ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

ze 42. schůze výboru,

která se konala 1., 2., 3., 8. a 9. října 1991

 

11. října 1991

 

Zápis

ze 42. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala dne 1., 2., 3., 8. a 9. října 1991

 

Přítomni:

poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté

 

dle prezenčních listin

   

Omluveni:

1. 10. - posl. J. Kalfus

 

2. 10. - posl. I. Svoboda

 

3. 10. - posl. J. Hájek

 

8. a 9. 10. - posl. J. Jančáry

 

Schůzi zahájil místopředseda výboru poslanec J. Kapusta. Přivítal přítomné poslance a hosty. Navrhl následující pořad jednání:

 

1.Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o životním minimu (tisk FS 839)

2.Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o soustavě daní (tisk FS 842)

3.Vládní návrh zásad zákona o hospodářských komorách (tisk 376)

4.Zrušení obecně závazných vyhlášek - stanovisko výboru

5.Uvolnění prostředků z rezervy státního rozpočtu na televizní vysílání -pokračování v projednávání problematiky (společně s výborem pro výchovu, vzdělání a kulturu ČNR)

6.Jednání se zástupci divadelní obce - sekce loutkových divadel

(společně s výborem pro výchovu, vzdělání a kulturu ČNR)

7.Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby (tisk 388)

8.Iniciativní návrh ústavního zákona ČNR, kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad ČR (tisk 362)

9.Iniciativní návrh na vydání ústavního zákona o vypořádání majetku ČSFR mezi Českou republiku a Slovenskou republiku v případě zániku České a Slovenské Republiky (tisk FS 857)

10.Iniciativní návrh skupiny poslanců FS na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon o československé federaci č. 143/1968 Sb. ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 858)

11.Vládní návrh zákona FS o způsobu provádění referenda (tisk 853)

12.Návrh poslanců na usnesení FS ČSFR o návrhu na vyhlášení referenda (tisk 860)

13.Sdělení předsedy, různé

Takto navržený program byl schválen jednomyslně.

 

Jednání 1. a 2. října 1991:

 

1.

Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o životním minimu (tisk FS 839).

 

Úvodní výklad přednesl ing. P. Víšek, představitel federálního ministerstva práce a sociálních věcí. Zpravodajem byl posl. J. Maryt. Byla zvolena návrhová komise ve složení J. Maryt, D. Kolářová, F. Homola.

V diskusi vystoupili poslanci: J. Jančárny, D. Kolářová, J. Hájek. Byla diskutována metoda, jakým způsobem byla stanovena výše hranice sociálního minima, jaké bylo stanovisko odborů. Současně byla zdůrazněna nutnost urychleného předložení návrhu navazujícího zákona o sociální potřebnosti České národní radě.

Na závěr poslanci doporučili návrh zákona schválit bez připomínek. K tomu přijali usnesení č. 198 (hlasování: +11, -0, 1).

 

2.

Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o soustavě daní (tisk FS 842).

 

Úvodní výklad přednesl ing. Grammetbauer, představitel federálního ministerstva financí. Zpravodajem byl posl. J. Hájek.

V diskusi vystoupili poslanci J. Hájek, I. Svoboda, F. Nerad, J. Maryt, J. Růžička, J. Jančáry. Bylo konstatováno, že návrh zákona je v této formě pouze nedokonalou kompetenční úpravou vztahů legislativní působnosti federace a republik. Důvodová zpráva neprůkazně vyjadřuje filosofii zákona v rámci širších souvislostí nové daňové politiky jako základního a významného finančně politického nástroje v procesu scénáře ekonomické reformy. Chybí vysvětlení konzistentní funkce soustavy daní, odvodů, poplatků; je pouze deklarován cíl - snížit daňovou kvótu na hrubém domácím produktu o 10 a více bodů - neříká se kdy a není zřejmé zda v hrubém produktu federace i republik.

§2 umožňuje odlišné daňové podmínky v republikách. Není dostatečně zřejmé, proč není uvažováno s daní dovozní a tato problematika je přenechávána institutu celních poplatků (návaznost na daň z přidané hodnoty ve zhodnocovacím procesu u dovozů). Je třeba pregnantněji upravit §2 a tím vyloučit možnost dalších kompetenčních sporů. Minimálně je sem třeba zahrnout u daní z příjmů alokační pravidlo. V §3 u silniční daně není zřejmé, že alokace podle sídla či bydliště (trvalého?) je ve vztahu k formě registrace podnikatelského subjektu.

