ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 32. schůze výboru,
která se konala 5., 6. a 7. června 1991
10. června1991
Zápis
z 32. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala dne 5., 6. a 7. června 1991
Přítomni: |
poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté |
dle prezenčních listin |
|
Omluveni: |
5. 6. - posl. R. Hába, J. Kalfus, V. Šplíchal |
6. 6. - posl. J. Kalfus, Z. Smělík |
|
7. 6. - posl. J. Kalfus, Z. Smělík |
Schůzi zahájil posl. P. Kozánek, předseda výboru. V úvodu přivítal přítomné hosty a poslance. Navrhl následující pořad jednání:
NÁVRH POŘADU:
1.Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí České republiky (tisk 303)
2.Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu cestovního ruchu (tisk 265)
3.Návrh na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 371/1990 Sb. o platu a náhradách výdajů poslanců České národní rady (tisk 305)
4.Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 33/1965Sb., o úhradě nákladů vznikajících státu z úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození na zdraví (o regresních náhradách)
(tisk 273)
5.Návrh poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR 35/1989 Sb. o jednacím řádu ČNR ve znění zákonného opatření předsednictva ČNR č. 249/Sb. a zákona ČNR č. 97/1991 Sb. (tisk 304)
6.Sdělení předsedy, různé
7.Informace o souboru návrhů zákonů Federálního shromáždění: o druhém zvýšení důchodů v roce 1991 (tisk FS 642); o změnách v sociálním zabezpečení (tisk FS 640); o státním vyrovnávacím příspěvku (tisk 641) a jejich předpokládaném dopadu do státního rozpočtu
8.Vládní návrh zákona ČNR o Policejním sboru České republiky (tisk 253)
Vládní návrh zásad zákona o obecní policii (tisk 254)
9.Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR protokol o změně Dohody o založení Mezinárodní investiční banky včetně statutu této banky podepsaný v Moskvě dne 20. 12. 1990 (tisk FS 668)
10.Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Protokol o změně dohody o mnohostranném zúčtování v převoditelných rublech a o zřízení Mezinárodní banky hospodářské spolupráce včetně statutu této banky, podepsaný v Moskvě 18. 12. 1990 (tisk FS 667)
11.Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění ČSFR smlouva mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Lucemburského velkovévodství o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daně z příjmu a majetku podepsaná v Lucemburku dne 18. března 1991 (tisk FS 669)
12.Vládní návrh zákona o konkursním a vyrovnávacím řízení (tisk FS 675)
Takto navržený pořad jednání byl jednomyslně schválen všemi přítomnými poslanci.
1.
Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí České republiky (tisk 303).
Úvodní výklad přednesl nám. ministra životního prostředí Dr. P. Trpák,
Jeho exposé doplnil představitel ministerstva životního prostředí ČR ing. Starý. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. Z. Smělík. Ve své zprávě poukázal na celkovou nedostatečnost rozpočtových prostředků na řešení ekologie, na absenci metodiky, jak zajistit rozdělení peněz na skutečně prioritní akce. Vznesl dotaz na upřesnění termínů "dalších příjmů stanovených zvláštními předpisy" (§2) a "ekologická opatření". Podpořil poskytování prostředků na výchovné akce. Zákon doporučil k přijetí.
Následovala obecná rozprava. Představitel ministerstva financí ČR ing. T. Spurný uvedl hlavní zásady vytváření státních fondů. Z poslanců vystoupili M. Vlk, F. Homola, F. Nerad, J. Kapusta, A. Chutný, I. Svoboda, P. Kozánek, D. Kolářová a J. Hájek. V diskusi vykrystalizovaly dva názory, a to:
1. Někteří poslanci doporučovali, aby prostředky, které bude fond získávat z poplatků a pokut, byly vráceny zejména tam, kde vznikly.
2. Druhá skupina naopak prosazovala plošné využívání prostředků tak, aby je bylo možno účelně používat vzhledem k tomu, že bodové znečištění má vždy plošný dopad.
