ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 27. schůze výboru,

která se konala 3. dubna 1991

 

4. dubna 1991

 

Zápis

z 27. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala dne 3. 4. 1991

 

Přítomni:

poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a hosté

 

dle prezenčních listin

   

Omluveni:

posl. J. Hofrová, D. Kolářová, J. Maryt, M. Vlk

 

Schůzi zahájil a řídil posl. P. Kozánek, předseda výboru. Přivítal poslance a všechny hosty, zejména zástupce ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR a zástupce tisku. Navrhl následující pořad:

NÁVRH POŘADU:

 

1.Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby pro účely podnikání a o Fondu národního jmění České republiky (tisk 104)

2.Pravidla pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR občanským sdružením od roku 1991

3.Různé

4.Sdělení předsedy

Takto navržený pořad byl jednomyslně schválen všemi přítomnými poslanci.

 

1.

Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby pro účely podnikání a o Fondu národního jmění České republiky (tisk 104).

 

Úvodní výklad přednesla JUDr. Bartušková, zástupkyně ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR. Zpravodajem byl poslanec J. Kalfus. Ke zpracování návrhu usnesení byla zvolena návrhová komise ve složení posl. J. Kalfus, J. Hájek, F. Homola.

Zpravodaj poukázal na to, že v důsledku přijetí federálního zákona o převodu majetku na jiné osoby pro účely podnikání z 26. 2. 1991, ve kterém byly schváleny proti původním předpokladům určité změny, je nutno i ve vládním návrhu zákona ČNR o působnosti orgánů ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního jmění provést odpovídající změny. Z toho důvodu navrhl projednávat znění s úpravami, které předložil jako pracovní návrh rozpočtovému a kontrolnímu výboru. Výbor jeho postup akceptoval.

Po přednesení zpravodajské zprávy otevřel předseda výboru obecnou rozpravu. V ní vystoupili poslanci F. Nerad, I. Svoboda, J. Hájek, J. Kalfus, J. Růžička, a to opakovaně. V rozpravě bylo poukazováno na následující skutečnosti:

-Fond národního majetku (dále jen Fond) má zjevnou podnikatelskou funkci, což nebylo původním záměrem,

-činnost Fondu není časově ohraničena,

-chybí detailnější specifikace podmínek, za kterých může Fond používat nabytých prostředků,

-statut Fondu by měla schvalovat ČNR, stejně jako by měla volit celé prezidium,

-při poskytování prostředků z fondu by mělo být dáno pořadí podle priorit a stanovena pevná pravidla,

-nejsou objasněny podmínky, za kterých Fond bude likvidovat podniky; v souvislosti s tím by neměly být do společností, na jejichž hospodaření se Fond podílí, zahrnuty společnosti s otevřeným ručením,

-z důvodu absence zákona o kontrole by mělo být stanoveno, kdo je oprávněn provádět kontrolu Fondu,

-jak se bude prakticky postupovat u podniků, jejichž organizační jednotky leží na území Slovenské republiky a jejichž provozy tvoří s podnikem v ČR nedílnou výrobní součást (doporučuje se mezivládní dohoda),

-likvidita Fondu na Státní aktiva a pasiva, jestliže skončí pasivem a vztah předkládaného zákona k zákonu o Státní pokladně.

Následovala rozprava k paragrafovanému znění. Vzhledem k návrhu zpravodaje byl schvalován každý paragraf jako pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona. Bylo schváleno následující znění:

 

Záhlaví zákona:

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne č. /1991 Sb.,

 

o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky

 

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně

 

Část první

Působnost ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby

 

Jednotlivé paragrafy:

§ 1

Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky (dále jen "ministerstvo") vydává pokyny a přijímá opatření, kterými usměrňuje činnost Fondu národního majetku České republiky při výkonu jeho funkce zakladatele akciových nebo jiných obchodních společností založených podle privatizačních projektů a při provádění jeho dalších činností.

 

§ 2

(1) Orgány státní správy České republiky a obce předkládají privatizační projekty podniků za jimi založené podniky se svým stanoviskem ministerstvu.

(2) Orgány státní správy České republiky a obce předkládají ministerstvu ve lhůtě stanovené vládou České republiky (dále jen "vláda") privatizační projekty majetkových účastí státu na podnikání právnických osob.

(3) Privatizační projekt podniku podle odstavce 1 a privatizační projekt majetkové účasti státu podle odstavce 2 (dále jen "privatizační projekt") schvaluje a zveřejňuje ministerstvo.

 

§ 3

(1) Vláda si může vyhradit schválení privatizačního projektu.

(2) Schválení podle odstavce 1 podléhá privatizační projekt vždy, když se jedná o přímý prodej mimo veřejnou soutěž nebo veřejnou dražbu.

