ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

 

Zápis

z 24. schůze výboru, která se konala ve dnech

20.a 28. února 1991

 

6. března 1991

 

Zápis

 

z 24. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 20. a 28. února 1991

 

Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR

a hosté dle prezenčních listin

Omluveni: 20. 2. - J. Hájek, J. Hofrová (účast na zasedání

VOŽPU),

28. 2. - F. Homola, J. Ryšlinková, Z. Smělík

Neomluveni: 20. 2. - F. Homola, J. Kapusta

 

Zasedání zahájil a řídil posl. P. Kozánek. Úvodem přivítal všechny přítomné poslance a hosty. Navrhl následující pořad, do kterého byla proti pozvánce zařazena jako bod 2a - novela jednacího řádu, jež byla výboru přikázána k projednání v mezidobí od rozeslání pozvánky:

 

NÁVRH POŘADU:

 

1.Zásady zákona ČNR o výkonu činnosti registrovaných architektů a o České komoře architektů

2.Návrh úplného znění nového zákona o jednacím řádu ČNR

- předběžné projednání

2a.Návrh skupiny poslanců na vydání zákona ČNR č. 35/1989 Sb., kterým se mění zákon ČNR o jednacím řádu a ČNR ve znění zákonného opatření předsednictva ČNR č. 249/1990

3.Informace o stavu prací na zákoně o pojišťovnictví

4.Informace o stavu prací na návrhu zákona o státní kontrole

5.Různé

Sdělení předsedy

Takto navržený program byl schválen s tím, že 24. schůze bude pokračovat i v dalším týdnu s ohledem na jednání pléna ČNR.

 

Jednání 20. února 1991:

1.

Zásady zákona ČNR o výkonu činnosti registrovaných architektů a o České komoře architektů (tisk 176).

 

Úvodní slovo přednesla jako předkladatelka posl. J. Ryšlinková. Doplňující výklad podala předsedkyně České komory architektů ing. Šrámková. Zpravodajem byl posl. F. Nerad.

Na úvod byla zvolena návrhová komise ve složení posl. F. Nerad, D. Kolářová, M. Vlk. V následující diskusi vystoupili poslanci J. Kalfus, D. Kolářová, F. Nerad, I. Svoboda, Z. Smělík a jako host poslanec ČNR, člen výboru národohospodářského, posl. Budínský.

V diskusi bylo poukazováno na dosavadní architektonickou nekoncepčnost řešení obcí a měst, na ztrátu filosofického a historického přístupu k územním řešením a na to, jak chce komora vykonávat vliv na architekty, aby architektonická řešení měla vysokou úroveň. Z obavy monopolu komory architektů poslanci doporučili dodatečně legislativně vymezit činnosti registrovaných architektů tak, aby se v budoucnosti komora nestala monopolním orgánem určujícím okruh osob oprávněných k určitým činnostem v oboru architektury.

V tomto duchu přijal RKV usnesení č. 96, které bylo schváleno 11 hlasy, nikdo se nezdržel, nikdo nebyl proti.

 

2.

Návrh zákona o jednacím řádu ČNR - předběžné

projednání.

 

Výbor schválil komisi pro přípravu usnesení pro všechny tři informativně projednávané zákony (body programu 2, 3, 4) s tím, že i ke všem zákonům bude přijato jediné usnesení, ve kterém budou formulovány podněty pro zpracovatele.

Úvodní slovo přednesl pracovník Kanceláře ČNR JUDr. F. Fremund. Za poslance podal výklad I. Svoboda.

