředky;

VII.ústřední orgán státní správy je minimálně 1x do roka povinen provést kontrolu hospodaření přidělenými prostředky.

K návrhu zásad bylo přijato usnesení výboru č. 298 (+12, 0, 0).

-Informace o stavu prací na přípravě Všeobecné zdravotní pojišťovny a některé další otázky s tím spojené. Informaci přednesl JUDr. Hejduk, pověřený řízením Správy zdravotního pojištění.

 

3a.

Vládní návrh zákona o Federálním fondu pro vědu a výzkum (FS 1085).

 

Úvodní výklad přednesli představitelé ministerstva pro hospodářskou politiku ČR JUDr. J. Reinišová a ing. J. Komanec. Zpravodajem byl posl. V. Šplíchal. Byla zvolena komise k přípravě návrhu usnesení ve složení: posl. V. Šplíchal, J. Kalfus, Z. Smělík.

V rozpravě vystoupili posl. J. Hájek, J. Kalfus, Z. Smělík. Bylo doporučeno vyslovit se zákonem souhlas jen za předpokladu, že působnost federace v oblasti vědy a výzkumu nebude přenesena na republiky a návrh zákona zařadit na program jednání ČNR až po vyjasnění kompetencí mezi republikami a federací. Poslanci požadovali do ustanovení zákona doplnit i Dozorčí radu Fondu, která by měla 5 členů a kterou volí a odvolává Federální shromáždění ČSFR. Členství v dozorčí radě by mělo být neslučitelné s funkcí v ostatních orgánech Fondu. Bylo navrhováno, aby funkční období členů Dozorčí rady bylo šest let a členství v Dozorčí radě bylo čestnou funkcí.

K návrhu bylo přijato usnesení č. 295 (hlasování: +9, 0, 1).

 

4.

Seminář "Koncese veřejných služeb a další formy správy delegované

soukromému sektoru".

 

Seminář se konal za účasti francouzských státních institucí, soukromých společností a asociací (Mezivládní mise pro střední a východní Evropu, Státní rady, Státní kontrola, Všeobecná vodohospodářská společnost, Všeobecná společnost pro ekonomické vytápění, Právní kabinet Jeantet, Masarykova asociace pro francouzsko - československou spolupráci, Banka SAGA, Evropský institut Vysokých politických mezinárodních studií, Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj).

Úvodem vystoupila JUDr. Dagmar Burešová, předsedkyně České národní rady. Za francouzskou stranu vystoupil pan J. Brault, předseda asociace R.E.M.E.C.O. Následovaly referáty jednotlivých účastníků a diskuse.

 

5.

Návrh poslanců Federálního shromáždění ČSFR na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 ve znění pozdějších přepisů (tisk FS 1071/A).

 

Zpravodajem k návrhu byl posl. R. Hába. Byla zvolena komise k přípravě usnesení ve složení: poslanci R. Hába, F. Homola, J. Kalfus.

V rozpravě vystoupili posl. J. Kalfus, R. Hába, Z. Smělík. Vyslovili nespokojenost s tím, že se k projednávání nedostavil nikdo z předkladatelů návrhu zákona a z toho důvodu nebylo možno kvalifikovaně posoudit některé závažné otázky.

V rámci rozpravy byly diskutovány nejprve principiální otázky - organizace parlamentu (jednokomorová s radou, dvoukomorová). Poslanci se většinou hlasů vyslovili pro parlament se sněmovnou a senátem (hlasování: +9, 0, 2). Bylo doporučeno, aby sídlem obou komor parlamentu byla Praha, věková hranice senátora byla doporučena na 40 let. Diskutována byla i ztráta mandátu poslance. Navrženo bylo, aby člen Federálního shromáždění ztratil mandát dnem, kdy byl jmenován předsedou nebo členem vlády, předsedou nebo členem vlády ČR, nebo předsedou nebo členem vlády SR, bez nároku na obnovení.

K návrhu bylo přijato usnesení č. 297 (hlasování:+ 11, 0, 1).

 

Tím byl naplněn pořad 53. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, kterou ukončil předseda P. Kozánek dne 16. 1. 1992 v 19.30 hodin.

 

ing. Zdeněk Smělík, v.r.

ing. Petr Kozánek, v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

 

V Praze, dne 20. ledna 1992



Přihlásit/registrovat se do ISP