 

Část druhá

Fond národního majetku České republiky

 

§ 4

(1) Zřizuje se Fond národního majetku České republiky (dále jen "Fond").

(2) Fond je právnická osoba a zapisuje se do podnikového rejstříku.

 

§ 5

(1) Majetek zrušeného podniku nebo vyňatá část majetku podniku podle privatizačního projektu přechází dnem zrušení podniku bez likvidace nebo dnem vynětí tohoto majetku na Fond.

(2) Na Fond nepřechází ta část majetku zrušených podniků se sídlem v České republice, která se nachází na území Slovenské republiky.

(3) Pro peněžní prostředky vedené na účtech peněžních ústavů a pro majetek spočívající v právech a závazcích je pro případy uvedené v odstavci 2 určující místo organizační složky podniku, s jejíž činností jsou tato práva a závazky spojeny.

(4) Zakladatel nevyjme část majetku podniku, kterou tvoří nebo s níž jsou spojena práva z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví /. Tato práva se převádějí smlouvou.

 

(5) Orgány státní správy České republiky a obce jsou povinny ke dni určenému v privatizačním projektu převést na Fond účasti státu na podnikání právnických osob.

 

Orgány Fondu

§ 6

Orgány Fondu jsou presidium, výkonný výbor a dozorčí rada.

 

§ 7

Nejvyšším orgánem Fondu je presidium, jež se skládá z devíti členů. Předsedu, místopředsedu a dalších sedm členů presidia volí Česká národní rada.

§ 8

(1) Presidium je schopné se usnášet, jestliže se jeho zasedání účastní dvě třetiny jeho členů včetně předsedy nebo místopředsedy.

(2) K rozhodnutí presidia se vyžaduje souhlas většiny přítomných. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.

(3) Jménem presidia podepisuje dokumenty předseda a v jeho nepřítomnosti místopředseda.

 

§ 9

(1) Do působnosti presidia patří:

a) jmenovat a řídit výkonný výbor a dohlížet na jeho činnost,

b) vypracovat statut Fondu, kterým se stanoví podrobnosti o organizačním

uspořádání Fondu a jeho činnosti a předložit jej vládě,

c) schvalovat odměňování členů výkonného výboru,

d) vypracovat návrh rozpočtu Fondu a předkládat jej k projednání vládě,

e) schvalovat jednací řád presidia a výkonného výboru,

f) projednávat roční účetní závěrku Fondu a předkládat ji k projednání vládě,

g) projednávat nejpozději do 30. dubna výroční zprávu o činnosti fondu za

předcházející rok.

(2) Návrh statutu, rozpočtu, roční účetní závěrku a výroční zprávu předkládá Fond vládě. Vláda předkládá návrh statutu, rozpočtu, roční účetní závěrku a výroční zprávu se svým stanoviskem České národní radě ke schválení.

 

§ 10

(1) Činnost Fondu řídí v rámci pokynů presidia výkonný výbor Fondu (dále jen "výbor").

(2) Výbor jedná jménem fondu v rozsahu vymezeném statutem. Statut stanoví, ke kterým písemným právním úkonům se vyžadují podpisy dvou členů výboru. Statut dále určí, kdy a v jakém rozsahu členové výboru jednají jménem Fondu a udělují zmocnění jednat jménem Fondu.

(3) Členové výboru oprávnění jednat za Fond se zapisují do podnikového rejstříku.

 

§ 11

(1) Výbor se skládá z devíti členů jmenovaných presidiem na dobu pěti let. Před uplynutím této lhůty může presidium člena výboru odvolat, jestliže porušuje své povinnosti nebo není schopen řádně vykonávat svou funkci.

(2) Členové výboru volí ze svého středu předsedu a nejvýše dva místopředsedy.

(3) Členové výboru jsou zaměstnanci Fondu.

 

§ 12

(1) Dozorčí rada Fondu (dále jen "rada") dozírá na činnost a hospodaření Fondu, jeho presidia a výboru. Podle povahy věci upozorňuje presidium, ministerstvo, vládu, Českou národní radu, popř. jiné příslušné orgány na zjištěné nedostatky.

(2) Rada projednává návrh rozpočtu, roční účetní závěrku a výroční zprávu před jejich předložením vládě.

 

§ 13

(1) Rada se skládá z pěti členů volených Českou národní radou na dobu pěti let. Česká národní rada může člena rady odvolat i před uplynutím jeho funkčního období. Volba i odvolání člena rady se provádí tajným hlasováním.

(2) Členy rady nemohou být zaměstnanci Fondu.

 

§ 14

(1) Rada volí ze svého středu předsedu i místopředsedu.

(2) Ustanovení § 8 platí obdobně.

 

§ 15

(1) Člen presidia, výboru a rady se může před uplynutím funkčního období těchto orgánů své funkce vzdát písemným podáním orgánu, který jej do funkce ustanovil.

