ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VI. volební období
rozpočtový a kontrolní výbor
Zápis
z 18. schůze výboru, která se konala v úterý a středu,
11. a 12. prosince 1990
13. prosince 1990
Zápis
z 18. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR, která se konala ve dnech 11. a 12. prosince 1990
Přítomni: poslanci rozpočtového a kontrolního výboru ČNR
a hosté dle prezenčních listin
Omluveni: 11. 12. - poslanci J. Ryšlinková a I. Svoboda
12. 12. - poslankyně J. Ryšlinková
Jednání prvního dne 11. prosince 1990
Jednání výboru zahájil předseda výboru posl. P. Kozánek. Přivítal všechny přítomné hosty i poslance. Seznámil poslance se změnami programu vyvolanými jednáním Federálního shromáždění a přikázáním nových tisků výboru ze strany předsednictva ČNR. Byl schválen následující pořad jednání:
NÁVRH POŘADU:
úterý 11. prosince 1990:
1a.Kapitola státního rozpočtu č. 356 - ministerstvo státní kontroly
1.Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti (tisk 121)
2.Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o mimosoudních rehabilitacích(tisk FS 341)
3.Vládní návrh zákona ČNR o opatřeních v soustavě orgánů státní správy ČR
středa 12. prosince 1990:
4a.Kapitola státního rozpočtu č. 345 - Český statistický úřad
4.Vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1991 (tisk 120); zpráva k návrhu státního rozpočtu ČR na r. 1991
5.Kapitola státního rozpočtu "Kancelář České národní rady"
6.Vládní návrh zákona o působnosti orgánů ČR v oblasti cen
7.Sdělení předsedy výboru
8.Různé
Předsedající P. Kozánek poté předal řízení schůze místopředsedovi výboru poslanci J. Kapustovi.
1a.
Kapitola státního rozpočtu č. 356 - ministerstvo státní kontroly
Úvodem poslanci zvolili komisi pro přípravu usnesení ve složení poslanci: A. Chutný, M. Vlk, V. Šplíchal. Výklad ke kapitole podal náměstek ministra ing. P. Hussar. Zpravodajskou zprávu přednesl A. Chutný. Zpravodaj nedoporučil schválit kapitolu s omezením počtu pracovníků s ohledem na potřebnost kontroly, zejména kontroly v místech.
V poměrně rozsáhlé diskusi byla znovu otevřena otázka činnosti orgánů kontroly a jejich finačního zajištění, jak již byla projednávána na zasedáních výboru (9. a 14. schůze výboru v tomto volebním období). Opakovaně vystoupili poslanci:
J. Kalfus, M. Vlk, A. Chutný, Z. Smělík, F. Nerad. Bylo poukazováno na nevyváženost počtu pracovníků ve srovnání s federálním ministerstvem, kde se požadovalo snížení a delimitace na Českou republiku, včetně mzdových prostředků. Bylo vyžadováno urychlené vypracování zákona o kontrole. Na závěr poslanci doporučili kapitolu vzít na vědomí s tím, že se tak vytvoří účinný tlak na ministerstvo státní kontroly České republiky, aby ve vlastním zájmu urychleně připravilo zákon o kontrole.
Výbor k této kapitole schválil usnesení č. 69, které přijalo jednomyslně všech 11 momentálně přítomných poslanců.
1.
Vládní návrh zákona o působnosti orgánů České republiky na úseku
zaměstnanosti (tisk 121).
Úvodní výklad k návrhu zákona přednesl nám. ministra práce a sociálních věcí ČR ing. Šmolcnop. Byla zvolena návrhová komise ve složení poslanců: J. Maryt, D. Kolářová, J. Kalfus. Zpravodajskou zprávu přednesl posl. J. Maryt.
Následovala diskuse, ve které vystoupili poslanci: J. Kalfus, D. Kolářová, M. Vlk, F. Nerad, J. Růžička, J. Kapusta.V rozpravě bylo poukazováno na to, jaká kriteria se uplatňují při jmenování ředitelů pracovních úřadů ministrem práce a sociálních věcí, jak a zda budou valorizovány částky vyplácené jako podpora v nezaměstnanosti, jak budou fungovat poradní sbory a zda existují jejich mezinárodní ekvivalenty. Dále byl vznesen dotaz na povinnost zaměstnavatelů zaměstnat určitý počet pracovníků se změněnou pracovní schopností a jak je to vlastně s vyplácením a krácením částek na podporu v nezaměstnanosti případ od případu. Byl vznesen požadavek na podrobnější vymezení nákladů spojených s uplatňováním zákona. Z diskuse vyplynula tato následující doporučení a návrhy změn:
- Finanční částky (480 mil. Kčs na vlastní činnost úřadů práce a 8 000 mil. Kčs na poskytování hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání a dalších úkolů v oblasti politiky zaměstnanosti) neodpovídají částkám v návrhu rozpočtu ČR na rok 1991. Toto je nutno sladit.