Dále poslanci požadovali kvantifikovat příjmy fondu v dlouhodobějším měřítku, za jakých podmínek bude správce fondu prostředky přerozdělovat, jaké budou poměry mezi centrálním a místním ev. regionálním přídělem těchto prostředků, jaký je očekávaný procentuální podíl výdajů fondu na životní prostředí ve srovnání:
a) s tím, kolik vynakládají okolní státy na životní prostředí,
b) s potřebami, které Československo v této oblasti má.
Dotaz padl i na statut a radu fondu.
Následovala diskuse k paragrafovanému znění. V ní nebyly potřebnou většinou schváleny žádné pozměňovací návrhy.
Poslanci hlasováním (7 poslanců pro, 1 byl proti a 5 se zdrželo hlasování) nedoporučili návrh zákona schválit. V tomto duchu bylo přijato usnesení č. 136.
2.
Vládní návrh zákona ČNR o Státním fondu cestovního ruchu (tisk 265).
Návrh zákona odůvodnil ing. Kronovetr, zástupce ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČR. Zpravodajskou zprávu přednesl pos. I. Svoboda. Uvedl, že oblast cestovního ruchu je nejziskovější ekonomickou oblastí národního hospodářství. Uvedl výhrady k tomu, že by zákon měl obsahovat ingerenci kontroly fondu v pasivní formě. Vyslovil se též proti tomu, aby výdaje fondu měly investiční charakter. Uvedl, že se jedná o typicky bankovní činnost, tudíž by měl být fond spravován někde úplně jinde. Z toho důvodu nedoporučil návrh zákona schválit.
Rozpočtový a kontrolní výbor ČNR udělil slovo zástupci ministerstva financí ČR ing. T. Spurnému, řediteli odboru státního rozpočtu. Ten podal stručnou charakteristiku, jak by měl být obecně instituován fond a jakou vazbu by měl mít na státní rozpočet. V následující rozpravě vystoupili posl. D. Kolářová, F. Nerad, F. Homola, J. Hájek. Bylo poukazováno na filozofii návrhu zákona, na podnikatelskou funkci fondu, na to, kam by mohly být směřovány výdaje fondu (např. na ochranu a opravy kulturních památek) a jiné otázky. Vzhledem k tomu, že zástupci navrhovatele nedokázali uspokojivě objasnit podnikatelskou činnost fondu a zodpovědět tak na hlavní výhradu zpravodaje, nechal předsedající nejprve hlasovat o návrhu zákona "an blok", s tím, že se eventuálně po doporučení přistoupí k projednávání paragrafovaného znění.
Poslanci hlasováním nedoporučili návrh zákona o Státním fondu cestovního ruchu České národní radě schválit (nikdo nehlasoval pro, 4 se zdrželi, proti 8). V tomto duchu bylo přijato usnesení č. 137.
3.
Návrh na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 371/1990 Sb. o platu a náhradách výdajů poslanců České národní rady (tisk 305).
Úvodní výklad k návrhu podal předkladatel posl. Miloslav Výborný, člen ústavně právního výboru ČNR.
Následovala obecná rozprava. V ní vystoupil posl. P. Kozánek, který poukázal na to, že v návrhu novely chybí teoretická možnost, kdy by i muži- poslanci vznikl nárok na peněžitou podporu v mateřství, jak to umožňují některé zvláštní právní předpisy. Z toho důvodu doporučil tuto možnost do návrhu zapracovat. Účinnost zákona doporučil ke dni 20. 7. 1991.
V rozpravě k paragrafovanému znění byly obě připomínky výborem jednomyslně doporučeny.
Rozpočtový a kontrolní výbor na závěr doporučil novelu zákona schválit. Přijal usnesení č. 138 (pro bylo 14 poslanců, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti).
4.
Vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů vznikajících státu z úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození na zdraví - o regresních náhradách (tisk 273).
Úvodní výklad přednesl náměstek ministra zdravotnictví ČR MUDr. Šilhan. Uvedl, že základním rysem zákona je to, že bude mít omezenou platnost a potom funkci sociálního zajištění včetně posuzování regresních náhrad převezmou zdravotní pojišťovny. Předpokládá se zhruba 180 mil. Kčs ročního příjmu okresním úřadům, které tyto prostředky věnují zpět do zdravotnictví. Zpravodajem k návrhu zákona byl posl. F. Homola. Návrh zákona doporučil schválit. Byla navržena komise k přípravě usnesení ve složení: posl. F. Homola, M. Vlk a F. Nerad.
Ve všeobecné rozpravě vystoupili posl. M. Vlk, A. Chutný, F. Nerad, J. Růžička, J. Hájek, J. Kapusta. Někteří poslanci vystoupili opakovaně.
V diskusi byly vznášeny návrhy a připomínky např. na to, aby prostředky, které regresními náhradami státní správa získá, byly důsledně vraceny do regionů a míst, ve kterých vznikají. Bylo též poukázáno na to, že "překvalifikováním regresních nároků" v roce 1991 bylo do skupin občanů, na které se mohou regresní nároky vztahovat, zařazeno přibližně 4,5 tis. případů havířů postižených silikozou z OKD, což pro podnik znamená značný ekonomický dopad při vyplácení těchto náhrad. Poslanci též doporučovali, aby již ze zákona jasně plynulo, že nedochází k žádným rozpočtovým pohybům. Mělo by zde být též uvedeno, že jde o prostředky účelově vázané do zdravotnictví. Bylo též doporučeno, aby prostředky získané z regresí bylo možno poskytovat nejen přímo do zdravotnictví, ale též k účelům např. zdravotně postižených osob v rámci jiných organizací.
Rozpočtový a kontrolní výbor doporučil návrh novely zákona schválit s několika připomínkami k paragrafovanému znění. Bylo přijato usnesení RKV č. 139 (pro hlasovalo 10 poslanců, nikdo nebyl proti, 3 se zdrželi hlasování).
Vzhledem k časovému posunu výbor jednomyslně schválil změnu pořadu jednání a to tak, že původně plánovaný bod 5. projedná 6. června 1991.
6.
Sdělení předsedy, různé
Předseda výboru informoval o:
- předpokládaném programu 19. schůze ČNR,
- informaci vlády ČR k zákonům, které budou projednány se zpožděním a předloženy se zpožděním ČNR,
- předpokládaném pořadu RKV v termínech 12. a 13. června 1991,
- způsobu projednání zprávy o stavu české justice v orgánech ČNR,
- možnosti zúčastnit se přednášky pana Handyho z organizace UNIDO na téma privatizace a zkušenosti UNIDO v této oblasti se zaměřením pro československé potřeby.
Byli určeni zpravodajové k jednotlivým návrhům zákonů a ke kapitolám státního závěrečného účtu:
k návrhu zákona o zemských úřadech - posl. J. Kapusta,
ke zprávě o stavu české justice - posl. R. Hába,
k návrhu zprávy vlády o čtvrtletním souhrnu státního závěrečného účtu za rok 1991 - posl. I. Svoboda,
ke kapitole ČSÚ - posl. M. Vlk,
ke kapitole Všeobecná pokladní správa - posl. J. Hájek,
ke kapitole ministerstvo státní kontroly ČR - posl. A. Chutný,
ke kapitole Kancelář ČNR - posl. J. Maryt,
ke kapitole ministerstvo financí ČR - posl. F. Homola,
k souhrnu státního závěrečného účtu - posl. I. Svoboda.
V rámci tohoto bodu byly též projednány informace o tom, že dojde k vytvoření komise výboru k daňové reformě (ustavení komise se projedná na některé z dalších schůzí RKV).