(2) Funkce člena presidia, výboru a rady jsou neslučitelné.

 

§ 16

Členové presidia, výboru a rady nesmějí vykonávat činnost, jež by byla v rozporu se zájmy Fondu, zejména nesmějí být členy orgánů akciových společností, na jejichž podnikání má Fond majetkovou účast. Členové presidia, výboru a rady nemohou nabývat majetku Fondu.

 

§ 17

Fond zaměstnává odborné pracovníky, jejichž odměňování schvaluje presidium.

 

§ 18

Majetek Fondu

(1) Majetek Fondu tvoří majetek převedený na něj podle § 5 a zisk z jeho účasti na podnikání obchodních společností.

(2) Majetek Fondu netvoří součást státního rozpočtu České republiky a lze ho použít v souladu s rozpočtem a statutem Fondu, zejména k těmto účelům:

a) v souladu se schváleným privatizačním projektem

1. k vyrovnání nároků oprávněných osob podle zvláštních předpisů /,

2. k založení akciové nebo jiné obchodní společnosti s ručením omezeným

a k nakládání s účastmi na těchto společnostech,

3. k prodeji majetku podniku nebo jeho části,

b) k převodu majetku na obce,

c) k převodu majetku pro účely nemocenského a důchodového pojištění,

d) ke snížení nebo odstranění zadlužení podniku v rozsahu za podmínek

určených ministerstvem,

e) k posílení prostředků bank a spořitelen určených k poskytování úvěrů,

f) v rozsahu určeném statutem Fondu k úhradě nákladů spojených s přípravou

a prováděním privatizačních projektů.

 

§ 19

Fond hradí náklady spojené se svou činností ze svého majetku a to v rámci svého rozpočtu schváleného Českou národní radou.

 

Působnost Fondu

§ 20

(1) V rámci privatizačního projektu schváleného podle § 2 uzavírá Fond svým jménem smlouvy a činí jiné právní úkony při nakládání svým majetkem, a to zejména:

a) zakládá akciové a jiné obchodní společnosti nebo se účastní na jejich

zakládání a vkládá do nich vklady, k nimž se zavázal,

b) nabývá akcie na základě své účasti na podnikání akciových společností

a vykonává práva akcionáře včetně účasti na valných hromadách,

c) vykonává práva společníka ve své účasti na jiných než akciových

společnostech,

d) podílí se na hospodářském výsledku obchodní společnosti s ručením

omezeným, jejíhož podnikání se účastní a nese jeho důsledky ve formě

zisku a ztrát,

e) prodává akcie nebo podíly na jiných než akciových společnostech,

f) podílí se na likvidačním zůstatku společnosti v rozsahu své účasti na jejím

podnikání, jestliže dojde k jejímu zrušení,

g) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich organizačních složek a části jejich

majetku, jež tvoří jeho majetek; přitom může využít též veřejné soutěže,

h) pronajímá tyto hodnoty na dobu určitou do doby jejich použití pro

privatizaci.

(2) Fond vypořádává též nároky oprávněných osob, jestliže k odnětí vlastnického práva k majetku došlo způsobem uvedeným v § 2 odst. 3 zákona č. .../1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a to způsobem a podle časového plánu uvedeného ve schváleném privatizačním projektu, nejpozději však do jednoho roku od schválení privatizačního projektu. Fond vypořádává tyto nároky pouze tehdy, uplatní-li je oprávněné osoby včas a uvedou-li název a sídlo podniku, který věc drží, a způsob převzetí majetku státem.

(3) Lhůta k uplatnění nároků oprávněných osob stanovená zvláštním předpisem se považuje za zachovanou, jestliže oprávněná osoba včas uplatnila nárok uvedený v odstavci 2 na ministerstvu, ačkoliv měl být uplatněn u orgánu České a Slovenské Federativní Republiky nebo u orgánu Slovenské republiky příslušného ke schválení privatizačního projektu. V takovém případě ministerstvo postoupí žádost oprávněné osoby tomuto orgánu.

(4) Ke změně schváleného privatizačního projektu je Fond povinen vyžádat si souhlas ministerstva. Jde-li o setrvání privatizačního projektu dle § 3, je třeba ke změně souhlasu vlády.

 

§ 21

Při uskutečňování činností uvedených v § 20 vznikají Fondu práva a závazky. Fond je oprávněn domáhat se svých práv u soudu nebo jiných příslušných orgánů a může být žalován za nesplnění svých závazků nebo jiných povinností, za jejichž porušení odpovídá celým svým majetkem.

 

Část třetí

Závěrečná ustanovení

§ 22

(1) Ke dni účinnosti tohoto zákona přechází správa prostředků uložených na zvláštním účtu ministerstva zřízeného podle zvláštních předpisů / na Fond.