- Zvážit do budoucna možnost zavedení pracovních knížek alespoň pro ty zaměstnance, kteří o to budou mít zájem.
- V § 9 vypustit odstavec 1.
- V § 19 dát do souladu den účinnosti zákona s účinností zákona FS o zaměstnanosti.
Návrhová komise pak doporučila k přijetí usnesení č. 71, které bylo přijato 11 poslanci, nikdo nebyl proti, 1 se zdržel hlasování.
2.
Vládní návrh zákona Federálního shromáždění o mimosoudních
rehabilitacích (tisk FS 341).
K návrhu zákona nebyl přítomen zástupce navrhovatele. Zpravodajkou byla posl. J. Ryšlinková, která přednesla zpravodajskou zprávu.
V diskusi vystoupili poslanci J. Kalfus, J. Hájek, J. Ryšlinková, J. Kapusta. Poslanci poukázali na problematičnost návrhu zákona ve vztahu k privatizačnímu procesu, na požadavky konfederace politických vězňů a na neopodstatněný rozdíl v rozhodování o majetku ve srovnání se zákonem o náhradě některých majetkových křivd, kde kriteriem toho, zda půjde o naturální nebo finanční restituci, je pouze datum, ke kterému byl majetek zabaven.
Z toho důvodu na doporučení zpravodajky přijal výbor usnesení č. 72, ve kterém doporučil Federálnímu shromáždění, aby vládní návrh zákona byl přepracován tak, aby byl v souladu se zákonem o náhradě některých majetkových křivd a se zákonem o malé privatizaci. Výbor konstatoval, že je nutno přihlédnout k negativnímu postoji Konfederace politických vězňů k tomuto návrhu. Současně aby byly zváženy rozpočtové důsledky a rozpočtová příslušnost pro Českou republiku. Usnesení bylo schváleno jednomyslně 15 přítomnými poslanci.
3.
Vládní návrh zákona ČNR o opatřeních v soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky.
Úvodní výklad k návrhu zákona přednesl ministr financí České republiky ing. K. Špaček. Jeho výklad doplnil ředitel legislativního odboru vlády ČR ing. Novotný. Zpravodajem byl poslanec P. Kozánek. Byla zvolena návrhová komise ve složení P. Kozánek, J. Kalfus, Z. Smělík.
V rozpravě vystoupili poslanci Z. Smělík, J. Hájek, F. Nerad, F. Homola, A. Chutný. Byly vzneseny na zástupce vlády zejména dotazy: co vedlo ke zrušení vládního výboru pro soukromé podnikání, proč jsou sociální školy zařazeny pod ministerstvo školství, zatímco zdravotní školy zůstanou pod resortem ministerstva zdravotnictví, kam přechází působnost péče o podzemní zdroje vod. Dále poslanci požadovali kvantifikaci přesunů zaměstnanců.
Bylo upozorněno na to, že termín "Státní pokladna" (čl. II, bod 5; odkaz na § 4) není dosud zakotven v žádném zákonu. Výbor jej přesto doporučil ponechat z důvodů přípravy zákona o státní pokladně. S ohledem na velký praktický dopad změny kompetencí doporučili poslanci, aby byl zákon publikován v plném znění (nikoliv pouze novela) a aby s ním byly seznámeny všechny místní zastupitelské orgány a celá veřejnost.
Návrhová komise předložila návrh na usnesení č. 73, které bylo po úpravě schváleno všemi přítomnými poslanci (15 hlasy pro, nikdo nebyl proti a nikdo se nezdržel).
Jednání druhého dne 12. prosince 1990
Program zahájil a schůzi řídil předseda výboru poslanec P. Kozánek.
4a.
Kapitola státního rozpočtu č. 345 - Český statistický úřad.
Úvodní výklad přednesl předseda ČSÚ ing. E. Souček. Poukázal
na to, že předložený návrh nerespektuje potřeby ČSÚ s ohledem na zajištění služeb pro poskytování podkladů centrálním orgánům. Názor ministerstva finací na tuto otázku přednesl zástupce ministerstva ing. Pilný. Zpravodajem ke kapitole byl poslanec M. Vlk. Byla schválena návrhová komise ve složení poslanci M. Vlk, J. Hába, F. Homola.
