ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 38. schůze výboru,

která se konala 28. a 29. srpna

 

2. září 1991

Zápis

z 38. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala dne 28. a 29. srpna 1991

 

Přítomni:

poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté

 

dle prezenčních listin

   

Omluveni:

28. 8. - posl. J. Hofrová, J. Jančáry,

 

29. 8. - posl. J. Hofrová, J. Kapusta, J. Ryšlinková

 

V. Šplíchal

 

Jednání prvního dne:

Schůzi zahájil posl. P. Kozánek, předseda výboru. Přivítal přítomné hosty a poslance. Navrhl následující pořad jednání:

 

NÁVRH POŘADU:

1.Vládní návrh obchodního zákoníku (tisk FS 684)

2.Vládní návrh zákona o kontrole ČSFR (tisk FS 751)

3.Vládní návrh zákona, kterým se mění a upravuje občanský zákoník (tisk FS 685)

4.Vládní návrh zásad zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 760)

5.Vládní návrh zákona o živnostenském podnikání (tisk FS 761)

6.Vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741)

7.Různé, sdělení předsedy

 

Proti navrženému programu na pozvánce došlo ke změně. Byl vypuštěn původně plánovaný bod 5. Vládní návrh zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí (tisk FS 740), který byl již Federálním shromážděním projednán. Takto navržený program jednání poslanci schválili jednomyslně. Plánovaný pořad jednání na pátek 30. 8. (viz pozvánka) byl přesunut na čtvrtek. Řízením schůze byl pověřen posl. J. Kapusta.

 

1.

Vládní návrh obchodního zákoníku (tisk FS 684).

Úvodní výklad přednesl zástupce Úřadu vlády ČSFR JUDr. J. Dědič. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Kalfus. Byla zvolena komise pro přípravu usnesení ve složení: posl. J. Kalfus, J. Hájek, Z. Smělík.

Následovala rozprava, ve které vystoupili poslanci F. Nerad, D. Kolářová, J. Růžička, J. Hájek. V rozpravě bylo konstatováno, že obchodní zákoník upravuje oblast soukromoprávní a jako takový je nutno jej posuzovat. Zákoník řeší povětšině ty situace, kdy se soukromé subjekty nedohodnou. V případě nedodržení závazků mezi subjekty, nedojde-li k soudnímu sporu, je plně na podnikatelích jak budou vzájemné vztahy řešit.

Vzhledem k tomu, že obchodní zákoník předjímá a má úzkou návaznost na zákony, které budou novelizovány (zákon o transformaci družstev, živnostenský řád, zákon o účetnictví) rozpočtový a kontrolní výbor ČNR doporučil účinnou koordinaci při dalších pracích na těchto zákonech a současně při pracích na výše uvedených zákonech dodržet terminologickou a významovou jednotu podle pojmů uvedených v obchodním zákoníku.

Bylo též doporučeno urgovat urychlení legislativních prací na návrhu zákona ČNR o auditorech, aby oba zákony byly účinné ke stejnému datu.

Dále byly diskutovány např. vztah na novelu občanského zákoníku, na připravovaný zákon o účetnictví, na zákon o hospodářské soutěži a další platné právní normy v oblasti hospodářského práva.

Poslanci nakonec přijali usnesení č. 180, ve kterém doporučili návrh zákona schválit. Bylo přítomno 12 poslanců/, z nichž 12 hlasovalo pro, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti.

 

2.

Vládní návrh zákona o kontrole ČSFR (tisk FS 751)

 

Úvodní výklad podala ministryně státní kontroly ČSFR ing. K. Kořínková. Zpravodajskou zprávy přednesl posl. A. Chutný. V diskusi vystoupili: Posl. I. Svoboda, A. Chutný.

