ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 19. schůze výboru,
která se konala 14. prosince 1990
14. prosince 1990
Zápis
z 19. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 14. prosince 1990
Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR
a hosté dle prezenčních listin
Nepřítomni: posl. J. Maryt, J. Růžička, J. Ryšlinková, Z. Smělík,
V. Šplíchal
NÁVRH POŘADU:
1.Zpráva rozpočtového a kontrolního výboru ČNR k státnímu závěrečnému účtu za rok 1989
2.Návrh zákona o rozpočtových pravidlech - nutné změny v důsledku novely zákona č. 143/1968 Sb.
Schůzi zahájil a řídil posl. P. Kozánek, předseda rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, který přivítal všechny přítomné hosty a poslance. Navrhl pořad jednání, který byl schválen jednomyslně.
1.
Zpráva rozpočtového a kontrolního výboru ČNR k státnímu závěrečnému účtu za rok 1989
Zprávu uvedl posl. I. Svoboda. V diskusi k ní vystoupili posl. J. Kalfus a P. Kozánek. Zpráva je uvedena v příloze zápisu. Výbor doporučil takto redigovanou zprávu schválit jednomyslně.
2.
Návrh zákona o rozpočtových pravidlech - nutné změny v důsledku
novely zákona č. 143/1968 Sb.
Úvodem vystoupil náměstek ministra financí ČR. ing. V. Grubner, který zdůvodnil, jaké změny vyplývají z přijetí novely ústavního zákona č. 143/1968 Sb. Bližší rozbor pak podal zpravodaj výboru posl. J. Hájek.
Následovala rozprava. V ní vystoupili posl. J. Kalfus, F. Nerad, P. Kozánek, I. Svoboda. Nad rámec původního usnesení výboru č. 39 z 7. 11. 1990 byly doporučeny a hlasováním schváleny následující připomínky:
§ 1, odst. 2
vypustit (tj. původní připomínka ztrácí význam)
§ 4, odst. 1
změnit dikci pod písmenem a) takto: "zákonem stanovený podíl na celostátních výnosech daně z obratu, odvodu ze zisku a zemědělské daně ze zisku",
zařadit nové písmeno b) tohoto znění: "ostatní odvody, daně a poplatky od právnických osob se sídlem na území České republiky"
dosavadní text pod písmenem b) přeznačit na c) o obdobně přeznačit abecedně všechny další písmena odstavce
§ 5, odst. 2
převzít dikci k §, odst. 2 z usnesení ÚPV ČNR
Výbor zmocnil posl. J. Hájka, aby v ústavně právním výboru k § 5, odst. 2 projednal následující 3 varianty:
1.převzetí dikce z textu tisku č. 65
2.odst. zní takto: "Na konkrétní akce nebo předem stanovené okruhy potřeb se poskytují účelové dotace a to za podmínek stanovených Českou a Slovenskou Federativní Republikou 3/. Mohou být použity jen na určené účely a podléhají ročnímu zúčtování se státním rozpočtem republiky."
Pod vysvětlivkou 3/ uvést tuto dikci: Ústavní zákon č. .../1990 Sb., kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci.
3.odst. zní takto: "Na konkrétní akce nebo předem stanovené okruhy potřeb se poskytují účelové dotace a to za podmínek stanovených zásadami dotační politiky. Mohou být použity jen na určené účely a podléhají ročnímu zúčtování se státním rozpočtem republiky."
Zpravodaj posl. J. Hájek poté přednesl návrh na usnesení č. 77., které bylo schváleno 10 hlasy pro, nikdo nebyl proti a 1 se zdržel hlasování.
Projednáním shora uvedených bodů byl naplněn pořad 19. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, jejíž jednání ukončil předsedající posl. ing. Kozánek 14. prosince 1990 v 17.00 hodin.
ing. Josef Hájek |
ing. Petr Kozánek |
ověřovatel |
předseda |
Zapsal: ing. Petr Jelínek
V Praze dne 14. prosince 1990
Příloha k zápisu č. 19 |
ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
142
Zpráva
rozpočtového a kontrolního výboru ČNR
k vládnímu návrhu usnesení České národní rady o státním závěrečném účtu ČR za rok 1989
Rozpočtový a kontrolní výbor České národní rady na své 10. schůzi dne 3. 10. 1990 za účasti zpravodajů ostatních výborů ČNR projednal SZÚ České republiky za r. 1989, včetně všech jeho kapitol. Ze strany ostatních výborů nebyly vzneseny žádné připomínky.
SZÚ za r. 1989 je bilancí vývoje rozpočtové sféry České republiky, předurčeného státním rozpočtem, jež byl sestaven před více než dvěma lety ve zcela odlišných politických, hospodářských a sociálních podmínkách.
Prohlubující se rozklad systému se promítl do celkově nízké informační hodnoty jak SZÚ, tak již rozpočtu:
a)státní rozpočet byl sestaven jako výdajový, tedy finanční toky kopírovaly toky hmotné; finanční disproporce byly vyrovnány dotacemi či odvody;
b)během rozpočtového roku 1989 se měnila struktura příjmů i výdajů, např. v důsledku změn velkoobchodních a nákupních cen, převodu výnosů zemědělské daně ze zisku i odvodu z mezd v zemědělství přímo státnímu rozpočtu; naopak výnos daně ze mzdy byl převeden národním výborům.
Za hlavní věcné příčiny průběžné nerovnováhy mezi rozpočtem a závěrečným účtem lze označit:
a)podhodnocení dynamiky sociálních výdajů (o O,6 mld Kčs),
b)vyšší globální dotace ve prospěch národních výborů,
c)vyšší účelové dotace na komplexní i individuální bytovou výstavbu (zejména státní příspěvek individuální bytové výstavbě působil značným inflačním tlakem),
d)příznivé klimatické podmínky,
e)konjunkturní oživení v některých oblastech zahraničního obchodu.
S ohledem na působení vyjmenovaných faktorů lze dosažení nižšího schodku rozpočtu (1,247 mld Kčs) než plánovaného (3,95 mld Kčs) označit za přijatelný výsledek a to i při vědomí toho, že jej bylo dosaženo zčásti formálními postupy, jak naznačeno. Výrazným kladem je, že nemusela být mobilizována státní finanční aktiva.
Po projednání za účasti zástupců všech výborů rozpočtový a kontrolní výbor ČNR doporučuje České národní radě přijmout vládní návrh usnesení o státním závěrečném účtu za rok 1989 podle přiloženého návrhu.
V Praze dne 14. prosince 1990
ing. Ivo Svoboda
zpravodaj
rozpočtového a kontrolního výboru ČNR
ing. Petr Kozánek
předseda
rozpočtového a kontrolního výboru ČNR