V diskusi vystoupili poslanci: J. Kalfus, J. Růžička, Z. Smělík, I. Svoboda. Při jednání bylo konstatováno, že ČSÚ nevyžadoval rozporové jednání na úrovni vlády nebo ministerstva a že tímto rozpočtem zůstávají výdaje na původní výši r. 1990, zapracováno je snížení pracovníků uložené vládou.
Výbor doporučil posilování vlastní příjmové stránky rozpočtu kapitoly, hospodárnost vynakládání prostředků úřadem a jím řízených organizací a aby ve spolupráci s MF ČR byla urychleně do 31. 1. 1991 připravena vyhláška o cenách služeb poskytovaných statistickými orgány s tím, že budou přijata potřebná opatření, aby s výjimkou služeb poskytovaných orgánům státní správy byly tyto služby bez výjimky placeny; přitom tyto navíc získané prostředky především využít pro potřeby ČSÚ.
Na závěr projednávání tohoto bodu bylo přijato usnesení č. 70, které schválil výbor 11 hlasy pro, nikdo nebyl proti, 2 poslanci se zdrželi.
4.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1991 (tisk 120);
zpráva k návrhu státního rozpočtu ČR na r. 1991.
Úvodní výklad přednesl ministr financí ČR ing. K. Špaček. Ve svém vystoupení uvedl genezi rozpočtu včetně politických peripetií, které měly vliv na jeho změny, dále příčiny snížení dotací do zemědělství a na bytovou výstavbu o 6 mld Kčs, snížení výdajů na aplikovaný výzkum o 15% s ohledem na změnu filosofie, kdy tento výzkum musí hradit podniková sféra a další problémy. Zpravodajem byl poslanec I. Svoboda. Upozornil na to, že proti původnímu schválenému harmonagramu PČNR vlivem posunu při projednávání kompenčního zákona ve Federálním shromáždění neprojednaly návrh zákona všechny výbory ČNR. Z toho důvodu nedoporučil uzavření projednávání zákona v RKV jako garančním výboru. Navrhl projednat pouze filozofii zákona a absolvovat obecnou rozpravu a k zákonu se vrátit, až budou známa usnesení všech výborů jak ke kapitolám, tak k zákonu samotnému.
Výbor zvolil komisi pro přípravu usnesení ve složení poslanci I. Svoboda, J. Hájek, J. Kalfus, F. Homola, A. Chutný, M. Vlk, J. Maryt.
V diskusi pak vystoupili poslanci J. Kapusta, J. Kalfus, I. Svoboda, F. Nerad, F. Homola, J. Hájek, M. Vlk, z nichž většina opakovaně. Byly rozebírány tyto okruhy problémů:
- způsob sestavení rozpočtu jako výdajového, nikoliv jako příjmového;
- restriktivnost rozpočtu a výše rozpočtové rezervy. Celková výše neúčelových rezerv rozpočtové soustavy se zdá malá;
- rozpor mezi jistými výdaji republik a nejistotou v krytí příjmů na jejich zabezpečení;
- neprůhlednost předkládaného rozpočtu v tabulkách a zprávě. Požadavek na absolutní a současně relativní hodnoty např. u výdajů v přepočtu na 1 obyvatele;
- konverze zbrojního průmyslu jako problému nejen na Slovensku; vliv dopadu konverze na Slovenskou ekonomiku a vliv dopadu vodního díla Gabčíkovo na rozpočet SR a ČSFR. V souvislosti s tím bylo poukázáno na nižší efektivnost slovenské ekonomiky a přitom nutnou rovnost sociálních výdajů v celé federaci;
- problematika spravedlivého přidělování rozpočtových prostředků okresním úřadům. Jde vlastně o přetrvání dosavadního přídělového systému. Nutno zpracovat zásady rovnoprávné dotační politiky;
- vlivem přesunu pravomocí z KNV došlo ke zvýšení centralistického rozhodování - daleko větší objem prostředků se rozděluje přímo z centra. Nejsou známy zásady dotační politiky ani pravidla používání fondů. Nutno též dát jasné zásady pro financování společenských organizací ze státního rozpočtu;
- řešení bytové politiky a dotací na bytovou výstavbu.