Do diskuse se zapojili poslanci Z. Smělík, A. Chutný, J. Růžička, V. Šplíchal. Bylo poukázáno na některé sporné momenty - víceklubové členství poslanců ve vazbě na proporcionální zastoupení poslanců, na to, že definice ústavně právního výboru ČNR zajišťuje výraznou nadváhu nad ostatními výbory. Poslanci dále doporučovali zpřísnit postihy za neúčast na jednáních v ČNR. Byla diskutována otázka hlasování - nutnost nadpoloviční většiny z počtu přítomných pro přijetí usnesení výboru. Bylo doporučeno na adresu zpracovatelů, aby byl jednacím řádem zřízen výbor (výbory) pověřené projednáváním státního rozpočtu a závěrečného účtu, resp. s parlamentní vazbou k institucím státní kontroly, aby jednací řád řešil legislativní procedury schvalování zákona o státním rozpočtu s přihlédnutím k jeho specifice (trojí čtení), aby volební řád do orgánů ČNR vycházel z principu poměrného zastoupení a aby byly vypracovány zásady slučitelnosti mandátu poslance s výkonem mimoparlamentních činností.

K problematice bylo přijato usnesení č. 98 (12 pro, nikdo proti, 1 se zdržel).

 

2a.

Návrh skupiny poslanců na vydání zákona ČNR č. 35/1989 Sb., kterým se mění zákon ČNR o jednacím řádu a ČNR ve znění zákonného opatření předsednictva ČNR č. 249/1990.

 

Vzhledem k projednávání bodu 2. nebyl požadován úvodní výklad ani zpravodajská zpráva. Do návrhové komise byli navrženi a odhlasováni poslanci V. Šplíchal, P. Kozánek a V. Růžička.

V diskusi vystoupili poslanci V. Šplíchal, J. Růžička, I. Svoboda, Z. Smělík, M. Vlk, D. Kolářová, P. Kozánek. Poslanci obrátili pozornost na ustanovení o pravomocích k vyšetřování, zejména ve spojitosti s lustracemi, zákoníkem práce, trestním zákoníkem a mezinárodním právem. Byla probírána i možnost zániku mandátu poslance.

K návrhu bylo přijato usnesení č. 97 (pro hlasovalo 9 poslanců, nikdo nebyl proti, dva se zdrželi).

 

3.

Informace o stavu prací na zákoně o pojišťovnictví.

 

Úvodní výklad přednesl posl. I. Svoboda. Definoval obecné pojmy jako zajišťovna, pojišťovna, dozorčí orgán, základní rezervní fond atd.

K této problematice vystoupili poslanci J. Kalfus, Z. Smělík, I. Svoboda, F. Nerad. Nejčastěji diskutované otázky byly: konkurence československých právnických osob, kompaktibilita zákonů ČNR a SNR k pojišťovnictví, otázky proporcí, tj. kolik pojišťoven by mělo na území ČR působit a s jakým kapitálem, nesouhlas se zachováním monopolu ČSP, jakým způsobem se bude nakládat při transferu ČSP na soukromé společnosti s dlouhodobými vklady a pojistnými smlouvami. V souvislosti s otázkou zajištění a fondů byla diskutována i možnost vytvoření fondu zdravotního pojištění.

K problematice bylo přijato usnesení č. 98 (12 pro, nikdo proti, 1 se zdržel).

 

4.

Informace o stavu prací na návrhu zákona o státní kontrole.

 

Úvodní informaci k situaci při přípravě zákona a stavu na ministerstvu státní kontroly ČR po demisi ministra přednesl posl. A. Chutný. Informoval poslance též o tom, jak vypadá činnost kontrolních orgánů v místech.

Doplňující informaci poskytl nám. ministra státní kontroly ČR ing. P. Hussar. Seznámil též poslance se stavem a postupem předávání majetku KSČ a SSM státu.

V diskusi k problematice vystoupili poslanci J. Kalfus, Z. Smělík, I. Svoboda, A. Chutný, z nichž většina opakovaně.

K vlastnímu zákonu byla formulována řada připomínek:

-je třeba se vyhnout směšování moci zákonodárné a výkonné; z toho plyne, že je třeba, aby nezávislý parlamentní orgán respektoval tento princip;

-šíře kompetencí: státní správa, kontrola ve vztahu ke státnímu majetku a kontrola právního řádu;

-vnitřní kontrola ve státní správě přísluší vládě; zákonem je třeba pouze vymezit povinnost zřídit útvary vnitřní kontroly u orgánů státní správy.