Z rozpravy, vyplynuly připomínky: Je nutno systémově upravit zvláštní zákonnou normu výkon státní kontroly prováděné orgány státní správy (kontrolní řád); tato norma, má-li umožňovat sankční opatření mimo správní řád, musí bezpodmínečně přesně popsat příslušné instanční postupy. Z dlouhodobého hlediska je neudržitelný je princip nepřímé podřízenosti federálního ministerstva kontroly k orgánům Federálního shromáždění (kontrola na vyžádání) neboť narušuje integritu činnosti FMK jako součásti vlády. Rozsáhlá sankční oprávnění FMK daná kontrolním řádem zakládají trvalé kompetenční spory s resortními ministerstvy. Bylo doporučeno zpracovat společný kontrolní řád ve smyslu jednotných zásad kontrolních postupů s celostátní působností.

Na závěr bylo přijato usnesení č. 181. Z přítomných 11 poslanců hlasovalo všech 11 pro.

 

Předsedající doporučil vzhledem k časovému prostoru projednat bod 7. Různé. Změnu pořadu poslanci schválili bez připomínek.

 

7.

Různé, sdělení předsedy

 

-V rámci bodu různé byla projednána informace posl. J. Ryšlinkové o opatření vlády SR ke zvýšení platů učitelů a o jednání vlády ČR ke stejné problematice. Výbor rozhodl zařadit na pořad jednání vložený bod a požádal ministra financí a ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR, aby se dostavili na zasedání výboru dne 29. 8. 1991 a podali o jednání informaci.

-Informace k uspořádání semináře k otázkám standardizace a pasportizace obcí a objektivizace rozpočtů okresů a obcí podal tajemník výboru P. Jelínek. Bylo rozhodnuto uskutečnit tento seminář v rámci výjezdního zasedání výboru v termínu od. 24. do 27. 9. 1991.

-Předseda výboru podal informaci o jednání představitelů rozpočtových výborů, které se uskuteční v Kyjově 9. 9. 1991. Výbor k jednání doporučil účast následujících poslanců: P. Kozánek, J. Kapusta, J. Kalfus, M. Vlk, I. Svoboda.

-Předseda výboru společně s posl. J. Růžičkou informovali o doplňcích k vládnímu návrhu zákona o Fondu tvorby životních prostředí, které doporučil výbor pro ochranu životního prostředí a urbanismus ČNR a nabídce tohoto výboru na společné jednání výborů o těchto otázkách. Po dohodě s VOŽPU ČNR byl stanoven termín společného projednávání na 3. září 1991 v 16.00 hod. Současně bylo doporučeno pozvat ministra ŽP ČR a požádat o informaci ke koncepci státní politiky v oblasti životního prostředí.

-Na návrh poslance M. Vlka doporučil výbor poslancům ostatních výborů provádět příležitostné kontroly postupu malé privatizace podle metodických podkladů ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci. K tomu výbor přijal usnesení č. 182. Přítomno bylo 12 poslanců. 12 bylo pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel hlasování.

-Posl. M. Vlk informoval o připravované novele vyhlášky č. 182/83 Sb. o cenách nemovitostí. Doporučil, aby se výbor vyhláškou zabýval a navrhl, projednat ji s ministerstvem financí ČR na některém z dalších jednání. Výbor návrh akceptoval.

-Byla podána informace o možnosti zamezení odposlechu telefonních stanic na základě nabídky federálního ministra spojů.

-Výbor vyslechl informaci předsedy o žádosti nezávislých skupin k jednání o prostředcích uvolněných ze státního rozpočtu na nezávislá televizní vysílání a rozhodl zařadit problematiku na nejbližší možný termín zasedání výboru.

-Na základě nabídky federálního ministerstva státní kontroly ČR k obsazení jednoho místa na seminář do SRN se zaměřením na problematiku kontroly rozpočtový a kontrolní výbor ČNR doporučil delegovat poslance A. Chutného. K tomu bylo přijato usnesení č. 183, pro které hlasovalo 12 přítomných poslanců jednomyslně.

