ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 51. schůze výboru,
která se konala ve dnech 17. - 19. prosince 1991
10. ledna 1992
Zápis
z 51. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 17. - 19. prosince 1991
Přítomni: |
poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté |
dle prezenčních listin |
|
Omluveni: |
17.12. - posl. R. Hába, |
18.12. - posl. J. Jančáry, J. Kalfus, J. Maryt, J. Ryšlinková, V. Šplíchal |
|
19.12. - posl. J. Kalfus, J. Maryt, J. Ryšlinková, V. Šplíchal |
Schůze probíhala v době přestávek plenárního zasedání ČNR a zabývala se otázkami rozpočtů. Pozvánka na tuto schůzi nebyla zpracována. Schůzi zahájil tajemník rozpočtového a kontrolního výboru posl. J. Hájek.
Program byl upřesněn takto:
1.Informace předsedy výboru o výsledcích společného zasedání při projednávání přípravy rozpočtů soustavy na rok 1992 s vedením partnerských výborů FS a SNR
2.Návrh procedury projednání státního rozpočtu na rok 1992 v České národní radě
3.Návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992 (tisk FS 1118)
4.Projednání stanoviska k pozměňovacím návrhům k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 1991
1.
Informace předsedy výboru o výsledcích společného zasedání při projednávání přípravy rozpočtů soustavy na rok 1992 s vedením partnerských výborů FS a SNR.
Předseda výboru informoval o výsledku jednání představitelů výborů. Výbor vzal na vědomí oznámení o vypracování společného komuniké. Bližší údaje o setkání poskytli zúčastnění poslanci R. Hába, J. Jančáry, J. Kapusta.
2.
Návrh procedury projednání státního rozpočtu na rok 1992
v České národní radě.
Na návrh poslance I. Svobody výbor zvážil varianty možného postupu projednání zákona o státním rozpočtu republiky na rok 1992 v plénu ČNR. Doporučil projednat nejprve zákon o státním rozpočtu a poté připomínky k jednotlivým kapitolám a připomínky ke zprávě vlády České republiky ke státnímu rozpočtu na rok 1992. Posl. J. Jančáry byl pověřen přednést tento návrh na schůzi ČNR. K tomu bylo přijato usnesení č. 289 (+10, 0, 1).
Tento bod pokračoval po přednesení procedurálních návrhů v plénu ČNR.
Na základě diskuze pléna České národní rady v souvislosti s projednáním výše uvedeného usnesení RKV č. 289 k proceduře rozpočtový a kontrolní výbor po zhodnocení všech připomínek doporučil postupovat v souladu s jednacím řádem ČNR, tj. že v rámci diskuse nebude nikdo omezován rozčleněním diskuse na bloky, úvodní výklad přednese ministr financí ČR, vystoupí zpravodaj, následuje diskuse, zpravodaj bude mít k dispozici pomocníky z řad poslanců k zachycení všech pozměňovacích návrhů. O pozměňovacích návrzích se doporučuje hlasovat po částech, tj. podle kapitol a zvlášť k zákonu. K tomu bylo odsouhlaseno usnesení č. 291 (+15, 0, 1).
3.
Návrh zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992 (tisk FS 1118)
S ohledem na termín předložení a lhůtu k projednání nebylo možno zajistit překladatele. Zpravodajskou zprávu k návrhu zákona přednesl posl. I. Svoboda. Stanovisko podal ministr financí ČR ing. K. Špaček.
V rozpravě vystoupili posl. J. Jančáry, J. Hájek, I. Svoboda. Poslanci konstatovali, že podle návrhu zákona o státním rozpočtu federace na rok 1992 (tisk FS 1118) a vycházeje z Brněnských dohod při předpokladu sociálně únosné míry restrikce ve výdajích je státní rozpočet federace na rok 1992 vyrovnaný. Rozpočet je charakterizován výrazným napětím mezi příjmy a výdaji. Jako hlavní riziková položka v příjmech se jeví objem deblokací zahraničních úvěrů ve výši 7,845 mld. Kčs. K návrhu zákona bylo přijato usnesení č. 290 (+ 9, -3, 1).
4.
Projednání stanoviska k pozměňovacím návrhům k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 1991.
