ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 51. schůze výboru,

která se konala ve dnech 17. - 19. prosince 1991

 

10. ledna 1992

 

Zápis

 

z 51. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 17. - 19. prosince 1991

 

Přítomni:

poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté

 

dle prezenčních listin

   

Omluveni:

17.12. - posl. R. Hába,

 

18.12. - posl. J. Jančáry, J. Kalfus, J. Maryt, J. Ryšlinková, V. Šplíchal

 

19.12. - posl. J. Kalfus, J. Maryt, J. Ryšlinková, V. Šplíchal

 

Schůze probíhala v době přestávek plenárního zasedání ČNR a zabývala se otázkami rozpočtů. Pozvánka na tuto schůzi nebyla zpracována. Schůzi zahájil tajemník rozpočtového a kontrolního výboru posl. J. Hájek.

Program byl upřesněn takto:

 

1.Informace předsedy výboru o výsledcích společného zasedání při projednávání přípravy rozpočtů soustavy na rok 1992 s vedením partnerských výborů FS a SNR

2.Návrh procedury projednání státního rozpočtu na rok 1992 v České národní radě

3.Návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992 (tisk FS 1118)

4.Projednání stanoviska k pozměňovacím návrhům k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 1991

 

1.

Informace předsedy výboru o výsledcích společného zasedání při projednávání přípravy rozpočtů soustavy na rok 1992 s vedením partnerských výborů FS a SNR.

 

Předseda výboru informoval o výsledku jednání představitelů výborů. Výbor vzal na vědomí oznámení o vypracování společného komuniké. Bližší údaje o setkání poskytli zúčastnění poslanci R. Hába, J. Jančáry, J. Kapusta.

 

2.

Návrh procedury projednání státního rozpočtu na rok 1992

v České národní radě.

 

Na návrh poslance I. Svobody výbor zvážil varianty možného postupu projednání zákona o státním rozpočtu republiky na rok 1992 v plénu ČNR. Doporučil projednat nejprve zákon o státním rozpočtu a poté připomínky k jednotlivým kapitolám a připomínky ke zprávě vlády České republiky ke státnímu rozpočtu na rok 1992. Posl. J. Jančáry byl pověřen přednést tento návrh na schůzi ČNR. K tomu bylo přijato usnesení č. 289 (+10, 0, 1).

Tento bod pokračoval po přednesení procedurálních návrhů v plénu ČNR.

Na základě diskuze pléna České národní rady v souvislosti s projednáním výše uvedeného usnesení RKV č. 289 k proceduře rozpočtový a kontrolní výbor po zhodnocení všech připomínek doporučil postupovat v souladu s jednacím řádem ČNR, tj. že v rámci diskuse nebude nikdo omezován rozčleněním diskuse na bloky, úvodní výklad přednese ministr financí ČR, vystoupí zpravodaj, následuje diskuse, zpravodaj bude mít k dispozici pomocníky z řad poslanců k zachycení všech pozměňovacích návrhů. O pozměňovacích návrzích se doporučuje hlasovat po částech, tj. podle kapitol a zvlášť k zákonu. K tomu bylo odsouhlaseno usnesení č. 291 (+15, 0, 1).

 

3.

Návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992 (tisk FS 1118)

 

S ohledem na termín předložení a lhůtu k projednání nebylo možno zajistit překladatele. Zpravodajskou zprávu k návrhu zákona přednesl posl. I. Svoboda. Stanovisko podal ministr financí ČR ing. K. Špaček.

V rozpravě vystoupili posl. J. Jančáry, J. Hájek, I. Svoboda. Poslanci konstatovali, že podle návrhu zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992 (tisk FS 1118) a vycházeje z Brněnských dohod při předpokladu sociálně únosné míry restrikce ve výdajích je státní rozpočet federace na rok 1992 vyrovnaný. Rozpočet je charakterizován výrazným napětím mezi příjmy a výdaji. Jako hlavní riziková položka v příjmech se jeví objem deblokací zahraničních úvěrů ve výši 7,845 mld. Kčs. K návrhu zákona bylo přijato usnesení č. 290 (+ 9, -3, 1).

 

4.

Projednání stanoviska k pozměňovacím návrhům k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 1991.

 

Výbor projednal pozměňovací návrhy k zákonu a zprávě o státním rozpočtu na rok 1992 a doporučil je k projednání v plénu ČNR v následujícím pořadí:

k části I. písm. B

posl. Andrle

-při specifických výdajích z účelových rezerv kapitoly 398 prosazovala snížení a vyrovnání rozdílů mezi územními celky České republiky (tj. Čechy, Morava a Slezsko);

-v odseku 2, nahradit slovo regiony slovem okresy;

posl. Homola

-při rozdělování investičních prostředků soustředěných ve VPS bylo uplatněno hledisko počtu obyvatel územních celků (Čechy, Morava, Slezsko);

posl. Nedbálek

-v kapitole 398 vytvořila účelovou rezervu ve výši 100 mil. Kčs na pořízení bytů pro policisty;

posl. Klener

-urychleně předložila návrh zákona o vědě a technologiích;

posl. Gjurič

-zřídila vládní výbor pro národnosti;

posl. Palkoska

-v odseku 3 doplnit "a dluhopisy vydala až po schválení návrhu zásad těmito výbory";