Poslankyně D. Kolářová byla pověřena výborem připravit zprávu o možnosti poskytnutí účelových dotací pro Čs. televizi a Čs. rozhlas. RKV na základě svého usnesení č. 107 na jednání 31. schůze RKV dne 23. 5. 91 obdržel analýzu a srovnání vynakládání prostředků Čs. televizí vůči zahraničním televizním společnostem. Současně obdržel od ředitele Čs. televize a Čs. rozhlasu žádost o uvolnění těchto prostředků. RKV se bude touto otázkou zabývat na některé ze svých příštích schůzích.
6.1.
Informace ministerstva pro životní prostředí ČR a ministerstva financí ČR o rozdělení účelové rezervy státního rozpočtu ČR na ozdravění životního prostředí v Severočeském kraji v roce 1991.
S informací o rozdělení prostředků seznámili poslance pracovníci ministerstva pro životní prostředí ČR ing. Růžička a ing. Zelenka. Jejich výklad doplnili pracovníci ministerstva financí ČR ing. Kadleček a ing. Marek. Poslancům byl předložen písemný podklad. V rozpravě k problematice vystoupili posl. Z. Smělík, A. Chutný, J. Ryšlinková, J. Kapusta, J. Hájek, F. Nerad, J. Růžička. V diskusi byly vzneseny dotazy na rozdíly při metodickém posuzování rozdělení prostředků pro Severočeský a Severomoravský kraj, dále podíl prostředků, které plynou přímo z centra vůči prostředkům rozdělovaným na základě místních požadavků, posouzení problematiky okresu Sokolov a jeho začlenění do postižených oblastí, na které budou vyčleněny zvláštní prostředky. Byl kritizován způsob rozdělování prostředků, který trvá od schválení do faktického uvolnění přibližně půl roku, což má za následky nižší efektivnost jejich vynakládání. Bylo doporučeno nadále vypracovat určitý výhled, resp. plán, aby bylo možno včas projektově a finančně jednotlivé stavby zajistit. Stále byla diskutována otázka získávání dodatečných prostředků ze státního rozpočtu na ekologické akce, např. prostředky, které byly ušetřeny v nákupu ropy díky nižším světovým cenám apod.
Rozpočtový a kontrolní výbor přijal usnesení č. 140, kterým bere na vědomí předloženou informaci o rozdělení účelové rezervy (13 poslanců pro, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti).
6.2.
Zpráva vlády České republiky o postupu budování územních finančních orgánů.
6.3.
Zpráva ministerstva financí ČR o postupu konkursního řízení na obsazování funkcí ředitelů finančních úřadů.
Úvodní výklad k oběma zprávám podal ředitel odboru ministerstva financí ČR ing. Bárta. V diskusi k dané problematice vystoupili posl. A. Chutný, J. Kapusta, J. Růžička, J. Maryt, F. Homola. Byly probírány jednotlivé postupy a opatření proti manipulacím a nátlakovým akcím v konkursních řízeních, dále výbor doporučil změnu konkursních podmínek tak, aby nebyl limitován věk uchazečů hranicí 45 let, poslanci se též zajímali, zda jsou detailní zápisy o konkursních řízeních k dispozici na ministerstvu financí ČR, jak bylo posuzováno v konkursních podmínkách členství v KSČ, z jakých zdrojů jde posílení rozpočtu finančních úřadů a jaký to má dopad do státního rozpočtu. Byly probírány i otázky prověřování daňových poplatníků daňovými inspektory, kvalifikace pracovníků finančních pracovníků a další.
Rozpočtový a kontrolní výbor na návrh poslanců A. Chutného a J. Maryta schválil usensení č. 131, ve kterém vzal na vědomí obě dvě předložené zprávy a současně požádal ministerstvo financí ČR, aby informovalo RKV o tom, z jaké rezervy byla vyčleněna částka 274,5 mil. Kčs na urychlené dobudování územních finančních orgánů. Toto usnesení bylo přijato 10 hlasy pro, nikdo nebyl proti, 1 se zdržel hlasování.