Výbor projednal pozměňovací návrhy k zákonu a zprávě o státním rozpočtu na rok 1992 a doporučil je k projednání v plénu ČNR v následujícím pořadí:
k části I. písm. B
posl. Andrle
-při specifických výdajích z účelových rezerv kapitoly 398 prosazovala snížení a vyrovnání rozdílů mezi územními celky České republiky (tj. Čechy, Morava a Slezsko);
-v odseku 2, nahradit slovo regiony slovem okresy;
posl. Homola
-při rozdělování investičních prostředků soustředěných ve VPS bylo uplatněno hledisko počtu obyvatel územních celků (Čechy, Morava, Slezsko);
posl. Nedbálek
-v kapitole 398 vytvořila účelovou rezervu ve výši 100 mil. Kčs na pořízení bytů pro policisty;
posl. Klener
-urychleně předložila návrh zákona o vědě a technologiích;
posl. Gjurič
-zřídila vládní výbor pro národnosti;
posl. Palkoska
-v odseku 3 doplnit "a dluhopisy vydala až po schválení návrhu zásad těmito výbory";
-v odseku 7 za slovo "informovala" vložit slova "alespoň tři týdny předem";
posl. Stibic
-do seznamu oblastí vyjmenovaných v dalších specifických účelových rezervách kapitoly 398 na ekologická opatření investičního charakteru v severočeské a severomoravské oblasti, na Sokolovsku a v zemědělství zahrnula též Pardubicko;
posl. Chromý
-do seznamu oblastí vyjmenovaných v dalších specifických účelových rezervách kapitoly 398 na ekologická opatření investičního charakteru v severočeské a severomoravské oblasti, na Sokolovsku a v zemědělství zahrnula též okres Mělník;
posl. Smělík
-iniciovala změny rozpočtových pravidel tak, aby federálním příjmem byla daň z obratu (respektive její ekvivalenty v nové daňové soustavě);
-dále rozvíjela systém dotací okresům a obcím s přihlédnutím k jejich vlastním příjmům;
mpř. Kalvoda
k části I. záhlaví
za slova "Česká národní rada" doplnit následující znění:
-"konstatuje, že dosud platné zásady a pravidla pro sestavování rozpočtu opomíjejí tvorbu příjmové složky rozpočtu, což činí konstrukci rozpočtu problematickou. Dochází k asymetrii ve tvorbě zdrojů a jejich užití na území obou republik. Tato asymetrie se v praxi projevuje takzvaným přerozdělováním;
-vyjadřuje zásadní nespokojenost s formou předloženého rozpočtu, zejména v nepřehlednosti a nedostatku údajů;
-prohlašuje, že schválením státního rozpočtu České republiky považuje jednání o jakémkoliv dalším přerozdělování za nepřijatelné, neboť by bylo v rozporu s oprávněnými zájmy daňových poplatníků České republiky;
k části I. písm. B
na začátek doplnit další odrážky:
-"urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých částí státního rozpočtu;
-předložila všechny rozpočtové přehledy jednotlivých oblastí, zejm. státní správy, ekologie, sociální oblasti, vědy, výzkumu, vzdělávání a dalších;
k části I. písm. D
nahradit dosavadní odrážku tímto zněním:
-"předložila všem poslancům ČNR všechny podklady vyžádané od vlády podle bodu B;
posl. Bělehrádek
k části I. písm. B
doplnit usnesení na začátek další odrážky:
-"urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých kapitol státního rozpočtu dle organizačních celků ministerstev";
posl. Janeček
doplnit usnesení o následující znění:
"Česká národní rada
-považuje za naléhavé, aby v zájmu kontinuity a perspektivnosti aktivní politiky zaměstnanosti byla bezprostředně po účinnosti zákona Federálního shromáždění o státním rozpočtu federace na rok 1992 dána k dispozici České republice z rezervy na zaměstnanost v rozpočtu federace zálohově na I. pololetí alikvotní částka; žádá, aby část těchto prostředků byla využívána podle potřeb trhu práce na diferencovanou, cílevědomou regionální politiku zaměstnanosti;
-podporuje návrh, aby souběh výplaty starobního důchodu a výdělku byl řešen vyšším zdaněním výdělku a nikoliv administrativním omezením zaměstnávání důchodců a povolováním výjimek;
-nepovažuje za únosné, aby podstatným zkrácením doby, po kterou se poskytuje hmotné zabezpečení v nezaměstnanosti, se značná skupina občanů ocitla ve stavu hmotné nouze a byla odkázána na sociální péči poskytovanou obcemi";
posl. Kozel
doplnit usnesení o následující znění:
"Česká národní rada doporučuje vládě České republiky, aby
-přijala opatření k rozpočtovému zabezpečení připravovaného federálního zákona o platových poměrech pracovníků rozpočtových organizací odvětví zdravotnictví, školství, kultury, sociální péče a některých dalších organizací, přičemž objem mzdových prostředků vyčleněných pro rok 1992 bude nepřekročitelný";
posl. Bursík
(Pozn: Jde o pozměňující návrh formulace posl. Kalvody, což z důvodu formální správnosti je převedeno na pozměňující návrh k usnesení tisku 526.)
k části I. záhlaví
za slova "Česká národní rada" doplnit následující znění:
-konstatuje, že dosud platná rozpočtová pravidla činí konstrukci rozpočtu neprůhlednou, dochází k asymetrii ve tvorbě zdrojů a jejich užití na území obou republik. Tato asymetrie se v praxi projevuje tzv. přerozdělováním;
-vyjadřuje nespokojenost s formou předloženého rozpočtu, zejména v nepřehlednosti a nedostatku údajů z hlediska přerozdělování";
k části I. písm. B
na začátek doplnit další odrážky:
-"urychleně předložila České národní radě podrobné upřesňující podklady jednotlivých částí státního rozpočtu;
-předložila všechny rozpočtové přehledy jednotlivých oblastí, zejména státní správy, ekologie, sociální oblasti, vědy a výzkumu, vzdělávání a další";
k části I. písm. D
nahradit dosavadní odrážku tímto zněním:
- "předložila všem poslancům ČNR všechny podklady vyžádané od vlády podle bodu B";
posl. Wantula
k části I. písm. B
-"z účelové rezervy kapitoly 398 uvolnila 600 tis. Kčs pro národnostní organizace Poláků";
posl. Přikryl
nevyplynul žádný pozměňovací návrh;
posl. Kužílek
nevyplynul žádný pozměňovací návrh;
posl. Šuman
nevyplynul žádný pozměňovací návrh;
Tím byl naplněn pořad 51. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, kterou ukončil tajemník výboru posl. J. Hájek dne 19. 12. 1992 v 19.30 hodin.
ing. Zdeněk Smělík, v.r. |
ing. Petr Kozánek, v.r. |
ověřovatel |
předseda |
Zapsal: ing. Petr Jelínek,CSc.
V Praze, dne 10. ledna 1992