-Byla projednána žádost na podporu - dotaci pro Evropskou nadaci s tím, že ČNR nemá vlastní prostředky k pokrývání takovýchto žádostí. Doporučeno bylo, aby se nadace obrátila na MF ČR jako registrované občanské sdružení. V případě, že splňuje podmínky zásad udělování dotací občanským sdružením, může MF ČR žádost akceptovat.

-Informaci o situaci v krajanských hnutích v jihovýchodní a východní Evropě podal Z. Smělík. RKV doporučil ministerstvu financí ČR, aby uvolnilo z rezervy státního rozpočtu na rok 1991 na dotace občanským sdružením částku 150.000 Kčs pro Společnost přátel Podkarpatské Rusi jako účelovou dotaci na nákup české literatury pro krajany a česky hovořící občany. Současně doporučil výborům ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu, církevnímu a humanitárnímu a zahraničnímu výboru ČNR, aby se uvedenou problematikou také zabývaly. K tomu bylo přijato usnesení č. 186 (hlasování: přítomno 14, pro 14, proti 0, zdrželo se 0).

 

3.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a upravuje občanský zákoník

(tisk FS 685)

 

Za předkladatele vystoupil JUDr. Vodička, představitel Úřadu předsednictva vlády ČSFR. Zpravodajem byl posl. J. Jančáry.

V rozpravě k návrhu zákona vystoupili: F. Nerad, I. Svoboda, Z. Smělík, J. Jančáry, J. Hájek, M. Vlk. V diskusi byla konstatována obsáhlost problému. Jde o novelizaci velké části čs. právního řádu. Není možné z hlediska jedince neprofesionála obsáhnout celou problematiku, na které pracovaly expertní týmy. Bylo poukázáno na souvislost s řadou dalších existujících nebo připravovaných zákonů (obchodní kodex, zákon o pojišťovnictví, bytový zákon, trestní řád apod.) Poslanci doporučili při dalším projednávání zákona věnovat zvláštní pozornost otázce definic např. termínům dobré mravy, byty zvláštního určení (dořešit vojenské byty), registrace, rejstřík, orgány místní správy (zřejmě samospráva), bezdůvodně obohatí, veřejný zájem. U bytové politiky dbát na rozdělení kompetencí a respektovat vazby na republikové zákony a připravovaný zákon o transformaci družstev.

Bylo diskutováno zavedení institutu manželské smlouvy, jako nepovinného nástroje uspořádání majetkových vztahů mezi manželi. Bylo navrženo kompletně nové znění §§ 788 - 828, týkající se pojistných smluv.

Na závěr bylo přijato usnesení č. 185. Výsledek hlasování: přítomno 14, pro 14, proti 0, zdrželo se 0.

 

4.

 

Vládní návrh zásad zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk FS 760)

 

Úvodním výkladem zahájil JUDr. Tomáš Zagar, pracovník federálního ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj. Byla zvolena návrhová komise ve složení posl. J. Kapusta, J. Hájek, J. Růžička. Zpravodajem byl posl. J. Kapusta.

V diskusi k vládnímu návrhu vystoupili následující poslanci: J. Kalfus, J. Jančáry. Bylo konstatováno, že by se zákon měl dotýkat komplexní ochrany nejen drahých kovů, ale i drahých kamenů. Ověřovací místa by na to měla být technicky vybavena.

K návrhu přijal výbor usnesení č. 187 (přítomno 14 poslanců: 14, 0, 0).

 

5.

Vládní návrh zákona o živnostenském podnikání (tisk FS 761)

 

Úvodní výklad přednesla představitelka Úřadu předsednictva federální vlády JUDr. Marčanová. Zpravodajskou zprávu měl předseda výboru P. Kozánek. byla zvolena komise pro přípravu usnesení ve složení poslanců: P. Kozánek, J. Kalfus, F. Homola.