6.4.
Posl. I. Svoboda informoval o přípravě materiálů, které předloží ministerstvo pro hospodářskou strategii a rozvoj "Metodika výdajů (pasportizace a standardizace) výdajů státního rozpočtu okresním úřadům". Doporučil, aby se na koordinaci podílel též příslušný odbor ministerstva financí a aby výbor tuto otázku projednal co nejdříve na některé ze svých výborových schůzí.
10., 11. a 12.
Vládní návrh Federálního shromáždění (tisk FS 668, 669 a 675).
RKV ČNR měl projednat do 11. 6. 1991 dle přikázání předsednictva ČNR vládní návrhy smluv, kterými se předkládá FS k vyslovení souhlasu protokol o změně Dohody o založení mezinárodní investiční banky včetně statutu této banky, podepsaný v Moskvě 20. 12. 1990 (tisk FS 668), dále vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR smlouva mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Lucemburského velkovévodství a o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňového úniku daně z příjmu a majetku podepsaná v Lucemburku dne 18. 3. 1991 (tisk FS 669) a dále vládní návrh zákona o konkursním a vyrovnávacím řízení (tisk FS 675).
Do 6. 6. 1991 nebyly výboru doručeny příslušné sněmovní tisky. S ohledem na závažnost problematiky, zejména u zákona o konkursním řízení, považoval RKV za vyloučené, aby ve zbývající krátké lhůtě mohl návrhy kvalifikovaně zpracovat. Z toho důvodu zmocnil předsedu výboru, aby doporučil předsednictvu ČNR přijmout opatření, která zajistí včasnou distribuci vládních předloh, aby mohly být výborem včas a řádně projednány.
V tomto duchu přijal výbor usnesení č. 142 (11 hlasů pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel).
Jednání druhého dne 6. 6. 1991:
7.
Informace o souboru návrhů zákonů Federálního shromáždění: o druhém zvýšení důchodů v roce 1991 (tisk FS 642); o změnách v sociálním zabezpečení (tisk FS 640); o státním vyrovnávacím příspěvku (tisk 641) a jejich předpokládaném dopadu do státního rozpočtu.
Úvodní výklad podal ing.J. Král, představitel federálního ministerstva práce a sociálních věcí. Informace se týkala zejména dopadů uvedených v opatření na státní rozpočet federace a rozpočet ČR. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. V. Šplíchal.
V diskusi k dané problematice vystoupili posl. I. Svoboda, V. Šplíchal, F. Nerad, A. Chutný. Diskuse byla zaměřena zejména na srovnání dopadů těchto výdajů v jednotlivých republikách, dále na kompetenční působnost v sociální péči mezi federací a republikami, dále na nutnost specifického přístupu ke zdravotně postiženým občanům při vyměřování a zvyšování dávek, na kontrolní mechanismy, které je nutno zavést, aby bylo možno kontrolovat a postihovat občany požívající neoprávněně sociální dávky a výhody (např. občané pracující v zahraničí) a dále na přípravu zákona o životním minimu.
Na návrh předsedy výboru posl. Kozánka výbor schválil doplnění programu jednání 32. schůze o bod 7a. "Informace ministra financí ČR o přípravách změny (novely) zákona o státním rozpočtu" na základě jeho žádosti.
7a.
Informace ministra financí ČR o přípravách změny (novely) zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1991.