Po zkušenostech s různým výkladem kompetencí u zákona o čistotě ovzduší je obdobně možno předpokládat spory v otázkách daně k ochraně životního prostředí, bude-li tato úprava tvořena odlišně v jednotlivých republikách.

K zásadám bylo přijato usnesení č. 200, které bylo přijato 9 hlasy pro, 2 byli proti, 2 se zdrželi (přítomno 13).

 

3.

Vládní návrh zásad zákona o hospodářských komorách (tisk 376).

 

Úvodní výklad přednesl zástupce předkladatelů posl. F. Nerad. Zpravodajem byl posl. J. Jančáry. Byla zvolena návrhová komise ve složení J. Jančáry, F. Nerad, J. Růžička.

V rozpravě k návrhu zásad vystoupili poslanci J. Růžička, J. Hájek, Z. Smělík a jako host ředitel obchodní a průmyslové komory ing. Bureš. Poslanci rozebrali filosofii "řízení ekonomiky" v tržním hospodářství a úlohu hospodářské komory v něm. Dále bylo diskutováno zejména povinné členství firem v komoře jako základní podmínky její správné funkce a existence, prvky samosprávné působnosti, úloha dozorčí rady a zejména kompetenční vztahy mezi federací a republikami. Bylo konstatováno, že komora je finančně aktivní v příjmech a nemá z tohoto titulu požadavky na státní rozpočet.

S ohledem na doporučení posl. J. Hájka, který uvedl, že vláda připravuje vládní návrh zákona, bylo projednávání zásad přerušeno do doby vyjasnění.

 

4.

Zrušení obecně závazných vyhlášek - stanovisko výboru.

 

Informaci k vyhlášce vydané obecním zastupitelstvem města Olomouc přednesl posl. Z. Smělík.

V rozpravě vystoupili poslanci J. Růžička, J. Hájek. Bylo konstatováno, že vyhláška zastupitelstva města Olomouce ze dne 26. 3. 1991 je v rozporu s duchem vyhlášky ministerstev financí České republiky, Slovenské republiky a České a Slovenské Federativní Republiky č. 585/1990, avšak nikoliv její literou. Rozpočtový a kontrolní výbor doporučil novelizovat příslušnou vyhlášku ministerstev financí. K tomu bylo přijato usnesení výboru č. 199. Hlasování: +12, -1, 1.

 

5.

Uvolnění prostředků z rezervy státního rozpočtu na televizní vysílání - pokračování v projednávání problematiky (společně s výborem pro vědu, vzdělání a kulturu ČNR).

 

Úvodní slovo přednesla posl. J. Moserová, předsedkyně výboru pro vědu, vzdělání a kulturu ČNR. Za rozpočtový výbor vystoupila posl. D. Kolářová.

V diskusi vystoupili poslanci J. Moserová, E. Kantůrková, H. Němcová, O. Pruša, P Dudešek (VVVK), Z. Smělík, J. Kalfus, J. Jančáry. Přípravou usnesení byli pověřeni posl. J. Kalfus, M. Vlk, D. Kolářová. Jako řešení bylo doporučeno vytvořit nezávislou grantovou komisi, která s ohledem na to, že není dosud přijat zákon o veřejném televizním vysílání, rozdělí prostředky pro nezávislé tvůrce programů. Grantová komise byla požádána, aby neprodleně informovala výbor o pravidlech rozhodování o předložených projektech a všechny zainteresované subjekty o podmínkách a možnostech předložení projektů. Ministru financí České republiky Ing. Karlu Špačkovi bylo doporučeno, aby uvolnil částku 50 milionů Kčs na veřejné televizní vysílání a to na základě rozhodnutí grantové komise zřízené pro tento účel. Výbory udělily slovo i hostům.

RKV přijal usnesení č. 201, které poslanci přijali následovně: +9, 0, 4.

 

6.

Jednání se zástupci divadelní obce - sekce loutkových divadel

(společně s výborem pro vědu, vzdělání a kulturu ČNR).

