ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 30. schůze výboru,

která se konala 6., 7. a 8. května 1991

 

10. května 1991

 

Zápis

z 30. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala dne 6., 7. a 9. května 1991

Přítomni:

poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté

 

dle prezenčních listin

   

Omluveni:

6. 5. - posl. Hájek, Hofrová, Kolářová, Maryt, Smělík, Svoboda, Šplíchal

 

7. 5. - posl. Hájek, Hofrová, Kolářová, Maryt, Smělík, Svoboda

 

8. 5. - Hájek, Hofrová, Kalfus, Kolářová, Maryt, Smělík, Svoboda

 

Schůzi zahájil posl. P. Kozánek, předseda výboru. Přivítal přítomné hosty a poslance. Navrhl následující pořad:

 

NÁVRH POŘADU:

1.Prohlídka výroby zařízení k čištění odpadních vod a zařízení pro malé stavebnictví (Kovona Karviná)

2.Beseda s členy zastupitelstva a pracovníky Okresního a Městského úřadu v Karviné k zákonu o majetku obcí a rozpočtu

3. Návrh zásad zákona o zřízení Slezské univerzity, Jihočeské univerzity, Západočeské univerzity, Univerzity J. Evangelisty Purkyně a Ostravské univerzity (tisk 236)

4.Návrh zásad zákona o autorizaci ve výstavbě a České komoře autorizovaných inženýrů (tisk 238)

5.Prohlídka důlních hlubinných a povrchových pracovišť, beseda se zástupci pracovníků a vedení podniku (dolu ČSM, Stonava)

6.Návštěva Slezské univerzity, fakulty v Karviné

7.Předběžné projednání návrhů novel zákonů 44/1988 Sb., 61/1988 Sb. a 62/1988 (souhrn důlních zákonů)

8.Návrh zásad zákona o statistice (tisk FS 583)

9.Sdělení předsedy, různé

10.Návštěva nového hraničního přechodu v Čs. Těšíně

11. Návštěva města Czieszina, beseda s představiteli městského zastupitelstva

12.Návštěva dolu Morcinek, srovnání těžebních, ekonomických a ekologických podmínek s dolem ČSM Stonava

Proti pozvánce byl program rozšířen o vložený bod č. 8. - Návrh zásad zákona o statistice (tisk FS 583) a byl upřesněn program návštěvy Polské republiky - body 10, 11 a 12, viz výše. Program schválili všichni přítomní členové výboru bez připomínek. Schůzi řídil předseda výboru.

 

1.

Prohlídka výroby zařízení k čištění odpadních vod a zařízení pro malé stavebnictví (Kovona Karviná) .

Úvodem přivítal poslance jménem podniku jeho ředitel ing. F. Návrat. Podal stručnou charakteristiku podniku: podnik zaměstnává 2500 zaměstnanců, vyrábí zařízení k čištění odpadních vod (spolupráce se západoněmeckou firmou AKON), dále zařízení k čištění vzduchu a kompletní dodávky vzduchotechniky a zařízení ke komplexní hygieně člověka. Vyrábí dále různé druhy kovových výrobků - kontejnerové buňky, stojany, rošty atd. V Kovoně je zaměstnáno 2 500 zaměstnanců. Podnik dosahuje relativně slušných ekonomických výsledků, letos je předpoklad exportních zakázek za 250 až 750 mil. Kčs, které udrží chod podniku pro tento rok, aniž by bylo nutno omezovat stav zaměstnanců.

V následující diskusi vystoupili poslanci: J. Kalfus, F. Nerad. Následovala prohlídka provozů podniku. Největší pozornost věnovali poslanci ekologickému programu - zařízením čistíren odpadních vod a k hygieně člověka.

 

2.

Beseda s členy zastupitelstva a pracovníky Okresního a Městského úřadu v Karviné k zákonu o majetku obcí a rozpočtu.

V úvodu vystoupil posl. J. Vlk, který představil poslance ČNR a stručně charakterizoval cíle návštěvy. Úvodní slovo přednesl posl. P. Kozánek. Seznámil přítomné se způsobem, jakým byly přidělovány prostředky ze státního rozpočtu, jakým způsobem byla posuzována v ČNR rezerva 1% rozpočtu okresních úřadů a jak se přistupuje k rozdělení ekologické miliardy pro Severočeský kraj. Posl. J. Růžička dále uvedl informace o přijatém zákonu o majetku obcí a podal genezi jeho přijetí včetně schválených změn.