Ministr financí ČR. ing. K. Špaček přednesl stručnou zprávu o nutných změnách státního rozpočtu na rok 1991. Proti původně navrženému rozpočtu, který byl schválen na 12. schůzi ČNR 22. 12. 1990, dojde ke změnám tak, že se zvýší výdaje na rozpočtové a příspěvkové organizace ve zdravotnictví, školství, policii, učňovské školství, sociální zabezpečení, valorizaci mezd rozpočtových a příspěvkových organizací. Jde o nutné výdaje, které vznikají z důvodu růstu cen. Tyto výdaje budou bez zbytku pokryty ze zvýšených příjmů v důsledku vyšších odvodů obratové daně a plně se zapojí i plánovaný rozpočtový přebytek. Informoval též o tom, že s ohledem na vyčerpání zdrojů okresních úřadů při financování školství a zdravotnictví vláda schválila okresním úřadům čerpání 3,4 mld. Kčs již dopředu.
V diskusi k této problematice vystoupili posl. I. Svoboda, D. Kolářová, J. Maryt, P.Kozánek. Byl vysloven požadavek, aby při návrhu novely zákona byl výboru předložen současně již soubor těchto změn v metodice Mezinárodního měnového fondu, neboť v této metodice provádí již kontrolní skupina čtvrtletní hodnocení.
8.
Vládní návrh zákona ČNR o Policejním sboru České republiky (tisk 253).
Úvodní výklad k návrhu zákona přednesl JUDr. F. Zelenický, hlavní velitel policejního sboru ČR. Byla zvolena návrhová komise k přípravě usnesení ve složení: R. Hába, F. Nerad, A. Chutný. Zpravodajskou zprávu měl posl. R. Hába. Upozornil na některé problematické body, např. hl. 2 otázka vyšetřování a vyšetřovatelů, územní podřízenost útvarů vyšetřování, dále k § 18 - prohlídky dopravních prostředků a k § 21 - k prohlídkám bytů s ohledem na omezování osobní svobody. Dále poukázal na § 41, tj. na otázku, kdy nemůže policista zasáhnout, na problematiku zajištění v 24 hodinové lhůtě a spojení této doby s vyšetřovací vazbou. Dále se zabýval nevyjasněností některých pojmů, např. služební zákrok, odpovídající výzva atd. Návrh zákona doporučil ke schválení.
V rozpravě, která následovala, vystoupili posl. A. Chutný, J. Ryšlinková, D. Kolářová, F. Nerad, J. Hájek, V. Šplíchal, P. Kozánek, F. Homola. V rozpravě byly zdůrazněny následující problémy: jde o zákon na přechodnou dobu, přesto nedochází k podstatnému zcivilnění policejního sboru. Znovu byla vzata na přetřes otázka oddělení vyšetřovatelů od vlastní policejní práce. Bylo též poukazováno na součinnost 9 policejních subjektů (FIS, policejní sbor republik, železniční policie, celní policie a další). Byly rozebírány i otázky vybavení policie a nutnosti poskytnutí prostředků ve výši cca 1,2 mld. Kčs na dovybavení policie a to ještě v tomto roce. Poslanci doporučili zakotvit do zákona zvýšenou ochranu policisty při výkonu služby a lépe specifikovat postih policistů, kteří zneužijí služebního postavení.
Po vysvětlení připomínek a dotazů pokračovala diskuse k paragrafovanému znění. K návrhu zákona byly schváleny následující připomínky:
§ 12, odst. 1
vložit za slova "..potřeby ji vyzvat" znění: "s uvedením důvodu předvolání."
§ 16, odst. 2.
vložit za slova ".. volného pohybu" znění: "dle odstavce 1/".
§ 27 odst. 2. nově zní:
"Policista sepíše seznam odebraných věcí před třetí osobou, který podepíšou spolu s osobou umisťovanou do cely. Při propuštění osoby z cely jí odebrané věci vrátí před třetí osobou proti podpisu."
HLAVA TŘETÍ, oddíl čtvrtý, celý vypustit,
tj. vypouští se nadpis a §§ 33, 34, 35, 36, 37. Zbývající paragrafy se přečíslují.
§ 38 odst. 2
za slova "... bezpečnosti osob" vložit čárku a slova "jeho vlastní"
§ 39 odst. 1.