Na základě doporučení zpravodaje navrhl předsedající přerušení projednávání tohoto bodu do příští výborové schůze. Přerušení bylo jednomyslně schváleno.
5.
Kapitola státního rozpočtu "Kancelář České národní rady".
Úvodní výklad přednesl ing. P. Kynštetr,CSc., vedoucí kanceláře ČNR. Zpravodajem byl posl. J. Maryt.
V rozpravě vystoupili poslanci: J. Kapusta, A. Chutný. Z rozpravy vyplynulo, že na rozpočet České národní rady byla brána stejně přísná kriteria, co se týká výdajů na správu, jako na ostatní resorty vlády. Bylo poukázáno na to, že zavedením vnitřní směnitelnosti koruny a její devalvací vzrostou náklady na nákup devizových prostředků, které se od příštího roku budou nakupovat normálně u banky. Současně s přenosem řady kompetencí na Českou republiku dochází rovněž ke změně činnosti České národní rady ve vztahu k zahraničí.
S postupující rekonstrukcí ČNR přibudou další budovy v Tomášské ulici, což bude třeba pokrýt odpovídající obsluhou. Poslanci upozornili i na enormní vypětí aparátu Kanceláře ČNR, jehož počet zůstal v podstatě nezměněn.
Z toho důvodu byla doporučena změna ve dvou položkách a to v
a) v povýšení částky na zahraniční styky na 4,5 mil. Kčs tak, jak to doporučila komise předsednictva ČNR pro zahraniční styky a
b) v úpravě limitu počtu pracovníků Kanceláře ČNR na 152 pracovníků, tj. nárůst o 15 pracovníků, což představuje nárůst mzdových prostředků o 1, 008 mil. Kčs.
Výbor přijal k projednávanému návrhu usnesení č. 75, které schválil 11 hlasy pro, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel hlasování.
Po ukončení projednávání tohoto bodu převzal řízení schůze místopředseda výboru posl. J. Kapusta.
6.
Vládní návrh zákona o působnosti orgánů ČR v oblasti cen (tisk 139).
Na počátku jednání k tomuto bodu byla zvolena komise na přípravu usnesení ve složení poslanci F. Homola, J. Kalfus, J. Hájek. Výklad k návrhu zákona přednesl nám. ministra financí ing. M. Dvořák. Zpravodajskou zprávu měl poslanec F. Homola.
Následovala rozprava. V ní vystoupili poslanci J. Kapusta, F. Nerad, J. Hájek, J. Růžička J. Kalfus, Z. Smělík. V obecné rozpravě byla vysvětlena přímá návaznost předkládaného návrhu na zákon ČSFR o cenách, byly ozřejmeny tři okruhy cen a způsob regulace (maximální, minimální ceny a věcné a časové omezování cen - ohlašovací povinnost a vývozní licence).
Poslanci doporučili, že aplikace zákona by měla sloužit k ochraně před inflací nebo nadměrným růstem cen, avšak současně nesmí působit proti vzniku tržního prostředí.
K paragrafovanému znění byla jediná připomínka a sice
k §2, odst 2. písm. d) v následujícím znění:
"vydává obecné závazné předpisy k oceňování nemovitostí včetně užívacích práv k nim".
K návrhu zákona bylo přijato jednomyslně (přítomno 10 poslanců) usnesení č. 76.
7.
Sdělení předsedy výboru.
8.
Různé
Předseda výboru informoval o:
- předpokládaném přehledu nejbližších schůzí ČNR a s tím
souvisejících záležitostí
- jednání předsednictva ČNR
- došlých návrzích zákonů a jejich přikázání
- zásadách vyřizování peticí docházejících do ČNR
- způsobu používání poslaneckých pasů
- způsobu delegování míst na výjezd delegace do Slovinska.
V různém:
- byl vznesen dotaz na dodání objednaných hlavičkových papírů a obálek
- poslanec Kalfus informoval o setkání s Katalánskými
podnikateli, kterého se účastnil jako zástupce výboru
- poslanec Nerad podal informaci o odpovědi na dopis skupině
nezávislých iniciativ.
Projednáním shora uvedených bodů byl naplněn pořad 18. schůze rozpočtového a kontrolního výboru ČNR. Zasedání výboru ukončil místopředseda výboru ing. J. Kapusta 12. prosince v 19.05 hodin.
ing. Zdeněk Hájek |
ing. Petr Kozánek |
ověřovatel |
předseda |
Zapsal: ing. Petr Jelínek
V Praze dne 13. prosince 1990