Za shromáždění členů zastupitelstev přednesl vstupní informaci předseda Okresního úřadu Karviná ing. Weber. Informoval o stavu okresu z hlediska financování provozu a investic a poukázal na "chybějících 311 mil. Kčs". Jeho údaje doplnila vedoucí finančního referátu Okresního úřadu v Karviné ing. Kulnigová.

V následné rozpravě vystoupili poslanci ČNR: J. Kapusta, F. Homola, J. Ryšlinková, F. Nerad, M. Vlk, J. Růžička. Z přítomných představitelů obcí vystoupili p. Kotaba (starosta města Orlová), p. Urbánek (Rychvald), p. Trvaj (starosta obce Doubrava), p. Štverka (Bohumín), p. Marcol (starosta obce Petrovice), p. Herdych (Albrechtice), p. Buryan (Lutyně).

V diskusi zazněly následujcí okruhy problémů: příjmová strana rozpočtů obcí; nedostatek prostředků na opravy bytového fondu, který přešel do vlastnictví obcí a většinou se nachází v havarijním stavu; zohledňování - valorizace rozpočtových prostředků ve výdajích na školství, zdravotnictví a kulturu s ohledem na růst cen; jakým způsobem bude sestavován rozpočet na rok 1992; valorizace mezd pracovníků státem řízených nehospodářských organizací; dvojkolejnost řízení školství - okresní úřad versus školská správa; finanční náhrady za škody vzniklé poddolováním a jejich valorizace; nutnost přijetí novel horních zákonů; oprávněnost k povolení těžby v místech a poplatky za tuto činnost; nutnost a oprávněnost obecní policie; rozdělení "ekologické miliardy"; koordinace investic přesahujících obecní měřítka.

 

3.

Návrh zásad zákona o zřízení Slezské univerzity, Jihočeské univerzity, Západočeské univerzity, Univerzity J. Evangelisty Purkyně a Ostravské univerzity (tisk 236).

Zpravodajskou zprávu přednesla posl. J. Ryšlinková. Ve své zprávě uvedla, že po 17. listopadu 1989 je na ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR vyvíjen tlak k ustavení krajských univerzit. Poukázala na skutečnost, že v zákoně chybí faktický postup vzniku univerzit. Zásady zákona doporučila schválit.

Rozpravu otevřel předseda výboru P. Kozánek. Shrnul projednávání zákona v ČNR a připomenul, že výbor již jedenkrát návrh zásad zákona odložil. V diskusi bylo uděleno slovo hostům. S bližším stanoviskem vystoupili Doc. L. Šustek děkan podnikatelské fakulty v Karviné a prof. J. Hubáček, děkan pedagogické fakulty v Ostravě. V další diskusi vystoupili poslanci J. Ryšlinková, M. Vlk, J. Kalfus, F. Nerad. Byly projednávány způsoby profinancování vzniku univerzit a jejich vztah na státní rozpočet, možnosti hledání doplňkových příjmů, kvalita pedagogického sboru, počty vysokoškoláků na obyvatele v daných regionech ve srovnání se světovým a evropským průměrem a další otázky.

Poslanci výboru usnesením č. 123 (bylo přijato 10 hlasy pro, nikdo se nezdržel a nikdo nebyl proti) doporučili doplnit zásady o vlastní postup ustavení navrhovaných univerzit.

 

4.

Návrh zásad zákona o autorizaci ve výstavbě a České komoře autorizovaných inženýrů (tisk 238).

Úvodní výklad za navrhovatele přednesl posl. F. Nerad. Poukázal na nebezpečí nekompetentního rozhodování při přípravě staveb bez autorizace a dále to, že stát nemůže sám o sobě plně garantovat výkon funkcí, které by mohla provádět autorizovaná komora. Návrh zákona doporučil schválit.

V rozpravě k zásadám vystoupili poslanci: J. Kalfus, J. Ryšlinková, J. Růžička, M. Vlk, z nichž někteří opakovaně. Při projednávání bylo zdůrazňováno spojení obou navrhovaných komor do jedné. Byla porovnávána možnost přijetí zákona o komorách jako takových s možností ke každé problematice přijímat zvláštní zákon o příslušné komoře (právníci, architekti, lékaři, stavební inženýři atd.).

K zásadám bylo schváleno usnesení č. 124 a to všemi deseti přítomnými poslanci jednomyslně.

 

5.

Prohlídka důlních hlubinných a povrchových pracovišť, beseda se zástupci pracovníků a vedení podniku.