-v odseku 7 za slovo "informovala" vložit slova "alespoň tři týdny předem";

posl. Stibic

-do seznamu oblastí vyjmenovaných v dalších specifických účelových rezervách kapitoly 398 na ekologická opatření investičního charakteru v severočeské a severomoravské oblasti, na Sokolovsku a v zemědělství zahrnula též Pardubicko;

posl. Chromý

-do seznamu oblastí vyjmenovaných v dalších specifických účelových rezervách kapitoly 398 na ekologická opatření investičního charakteru v severočeské a severomoravské oblasti, na Sokolovsku a v zemědělství zahrnula též okres Mělník;

posl. Smělík

-iniciovala změny rozpočtových pravidel tak, aby federálním příjmem byla daň z obratu (respektive její ekvivalenty v nové daňové soustavě);

-dále rozvíjela systém dotací okresům a obcím s přihlédnutím k jejich vlastním příjmům;

mpř. Kalvoda

k části I. záhlaví

za slova "Česká národní rada" doplnit následující znění:

-"konstatuje, že dosud platné zásady a pravidla pro sestavování rozpočtu opomíjejí tvorbu příjmové složky rozpočtu, což činí konstrukci rozpočtu problematickou. Dochází k asymetrii ve tvorbě zdrojů a jejich užití na území obou republik. Tato asymetrie se v praxi projevuje takzvaným přerozdělováním;

-vyjadřuje zásadní nespokojenost s formou předloženého rozpočtu, zejména v nepřehlednosti a nedostatku údajů;

-prohlašuje, že schválením státního rozpočtu České republiky považuje jednání o jakémkoliv dalším přerozdělování za nepřijatelné, neboť by bylo v rozporu s oprávněnými zájmy daňových poplatníků České republiky;

k části I. písm. B

na začátek doplnit další odrážky:

-"urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých částí státního rozpočtu;

-předložila všechny rozpočtové přehledy jednotlivých oblastí, zejm. státní správy, ekologie, sociální oblasti, vědy, výzkumu, vzdělávání a dalších;

k části I. písm. D

nahradit dosavadní odrážku tímto zněním:

-"předložila všem poslancům ČNR všechny podklady vyžádané od vlády podle bodu B;

posl. Bělehrádek

k části I. písm. B

doplnit usnesení na začátek další odrážky:

-"urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých kapitol státního rozpočtu dle organizačních celků ministerstev";

posl. Janeček

doplnit usnesení o následující znění:

"Česká národní rada

-považuje za naléhavé, aby v zájmu kontinuity a perspektivnosti aktivní politiky zaměstnanosti byla bezprostředně po účinnosti zákona Federálního shromáždění o státním rozpočtu federace na rok 1992 dána k dispozici České republice z rezervy na zaměstnanost v rozpočtu federace zálohově na I. pololetí alikvotní částka; žádá, aby část těchto prostředků byla využívána podle potřeb trhu práce na diferencovanou, cílevědomou regionální politiku zaměstnanosti;

-podporuje návrh, aby souběh výplaty starobního důchodu a výdělku byl řešen vyšším zdaněním výdělku a nikoliv administrativním omezením zaměstnávání důchodců a povolováním výjimek;

-nepovažuje za únosné, aby podstatným zkrácením doby, po kterou se poskytuje hmotné zabezpečení v nezaměstnanosti, se značná skupina občanů ocitla ve stavu hmotné nouze a byla odkázána na sociální péči poskytovanou obcemi";

posl. Kozel

doplnit usnesení o následující znění:

"Česká národní rada doporučuje vládě České republiky, aby

-přijala opatření k rozpočtovému zabezpečení připravovaného federálního zákona o platových poměrech pracovníků rozpočtových organizací odvětví zdravotnictví, školství, kultury, sociální péče a některých dalších organizací, přičemž objem mzdových prostředků vyčleněných pro rok 1992 bude nepřekročitelný";

posl. Bursík

(Pozn: Jde o pozměňující návrh formulace posl. Kalvody, což z důvodu formální správnosti je převedeno na pozměňující návrh k usnesení tisku 526.)

k části I. záhlaví

za slova "Česká národní rada" doplnit následující znění:

-konstatuje, že dosud platná rozpočtová pravidla činí konstrukci rozpočtu neprůhlednou, dochází k asymetrii ve tvorbě zdrojů a jejich užití na území obou republik. Tato asymetrie se v praxi projevuje tzv. přerozdělováním;

-vyjadřuje nespokojenost s formou předloženého rozpočtu, zejména v nepřehlednosti a nedostatku údajů z hlediska přerozdělování";

k části I. písm. B

na začátek doplnit další odrážky:

-"urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých částí státního rozpočtu;

-předložila všechny rozpočtové přehledy jednotlivých oblastí, zejména státní správy, ekologie, sociální oblasti, vědy a výzkumu, vzdělávání a další";

k části I. písm. D

nahradit dosavadní odrážku tímto zněním:

- "předložila všem poslancům ČNR všechny podklady vyžádané od vlády podle bodu B";

posl. Wantula

k části I. písm. B

-"z účelové rezervy kapitoly 398 uvolnila 600 tis. Kčs pro národnostní organizace Poláků";

posl. Přikryl

nevyplynul žádný pozměňovací návrh;

posl. Kužílek

nevyplynul žádný pozměňovací návrh;

posl. Šuman

nevyplynul žádný pozměňovací návrh;

 

Tím byl naplněn pořad 51. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, kterou ukončil tajemník výboru posl. J. Hájek dne 19. 12. 1992 v 19.30 hodin.

 

ing. Zdeněk Smělík, v.r.

ing. Petr Kozánek, v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek,CSc.

 

V Praze, dne 10. ledna 1992



Přihlásit/registrovat se do ISP