 

Úvodní slovo měla posl. D. Kolářová. Poslance s problematikou nedostatku finančních prostředků loutkových divadel seznámil předseda sekce loutkových divadel Divadelní unie. V diskusi, ve které vystoupili za RKV poslanci Z. Smělík, D. Kolářová, J. Jančáry, podali poslanci výklad o omezených možnostech státního rozpočtu. Byla navržena alternativní řešení - sanace z výtěžků zdrojů z majetku SSM. S ohledem na to, že nadace pro mládež pod ministerstvem školství, jež by přejala majetek SSM, nebyla dosud ustavena, doporučil výbor zatím projednání této varianty odsunout a současně projednat s ministerstvem financí ČR možnost mimořádné dotace na loutková divadla. Projednávání bodu bylo na návrh posl. J. Kalfuse přerušeno.

 

7.

Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby

(tisk 388).

 

Úvodní výklad k návrhu přednesla představitelka ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR JUDr. Z. Čížková. Zpravodajem byl posl. J. Kalfus. Byla zvolena komise pro přípravu usnesení ve složení posl. J. Kalfus, J. Hájek, J. Jančáry.

V obecné rozpravě vystoupili: M. Vlk, D. Kolářová, J. Jančáry, P. Kozánek, J. Hájek, F. Nerad, jako host Z. Máca (CHV ČNR).

Bylo doporučeno zakotvit zvláštní paragraf s názvem "Sankce" opravňující okresní privatizační komisi k vyměření pokutu statutárnímu zástupci organizace, která nesprávně či opožděně vyplnila kartu privatizované provozní jednotky, nebo okresní privatizační komisi sdělila opožděně, či nesprávně základní údaje potřebné pro zpracování privatizačního projektu. Pokuta může být stanovena až do výše 100 000,- Kčs.

Byla posuzována i možnost způsobu ověřování věrohodnosti informací např. prostřednictvím financující pobočky příslušné banky privatizovaného podniku. Poslanci vznesli dotaz, jakým způsobem byla stanovena účelnost hranice 80% snížení hodnoty majetku jako nároku na vyrovnání z fondu při likvidaci podniků v čl. I. za 1. znění odst. (2) písm. b,c,d),

K návrhu bylo přijato usnesení č. 202, které bylo schváleno 12 hlasy pro, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel hlasování.

 

8.

Iniciativní návrh ústavního zákona ČNR, kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad ČR (tisk 362).

 

Úvodní výklad přednesl posl. I. Svoboda, člen skupiny navrhovatelů. Jeho výklad doplnil posl. Z. Máca (CHV).

V rozpravě vystoupili poslanci A. Chutný, J. Jančáry, I. Svoboda. V rozpravě bylo uděleno slovo ministru státní kontroly ČR, I. Němcovi, který přednesl stanovisko vlády k tomuto návrhu. Rozpočtový a kontrolní výbor návrh zákona doporučil ke schválení. Současně navrhl poslance A. Chutného jako společného zpravodaje na schůzi.

Na závěr bylo přijato usnesení č. 203 (pozn: kromě hlasování k návrhu usnesení bylo hlasováno podle jednotlivých článků návrhu; výsledky hlasování o usnesení: +12, 0, 1).

 

9.

Iniciativní návrh na vydání ústavního zákona o vypořádání majetku ČSFR mezi Českou republiku a Slovenskou republiku v případě zániku České a Slovenské Federativní Republiky (tisk FS 857).

 

S ohledem na to, že se nezúčastnil žádný ze zástupců navrhovatelů, rozpočtový a kontrolní výbor tuto problematiku odmítl projednávat - usnesení č. 205. (hlasování: +13, 0, 0).

 

10.

Iniciativní návrh skupiny poslanců FS na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon o československé federaci č. 143/1968 Sb. ve znění pozdějších předpisů (tisk FS 858).

 

Návrh odůvodnil posl. Federálního shromáždění Ing. Hladík. Zpravodajem byl poslanec P. Kozánek. V rozpravě vystoupili poslanci J. Hájek, Z. Smělík, J. Kalfus. V souvislosti s otázkou hlasování byly připomínkovány sankce vůči poslancům za neúčast při jednáních Sněmovny. RKV doporučil novelu schválit. K návrhu bylo přijato usnesení č. 204. (Hlasování: +10, -2, 1).