- doplnit o písm. h/, ve kterém bude zakotvena možnost použití zbraně proti
zvířeti
- zaměnit pořadí písmen e/ a f/
odst. 4
změnit odvolávku na písmena "a/ až f/" na " a/ až e/".
§ 41
za slova "... a zdraví jiných osob" vložit čárku a slova "jeho vlastní"
§ 60 zní:
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Závěrem poslanci vládní návrh zákona doporučili ČNR schválit a přijali v tomto duchu usn. č. 143 (9 poslanců pro, nikdo nebyl proti, 2 se zdrželi).
Řízení schůze převzal v této chvíli místopředseda výboru posl. J. Kapusta. Předseda se musel zúčastnit zasedání předsednictva ČNR, které probíhalo souběžně.
Z časových důvodů bylo jednomyslně rozhodnuto, že zásady zákona o obecní policii budou projednány na další výborové schůzi.
5.
Návrh poslanců ČNR na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR 35/1989 Sb. o jednacím řádu ČNR ve znění zákonného opatření předsednictva ČNR č. 249/Sb. a zákona ČNR č. 97/1991 Sb. (tisk 304).
Úvodní výklad přednesl posl. P. Koháček, člen ústavně právního výboru ČNR - předkladatel. Byla navržena komise k přípravě usnesení ve složení posl. J. Maryt, F. Homola.
Následovala obecná rozprava. V ní vystoupili posl. J. Maryt, I. Svoboda, J. Kapusta, F. Nerad, J. Hájek, F. Homola, I. Svoboda. V diskusi se objevila rozporná stanoviska, zejména v souvislosti s bodem č. 3, část poslanců jej doporučovala vypustit, druhá část ponechat (otázka platnosti hlasování na základě principu většiny přítomných členů). Byl též vznesen návrh na doplnění novely zákona o jednacím řádu o problematiku členství a způsobu práce v poslaneckých klubech, včetně jejich definice a způsobu ustavení. V rozpravě k paragrafovanému znění však nebyla žádná z připomínek potřebnou většinou hlasů schválena.
Při hlasování nedoporučili poslanci návrh zákona České národní radě ke schválení - nebylo dosaženo potřebné nadpoloviční většiny (pro hlasovalo 8 poslanců, 4 byli proti, 1 se zdržel hlasování). V tomto smyslu bylo přijato usnesení RKV č. 144.
9.
Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění ČSFR k vyslovení souhlasu Protokol o změně dohody o mnohostranném zúčtování v převoditelných rublech a o zřízení Mezinárodní banky hospodářské spolupráce včetně statutu této banky, podepsaný v Moskvě 18. 12. 1990 (tisk FS 667).
Úvodní výklad přednesla ing. J. Moravcová, představitelka federálního ministerstva financí. Zpravodajem k problematice byl posl. J. Maryt, jehož z důvodu nepřítomnosti zastoupil posl. J. Hájek.
Následovala rozprava. V ní vystoupili posl. J. Hájek, I. Svoboda. Byly diskutovány otázky základního kapitálu a doby splácení československého podílu, výše sald a způsobu jejich likvidace vůči bývalým zemím RVHP, jaké jsou scénáře vzájemných bilaterálních vyrovnání, otázka dividend a podnikatelské dlouhodobé koncepce banky z hlediska dopadu monetární politiky ČSFR. Po objasnění otázek poslanci doporučili jednomyslně návrh smlouvy schválit.
Bylo přijato usnesení č. 145 (pro 10 poslanců, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel).
Tím byl naplněn pořad 32. schůze rozpočtového a kontrolního výboru, kterou ukončil místopředseda výboru posl. J. Kapusta dne 7. 6. 1991 v 18.00 hodin.
ing. Josef Hájek |
ing. Petr Kozánek |
ověřovatel |
předseda |
Zapsal: ing. Petr Jelínek
V Praze dne 10. června 1991