V rozpravě k zákonu vystoupili: J. Hájek, J. Kalfus, I. Svoboda, J. Jančáry, F. Homola, J. Růžička. Obecná rozprava se týkala mimo jiné toho, že v zákonu není řešena úprava začlenění živnostenských úřadů do státní správy. Je nutno urychleně tuto otázku dořešit, protože zákon bude možno v praxi obtížně uplatňovat. Bylo by vhodné ze zákona umožnit existenci zájmových sdružení živnostníků a upravit podmínky pro jejich činnost. Bylo též probíráno postavení profesionálních sportovců a možnost jejich zařazení do seznamu živností. Poslanci poukázali na "tvrdost" kvalifikačních předpokladů předepsaných pro výkon jednotlivých živnostenských činností (např. požadavky na živnost starožitností) a na nesrovnalosti v označení číselných kódů jednotlivých živností v příloze zákona ve srovnání s mezinárodní klasifikací.

Bylo přijato usnesení č. 189, které schválili poslanci 11 hlasy, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel hlasování (přítomno 12 poslanců).

 

6.

Vládní návrh zásad zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře (tisk FS 741)

 

Úvodem podal výklad nám. generálního prokurátora ČSFR JUDr. Veleba. Zpravodajem byl posl. R. Hába. Do komise pro přípravu usnesení byli zvoleni posl. R. Hába, D. Kolářová, F. Nerad.

V diskusi vystoupili posl. F. Nerad, J. Hájek, I. Svoboda. V diskusi bylo konstatováno, že zákon je projednáván s velkým časovým zpožděním. Bylo doporučeno posoudit dobu lhůty omezení výkonu funkce v orgánech prokuratury.

Usnesením č. 188 poslanci návrh zákona doporučili schválit. Přítomno 14, pro hlasovalo 12, proti 0, zdrželi se 2.

 

Bod 7 je zařazen za bodem 2.

 

8.

(vložený bod pořadu - viz bod 7. různé, první odrážka)

Jednání k informaci ministra financí ČR o rozhodnutí vlády Slovenské republiky zvýšit platy zaměstnancům ve školství Slovenské republiky

 

Úvodem vystoupil ministr financí ČR ing K. Špaček. Jeho výklad doplnil ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR P. Vopěnka.

V diskusi vystoupili poslanci: J. Kalfus, I. Svoboda, D. Kolářová, J. Jančáry.

V rámci diskuse poslanci upozornili na některé otázky související s možnostmi zvyšování platů pracovníků ve školství a rovněž tak obecnější otázky rozpočtové politiky ČR vůbec. Poslanci konstatovali, že každé rozhodnutí některé z republikových vlád, jdoucí ve mzdové politice nad rámec dohodnutých valorizací, vnáší nestabilitu do celé rozpočtové soustavy. Vyvíjí se tak inflační tlak na výdajovou sféru. V této souvislosti bylo hodnoceno i nedávné mzdové opatření vlády Slovenské republiky.

Poslanci výboru podporují a prosazují restriktivní rozpočtovou politiku českého rozpočtu jakožto jeden ze základních nástrojů transformace ekonomiky; musí však být uplatňována v celé rozpočtové soustavě. Proto byla navržena ministerstvu financí ČR spolupráce při přípravě rozpočtového systému, který by zásadně zpřesnil postup přípravy, realizace i kontroly státního rozpočtu. Zavedení takového systému ve všech třech rozpočtových je důležitý prvek ekonomické a finanční stability republik i federace.

K problematice bylo přijato stanovisko usnesením č. 184 (hlasování: přítomno 14, pro 13, proti 0, zdržel se 1).

 

Tím byl naplněn pořad 38. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, kterou ukončil místopředseda výboru J. Kapusta 29. 8. 1991 v 18.00 hodin.

 

ing. Josef Hájek

ing. Petr Kozánek

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

 

V Praze dne 2. září 1991



Přihlásit/registrovat se do ISP