Úvodem přivítal poslance ředitel závodu Jih, Dolu ČSM ing. J. Matušínský. Uvedl, že se důl vyčlenil z koncernu OKD jako samostatný státní podnik. Podal přehled o úrovni strojního vybavení, ekonomice těžby a ekonomice dolu. Srovnal konkurenceschopnost vůči zahraniční, zejména polským, německým, australským a americkým dolům. Zdůraznil vliv dolu na životní prostředí. Poslancům bylo tlumočeno stanovisko pracovníků dolu k nařízení vlády o dodatečných odvodech ze zisku, které byly dolu vyměřeny.

V diskusi vystoupili poslanci: M. Vlk, J. Ryšlinková, J. Kalfus a další.

Následovala prohlídka pracovišť dolu včetně sfárání. Poslanci navštívili přímo prostor těžby a prohlédli si porub.

 

6.

Návštěva Slezské univerzity, fakulty v Karviné.

Prohlídku zahájil Doc. Ing. L. Šustek, děkan fakulty. Přivítal poslance na akademické půdě a provedl je fakultou. Poslanci měli možnost posoudit účelnost převodu bývalého majetku OV KSČ do vlastnictví státu ve prospěch zřízené univerzity. Navštívili některá pracoviště, např. počítačovou učebnu posluchárny a seminární místnosti.

 

7.

Předběžné projednání návrhů novel zákonů 44/1988 Sb., 61/1988 Sb. a 62/1988 (souhrn důlních zákonů).

Z časových důvodů byl projednáván pouze návrh novely zákona č. 44/1988 Sb. (horní zákon). Úvodní výklad přednesl posl. M. Vlk. Novelu odůvodnil jako nutnou a minimální s ohledem na zásadní změny v hospodářské činnosti a hospodářském právu po 17. 11. 1989. Účelem zákona by mělo být umožnění podnikání v oblasti hornické a těžební činnosti soukromým fyzickým a právnickým osobám. Důležité je i nové vymezení termínu nerostné bohatství.

V diskusi vystoupili poslanci J. Kalfus, M. Vlk, F. Nerad, J. Růžička, J. Ryšlinková. Vystoupili i hosté: ing. Z. Wantula, generální ředitel státní akciové společnosti OKD a ing. Špok, ekonomický náměstek dolu ČSM Stonava. Byly diskutovány otázky vlastnictví nerostného bohatství, výhradního ložiska a práva hospodaření s nimi, specifikace nevyhrazených nerostů, ekonomické efektivnosti vytěžitelnosti ložisek, utlumování těžby a státních programů k útlumu, povolování výstavby v územích zasažených těžbou, palivoenergetická koncepce a daňové zatížení podniků a osob provádějících těžbu.

Výbor doporučil v této fázi rozpracovanosti k zákonu nepřijímat usnesení. Bylo navrženo, aby z poslanců výboru byla ustavena skupina, která připraví připomínky k zákonu jako celku i k jeho jednotlivým paragrafům. Do skupiny byli zvoleni jednomyslně poslanci: M. Vlk, A. Chutný, J. Kalfus.

 

8.

Návrh zásad zákona o statistice (tisk FS 583).

Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Kapusta. Byla zvolena návrhová komise pro přípravu usnesení ve složení posl. J. Kapusta, J. Růžička a A. Chutný.

V obecné rozpravě vystoupili poslanci: J. Ryšlinková, F. Nerad, J. Kapusta, A. Chutný, J. Kalfus. Poslanci požadovali předložení koncepce ČSÚ a všech statistických orgánů vůbec, zvažovali nutnost existence tří státních statistických úřadů.

Na závěr poslanci přijali usnesení č. 125, ve kterém vyslovili nesouhlas s předloženým návrhem zásad zákona. Usnesení bylo přijato 10 hlasy pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel hlasování.

 

9.

Sdělení předsedy, různé.

Předseda výboru informoval o

-možnosti návštěvy atomové elektrárny v Jaslovských Bohunicích společně s poslanci partnerského národohospodářského a rozpočtového výboru SNR; předběžně přihlášen posl. A. Chutný,

-nabídce radia Regina,

-možnosti účastnit se konkursních řízení na ředitele finančních úřadů včetně termínů a konkursních podmínek,

-termínech plánovaných schůzí ČNR do konce pololetí,

-materiálu objektivizace politiky státního rozpočtu vůči okresům.

Posl. R. Hába požádal, aby jménem výboru některý z poslanců položil vládě dotaz (na hodinkách vlády s poslanci) k energetické koncepci vlády ČR. Tohoto úkolu se ujal posl M. Vlk, s tím, že o výsledku výbor informuje.

 

10.