Na závěr bylo doporučeno, aby

a) poslanci A. Chutný a I. Svoboda průběžně informovali výbor o situaci na úseku kontroly,

b) byl v co nejbližší době uspořádán podrobný seminář k zákonu o kontrole a přípravě institutu nezávislého kontrolního orgánu.

Bylo přijato usnesení č. 98 (12 hlasů pro, nikdo proti, 1 se zdržel).

 

5.

Různé.

 

Sdělení předsedy.

 

Předseda výboru informoval o jednání předsednictva ČNR v uplynulém týdnu, mezi jiným o vzniku komise při VVVK pro hromadné sdělovací prostředky a komise při CHV pro zdravotně postižené občany. Poskytl též informaci o jednání se zástupci vlády ČR o zlepšení legislativního procesu mezi vládou ČR a ČNR. Informoval o přípravě plenárního zasedání 27. a 28. února.

Výbor vzal na vědomí a schválil odpověď návrhu dopisu řediteli Hlavního ústavu SBČS ve věci novelizace zákona č. 146/1989 Sb. o notářských poplatcích s tím, že podnětu využije při přípravě zákona o dědické a darovací dani. Výbor přijal usnesení č. 108 (pro 9, nikdo proti, 1 se zdržel).

Výbor se zabýval stanoviskem k nařízení vlády ČR o poplatcích za znečišťování ovzduší dle dopisu I. náměstka ministra životního prostředí ČR JUDr. V. Mezřického. V rámci tohoto stanoviska výbor zmocnil předsedu RKV, aby sdělil výboru pro ochranu životního prostředí a urbanismus ČNR následovné:

-co se týká výše poplatků odkazuje RKV na posouzení

ministerstva financí v rámci připomínkového řízení,

-RKV poukazuje na nutnost přihlédnout u sazeb poplatků na

postupující inflaci.

Předseda informoval o možnosti resp. záměru delegování jednoho člena výboru do finanční rady s tím, že po dohodě vedení s partnerskými výbory tuto otázku projednají s federálním ministerstvem financí výbory pro plán a rozpočet FS.

Dále podal informaci o možnosti zahraničních cest - zejména návštěvy v parlamentu Velké Británie (o jmenování bude rozhodnuto na příštím jednání výboru).

V rámci pořadu "Různé" schválil výbor doplněk jednání:

5a."Návrh na volbu soudců z povolání k soudům v České republice (tisk 184)",

5b."Projednání složení komise ke schválení rozdělení rezervy dotace do rozpočtu okresních úřadů" a

5c."Projednání výsledku rozdělení rezervy dotace do rozpočtu okresních úřadů ze státního rozpočtu ČR".

5a.

Návrh na volbu soudců z povolání k soudům v České republice (tisk 184).

 

Po úvodním slově předsedy RKV posl. P. Kozánka s odkazem na usnesení č. 31 vzal rozpočtový a kontrolní výbor návrh na vědomí. Bylo přijato usnesení č. 101 (pro 10, proti nikdo, nikdo se nezdržel).

 

5b.

"Projednání složení komise ke schválení rozdělení rezervy dotace do rozpočtu okresních úřadů".

 

Rozpočtový a kontrolní výbor ustavil komisi poslanců a expertů při rozpočtovém a kontrolním výboru ČNR pro posouzení návrhu ministerstva financí ČR na rozdělení rezervy k vyrovnání rozpočtů okresních úřadů v tomto složení:

poslanci: J. Kapusta, J. Koráb, Z. Smělík, M. Mašatová, K. Procházka, M. Wajsar, J. Kalfus (náhradník pro případ, že některý z delegovaných poslanců za RKV se nezúčastní práce v komisi); experti MF ČR: V. Grubner, P. Kloss a L. Nálevková.