 

Schůze pokračovala proti pozvánce dne 3. 10. 1991 již od 9. 15 hodin. Řízením byl pověřen posl. J. Kalfus.

 

11.

Vládní návrh zákona FS o způsobu provádění referenda (tisk 853).

 

Úvodní výklad přednesl JUDr. J. Patera, představitel legislativního odboru vlády ČR. Zpravodajskou zprávu přednesla posl. J. Ryšlinková. Byla zvolena komise k přípravě usnesení ve složení: posl. J. Ryšlinková, J. Jančáry, R. Hába.

V rozpravě vystoupili poslanci: J. Jančáry, J. Růžička, R. Hába, P. Kozánek. Během diskuse zaznělo, že v důvodové zprávě chybí alespoň přibližné vyjádření nároků na státní rozpočet. Bylo poukázáno na to, že referendum se odlišuje od voleb a tudíž způsob přípravy nemusí beze zbytku kopírovat volební zákon. Bylo doporučeno zkrátit dobu volební kampaně např. na 15 dnů, obdobně zkrátit zákonný nárok na vysílací časy ve veřejných sdělovacích prostředcích (např. na 10 hodin) a přizpůsobit strukturu kampaně myšlence "vysvětlování otázky referenda". Federálnímu shromáždění znovu uvážit přípustnost otázky s variantním řešením.

K návrhu zákona bylo přijato usnesení č. 207, které schválili poslanci 12 hlasy jednomyslně (přítomno 12).

 

12.

Návrh poslanců na usnesení FS ČSFR o návrhu na vyhlášení referenda

(tisk 860).

 

Úvodní slovo měla posl. J. Ryšlinková. Následovala rozprava, ve které vystoupili poslanci: R. Hába, J. Kalfus, D. Kolářová, I. Svoboda, F. Nerad, F. Homola, J. Hofrová, J. Ryšlinková, M. Vlk, Z. Smělík.

Nejprve byla diskutována vhodnost vyhlášení referenda. Byly shrnuty výhody a nevýhody pozitivně a negativně položené otázky v referendu a ceny, za které jsou občané ochotni zůstat ve společném státě ať z české nebo slovenské strany. Bylo poukázáno i na to, že tisk 860 nelze považovat za definitivní. Na závěr RKV doporučil formulaci otázky takto:

Otázka položená v referendu zní: Souhlasíte s tím, aby Česká republika, nebo Slovenská republika vystoupila ze společného státu? Ostatní text návrhu bylo doporučeno vypustit. K tomu bylo přijato usnesení č. 206. (Výsledek hlasování: +9, 0, 1).

 

13.

Sdělení předsedy, různé

V rámci bodu různé byly projednány:

-problematika přípravy novely zákona 202 o počítačových hrách, včetně možné exkurze na asociaci provozovatelů hracích automatů;

-delegace do komise při ministerstvu financí ČR k výběrovému řízení na programové a strojní vybavení finančních řadů - delegováni: posl. J. Žák (ÚPV ČNR) a posl. F. Homola (RKV ČNR);

-program příští výborové schůze;

-byl upřesněn program a termín semináře s odborníky SRN k problematice kontroly, pořádané MKo ČSFR v termínu 21. 10. - 25. 10. 1991 a doporučeni členové komise pro přípravu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu; viz usnesení výboru č. 208 (hlasování + 10,0,0);

-možnost účasti na semináři k problematice "špinavých peněz";

-možnost účasti na vernisáži poslance V. Preclíka v úterý 8. 10 v 17.00 hodin v galerii Mánes.

 

Schůze byla poté přerušena do 8. 10. 1991

 

Jednání 8. a 9. října 1991:

 

Byl schválen následující pořad jednání:

14.Zásady zákona o dani z příjmu (tisk FS 854)

15.Různé II.

Takto navržený dodatek pořadu byl schválen jednomyslně. Jednání probíhalo v přestávkách plenárního zasedání České národní rady.

 

14.

Zásady zákona o dani z příjmu (tisk FS 854).