Návštěva nového hraničního přechodu v Čs. Těšíně

Poslanci navštívili obě dvě strany hraničního přechodu v Českém Těšíně. Prohlédli si novou komunikaci s visutým mostem a prostory nové celnice včetně jejího vybavení. Konstatovali dobrou úroveň, zejména na polské straně, avšak upozornili na některé nedostatky - např. absenci zařízení k zjišťování hmotnosti a nápravových tlaků kamionů pro účel vybírání poplatků.

 

11.

Návštěva města Czieszina, beseda s představiteli městského zastupitelstva.

Poslance uvítal sekretář zastupitelstva města pan R. Mazur. Na úvod vystoupila paní K. Kiesel, vedoucí finančního referátu, která s ohledem na požadavek výboru hovořila zejména o finančních otázkách. Podala přehled o místních poplatcích, které jsou příjmem města, a dále o subvencích ze státního rozpočtu. Uvedla skladbu a členění městského rozpočtu a dále přehled o výdajových položkách.

Základní fungování zastupitelského systému pak objasnil R. Mazur. Obecní zastupitelský systém tvoří "Rada" v jejímž čele je starosta a 2 zástupci, dále 6 komisí s oprávněním udělování "absolutoria" starostovi. Výkonným orgánem je městský úřad, který podléhá starostovi. Úřad má odbory (ty se člení na referáty) v jejichž čele stojí příslušní "náčelníci".

V dalším jednání byla poskytnuta informace (F. Tomieczek, ředitel vojvodské správy ochrany vod) o problematice sanace dopadů z ekologického znečištění a o akcích na zlepšování životního prostředí. Podal přehled o způsobu příjmů a rozdělování prostředků na ekologii státním rozpočtem.

 

12.

Návštěva dolu Morcinek, srovnání těžebních, ekonomických a ekologických podmínek s dolem ČSM Stonava.

Poslance přivítal a poskytl úvodní výklad hlavní inženýr dolu. Denní těžba dolu činí 3,5 tis. tun. Důl má 3 200 pracovníků, z čehož 1 900 pracovníků pracuje pod povrchem. Hloubka dobývání činí 1100 m. Důl má tři jámy. Důl je provozován jako akciová společnost v rámci holdingové společnosti. Jde o nový důl s cílovým stavem těžby 6000 t denně. S ohledem na podmínky dobývání a investiční úvěry jsou náklady na těžbu asi o 20% vyšší než v průměrných podmínkách (650 000 zlotých na tunu, z toho státní dotace je 170 000 zlotými na tunu vytěženého uhlí).

Poslanci se dotazovali na způsob řešení útlumu těžeb v Polsku, dále byly kladeny dotazy na zákony o ochraně životního prostředí a jejich dopad na těžbu a ekonomiku dolu, na báňské zákony a předpisy, které umožňují dobývání soukromým osobám a jejich aplikaci a na problematiku poddolovaných území.

Těžební zákony jsou v Polsku definovány zákonem o právu horním z roku 1953, který prošel několika novelizacemi. Od r. 1980 je kladen zvýšený důraz na ekologii (Ústava, zákon o ochraně životního prostředí), z nichž plyne povinnost každého podniku zpracovat a provádět projekt ochrany životního prostředí, včetně eliminace vlivů technologických zařízení, jež bude používat. Všechny náklady na ekologii jsou obsaženy v cenách uhlí. Útlumovou studii provádějí v současné době francouzské firmy, které tuto problematiku řešily ve Francii cca před 10ti lety, a to bez jakýchkoliv sociálních a ekonomických otřesů. V současné době jsou v Polsku všechny doly samostatné právnické subjekty. Jsou tři typy dolů - ztrátové, střední a ekonomicky efektivní. Podle toho jsou státem stanoveny výše dotací na 1 tunu uhlí v těchto podnicích a limity těžby. Co se týká poddolování, polské zákony a předpisy umožňují výstavbu na poddolovaném území.

Na závěr si poslanci prohlédli okolí dolu. Ocenili naprostou čistotu a pořádek ve srovnání s dolem ČSM. To umožňuje nová bezodpadní technologie separace prachových částic uhlí odstřeďováním, takže není nutno vytvářet kalová pole. Následovala cesta zpět do ČSFR.

 

Tím byl naplněn pořad jednání 30. schůze rozpočtového a kontrolního výboru. Schůzi ukončil posl. P. Kozánek 8. května ve 14. 15 hodin.

 

ing. Zdeněk Smělík

ing. Petr Kozánek

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

 

V Praze dne 10. května 1991



Přihlásit/registrovat se do ISP