(2) Na Fond přecházejí ke dni účinnosti tohoto zákona také prostředky pocházející z prodeje majetkových účastí státu uskutečněného před účinností tohoto zákona, uložené na účtu státních aktiv České republiky.

 

§ 23

Po ukončení činnosti Fondu rozhodne o způsobu použití zůstatku na účtech Fondu Česká národní rada.

 

Výbor zmocnil komisi k přípravě usnesení, aby do příští schůze zapracovala do usnesení navržené změny a obecné připomínky s tím, že definitivní znění usnesení bude přijato na 28. schůzi výboru. Současně si vyžádal, aby se ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci vyjádřilo k obecným připomínkám.

 

2.

Pravidla pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR občanským sdružením od roku 1991.

Úvodní výklad měl ing. Bachor, představitel ministerstva financí ČR. Informoval o tom, za jakých podmínek bude možno dotace poskytovat (jestliže občanské hnutí plní výkon státní správy svěřené jí ze zákona, z usnesení vlády nebo na základě správní smlouvy) a jaký je postup uplatnění nároku (střešním orgánem organizací u příslušného odvětvového ústředního orgánu).

V následující diskusi vystoupili poslanci I. Svoboda, Z. Smělík, J. Kapusta, F. Nerad, J. Hájek, J. Růžička.

Poslanec I. Svoboda informoval výbor z titulu stálého zpravodaje k státnímu rozpočtu a závěrečnému účtu o jednání na ministerstvu financí ČR, která vedl v rámci pracovní skupiny k přípravě těchto zásad. Jednání se účastnila též posl. J. Ryšlinková.

Rozpočtový a kontrolní výbor vzal návrh pravidel na vědomí a doporučil ministerstvu financí uvolnit prostředky - 10% rezervy na dotace ze státního rozpočtu občanským sdružením na 1. čtvrtletí, které byly podmíněně zablokovány 12. schůzí ČNR. Současně doporučil při uvolňování zbývajících prostředků rezervy postupovat podle zásad účelnosti a maximální hospodárnosti.

Výbor uzavřel jednání usnesením č. 109, které bylo schváleno 10 hlasy pro, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti.

 

3. Různé

4. Sdělení předsedy

 

Posl. I. Svoboda informoval o setkání s prezidentem Vrchního spolkového účetního dvora panem Heinzem Zavelbergem. Setkání proběhlo v pracovním duchu a jeho závěry poslouží přípravě zákona o nezávislé kontrole. Zápis jednání je přílohou zápisu 27. schůze.

Poslanci byli seznámeni s podáním podnětu k přezkoumání přístupu MV ČR k užití dotace požárnickým a hasičským organizacím a doporučili projednat tento podnět na příští schůzi výboru za účasti všech zúčastněných stran.

Předseda výboru P. Kozánek podal informaci o jednání předsednictva ČNR (39. a 40. schůze P ČNR). V jejím rámci uvedl možnost hodinek se členy vlády ČR na půdě ČNR.

Dále informoval o pravděpodobném pořadu dubnové schůze ČNR a zákonech, které v této souvislosti budou projednávány a harmonogram jejich projednání. Jde o (zákony jsou uvedeny pod pracovními názvy):

Majetek obcí

Velká privatizace - působnost orgánů ČR

Pozemkové úřady

Státní správa ve vodním hospodářství

Lékařské komory

Protimonopolní úřad

Místní poplatky - novela

Pojišťovnictví

K tomu přistupuje projednání vládního materiálu k uspořádání zemského

zřízení. Materiál však vláda dosud nepředložila.

Dalším sdělením byl předpokládaný pořad a jednání 28. schůze RKV ve dnech 10. a 11. 4. 1991.

Tajemník výboru ing. P. Jelínek přednesl žádost specializovaného nakladatelství "Kdo je kdo" a ministerstva kultury ČR, aby poslanci podle uvážení vyplnili dotazníky k publikaci "Kdo je kdo". Současně informoval o technickém zabezpečení a způsobu projednání dotazů poslanců na schůzkách s vládou, které se budou konat vždy každý 2. a 3. týden pracovního cyklu ČNR ve čtvrtek od 8.30 hod do 10 hod. Dotaz je nutno písemně předložit věcně příslušnému místopředsedovi ČNR do úterý předcházející čtvrtku, vyhrazenému pro jednání s vládou, aby se příslušný ministr měl možnost připravit.

 

Tím byl naplněn pořad jednání 27. schůze rozpočtového a kontrolního výboru. Schůzi ukončil posl. P. Kozánek ve středu 3. dubna 1991 v 17.30 hodin.

 

ing. Zdeněk Smělík

ing. Petr Kozánek

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

 

V Praze dne 4. dubna 1991



Přihlásit/registrovat se do ISP