 

Úvodní výklad podal představitel ministerstva financí ČR ing. Pelech. Jeho výklad doplnila ing. Batulková. Byla zvolena návrhová komise ve složení: posl. I. Svoboda, J. Jančáry, J. Kalfus. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. I. Svoboda.

V rozpravě zazněly následující připomínky: V paragrafovaném znění stanovit jmenovitě předměty a služby osvobozené od daňové povinnosti, uvést ustanovení o zamezení možnosti dvojího zdanění a přesně definovat co je a co není dodávka, formou přechodného ustanovení řešit zdanění zásob a určit místo odvodu daně, respektive odkázat na to, že tak učiní zvl. předpis (zákon republiky). Dále bylo navrhováno vyčíslit náklady na zavedení daně s ohledem na výdaje státního rozpočtu včetně odhadu poklesu příjmů státního rozpočtu v době jejího zavádění. Poslanci požadovali pro srovnání uvést příklady finačních dopadů na státní rozpočty několika západních zemí při jejím zavádění. Z navržených variant byla zvolena diferencovaná sazba daně 5% a 25%. Bylo upozorněno na nutnost při stanovení definitivní sazby daně přihlédnout k daňovému zatížení obyvatelstva. Je též třeba dořešit legislativní předpoklady (kompetence celnic a jejich podřízenost) a konkrétní rozhodnutí o výši hranice obratu pro určení plátce daně dát do souladu s již platnými nebo předpokládanými zákony a předpisy (např. zákon o dani z příjmů, kde jsou vymezeny hranice pro povinné vedení podvojného účetnictvím atd. Byla vyzdvižena i nutnost zajistit včasnou osvětu pro plátce daně.

K návrhu zákona bylo přijato usnesení č. 209, které schválili poslanci 16 hlasy pro, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel hlasování.

 

15.

Různé II.

 

Výbor projednal:

-doporučení pro ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR k vypracování programů kontroly privatizace podle zákona 92/1991 Sb. Po rozpravě rozpočtový a kontrolní výbor ČNR doporučil naléhavě ministrovi státní kontroly ČR a ministrovi pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky, aby urychleně vypracovali typový program kontroly privatizace podle zákona 92/1991 Sb. včetně metodiky. Na základě tohoto programu zahájit kontrolu postupu velké privatizace a o výsledcích průběžně informovat Českou národní radu. Poslanec J. Kalfus byl zmocněn, aby navrhl plénu České národní rady k přijetí usnesení podle v tomto duchu. K tomu přijal RKV usnesení č. 210 (přítomno 12 poslanců; výsledky hlasování: +12, 0, 0);

-stanovisko k usnesení předsednictva České národní rady ze dne 3. října 1991 o přikázání došlých návrhů k projednání výborům ČNR a po rozpravě konstatoval, že předlohy k návrhům přikázaných zásad zákonů dle tisků FS 880 a 882 byly k dispozici teprve 7. 10. 1991. Vzhledem k probíhajícímu plenárnímu zasedání ČNR není možné je odpovědně projednat ve vyžadovaném termínu. Rozpočtový a kontrolní výbor jako garanční výbor považuje tyto zákony za stěžejní zákony daňové reformy a z toho důvodu projedná návrhy zákonů dle tisků FS 880 a 882 ve dnech 15. a 16. října t.r. K tomu přijal usnesení č. 211 (přítomno 13 poslanců; hlasování: +10, 0, 3).

-žádost náměstka ministryně obchodu a cestovního ruchu ČR ing. I. Šterna na jmenování zástupců z řad poslanců výboru k projednávání privatizačních projektů zpracovávaných v rámci velké privatizace organizacemi resortu MOCR ČR. Výbor vzal žádost na vědomí s doporučením, aby ministerstvo předložilo termíny projednávání projektů s právem poslanců účastnit se, nikoliv však s povinností plynoucí z obligatorního členství v komisích. Usnesení k tomuto nebylo přijato.

 

Tím byl naplněn pořad 42. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, kterou ukončil předseda výboru P. Kozánek 8. 10. 1991 v 18.00 hodin s tím, že v případě potřeby se sejde výbor v průběhu pléna ČNR.

 

ing. Josef Hájek, v.r.

ing. Petr Kozánek, v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

 

V Praze dne 11. října 1991



Přihlásit/registrovat se do ISP