Bylo přijato usnesení č. 99 (pro 9, nikdo proti, 2 se zdrželi).

 

5c.

Projednání výsledku rozdělení rezervy dotace do rozpočtu okresních úřadů ze státního rozpočtu ČR.

 

RKV schválil rozdělení rezervy dotace ze státního rozpočtu do rozpočtu okresních úřadů ve výši 738 mil. Kčs na rok 1991 na základě doporučení komise poslanců a expertů a uložil předsedovi rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, aby o práci komise, způsobu rozdělení prostředků z rezervy a jeho výsledku informoval předsednictvo České národní rady.

Bylo přijato usnesení č. 100 (pro 9, nikdo proti, 2 se zdrželi).

 

Pokračování bodu 5. Různé

Bod "Různé" pokračoval informací o žádostech ze strany Československé televize a Československého rozhlasu na řešení nedostatku finančních prostředků vlivem krácení dotace na jejich provoz. Výbor odmítl zaujmout stanovisko a požadoval podrobný rozbor výdajů obou institucí včetně srovnávací analýzy obdobných zahraničních společností (Rakousko, SRN, Velká Británie).

Dále byla projednána příprava semináře k návrhu zákona o majetku obcí, o kontrole státního rozpočtu a další problematiky resortu ministerstva financí ČR.

Kancelář ČNR předložila zprávu o čerpání rozpočtu ČNR včetně návrhu na jejich změny. Rozpočtový a kontrolní výbor vzal tyto změny na vědomí a uložil předsedovi výboru přednést informaci o změnách na předsednictvu ČNR. Bylo přijato usnesení č. 102 (14 pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel).

 

Předseda výboru posl. P. Kozánek přerušil v této chvíli jednání RKV a navrhl pokračování 28. února 1991 v 8.00 hodin před jednáním pléna ČNR. Výbor jeho návrh akceptoval.

 

Jednání 28. února 1991:

Přerušenou schůzi zahájil 28. 2. 1991 a řídil předseda výboru posl. P. Kozánek.

 

6.

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Spojeného království Velké Britanie a Severního Irska o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a zisků z majetku, podepsaná v Londýně dne 5. listopadu 1990 (tisk FS 474).

 

Úvodní výklad podal ing. Tůma, pracovník federálního ministerstva financí. Zpravodajem byl posl. J. Maryt.

Vzhledem k následujícímu projednávanému bodu byla rozprava pro oba body společná. V rozpravě vystoupili poslanci A. Chutný a J. Kalfus. Bylo upozorněno na to, že ve smlouvě s ohledem na datum uzavření je třeba změnit názvy ČSSR za ČSFR. Poslanci též požadovali vysvětlit rozdíl mezi vzory mezinárodních smluv tohoto typu podle vzoru OSN a vzoru OECD.

K vládnímu návrhu bylo přijato usnesení č. 103, které bylo schváleno 13 hlasy pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel.

 

7.

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Tuniské republiky o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a majetku, podepsaná v Praze dne 14. března 1990 (tisk 476).

 

Úvodní výklad podal ing. Tůma, pracovník federálního ministerstva financí. Zpravodajem byl posl. J. Maryt.

Rozprava byla společná s bodem 6. Bylo přijato usnesení č. 104 (14 hlasů pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel.

 

Pokračování bodu 5. Různé,

Rozpočtový a kontrolní výbor České národní rady po rozpravě doporučil k cestě do parlamentu Velké Británie posl. I. Svobodu a jako náhradníka posl. J. Kalfuse. Bylo přijato usnesení č. 105 (pro 14 poslanců, nikdo proti, 1 se zdržel).

 

Tím byl naplněn pořad 24. schůze RKV, kterou ukončil předseda výboru posl. P. Kozánek ve 21.00 hod.

 

ing. Josef Hájek

ing. Petr Kozánek

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek

 

V Praze dne 6. března 1991



Přihlásit/registrovat se do ISP